Clopotul, iulie-septembrie 1969 (Anul 25, nr. 2553-2632)

1969-09-16 / nr. 2620

CLOPOTUL • PAGINA 2 Au mai rămas puține zile pînă cînd orchestra simfonică a filarmonicii botoșănene va ataca primele acorduri ale noii stagiuni. Pentru a afla ce va aduce nou muzicală care va stagiunea începe curînd, ne-am adresat dirijorului Max Weber, directorul filarmonicii, cu cîteva întrebări ? — Cînd se va deschide noua stagiune muzicală ? — Stagiunea propriu-zisă a concertelor simfonice se va deschide în ziua de 10 octombrie. Dar așa cum s-a consemnat și în paginile ziarului, noi am început deja activitatea concertistică cu cîteva zile în urmă. Am organizat mai întîi un concert muzică populară care de fost prezentat în mai multe comune și care s-a bucurat de un real succes. Apoi, între 19 și 22 septembrie, vom prezenta la Botoșani 6 spectacole în colaborare cu Teatrul de operetă din București, titlul lucrărilor fiind „Prințesa circului“ de Emerich Kalman și „Secretul lui Marco Polo“ de F. Lopez. Această micro - prestagiune se va încheia cu mai multe concerte-lecții. Continuînd eforturile noastre de a reîmprospăta orchestra cu instrumentiști tineri, am reușit să aducem pentru această stagiune mai multe cadre, care sperăm că vor ridica potențialul artistic al colectivului. De asemenea, sperăm că-și va aduce un aport prețios și tînărul Florian Popescu, proaspăt absolvent al secției de dirijat din Conservatorul bucureștean . O surpriză plăcută pentru iubitorii VIAȚA ARTISTICA NOUA STAGIUNE MUZICALA muzicii populare va fi reînființarea orchestrei de muzică populară cu activitate permanentă, imediat după 1 octombrie. — Sperați la un public mai numeros în această stagiune ? — Normal așa ar trebui să fie. Dar... cu publicul botoșănean rămîne (pînă cînd ?) aceeași veche și tristă poveste. Municipiul nostru care numără atîtea cadre didactice, atîția medici și ingineri, atîtea cadre cu pregătire medie și din nefericire rămîn care în marea lor majoritate în afara vieții muzicale. Scu- Interviu za din partea unora că „nu înțeleg această muzică“ își pierde cu atît mai mult valabilitatea, cu cît repertoriul nostru nu a prezentat niciodată lucrări dintre cele mai încifrate. Și apoi, nu cred că există intelectual care prin însăși pretențiile pregătirii sale, să nu se poată apropia de muzica cultă. Pentru că e vorba de repertoriu, venit ce vom putea asculta în această stagiune ? — Se vor relua, desigur, în programele noastre marile lucrări ale muzicii universale, ale unor compozitori ca Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelsohn - Bartholdy, Ceaikovski, Brahms, Enescu, precum și un număr mare de lucrări aparținînd muzicii clasice românești. Dintre autorii noștri vom prezenta lucrări de Jora, Ion și Gheorghe Dumitrescu, Cuclin, Vancea, cît și ale altor autori mai tineri ca Marbé, Vieru, Dan Constantinescu etc. tru —• Ce v-ați propus performarea viitorilor spectatori ? — Vom continua ciclul concertelor-lecții organizate pe teme, atît în Botoșani cît și în alte localități. Vom prezenta mai multe concerte de muzică de cameră și educative. Dar și la aceste concerte în loc să primim un număr de elevi dintre cei mai maturi, se întîmplă uneori ca unele școli să ne trimită drept spectatori copii care abia au pășit pragul școlii și atunci, de cele mai multe ori, lăsați singuri. — Ce soliști vom asculta în noua stagiune ? — In programările noastre figurează, alături de cei mai cunoscuți soliști vocali și instrumentiști și tineri interpreți care s-au afirmat de curînd. Se întîmplă însă cîteodată ca un solist programat de noi să fie reținut în ultimul moment în Capitală sau trimis peste hotare, și atunci sîntem nevoiți să-l înlocuim. — Pentru primul concert pe cine contați ? — In mod sigur primul concert al stagiunii va fi deschis de Cornelia Brânzeu care va apărea în dublă ipostază solistică : vioară și pian. Interviu realizat de SILVIU SUHAREANU LA POMUL LĂUDAT... Miercurea trecută. Oficiul de stat al turneelor artistice anunța prin afișe cît se poate de atrăgătoare un „mare concert de muzică ușoară" la Botoșani, susținut de formația feminină „Girl Talk“ și a cărui vedetă se numea Peter Brent. Și cum era de altfel firesc, îmbulzeala n-a lipsit de la bilete, sala teatrului nostru fiind arhiplină la cele două spectacole. De două ori sala a fost arhiplină și de două ori cei care s-au năpustit asupra locurilor au rămas dezamăgiți. Despre ce era vorba, în general, cei care au asistat la spectacol s-au convins. O tînără și neînchegată formație feminină de muzică ușoară din Anglia, formată din două chitare, o orgă electronică și o baterie, a venit să-și confrunte calitățile artistice cu publicul românesc. Este adevărat că dacă am fi judecat valoarea fiecărei instrumentiste în parte sau calitățile lor vocale, ne-am fi declarat oarecum mulțumiți. Dar ceea ce doreau ele să exprime, nu putea fi decât rezultatul ansamblului lor care, în orice caz, nu se ridica la nivelul unui spectacol și mai ales al unuia prezentat de O.S.T.A. O lipsă de omogenitate, de bun cronică de concert gust în ținuta de regie — dacă mai poate fi vorba — a caracterizat întregul spectacol al formației „Girl Talk"' de la un pol la celălalt. Se cînta mereu în limitele de culme ale nuanțelor de forte și fortisime, intensitatea amplificării muzicii nu odată obligînd spectatorii să-și astupe urechile. Muzica a suferit astfel în cea mai nobilă și mai emoționantă trăsătură a ei, expresivitatea, și păcat că uneori s-au compromis, tocmai, datorită acestei situații, anumite melodii arhicunoscute și iubite de public. Mă gîndeam cîteodată, în timpul spectacolului, că nu putea fi vorba decit de o formație amatoare, unde se întrevedea și puțin talent, dar unde se simțea flagrant lipsa specialistului. Cît despre vedeta fotografică pe afiș și pe programele de sală, Peter Brent, nu a apărut decit ca un amator infatuos care printre altele, îi place și să cînte. O voce răgușită, lipsită de căldura atît de necesară cîntecului liric, dedat mai mult spre țipete — ca să nu spunem altfel — și care n-a uitat să facă glume de prost-gust la adresa spectatorilor. Ne întrebăm : cum s-a întîmplat ca un asemenea concert să fie programat pentru turneu ? Oare la O.S.T.A. nu sînt specialiști care să-și dea seama de valori și nonvalori, de ceea ce înseamnă artă și ceea ce înseamnă amatorism ? Sau poate că presupușii artiști au venit la noi ca turiști și... de ce n-ar prezenta și cîteva spectacole de muzică ușoară ! Dealtminteri, nu odată confrați de la alte ziare au semnalat asemenea turnee programate de O.S.T.A., nu numai în genul muzicii ușoare, ci și de alte genuri, în cadrul cărora s-au prezentat spectacole sau roluri scenice lamentabile. De data aceasta ni s-a mai oferit o mostră I SILVESTRI AILENII „POETICA" Desen de AL. IANOVICI CONTRALUMINA Fotografia : I. NEGREA I 4 Grupul Școlar Construcții IASI In str. Bucium nr. 17, telefon 12.488 primește înscrieri pentru școala postliceală la următoarele meserii: - Tehnicieni construcții civile și industriale - Tehnicieni atașamente și devize » înscrierile pînă la data de 22 septembrie 1969. Se primesc absolvenți ai liceului cu și fără diplomă de bacalaureat. Examenul de admitere va avea loc în ziua de 25 IX 1969. î BAZA D. P. P. IAȘI Depozitul Botoșani anunțat pe cei interesați următoarele: — Eliberarea produselor petroliere din depozitul de petrol Botoșani, Calea Națională nr. 31, se face zilnic între orele 7—14 în afară de sărbătorile legale. — Eliberarea bonurilor de benzină se face zilnic, de la data de 5 la 25 ale lunii, de la 9 la 13 din depozitul Botoșani. Consumatorii de butelii aragaz care vor să fie deserviți la domiciliu vor face comenzi prin cutiile Peco aragaz, indiferent de sectorul unde locuiesc, indicînd adresa exactă,numele și prenumele, strada, numărul apartamentului etc.). Celor care nu vor fi găsiți la domiciliu li se va lipi o etichetă pe ușă prin care facem dovadă că s-a respectat comanda. In acest caz solicitantul va fi nevoit să ridice butelia din stația nr. 7, str. Eminescu. Deservirea la domiciliu cu autofurgonetele se face zilnic între orele 7—17, în afară de sărbătorile legale. Stația Peco benzină din strada Sucevii are program permanent, fiind aprovizionată cu toate sortimentele de benzină și uleiuri. Stația nr. 7 butelii are program zilnic între 7 — 13 și 14 — 16. televiziune MARȚI 16 SEPTEMBRIE 1969 17.30 Buletin de știri. 17.35 Lumea copiilor. 18.00 Studioul tineretului școlar. 18.20 Gong. 18.45 Coordonate ale științei românești. 19.15 Cîntece bătrînești — program interpretat de Sofia Drăghici, Gheorghe Roșoga și Nicolae Negreț. Prezintă prof. Dinu Vasile. Redactor Mihaela Boiangiu. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film artistic. Comoara din Vadul Vechi. 21.40 Publicitate. 21.45 Muzică ușoară pe 16 mm. Interpretează Luminița Dobrescu, Constantin Drăghici, Gică Petrescu și Roddy McNeil. 22.00 Selecțiuni înregistrate de la festivitatea de deschidere a Campionatelor europene de atletism de la Atena. 22.45 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. PENSIONARI — Frumușica , în momentul cînd cooperativa agricolă de producție din localitatea dv. va achita obligațiile pe care le are față de casa de pensii veți primi și restanțele de pensii la care aveți dreptul. I. E. — Botoșani s Ne spuneți că întîmpinați greutăți în privința indemnizației de naștere și ne rugați să precizăm dacă după nașterea celui de-al treilea copil aveți dreptul la cei 1 000 de lei. în această privință. Decretul nr. 954/1966, art. 3 precizează : „La stabilirea dreptului de indemnizație pentru nașterea ce- CUR lui de-al treilea copil și următorii se iau în calcul nașterile anterioare, indiferent cînd s-au produs acestea, chiar dacă copilul pentru a cărui naștere se solicită indemnizația sau copiii născuți anterior nu se mai află în, întreținerea mamei sau nu mai sunt în viață“. Ca urmare după cele relatate de dv. aveți dreptul la această indemnizație. GHEORGHE MORUZ, str. A. I. Cuza nr. 29 Doro IER hoi . Directorul derii de gospodărie între princomunală și locativă Dorohoi, tov. A. Spătaru, vă asigură că sînteți luat în evidență pentru a primi repartiția unei butelii de aragaz. GHEORGHE PORFIR, Botoșani, întrucît blocul A din str. I. C. Frimu nr. 17 se află în termenul de garanție solicitați ca reparațiile despre care sizați să le execute nereîntreprinderea de construcții montaj Botoșani care este obligată să înlăture defecțiunile semnalate. DINU MOROȘANU — Botoșani. In ziarul nostru a apărut, în cadrul paginii Magazin, un ciclu de materiale privind vechi societăți sportive din Botoșani. Nu considerăm util să revenim asupra acestora. Mai trimiteți, despre altceva, C. T. GRADINARU — Nichiteni, Coțușca . In legătură cu toate aceste probleme vă puteți adresa comisiei sport a Comitetului județean al U.T.C. Cînd aveți posibilitatea, treceți și pe la redacție. :■ MARȚI 16 SEPTEMBRIE 196y BOTOȘANI luceafărul Soarele vagabonzilor Melodia Tarzan, omul junglei DOROHOI Cultural Prințesa tristă SAVEN! Patria Inimă de mamă DARABANI Făclia Iadul sfărîmat TRUȘEȘTI Victoria Rolls-Royce-ul galben BUCECEA Bucecea Comedianții Redacția nu răspunde de eventualele modificări Tineretului Acest pămînt este al meu grădiniței de copii nr. 4 din Botoșani nnniiiiniiimnTninmnnTm nnni n i mimmmunfi mmninTmiTi țmnnnmni mniTir t jjSâ5|Sr®j I I I MARȚI ■ I 16 SEPTEMBRIE 1969 | B 5.05—6.00 Program muzical de dimineață. I 5.20 Gimnastică. _ 5.30 Jurnal agrar. I Buletin agio - meteorolo- 9 I gic. I 6.05—9.30 Muzică și actualități. — Sfatul medicului. Pre- venirea bolilor contagioase la început de an școlar. g — Recomandări din prog ma ram. — Radiojurnal. Sumarul ® « presei. Buletin meteo- 9 rutier. y — Sport. ■ — Revista presei. — Matineu muzical. — Moment poetic. „Rap- 8 sodii de toamnă“ de § I G. Topîrceanu. I — La microfon, melodia I preferată. ■ 9 30 Atlas cultural. 1 — Actualități culturale poloneze ® — Drumuri prin memorie: · „Mitologie toscană“ de gg I Octavian Paleru — Destine cinematografice. La microfon, Ecaterina Oproiu jj| — Dialog International — g interviu cu Claude Simon. Prezintă Silvia Kerim. ® ! 10.05 Varietăți muzicale. ! » 11.50 Cotele apelor Dunării. g ” 12.00 Arii din opere interpregtate de Marieta Grebeniuișan și Petre Ștefănescu- ® • Goangă. " 12.25 Moment științific. 12.30 Întâlnire cu melodia populară și interpretul ■ preferat. 1 13.00 Radiojurnal. MI 13.10 Mic magazin muzical. 14.10 Tot înainte (ediție pen ■tru pionierii din clasele a III-a și a IV-a). 14.30 Cîntece îndrăgite — muzică populară. 14.55 Piese pentru fanfară de 9 Dumitru Crăciunescu. ® 1 15.20 Radio publicitate. ■ 15.30 Compozitorul săptămt g ■nil — Maurice Ravel. I 16.00 Radiojurnal. Buletin me fj I teo-rutier. n 1 16.20 Muzică ușoară de Alela " I Hönig. II 1 1 16.30 Ce e nou în județul gi nostru. Neamț — septembrie 1969. ® 16.50 Cîntece de Gheorghe Bazavan. sg 17.05 Antena tineretului. 17.30 Muzică populară. 18.10 Radio-anchetă economică. 18.30 O melodie, pe adresa dumneavoastră. 19.00 Gazeta radio. 19.20 La ordinea zilei în agricultură. 19.30 Săptămîna unui inele- 9 man. 20.05 Tableta de seară de Nicolae Nestorescu. I 20.10 Interpreți vestiți de muzică populară. I 20.25 Eminesciana. ."Tu mă privești cu marii ochi". * Recită Dinu Ianculescu. f| 20.30 Zece melodii preferate. | 21.00 Lumea de azi. Ion Bi »beri în dialog cu Edgar Papu. 19 | 1 1 ■ •■ [UNK]«■•■ml iiraini M II Duminica intelectualilor Pe profesorii Dumitru Iftimie și Ștefan Cervatiuc și pe medicul Ștefan Halunga ii știam doar ca iluștri intelectuali. Cine putea ghici că aceste sănătoase minți sălășluiesc in trupuri nu mai puțin sănătoase ? Cine putea ști cită războinică ereditate zace in cei doi Ștefani și într-unul Dimitrie ? Cine să ghicească că structura lor mușchiulară, dincolo ușoara căznire a aplecării de pe carte, e vrednică de torsul unui culturist sau unui boxer ? Nimeni nu putea ști nimic, pînă in duminica trecută. 15 elevi premianți fuseseră deja lăsați corigenți pentru că n-au răspuns corect la întrebarea „ce fac profesorii noștri in timpul liber“ ? Noi suntem íasă în măsură să răspundem. Iată , în decorul intelectual al școlii sanitare din Botoșani, în cursul unei duminici intelectuale, un intelectual a atacat alți doi intelectuali. Aerul vibra de interjecții: buf, trosc, vai!onor publicului spectator — părinți și elevi — ii pierise glasul de admirație. In sfîrșit, după mult ostenitor pugilat, iscusitele inteligențe și vinjoasele trupuri conteniră. Pacea se lăsă ca un stor tras la o oră de noapte. Profesorii și doctorul își scuturară hainele și-și sumeseră bretelele. Doar din cînd in cînd văzduhul se mai crispa de un mîrîit de izbindă. In liniștea care urmează așteptăm numai trei intelectuale strigăte de protest. Mai nimic Anunțăm prin titlu produsele care se află în unele unități ale cooperativelor de consum din Bucecea: Sulița, Ripiceni. Poate și în altele. Amănunte suplimentare și edificatoare: la cofetăria din Sulița de-o pildă, un anunț arată că aici la micul dejun se poate servi unt, cafea naturală etc. Nici vorbă să fi fost vreodată asemenea produse, ne spune gestionara Maria Pietraru. Cînd la Alimentara din Bucecea există mezeluri sau brînzeturi, aceste zile sunt adevărate sărbători. Aprozarul bucecean e aprovizionat ca și Alimentara Așa e și prin alte părți. Ce-i de făcut tovuși gestionari, merceologi, președinți de cooperative ? De răspuns trebuie să răspundă cineva. Slalom Deși e binecunoscut că anul are patru anotimpuri învățătorul Dumitru Bunduc practică fără întrerupere slalomul de mai bine de un an și șase luni, slalom printre datorii. Pînă mai de năzi er . dator — vîndut i..ienilor din comuna Avrămeni, unde se ținea mai mult de chefuri decit de muncă educativă. Datoriile față de debitori și le-a achitat la ultimul salariu. A mai rămas să-și achite și ceea ce datorează fostei sosii, domiciliată în Dorohoi str. Al. I. Cuza nr. 37 bloc A 3 scara B apartamentul 25" pentru întreținerea copilului său — Bunduc Elena. In cazul cînd are „argumente“ să ne contrazică, îl rugăm să ni le prezinte. Să nu treacă de la „slalom“ la „de-a v-ați ascunselea“ / Rubrică realizată de DUMITRU IGNAT îI DUMITRU IVAN A Â * -d. M X