Ceahlăul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 3, nr. 810-888)

1970-11-21 / nr. 854

Anul HI Nr. 854 Limbata 21 noieembrie 1970 4 pagini 30 bani MAISTRUL corigent la... măiestrie Tradiția succeselor pe care le-a înregistrat tînăra noastră industrie crează posibilitatea călirii unor oameni în jocurile continui ale producției. în acest context, împuternicit și de noua legislație, maistrul este chemat să devină pivotul în jurul căruia să ruleze întregul microunivers al producției din sectorul pe care-1 coordonează. Cu toate că unitățile noastre economice, cum ar fi U.F.S. Săvinești, Uzina de țevi Roman, Fabrica de ciment Bicaz, au în colectivele lor maiștri care se dovedesc a fi în primul rînd buni meseriași, stăpîni pe tainele meseriei în care-și desfășoară activitatea, am întîlnit și multe cazuri cînd maiștrii sînt niște oameni care nu păstrează tradiția înaintașilor lor. Din investigațiile pe care le-am făcut, am constatat că în momentul de față întreprinderile noastre nu dispun de acel fond valoros de experiență în producție pe care ar trebui să-l înmagazineze mulțimea maiștrilor din schemele funcționale. Lipsurile resimțite, de exemplu, în bagajul de cunoștințe și în autoritatea maiștrilor de la Fabrica .,8 Martie“ Piatra Neamț se repercutează nefavorabil în acțiunea de îmbunătățire a normelor de producție, în ritmicitatea fabricației, în calitatea producției și chiar în cîștigurile muncitorilor. După cum ne relatează tovarășul Valerian Iancu, inginerul șef al fabricii amintite, cauzele existenței în această perioadă a unui gol în potențialul maiștrilor unității se regăsesc în însuși sistemul defectuos după care aceștia sunt pregătiți. Dacă înainte era făcut maistru acel muncitor cu 20—30 de ani vechime în practicarea unei meserii, acum sunt trimiși la școlile de maiștri foarte mulți muncitori prea tineri, fără experiență în producție, luîndu-se ca indiciu pentru recomandare numai diploma de școală profesională și o categorie de încadrare mai mare. Este ușor de înțeles că rezultatele ulterioare ale unor maiștri proveniți din muncitori care nu au executat lucrări corespunzătoare categoriei respective o perioadă de cîțiva ani, ci au fost trimiși la școală imediat după dobîndirea acelei categorii, nu pot fi satisfăcătoare, din contră, la acestea adăugîndu-se și puțină experiență în lucrul cu oamenii, lipsa de autoritate. In sectorul încredințat, unor asemenea maiștri pot să apară cu ușurință indisciplina, neexecutarea sarcinilor de plan, cheltuirea cu eficiență scăzută a fondurilor pe care le manevrează. „Noi sîntem spunea tovarășa conștienți, ne Angela Manale, secretara Comitetului de partid din Fabrica „8 Martie“, că maiștrii foarte tineri (cu una sau două excepții) pe care-i avem în nu-și aduc o fabrica noastră, contribuție pe măsura cerințelor așteptate de la o astfel de categorie de salariați. Dacă am compara rezultatele obținute în producție în două sectoare diferite, am putea să le apreciem printr-o singură comparație a activității maiștrilor care le dirijează. De exemplu, dacă maiștrii Chivu Neacșu și Jenică Iacob, de la tricotat interlock ar depune eforturi u f Petre TOFAN f Continuare In pact. a III-a) Pentru asigurarea unei recolte bogate in anul viitor, trebuie efectuate acum ARATURI DE TOAMNA PE TOATE SUPRAFEȚELE PLANIFICATE! ’ Efectuarea arăturilor adinei tinute de aceste unități nu pot de toamnă este lucrarea care v.. ascunde faptul că încă mai — în aceste zile — reține atentia tuturor mecanizatorilor,, și specialiștilor din unitățile agricole cooperatiste ale județului nostru. " Eforturile depuse în unele unități agricole cooperatiste pentru eliberarea terenului și executarea arăturilor în cel mai scurt timp, s-au concretizat prin rezultate notabile. Astfel, nouă unități printre care Borlești, Cîndești, Grumăzești, Petricani, Piatra Neamț S-a au terminat de arat întreaga suprafață de teren planificată iar altele sînt într-un stadiu avansat: G.A.P. Țibucani, Tirgu Neamț și Pîncești cu 96 la sută, Rediu și Agapia cu 95 la sută etc. Din păcate, rezultatele obsînt multe cooperative agricole de producție unde nu se acordă atenția cuvenită acestei lucrări. In multe unități tractoarele stau în jurul secțiilor, neavînd front de lucru. Sute de hectare de teren sînt încă acoperite de coceni care se depreciază în cîmp, întîrziind în mod nepermis efectuarea arăturilor. Astfel la C.A.P. Dochia și Horia mai sînt de eliberat ,cîte, peste 450 ha, la Bozieni, Ruginoasa, Dulcești, Gherăești, Miron Costin, Butnărești cîte 400 ha,, la Dumbrava Roșie și Bahna cîte 300 ha, Zănești 240 ha, Buruenești 200 ha etc. Aceasta , face, ca pe întregul județ — conform date centralizate de ultimelor Direcția agricolă — procentul efectuării arăturilor să fie de numai 78,4 la sută din cele 70.000 ha ogoare de toamnă. Lipsa frontului de Tudni, precum și faptul că în multe secții de mecanizare nu se folosește integral ziua de lucru, fac ca în ciuda timpului înaintat, în unele cooperative realizarea arăturilor pe întreaga suprafață planificată să fie mult sub posibilitățile existente. Astfel la Tămășeni din cele 1.000 ha ogoare de toamnă s-au arat abia 280 ha, la Stănița 200 ha din 650 ha, la Oniceni 35 la sută din cele 700 ha. Se află încă departe de reali (Gonlinuare In pag. a Ill-a) U.F.S. Săvinești. Sunt verificate caracteristicile de calitate ale firelor sintetice. Expoziția schiței de sistematizare prezintă MUNICIPIUL PIATRA IN LUMINA Vasta acțiune de sistematizare a localităților urbane și rurale ce se desfășoară în țara noastră în acești ani găsește un larg ecou în rîndurile populației. Iată de ce manifestările pe această temă stirnesc un deosebit interes. La deschiderea Expoziției sghi NEAMȚ VIITORULUI tei de sistematizare a municipiului Piatra Neamț, eveniment ce a avut toc joi la amiază în sala de festivități a clădirii Consiliului popular, am solicitat tovarășului IOAN PUȚANU, arhitectul șef, al municipiului, să ne răspundă la cîteva întrebări : — Ce semnificație are această manifestare ? — Interesul pentru sistematizare a crescut în ultima vreme enorm. Cu atît mai mult sînt interesați pietrenii, și nu numai ei, să afle noutăți despre prezentul și perspectivele acestei localități. Expoziția deschisă acum, și care se înscrie printre manifestările dedicate aniversării semicentenarului partidului, urmărește pe de o parte să informeze publicul asupra dezvoltării municipiului oglindită în schița de sistematizare, pe de alta să supună aceste planuri, așa cum ne este indicat de către organele de partid și de stat, dezbaterii largi a maselor și, bineînțeles, specialiștilor. — Ce poate vedea aici vizitatorul ? — In primul rînd realizările de pînă acum în zona centrului și în cartierele Precista, Mărăței etc. — înfăptuiri cu care ne putem,invidri. Planșele înfățișează apoi etapa 1970 — 1975 — 1980. Se poate urmări aici dezvoltarea zonei industriale a municipiului, a zonei de locuințe cu dotările social-culturale, rețelele de drumuri și instalațiile tehnico-edilitare. Credem că de deosebit interes pentru publicul vizitator ., M. A. iGentina are in pag. a II!-a) 1 curier Turneul orchestrei „Cernegura“ ! " Soliștii vocali și instrument ttiști ai orchestrei de muzică populară „Cernegura“ din Piatra Neamț desfășoară în această perioadă un bogat program concertistic prin localitățile județului. După ce în urmă cu cîteva zile o parte dintre membrii acestei formații artistice au fost, împreună cu un grup de soliști vocali de la U.F.S. Săvinești, oaspeții Căminului de bătrîni din municipiul Piatra Neamț, cărora le-a prezentat un program artistic ce a căpătat contururile unei emoționante întîlniri, astăzi orchestra de muzică populară „Cernegura" va poposi la Săbăoani. Zilele următoare, turneul va fi continuat prin prezentarea unor spectacole la Hangu, Geahlău și Gârbu (duminică, 22 noiembrie), Borsec (luni), Piatra Neamț (miercuri), Tupilați (joi), Sagna (vineri), Roman (sîmbătă), Bîra, Gherăești, Botești (duminică, 29 noiembrie). Revelion 71 prin 0, N.T. Agenția județeană ®.N.T. din Piatra Neamț (telefon 11361) și filiala ®.N.T. din Roman (telefon 1040) primesc înscrieri pentru petrecerea revelionului în punctele turistice. Vi se oferă astfel posibilitatea sărbătoririi Anului Nou la Lacul Roșu, în cabanele „Ghei 1e Bicazului" și „Gabana turiștilor“, asigurîndu-se transportul cu autocarul (plecarea în ziua de 31 decembrie a.c. și întoarcerea la 2 ianuarie 1971), cazarea în două nopți, masa de revelion și un program distractiv, înscrierile se fac prin depunerea unei sume de 228 lei (la Piatra Neamț) sau 264 lei (la Roman). Filiala ®.N.T. a municipiului Roman organizează Revelionul ’71 și la Hanul Agapia, în schimbul a 265 lei fiind asigurate transportul (cu autocarul), două cazări (la mănăstire), masa de revelion și încă o masă. Plăcută se anunță a fi și petrecerea revelionului în saloanele restaurantului „Ceahlău" din Piatra Neamț, pentru care Agenția județeană ®.N.V. primește la prețul de 165 lei. înscrieri $ i ii I . Se reamenajează iazul de la Unghi na C.A.P. Dragomirești a început reamenajarea iazului din punctul numit Unghi, cu un luciu de apă de 7 ha. După golirea totală și valorificarea puetului și a peștelui din specii neproductive, existent pînă acum operație deja realizată, se va face curățirea de cioate (pentru facilitarea în viitor a pescuitului) și va fi efectuată o arătură pentru îmbunătățirea stării florei, în primăvară iazul va fi repopulat cu crap și șalău, specii de pește cu valoare economică ridicată. Prin contribuția tineretului din comună, la ințiativa comitetului UTC, pe unul din maluri se va amenaja o plajă cu balast și nisip, creindu-se astfel un loc de agrement pentru sezonul de vară. ______ »I Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in Republica Populară Bulgaria După întrunirile prietenești cu populația Sofiei, încheierea convorbirilor oficiale și semnarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistentă mutuală româno-bulgar, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a plecat lui Todor împreună cu tovarăJivkov, prim-secretar al președintelui P.S. al P.G. Bulgar, Consiliului de Miniștri, într-o scurtă călătorie prin Bulgaria. Delegația română formată din tovarășii Iile Verdeț, Leonte Răutu, Vasile Patilineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, Nicolae Blejan, este de Lîncezar Avramov, însoțită Dancio Dimitrov, Kiril Nesterov, Spas Gospodov. După ce coloana oficială a străbătut peții sau Munții Balcani, a asoprit în frumosul oraș Botevgrad, unde mii de locuitori le-au făcut o primire plină de căldură. La intrarea în oraș, o urare încadrată de drapelele românești și bulgare, înscrisă pe o mare pancartă, exprimă sentimentele locuitorilor : „Bine ați venit tovarăși români". Pe alte pancarte sunt înscrise urările „Bulgaria— România, prietenie in veci", „Trăiască și înflorească prietenia dintre Botevgrad și Ploiești", orașe înfrățite ale celor două țări. în sunetele fanfarei, pionieri oferă oaspeților buchete de flori și cravate roșii. Din mulțime se scandează: Vecina drujba" (Prietenie veșnică). Primul secretar al Comitetului orășenesc al P.G. Bull"Continuare în pact. a IV-a) Uzina de țevi Roman. Ascuțitorul Mihai Fălceanu în fața mașinii care l-a consacrat ca bun meseriaș. Manifestări cultural-artistice Agenda manifestărilor consacrate apropiatului jubileu al partidului consemnează în aceste zile noi acțiuni de larg interes. La Gasa de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț, de pildă, a avut loc, ieri, o întîlnire a tinerilor din Piatra Neamț cu tovarășul Vasile Gherasim, prim secretar al Comitetului municipal de partid Piatra Neamț, președintele Consiliului popular municipal. Expunerea prezentată cu acest prilej — "„Integrarea tineretului în eforturile generale ale întregului popor pentru traducerea în viată a hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, a suscitat atenția unui numeros public din întreprinderile și instituțiile pietrene. In prezentat in continuare a fost ciclu de filme documentare și de actualitate privind eforturile tineretului pentru concretizarea hotărîrilor de partid și de stat. Tot aici, în sala de lectură a bibliotecii, a avut loc, joi seara, manifestarea „Figuri de eroi ai clasei muncitoare oglindite în literatura noastră“, susținută de prof. Zenovia Bogza. Cu acest prilej a fost deschisă, ilustrativ, și o expoziție de carte. Astăzi are loc, la Roznov, deschiderea cursurilor universității populare din localitate. Cu acest prilej, prof. George Podani, secretar al Comisiei județene de difuzare a culturii și științei, va vorbi despre „Creșterea continuă a rolului Partidului Comunist Român, ca forță politică conducătoare a națiunii noastre socialiste —cerință logică a progresului României“, O nouă premieră la Teatrul Tineretului 2nei" de Andi Andrieș IN REGIA LUI GABRIEL NEGRI Teatrul Tineretului reintră în zilele următoare în atenția teatrofililor, oferind cea de-a treia premieră a actualei stagiuni — piesa „Duet“ de Andi Andrieș. Oferim cititorilor noștri posibilitatea de a intui ceva din atmosfera spectacolului, consemnînd convorbirea purtată recent cu regizorul Gabriel Negri, sub a cărui îndrumare a fost transpusă piesa scriitorului ieșean. Red. — In primul rînd, ce loc ocupă piesa „Duet“ ’• în contextul dramaturgiei noastre originale? —_ Piesa, apărută anul trecut în „lașul literar“, in același volum cu „Tango la Nisa“ de M. R. Iacoban, se înscrie în reăutările dramaturgiei noastre din ultimii ani, care încearcă să releve realități legate de viața tineretului contemporan, în diversele lui sectoare de preocupări. Problematica privind evoluția tînărului în societatea socialistă este pusă aici în mod deschis, franchețea aceasta putind fi comparată cu cea a recentului succes al lui Aurel Baranga „Opinia publică“, după cum conturarea personajelor — bine surprinse pînă la amănuntul cel mai nud — aduce aminte de piesele lui Mazilu. Noi am mai avut prilejul să introducem în repertoriul Teatrului Tineretului piese ce se adresau tinerei generații („Nu sînt Turnul Eiffel“, „Melodia varșoviană“ etc.). Dacă însă pînă acum majoritatea lucrărilor care au văzut lumina rampei la Piatra Neamț, abordau implicit problemele complexe ale tineretului, de această dată ele sunt explicit supuse dezbaterii. Red. — în ce constă noutatea textului lui Andi Andrieș? — Piesa „Duet“ vorbește despre examenul pe care absolvenții institutelor de învățămînt superior trebuie să-l dea în fața vieții 5 despre sar 1 Interviu realizat de Cristian LIVESCU (Gontlnuare In pag. a HUO) „Buet" — în repetiție