Clopotul, ianuarie-martie 1970 (Anul 26, nr. 2712-2785)

1970-01-29 / nr. 2733

Anul XXVI nr. 2733 29 ianuarie 1970 4 pagini 30 bani JOI PLIN-PIN, DAR MAI MULT... GOL Nu de mult, am publicat în ziarul nostru, o anchetă în care consemnam cîteva aspecte referitoare la carențele pe care le prezintă actuala formulă de organizare a transporturilor auto în din municipiul întreprinderile nostru. Am continuat, zilele trecute, investigațiile pe căile de trafic rutier ale județului, sondînd dn număr mari de mijlocirs auto, atît ale întreprinderilor, instituțiilor, autobazelor cit și ale cooperativelor agricole de producție. Prima concluzie pe care am desprins-o din aceste investigații : mai puțin de 10 la sută din mijloacele auto intrate sub incidența controlului au fost găsite circulînd în plinplin. Marea majoritate fac doar un singur drum plin (care și acesta adeseori numai plin nu poate fi numit). In rest, însemnate capacități de transport circulă în gol, și aceasta nu pentru că — înformează că în luna decembrie a lucrat mai bine : a transportat din Botoșani la Bucecea tărîțe pentru îngrășătoria fabricii de industrializare a cărnii. La îngrășătorie ? Rămînem surprinși. Pentru că acum l-am întîlnit pe șoferul Ion Cadiuc de la fabrica de industrializare a cărnii care venea cu autoduba din tons goală să ridice tărîțe de la îngrășătoria din Bucecea și să o ducă la Botoșani. Unul cară tărîța din Botoșani la Bucecea , altul o duce înapoi de la Bucecea la Botoșani. Nu s-ar putea ca pentru animalele ce le aveți la Botoșani și Dorohoi tărîța să se transporte direct de la furnizorii dv. din orașele sau vecinătatea localităților respective ? l-am întrebat pe Eugen Costescu, șeful îngrășătoriei de la Bucecea. — Nu. Eu răspund de gestiunea tărîței și trebuie să CINE DESCURCA GHEMUL COMPLICAȚIILOR DIN TRANSPORTURILE AUTO? toate cazurile — n-ar avea ce transporta la dus și la întors, ci, pur și simplu, pentru faptul că nevoile de transport ale diferitelor unități nu sînt suficient de bine ele rezolvîndu-ise, sincronizate, aproape în exclusivitate, în funcție numai de cerințele limitate ale unității deținătoare de mijloace de transport sau la dispoziția cărora acestea au fost puse de către autobazele de transporturi. ... Cucorări. Autocamionul 21 _ BT. — 427 al cooperativei agricole de producției din Avrămeni staționează pe marginea șoselei. — Gol ? întrebarea i-am adresat-o șoferului Ioan Pidvinschi. — Da (Mirai). Așa vin întotdeauna. Ce să aduc încoace ? Intr-adevăr nu aduce nimic. Un autocamion de 4 tone, vine de la zeci de kilometri depărtare, în gol. Consumă benzină, se uzează. Cazul nu este singular. La Fabrica de zahăr din Bucecea zeci de autocamioane vin zilnic ale cooperativelor din toate părțile județului. Și toate vin goale. In același timp însă, zeci de autocamioane ale autobazelor vin la fabrică încărcate cu sfeclă de zahăr de la bazele din județ și pleacă goale. In loc de plin-gol sau gol - plin nu s-ar putea plinplin ? Șoferul Mircea Zaboloteanu de la Autobaza Botoșani merge — cu autocamionul gol — la Bucecea după porumb pentru întreprinderea de valorificare a cerealelor. — Cum vă plătește întreprinderea, transporturile ?. — La plin - plin. — Și-i convine ? — De ce nu ? Mircea Zaboloteanu ne intreacă toată pe aici. Și trece într-adevăr pe acolo. Tărîța se plimbă. Cît costă trebușoara asta făcută fără pic de discernămînt nu interesează pe nimeni !? Autocamionul 21 — BT — 869 (de 3 tone) aparține cooperativei agricole Brehuiești. A dus la reparat un televizor la Botoșani și acum se întoarce în sat. Televizorul nu putea fi dus la reparat cu ocazia vreunui alt transport de produse pe care cooperativa îl face în oraș . Autocamionul autobazei Botoșani, 21 — BT. — 1185 (de 4 tone), repartizat la dispoziția I.C.T, merge din dispoziția maistrului Pavel (cel puțin așa susține șoferul Ion Constantin) în balastiera Huțani după... cîteva butoaie goale. Dar din balastieră vin spre oraș zeci și zeci de autocamioane zilnic. De ce nu aduc și cele cîteva butoaie goale ? Lui Ion Constantin însă îi convine : cabina e plină cu călători frauduloși. Alte cazuri : autocamionul 21-BT-953 al autobazei Botoșani transportă zilnic sfeclă pe ruta Trușești — Botoșani — Bucecea. La înapoiere se întoarce întotdeauna gol. Trecînd prin Botoșani, n-ar putea încărca mărfurile care sînt destinate unităților cooperatiste de la sate ? Pentru asta sînt însă repartizate alte capacități de transport care circulă și ele la jumătate din capacitate. Profitînd de noapte, șoferul Dumitru Barabanciu, de pe autobasculanta 21 Cpl. DINU BARBACARU din serviciu de circulație al Inspectoratului județean de miliție Botoșani V. MARINESCU (Continuare în pagina a III-a) Prognoza In zilele de 30, 31 ianuarie și 1 februarie a.c. vremea va cunoaște o răcire ușoară. Cerul va fi temporar noros. Vor cădea precipitații slabe, locale. Vîntul va sufla potrivit din sectorul nordic. Temperaturile minime ale aerului vor fi cuprinse între minus 6 și minus 10 grade, iar cele maxime între minus 3 și plus 2 grade. Astăzi soarele a răsărit la ora 7,38 și va apune la ora 17,20. ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN VASILE FOCȘA președintele C.A.P. Miorcani — Prin luna august am solicitat atelierului intercooperatist Botoșani să ne execute instalația electrică la baia și brutăria cooperativei agricole. Nu au efectuat lucrări de calitate și, pe bună dreptate, delegatul I.R.E. a refuzat recepția. Din această cauză un malaxor nu poate fi pus în funcțiune și mai avem și alte neplăceri. Ce spune tovarășul Alexandru Boatcă, șeful atelierului intercooperatist ? — Am avut un lucrător nepriceput care ne-a compromis (Vasile Colion). A fost scos din muncă. In cursul acestei săptămîni mă voi deplasa personal la Miorcani, cu echipa specializată, pentru a putea remedia defecțiunile existente. Așteptăm confirmarea de la Miorcani. Aspect din secția de Tapițerie auto a 1.I.L. „Flamura roșie"1 Botoșani. Șeful secției, Stanciu Petru și muncitorul Volcinschi Petru executind comenzile prezentate de beneficiar Recent a fost organizat un atelier județean pentru întreținerea și repararea aparaturii medicale. Atelierul funcționează în subordinea Direcției sanitare județene și este încadrat cu tehnicieni și muncitori calificați în efectuarea unor asemenea lucrări, în perioada imediat următoare, această unitate — deosebit de utilă activității medicale — va fi completată cu noi specialiști, scurtîndu-se astfel timpul de instalare a aparaturii medicale primite (care se făcea pînă acum cu specialiști din alte județe ale țării) precum și înlăturarea mai operativă a defecțiunilor ce apar pe parcurs. Strungarul Cepoi Ion de la atelierul mecanic al Uzinelor textile „Moldova", în timpul lucrului Fotografia : H. IOAN Cronica municipală PENTRU SPORTIVI Ramîne intru totul lăudabilă perseverența cu care organizațiile comerciale locale militează pentru diversificarea rețelei de magazine a municipiului. La rîndul nostru, am consemnat, în dese ocazii, rezultatele practice obținute și n-am dori să le repetăm. Totuși, la o privire mai atentă, vom observa că mai sînt multe lucruri de făcut pe această linie ... In nota de față ne facem interpreții iubitorilor de sport din municipiul nostru (și județ) propunînd înființarea, cît mai urgent posibil, a unui magazin cu articole sportive. Pledează în favoarea propunerii noastre faptul că : a) mișcarea sportivă din județ s-a dezvoltat ; b) cerințele de materiale sportive au crescut și cresc în continuare. Activiștii sportivi din oraș ne-au vorbit de faptul că pentru o cameră de minge trebuie să se deplaseze la Suceava, pentru două bețe de schiuri trebuie să facă un drum la Iași. Bucățica de magazin (dacă putem vorbi așa) existentă, în prezent, pe Calea Națională, nu satisface nici cele mai mici exigențe. Apoi, banii care intră de la asociațiile sportive din județ în casieria unor magazine specializate din Iași și Suceava, ar strica O.C.L.-ului local ? Supunem spre aprobare doleanța sportivilor. RED. Redacția și administrația . Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefoane . Redactor șef — 11328 Redactor șef adjunct — 11725 Secretariatul de redacție — 12075 Secțiile economică și culturală — 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat —11106 Secțiile informații și scrisori — 11217 Administrația — 12372 Plenara comitetului municipal de partid Marți, 24 februarie, a avut loc plenara Comitetului municipal de partid Botoșani. La lucrările plenarei au participat, pe lângă membrii comitetului și ai comisiei de revizie, membrii comitetului executiv ai consiliului popular municipal, secretari ai organizațiilor de partid și conducători ai întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor economice, conducători ai organizațiilor de masă și obștești, activiști de partid și de stat. Pe baza raportului asupra planului economic și a bugetului de stat pe 1970, prezentat de către tovarășul Constantin Iurea, prim secretar al comitetului municipal de partid, plenara a dezbătut și a aprobat, în spiritul unei înalte responsabilități, măsurile ce urmează a fi aplicate de către comitetele și organizațiile de partid, de masă și obștești, de către conducerile întreprinderilor pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor mari ce revin economiei municipiului în acest ultim an din actualul cincinal. Realizarea — la nivelul municipiului — a unei producții industriale globale cu 9 la sută mai mare față de cea obținută în anul trecut, creșterea productivității muncii cu 16 la sută, a beneficiilor cu 27,7 la sută și a volumului de investiții, cu peste 26 la sută — impune concentrarea eforturilor tuturor comuniștilor, a tuturor colectivelor de muncă și de conducere din întreprinderi și organizații economice. Așa după cum au subliniat în cuvintul lor : Vasile Panțiru, Nicolae Roman, Mihai Urigiuc, Dumitru Sondhat, Mihai Necșanu, Ilie Sandu, Ștefan Balanovici, Nicolae Pasăre, Lică Bogulescu, Valerian Hariga, Nicolae Butnaru, Cezar Colescu, Eleonora Moșneanu --- în -Im,ifofila imrfcicfrMQl» !=>»•» in umvuyixt- zixu-w«.»*și agricole ale municipiului există mari rezerve de potențial uman și tehnic încă nefolosite a căror valorificare va fi în măsură să ducă la depășirea sarcinilor repartizate municipiului, cu cel puțin 1,8 la sută, ceea ce echivalează cu o producție marfă suplimentară de minimum 10,3 milioane lei, angajament cu care organizația municipală de partid se înscrie în marea întrecere socialistă ca răspuns la chemările organizațiilor județene Brașov și Timiș. In cadrul plenarei, Nicolae Roman, secretarul comitetului de partid de la uzinele textile, în numele comuniștilor și tuturor muncitorilor din această mare întreprindere botoșăneană a chemat la întrecere — pe baza unor obiective concrete — toate celelalte colective de muncă ale județului, pentru obținerea în acest an, a unor rezultate deosebite în activitatea economică. Plenara a stabilit — în baza hotărîrilor Plenarei C. C. al P.C.R., din decembrie anul trecut — componența comisiei economice, a comisiei pentru probleme de agricultură, a comisiei pentru probleme organizatorice și a celei pentru propagandă, învățămînt, știință și cultură. In încheierea lucrărilor plenarei, a luat cuvîntul tovarășul ing. Dumitru Breabăn, membru supleant al C C. al P.C.R., secretar al comitetului județean de partid. Subliniind principalele direcții spre care trebuie îndreptate eforturile organizației municipale de partid și a conducerilor de întreprinderi, vorbitorul a insistat asupra necesității perfecționării în continuare a stilului de muncă, atît în conducerea activității de partid cît și a economiei, pentru urmărirea aplicării în practică cu maximum de eficiență a măsurilor elaborate la diferite nivele — măsuri care vizează înfăptuirea ireproșabilă a planului de stat repartizat municipiului. Vedere din BUCECEA Fotografia : IOAN HELlCl Pentru însușirea și răspîndirea cunoștințelor noi și a tehnicii moderne cu aplicare în domeniul conducerii, organizării producției și a muncii în rîndul cadrelor din economia județului nostru, Cabinetul județean de organizare științifică și-a înscris pe agenda de lucru a acestui an o serie de activități menite să sprijine în mai mare măsură cadrele de conducere, specialiștii, compartimentele de organizare din întreprinderi. Pentru a le face cunoscute cititorilor noștri ne-am adresat inginerului Constantin Timofte, instructor de specialitate din cadrul comisiei economice a comitetului județean de partid, care, printre altele, ne-a relatat : — Cabinetul județean pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii — a organizat in anul trecut — pe lîngă alte acțiuni — 9 cursuri de informare de scurtă durată privind organizarea activității financiare și a activității comerciale din unitățile economice, o sesiune tehnico - științifică pe tema „îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație și folosirea înlocuitorilor sintetici“, simpozioane dintre care cel intitulat „Perfecționarea și organizarea, activităților de conducere în întreprinderile industriale" s-au bucurat de multă apreciere, a sprijinit compartimentele de organizare științifică din unități și a elaborat studii proprii. Dar cum activitatea cabinetului nu se apreciază numai după numărul acțiunilor ci după rezultate, voi arăta că, pe seama aplicării celor 121 de teme finalizate în anul trecut, pe linia organizării producției și a muncii, în unitățile economice ale județului s-au obținut sporuri la valoarea producției globale de circa 23 de milioane lei, economii la prețul de cost de 2,7 milioane lei, beneficii suplimentare de aproape 3 milioane lei. Bune rezultate s-au obținut la Combinatul textil Botoșani unde au fost aplicate 33 de studii, la Combinatul alimentar ■— 25, toate vizînd folosirea mai rațională a materiilor prime, îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație, utilizarea mai bună a forței de muncă. — Ce probleme stau în atenția comitetului de direcție al cabinetului în noul an, în care am intrat ? — Foarte multe. Așa după cum s-a subliniat la Plenara C.C. al P.C.R. din 10—13 decembrie 1969 „Pentru punerea largă valoare a rezervelor și posibilităților de cresîntere a productivității muncii, de ridicare a eficienței economice, este necesar să se analizeze permanent situația fiecărui loc de muncă, asigurîndu-se adaptarea continuă a organizării producției și muncii la cerințele tehnicii și organizării moderne". Cabinetul nostru tehnic va trebui să devină un instrument activ care să ajute mai mult întreprinderile în organizarea producției, să asigure îndrumarea tehnică, să ofere ajutor și soluții de organizare mai bună a activității întreprinderilor. In această direcție, cabinetul nostru județean și-a propus să elaboreze — în colaborare cu specialiștii din întreprinderi — o serie de studii, de înaltă eficiență pe tema reducerii consumului de metal în unitățile de construcții prin reproiectarea construcțiilor metalice a îmbunătățirii gradului de folosire a mașinilor- unelte existente în dotarea unităților din județ prin creșterea coeficientului de schimburi stabilirea unei noi formule de organizare a transportului care să asigure utilizarea mai eficientă a mijloacelor auto din dotarea unităților economice ș.a. Sunt prevăzute, în continuare, organizarea de cursuri de informare de scurtă durată pe teme ca : „Studiul muncii", „Organizarea producției și a muncii“ la care vor participa cadre de conducere, specialiști și alți salariați din întreprinderile județului și se vor discuta în grup unele studii ce se vor V. MAFTEI (Continuare in pagina a III-a) REPERUL ORGANIZĂRII SillifICEHECARE LOC DE ÎNCĂ IN PAGINA 2 însemnări de la plenara comitetului județean pentru cultură și artă IN PAGINA 3 SPORT FEMEIA ADRESA CU ADRESA CU ADRE... „Bătuta"... la calitate In anul trecut, la Uzinele textile „Moldova“, aparținînd Combinatului textil Botoșani, s-a înregistrat un număr mare de refuzuri de calitate. „Sita" controlului tehnic de calitate nu funcționează bine nici în acest an. In luna ianuarie a.c.r la această întreprindere, refuzurile pentru marfă necorespunzătoare necomandată și necontractată se mențin la un nivel ridicat. Fabrica de confecții Bîrlad refuză factura nr. 12 pentru țesături în valoare de 185 839 lei motivînd existența defectelor în țesătură . Combinatul de confecții și tricotaje București — 1276 m.l. Linus uni pentru un motiv asemănător ; I.C.R.T.I. Arad, întreprinderea textilă Pitești — la fel. — Sâru’mîna doamna ! Popescu, controlor de calitate VASILE CRĂIȚĂ MINDRA