Clopotul, ianuarie-martie 1970 (Anul 26, nr. 2712-2785)

1970-01-14 / nr. 2720

>> V * * A JL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI nr. 2720 miercuri 14 ianuarie 1970 4 pagini 30 bani POTENȚIALUL DE PROGRES AL AGRICULTURII COOPERATISTE POATE ȘI TREBUIE VALORIFICAT SUPERIOR După cum este știut, conducerea partidului nostru a examinat și adoptat un ansamblu de măsuri pentru îmbunătățirea multilaterală a activității cooperativelor agricole de producție. Aplicarea lor, așa cum sublinia secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la Plenara C.C. al P.C.R. din 10—13 decembrie 1969, „va crea condiții pentru un nou avînt al agriculturii noastre cooperatiste și creșterea nivelului de trai al țărănimii, pentru sporirea contribuției acestui sector la progresul general al economiei naționale, al întregii noastre societăți." Pentru aplicarea în viață a acestui program a fost elaborată Hotărîrea Plenarei Consiliului Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție din 22—23 decembrie 1969, privind perfecționarea organizării, normării și retribuirii muncii. De asemenea, în zilele de 6—8 ianuarie a.c. a avut loc o consfătuire de lucru organizată de Ministerul Agriculturii și Silviculturii și Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție care a sarcinile concrete ce dezbătut trebuie înfăptuite în acest scop. Măsurile stabilite au stîrnit un viu ecou în rîndul țăranilor cooperatori, întrunind deplina lor adeziune și constituind un imbold în munca de ridicare și consolidare economică organizatorică a cooperativeși lor agricole. Acest lucru l-a confirmat și dezbaterea hotărîrii plenarei U.N.C.A.P. în cadrul consiliului uniunii noastre județene a cooperativelor agricole de producție. Programul de perfecționare a agriculturii cooperatiste este rezultatul unei analize ample, aprofundate a realităților din cooperativele agricole, răspunde necesității înlăturării neajunsurilor ce s-au manifestat în acest domeniu. El pornește de la cerința ca unitățile agricole socialiste să valorifice mai bine avantajele marii producții socialiste, să se dezvolte ca unități bine consolidate, judicios profilate, care să practice o agricultură modernă, capabilă să satisfacă cerințele sporite ale economiei naționale și ale țărănimii cooperatiste. Elaborarea acestor măsuri s-a impus ca o necesitate obiectivă, determinată de gradul de dezvoltare atins de cooperativele agricole, baza tehnico - materială de care dispun acestea, de schimbările survenite în viața unităților, creșterea ca număr și competență a cadrelor de speciali- IOAN COMAN secretar al Comitetului județean de partid, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție tate, cît și de alți factori. Interesul cu care au fost primite de țărănimea cooperatistă, cît și de specialiștii ce lucrează în acest domeniu Confirmă și garantează că traducerea lor în viață va conduce în mod direct și nemijlocit la îmbunătățirea activității în unitățile agricole cooperatiste. Trebuie înțeles insă foarte bine de către organizațiile de partid, de către toți țăranii cooperatori că măsurile stabilite de Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție și Ministerul Agriculturii și Silviculturii nu duc prin ele însele la creșterea producției agricole. Ele oferă doar cadrul necesar dezvoltării inițiativei, muncii susținute, valorificării depline a mijloacelor materiale și de forță de muncă. Timpul în care trebuie aplicate măsurile stabilite, în care trebuie organizată munca de îndeplinire a programului adoptat pentru ridicarea agriculturii cooperatiste este foarte scurt. Aceasta cere din partea uniunii județene a cooperativelor agricol de producție, a direcției agricole, a organizațiilor de partid, a președinților și inginerilor foarte multă răspundere. Volumul de muncă în acest sens este deosebit de mare. Activitatea pentru aplicarea in practică a tuturor măsurilor stabilite trebuie înțeleasă ca o acțiune politică de maximă însemnătate, prin care vom asigura în continuare transpunerea în viață a politicii partidului nostru în acest domeniu. Hotărîtor în această privință e modul cum va acționa fiecare organizație de partid, fiecare consiliu de conducere. Dat fiind varietatea de condiții din cooperativele agricole este necesar ca problemele privind organizarea, normarea, retribuirea muncii, stabilirea schemelor aparatului de conducere și altele să fie discutate pe larg cu țăranii cooperatori. Numai după consultarea lor, după dezbaterile de lucru, adine chibzuite, în concordanță cu cerințele concrete ale progresului fiecărei cooperative agricole să se adopte în unități măsurile necesare pentru îmbunătățirea activității, pentru definitivarea planurilor de producție și financiare pe 1970 și pentru aplicarea lor. Noile măsuri cer să întărim ordinea, disciplina și răspunderea tuturor cadrelor de conducere, a tuturor cooperatorilor. Trebuie să recunoaștem că în anii din urmă au existat multe lipsuri în această direcție, lipsă de respect pentru îndeplinirea sarcinilor de plan la unele conduceri de cooperative agricole. Fără să exagerăm cu nimic putem afirma că neajunsurile în organizarea muncii ne-au adus în ultimii ani foarte multe pagube. Organizarea fermelor de producție cu gestiune economică internă fîva-rod nino novmostî(Continuare în pag. a IlI-a) Consfătuirea de lucru organizată de Direcția agricolă și Uniunea județeană a cooperativelor agricole de producție După cum am anunțat în ziarul nostru de ieri, la Botoșani își desfășoară lucrările o consfătuire de lucru organizată de Direcția agricolă județeană Și Uniunea județeană a cooperativelor agricole de producție. Luni după-amiază și marți pînă la ora primului, participanții au studiat materialele elaborate de Ministerul Agriculturii și Silviculturii și Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție, privind îmbunătățirea organizării producției și a muncii, a normelor și perfecționării retribuirii muncii membrilor cooperatori. Pe baza întrebărilor formulate de președinți și contabili șefi și de specialiștii din cooperativele agricole, ing. Liviu Mihailovici, vicepreședinte al consiliului popular județean, directorul Direcției agricole a expus despre : Organizarea agriculturii la nivelul județului și legăturile Direcției agricole cu unitățile agricole precum și despre măsuri pentru îmbunătățirea organizării producției și a muncii în cooperativele agricole, atribuțiile specialiștilor în această privință. Lucrările consfătuirii continuă. In centrul orașului Darabani, siluetei complexului comercial, început din anul trecut, urmează să i se adauge cea a complexului destinat funcționării unor secții de prestări de servicii. Noul obiectiv, în proiectarea organelor de specialitate din CENTROCOOP, va avea două nivele — parter și etaj. Suprafața utilizabilă de peste 200 m.p. va fi destinată secțiilor de frizerie - coafură, foto, reparat obiecte de uz casnic, tîmplărie și tapițerie — la parter și croitorie bărbați și femei, tricotaje - lenjerie, cizmărie, remarat ciorapi — la etaj, încăperile vor dispune de încălzire centrală, apă curentă, energie electrică și vor fi dotate cu mobilier și utilaje moderne. Sunt prevăzute spații pentru o serie de anexe printre care și un grup sanitar. Execuția, care urmează să fie începută nu peste multă vreme, va fi asigurată de întreprinderea județeană de construcții - in secția ringuri a Uzinelor textile „Moldova" Botoșani LA I.A.S. ALBEȘTI A început sezonul mieilor întreprinderea agricolă de stat din Albești este una dintre unitățile cele mai mari crescătoare de oi din județ. Efectivul actual se ridică la 14.500, mai mult de jumătate fiind oi - mame. Pentru perioada de iarnă și, în special, în vederea obținerii mieilor s-au făcut pregătiri intense. In fermele conduse de Ion Ciufudeanu și Doru Avram, care dețin cele mai mari efective, s-au executat amenajări speciale pentru adăpostirea oilor cu miei și a mieilor. De curînd, a început și sezonul... mieilor. Din primele 20 fătări au fost 3 fătări gemelare. Cu alte cuvinte, sezonul are semne bune. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ! Redacția și administrația: Botoșani Calea Națională nr. 261 Telefoane : Redactor șef — 11328 Redactor șef adjunct — 11725 Secretariatul de redacție — 12075 Secțiile economică și culturală — 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat —11106 Secțiile informații și scrisori — 11217 Administrația — 12372 Vizita președintelui Consiliului de Miniștri, ION GHEORGHE MAURER, la R.S.F. Iugoslavia Convorbiri oficiale BELGRAD 13. — Trimișii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu și Nicolae Plopeanu, transmit : La sediul guvernului federal au început, marți dimineață, convorbirile oficiale dintre președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Vecei Executive Federale a R.S.F. Iugoslavia, Mitia Bibicici. La convorbiri participă, din partea română, Emil Drăgănescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă româno - iugoslavă de colaborare economică, Gheorghe Buzdugan, președintele Consiliului Național al Cercetării Științifice, Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului —1--------1— —î Tr—n _ a UiULCiuui Chictiiic, v tacii,c oundru, ambasadorul României la Belgrad, Grigore Bârgăoanu, vicepreședinte al Comisiei guvernamentale de colaborare și cooperare economică și tehnică, Ion Morega, adjunct al ministrului industriei construcțiilor de mașini, Ion Mincu, adjunct al ministrului minelor, și alte persoane oficiale. Din partea iugoslavă participă Stepan Marușici, președintele Vecei Executive a Provinciei Autonome Socialiste Voivodina, Dușan Gligorievici, membru al Vecei Executive Federale, președintele părții iugoslave în Comisia mixtă iugoslavo - română de colaborare economică, Anton Vratușa, locțiitor al secretarului de stat pentru afacerile externe, Dolje Vogelnik, președintele Consiliului Federal pentru Coordonarea Activității Științifice, Isa Njegovan, ambasadorul Iugoslaviei la București, Hasan Șiriak, adjunct al secretarului federal pentru problemele economice, și alte persoane oficiale. S-a procedat la o amplă trecere în revistă a stadiului actual al relațiilor româno-iugoslave de prietenie, colaborare economică și tehnico-științifică, cele două părți exprimîndu-și satisfacția în legătură cu amplificarea constantă a acestor relații. Totodată, participanții la convorbiri și-au concentrat atenția asupra evidențierii unor noi posibilități de extindere a colaborării și cooperării în diferite domenii de activitate, în interesul și avantajul celor două țări, al întăririi și adîncirii prieteniei dintre popoarele român și iugoslave. In continuare, președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer și președintele Vecei Executive Federale, Mitia Ribicici, au abordat principalele aspecte ale situației politice internaționale prin prisma dorinței celor două /-J nr C nrr rtr>ct r* rxfvFr Till tirr «. Yi ----------,--alături de toate statele lumii, la opera de cooperare internațională, de promovare a păcii, la statornicirea unui climat de înțelegere și securitate, la soluționarea tuturor problemelor pe cale pașnică, pe baza respectării ferme a principiilor de relații internaționale. La aceste convorbiri au participat Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Vasile Șandru, ambasadorul României la Belgrad, și Anton Vratușa, locțiitor al secretarului de stat pentru afacerile externe, și Iso Njegovan, ambasadorul Iugoslaviei la București. BELGRAD 13 (Agerpres). Trimișii speciali Agerpres, Nicolae Ionescu și N. Plopeanu transmit : la 13 ianuarie a fost semnat la Belgrad acordul între guvernul Republicii Socialiste România și guvernul Republicii Socialiste Federative Iugoslavia cu privire la micul trafic de călători în zona de frontieră. Din partea guvernului român acordul a fost semnat de Eugen Luchian, șef de secție la Consiliul de Miniștri, iar din partea guvernului iugoslav, de Franjo Micetici, director în Secretariatul federal pentru Afacerile Interne. La semnare au fost prezenți Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Vladimir Rolovici, adjunct al secretarului de stat pentru afacerile externe, și alte persoane oficiale. PIM-PIII, DAR MAI MULT... GOI M Un camion de 4 tone pentru... 70 kg de carne ? Goană după noi mijloace auto. Dar cele din parcul existent cum le folosiți ? m Un sistem de retribuire a șoferilor bazat pe fals și lipsă de răspundere întreprinderile și organizațiile economice cu sediul în municipiu dețin (în afară de parcul autobazei de transporturi și a unor instituții) un număr de 226 autocamioane, autocamionete și autodube cu o capacitate de transport de aproape 700 de tone. Folosită rațional, capacitatea de transport respectivă, ar putea satisface, după părerea specialiștilor care au fost consultați în această direcție, în întregime aproape necesitățile impuse de transportul interuzinal, de procesul de aprovizionare și de desfacere a întreprinderilor. In realitate însă, în anumite perioade ale anului, îndeosebi în campaniile agricole de vîrf, se resimte în UN PARADOX ECONOMIC: IN TIMP CE SE RESIMTE LIPSA CAPACITĂȚILOR DE TRANSPORT, INDICII DE UTILIZARE AI PARCULUI DE MIJLOACE AUTO IN ÎNTREPRINDERILE ECONOMICE SE MENȚIN EXTREM DE SCĂZUȚI. economia județului insuficiența mijloacelor de transport auto, o bună parte din întreprinderi, deși cu un parc propriu apreciabil, apelează frecvent la serviciile autobazei de transporturi solicitată maximum cu transportul proioduselor agricole. De ce ? Răspunsul la întrebare poate fi ușor desprins din analiza coeficienților de utilizare scăzuți ai parcului și capacităților de transport pe care îi coeficienții realizați sunt nesatisfăcători la ambii indicatori dar îndeosebi la cel privind utilizarea capacității. Neutilizarea intr-un grad mai mare a parcului se datorește, pe de o parte, frecventelor staționări din cauza defecțiunilor mecanice și mai ales faptului că în anumite perioade mijloacele auto nu au pur și simplu de lucru. Semnificativ este realizează în prezent majoritatea întreprinderilor noastre.La o parte din întreprinderi situația se referă la 3 trimestre din anul trecut, deoarece la data investigațiilor noastre, nu se încheiaseră lucrările de evidență pentru trimestrul IV 1969. Ne-am permis acest lucru întrucît în ultimul trimestru influența este foarte mică î cazul întreprinderii de legume și fructe: în timp ce parcul propriu nu e utilizat decit în proporție de 64 la sută, după cum rezultă și din situația arătată mai sus, I.L.F. a plătit autobuzelor 381 mii lei pentru transporturile efectuate de VICTOR MAFTEI (Continuare în pagina a III-a) Unitatea Nr. auto- Coeficient de Coeficient de camioane- utilizarea utilizarealor parcului capacităților ________________________(în procente) (în procente) întreprinderea de legume și fructe 21 64 ’ 55 I.I.L. „Flamura roșie“ 7 57 46 întreprinderea de plante medicinale 5 70 30 Exploatarea electroenergetică 5 40 35 întreprinderea de construcții - montaj (sectorul mecanizare) 47 90 50 O.C.L. Produse industriale 5 74 39 UJCC_________________46_________65______________56 IOAN IORDACHE, președintele cooperativei de consum din Hănești ne scrie printre altele : „La data de 28 octombrie 1969 am trimis un delegat la sectorul Dorohoi unde, cu adresa nr. 9591 din aceeași dată, ne repartizează (I. F. Botoșani — n.n.) a ridica acest material (10 m.c. lemn c. r.) din partida gestionată de tov. Constantin Gosu, sectorul Alba-Hudești. La 17 noiembrie s-au trimis lucrători și atelajul cooperativei pentru a scoate lemnele din pădure la un loc accesibil pentru a putea fi transportate cu mijloace auto. După o muncă de 3 zile pentru scoaterea lemnului din pădure cu atelajul și cei 2 lucrători, tovarășul Constantin Golu a spus că nu putem ridica acest material deoarece este expirată data necesită avizarea adresei penitru luna noiembrie“. In continuare aflăm că demersurile pentru avizare făcute la sectorul de exploatare din Dorohoi și telefonic ■ la I. F. Rădăuți au eșuat. Cum pe adresa nr. 9591 din 28 octombrie a întreprinderii forestiere din Botoșani nu era specificată data pînă la care trebuie ridicat materialul, președintele cooperativei se întreabă cum mai poate ridica cei 10 m.c. de lemn pentru care a făcut deja o serie de cheltuieli. ALEXANDRU AVADAMI, șeful sectorului de exploatare Dorohoi ne-a spus că: „Cei de la cooperativă au greșit că nu au ridicat materialul imediat. Noi am livrat Uniunii județene a cooperativelor de consum peste repartiția inițială. Ordinul de repartiție emis de I.F. Botoșani (nr. 9591) depășește repartiția probabil, pentru că la alte sectoare nu s-au livrat cantitățile din repartiții. Noi ne-am depășit repartiția către U.J.C.C. și suntem datori altor beneficiari. Sîntem gata să plătim cooperativei scosul la drum conform prețurilor în vigoare. A greșit și I. F. Botoșani (unitate desființată acum) prin neindicarea datei pînă cînd trebuiau ridicate lemnele și cooperativa care a întîrziat ridicarea lor“. Cum cooperativa a făcut niște cheltuieli și cu deplasările oamenilor și atelajelor pe distanță de peste 70 km pe care sectorul nu i le poate suporta, considerăm că problema merită analizată, de I. F. Rădăuți și, dacă mai există niște posibilități, chiar rezolvată. Prognoza In zilele de 15, 16 și 17 ianuarie a.c., vremea va fi umedă, cu cerul mai mult acoperit. Vor cădea precipitații sub formă de ploaie și burniță. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit. Temperaturile minime ale aerului vor fi cuprinse între minus 3 și 0 grade, iar maximele între plus 2 și plus 3 grade. Local ceață. Astăzi soarele a răsărit la ora 7,49 și va apune la ora 17,00.