Constructorul, februarie 1950 (Anul 2, nr. 10-11)

1950-02-02 / nr. 10

i Rolul și importanța cursurilor de instructaj la fața muncitorilor constructori, Planul de Stat pe anul 1950 pune sarcini noi și mărețe. Sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, sindicatetelor noastre le revine sarcina de a mobiliza massele de muncitori, tehnicieni și funcționari din industria de construcții și materiale de construcții pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor ce le revin în cadrul Planului pe 1050, aceasta constituind preocuparea noastră de bază. De îndeplinirea și depășirea Planului, depinde construirea socialismului în țara noastră și prin aceasta aducem și o însemnată contribuție la întărirea la găruiul păcii în fruntea căruia se găsește Uniunea Sovietică. Dar mărețele sarcini ce stau în fața muncitorilor constructori, cer creșterea de noi și noi cadre capabile să le aducă la îndeplinire. Trebuesc crescute cadre cu un ridicat nivel al conștiinței de clasă, cadre care să cultive și să adâncească o nouă atitudine față de muncă și care să dea avizul masselor in întrecerea socialistă și să lupte pentru creșterea continuă a productivității muncii. Pentru aceasta este nevoie a înarma cadrele, cu linia Partidului nostru, prin studierea ideologiei marxist-leniniste pentru a fi pregătite să conducă comitetele de întreprindere, de șantiere, grupele sindicale, pentru a-și desfășura activitatea în marea massă a salariaților cărora trebuie să se ridicăm nivelul politic și cultural. Față de condițiunile specifice ale muncitorilor din industriile de construcții, s'a văzut necesitatea creării unor cursuri de instructaj, în această perioadă, când, iarnă fiind, se lucrează un număr mai redus de ore. Folosindu-se de experiența dobândită cu organizarea cursurilor de instructaj în anul trecut, Uniunea Constructori a întocmit un plan de desfășurare a acestor cursuri și în acest an. Cu sprijinul Ministerului Construcțiilor cursurile de instructaj s-au deschis la data de 1 Februarie. Pentru fiecare serie, care va cuprinde 25-30 elevi, vor fi ținute 7 lecții care vor dura 7 până la 8 zile. Tezele expuse vor trebui să conțină cât mai multe exemplificări locale accentuând asupra metodelor sovietice, economiilor, problemelor culturale, etc. Recrutarea elevilor trebue făcută cu o antrenându-se deosebită atenție elementele de bază din industria noastră, membrii comitetelor sindicale și responsabilii de grupă, tovarășii care sunt permanenți în construcții, ținând seama și de o justă compoziție socială. Din experiența de anul trecut știm că acolo unde s’au creat condițiuni prielnice, cu sprijinul organizațiilor de Partid și al organelor administrative, cele 7 zile petrecute de tovarăși la aceste cursuri, au însemnat un prilej real de îmbogățire a cunoștințelor și o pregătire serioasă pentru a duce munca în cadrul grupei sau al comitetului de șantier sau întreprindere, îndrumați de Partid, elevii întorși în producție au dat un deosebit avânt creșterii producției organizând întrecerea socialistă, fapt care a dus la importante depășiri de norme. Elevii cursurilor de instructaj au întărit munca sindicală, au dat viață grupelor transformându-le un factor mobilizator în lupta pentru depășirea Planului. Absolvenții acestor vor trebui folosiți în cursuri, muncii sindicale în raport cu aptitudinile ce se vor dovedi în timpul școlii. Bazați pe experiența cursurilor de instructaj din anul trecut, ținând seama de lipsurile avute pentru a nu le mai repeta, conducerile cursurilor împreună cu sindicatele, cu sprijinul organizațiilor de Partid, vor da elevilor posibilitatea de a-și însuși problemele ce se pun astăzi sindicatelor din industria de construcții, în lupta pentru îndeplinirea și depășirea, celui de al doilea Plan de Stat.ț S. Pftnxgpu Responsabilul Secției 1 Culturale a Uniunii ^ Constructori Deschiderea Școlii de perfecționare Luni 30 Ianuarie a avut loc deschiderea Școlii de perfecționare a inginerilor, organizată de Ministerul Construcțiilor. Au luat parte la deschidere: tov. Leontin Sălăjan, membru al C.C. al P.M.R., ministrul construcțiilor, Inginer Nicolae Korcinsky, ministru adjunct, Andrei Iacobovici și ing. H. Kreindler, consilieri ministeriali, I. Pânzaru din partea Uniunii Sindicatelor Constructori, etc. Tov. ing. H. Pisani, directorul școlii, a rostit cuvântul de deschidere arătând importanța acestei școli de perfecționare a inginerilor, organizată pentru prima oară în țara noastră. A luat apoi cuvântul, tov. ministru L. Sălăjan, care a arătat că elevii acestui curs, pe lângă lărgirea cunoștințelor profesionale și însușirea unei tehnici superioare, vor trebui să învețe cât mai temeinic teoria marxist-leninistă, care le va deschide noi și largi perspective și îi va ajuta în munca lor de zi cu zi. In continuare, tov. ministru a arătat sarcinile mari care stau în fața industriei construcțiilor în acest an. Rolul tehnicienilor nu este numai de a ridica a inginerilor noi fabrici și uzine. Rolul lor este mult mai mare, astăzi când oamenii muncii din țara noastră pășesc hotărîți pe calea înfăptuirii socialismului. De aceea tehnicienii constructori trebue să-și însușească noile concepții despre lume. Cunoștințele politice pe care le vor căpăta elevii acestor școli le va da posibilitatea să vadă cum se desvoltă societatea și este de datoria tuturor ca din geniala învățătură marxist-leninistă,din vasta experiență a Uniunii Sovietice care ne pune la dispoziție cele mai înaintate Intr'un cadru festiv a avut loc la fabrica „Muncitorul" din Cristian-Brașov închiderea cursurilor școlii de calificare. In urma examenului, au fost promovați un număr de 18 elevi care și-au însușit pe deplin materialul predat. Tovarășul director Gheorghie Aldea, a arătat importanța acestor cursuri de calificare, înmânând premii, compuse din cărți ideologice și tehnice, tovarășilor Neculae Bordea, Andrei Bobrea și Rosa Schmidt care s'au evidențiat în timpul cursurilor. In numele elevilor tov. Ne -metode ale tehnicei, să-și îmbogățească cunoștințele contribuind cu toate forțele la Îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, la construirea socialismului. Au mai luat cuvântul tov. Mircea Enăchescu, muncitor fruntaș decorat cu „Ordinul Muncii” din partea școlii de calificare de tip B și tov. Ion Șoptăreanu din partea școlii de cadre administrative de tip F, care au adus salutul elevilor acestor școli. In numele elevilor școlii de perfecționare a inginerilor a vorbit tov. ing. Oncescu. Iulae Bordea a mulțumit Partidului și Sindicatului care le-a dat posibilitatea de a-și ridica nivelul cultural și tehnic, luându-și angajamentul că absolvenții acestei școli vor munci cu avânt sporit pentru realizarea și depășirea Planului de Stat, închiderea cursurilor școlii de calificare clasa Cristian Brașov Deschiderea unor școli de tip R și C* la St* LL C* București Conducerea administrației centrale a Stațiunilor Utilajului din Construcții a deschis două școli de calificare de tip B și C. Tov. Suciu Ștefan, directorul administrației centrale, în cuvântul de deschidere, a spus: „Ziua de astăzi să fie pentru voi ori de care să vă amintiți întotdeauna, ca o zi in care voi pășiți pe drumul ridicării profesionale, pe drumul luminii". Au mai luat cuvântul tov. Boroș Paul, directorul Stațiunii Filantropia care a arătat sarcinile ce stau in fața elevilor, viitoare cadre de bază în domeniul construcției și exploatării utilajului de construcții, tov. Petcu Tudor, secretarul organizației de Partid din Ministerul Construcțiilor, a arătat sarcina administrației cât și a lectorilor în munca de ridicare a celor 25 de tineri din școala de tip C și a celor 47 elevi din Școala de tip B, cât și modul de comportare a acestor 72 elevi pentru a deveni dupa 3-4 luni, 72 cadre bine pregătite atât de necesare St. U. C.-ului. Din partea elevilor și-au luat angajamente tov: Mendelovici, Brânzea, Săvescu și Alexandrescu. ȘTIRBU MATACHE Corespondent Școală de normatori la Botoșani Zilele trecute a avut loc la Regionala Sovromconstrucția Botoșani deschiderea școlii de normatori. Școala a fost declarată deschisă prin cuvântarea rostită de către tov. ing. Haber Arthur, conducătotorul Regionalei, care a arătat rolul și importanța normatorului, motor și factor activ al vieții de șantier. Deasemenea au mai luat cuvântul tov. o. Laur secretarul Sindicatului Constructori din localitate și tov. B. Cojocaru din partea organizației de bază. PAVELESCU ANTON Corespondent Oamenii muncii din Uniunea Sovietică au posibilitatea să-și ridice nivelul profesional la cursuri și școli un. Apoi învăță țara apăruși producția. in fotografie, lăceu ,ui Ivan Uglov, student al institutului industrial de prelucrare a metalelor primind instrucțiuni și material didactic la decanatul institutul „CONSTRUCTORUL” Sindicatul Constructori Arad duce o rodnică muncă sportivă Până în prezent, gruparea sportivă a Sindicatului Constructori din Arad are afiliate 8 secții și anume: atletism, gimnastică, basket, voley, popice, tenis pe masă, șah și football, cuprinzând un număr de 309 sportivi. O deosebită importanță a acordat Sindicatul Arad desvoltării sporturilor de massă, depunând o muncă consecventă in această direcție. Și roadele nu au întârziat să se vadă. Astfel, 30 tovarăși fac parte din echipa de atletism, antrenându-se cu regularitate, fapt care a făcut ca atleții constructori să se claseze printre primii la concursurile la care au luat parte. Deasemeni, gimnastica, acest minunat sport de masse, este un număr de practicat de 44 muncitori. Această echipă a executat demonstrații de gimnastică la diferite manifestațiuni sportive fiind foarte apreciate. In vederea sezonului de primăvară tovarășii din această echipă se pregătesc intens1 pentru ca la diferitele concursuri ce se vor organiza să poată obține un loc de frunte Echipa de basket și cele două echipe de volley (masculin și feminin) au reușit deasemeni să antreneze un număr de 65 tineri și tinere care, în orele libere, vin cu un deosebit elan in sala de gimnastică, antrenându-se în vederea campionatului care va incepe in curând. De o atenție specială s-a bucurat secția de șah. Până în prezent 68 de tovarăși, în majoritate muncitori de pe toate șantierele din localitate, practică această disciplină sportivă. In cadrul Campionatului Popular de Șah, care este acum în curs de desfășurare, muncitorii constructori din Arad participă cu entuziasm și suntem siguri că vor reuși să ocupe un loc fruntaș. O frumoasă activitate au desfășurat și cei 30 tovarăși care formează echipa de tenis de masă și care au reușit să se claseze la locul 3 în campionatul districtual. Sporturile de iarnă formează preocuparea actuală a sportivilor constructori din Arad. Pentru a da posibilitate cât mai multor muncitori să practice aceste sporturi, gruparea sportivă a sindicatului din Arad a amenajat, pe din pădurea orașului, lacul un patinoar, înzestrat cu o cabană spațioasă și încălzită Toată această lucrare fost executată prin muncă a voluntară de muncitorii constructori. Munca sportivă desfășurată de Sindicatul din Arad, trebue să fie un exemplu viu pentru toate sindicatele noastre. I IN STALINGRAD tie IV». CIUMAGOV Pe șantierele de construcții ale Stalingradului începe o nouă zi de muncă. In toate părțile se Îndreaptă autocamioanele cu descărcare automată pline de beton, ciment, nisip. De pretutindeni se aude scrâșnetul escavatoarelor, huruitul betonierelor, adăpostite de ger în încăperi spațioase, unesc motoarele uriașelor macarale. In centrul orașului, în apropierea marelui magazin universal refăcut încă din anul trecut, în subsolul căruia ostașii sovietici l-au capturat pe feldmareșalul Paulus cu statul său major, se construește clădirea destinată școalei regionale de Partid. Zidarii lucrează cu avânt. Unul din ei a început un cântec. Se disting cuvintele cântecului care a fost compus de locuitorii orașului erou în zilele marelor lupte: „Nu e timpul să murim „Ne așteapă treburile acasă Printre zidari se află și renumitul meșter din Stalingrad, Daniil Moscov. înainte de război el a lucrat la construirea multor case frumoase în acest oraș. In zilele marilor lupte le-a apărat cu vitejie și apoi, în rândurile Armatei Sovietice, i-a fugărit pe fasciști până la Berlin. In armată, Moșcov a obținut gradul de maior. După război maiorul Moșcov s’a întors la meseria lui dragă, pe schelele șantierelor de construcții din Stalingrad. Numele stahanovistului Daniil Moșcov e înscris în Cartea de onoare a orașului erou. Poporul rus are o vorbă: „Intr’o picătură de apă se oglindește tot soarele”. La fel și în viața și în faptele lui Daniil Moscov se oglindesc viața și năzuințele locuitorilor Stalingradului. In momentul de față preocuparea lor de căpetenie e refacerea scumpului lor oraș. Ei vor să facă din Stalingrad unul din cele mai frumoase orașe ale săi. Și faptele arată că el ar izbuti s’o facă. n primăvara anului 1943, raionul Stalingradului, venit un grup de amerini. Ei au susținut „cu itozitate’’ alingradului că ’ refacerea din ruine trebue să dureze decenii numeroase. Că e mult mai ușor de construit un alt Stalingrad Intr’un loc nou. Americanii n’au ținut însă seama de dragostea oamenilor sovietici față de pământul Stalingradului, u dat de sângele eroilor căzuți în luptele istorice din 1918 când tânăra Armată Sovietică a sdrobit sub zidurile Stalingradului pi Intervenționistii și gardiștii albi și 1942-43, când vinn.mpnism» cnmp+íf».Isteniul maixar al lui I. v. STALIN au repurtat o victorie istorică asupra fascismului german. Această vitejie și voință de a învinge persistă și acum în munca locuitorilor Stalingradului. Ei au obținut succese excepționale , refacerea orașului lor ar nu se opresc la refulatele obținute, ei vor să acă scumpul ier Stalinrad și mai frumos și mai răreț, până acum au fost contruite sute de mii de m. I, de suprafață locativă. Aost in întregime restabili transportul urban, deasenenea și rețeaua de contuctă. Au fost construite 60e școli, numeroase cluburi muncitorești și palate de mltură, creșe, spitale... turnat în anul 1949 au fost clădite 10 școli. In cursul anului 1950, după cum prevede Planul, suprafața locativă va spoi cu încă 100.000 m. Pe șantierele de construcții din Stalingrad, se aplică pe scară întinsă mecanizarea și metodele stalanoviste de muncă Ea periferiile orașului au fost construite fabrici și uzine de materiale de construcții. Unele din ele produc și niște plăci speciale care inlocuesc tencuiala și se aplică în timpul procesului de producție. In curând această metodă, care prezintă numeroase avantaje, va fi generalizată. Noua uzină de astfel de plăci, a cărei construcție se apropie de sfârșit, va produce 4 milioane metri pătrați de plăci pe an, ceeace înseamnă de fapt 4 milioane metri pătrați de tenuială! Această cifră ne ajută să ne dăm mai bine seama de amploarea campaniei de construcții din Stalingrad. Eroicii constructori ai Stalingradului sunt antrenați într’o vie întrecere pe profesiuni. Comitetul Executiv al Sovietului Orășenesc și Comitetul orășenesc al P. C. (b), stabilesc lunar rezultatele întrecerii. Fruntașilor li se decerne titlul de cel mai bun zidar, cel mai bun tencuitor sau dulgher al Stalingradului. Numele constructorilor învingători ai întrecerilor sunt înscrise șase luni la rând în Cartea de onoare a orașului. Astăzi, în această carte, alături de numele lui Daniil Moscov, sunt înscrise și numele renumiților zidari Filip Siniegridov, Valentin Carțău, Ivan Bacatov, ale tencuitorului Alexandăr Dămșcoi, dulgherului Ivan Poleanski și ale altor mulți fruntași ai muncii. Toți acești eroi ai muncii, în timpul războiului, au apărat cu abnegație scumpul lor Stalingrad.’ In Cartea de onoare sunt Înscrise numele numeroșilor tineri fruntași ai muncii, care, deși din cauza vârstei n’au putut fi eroi ai apărării, sunt deopotrivă de respectați fiind eroi ai muncii. Astfel se construește intr’un ritm nemaiîntâlnit în istorie, un măreț oraș pe Volga, noul Stalingrad. La 2 Februarie se împlinesc 7 ani de când eroica Armată Sovietică, îndeplinind planul militar și sub conducerea genialului strateg Generalissimul Iosif Vissarionovici Stalin, a repurtat, la Stalingrad o victorie de importanță istorică mondială asupra fasciștilor. Ce ar fi devenit un oraș din oricare din țările capitaliste, dacă ar fi fost atât de crunt lovit ca Stalingradul? i-ar fi trebuit multe decenii ca să se refacă. Cu totul altfel se petrec însă lucrurile in Țara Socialismului victorios. Acolo unde nu de mult se aflau doar grămezi de ruine, se întinde străzi frumoase, dealungul cărora s’au ridicat clădiri și mai frumoase ca mai înainte. Vezi ce trece se ridică tot mai falnic portul stalingradului. Giganticele uzine ca Uzina de tractoare din Stalingrad, „Baricada", „Octombrie Roșu" au atins și au întrecut pe alocuri productivitatea dinainte de război. In apropierea uzinelor au răsărit cartiere muncitorești bine amenajate. In articolul de mai jos vom arăta cum eroicii constructori ai Stalingradului, care în ciuda provocărilor „specialiștilor” din țările capitaliste, au obținut și obțin victorii minunate în muncă ajutând la reconstruirea cât mai grabnică a orașului erou. ......"1........"•nniHriirnmui mani :ni Așa arată astăzi Teatrul municipal grad. din Stalin La Donbas a fost introdusă metoda rapidă a benzii rulante In satele și orașele din Donbas se desfășoară pe larg construcția de case, cu aplicarea metodei rapide a benzii rulante. Anul trecut, brigăzile de zidari, tâmplari și zugravi din orașul Gorlovka și-au îndeplinit sarcinile prevăzute pe 3 ani. Acest succes a fost obținut datorită folosirii nouilor metode de muncă și a mașinilor perfecționate sovietice. In orașele minerilor din regiunea Stalino au fost construite, prin metoda rapidă, peste 500 de case. In anul 1949, In orașul Makeevka au fost construite două cartiere în care s’au mutat câteva mii de familii de metalurgiști. In orășelul de lângă uzina „Stalin“, din Novo- Krematorsc, intr’un scurt timp a fost reconstruită o stradă întreagă, având clădiri cu multe etaje. Peste 5.000 de muncitori din regiunea Stalino, cu ajutorul creditelor obținute din partea statului, și-au construit case proprii. In satele Bielorusiei se construește cu avânt In satele Bielorusiei se desfășoară campania dee construcții cu un deosebit avânt. în cursul acestei ierni vor fi aici construite 10.000 de case noul și aproape 1.000 de teatre, cluburi și case de lectură. In toate colhozurile din regiunea Minsk au fost formate brigăzi speciale de constructori, care au început să construiască clădiri de uz obștesc și locuințe Lucrările de construcție se desfășoară mai intens in regiunile din Apusul Bielorusiei. Țăranii din regiunea Grodno construiesc aproape 200 de băi publice, peste 1.000 case și sute de fierării. In satele din regiunea Brestsc au fost organizate 250 de brigăzi de constructori, iar în regiunea Molodecina —i peste 400. In regiunea Polessia au fost construite, după război, aproape 350 de sate. Orașul Voronej a fost refăcut Orașul Voronej se reface repede de pe urma distrugerilor suferite în timpul războiului. Clădirile ridicate pe fostul câmp de război, au costat peste 100 milioane ruble în anul 1949. In perioada de după război au fost construite la Voronej 11.500 case de locuit. 1 TRUCTORII [fCLICÎ Reconstrucția orașului Piatigorsc In timpul ocupației fasciste, întreprinderile, școlile, casele de odihnă și multe alte clădiri din Piatigorsc au fost transformate în ruine. In șapte ani, orașul Piatigorsc și-a recăpătat aspectul de mai înainte, devenind chiar și mai frumos și mai bine amenajat. Pentru reconstrucția orașului Piatigorsc au fost alocate sume foarte mari, înainte de război, la Piatigorsc funcționau 12 sanatorii, azi funcționează 16. Au fost descoperite nouă izvoare de ape minerale. In anul 1950 la Piatigorsc se vor efectua mari lucrări de amenajare și înfrumusețare. In construcția Stalingradului se întrebuințează pe scară întinsă piesele prefabricate Numeroase organizații și nouri; Instituții de construcții din Diferite fabricate de de Stalingrad, aplicând hotă ton, plăci, grinzi, trepte, rîrile celui de al XVIII-lea etc. Congres al P.C. (b) al Plăci lustruite pentru fa. U.R.S.S. pășesc cu avânt pe actele caselor, calea introducerii tehnicii Construcții metalice de moderne in construcții și diferite tipuri: perfecționării tehnologiei Grupuri și piese de iistaproducției, rații sanitare și tehnice. In acest scop, în oraș și procesul de construcîii împrejurimi, au fost fie sunt folosite pe o scară create combinate pentru prelucrarea lemnului, ateliere uriașe care produc diferite piese de beton și gips, uzine care produc plăci de beton, ateliere pentru piesele necesare instalațiilor electrice și numeroase alte întreprinderi industriale. Toate aceste întreprinderi au produs până acum piese pentru construcții în valoare de 10 milioane ruble. Iată o parte din articolele produse de aceste întreprinderi industriale: Cercevele și focuri de teVictoriile ‘’’ținute în zestre, vopsite, pregătite muncă de eroici construceomplect pentru întrebuintori din Stalingrad au dotare; vedit că industrializarea Plăci de lemn pentru lucrărilor de construcții și panouri; mecanizarea procesului de Plăci de gips pentru pa muncă constitue procedeele Denumirea articolului largă elemente demontabile. Cum ar fi, de pildă, căpriori demontabili. Utilizarea elementelor demontabile accelerează ritmul producției și aduce și o economie considerabilă brațelor de muncă. Tabelul de mai jos arată limpede cât de avantajoasă e folosirea elementelor demontabile, fundamentale pentru ridicarea productivității muncii, accelerarea ritmului de producție, reducerea cheltuielilor de construcții și îmbunătățirea calității lucrărilor. in omore Blocuri de ferestre Blocuri de uși Plăci pentru panouri Căpriori demontabili Plăci pentru acoperiș Plăci de beton armat pentru panouri Scări Cornuce Timpul Timpul necesar necesar Reduceefectuă montăriirea în rii lucră- piesei procent mi în con- gata fa a fontei dițiuni bricate în de muncă obișnuite omore necesara 4,88 2,88 41 11,28 5,52 51 0,8 0,33 58,8 16,8 5,62 67 0,11 0,046 59 23,2 17,6 24 13,2 9,68 26,7 21,68 18,64 14