Constructorul, octombrie 1951 (Anul 3, nr. 92-94)

1951-10-13 / nr. 92

’PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAT Anul III NR. 924 PAGINI 4 LEI I SÂMBĂtă 13 OCTOmbRie 1951 | Folosirea prefabricatelor - un pas inainte in construcții Pentru crearea condițiilor necesare industrializării țării și ridicării nivelului de trai al oamenilor francii, este nevoie să asigurăm construcțiile industriale și civile trebuincioase. Sarcina constructorilor noștri va fi socotită cu atât mai Însemnată, ținând seama că ei sunt cei ce au datoria de a asigura înfăptuirea acestor construcții. Aceasta înseamnă totodată că posibilitățile noastre de construire trebue să fie cel puțin egale cu cerințele celorlalte sectoare de activitate. Planul cincinal prevede lucrări de construcție de 520 miliarde lei, iar volumul construcțiilor va fi în 1955 cu 200% mai mare față de cel din 1951. Tov. Miron Constantinescu, în expunerea făcută asupra Legii Planului Cincinal, spunea: „O mare cinste, dar și o mare răspundere vor reveni muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor constructori. O bună proiectare, o justă planificare a construcțiilor, buna organizare a șantierelor, o execuție rapidă și ca urmare un preț de cost scăzut al construcțiilor sunt condiții însemnate ale îndeplinirii acestei mărețe sarcini”. Din activitatea noastră din ultimii ani s’a văzut însă că datorită moștenirii deosebit de grele lăsată de capitaliști în sectorul construcțiilor, noi trebue să depunem mari eforturi pentru a corespunde în totul acestor cerinți atât din punct de vedere al cantității cât și al calității. Cunoscând pe de o parte sarcina noastră, iar pe de altă parte greutățile ce le avem de întâmpinat, se pune întrebarea: cum putem contribui la rezolvarea problemelor ce ne stau în față? Pentru asigurarea unei execuții rapide și economice, este nevoie ca industria de construcții din țara noastră să părăsească metodele înapoiate, meșteșugărești, să-și însușească cât mai repede metodele tehnicei sovietice — cea mai înaintată din lume — să-și apropie și să adopte strălucita experiență a constructorilor sovietici. Una din căile principale de urmat — indicată de experiența sovietică — este industrializarea construcțiilor și îndeosebi introducerea prefabricatelor în construcții. In Uniunea Sovietică introducerea și progresul folosirii pieselor prefabricate a apărut ca o necesitate datorită desvoltării fulgerătoare a construcțiilor care au permis realizarea planurilor cincinale și au contribuit la construirea socialismului. Folosirea în masă a prefabricatelor a început în Uniunea Sovietică odată cu primul plan cincinal, în perioada construcției economiei naționale și s-a desvoltat progresiv în celelalte planuri antebelice. Construirea masivă de locuințe în U.R.S.S. nu a putut fi realizată decât prin trecerea de la metode vechi, meșteșugărești, la industrializare și la introducerea metodelor rapide de lucru. Bazele industrializării construcțiilor constă în executarea în fabrici sau întreprinderi auxiliare, a elementelor de construcții standardizate sau tipizate și în montarea pe șantiere a elementelor prefabricate, prin metode rapide, în bandă, cu mecanizarea maximă a proceselor de producție. In anul 1950, s’au produs pentru construcțiile întreprinderilor industriei grele din U.R.S.S. cca. 250.000 m.c. beton armat prefabricat, adică 20% din totalul betonului armat. Domeniul de aplicare al pieselor prefabricate în U.R.S.S. este extrem de vast și cuprinde toate elementele de construcții, începând cu fundațiile (blocuri) și terminând cu blocuri pentru instalații. Cu aceste mărețe exemple în față, sarcina noastră devine mai ușoară. Nu avem decât să le urmăm. Tehnica și știința sovietică ne stau la dispoziție. Ca în toate domeniile de activitate, poporul sovietic croește drumuri noi pentru întreaga omenire. Nu ne rămâne decât să asimilăm înaintata experiență sovietică în construcții și să o introducem în practică. Începuturi în această direcție s’au făcut. Urmând pilda sovietică, în 1949, întreprinderea de Construcții Nr. 5 din Orașul Stalin a creat un mic atelier de prefabricate, care în ultimii doi ani s’a desvoltat în asemenea măsură încât aduce astăzi întreprinderii un aport substanțial în îndeplinirea planului. Anul acesta s’a creat un atelier similar și la Hunedoara. Adăugând experiențele Institutului de Cercetări și încercări acumulate la șantierele Atelierele Medgidia, Turnătoria Sovromtractor, Cartierele Muncitorești Tohan, Hunedoara, Reșița, Fieni, etc., putem socoti că în domeniul prefabricatelor am depășit faza de încercări și experimentare și avem create condițiile de a porni la introducerea metodei prefabricatelor pe scară industrială. De ce întârzie totuși acest lucru la noi? Este cunoscut cazul unor unități, ca Întreprinderea de Construcții Nr. 2 — București, care, deși și-a creiat un atelier de prefabricate nu-l poate folosi, pentru că proiectanții nu recomandă utilizarea prefabricatelor! Institutele de proiectări — și printre ele I.P.C. — aleg de obicei calea celor mai comode soluții. Ele se feresc parcă de problema tipizărilor și a prefabricatelor, recomandând în proiecte soluțiile așa zise clasice în construcții. Ce pot face în asemenea situație întreprinderile executante? Iată că întreprinderea de Construcții Nr. 1 — București, — față de timpul înaintat și având în vedere lipsa brațelor de muncă calificate, cum și necesitatea realizării de cât mai mari economii de cherestea, pe unele șantiere — a avut de curând curajoasa inițiativă de a modifica soluțiile inițiale și a trece la proiecte pe bază de prefabricate. Această hotărîre va avea ca urmare o execuție mai rapidă, posibilitatea lucrului continu pe timp de iarnă cu amenajări reduse și a introducerii de metode moderne de lucru. Se pot spune multe despre avantagiile introducerii pe scară largă a metodei prefabricatelor, dovedite, chiar de scurta noastră experiență. Este limpede ,că prin eliminarea proceselor umede pe șantier, reducând operațiile numai la simplu montaj, termenele se scurtează foarte mult. Nu mai așteptăm 28 zile să se întărească betonul, nu mai așteptăm uscarea tencuelilor, locuințele pot fi date imediat în folosință. Astfel, un bloc cu 3 etaje și 12 apartamente a fost construit în orașul Chiev (U.R.S.S.) în numai 14 zile față de 5-6 luni cât ar fi fost nevoie prin metoda obișnuită. Prin executarea pieselor în serie prin procedee industriale și prin mecanizare, numărul brațelor de muncă se reduce simțitor. In special la șantier unde intervine numai montajul, efectivele se reduc adesea sub un sfert. Așa de exemplu în Orașul Stalin s’a construit în 1949-1950 un grup de locuințe în suprafață de cca. 30.000 m.p. fără a se întrebuința prefabricate. Lucrările, inclusiv cele edilitare, au durat 14 luni, utilizându-se în medie 1.300 muncitori. Pentru construcții asemănătoare cu o suprafață echivalentă, la Moscova, s’au utilizat pe șantier 600 muncitori timp de 5 luni. Noi, pentru a construi de două ori mai mult în 1955, nu ne putem permite a dubla efectivele din 1951. Experiența din acest an a întreprinderii Nr. 5 . Orașul Stalin dovedește cu prisosință scăderea procentului de muncitori calificați, care pot fi folosiți pe alte șantiere, până la creșterea noilor cadre calificate. Astfel, pe un șantier la care se lucrează cu vechile metode procentul de muncitori calificați este de 30%, ca să scadă la șantierul locuințe Tohan unde sunt întrebuințate prefabricatele doar parțial, la 22%. Productivitatea respectivă pe cap de muncitor calificat într-o lună a fost de 160.000, 220.000 și 520.000 lei. Mijloacele de industrializare a prefabricatelor desigur că nu ne stau în mod larg la dispoziție, dar exemplul întreprinderii Nr. 5 ne învață cum pentru prima perioadă, șantierul își poate preia singur o bună parte din aceste mijloace. Astfel șantierul Tohan și-a confecționat singur atât utilajul de transport cât și cel de montaj al pieselor, astfel încât a reușit să monteze cu ușurință câte 6 stâlpi de 7,5 tone pe schimb și câte TUL100 plăci casetate de câte 7- 800 kg. In anul, 1952 situația va fi mult ușurată prin realizarea planului de investiții. Eliminarea muncii sezoniere devine o realitate prin introducerea prefabricatelor pe scară largă. Posibilitatea executării pieselor de construcții în ateliere nu are nimic de a face cu condițiunile atmosferice, iar operațiile de montaj nu au de suferit din cauza înghețului deoarece se elimină metoda umedă. Prin tipizarea elementelor de construcție se obține o reducere a timpului de proiectare cât și posibilitatea executării pieselor în stoc în atelier în timpul iernii. Prefabricatele permit a se creia elemente tip de construcție care să fie adaptate oricărei soluții locale. Prin executarea în atelier a pieselor de construcție, forma pieselor poate fi adaptată cu ușurință necesităților cerute de calculul de rezistență. In acest mod se înlătură o mare cantitate de material care s’ar fi introdus de prisos în construcții. Astfel, la planșeele locuințelor dela Tohan s’au economisit la fiecare m.c. de locuință câte 0,04 m.c. beton armat sau un total de 720 m.c. Pe de altă parte, prin executare pe cale industrială, controlul pieselor este mult mai lesnicios, iar calitatea mult mai ușor controlabilă și respectată. Acest fapt a permis o reducere a dozajelor de ciment de 30 kg. la m.c. Astfel, numai pe aceste două căi s-au economisit 5 vagoane de ciment pe șantierul Tohan. Prin introducerea prefabricatelor, consumul de cherestea pentru cofraje se reduce la 15-20% din cel obișnuit. Astfel, o bună parte din materialul lemnos atât de căutat devine disponibil. O mare cantitate de ciment poate fi înlocuită cu ipsos atât la tencueli cât și la pereții despărțitori. Ori ipsosul este un material care se fabrică mult mai ușor și cu un consum de combustibil mult mai mic decât cimentul. In acest mod cimentul devine disponibil pentru marile lucrări. Cărămida obișnuită, celulară și găurită se înlocuește avantajos cu blocuri pentru zidărie din sgură și ciment sulfatat pentru pereții exteriori și cu plăci din ipsos cu trestie și sgură pentru pereții interiori. In acest mod se economisește o mare cantitate de combustibil necesar arderii cărămizilor, construcțiile se ieftenesc, iar șantierul prin propriile lui mijloace poate să-și creeze materialul de care are nevoie. Reiese în mod clar că utilizarea prefabricatelor este una din cele mai bune căi pentru desfășurarea în condiții optime a construcțiilor prevăzute în plan. Constructorii noștri trebue să pornească cu mai multă hotărîre, cu avânt și curaj revoluționar la introducerea noilor metode de lucru, folosind minunata experiență a constructorilor sovietici în executarea construcțiilor prin metode rapide, în bandă, cu elemente prefabricate. Să biruim rezistența nejustificată a unor tehnicieni retrograzi, care se împotrivesc încă la tot ce este nou, ce merge înainte. Institutele de Proiectare trebue să atace cu îndrăzneală problema tipizării și a prefabricatelor, să studieze problema pe baza documentației sovietice și să pună totul în practică, recomandând întreprinderilor noastre folosirea prefabricatelor de beton armat, a tencuelilor uscate, a blocurilor de sgură, a placajelor de fațadă, etc. .La rândul lor,întreprinderile trebue să-și creeze ateliere de prefabricate, să le doteze în limita posibilităților cu utilajele necesare și să pretindă institutelor de proiectare să le întocmească proiecte pe bază de prefabricate. In acest fel, vom grăbi mersul construcțiilor, vom industrii moderne trece pe treapta unei a construcțiilor și vom putea da, la sfârșitul planului cincinal, lucrările mărețe pe care poporul muncitor le așteaptă de la noi. IN PAGINA I l-a Hotărrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române cu privire la stahanoviști și fruntașii in producție și stimularea lor morală și materială. Răspunsul tovarășului I. V. STALIN la întrebările corespondentului ziarului PRAVDA cu privire la arma atomică MOSCOVA. — TASS transmite: PRAVDA din 6 Octombrie publică următorul răspuns al tovarășului I. V. Stalin la întrebările corespondentului ziarului PRAVDA cu privire la arma atomică. ÎNTREBARE: Ce credeți despre zarva pe care a stârnit-o zilele acestea presa străină in legătură cu experimentarea bombei atomice în Uniunea Sovietică ? RĂSPUNS: Intr’adevăr, recent a avut loc la noi experimentarea unuia din tipurile bombei atomice. Experimentarea bombelor atomice de diferite calibre se va face și de acum inainte, potrivit cu planul apărării țării noastre împotriva unui atac al blocului agresiv anglo-american. ÎNTREBARE: In legătură cu experimentarea bombei atomice, diferite personalități din Statele Unite dau alarma, țipând că securitatea Statelor Unite e primejduită. Există vreun temei pentru o asemenea alarmă? RĂSPUNS: Nu există niciun temei pentru o asemenea alarmă. Personalitățile din Statele Unite nu pot să nu știe că Uniunea Sovietică este nu numai împotriva folosirii armei atomice, ci și pentru interzicerea ei, pentru încetarea fabricării ei. După cum se știe, Uniunea Sovietică a cerut, în câteva rânduri, interzicerea armei atomice, dar de fiecare dată a primit un refuz din partea puterilor blocului Atlantic. Aceasta înseamnă că în cazul unui atac al Statelor Unite împotriva țării noastre, cercurile conducătoare ale Statelor Unite vor folosi bomba atomică. Tocmai această împrejurare a silit Uniunea Sovietică să aibă arma atomică, pentru a Întâmpina pe deplin pregătită pe agresori. Desigur, agresorii vor ca Uniunea Sovietică să fie neînarmată în cazul unui atac al lor împotriva ei. Dar, Uniunea Sovietică nu este de acord cu aceasta și e de părere că pe agresori trebue să-i întâmpini pe deplin pregătit Așadar, dacă Statele Unite nu intenționează să atace Uniunea Sovietică, alarma personalităților din Statele Unite trebue considerată ca lipsită de temei și falsă, deoarece Uniunea Sovietică nu are de gând să atace vreodată Statele Unite sau vreo altă țară. Personalitățile din Statele Unite sunt nemulțumite de faptul că secretul armei atomice îl posedă nu numai Statele Unite, ci și alte țări și, in primul rând, Uniunea Sovietică. Ele ar vrea ca Statele Unite să aibă monopolul producției bombe atomice, pentru ca Statele Unite să aibă posibilitatea nelimitată de a intimida și șantaja alte țări. Dar, la drept vorbind, pe ce temei și cu ce drept gândesc ele astfel? Oare interesele menținerii păcii cer un asemenea monopol? N’ar fi mai just să se spună că «lucrurile stau tocmai invers, că tocmai interesele menținerii păcii cer, in primul rând, lichidarea acestui monopol, iar apoi și interzicerea necondiționată a armei atomice? Eu cred că adepții bombei atomice pot consimți ca arma atomică să fie interzisă numai dacă vor vedea că nu mai au monopolul ei. ÎNTREBARE: Ce părere aveți despre un control internațional asupra armei atomice ? RĂSPUNS: Uniunea Sovietică este pentru interzicerea armei atomice și pentru încetarea producției armei atomice. Uniunea Sovietică este pentru instituirea unui control internațional în scopul ca hotărirea cu privire la interzicerea armei atomice, la încetarea producției armei atomice și la folosirea exclusiv in scopuri civile a bombelor atomice deja fabricate — să fie executată cu toată strictețea și conștiinciozitatea. Uniunea Sovietică este tocmai pentru un asemenea control internațional. Personalitățile americane vorbesc și ele despre „control“, dar „controlul“ lor pornește nu de la încetarea producției armei atomice, ci dela continuarea acestei producții și încă în cantități corespunzătoare cantității de materie primă de care dispune o țară sau alta. Așadar, „controlul“ american pornește nu de la interzicerea armei atomice, ci dela legalizarea și consfințirea ei. Prin aceasta se legalizează dreptul ațâțătorilor la război de a extermina cu ajutorul armei atomice zeci și sute de mii de locuitori pașnici. Nu este greu de înțeles că acesta nu este un control, ci o batjocorire a controlului, o înșelare a năzuințelor de pace ale popoarelor. Se înțelege că un astfel de „control“ nu poate să satisfacă popoarele iubitoare de pace, care cer Interzicerea armei atomice și încetarea fabricării ei. Cuvintele tovarășului STALIN ne întăresc încrederea în victoria forțelor păcii Forța Uniunii Sovietice este de neînvins De șapte ani, imperialiștii americani duc o sgomotoasă campanie de reclamă în jurul bombei atomice. Ei amenință să folosească această groaznică armă, pentru a intimida popoarele pașnice și a le face se supună pretențiilor de dominație mondială ale financiarilor americani. Speranța provocatorilor la război că vor găsi oameni cu nervii slabi în tabăra popoarelor iubitoare de pace s-a dovedit însă deșartă. Tovarășul Stalin a avertizat în repetate rânduri pe provocatorii la război, că Uniunea Sovietică nu se teme de amenințări și că este gata să răspundă cu dârzenie oricărei agresiuni pe care imperialiștii ar avea cutezanța să o deslănțue. Uniunea Sovietică și partizanii păcii de pretutindeni au cerut cu insistență interzicerea fabricării și folosirii armei atomice si a celorlalte mijloace de exterminare in massă. Dar imperialiștii americani sprijiniți de slugile lor, s-au opus întotdeauna acestor propuneri, convinși că ei ar fi «unicii deținători ai secretului atomic. Răspunsul dat de tovarășul Stalin, corespondentului ziarului Pravda spulberă speranțele imperialiștilor. Uniunea Sovietică posedă și experimentează arma atomică. Acest fapt arată odată mai mult că forța Uniunii Sovietice este de neînvins și că ea constitue bastionul pe care lumea păcii se poate rezema cu nădejde. Sub steagul acestei forțe invincibile, convinși că victoria va fi de partea lagărului păcii, să luptăm cu avânt sporit pentru construirea socialismului la noi în țară, lărgind și întărind bazele păcii și prieteniei intre popoare. Prof. Ing. V. NICOLAU Director al Direcției Tehnice din M.G.I.M.C. Calea sigura pentru menținerea păcii în lumea întreagă In fiecare zi sporește măreața construcție a „Casei Scânteii’’ In unele sectoare se ridică încă zidurile exterioare; in corpurile principale se execută zidăria interioară și lucrările de finisaj. Prin succesele lor, constructorii de pe șantier își aduc aportul la cauza păcii. In acest timp, dincolo de Ocean,imperialiștii construesc pentru război și fabrică arme ucigătoare. Ei vor să folosească bomba atomică împotriva popoarelor libere și dornice de pace. Dar intențiile criminale ale imperialiștilor au fost demascate. Tovarășul Stalin, conducătorul frontului păcii și democrației, le-a dat un avertisment usturător. In răspunsul său la întrebările corespondentului ziarului „Pravda", tovarășul Stalin a arătat, nu cuvinte calme și puternice: Uniunea Sovietică posedă secretul armei atomice, produce și experimentează astfel de arme. Bomba atomică nu mai e monopolul Statelor Unite, și dacă imperialiștii americani vor cuteza să atace Uniunea Sovietică, vor întâmpina o ripostă hotărîtă și dureroasă. Răspunsul tovarășului Stalin subliniază din nou cu tărie că sarcina tuturor partizanilor păcii este de a lupta neobosit pentru a obține interzicerea armei atomice și Controlul respectării acestei hotărîri—care sigură pentru menținerea păcii în întreaga lume. CONSTANTIN MIRON Președintele comitetului întreprinderii de Construcții „Casa Scânteii’’ Un avertisment serios pentru ațâțătorii la un nou război Când am ascultat la radio răspunsul tovarășului Stalin dat corespondentului ziarului „Pravda", mi s’a dus gândul la muncitorii din fabrica noastră de ciment. Sutele și miile de tone de ciment și de klinker pe care noi le producem sunt destinate construcțiilor păcii din țara noastră, care asigură poporului muncitor o viață fericită și îmbelșugată. Aceste construcții, întreaga noastră muncă liberă și avântată, stârnesc ura imperialiștilor. Ei amenință, ca niște fiare turbate, să deslănțue un război de agresiune împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. Făcând spume gură, ațâțătorii la război cer să se încăratușeze libertatea popoarelor, supunăndu-te prin bomba atomică.Dar uneltirile și încercările lor sunt zadarnice. Ei nu mai stăpânesc de multă vreme secretul armei atomice. Astăzi, după cum declară tovarășul Stalin, Uniunea Sovietică posedă mai multe tipuri de arme atomice și e gata să sdrobească orice atac din partea imperialiștilor. Cuvintele tovarășului Stalin ne sporesc încrederea in tăria lagărului păcii. Ele ne îndeamnă să muncim cu dârzenie sporită, pentru că întărind puterea Patriei noastre, să știm oricând să opunem imperialiștilor rezistența noastră neclintită și, alături de Uniunea Sovietică, să asigurăm omenirii un viitor pașnic și fericit AVRAM PÂRVESCU Arzător Fabrica de ciment București Un nou imbold la lupta pentru pace Am citit în ziar răspunsul pe care l-a dat tovarășul Stalin corespondentului ziarului „Pravda", cu privire la arma atomică. Cuvintele lui pline de înțelepciune au umplut de bucurie și încredere inimile oamenilor muncii, le-au dat un nou imbold în lupta lor pentru îndeplinirea planului, pentru pace. Eu știu ce vor domnii imperialiști. Ei vor să intimideze cu arma atomică popoarele care luptă să-și construiască o viață liberă și fericită. Dar încercările lor sunt zadarnice. Uniunea Sovietică posedă încă din 1917 arma atomică. Cu toate astea poporul sovietic a luptat și luptă pentru interzicerea armei atomice și pentru încetarea producției ei. Forțele uriașe ale partizanilor păcii din lumea întreagă, dovedesc limpede că lagărul păcii este de nebiruit. Imperialiștii vor fi siliți să înceteze uneltirile lor banditești. Cuvintele înțeleptului nostru conducător, arată clar că pentru apărarea păcii popoarelor, Uniunea Sovietică este temeinic pregătită. Un pumn de bandiți nu va putea arunca lumea într-un nou măcel, îmi iau angajamentul că voi sprijini cauza păcii, luptând pentru o producție sporită și de bună calitate pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan ce-mi revin. Cu toți uniți, vom arăta imperialiștilor americani că forțele uriașe ale partizanilor păcii sunt cu mult mai puternice decât planurile lor agresive.. ■• FILIP ION 1 Mecanic la șantierul .c. Medie Electrotehnică Ciment peste plan, pentru construcțiile Cincinalului Roadele brigăzilor de economii Brigăzile de economii, dela fabrica de cărămizi „1 Mai”-Bucov, au economisit in cursul lunii Septembrie combustibil în valoare de 45.000 lei. Echirei e de așezători Petre Tuidorache, Tudor Pârcălabii, Stan Stoica, Petre Darie, lucrând după metoda sovietică Duranov, au așezat zilnic câte 48.000 cărămizi în loc de 44.000 bucăți cât își luaseră angajamentul. Reducerea consumului de gaze La fabrica „Cărămida Poporului’’ din Pleașa-Prahova, brigăzile de economii au reușit în cursul lunei Septembrie să obțină o economie de 25.000 lei la consumul de gaze. Deasemenea au fost obținute frumoase succese în producție. Brigada U.T.M.-istă condusă de Vasilica Moraru, luând presa în păstrare socialistă după metoda Nina Nazarova, a depășit norma cu 5%. La tăiatul cărămizilor s’a evidențiat Stela Aranghelovici care a depășit norma cu 22%, iar la represarea cărămizilor Zoia Fabriș și Anghelina Ioniță, care au obținut o depășire de 67%. De asemenea, s’au mai evidențiat: Ioan Dan, Ioana Burdușel, Elisabeta Condrea, Ioana Ioniță. La tipăritul cărămizilor pentru sobe tov. Ioan Moraru a depășit norma zilnică cu 12%. NICOLAE Z. PETRE corespondent Intensificând întrecerea socialistă în cinstea celei de 34-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, muncitorii și tehnicienii fabricilor de ciment luptă cu avânt pentru îndeplinirea în 11 luni a sarcinilor de plan pe 1951. Astfel, muncitorii fabricii de ciment Nr. 1 Sovromconstrucție Comarnic, au dat în primele opt zile ale lunii Octombrie 264 tone ciment peste plan, iar cei dela fabrica „Temelia” . Orașul Stalin 139 tone ciment peste plan, în acelaș interval de timp. . ★ Și colectivul fabricii de ciment Fieni a obținut noi realizări în producție. Pe șantierele din întreaga țară constructorii dau bătălia pentru a realiza în cinstea zilei de 7 Noembrie, cel mai bogat cont de economii. Brigăzile de economii ale zidarilor Ion Bunica și Marin Georgescu, dulgherului N. Georgescu, electricienilor Marin Chibus și Samoilă Weissman, fierarului Luca Munteanu și mozaicarului Ilie Predea, de la Regionala Ala întreprinderii Nr. 1 Sovromconstrucție, au realizat în interval de o lună economii în valoare de 164.000 lei. In interval de numai 10 zile, brigăzile de economii de pe șantierele Intreprin-La secția mori ciment, echipele tov. Gheorghe Chițu și Mavrodin Ilie, datorită bunei organizări a muncii, reușesc zilnic să dea peste plan cu 73 tone mai mult ciment, echipele arzătorilor Ion Neagu și Gheorghe Udroiu reușesc să dea zilnic cu 37 tone mai mult blinker peste plan. Succese deosebite au obținut și tovarășii Ioan Nițu, Polixenie Toma, Dumitru Matei, Nițu Fila, alimentatori care lucrează în contul lunei ianuarie 1952, precum și perforatorii Ion Secăreanu, Lucian Duță, Dumitru Lungu, dela cariera Lespezi, care lucrează în contul lunei Februarie 1952, întregul colectiv al fabricii a reușit ca, dela 1 Ianuarie și până în prezent, să dea peste plan 2.757 tone ciment. derii de Construcții Nr. 1 au realizat însemnate economii de material lemnos, fier, ciment, etc., în valoare de 34.654 lei. Pe șantierul C.G.M. al aceleiași întreprinderi, brigăzile de economii au economisit materiale de 97.445 lei. Pe șantierul Velodrom echipa fierarului Constantin Ghinea, a depășit cu 60% angajamentul luat în cinstea zilei de 7 Noembrie, fasonând și montând 9.000 kg. fier. In acelaș timp ea a realizat și o economie de 350 kg. fier în valoare de 14.350 lei. Pe acelaș șantier echipa dulgherului Max Gonovalov și-a depășit angajamentul cu 50%. Și-au depășit angajamentele Tot mai numeroși sunt muncitorii constructori care, avântați în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 7 Noembrie, își depășesc angajamentele luate. Pe șantierele Întreprinderii de Construcții Nr. 2, de pildă, zidarul Ștefan Balko a realizat 71 m. c. zidărie, față de 60 m.c. cât își luase angajamentul. Fierar betonistul Ion Oprea a depășit sarcina de plan cu 50%. ★ Pe șantierul Electroaparataj al întreprinderii Nr. 1 Sovromconstrucție, instalatorul Ion Stan și-a depășit angajamentul cu 121«». + Realizări frumoase a obținut și colectivul șantierului Voivozi, al întreprinderii Nr. 2 Sovromconstrucție. Printr’o bună organizare a muncii și aplicând metodele sovietice de zidărie rapidă, tovarășii Ștefan Naghi, Bartoș Andrei și Ion Gyorfi, au reușit să obțină însemnate depășiri de normă. S’au mai evidențiat betoniștii Patru Dumitru, care a depășit norma cu 86«», Gh. Manicea cu 96% și Zoltán Kapusi cu 50%. f (Octavian Hârsan, corespondent) Realizările brigăzilor de economii