Ceahlăul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 732-809)

1970-09-16 / nr. 797

Pag. 2 L CEAHLĂUL Miercuri, 16 septembrie 1970 vmnntiiiin/iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigiir/utiiiiiin/1/iiiuir/iiinitiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiuiiiiiin, O 1« „Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa”. Din Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de stat al Consiliului de Miniștri adresat cadrelor didactice si elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar. Din 100.000 de piepturi PREZENT in noul an de invățămint Teritoriul complex al afirmării profesionale Nu cred că mîi închipuiam pe acești oameni foarte ambițioși si locvace, bălăuiosi si atondati. Nu cred că așteptam întîlnirea gazetarului aceasta cu emoția tentat de fapte senzaționale. Dialogurile noastre se păstrau, de aceea, firesc, în marginile unei sincerități neostentative, ale unei încrederi nețărmurite în semnificațiile optimiste ale acestor începuturi de carieră. Destăinuindu-se cu un fel de candoare adolescentină, oamenii aceștia foarte tineri își descopereau legăturile cu profesiunea de dascăl, cu mult în urma, acolo de unde încep primele idealuri .Am rămas în minte cu imaginea învățătorului meu — ne spune Elena Macovei, cea mai tînără profesoară de la Bodești. Idealul meu nu s-a schimbat. Să fii profesor mi se pare lucrul cel mai complex și mai generos, căci nimeni decît profesorul nu se neagă pe sine, cu atîta bucurie, în expresia muncii și pasiunii lui, în cei pe care-i luminează“ Consecvenți pasiunii dinții, cel mai mulți dintre interlocutorii mei sînt la fel de loiali si față de spațiul primelor lor afirmări, satul, cu locurile și oamenii care i-au așteptat împlinirea. Ei s-au întors, de aceea, de unde plecaseră, ca să se laude frumos, țărănește, cu noua lor ipostază . „Introducerea mea în sat e ca și cum m-aș îmbrăca pentru sărbătoare — mărturisește prof. Niculina Pietraru de la Valea Seacă — Bălțătești. Nu croc Zilele vacanței au reușit și în acest an să facă mai ușor urcușul cărărilor la munte, mai cristalin freamătul pădurilor, mai plăcută adierea brizei pe nisipurile fierbinți de pe litoralul mării, mai atractive excursiile organizate în diferite zone ale țării, pentru cunoașterea acestora „la ele acasă“. Pornind de la considerentul că fiecare copil trebuie să se bucure de propriul timp liber, să și-l organizeze în funcție de preferințele sale, de posibilitățile și condițiile materiale create, comandamentul județean pentru organizarea vacanței a prevăzut și a reușit să realizeze acțiuni menite să se înscrie în că am trăit vreodată o emoție mai adîncă decit sentimentul de a fi util satului meu, oamenilor care mi-au străjuit, într-o aparentă absență copilăria. Colecții mei de acum mi-au fost cîndva profesori. Poate că fără să se mărturisească el așteaptă de la mine și argumentele muncii lor. Mă voi strădui să le ofer, cu bucuria de a-mi putea pine în valoare întreaga capacitate intelectuală, pasiunea mea pentru meserie" Golean ei de promoție. Florica I. Garo este profesoară de istorie-geografie: „Realizarea mea ca intelectual aici o voi căuta, în mijlocul elevilor. Vreau ca ei să înțeleagă fenomenele geografice și sociale, să stabilim coordonate de rezonantă comune, de utilitate reciprocă. Dacă voi reuși aceasta, am să înțelea că mi-am făcut datoria". Cadrele didactice de la Școala generală din Grăcăoani și-au primit Magazia cologii mai tineri, pe învățătoarele Maria Hanganu și Melintina Ciobăniță, cu satisfacția de a-și lărgi astfel colectivul de cadre calificate. „Ne bucură tinerețea și entuziasmul lor — mărturisea învățătoarea Elena Perța. Noi, cei mai vârstnici le vom ajuta să se integreze în atmosfera colectivului nostru, să-și înceapă cariera sub bune auspicii". „Voi avea prilejul, — intervine Maria Hanganu — să susțin acum mult rîvnitul, dar severul examen al activității practice, efective cu atît mai mult cu cît cariera mea începe la catedra clasei I, care, se știe, ridică nenumărate probleme. Sunt bucuroasă însă că o pot face încă de la început, înconjurată de grija noilor mei colegi, dascăli cu multă experiență". aceste coordonate majore. Îndrumați de comandanții de pionieri, de cadrele didactice sau de proprii lor părinți, pionierii și școlarii au participat la activități care să le stimuleze pasiunea, interesul și curiozitatea, să contribuie nemijlocit la îmbogățirea cunoștințelor cu noi informații, la consolidarea altora, la educarea unor sentimente care înnobilează profilul omului nou. Am avut o vacanță în care, ca și în ceilalți ani, turismul practicat sub forma unor drumeții de scurtă durată (1 — 2 zile), sau excursii (5 — 7 zile) a deținut un loc de primă importanță. Spre exemplu, La Pipirig, acolo unde, cu peste un veac în urmă, munteanul David Greanaă nu cunoscuse lumina cărții, sunt acum, numai la școala de centru, 15 cadre calificate. Dintre acestea, 5, ieșite de pe băncile școlilor și facultăților, au sosit aici doar cu cîteva săptămîni în urmă. Numele lor — Doina Elena Bumbea, Maria Căutișanu, Vasile Pîntea, Eugenia Petrovici, Maria David — s-ar putea să nu vă spună multe. La noile lor locuri de muncă, fiecare dintre ei, se apleacă însă cu pasiune și răbdare peste acest început de drum în care descoperă înalte semnificații și responsabilități sociale. Rodind, în tăcute metamorfoze, munca lor, alături de a celorlalți, va însemna, pentru locurile trecerii în genialitate a hîtrului Jean, lumină și sens. humulesbucuria afirmării în nobila profesiune de dascăl. Viorel TUDOSE (Urmare din pagina I) numai ei, eroii din banca a doua — copilul si prima lui carte de scoală. Și, poate în chiar aceeași clipă, într-o altă scoală din Roman — liceul nr. 1 — proaspătul absolvent, acum student în primul an al Facultății de electroenergetică din Iași, Adăscăliței Vasile, rostea în fața sutelor de elevi așezați în tradiționalul careu ! — Să fim recunoscători cărții, înțelepciunii care sără-unitățile școlare Grințieș, Dochia, Bahna, Văleni, Păstrăveni, Plăieșu, Dămuc, nr. 3, 7, 8, 14, din Roman și nr. 12 din Piatra- Neamț, în grupe de cite 42 copii, au colindat cărările patriei, s-au lărgit orizontul cunoașterii, au legat prietenii de neuitat. Din rîndul acestora amintim și echipajul de Școala generală Făurei, care aua participat la „Expediția Cutezătorii" pe traseul Brașov — Bran Cîmpulung-Muscel — Pitești, cu care prilej au colectat un bogat material pentru diferite colecții au acumulat o mare sumă de impresii determinate de obiectivele economice, istorice și suiiste în ea. Pentru că astăzi, mai mult ca oricînd, noi, fiii României socialiste, știm cu o exactitate științifică la ce și cui folosesc minunatele cunoștințe pe care ni le însușim. Două generații. Și între ele o cale adesea anevoios străbătută. Dar cîte satisfacții, cite împliniri ! Și de cîte nebănuite înfăptuiri viitoare vor fi legate numele acestor generații, pe care le creștem cu toată dragostea și cărora le-am transmis atîtea nădejdi, îmi amintesc o mai veche discuție, din toamna trecută, cu bătrînul dascăl de la Farcasa, loan Luca. Era tot început de an școlar, cu multi copii adunați în curtea pardosită cu frunze ruginii. 11 învăluise, bunul învățător, pe toti, cu privirea lui caldă, părintească. — Am visat, de-a lungul vieții mele de om și educator, la multe prefaceri în învățămînt. Dar ceea ce socialismul a făcut pentru școala românească, eu și toți din vechile generații nici n-am îndrăznit măcar să gîndim. Se gîndea acum învățătorul Ioan Luca la școlile ridicate în acești ani la prichindeii în fiecare așezare, tiinci doar în de 6 ani, pe oparte cuprinși în învătămînt, la debutul clasei a IX-a în școlile generale de 10 ani, la atîtea alte înfăptuiri hotărîte de Congresul al X-lea, de Legea învățămîntului pentru perioada următoare. Și iată că, anul acesta, în întreaga țară toți copiii de 6 ani au plecat pe drumul învățăturii peisagistice cu care au venit în contact nemijlocit. Nu mai puțin s-au bucurat de binefacerile vacanței și cei 2.070 elevi care au petrecut zile de neuitat in taberele organizate pentru ei in țară sau ln tabere internaționale. Din rîndul acestora, 760 au făcut cunoștință cu apa mării, cu nisipul fierbinte al țărmului însorit, cu atîtea alte frumuseți ale litoralului românesc. Mare le-a fost bucuria și celor peste 1.300 pionieri și școlari care au respirat din plin aerul sănătos, de munte, din taberele organizate în stațiuni pitorești cum ar fi cea de la Bucșoaia. S-a înmulțit numărul claselor a IX-a— 70 numai în județul nostru — iar viitorii absolvenți ai claselor a X-a se pregătesc cu perseverență, sub atenta îndrumare a educatorilor, pentru viitoarele profesiuni pe care le reclamă industria si agricultura plaiurilor nemtene. Am zăbovit ieri, doar pentru cîteva clipe, în curtea complexului școlar chimic din municipiul Piatra Neamț. Elegantele construcții ale școlilor care funcționează în această cetate a științei — liceul de chimie, școala profesională, școala de maiștri — și care înseamnă de fapt un mare număr de clase spațioase, laboratoare bine utilate, ateliere, își așteptau primitoare oaspeții. Peste un an, spre industria chimică din județ, spre platforma Săvineștilor sau alte centre industriale ale țării vor porni noi contingente de operatori chimiști și AMC-iști, lăcătuși, electricieni, tehnicieni de înaltă calificare. Rîndurile lor vor fi întărite de promoțiile de maiștri sau muncitori cu calificare superioară, pregătiți prin ucenicie la locul de muncă Privind chipurile pe care o anumită gravitate se împletea cu o firească emoție și bucurie, am încercat — pentru a cita oară — un puternic sentiment al certitudinii, la fel ca și în mijlocul viitorilor mecanici, brtandieri sau tehnicieni de la școlile profesionale auto, forestieră sau liceul forestier din reședința județului nostru. Un sentiment al certitudinii Dar cite amintiri frumoase au și cei 52 de pionieri și școlari din județul Neamț, care au fost oaspeții taberelor pe profile organizate la Telega , Prahova, Brașov, Călimănești, Păuleasca, — Argeș, Păuleasa — Timiș . Aici au participat la concursurile republicane de radio, carturi, cineclub, foto, aero și racheto-modele, gimnastică artistică, și orientare turistică reușind să se claseze pe locuri fruntașe, să aducă unităților lor, județului, numeroase trofee și diplome. La fel de valoroase au fost și acțiunile inițiate și desfășurate pe plan local. N-au lipsit din programele de activitate Timp de două săptămîni, în vacanța peste care s-a tras de curind cortina, circa 1.500 de elevi ai școlilor postgenerale din județ au participat cu entuziasm la ample acțiuni de muncă patriotică, inițiate și organizate de către organizațiile U.T.C Acum, cînd clopoțelul i-a adunat din nou pe toti elevii în fața cărților și caietelor, pregătiți pentru un nou efort în descifrarea altor și altor taine ascunse în manuale, o privire retrospectivă asupra a ceea ce a însemnat vacanța în salopete albastre ni se pare binevenită. Iată-ne spre exemplu, în mijlocul elevilor din municipiul, Piatra,,, Neamț.S-au reîntors încărcați de frumoase rezultate de pe șantierele care le-au fost încredințate cartierul Lenin, zonele bulevardului 9 Mai și cinematografului „Pietricica“, unde au efectuat lucrări de amenan pentru toți cei părtași la marea sărbătoare a țării elevi, învățători și profesori, părinți, și cărora le-a fost adresat, cu acest prilej, un fierbinte Salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, îndemn la noi succese în noul an școlar, expresie a grijii permanente de care se bucură școala din partea partidului și statului nostru, ale unităților noastre învățarea de noi cîntece și jocuri cu ocazia drumețiilor. La Piatra Neamț, elevii au avut posibilitatea să participe la ștrand, unde au fost inițiați în tainele înotului . pentru amatorii sportului cu balonul rotund a existat un centru permanent de antrenament. Preocupări similare au avut și copiii din Roman, Tirgu Neamț, Bicaz, din toate comunele și satele care au participat cu județului multă plăcere la acțiunile organizate pentru ei. Să mai adaugăm la toate acestea acțiunile cicloturistice rare a spațiilor verzi, stația de parcare auto, parcul „Cozla“ și „Aleea tineretului", pe care le-au înfrumusețat prin diferite lucrări. Se adaugă, la acestea, lucrările de taluzare a rîului Cuiejdi, de întreținere a stadionului „Ceahlăul", de amemianjare a unei pîrtii de schi pe muntele Cozla. Nu pot fi uitate nici cele 300 de fete din liceele municipiului care au fost prezente , zi de zi, timp de două săptămîni, înfruntînd arșița soarelui de vară, la plivitul culturilor în I.A.S. Girov — ferma Izvoare. în același timp, elevii pietreni au colectat peste 2 tone de maculatură, o tonă de plante medicinale, sticle și borcane date au fost valorificate prin D.C.A. Frumoase acțiuni și rezultate sunt în măsură să raporteze și uteciștii școlilor romașcane : amenajarea și întreținerea parcului din Piața 23 August, a parcului din strada Donici, amenajarea și întreținerea spațiilor verzi pe străzile Tineretului și Ecaterina Teodoroiu, colectarea a peste 1.500 kg. plante medicinale și circa o tonă de maculatură. Antrenați într-o pasionantă întrecere între clase, elevii liceului „Ștefan cel Mare" din Târgu Neamț au fost mobilizați de către Comitetul U.T.C. la amenajarea ștrandului, îndiguirea unei porțiuni din rîul Ozana, la diferite lucrări pentru captarea izvoarelor de ape minerale în stațiunea Oglinzi, la colectarea de plante medicinale. La înălțime au fost și colegii lor din Bicaz, distins pentru hărnicia manifestată la întreținerea parcului din localitate, la amenanjarea bazei sportive a liceului sau finalizate în participarea la turul ciclist al județului și la etapa de zonă în cadrul competiției „Floarea prieteniei”, precum și vizitarea școlare, organizate de expozițiilor fiecare unitate, sau a expoziției „Mitaltehnicus” de la Casa pionierilor din Piatra Neamț. De asemenea pionierii școlarii, astăzi aflați din nou și pe băncile școlii, au participat la muncile de sezon din agricultură. Totodată, numeroase unități și-au înscris numele la loc de frunte în colectarea fructelor de pădure, plantelor medicinale, spicelor sau altor mari efectuarea unor lucrări de drenare a lacului de la barajul mic. Apreciem, de asemenea ca satisfăcătoare, activitatea din vacanță a elevilor, de la liceul Borca, care au muncit din zori pînă-n seară la ridicarea noului local de școală, a celor din Roznov, sau a liceenilor din Săbăoani, peste 140, prezenți în tabăra de muncă organizată la I.A.S. Cordun. Elevii școlilor postgenerale care și-au petrecut vacanța în mediul rural au efectuat cele două săptămîni de muncă patriotică în cadrul GAP-urilor sau la obiectivele stabilite de către comitetele comunale UTG I lucrări de construcții, .de înfrumusețare a scormpei,.. amenajări de baze sportive, colectare de plante medicinale etc., iar colegii lor din școlile generale ale municipiilor, orașelor și comunelor au fost antrenați în special la lucrări de înfrumusețare a școlilor, la colectare de plante medicinale și spice. Se poate, deci, aprecia că majoritatea organizațiilor UTG din școli și-au realizat obiectivele propuse, dovedind pricepere și simț de răspundere în organizarea și desfășurarea tuturor activităților inițiate. Ne aflăm la început de an școlar. Comitetul județean UTG își propune să îndrume în continuare organele și organizațiile de tineret din școli în vederea constituirii brigăzilor permanente de muncă patriotică, P. BOUREANU, secretar cu probleme de școli la Comitetul județean Neamț al U.T.G. seriale și obiecte pe care le-au valorificat prin D.G.A. Avem certitudinea că școlarii de astăzi, drumeții de pînă mai acum cîteva zile, reconfortați și cu toate condițiile asigurate însușirii unor noi cunoștințe, sînt hotărîți să răspundă prin rezultate și mai bune la învățătură grijii pe care le-o poartă partidul și poporul nostru, spre bucuria lor, a părinților, a profesorilor lor, spre binele societații noastre: prof. Ion POSTEINICU, vicepreședinte al Consiliului județean al Organizației pionierilor. Festivitățile de ieridicii excursioniști și-au reocupat locurile în bănci . Reîntorși din vacanța școlară a muncii Parcă n-ar fi chiar așa de greu! Instantaneu din prima recreației Hu, astă-vară, am prins la rîuri peste uite asa de mare ! Două debuturi într-un an la Butnărești , școala nouă și clasa I cu copii de 6 ani. Cel dinții cîntec al clopoțelului Condiții optime pentru odihnă și lectură — iată caracteristica internatului de la liceul „Calistrat Hogaș", Piatra Neamț.