Constructorul, mai 1951 (Anul 3, nr. 69-72)

1951-05-07 / nr. 69

Trăiască a 30-a aniversare a Partidului nostru, organizatorul și conducătorul luptei pentru cauza poporului muncitor, pentru pace, pentru socialism, pentru fericirea Patriei! ^ LETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAI <!----------------------------------------------------------------——---------------------------—---------------------- In cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului au apărut în Editura Partidului Muncitoresc Român I. V. STALIN. Raportul politic al Comitetului Central la Congresul al XVI-lea al P. C. (b) al U.R.S.S. — Gh. Gheorghiu-Dej — Ana Pauker Scurte expuneri asupra vieții și activității lor Pe drumul luminos al gloriosului Niciodată n’a cunoscut întrecerea socialistă un atât de puternic avânt, forme atât de inalte ca în primăvara acestui an, când massele oamenilor muncii au ținut să întâmpine cu cinste măreața sărbătoare a Partidului lor. A 30-a aniversare a Partidului nostru, prilej de trecere în revistă a glorioaselor lupte duse de comuniști pentru libertatea și fericirea clasei muncitoare, a însuflețit voința a sute de mii de muncitori, tehnicieniși funcționari, de a închina Patriei toate eforturile lor, toată forța lor creatoare. Cum să nu fii entuziasmat, cum să nu cauți cele mai potrivite căi pentru a aduce la îndeplinire lozincile de luptă ale Partidului, când ai în fața ta exemplul eroismului și patriotismului pe care l-au dovedit de atâtea ori luptătorii comuniști, oamenii crescuți și educați în spiritul genialelor învățături marxist-leninist-staliniste? să urmezi aceste Cum să nu dorești exemple, să fii demn de sacrificiile pe care comuniștii le-au făcut pentru popor, pentru Patrie ? Cum să nu te simți îmbărbătat când știi că ai în fruntea ta un conducător încercat și oțelit în luptă ca tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ? Cea de a 30-a aniversare a Partidului nostru scump, te face să te gândești înapoi, să-ți amintești fără să vrei de trecutul de robie și suferințe pe care cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice l-am putut înmormânta pentru totdeauna. Ce altceva a fost țara noastră în trecut vecha colonie a trusturilor străine, o mose a, capitaliștilor băiștinași, o imenși închisoare pentru oamenii muncii ? Trusturile străine controlau direct 50 la sută din capitalul industriei țării noastre, 30 la sută din cel al băncilor și 70 la sută din cel al societăților de asigurare. Industria grea era aproape inexistentă. Țara noastră trebuia să rămână o exportatoare de materii prime sau semifabricate, de mărfuri eftine și să plătească cu prețuri fabuloase produsele străine. Nu e de mirare că în asemenea condiții de aservire economică, România nu avea decât o independență politică formală, fiind condamnată să servească drept bază de agresiune puterilor imperialiste, împotriva acestei stări umilitoare s’a ridicat Partidul nostru și folosind condițiile favorabile create de victoriile Armatei Sovietice, a dat putință poporului muncitor să ia în mâinile sale propria-i soartă, să frângă lanțurile robiei și să deschidă zorile vieții noi, socialiste. In strânsă alianță cu muncitoare, clasa noastră țărănimea muncitoare, condusă de Partid, a înfăptuit reformele revoluționare care au schimbat fața țării, care au făcut din poporul nostru, un popor liber și puternic. Intr’adevăr așa cum arată tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, „Din situația de țară semicolonială pe care o avea România în Europa, ea a făcut un mare salt înainte, devenind republică populară și trecând — din punct de vedere politic — printre țările avansate ale lumii“. Cu atât mai mult putem aprecia valoarea acestui salt înainte, realizat de țara noastră mulțumită luptei Partidului, cu cât avem în fața noastră exemplul grăitor al țărilor capitaliste subjugate de imperialiștii americani, prădate de trusturi și obligate să furnizeze carne de tun. Tragică dar plină de învățăminte este și soarta popoarelor iugoslave, vândute imperialismului american de fasciștii titoiști. Lupta Partidului nostru, conducerea lui curajoasă și înțeleaptă a cruțat țării noastre o astfel de rușinoasă sclavie. Smulgerea puterii politice din mâinile burgheziei, naționalizarea principalelor mijloace de producție, pornirea agriculturii pe drum socialist, revoluția culturală, sunt fapte de o măreție istorică ale căror roade le culegem astăzi din plin. Victoria primilor doi ani de economie planificată, începutul victorios al primului nostru Plan Cincinal și al Planului nostru de Electrificare a țării, lucrările gigantice ale Canalului Dunăre,Marea Neagră și atâtea prefaceri pe care le trăim, mărturisesc nu numai forța creatoare a Partidului nostru, dar ne des nostru Partid chid în față perspectivele minunate ale unui viitor fericit. Mărețul exemplu pe care ni-l dă Uniunea Sovietică, ajutorul generos și multilateral pe care ni-l dă, sunt cea mai puternică chezășie că vom isbuti să înfrângem toate greutățile, toate dușmăniile și vom asigura poporului nostru, o viață liberă și fericită, iar Patriei noastre independența și înflorirea. Toate acestea au pătruns adânc în cugietul oamenilor muncii în ajunul sărbătoririi Partidului. Rezultatele obținute o dovedesc: îndeplinirea cu 106,4 la sută, a planului pe primul trimestru, oglindește avântul oamenilor muncii, hotărârea lor de a răspunde prin tot mai mari realizări, grijii pe care le-o poartă Partidul. Mii de întreprinderi și-au îndeplinit planul lor de producție pe luna Aprilie, înainte de termen, iar economiile realizate au depășit suma de 1 miliard lei. întâmpinarea celei de a 30-a aniversări a Partidului a stârnit un neasemuit elan în muncă. întrecerea socialistă a mobilizat masse oriașe de oameni ai muncii și în ramura construcțiilor. Astfel pe șantierul Tohan al întreprinderii Nr. 5, pe șantierul Velodrom al întreprinderii „Sovromconstrucție“ Nr. 1, nici un muncitor, nici un tehnician, n’a rămas în afara întrecerii socialiste. Un exemplu demn de urmat l-a dat și fabrica de ciment „Temelia“-Orașul Stalin, care a realizat angajamentul luat în cinstea zilei de 8 Mai în privința economiilor până la 27 Aprilie, obținând 5.100.000 lei economii. Tot astfel muncitorii și tehnicienii de la șantierul „Flamura Roșie“ din Arad au realizat economii de materiale de 750.000 lei, depășind angajamentul luat cu 250.000 lei. Astfel au ținut muncitorii și tehnicienii din construcții să cinstească cea de a 30-a aniversare a Partidului, să-iși dovedească devotamentul lor față de cauza clasei muncitoare, față de Patrie, îndeplinind și depășind angajamentele luate, oamenii muncii au dovedit totodată hotărîrea lor de a da o contribuție tot mai mare la victoria cauzei păcii mondiale, la înfrângerea ticăloaselor planuri de război și jaf ale imperialiștilor americani și slugilor lor. „Educați de Partid — scrie tovarășa Ana Pauker—în spiritul internaționalismului proletar, ei știu că grăbind construirea socialismului în Patria noastră, își îndeplinesc totodată datoria internaționalistă față de cauza eliberării oamenilor muncii de pretutindeni și contribue la întărirea lagărului mondial al păcii“. In aceste momente de grea cumpănă, când imperialismul american pune pacea și libertatea popoarelor lumii în pericol, când ei au trecut la faza provocărilor sângeroase, a agresiunii criminale împotriva țărilor libere, Partidul nostru ne cheamă la noi lupte, sub steagul invincibilei învățături leninist-staliniste. „In condițiile luptei acute — scrie tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej — dintre lagărul păcii, având în frunte Uniunea Sovietică, și lagărul războiuilui, având în frunte pe imperialiștii Statelor Unite, succesele politice și economice ale țării noastre, ca și ale celorlalte țări de democrație populară, capătă o deosebită însemnătate internațională“. Să folosim experiența avântului grandios pe care l-a avut întrecerea socialistă în această perioadă, pentru a obține noi victorii în lume pentru pace și socialism. Să cu dragoste și cu fermă hotărîre chemările Partidului nostru, care timp de 30 de ani ne-a fost înțeleaptă călăuză și forță conducătoare Să dovedim prin fapte că suntem demni de gloriosul trecut al Partidului nostru, demni de libertățile și drepturile pe care ne-a ajutat să le cucerim, demni de viitorul minunat pe care îi asigură Patriei noastre. Conduși de Partidul nostru șî de iubitul său conducător, Gheorghe Gheorghiu-Dej, tovarășu’ să pășim înainte cu și mai nestăvilit avânt pe drumul păcii și socialismului, pe drumul pe care Uniunea Sovietică și mamele Stalin îl arată întregii omeniri. „Partidul este avantgarda proletariatului, avantgardă care conduce nemijlocit, partidul este un conducător V. I. LENIN „Fără partid ca forță conducătoare de bază, nu e cu putință o dictatură a proletariatului cât de cât durabilă și trainică I.V. STALIN mii”. ..Punând în centrul activității Partidului nostru lupta pentru pace, noi vom realiza și celelalte sarcini ale Partidului încă mai bine, vom apropia clasa muncitoare de țărănimea muncitoare, vom întări alianța clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare și vom întări influența Partidului asupra țărăniGh. Gheorghiu-Dej — „Lupta penta pentru pace, sarcină centrală a Partidului nostru” — Expunerea ținută la 8 Decembrie 1949. In fața activului de Partid. .,Partidul Muncitoresc Român cheamă pe oamenii muncii manuale și intelectuale la luptă pentru a trece la înfăptuirea primului nostru plan cincinal și a mărețului plan de electrificare a țării, alcătuite din inițiativa C.C. al P.M.R. și sub directa conducere a iubitului conducător al oamenilor muncii din R. P. R, tovarășul Gh. Gheorghiu-Trej”. (Din Chemarea C.C. al P.M.R. din Noembrie 1950). CINSTEA ANIVERSARII PARTIDULUI IN Mii de tone ciment și klinker peste plan In întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a aniversării Partidului, muncitorii și tehnicienii fabricilor de ciment, folosind la maximum capacitatea agregatelor, au obținut însemnate succese. Ce poate exprima mai bine dragostea lor nețărmurită față de Partid, conducătorul poporului muncitor din Patria noastră în lupta pentru construirea socialismului, decât miile de tone de ciment și klinker produse peste plan, precum și milioanele de lei economisite. Până la data de 30 Aprilie, în întreg sectorul ciment s-au obținut 27.764 tone ciment și 20.074 tone blinker peste plan. Din ultimele zile ale lunii Aprilie ,fabricile noastre de ciment lucrau în contul lunii Mai. Muncitorii și tehnicienii fabricii de ciment „Temelia“ din Orașul Stalin, își luaseră angajamentul să producă, până la 8 Mai, 4.500 tone ciment și 3.000 tone klinker peste plan. In ajunul zilei de 1 Mai, ei au și totalizat peste plan 5.647 tone ciment și 3.679 tone klinker. întrecerea pe profesiuni a fost un însemnat stimulent în obținerea acestor realizări. In luna Aprilie, s’au dovedit: „cel mai bun morar”, Hoszu Domokos (care a dat Patriei peste program 179 tone ciment) și „cel mai bun arzător“, Moldovan Aurel (care a dat cu 59 tone mai mult klinker decât prevedea programul). Maistrul Beke Bela a adus și el o contribuție importantă la obținerea acestor succese. Supraveghind cu atenție morile în schimbul său, el a reușit să reducă timpul de oprire a morilor în cursul lunii Aprilie cu 24 ore, timp în care morile au măcinat zeci de tone de ciment mai mult. Succese însemnate au obținut și muncitorii și tehnicienii din celelalte fabrici din industria cimentului. Și-au depășit angajamentele fabricile : .,Dâmbovița“-Fieni (care a dat 1.629 tone ciment și 2.168 tone klinker peste plan), „Ideal“-Cernavodă (care a dat 4.170 tone ciment și 3.911 tone klinker peste plan), „București“ (2.272 tone ciment și 878 tone klinker), etc. Muncitorii și tehnicienii fabricilor de ciment au acordat o deosebită atenție luptei pentru economii. Până la 30 Aprilie ei au realizat, în întreg sectorul economii în valoare de 18.314.901 lei. Numai la fabrica de ciment Turda economiile s’au ridicat la suma de 8.001.614 lei, față de angajamentul de a obține până la 8 Mai economii în valoare de 6 milioane lei, însemnate economii au mai fost obținute de fabricile „Comarnic“, „București“, ,,Stânca“-Brăila, etc. Prin faptele lor de zi cu zi, muncitorii și tehnicienii din sectorul ciment își afirmă dragostea față de Patrie, față de Partid, hotărîrea nestrămutată de a lupta pentru apărarea păcii. Angajamentele devin fapte Desfășurând cât mai larg întrecerea socialistă și folosind din plin metodele sovietice de muncă, muncitorii și tehnicienii de la „Uzina Electrotehnică“ Sovromconstrucție, au întâmpinat cea de a 30-a aniversare a Partidului nostru, cu noi realizări în muncă. Astfel, până la 28 Aprilie ei și-au îndeplinit cu cinste angajamentul luat în cinstea zilei de 8 Mai, realizând economii în valoare de 578.000 lei, față de 521.700 lei cât era angajamentul. ★Ducând o luptă hotărîtă pentru realizarea de cât mai mari economii și folosind cât mai rațional materialele, cele 5 brigăzi de economii de pe șantierul Halelor Obor ce aparține întreprinderii de Construcții Nr. 1, au realizat în ziua schimbului de onoare următoarele economii de materiale: 1675 kg. ciment, 1,50 m. c. balast și 5Q kg. fier beton în valoare de 13.711 lei,