Cigányfúró, 1996. 5. szám, október

Rüdiger Vossen: A nagy vándorlás

valamikori modoni (ma Methoni) Gype (Gyppe) nevű cigány településsel, esetleg az egész Peloponnészosszal és Epirusszal. A zarándokokkal való kapcsolatuk során a cigá­nyoknak valószínűleg az az ötletük támadt, hogy saját ma­gukat Görögország elhagyása után az előnyös zarándok szerepben tüntették föl, mivel a zarándokokat és vezek­lőket az együttérző lakosság élelemmel látta el. Nagyobb cigány települések voltak a XIV. század közepétől a Pelo­ponnészosz másik részén is, a Nauplion nevű kikötőváros­ban. Krétán és Kis-Ázsiában, amely az Égei- és a Fekete­tenger partjai mentén a XII. és a XIV. század között még görög nyelvterület volt, szintén számon tartottak cigányo­kat. Érthető, hogy a cigány csoportok nyelvébe – miután 200-500 évig éltek görög nyelvterületen - nagy számban kerültek görög jövevényszavak. Lehetséges, hogy Kis-Ázsiában és Görögországban maradtak volna, ha a törökök a XI­. század óta (először szeldzsukokként, majd 1288-tól I. Oszmán uralkodása óta oszmánokként) a Bizánci Biro­dalmat és a balkáni államokat egyre erősebben nem veszé­lyeztették volna. A törökök 1354-ben átkeltek a Dardanellákon, 1365-ben elfoglalták egész Thrákiát, 1366-ban Bulgáriát, majd 1423-ban a Peloponnészoszt tették sarckötelessé. A balká­ni szlávok, fölött aratott 1389-es rigómezei győzelmük után Szerbia vált sarckötelessé, majd 1396-ban Bulgária török tartománnyá. 1396-ban a törökök megsemmisítettek egy Zsig­mond magyar király vezette ke­resztesvitéz sereget. A cigá­nyok számára elérkezett az idő, hogy szökve menekül­jenek a török járom elől. (Hartmann, Történelem­könyv, 1955.) Cigány törzsek, nyelv, nyelvjárások és az euró­pai szétszóródás Nyelvcsoportok és nyelvjárások Több mint tízezer cikk, ta­nulmány, könyv­regény és egyéb adalék született már cigányokról. A többség azonban nél­külözi az egyes csoportok történelem­szülte sajátosságait. Eleve hibás az a hozzáállás, amely egységnek tekinti a cigányságot. A cigányok, mint összesség, csak a nem­cigányokkal szembeállítható fogalomként létezik. A való­ságban különböző csoportokra, törzsekre, nemzetségek­re tagolódnak saját nyelvjárással, hagyományokkal és szokásokkal. Ezen tagozódásban tükröződik mozgalmas történelmük, a nagy vándorlás, különböző sorsútjaik, és az egyes országokban való beilleszkedési törekvéseik. Így például a cigány jogvédelmi szervezeteknek is – amelyek a cigányságot összességében szeretnék képviselni – tekin­tettel kell lenniük a különböző csoportok történelemszülte különbségeire, kiváltképp azért, mivel egyes cigány cso­portok magukat igazibbaknak vagy jobbaknak tartják a másiknál. (A khelderás romák például meg vannak győződve arról - és talán joggal –, hogy ők a cigány törzsek között a legelsők, a legjobbak. – Matéo Maximoff, 1946; 109p.) Ezzel szemben az USA-beli machwaya cigányok tartják magukat az összes náció leghatalmasab­bikának. (Shutterland 1975; 186p.) Az első nehézség már abban jelentkezik, hogy eleddig nem sikerült egy semleges, általánosan elfogadott közös nevet találni a cigány csoportok számára. A romák nem akarják, hogy szintinek nevezzék őket, a szintik, hogy romának vagy calénak, így például a német nyelvterületen nincs más választás, mint továbbra is a rosszízű „cigány” elnevezést használni, ha ezalatt az összes cigány csoport értendő. Az itt élő három fő csoport esetében a roma, szin­ti és calé elnevezések használatosak. Európában alap­vetően­ három cigány csoportot különböztetünk meg: az eredetileg kelet-európai roma, a közép-európai szinti és manush, és a délkelet-európai calé, illetve gitanos csopor­tokat. Az alábbi szemléltető ábrával megpróbáltam érzékeltetni e három, még törzsi szervezetben élő cso­port viszonyát a nem-törzsi szervezetben élő cigányokhoz, illetve a nem-cigányok­hoz. (Lásd I. ábra) A romákat Moldáviában és a Havas­alföldön az 500 évig tartó jobbágyként való rög­höz kötöttségük miatt meghatározóan román­ortodox hatások alakí­tották. A nyelvük a ro­manos, azaz egy havas­alföldi (vlach, vlax, oláh) romani nyelv­járás. Az 1855-56-os romániai rabszolgafel­szabadítás után ma­gyar, orosz, bolgár, szerb nyelvterületekre kerültek, otthoni hatások alakították őket, majd pe­dig tovább vándoroltak más európai területekre, illetve az egész világba. A szintik, illetve manushok görög átmeneti hazájukból, „Kis-Egyiptom­ból”, ahol valószínűleg a XIV-XV. századig tartózkodtak, török nyomásra Közép- és Nyu­gat-Európába vándoroltak. Ezalatt a calék (gitanos) vagy egyazon úton, vagy esetleg a tengeren közvetlenül Görög­országból Spanyolországba mentek. A szintik és a manu­shok nyelve a roman és egy nem oláh (non-vlach) romani dialektus, amely nagy számban tartalmaz német jövevény­szavakat. A spanyol calék vagy cincalik (a „feketék”) már csak részben és szórványosan beszélik az erősen spanyol beütésű romani dialektusukat, az „el caló”-t. (San Román, 1976.) TRADICIONÁLIS CIGÁNYKULTÚRÁK a 5

Next