Ceahlăul, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 582-655)

1970-02-14 / nr. 617

QRGĂM Al COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ Al P. N. R. Și al CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul III Nr. 617 Sîmbătă 14 februarie 1970 4 pagini 30 bani Eficiența economică în viziunea unor factori de decizie și acțiune Caracteristica principală a planului de stat pe anul 1970 — așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu la Plenara C.G. al P.G.R. din 10—13 decembrie 19S9 — este punerea unui accent deosebit pe ridicarea eficienței întregii activități economice, concentrînd eforturile întreprinderilor spre folosirea cit mai irațională, cu randament maxim a capacităților de producție, micșorarea consumurilor de materii prime și combustibil, ridicarea într-un ritm mai intens a productivității muncii și reducerea costurilor de producție. La Uzina de săminte chimice fibre și îngrăcească prevedere Săvinești astă la baza activității de organizare superioară a producției și a muncii , în vederea asigurării condițiilor necesare ‘ pentru realizarea, cu randament maxim a prevederilor de plan din acest an. Ce este eficiența economică și cum se manifestă în practica Uzinei de la Săvinești î în esență, eficiența economică este rezultatul a tot ce poate contribui la economisirea muncii sociale și la un randament sporit al acesteia, înseamnă a obține cu mijloace și cheltuieli minime rezultate maxime într-un timp cât mai scurt, rezultate care se materializează în creșterea depășirilor de plan, a rentabilității, a productivității muncii și în economii la prețul de cost. Eficiența economică în practica de fiecare zi crește prin acțiunea unor factori interni legați strîns de activitatea unui colectiv de muncă. Acești factori se împart în trei categorii mari și anume : factorii organizatorici, tehnici și economici. Efectul comun al acestora reprezintă un spor de randament care în planul financiar al întreprinderilor industriale se transformă în depășirea planului de beneficii. Pentru acest lucru toți factorii celor trei categorii sînt foarte importanți și neînlocuibili în vederea creșterii continue a eficienței economice. Avînd însă în vedere că factorii organizatorici în general sunt legați de elementul uman, variaților, adică de educarea sade mobilizarea lor în vederea realizării la un nivel cet mai ridicat a sarcinilor de plan, de organizarea științifică a locurilor de muncă, de folosirea mai rațională a fondului de timp maxim disponibil, factorii organizatorici în general solicită multă atenție și in special o muncă permanentă din partea organelor și organizațiilor de partid, sindicat și tineret, precum și din partea conducerii administrative. Ținînd seama de acest aspect, l-am rugat pe tovarășul Ioan Leț, secretarul comitetului de partid al A.F.S.C. Săvinești să ne spună care sunt principalele direcții în care comitetul de partid de la această mare și modernă uzină acționează pentru creșterea eficienței economice ? — Realizarea sarcinilor de plan din acest ultim an al cincinalului, în condițiile unei înalte eficiente economice, pune sarcini de mare răspundere în fața organelor și organizațiilor de partid. Considerăm ca un lucru esențial mobilizarea largă a salariaților la îndeplinirea sarcinilor de plan, la descoperirea și folosirea rezervelor interne. Comitetul de partid de pe platforma Săvinești a luat măsuri ca toate organele și organizațiile de partid, toți comuniștii să considere principalul conținut al activității politice, realizarea exemplară a sarcinilor economice stabilite în planul de producție și financiar al uzinei. Noi va trebui să apreciem și să măsurăm rezultatele muncii politice și organizatorice cu cele obținute în îndeplinirea planului de producție la toți indicatorii. In acest scop comitetul de partid a luat măsuri pentru creșterea și mai mult a rolului conducător al organelor de partid, în conducerea și organizarea vieții economice a uzinei. Din acest punct de vedere concentrăm toată atenția asupra cunoașterii cît mai bine a problemelor economice atît de către cadrele de conducere cît și de toți membrii de partid prin impulsionarea perfecționării cunoștințelor profesionale, prin îmbunătățirea conținutului și frecvenței la învățămîntul de partid. Acesta este un lucru esențial pentru buna desfășurare a activității, pentru ridicarea nivelului eficienței economice. Comuniștii de la Săvinești s-au gîndit și la alte măsuri organizatorice în vederea îmbunătățirii cercetării aplicative, creșterii numărului inovațiilor și a raționalizărilor, și ca la compartimentul de organizare științifică a producției și a muncii să se depună eforturi mai mari pentru reducerea consumurilor specifice și eliminarea cheltuielilor neeconomicoase. Despre rolul factorilor tehnici care influențează ritmul Anchetă pe platforma industrială Săvinești WWWWVWS^/WVWA/W. Comitetul de partid și-a stabilit direcțiile de acțiune : — Atingerea mai devreme a parametrilor proiectați la instalațiile noi, întreținerea și exploatarea corespunzătoare a utilajelor, reducerea consumurilor specifice — principalele căi de sporire a eficienței . — De la studiul cauzelor care au generat depășiri, la o rentabilitate ridicată a produselor . wwwwwwwwwwwww» creșterii eficienței economice, ne-a vorbit tovarășul inginer șef Virgil Savelic, arătînd că încă din anii trecuți s-a pus accent în primul rînd pe creșterea necontenită a capacităților de producție la instalațiile și utilajele existente, la eliminarea pierderilor de materiale și de timp prin buna întreținere a utilajelor și atingerea parametrilor proiectați la instalațiile noi într-un timp cît mai scurt. In această direcție s-a avut în vedere în primul rînd următoarele aspecte . a) . Analiza tehnică a fiecărei faze tehnologice pentru depistarea și eliminarea locurilor înguste și corelarea optimă a procesului tehnologic. Avînd în vedere că această acțiune este de o maximă importanță, ne propunem o rezolvare mai complexă chiar cu investirea unor fonduri bănești; b) . Stabilirea corespunzătoare a balanței de materiale, și utilități pe fiecare fază a fluxului tehnologic, care în cazul unui proces chimic complex a impus și o muncă de cercetare aplicativă pentru determinarea pierderilor de produse și energie și stabilirea unor măsuri de ordin tehnic și organizatoric in vederea eliminării lor. Pentru asigurarea realizării practice a acestei probleme, în fiecare instalație, conducerea Anchetă realizată de D. MARTON economist principal la Centrala industrială de fibre sintetice Săvinești (Continuare în pag. a IlI-a) JUBILEU ROMASCAN A 8000 - a mașină întreprinderea mecanică din Roman și-a creat un binemeritat renume, datorită produselor sale — mașini și agregate complexe pentru prelucrarea lemnului — solicitate atit in tară cit și la export. De altfel, aceste utilaje au fost prezente in fiecare an, începind din 1964, la tirgurile și expozițiile internationale de mașini-unelte. In urmă cu cîteva zile, in uzină a fost „sărbătorit“ un jubileu. Despre semnificația lui ne-a dat amănunte, prin telefon, tovarășul Gh. Dimitriu, șeful serviciului plan al Întreprinderii: — Uzina noastră a expediat beneficiarilor cea de-a 8.000-a mașină pentru prelucrarea lemnului. Este vorba de o mașină de frezat, cu ax superior, care servește operațiunilor de frezare pentru articole — în serie — din lemn, mase plastice și metale ușoare. Scopul principal al mașinii este copierea după șablon negativ, condus în jurul unui palpator așezat ln mijlocul mesei. Precizez că mașina are turația axului principal de 18.000 rotații pe minut și datorită largului domeniu de utilizare este foarte solicitată de beneficiarii interni cît și de peste hotare. — Profitind de acest prilej „bilantier", v-am ruga să ne spuneți câte tipuri de mașini s-au fabricat la întreprinderea mecanică Roman din 1961, anul reprofilării pe construcția mașinilor-unelte pentru prelucrarea lemnului. — Până în prezent s-au asimilat 56 de tipuri de mașiniunelte, din care 45 în fabricație de serie. Și încă un amănunt semnificativ: de la primele noastre mașini monooperații, am ajuns acum, să realizăm — în serie — mașini de tip agregat care execută pînă la 18 operații, din care 4—5 operații simultan. E. S. SEDINTA BIROULUI EXECUTIV AL CONSILIULUI JUDEȚEAN AL FRONTULUI UNITATII SOCIALISTE Ieri a avut loc o ședință a Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste care s-a desfășurat in prezenta tovarășului Vasile Potop, secretar al Consiliului National al Frontului Unității Socialiste. Membrii biroului au ascultat o informare prezentată de tovarășul Petre Risipeanu, secretar al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, privind activitatea desfășurată în ultimul trimestru al anului trecut, concluziile ce s-au desprins din consfătuirile de lucru cu deputații desfășurate sub egida consiliului județean. Tovarășul Ștefan Boboș, prim-secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, președintele Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, a supus apoi spre dezbatere și aprobare planul de muncă pe semestrul I 1970. S-a stabilit ca între 15 februarie — 10 martie 1970 să se desfășoare în județ o activitate de explicare și aprofundare a documentelor plenarei C C al PCR și ale Sesiunii Marii Adunări Naționale din decembrie 1969. Premii acordate comunelor fruntașe in întrecerea patriotică Comisia județeană pentru urmărirea și îndrumarea întrecerii patriotice, analizînd rezultatele obținute în cursul anului 1969 în acțiunile patriotice desfășurate pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a comunelor județului Neamț, a hotărît premierea următoarelor comune situate pe primele trei locuri în întrecere:a @ BODEȘTI — premiul I în valoare de 70.000 lei, # BALTATEȘTI — premiul al II-lea în valoare de 50.000 lei, # BORCA — premiul al III-lea în valoare de 35.000 lei. In zilele imediat următoare vor avea loc adunări pentru premierea comunelor fruntașe. Secția cuptoare a Fabricii de ciment din Bicaz. Sunt verificați ultimii parametri pe care materia îi înregistrează în metamorfoza sa. Obținerea cît mai devreme a legumelor timpurii impune Urgentarea lucrărilor in răsadnițe Agenda de lucru a legumicultorilor consemnează în aceste zile ale lui făurar o serie de lucrări de a căror executare depinde în bună măsură viitoarea producție de legume. Semănatul legumelor, pregătirea în continuare a răsadnițelor pentru repicat, a ghivecelor nutritive etc. — iată numai cîteva acțiuni care se desfășoară cu succes în multe cooperative agricole de producție. în sectorul legumicol al CAP Piatra Neamț lucrările sînt în toi. Sub conducerea brigadierului Iosif Tomin se face amestecul de pămînt de țelină cu mraniță, s-au pregătit gropile pentru răsadnițe. La data vizitei noastre erau pregătiți peste 100 mc. pentru ghivecele nutritive, in care vor fi repicate toate legumele timpurii și o parte din cele ce vor fi semănate direct în cîmp. Pentru aprovizionarea pieții cu legume timpurii, în acest an cooperativa va planta două hectare cu tomate, vinete etc. în culturi protejate sub polietilenă. Ardeii iuti, salata și castraveții vor rodi în paturi calde sub sticlă. Pentru aceasta, însămințările au început în acest an mai devreme ca de obicei. Primii 50 mp de răsadnițe au fost însămînțați cu tomate încă de pe 16 ianuarie. A urmat varza timpurie pe 25 ianuarie etc. Acum pe întreaga suprafață de 150 mp, plantele au răsărit și se dezvoltă viguros, vegheate (Continuare în pag. a III-a)m pagina g fi-a l/lsta cravatelor roșii XXHNy. Magazinul universal din Podoleni. Foto : C. SCARLAT ^-wesxxxxxxxxxxxxxxxxxxxs,* Cititi jxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxi: IBI x Curier intîlnire cu ziaristul Eugen MANDRIC Comitetul județean pentru cultură și artă și Comisia județeană pentru răspîndirea cunoștințelor științifice organizează duminică 15 februarie, orele 10, în sala Teatrului Tineretului, o întîlnire cu cunoscutul ziarist EUGGEN MANDRIC. In cadrul acestei acțiuni Eugen Mândric va vorbi despre „Politica externă a României, factor activ de promovare a principiilor de bază ale dreptului international. Asigurarea securității europene, factor de bază al păcii mondiale“ v Cu acest prilej, oaspetele răspunde diferitelor întrebări adresate de participantă la întîlnire. In repetiție la Teatrul Tineretului Colectivul artistic al teatrului pietrean pregătește o nouă premieră pentru spectatorii săi. Se află în stadiu avansat repetițiile la spectacolul „WOYZECK“, după piesa cu același nume a dramaturgului german Georg Büchner. Montarea acestui spectacol pe scena pietreană prilejuiește colaborarea teatrului cu una dintre personalitățile regizorale de mare prestigiu ale vieții noastre artistice , Radu Penciulescu. La realizarea spectacolului contribuie și tînăra regizoare Anca Ovanez, asistentă de o regie la această punere în scenă. Distribuția cuprinde pe toți actorii colectivului pietrean, cărora li se adaugă o numeroasă figurație. Rolul principal a fost încredințat actorului Mitică Popescu, alte două personaje urmînd să fie interpretate cu dublaj: „Andrei“ de Alexandru Dragan și Constantin Ghenescu, iar „Maria“ de Carmen Galin și Lucia Doroftei. Unitate de curățătorie chimică Cerința formulată în nenumărate rînduri de romașcani de a se înființa în orașul lor o curățătorie chimică a fost îndeplinită de curînd. I.C.R a deschis pe strada Ștefan cel Mare (lingă magazinul de flori) o secție de executînd lucrări de prestări, boiangerie, curățătorie chimică și călcat. Dotată cu utilaje corespunzătoare, noua secție va executa rapid comenzile solicitate de client. Extinderea conductei de canalizare Anul acesta, la Roman odată cu darea în folosință a stației de epurație mecanică, a apărut necesitatea ca și actuala rețea de canale colectoare (pluviale și menajere) să se extindă. In acest sens a și început executarea unui canal colector principal pe o lungime de 1,5 km cuprinzînd străzile Miron Gostin, Nicole Bălcescu și Ștefan cel Mare pînă la Intersecția cu strada Ogoarelor. Acest canal va deservi atît noua turnătorie a întreprinderii mecanice cit și instituțiile și locuințele particulare care se situează pe acest traseu. LOTO La tragerea Loto din 13 februarie 1978 au fost extrase următoarele numere: Extragerea 1: 25, 54, 37, 15, 32, 57, 41, 29, 62. Fond de premii: 771.673 lei. Extragerea a II-ai 2, 27, 68, 6, 58, 46, 71. Fond de premii: 716.329 lei. CUM ESTE ÎNTREȚINUT FONDUL LOCATIV ? înțelegem, aria activităților întreprinderii de locuințe și localuri Piatra Neamț a crescut cu mult la sfîrșitul anului trecut. Preluînd mare parte din sarcinile fostelor I.G.C. Bicaz și I.G.0. Tg. Neamț, subunitățile și echipele întreprinderii sînt acum mult dispersate, sfera preocupărilor infinit mai mare. Pe salariații ei îi găsești nu numai în trei din cele patru orașe ale județului, dar și la Vaduri, Bisericani și Borca, unde au în grijă (sau în perspectivă) cuinte proprietate de stat, saja Bălțătești — stațiunea balneoclimaterică, pe Ceahlău și la Oglinzi — cabanele turistice. Și totuși gospodăria locativă — întreținerea și conservarea fondului de localuri și locuințe, împreună cu o serie de prestări către populație în strînsă legătură cu același obiectiv — constituie principala obligație a I.L.L. Piatra Neamț. In acest sector își desfășoară activitatea mare parte dintre angajații săi, de aici realizează — credem — mare parte din venituri. Că principală a activității ponderea întreprinderii o constituie întreținerea și administrarea fondului locativ proprietate de stat ne-o spun, cu exactitate matematică, cifrele. La începutul acestui an, fondul nou de locuințe însuma 6.282 apartamente și 381 garsoniere, la care se adaugă 802 case mai vechi. Un total de 461.862 m.p. de suprafață locativă și localuri este gospodărit de această întreprindere, ceea ce nu-i de loc puțin. Și trebuie spus că acest fond crește în continuare, cu sute de apartamente în fiecare an. Iată de ce era de așteptat ca discutarea problemelor de îmbunătățire a muncii în această direcție să stea în centrul dezbaterilor din adunarea generală a salariaților întreprinderii. Și dacă în noianul de chestiuni pe care le aborda darea de seamă a comitetului de direcție, preocuparea față de fondul de locuințe se situa oarecum pe planul secund, cei mai mulți din participanții la discuții au reașezat-o în drepturile ei. Să desprindem cîteva din grijile pe care un atît de mare fond locativ le dă nu numai gospodarului ei — s.d.h. — ci și locatarilor actuali sau viitori. Cezar Negruți, diriginte de șantier la noul ansamblu de locuințe Lenin, arăta cît de multe deficiențe și apoi... reclamații se ivesc după darea apartamentelor în folosință. A fost nevoie de un registru de reclamații și de o adevărată contabilitate a rezolvărilor pe care să le dea șantierul de construcții-montaj. Concluzia care se impune firesc : o cît mai mare exigentă la recepție, a nu ceda sub nici un motiv promisiunilor constructorului că va face și va drege după aceea. Cum păstrează locatarii apartamentele după ce se mută în ele — e și asta o problemă. Datoria lor este să aibă grijă de locuință, ca de propriile lor bunuri. Sondajele întreprinse au arătat că nu se întîmplă întotdeauna astfel. De ce să cheltuiască în aceste cazuri întreprinderea pentru remedieri ? Legal este să plătească cel ce strică. Mari sume se cheltuiesc pentru reparații la vechile locuințe, proprietate de stat Constituirea de echipe specializate în astfel de lucrări, evitarea risipei de materiale si a tergiversărilor, efectuarea lucrului de calitate au constituit miezul discuțiilor multor meseriași ai I.L.L. printre care Ioan Cosan, P. Iacob, G. Fediuc și alții. An de an la Tg. Neamț s-au cheltuit sume însemnate pentru astfel de reparații și totuși fondul locativ vechi transmis de I.G.D. către I.L.L. a rămas necorespunzător. Subunitatea de acolo, cu sprijinul comitetului de direcție, va trebui să depună muncă stăruitoare pentru a satisface cerințele îndreptățite ale locatarilor și a da altă față acestor locuințe. Deși planul de reparații din 1969 a fost realizat valoric în totalitate pe Întreprindere, 144 lucrări la cererea locatarilor au fost reprogramate pentru acest an. 144 de familii care așteaptă, Alexandru Pop, președintele Consiliului municipal al sindicatelor, precum și Damian Corlăteanu, directorul Direcției județene de gospodărie comunală și locativă, au atras atenția că pentru a satisface toate cerințele, a conserva in bune condiții fondul locativ, planul și angajamentele aprobate de adunarea salariaților trebuie îndeplinite In totalitate, cu maximum de grijă pentru utilizarea cu eficiență a fondurilor, organizarea șantierelor și a formațiilor de lucru, aprovizionarea cu materiale și economisirea lor, raționalizarea transporturilor, ridicarea în continuare a calității lucrărilor executate. Nici una din sarcinile I.L.L1. nu poate fi neglijată. Dar problema păstrării și întreținerii atente a fondului locativ trebuie să fie pe primul plan. Mihai ASMARANDEI Adunarea generală a salariaților de la I. L. L. Piatra Neamț