Clopotul, octombrie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 2940-3018)

1970-11-21 / nr. 2984

L PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVA I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI nr. 2984 sîmbătă 21 noiembrie 1970 4 pagini 30 bani Vizita în Bulgaria a delegației de partid și guvernamentale române După întîlnirile prietenești cu populația Sofiei, încheierea convorbirilor oficiale și semnarea Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală românobulgar, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a plecat împreună cu tovarășul Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P. C. Bulgar, președintele Consiliului de Miniștri, într-o scurtă călătorie prin Bulgaria. Delegația română formată din tovarășii Mie Verdeț, Leonte Răutu, Vasile Patilineț, Corneliu Mănescu, Vasile Vlad, Nicolae Blejan, este însoțită de Lîcezar Avramov, Dancio Dimitrov, Kiril Nesterov, Spas Gospodov. După ce coloana oficială a străbătut Munții Balcani, oaspeții s-au oprit în frumosul oraș Botevgrad, unde mii de locuitori le-au făcut o primire plină de căldură. La intrarea în oraș, o urare încadrată de drapelele românești și bulgare, înscrisă pe o mare pancartă, exprimă sentimentele locuitorilor : venit tovarăși români". „Bine aț Pe alte pancarte sînt înscrise urările „Bulgaria - România, prietenie in veci“, „Trăiască și înflorească prietenia dintre Botevgrad Ploiești“, orașe înfrățite ale ceșilor două țări. In sunetele fanfarei, pionieri oferă oaspeților buchete de flori și cravate roșii. Din mulțime se scandează : „Vecina drujba“. (Prietenie veșnică). Primul secretar al Comitetului orășenesc al P.C. Bulgar, Vasil Tanov, adresează tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți calde urări de bun venit, exprimă bucuria cetățenilor orașului pentru prilejul de a avea în mijlocul lor pe solii poporului român. Sîntem bucuroși - a spus el că legăturile între Botevgrad și Ploiești — orașe înfrățite între comuna Pravaț și comuna dumneavoastră natală Scornicești, pe care le întreținem de mai mulți ani, contribuie la adincirea prieteniei tradiționale intre popoarele noastre. Președintele sfatului popular orășenesc, Ivan Nikolciovski, a înmînat tovarășului Ceaușescu Medalia de Aur de onoare a Botevgradului, conferită, potrivit hotărîrii Comitetului orășenesc al Partidului Comunist Bulgar^ și a Sfatului popular orășenesc. „Așa cum aurul nu ruginește — a spus vorbitorul — tot astfel dorim ca prietenia româno - bulgară să strălucească veșnic". Primit cu vii aplauze, cu ovațiile mulțimii, a răspuns tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Dragi tovarăși. Aș dori, în primul rînd, să mulțumesc primului secretar al municipiului Botevgrad, dumneavoastră, tuturor locuitorilor acestui frumos oraș, pentru primirea călduroasă pe care ne-ați făcut-o, pentru cuvintele exprimate la adresa prieteniei dintre România și Bulgaria. Doresc, totodată, să vă adresez un salut frățesc din partea noastre, a populației delegației orașului Ploiești cu care sînteți înfrățiți, din partea locuitorilor comunei mele natale. Cuvintele conducătorului partidului și statului nostru au fost primite cu un deosebit entuziasm de miile de cetățeni care aclamă îndelung pentru prietenia româno - bulgară. Tinere fete oferă oaspeților pîine și sare, frumoase obiecte de artă populară. Străbătînd orașul într-o mașină deschisă, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Todor Jivkov răspund aclamațiilor îndelungi ale locuitorilor. In localitățile de pe întregul traseu pînă la Vrața - Skravena, Novacene, Mezdra, sute și sute de locuitori întîmpină cu deosebită căldură pe oaspeți. Peisajul este dominat de stinci semețe, pavăze naturale in atîtea momente grele din frămîntata istorie a poporului bulgar, locuri de adăpost pentru numeroasele grupuri de partizani în timpul războiului de eliberare antifascist. La intrarea în orașul Vrața, în întîmpinare au venit reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, în frunte cu Ivan Abadjiev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, prim-secretar al Comitetului județean al P.C.R. In față ne apare silueta noului oraș modern, în plină dez-Ne bucură mult faptul că vizita pe care o facem în Bulgaria și semnarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Bulgaria s-au transformat într-o adevărată sărbătoare a prieteniei dintre țările noastre. (Aplauze). In discuțiile pe care le-am avut cu tovarășul Jivkov și cu ceilalți membri ai delegației bulgare am convenit să acționăm continuu pentru întărirea prieteniei și colaborării între partidele și popoarele noastre, considerînd că aceasta corespunde atît voinței tuturor locuitorilor țărilor ★ ★ ★voltare. Este ora 10,30. Mii de cetățeni, fluturînd stegulețe românești și bulgare, au ieșit în întîmpinarea oaspeților. Cuvintele de bun venit pe care le citim pe un mare panou la intrarea în oraș sunt reluate în valuri, multiplicîndu-se în ovațiile și uratele mulțimii. Pe întreg traseul flutură drapelele de stat ale României și Bulgariei. In acest frumos oraș, asistăm la o vibrantă manifestare a sentimentelor de stimă și prețuire față de conducătorul partidului și statului nostru, expresia prieteniei trainice care unește popoarele român și bulgar. In aplauzele și uralele mulțimii, oaspeții români se îndreaptă spre piața centrală a orașului care poartă numele cunoscutului revoluționar bulgar Hristo Botev. Coloana de mașini străbate principalele străzi ale acestei citadele de la poalele Munților Stara Planina. Orășelul de provincie de odinioară, numărînd doar 16.000 de locuitori, cu cele cîteva ateliere meșteșugărești, desfășoară astăzi panorama unui oraș industrial, în continuă expansiune , blocurilor noastre, intereselor făuririi noii orînduiri în România și Bulgaria, cît și cauzei socialismului și păcii în întreaga lume. (Aplauze). Cunoaștem că poporul bulgar este în preajma Congresului al X-lea și știm, de asemenea, că orașul dumneavoastră lucrează pentru a întîmpină cu rezultate cît mai bune acest eveniment. De aceea, doresc, în încheiere, să urez organizației de partid, tuturor oamenilor muncii din Botevgrad succese tot mai mari în întîmpinarea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Bulgar. Vă doresc multă fericire și multă sănătate. (Aplauze), derne, integrate armonios în peisajul montan, vile cochete, înconjurate de grădini, parcuri, turle de fabrici și uzine, edificii moderne de cultură. Viața are astăzi 55.000 de locuitori, fiind unul din cele mai înfloritoare centre ale industriei bulgare. In piața centrală a orașului, dominată de monumentala statuie a lui Hristo Botev, o mare mulțime așteaptă pe oaspeții dragi. Pe mari pancarte sunt scrise în limbile română și bulgară cuvinte de bun venit. Președintele Sfatului popular al orașului, inginer Gancio Racev, salută cordial oaspeți subliniind că pe distinșii populația orașului se simte onorată să primească pe solii poporului român în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Evocînd tradițiile prieteniei româno - bulgare, faptul că Hristo Botev a primit ospitalitate și sprijin din partea poporului român, el a arătat că astăzi, în condițiile socialismului, prietenia celor două popoare de pe malul Dunării dobîndește noi semnificații, noi perspective, spre binele lor, al cauzei socialismului și păcii. Intimpinat cu urale și ovații ia cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. CUVÎNTUL TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Prognoza Pentru zilele de 22, 23 și 24 noiembrie, vreme relativ călduroasă mai ales în prima parte a intervalului. Vor cădea ploi locale și burniță. Vîntul va sufla slab până la potrivit din sectorul vest, sud-vest. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2 și 7 grade, iar maximele între 8 și 13 grade. CUVÎNTUL TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să vă mulțumesc pentru primirea făcută, pentru cuvintele rostite aici la adresa prieteniei dintre popoarele și partidele noastre. Vreau, totodată, să vă adresez în numele delegației de partid și guvernamentale din România un salut cordial dumneavoastră, tuturor locuitorilor orașului Vrața. Intr-adevăr, județul dumneavoastră este vecin cu unul din județele noastre care, ca și Vrața, se află în plină dezvoltare. Ne bucură faptul că între conducătorii județelor și orașelor noastre există relații bune, că se vizitează reciproc. Aceasta contribuie la întărirea prieteniei dintre popoarele și partidele noastre și, totodată, prilejuiește un schimb util de experiență în edificarea societății socialiste. După cum știți, ieri s-a semnat Tratatul de prietenie și colaborare dintre România și Bulgaria. El nu face, de fapt, decit să consfințească realitatea prieteniei de veacuri dintre popoarele noastre. Și dacă Botev a putut să-și organizeze forțele de luptă împotriva stăpînirii otomane pe teritoriul românesc, aceasta se datorește faptului că întotdeauna popoarele noastre s-au întrajutorat și au înțeles că numai unite pot să-și asigure independența, bunăstarea șî (Continuare in pagina a IV-a) Sîmbătă» 21 noiembrie» în jurul orei 8,30, posturile noastre de radio și televiziune, vor f I transmite» direct, de la Sofia, ceremonia plecăt « rii delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovară Jui NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Bulgaria. __________________________ • FIRMA sovietică „Aviaexport“ a prezentat vineri dimineața, pe aeroportul București- Otopeni, noul avion TU - 154, care are o capacitate de 164 de locuri și o viteză de croazieră de 850 km. pe oră. • VINERI dimineața, la Institutul politehnic din București, au început lucrările Seminarului național al cercurilor științifice studențești din institute și facultăți tehnice din București, Brașov, Cluj, Iași, Timișoara și Petroșani. Timp de trei zile, se vor prezenta numeroase lucrări ce tratează aspecte ale activității de cercetare în domeniile mașinilor energetice, autovehiculelor și transportului feroviar, industriei metalurgice, miniere și petroliere, chimiei anorganice, tehnologiei silicaților etc. CU PLANUL ANUAL ÎNDEPLINIT , întreprinderea de aprovizionare cu semințe și material săditor Botoșani și-a îndeplinit și depășit prevederile planului anual. Au fost preluate cu 1 100 tone mai multe semințe, planul de livrări a fost realizat cantitativ (110 la sută) și valoric (118 la sută), beneficiile suplimentare fiind în prezent de peste 200.000 lei. Pentru prima dată de cînd ființează întreprinderea, anul acesta vor fi îndeplinite integral toate pozițiile din plan, cantitativ, valoric și pe sortimente. Eforturile sînt concentrate la încheierea preluărilor la cinepă și semințe de trifoliene, precum și la condiționarea produselor. • Colectivul laboratorului județean de control al semințelor, a îndeplinit și depășit planul anual de producție cu circa 25 la sută. In această toamnă față de 2 800 probe, prevăzute să intre în analiză, au prelucrat 6 500 probe. In momentul de față, o parte din aparatura de laborator este în reparație iar cu restul se execută probe de control asupra produselor ce se predau în bazele de recepție și la întreprinderea de aprovizionare cu semințe și material săditor. Redacția $1 administrația Botoșani Calea .Naționala nr. 261 Telefoane Redactor jef - 11328 Redactor sef adjunct - 11725 Secretariatul de redacție - 12075 Secțiile economică si culturală - 12487 Secțiile viața de partid si construcții de stat - 11106 Secțiile Informații si scrisori - 11217 Administrația - 12372 Vizita in Republica Socialistă România a unei delegații de partid și de stat a Republicii Democrate Germane La Invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliuilui de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, o delegație de partid și de stat a Republicii Democrate Germaine, condusă de Walter Ulbricht, prim - secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, și Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Democrate Germane, va face, la începutul lunii decembrie a.c., o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România. Cu prilejul vizitei va fi semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală Intre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană. Uzina de reparații. Se lucrează la montarea unui nou lot de prese cu cremalieră Fotografia : IOAN NEGREA Marți a avut loc la redacția ziarului nostru prima conferință de presă în cadrul căreia tovarășul ing. Dumitru Breabăn, membru supleant al C.G. al P.C.R., secretar al comitetului județean de partid, a răspuns întrebărilor puse de ziariști referitoare la principalele probleme ce se ridică la ora actuală în industria județului pentru încheierea cu succes a anului economic și pregătirea producției viitorului an.Șirul unor asemenea conferințe de presă va fi continuat și pe alte teme, cu cadre din conducerea județului, dezbaterile urmînd a fi publicate în coloanele ziarului nostru). Tovarășul Dumitru Breabăn a informat ziariștii asupra actualelor preocupări ale comitetului județean al P.C.R., ale organizațiilor de partid, a conducerilor de întreprinderi organizații economice în direcși ța mobilizării tuturor eforturilor pentru îndeplinirea exemplară a prevederilor planului de stat și a angajamentelor de producție suplimentară pe care colectivele de muncă și le-au luat în întrecerea socialistă a cărei scadență se apropie. După calcule preliminare rezultă că sarcinile de plan la producția industrială globală, producția marfă și beneficii vor fi realizate cu cîteva zile înainte de sfîrșitul anului. Din cauza modificărilor apărute în structura sortimentelor și a sortimentului producției însă — îndeosebi în unitățile combinatului textil — îndeplinirea angajamentului de producție suplimentară, este incertă cu 15 — 16 milioane lei. înregistrăm pînă acum mari restanțe la unt, pește, butoaie stejar, binale, vin, fructe. Imperativul acestei perioade este concentrarea eforturilor în întreprinderile unde se înregistrează aceste restanțe (ca și în celelalte) pentru a se produce o cantitate mai mare de producție din actualele sortimente, să se folosească toate rezervele existente în ca județul să-și unități pentru respecte cuvîntul dat in fața țării. E o chemare pe care am făcut-o, și o facem și cu această ocazie, către toate întreprinderile și organizațiile economice, către toți comuniștii și colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din unitățile economice. Ziarul poate aduce un aport însemnat în această privință. Nu ne interesează atît aspectul global al realizării planului. Sub prelața procentului global se ascund de multe ori mari neajunsuri, proastă gospodărire, risipă. Vă relatez un aspect: și în luna octombrie, ca și în toate cele 10 luni se menține o mare diferență între volumul producției industriale globale și cel al producției marfă vîndută și încasată. Asta înseamnă, în mod curent, facturi neîncasate, neonorarea la timp a contractelor n-au fost (în industria locală onorate contracte scadente încă din iunie). Diferență mare mai înseamnă însă raportări fictive la producția neterminată, stocuri de mărfuri de proastă calitate (numărul mare de refuzuri din acest an e concludent). V-aș sugera să invitați la redacție conducătorii combinatelor, directorii întreprinderilor unde se manifestă asemenea deficiențe să-și spună părerea asupra felului cum lucrează și să publicați în ziar discuțiile purtate cu ei. Avem rezerve foarte mari pentru creșterea productivității muncii, reducerea consumurilor specifice, înlăturarea risipei, sporirea beneficiilor. Fondul de timp afectat producției nu a fost utilizat decit în proporție de 91, 7 la sută. I.I.L. „Flamura roșie“ — unde și-au făcut loc mari neajunsuri în conducerea producției — beneficiile planificate n-au fost realizate decit pe jumătate. In V. MAFTEI (Continuare in pagina a lll-a) INDUSTRIA JUDEȚULUI în fața propriilor sale exigente CONFERINȚĂ DE PRESA 1 Cînd vremea se menține încă frumoasă și acest noiembrie tîrziu până pe trotuare refuză să-și bulinele primilor fulgi, pare paradoxal să vorbim despre „lună a cadourilor“ cu vitrionele împodobite cu brazi, cu policromia reclamelor luminoase. Și totuși, Direcția comercială ne amintește că pînă la acest eveniment mai sînt doar cîteva zile și că anul acesta, luna cadourilor la Botoșani, va avea un fast deosebit. Despre aceasta ne-a vorbit mai amănunțit ing. IANCU SCHWARTZBERG de la Direcția comercială județeană. 99 LUNA CADOURILOR EDIȚIA 1970 — Intenționăm să întîmpinăm această lună (1 — 31 decembrie) într-o explozie de reclame luminoase, de vitrine împodobite, de decor deosebit. Centrul comercial al Botoșanilor — de la magazinul de flori la complexul meșteșugăresc de lingă cinematografe, cu evadări în strada Să li veni și Piața 1907, va fi străjuit de brazi luminoși realizați din beculețe multicolore pe trunchiul stîlpilor de iluminat. Patru traversări luminoase (firme luminoase de la un trotuar altul) și reclamele existențate vor fi adaptate acestei autentice sărbători comerciale. Pe parcursul celor 31 de zile, vitrinele își vor atrage admiratorii — și, implicit, cumpărătorii — datorită îndemînarii cu care vitrinienii, electricienii, pictorii noștri vor realiza jocurile de lumini, tradiționalii brazi de iarnă, pachetele elegant alcătuite pentru că luna cadourilor amintește de „atențiile" cu care sîntem datori celor apropiați. — Pentru aceasta ce vom găsi în plus față de alte perioade în rafturile magazinelor ? MARIA DANILAS (Continuare în pagina a lll-a) ț ■* M*** m«0* ^