Cigányfúró, 1994. 1. szám, június

Balogh Attila: Elköszöntő

csinál, szám szerint hat egész há­rom tizedet. A magyarországi ci­gány pártok a pólya maslijának bi­lincsével kötözték magukhoz szüle­tendő újságjaikat. Ezek a lapok a szimpatizánsok által is érthető és ta­nácsolt okok miatt a cigányok moz­galmairól szólnak. A népet megcél­zó orvlövészek magazinnak álcázott információs pártbrossúrái a szép­irodalomnak csak azon részét en­gedték be, amely származását és tartalmát tekintve bizonyíthatóan cigánynak minősült. Ezt a szabályt már elfogadva, s utalva a nép verbá­lis jellegére, iu­domos volt az ide­genvezetők rövidségével irányt mu­tatni a civilizáció felé. A „magyarta­nítást” megkerülve rokonok s bará­tok, „téma-idegen” flekkecskéi kö­zölhetőek voltak ugyan, de József Attila, Radnóti, sőt kortárs költők csak gesztusfordításban, s ha ezeket cigány nyelvről „vissza-műfordíta­nánk”, akkor a Persil vagy az Ariel mosóporok használati utasításainak műfordításai is lehetnének. A származás­tudat gravitációja, a nép tömegvonzása kényszerpályára állítja holdjait, sebességüket meg­határozza, a „newtoni” utasításnak szót fogadva keringteti őket. De a sebesség minőségi pályára pörget­heti renitensek holdjait, akik ugyan emlékeznek korábbi vonzás­múlt­jukra, de a tömegigényt holdtölté­vel, holdfogyatkozással már nem szolgálják. A leírtak alapján olyan folyóirat meggondolását érzem szükségesnek, amely nem a népnek szól, független a ci­gány egyesületek üdvrendi útmutatásai­tól, s a cigányságot nem mint témát, hanem mint metaforát ajánlja fel a mű­vészi alkotások létrehozásához. Ha a ki­taszítottság kikerül az inspekcós szocio­lógusok, a marxista mágusok kezéből, akkor a nyavalygó származás­ ziccerjét feloldhatja a származástól független művészi szándék. A cigányság árvasá­ga, mint jelkép, szintézist alkothat a magyar művészet progresszív kisebbségé­vel, ha karakterük miatt elutasítják az állami optimizmus csasztuskáinak a megírását, ha a cigányság helyzetét nem alibinek használják ra­dikális és leleplező cikkeik megírásához. A cigányság egyszer már „felhasználásra került”, hogy a társadalom rossz gazdasági és kulturális körülményeit közvetve bebizonyítsa, de a cigány értelmiség differenciá­lódása a közvetlen próbálkozások ellenére is vissza-vissza­rugdosódik az etnikumi sajtóba, s a folklór-unikum illatát követve megint az 56-os, de már a második generációs ér­telmiség bandukol, hogy megírja a néprajzi disszertáció­ját rólunk, mint a betyárság jogutódjáról, miközben igen­is ki kell nyitni a cigány újságot a nem vér szerinti, a nem téma szerinti, hanem a szellemi rokonok előtt. Ennek a kinyitásnak a konkrét művészi „stílusát” a lelki avantgar­dizmusban, a szelíd­ anarchizmusban látom, s a minden­kori lázadás aspektusának szak- és szépirodalmi alkotásai­ban.

Next