Clopotul, 1964 (Anul 20, nr. 1700-1803)

1964-09-16 / nr. 1773

y 4 4- Spor la muncă în noul an școlar ! După o vacanță plăcută, care a oferit pionierilor și școlarilor posibilități largi de a-și petrece cît mai plăcut și instructiv timpul liber, iată-i din nou pe elevi în bănci, ascultînd cu multă atenție primele lecții predate, dornici să-și însușească noi cunoștințe. A început un nou an școlar, care marchează încheierea procesului de generalizare a învățămîntului de 8 ani, sarcină trasată de cel de-al III-lea Congres al P.M.R. Asigurarea unor condiții cît mai bune la învățătură copiilor oamenilor muncii se află permanent în atenția partidului nostru. An de an, sînt alocate sume tot mai mari pentru dezvoltarea învățămîntului, ținînd seama de faptul că școala își aduce o contribuție însemnată la acțiunea de răspîndire a culturii în mase, de formare a conștiinței noi, socialiste, de pregătire a cadrelor necesare economiei și culturii în plin avînt. Datorită preocupării cadrelor didactice, a muncii politice desfășurate în rîndul părinților, anul trecut toți copiii de vîrstă școlară din comunele Sînta-Maria, Vlădeni, Sulița și altele au fost școlarizați. îmbucurător este faptul că a crescut nivelul de pregătire al elevilor, datorită strădaniei depuse de majoritatea cadrelor didactice, în frunte cu comuniștii. Dovedind spirit gospodăresc, conducerile școlilor din orașul și raionul nostru, îndrumate de organizațiile de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare, au luat din timp măsurile necesare pentru asigurarea deschiderii în bune condițiuni a noului an școlar. Pe lîngă reparații curente, la școala generală de 8 ani nr. 4 din oraș, la cele din satele Cristești și Bălușeni s-au făcut reparații capitale. A crescut spațiul de școlarizare prin construirea în raionul nostru a 24 săli noi de clasă. In urma măsurilor luate de secțiile învățămînt ale sfaturilor populare orășenesc și raional, școlile au fost înzestrate cu materiale didactice, mobilier nou. Prin grija partidului și statului nostru, elevilor din clasele I— VIII li s-au asigurat manuale școlare gratuit. Dezbaterile care au avut loc la recentele consfături ale cadrelor didactice din orașul și raionul nostru au scos în evidență hotărîrea învățătorilor și profesorilor de a educa tineretul în spiritul dragostei profunde față de patrie și partid, de a cultiva la elevi respectul față de muncă, pasiunea pentru studiu, împreună cu cadrele didactice, părinții sunt deopotrivă de răspunzători de felul cum învață elevii, cum își însușesc cunoștințele, de întreaga lor comportare în școală și societate. Sub îndrumarea organizațiilor de partid, organizațiile UTM și de pionieri să desfășoare o susținută muncă pentru a ajuta conducerile școlilor în obținerea de rezultate cît mai bune în procesul instructiv-educativ. La început de an școlar, felicităm călduros pe învățători și profesori, pe elevi, urîndu-le spor la muncă și însemnate succese. Indici ======= tehnico-economici sporifi Pe lingă efectuarea unor transporturi in deplină regularitate și siguranță a circulației, eforturile mecanicilor și fochiștilor de la Remiza C.F.R. Botoșani sunt îndreptate spre economisirea unor importante cantități de combustibil convențional. Desfășurînd larg întrecerea socialistă, pentru înfăptuirea acestor obiective, colectivul de muncă al Remizei C.F.R. și-a îndeplinit sarcinile de plan pe luna august în proporție de 112 la sută și a sporit productivitatea muncii cu 9 la sută față de prevederile planului. Prin buna întreținere a locomotivelor și folosirea cu pricepere a forței vii a trenurilor, numai în luna precedentă au fost economisite 37 tone combustibil convențional. Cele mai frumoase economii de combustibil au fost obținute de către personalul de pe locomotiva nr. 140.335, alcătuit din mecanicii Teodor Hrițuleac, Gheorghe Saucă, Ion P. Ciobanu și fochiștii Ion Aluncăriței, Vasile Cepoi, urmat de personalul de pe locomotiva nr. 140.267. însuflețiți de succesele obținute, ceferiștii sunt hotărîți să înscrie în palmaresul întrecerii noi și importante realizări. Au însilozat 4000 tone porumb Preocuparea principală în perioada actuală a gospodăriei consiliului agricole de stat din Albești este asigurarea bazei furajere. Pentru însilozarea la timp a porumbului s-a întocmit un plan operativ de lucru, cu sarcini concrete pentru fiecare muncitor. Zilnic lucrează la recoltarea și însilozarea porumbului tocători, 3 combine, 214 remorci și 25 tractoare. Ca urmare a folosirii întregii capacități de lucru a mașinilor și tractoarelor s-au însilozat peste 4000 tone porumb în amestec cu soia. Tractoriștii Mihai Dobîndă, Dumitru Aconstantinesei și Constantin Tucaliuc recoltează zilnic cu combinele cîte 60—70 tone porumb. Tractoriștii Mihai Dobîndă și Constantin Vizitiu, de la GAS Albești, lucrînd la recoltatul porumbului siloz cu combina S. K. 2,6. Un succes în întrecerea socialistă La producerea unor articole ca „Diagonal”, „Covercot”, pînzeturi pentru cearceafuri și alte articole textile sunt folosite fire dublate și răsucite. Pentru realizarea unor țesături de bună calitate se cere ca firele dublate și răsucite să fie rezistente, să aibă uniformitate și aspect corespunzător. Preocupate în permanență de respectarea acestor cerințe și folosind cu pricepere mașinile, muncitoarele de la secția de dublat-răsucit a uzinelor textile „Moldova” au reușit să-și depășească sarcinile de plan pe luna august cu 4800 kg fire finite. In fruntea întrecerii se situează schimbul C, condus de maistrul Gheorghe Bălăniuc, care și-a depășit pianul cu 5,6 la sută, urmat de schimbul A cu o depășire de 4,1 la sută. Semnificativ este faptul că în luna august nici un muncitor n-a rămas sub normă. PREȚUIRE Cît de fericită a fost tînăra Georgeta Irimia de la fabrica de confecții „Botoșani” cînd a învățat să execute bine operația ce i s-a încredințat. Tovarășele de muncă au felicitat-o, au lăudat-o. Au trecut de atunci cîțiva ani. Intre timp tînăra croitoreasă nu s-a mulțumit numai cu ceea ce a realizat. A căutat să cunoască mereu mai mult. S-a înscris la cursul de calificare pe care l-a absolvit cu rezultate bune. Și-a însușit multe cunoștințe teoretice și practice. Apoi a încercat să învețe diferite operații din procesul de producție. Acum știe să lucreze la patru operații. Zilnig mai depășește planul de producție cu 10—15 operații. Dar tovarășii săi de muncă o prețuiesc în special pentru exigența cu ea însăși în ce privește calitatea. Execută operațiile ireproșabil. Iată de ce pentru nimeni n-a fost o surpriză cînd a fost confirmată evidențiată în întrecerea socialistă. Dar Georgeta Irimia este și utemistă activă. Energică și în același timp veselă, ea însuflețește prin exemplul personal și pe ceilalți tineri din secție atît la muncă cît și la activități obștești. Este organizatoare de grupă UTM și membră în colectivul de redacție la postul atemist de control. Aceeași exigență pe care o are față de sine o cere și celorlalți tineri. E severă, dar principială. Iată de ce o iubesc și o prețuiesc tinerii din fabrică. In clișeu : Tînăra Georgeta Irimia la locul său de muncă. Pun bazele recoltei viitoare Pregătirile pentru campania însămînțărilor de toamnă au început la gospodăria agricolă colectivă din Blîndești încă din a doua jumătate a lunii iulie, cînd au fost efectuate alături după ce s-a eliberat terenul de culturile păioase.De cînd au început să se răstoarne primele brazde și pînă ce s-a ajuns să fie arate 720 ha mecanizatorii din brigada SMT Botoșani, condusă de tov. Dumitru Alexandru, au lucrat cu multă răspundere, executînd alături de bună calitate, la adîncimea cerută de regulile agrotehnicii înaintate. După cum am fost informat de tînărul președinte al gospodăriei colective din Blîndești, tov. Gheorghe Țurcanu, din totalul de 720 ha teren pe care s-au efectuat alături, peste 400 ha sînt destinate însămînțărilor din această toamnă. Pînă în prezent, mecanizatorii au și lucrat cu discul peste 250 ha teren care urmează să fie însămînțat. Colectiviștii din Blîndești și-au prevăzut în planul de producție să însămînțeze în această toamnă cu păioase peste 730 ha teren, din care 604 ha cu grîu, iar restul terenului cu orz și secară. Pînă în prezent, a și fost însămînțată secara pentru boabe pe 13 ha și cea pentru masă verde pe 34 ha. O atenție deosebită acordă colectiviștii, îndrumați de consiliul de conducere, condiționării seminței de grîu. Zilnic, colectivistele Elena Gîlcă, Olga Chihaia, Maria P. Toader și altele pot fi văzute cum lucrează cu multă hărnicie la condiționatul seminței de grîu. Ca urmare, la data de 12 septembrie din cele 140 tone grîu de sămînță s-au condiționat aproape 100 tone. Pregătirile pentru campania însămînțărilor de toamnă continuă cu intensitate la gospodăria colectivă din Blîndești. Colectiviștii de aici sînt hotărîți să-și aducă din plin contribuția la buna reușită a lucrărilor din campania însămînțărilor de toamnă, pentru a pune baze trainice recoltei viitoare. GH. IACOB Roadele economisirii disponibilităților la C. E. C. Pe zi ce trece, posibilitățile materiale, veniturile colectiviștilor sporesc simțitor, fapt ce se reflectă și în creșterea numărului depunătorilor și a sumelor bănești disponibile la CEC. In urma unei susținute munci de lămurire desfășurate în rîndul țăranilor colectiviști, la unele agenții ca cele din comunele Vlădeni, Poiana și Corni, planul de depuneri pe 8 luni a fost îndeplinit cu succes. Cu ajutorul banilor economisiți, țăranii colectiviști își procură mobilă, aparate de radio și alte articole necesare. Unii colectiviști din comuna Roma cum ar fi Vasile V. Niculică, Constantin D. Florescu, Petru Hanachiuc și alții și-au construit, cu ajutorul banilor economisiți la CEC, case noi. Coresp. AL. NISTOR