Ceahlăul, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 732-809)

1970-08-04 / nr. 761

r ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P. C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul III Nr 761 Mărți 4 august 1970 4 pagini 30 bani PHMMll PlAKIflCm Un canal de risipă acceptat cu mare ușurință Cerințele sporite de materiale de construcții pentru economia națională, au determinat Intreprinderile din ramura respectivă să treacă cu mai mare insistență , la îmbunătățirea organizării muncii și a producției in scopul creșterii eficienței economice. Am avut prilejul să consemnăm citeva aspecte în legătură cu modul de folosire a elementelor procesului de producție și a rezultatelor obținute din combinarea lor, la sfârșitul primei jumătăți a anului curent la întreprinderea de prefabricate Roman Dacă ne oprim la raportul dintre rezultatele fizice și situația rentabilității diferitelor sortimente de materiale de construcții, constatăm că există o contradicție între cele două aspecte comparate ale aceluiași aliniat din planul de producție. Iată, de exemplu, la sortimentul fîșii cu goluri pentru planșeu, unde planul producției a fost depășit cu 5,2 la sută, apare și o depășire a cheltuielilor de producție de 202.000 lei. Economia națională are nevoie în cantități mai mari de unele produse, fapt pentru care sunt stabilite prețuri de vînzare mai mici decit prețul de cost al produselor respective cu scopul încurajării, cum este în cazul de față, a folosirii și extinderii elementelor prefabricate în construcții. In acest sens, au fost stabilite prin plan la sortimentul arătat, pierderi planificate de 1,1 milioane, lei., La sfîrșitul primului semestru nu numai, că nu s-a făcute încadrarea sau chiar diminuarea acestor pierderi dar stau și depășit. Un alt aspect al activității productive din întreprinderea amintită, care are, influențe negative asupra folosirii In mod creator a activității de pla nificare îl constituie raportul similar celui de mai sus la sortimentul. panouri mari portante, în acest caz pierderile planificate au fost de 782.000 lei, iar planul producției a fost depășit cu 9,5,la sută. Sporul de producție provine la acest sortiment din economisirea materiilor prime și a materialelor care au determinat reducerea pierderilor planificate cu 485.000 lei. Scoatem în evidență faptul că acțiunea stimulatorie a planificării, pentru continua reducere cheltuielilor de producție, nu a a fost folosită la nivelul posibilităților stabilindu-se încă de la început consumuri prea mari față de cit ar fi fost necesare pentru obținerea unei unități de producție, incărcîndu-se în mod nejustificat volumul pierderilor planificate. Nici la sortimentul agregate sortate nu s-au avut în vedere posibilitățile reale de micșorare a pierderilor. Dovadă și faptul că față de pierderile planificate de 884.000 lei s-au efectuat cheltuieli mai mici cu 249.000 lei, depășindu-se planul de producție cu 7,3 la sută, iar la tuburi, a ieșit și mai mult în evidență faptul, că prevederile planului nu au fost stimulatoare pentru perfecționarea procesului de producție, înscriindu-se pierderi planificate de 35.000 lei. Pe par(Continuare în pag. a III-a) Petru TOFAN 1 % Sudură executată în flux de argon la întreprinderea mecanică „Ceahlău“ — Piatra Neamț. In prima duminică din august din nou țin haine de lucru în această primă duminică a lui august, în zilele premergătoare împlinirii unui an de la istoricul Congres al X-lea al partidului și sărbătorii de la 23 August, oamenii muncii din județul nostru și-au intensificat eforturile pentru a da viață importantelor sarcini care ne revin pe acest an și angajamentelor sporite luate în întrecerea socialistă. Așadar, și în această zi de odihnă aproape 2.000 de salariați din șase unități industriale și șantiere de construcții au răspuns chemărilor comitetelor de direcție pentru a continua lucrul în timpul lor liber, în vederea obținerii de produse peste plan sau pentru recuperarea unor rămîneri în urmă, precum și în scopul executării unor lucrări auxiliare. Producția suplimentară realizată în această zi este de peste 500.000 lei. Astfel, la Fabrica de cărămizi din Roman cei peste 500 salariați au realizat o producție suplimentară de 70.496 lei, concretizata în 190.000 bucăți cărămizi și circa 5.000 blocuri ceramice. La Fabrica de bere „Steagul roșu" din Piatra Neamț s-a lucrat în două schimburi, iar salariații respectivi au realizat o producție suplimentară care echivalează cu suma de 180.000 lei. Intensă activitate s-a desfășurat și la diferite puncte de lucru ale șantierului de construcții de la Săvinești, atît sîmbătă, 1 august. In program prelungit de 4 ore, cît și în cursul zilei de duminică. Au fost executate lucrări la obiectivul Azot 4 de la Uzina de fibre sintetice Săvinești, respectiv la glisarea turnurilor de granulare. De asemenea, muncitori calificați Ia meseriile de dulgheri, fierari betoniști și montori de prefabricate au lucrat la hala turnătoriei de la întreprinderea mecanică Roman. La statia de betoane 20 de autocamioane au transportat balast, preparîndu-se circa 70 mc betoane. In acest fel cei aproape 100 salariați au executat lucrări în valoare de peste 70.000 lei. Exemplele de mai sus vin să confirme înalta responsabilitate de care dau dovadă colectivele de muncă din fabricile și uzinele noastre, pentru realizarea și depășirea planului de producție pentru acest an, anul de legătură cu noul cincinal. Au executat lucrări de întreținere sau pregătitoare și colectivele de la Uzina de țevi, întreprinderea de prefabricate și întreprinderea mecanică Roman, ceea ce ne atestă încă odată atmosfera de muncă intensă care domină viața economică a marilor uzine din județul nostru, la începutul acestei luni de august. IN ACESTE ZILE SE DA ULTIMA LUPTĂ ÎN BATALIA PIINII ACESTUI AN Oamenii și mașinile au doi aliați siguri. ORGANIZAREA ȘI FOLOSIREA MAXIMA A TIMPULUI Cifra este spectaculoasă , duminică. mai mult de 7.000 de țărani cooperatori au lucrat din zori până-n seară pe ogoare. grăbind finalizarea obiectivelor actualei campanii. La Dulcești, Trifești, Tămășeni, Girov, Făurei, Zănești, Timișești, Sagna, Secueni — zolul muncii a fost la fel de intens ca ln oricare altă zi a săptămînii. Timpul înaintat, căldura mare care poate duce la depășirea stadiului optim de coacere a grîului, nu au lăsat răgaz pentru odihnă. Printr-o participare în masă la lucru, s-au adăugat noi cifre la capitolul realizărilor. S-a recoltat cu combinele, s-a cosit și secerat, s-a arat și însămînțat culturi duble, s-au balotat palele și s-au transportat în funărit. Au stat în obiectiv toate lucrările care nu pot suferi amînare. Punîndu-și în valoare experiența și priceperea acumulată pe parcursul timpului, sub conducerea organizațiilor de partid, brigadierii șî șefii de ferme au fost în mijlocul oamenilor impulsionînd ritmul muncii, dînd îndrumări și controlînd calitatea lucrărilor efectuate. la G.A.P. Dulcești, in cadrul fermelor nr. 1 si 2 conduse de tehnicienii Constantin Lupeș și Vasile Bîrsan, eforturile depuse s-au soldat cu rezultate frumoase t recoltarea păioaselor de pe suprafețele care le aparțin se apropie de sfîrșit, celelalte lucrări sînt într-un stadiu avansat. La rîndul lor, brigăzile conduse de Ion Samoilă de la Q.A.P. Trifești și Gh. Antonică de G.A.P. Tămășeni, în dreptul citatrelor de plan privind recoltarea grîului au putut înscrie cuvîntul „realizat". Rezultatele înscrise la sfirșitul zilei de muncă nu sînt deloc neglijabile. S-au recoltat duminică circa 1.500 ha cu grîu și s-au însămînțat circa 700 ha cu porumb în cultură dublă. Determinați de aceeași stringentă necesitate, de a strînge D.G. (Continuare in pag. a III-ai la C.A.P.Ștefan cel Mare se lucrează din plin la recoltarea griului. ZIUA MARINEI Citiți în pagina a II-a reportajul de la Bicaz Echipele de control obștesc in acțiune Cui încredințăm deservirea consumatorilor ? Pe ecranul casei de cultură din Piatra Neamț rulau secvențe dintr-un film inedit, realizat de cineclubul local. In sală, invitați, lucrători și reprezentanți ai organelor comerciale pietrene, gospodine, medici, membrii echipelor de control obștesc, inspectori comerciali, președinți ai sindicatelor din organizațiile comerciale. Pelicula prezintă frumusețea acestui oraș industrial și turistic , și dintr-odată se oprește cu insistență asupra modului de deservire a publicului. Comentatorul evidențiază reușitele și biciuiește fără cruțare lipsa de gospodărire, de aprovizionare, de solicitudine față de clientelă. Din sală se aud exclamații de aprobare, de uimire. Mulți din cei prezenți aici se recunosc în secvențele de film. Unii, cei lăudați — se bucură , alții — cei criticați — pleacă frunțile și, probabil, roșesc. Roșesc, fără îndoială cînd se face lumină, pentru că privirile celorlalți îi caută. Și-i descoperă. Sunt acei lucrători din comerț, pe care echipele de control obștesc i-au găsit în neregulă și pe care referatul prezentat ceva mai înainte de către dr. Trilllie Cotoroș, membru al Consiliului municipal al sindicatelor Piatra Neamț, i-a numit: Dar să lămurim pe cititori că este vorba despre o nouă acțiune, organizată la nivel superior de către Consiliul municipal al sindicatelor, tn care lucrătorii din comerț sunt puși față în față cu echipele de control obștesc, cu clientela i și... cu faptele proprii, în prezidiu — arbitri ai acestui colocviu foarte interesant — reprezentanți ai organelor locale de partid, de stat și sindicale, precum și membri ai unei brigăzi de control din Consiliul Central al U.G.S.R. Peste 600 de controale au fost efectuate în acest an de către echipele constituite și de către comisia de nivel municipal. 420 de sesizări și propuneri au fost făcute în scopul îmbunătățirii muncii în acest sector de activitate atît de solicitat. Au fost făcute evident, și aprecieri pozitive, asupra cărora însă nu dorim să ne oprim acum, pentru simplul motiv că abaterile de la regulile generale de comerț, încălcările, neajunsurile sunt încă destul de numeroase. "Și, după cum remarcau apoi mulți cei care au luat cuvîntul din în această confruntare de opinii — Vasile Enache, Gheorghe Lupu, Maria Neacșu și alții — ele se manifestă în continuare. Iată cîteva merite caracteristice: la restaurantul „Pietricica“ — lipsă crasă de preocupări pentru gospodărirea și igienizarea localului; la bufetele „Expres“ și „Brateș* — carne pentru fripturi alterată, la cofetăria din hotelul „Ceahlău“ — prăjituri învechite și stricate în frigiderul defect; la „Colibele haiducilor" — vînzător la bar beat care dă lipsă la cîntar. Abateri foarte grave s-au constatat la magazinul alimentar nr.18 (șef de unitate Melu Davidovici), conserve alterate puse în vînzare, cutii cu grisine din care , s-au sustras spaghete. localul murdar. Chirie, muncitor la fabrica „Reconstrucția", prezent și el la întîlnire, arăta cum la 6 kg de mălai, cumpărat de la acea alimentară a fost frustrat de aproape 1,5 kg de către o vînzătoare care „fură ca-n codru". Verificările celor afirmate aici au fost făcute de către una din echipele de control obștesc, la fața locului este însă aproape de necrezut cum în fața acestor evidențe, tyelu Davidovici — caracterizat (pe ce temei ?) de șefii săi de la O.C.L. „Alimentara" ca... un lucrător de nădejde, încerca totuși să iasă cu obraz curat De altfel aceeași atitudine au avut și alți cîțiva lucrători din comerț (distribuitori de carne, vînzători, casieri) pe care filmul și observațiile echipelor, sintetizate în referat, îi arseseră cu fierul roșu al criticii, și care — la propunerea majorității celor prezenți — au fost obligați de către prezidiu — să iasă din ungherele în care ar fi vrut să se ascundă și să dea socoteală — în public — pentru faptele lor condamnabile. Este regretabil că astfel de practici ca acelea exemplificate mai sus au loc sub ochii conducătorilor organizațiilor din comerț, că uneori gestionarii înșiși facilitează producerea lor prin absențe nejustificate și îndelungate din unități. Credem că reprezentanții organelor comerciale pietrene, ai inspecției comerciale județene au reținut propunerile făcute cu acest prilej ca abaterile să fie cît mai sever sancționate, astfel ca repetarea lor să nu mai fie cu putință. Merită, de asemenea, luate în considerație sugestiile date de Carol Paneș, ca în unitățile de pe platforma industrială Săvinești să fie îmbunătățite condițiile de deservire, sau acelea ale Zariei Tomuiescu, gospodină, care propunea extinderea trimiterilor de mărfuri și preparate la domiciliu; găsirea posibilităților de a menține în stare proaspătă legumele și fructele expuse în zonele , o modalitate mai bună de deservire a clientelei, decît cea care se practică acum, la bufetul „Expres“ etc. Atenționarea președinților de comitete ale sindicatelor din comerț de a pune accent mai mare pe educarea lucrătorilor, pe dezbaterea mai profundă a problemelor de deservire adunările cu salariații, le sobcotim, de asemenea, demne de reținut. Și avea perfectă dreptate tovarășul Uarian Botez, secretar al Comitetului municipal de partid, care cerea organizațiilor de partid din această ramură să acționeze mai energic, mai insistent, prin mijloacele ce le stau la dispoziție, în direcția perfecționării activității comerciale, înlăturării deficiențelor de ordin organizatoric, îmbunătățirii deservirii. Acțiunea inițială a avut darul — credem noi — să întărească prestigiul echipelor de control obștesc, să determine pe lucrătorii de la tejghea — prin mîinile cărora bunurile create de poporul muncitor trec de la producător la consumator — ca să-și exercite într-o manieră corespunzătoare exigențelor sarcinile importante ce le revin, Mihai ASMARANDEI • Un film pe negativ printre vînzătorii în flagrant delict ; • 600 de controale într-un semestru ; • 420 de sesizări și propuneri ; • Unități în care neregulile se țin lanț; • Se impun sancțiuni cît mai severe dar și acțiuni de creștere a spiritului de responsabilitate a lucrătorului de la tejghea. curier 0 nouă garnitură de mobila: "Roman ’70" Zilele acestea, la întreprinderea de industrie locală „Mobila“ din Roman au fost realizate primele 50 de garnituri — semnal de mobilă „Roman '70", sortiment ce constituie noutatea incontestabilă a acestui an. Concepută cu imaginație de proiectanții întreprinderii, această garnitură cuprindea un divan studiou, un dulap cu trei uși, o masă extensibilă și o toaletă, prețul aproximativ fiid de 6.408 lei. Primele complexe mobiliere vor fi expediate, în prima decadă a lunii august, la începînd de ieri, un grup de 40 de pionieri sovietici sosiți în țara noastră într-un schimb de acțiuni cu colegul lor din județul Suceava, sunt pentru două zile oaspeții pionierilor din județul nostru. În cursul zilei de ieri, ei au făcut excursii în zona turistică a orașului Tîrgu Neamț, sosind aseară în municipiul Piatra Neamț. Au Un interesant concurs republican pasionează în aceste zile, din Inițiative G.G. al U.T.G., pe toți tinerii strungari din întreaga țară — Olimpiada strungarilor, dotată cu troieni „Strungul de aur". Sîntem primilor în posesia numelor evidențiați — rereprezentanții municipiului S-a încheiat recent primul sezon de recoltare a plantelor medicinale din zona Moldovei — sezon cum ne informează care, după conducerea întreprinderii de plante medicinale din Roman, s-a soldat cu un bilanț îmbucurător a peste 60 tone de chimeon, aproximativ 500 kg de pătlagină. 600 kg codita șiîn dorința de a afla amănunte privind acțiunile destinate petrecerii cît mai plăcute a vacanței elevilor din județul nostru, am solicitat răstoți beneficiarii din țară, în vederea contractărilor. Și dacă tot vorbim de noutăți, să consemnăm și noul model de vitrină cu două uși, concepute dintr-o ingenioasă combinație furnir exotic paltin alb. Sortimentele prezentate ca și altele destinate exportului (birouri, piese din furnir de stejar etc.), folosesc lacul poliesteric, întreprinderea romașcană fiind singura Unitate de industrie locală din țară care a introdus acest lac în producția de serie. fost vizitate casele memoriale „Ion Creangă“ și Mihail Sadoveanu: Cetatea Neamțului, Rezervația Braniște, mănăstirile Neamț, Agapia și Varalic. Astăzi ei își vor continua drumul spre Bicaz, Cheile Bicazului și Lacul Roșu. în timpul șederii, pionierii sovietici au avut întîlniri cu pionierii din Tirau Neamț și Piatra Neamț, Piatra Neamț la faza pe județ: Constantin Filip (U.F.S.), Vasile Onu (U.F.S.) și Relu Ahmed (I. M. „Ceahlău"). Aceștia vor intra în competiție cu colegii de breaslă din Roman, care vor fi desemnați zilele acestea, cel mai priceput strungar urmînd să participe la dificila fază pe țară. incelului, 1.000 kg urzică și peste 2.000 kg tel De remarcat că la această recoltă și-a adus contribuția, prin muncă patriotică, un număr mare de elevi antrenați de organizațiile U.T.G. din scoli Cel de-al doilea sezon începe în zilele următoare și are în vedere mai ales muștarul, macul și coleandrul. Pionieri sovietici, oaspeți ai cravatelor roșii din județul nostru “Olimpiada strungarilor“ Bilanțul primelor recolte de plante medicinale , posibile pasiune pe timpul vacanței: Cluburile elevilor punsul la trei întrebări tov. Elena Ciobanu, șef de sector la Comitetul județean Neamț al U.T.C. Lucian CONSTANTINESCU (eommwARBA wrierwwi is pacira <a ii*»')