Ceahlăul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 732-809)

1970-07-15 / nr. 744

Strîngind cît mai repede fiecare bob de orz și de grîu. Și nu uităm ÎNTREȚINEREA CULTURILOR ! Porumbul trebuie prășit de cel puțin trei ori, iar celelalte culturi de patru ori, dacă vrem să asigurăm cu adevărat o recoltă bogată In acest an un procent de numai 43 la sută, la Boghicea de 48 la sută, la Dobreni 45 la sută, Roznov 56 la sută, Tupilați 54 la sută etc. Mare importanță trebuie să se acorde și prașilei a treia la sfecla de zahăr, lucrare efectuată în proporție de 91,2 la sută din cele 8.300 hectare, cultivate cu această plantă. Marea majoritate a unităților producătoare au terminat această lucrare. Există totuși unități unde prașila a treia la sfeclă se desfășoară cu... încetinitorul. Astfel la Goșmani lucrarea a fost efectuată un procent de numai 29 la sută, procent departe care nu reflectă nici pe posibilitățile de care dispune această unitate. Rămase în urmă sunt și cooperativele din Bălușești cu 61 la sută, Mărgineni cu 52 la sută, Podoleni cu 48 la sută, Zănești cu 50 la sută. Trebuie, totodată, intensificat ritmul în care se desfășoară prașila a treia la cartofi, prașilă efectuată pe numai 2.173 hectare din cele 5.200 afectate acestei culturi, precum și întreținerii florii soarelui efectuată în procent abia de 24 la sută. Pentru efectuarea a cel puțin trei prașile la porumb și 4 prașile la celelalte culturi, așa cum indică organul agricol județean, sunt necesare eforturi susținută din partea tuturor comitetelor comunale de partid și din C.A.P., consiliilor de conducere și specialiștilor pentru mobilizarea la aceste lucrări a tuturor, brațelor de muncă disponibile. Totodată, atragem atenția consiliilor de conducere din cooperativele rămase în urmă, că urgentarea lucrărilor de întreținere a culturilor nu trebuie să diminueze cu nimic calitatea acestora, respectarea densității plantelor pe unitatea de suprafață etc. Fiecare prașilă în plus înseamnă un plus de recoltă. De aceea, mai ales in condițiile acestui an, nu trebuie precupețit nici un efort pentru terminarea în cel mai scurt timp a tuturor lucrărilor de întreținere recomandate. A început recoltatul păioaselor. Secerișul orzului se desfășoară din plin, apropiindu-se de final. Paralel cu această lucrare, o deosebită importanță trebuie să se acorde continuării intr-un ritm alert a lucrărilor de întreținere a culturilor prășitoare. Se știe... că condițiile acestui an au permis dezvoltarea viguroasă a buruienilor, care în unele tarlale înăbușă pur și simplu culturile. In atenția trebuie să se afle deci, în continuare, prașila porumbului, în timp ce 15 unități au terminat prașila a doua și au început în ritm susținut prașila a treia, iar alte 22 au efectuat această lucrare, în proporție de peste 90 la sută, la unele cooperative ca de pildă C.A.P. Mărgineni, porumbul a fost prășit a doua oară Intrerierea chinului la C.A.P. Miron Costin, în cariera de calcar a Fabricii de ciment Bicaz. Foto : Ș. POMPEI t Noi locuințe pentru romoșcani In municipiul Roman s-a dat în folosință, zilele acestea, un nou bloc de locuințe cu 100 de apartamente. In felul acesta, numărul apartamentelor construite pînă în prezent se ridică la 260. In cursul lunii viitoare va fi gata un alt bloc cu 80 de apartamente. Bucurii de vacanța Excursiile și taberele sunt, dintotdeauna, marile bucurii ale vacanței. Ele sunt oferite cu generozitate și celor mai buni elevi ai școlilor generale din județul nostru. Astăzi un număr de 120 pionieri și școlari vor pleca în tabăra de la Mogoșoaia. Peste numai două zile, alți pionieri — membri ai cercurilor de carturi, foto, aero și navomodele — vor pleca în tabere pe profile la Brașov, Telega-Prahova, Dîmbu Morii-Brașov, Călimănești-Vîlcea, sau în tabăra de instruire de la Păuleasca — Argeș. În același timp, traseele turistice ale țării sunt străbătute de grupuri de elevi ai școlilor județului, care au astfel prilejul să cunoască marile înfăptuiri ale poporului nostru, frumusețile inestimabile ale peisajului. Unități permanente pentru desfacerea legumelor și fructelor I.R.F. Neamț a luat noi măsuri pentru îmbunătățirea desfacerii legumelor și fructelor la Piatra Neamț. Astfel, în noul cartier Mărăței II a fost deschis un chioșc pentru vînzarea produselor proaspete, urmînd ca o unitate asemănătoare să se înființeze și pe strada Bicazului, lingă autogara de călători. In același timp, la toate unitățile de desfacere din cadrul complexelor comerciale s-au prelungit orațiile, astfel că magazinele respective sunt deschise zilnic intre orele 6-22. Pe șantierele arheologice din județ După cum sîntem informați, zilele acestea, cercetătorii și muzeografii de pe lingă Muzeul județean de istorie Neamț intenționează să înceapă lucrările unui nou șantier arheologic, la 6ani. Vor fi Ghelăiești-Bîrgăurmărite în această zonă studierea unor interesante locuințe din ultima etapă a culturii Cucuteni, precum și a unei așezări bastarnice, aparținînd triburilor germanice. De asemenea, pînă la sfîrșitul acestei luni vor fi reluate cercetările în cetățuia dacică Bîtca Doamnei, unde vor fi urmărite îndeosebi probleme de stratigrafie (de așezare a locuințelor) și se va căuta cisterna cu apă care alimenta așezarea. Acțiuni de masă în colectarea metalelor In județul nostru au fost inițiate numeroase acțiuni pentru colectarea deșeurilor metalice. Organizațiile U.T.C. din întreprinderi și instituții, organizațiile sindicale, consiliile populare au antrenat un mare număr de cetățeni, pentru ca nici un deșeu metalic să nu rămînă necolectat și valorificat superior în oțelăriile patriei. Toate aceste acțiuni patriotice de masă își arată roadele I.C.M. ne informează că de la începutul anului și pînă în prezent au fost colectate peste plan 315 tone fier vechi, 95 tone fontă și 12 tone metale neferoase, depășindu-se cu mult realizările din aceeași perioadă a anului trecut. I L _Pg.lin.a. jIlla I 1 In pagina a IV-a PAGINA ECONOMICA IIIJ Vizita in tara noastră a președintelui Republicii Africa Centrală, Jean Bedel Bokassa ! 1 In pagina a III-a Semnalări ■ Sport 1 I Anul III Nr. 744 Miercuri 15 iulie 1970 4 pagini 30 bani 1 La U.E.I.L Roznov, după recentele inundații Activitatea de producție reintră in normal După cum se știe, inundațiile de la începutul acestei luni au surprins în plină activitate productivă o serie de sectoare de exploatare și industrializare a lemnului din cadrul C.E.I.L. Piatra Neamț, cele mai greu lovite au fost sectoarele de la Tazlău și din bazinetul Cut. In fața puhoaielor, oamenii nu au dezarmat. Dimpotrivă, Au acționat zi și noapte cu toate forțele și priceperea pentru a diminua pierderile, pentru a repune, într-un timp cît mai scurt, viața In normal. Despre această preocupare, ieri dimineața, am avut scurtă convorbire cu directorul U.E.I.L. Roznov. „Pînă “ acum, ne-a declarat interlocutorul, la toate sectoarele de exploatare de la Tazlău, deservite de drumuri auto, a început activitatea productivă. De asemenea, și în secțiile de lăzi, celuloză, aburitori de cherestea, forestierii și-au reluat locurile de muncă obișnuite. Sperăm ca într-o zi, cel mult două și hala gatere, tot de la Tazlău să fie redată producției cu întreaga capacitate". O activitate neîntreruptă, de totală dăruire s-a declanșat la U.E.I.S. Roznov în zilele ce au urmat neiertătoarelor inundații. La Tazlău, de exemplu, au fost deschise noi drumuri forestiere, din subsolul halelor se pompează fără întrerupere apa, oamenii cară cu targa mîlul depus aici, în depozite s-au refăcut toate lagărele și au fost spălate, curățate și restivuite cantități importante de cherestea. In ajutorul forestierilor au venit și muncitorii petroliști de la o întreprindere din Moinești. Cu toții depun eforturi pentru ca activitatea de producție să reintre în totalitate pe făgașul ei normal. Cine suportă costul neglijentei 1? Este un act de echitate ca cei vinovați de producerea accidentelor de muncă, și nu societatea, să suporte și ajutoarele bănești datorate celor în cauză. Sunt cunoscute prevederile art. 8 din Legea nr. 5/1965 cu privire la protecția muncii și anume că obligația și răspunderea pentru realizarea deplină a măsurilor de protecție a muncii revine celor ce organizează, controlează și conduc procesul de producție, începînd de la șeful de echipă și pînă la conducătorul unității. Dar numai cunoașterea acestor dispoziții legale nu asigură prevenirea accidentelor, ci stricta lor respectare și aplicare. Cu prilejul controalelor preventive, inspectorii de stat de la Inspectoratul pentru protecția muncii, întîlnesc cazuri frecvente de încălcarea normelor legale în vigoare, nu din necunoașterea lor, ci din subaprecierea ivirii accidentării, admițînd să se lucreze în condiții periculoase. La stația de transformare din cadrul centralei hidropneumatice (C.H.P.) a Uzinei de țevi din Roman, îngrădirile de protecție a transformatorilor au fost partial demontate și nu s-au remontat, creindu-se posibilitatea de acces a persoanelor străine și, deci, pericolul de electrocutare. Au fost sancționați contravențional inginerul Ioan Vlăduț și tehnicianul Ion Andrușca. La fabricile "Steaua Roșie" și .Foresta" din Piatra Neamț se depozitează material lemnos și deșeuri sub liniile de înaltă tensiune și lingă stîlpii de la rețeaua electrică de joasă tensiune. Pentru aceste încălcări de la normele de protecția muncii a fost sancționat contravențional șeful depozitului V. Muraru. S-a mai constatat la aceste fabrici că liniile de manipulație sunt prost întreținute (lipsesc șuruburi, crampoane, sunt strîmbe, cu șaibe necorespunzătoare și unele traverse putrede). De asemenea, la majoritatea fabricilor de cherestea nu se păstrează gabaritul necesar în jurul liniilor de manipulație. Stivuitul buștenilor descărcați din mijloacele de transport auto la fabrica 1 Mai" se face necorespunzător. Buștenii nu sunt așezați uniform în stivă, lipsesc placarde avertizoare, deși în anul precedent un copil a fost accidentat mortal în acest loc de muncă. Pentru aceste abateri au fost sancționați contravențional maiștrii V. Giorobîtcă, Gh. Iuteș, ,V. Văideanu și alții. Din cercetarea cauzelor reale care au dus la producerea unui accident de muncă suferit de către electricianul Constantin Ciocoiu de la U.F.S. Săvinești, accident soldat cu arsuri de gradul III la mîini, față și gît, care puteau să fie mortale, a rezultat că aceasta se datorește modului neglijent în care ing. Victor Gojocaru, șeful sectorului reparații, maistrul Constantin Tîrcă și alții au privit respectarea N.T.S. De aceea s-a cerut pornirea procesului penal, dosarul fiind înaintat la organele de cercetare și anchetă penală. Pentru cele peste 11.000 zile incapacitate de muncă ce se datoresc accidentelor de muncă și bolilor profesionale în primele 5 luni ale anului în curs, s-au plătit ajutoare bănești din bugetul asigurărilor sociale de stat de peste 400.000 lei. Din a Jenică OANCEA director al Direcției pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale (Continuare in pag. a II-a) Serviciile pentru autoturisme au rămas în pană ? E duminică după masă. Un grup de excursioniști din județul Suceava au venit să ne viziteze județul. Autoturismului s-a defectat la Grăcăoani. Aveau nevoie urgentă de o simplă și banală curea de ventilator. Aici nu puteau găsi pentru că magazinele cooperativei de consum încă nu țin piese de schimb, deși poate într-un viitor... Sînt remorcați pînă la atelierul auto-service din Piatra Neamț Dar stupoarei unitatea este închisă. Merg la primul telefon și încearcă pe rînd ©.N.T.-ul, stația PECO, cooperativa meșteșugărească “Deservirea“, magazinul auto-moto velo etc. Peste tot liniște și pace. Toată lumea este în week-end. Patru turiști au fost nevoiți să rămînă în oraș pînă a doua zi la orele 10, cînd s-a deschis magazinul cu piese de schimb. Patru salariați și-au pierdut vite o zi din salariu, au adus prejudicii și neajunsuri unităților unde lucrează, și-au făcut nervi, și-au stricat o zi de odihnă și au început prost o săptămînă de lucru. De ce ! Pentru elucidarea acestei „enigme“ am mers și noi pe urmele lor. Auto-servire. Atelier mecanic unde se face revizia și reparația autoturismelor Un astfel de atelier există după cum se știe în Piatra Neamț (într-un viitor apropiat vom avea două) și aparține cooperativei meșteșugărești „Deservirea”. Se pare însă că în concepția conducerii aceste cooperative, autoservire ar însemna „autoservire* sau serviti-vă singuri* sau ,descurcați-vă cum puteți*. Primul neajuns, deloc de neglijat, s-a văzut: lucrătorii de aici nu-și respectă programul stabilit. Sunt însă și alte lipsuri. Șeful unității, Nechita Negură, ne-a mărturisit că pentru unele tipuri de autoturisme — Renault, Moskvici, Dacia, Fiat — nu are aproape nici o piesă de schimb, așa că foarte mulți clienți pleacă nemulțumiți. De la 2 martie n-a mai fost la București după piese, pentru că n-a avut mașină de transport (care probabil avea niște piese greu de procurat). Stația PECO. O unitate care pe lîngă benzină și uleiuri ține și niște piese de ... schimb absolut obligatorii , care sunt prevăzute într-un nomenclator. La stația PECO din Piatra Neamț, de pe strada Făget, nu numai că nu se găsește sortimentul minimal obligatoriu dar nici du se știe măcar de existența vreunui nomenclator care să prevadă așa ceva. Gestionarul Constantin Spiridon este pus în situația umilă de a ridica mereu din umeri. Un proprietar de autoturism, pe care-l întîlnim aici, este profund Indignat de situația de la aceste unități, unde nu poți găsi măcar un bec pentru stop sau o sticlă pentru far. De multe ori a fost nevoit să meargă în București Mihai MERTICARU (Continuare in pag. a III-a) Ml Cazul s-a petrecut la Doljești. în seara zilei de 18 mai a.c., în jurul orei 21 paznicul obștesc Mihălcuț Petru a intrat în bucătăria secției de tractoare a I.M.A. Roman fără a cere permisiunea cuiva și s-a spălat pe mîini. Observat de tractoristul Roman Ion, a fost prevenit de acesta că de acolo s-au furat unele obiecte. ©fensat de remarcă, paznicul l-a lovit pe tractorist cu palma. Ostilitățile s-au rezumat doar la atît, fiind aplanate la intervenția șefului de brigadă Gogu Constantin. Cei doi s-au liniștit, dar Mihălcuț Petru, adică tot cel vinovat, s-a dus la postul de miliție unde a relatat întîmplarea șefului de post, plutonierul Mihălcuț Ion, cumătrul lui. Cei doi s-au deplasat apoi la brigadă pentru tări. Cu cerceacest 1,11 prilej, Roman Ion a spus șefului de post că paznicul obștesc s-ar afla sub influența băuturii. De aici contradicții între tractorist și omul legii care (observați gradația faptelor) susține că și tractoristul a băut. Negînd acuzația, tractoristul cere să fie supus controlului, fapt pentru care s-a deplasat la postul de miliție, unde rezultatul a fost, însă negativ. Neputînd face dovadă afirmației sale, fără a-l mai supune aceleiași probe și pe paznic, plutonierul Mihălcuț abandonează cauza, dar găsește de cuviință că e timpul potrivit să-l cerceteze pe Roman Ion într-un caz pe care-l avea în lucru: încearcă astfel să-l determine pe tractorist să-și retracteze o declarație mai veche în cauza privitoare pe un oarecare gheorghiu, care furase mai multe piese de la I.M.A. Roman. Roman Ion a respins cererile, în fața acestui refuz categoric plutonierul a recurs la mijloace violente, folosind împotriva celui anchetat bastonul de cauciuc, de fată fiind și ajutorul său, sergentul major Ardea Marin, și agentul fiscal al Consiliului popular Frenț Cârmii. Prin acest procedeu ilegal, plutonierul a obținut declarația falsă dorită. Un certificat medico-legal a confirmat ulterior folosirea violenței (7 zile îngrijire medicală). Ancheta efectuată la cererea tractoristului a stabilit aceste fapte recunoscute ulterior de plutonier. In mod voit am relatat acest GROSOLAN caz ale cărui secvențe sunt foarte clare, după cum și concluziile. Primu r tractoristul a fost nevinovat, primind în schimb o palmă și mai multe lovituri de baston. Secundar cel chemat să aplice și să apere legea a aplicat-o altfel decit a cerea cazul, dreptatea și adevărul, comițînd o strîmbătate. Strîmbătate și nu eroare, greșeală din neînțelegerea sau neaprecierea clară a situației, dintr-o omisiune care s-ar fi putut fi doar regretabilă și atît. Fapta plutonierului are însă un caracter flagrant, este un abuz grosolan pornit din pasiuni subiective și favoritism. Cît de gravă în consecințe este folosirea violenței pentru smulgerea unei declarații ne- ............ conforme realității, nu mai e nevoie s-o spunem. Membrii comitetului comunal de partid au subliniat, în ședința în care a fost analizat abuzul săvîrșit de plutonierul Mihălcuț Ion, încălcarea de către acesta a legilor țării, suficienta care l-a împins la lipsa de respect față de cetățeni, la escamotarea conștientă a adevărului și înlocuirea lui cu o minciună. Să ne reamintim acum cuvintele Secretarului General al partidului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, rostit la consfătuirea cu cadrele de bază din securitate, miliție, procuratură și justiție .Trebuie să veghem cu cea mai mare strictețe la respectarea legilor. Să nu admitem abuzul și să facem totul ca nimeni să nu sufere vreo pedeapsă fără a fi vinovat. Dar, în același timp, trebuie luate măsuri ferme Împotriva celor care Încalcă legile tării sau aduc prejudicii orinduirii oamenilor muncii. Nesancționarea celor vinovați constituie tot un abuz, o încălcare de lege", întrebăm, atunci, întrucît poate fi considerată această faptă posibilă și în consecință tolerată fără compromiterea gravă a principiilor echității și corectitudinii în viața noastră socială? Ge garanții morale și sociale mai poate oferi colectivității un asemenea individ ? Evident nici una. * C. LÄMÄTIG Gh, ONOFRAȘ șef de sector la Comitetul județean Neamț al P.C.R. Pe teme de educație