Constructorul, octombrie 1951 (Anul 3, nr. 92-94)

1951-10-13 / nr. 92

CONSTRUCTORULM  HOTĂRÎREA Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române cu privire la stahanoviștii și fruntașii în producție și stimularea lor morală și materiaSa Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Române, apreciind marea însemnătate a întrecerii socialiste, a extinderii glorioasei experiențe a mișcării stahanoviste din U. R. S. S. precum și a mișcării fruntașilor și inovatorilor în producție din țara noastră în lupta pentru realizarea și depășirea Planului Cincinal; — In scopul de a se asigura cele mai bune condiții pentru desvoltarea întrecerii socialiste pe treapta ei superioară, stahanovismul; — Pentru a stimula, recompensa și populariza pe fruntașii stahanoviști; — Pentru a da extindere aplicării metodelor înaintate de muncă. HOTĂRĂSC. 1. — Câștigătorii întrecerii socialiste, muncitorii, tehnicienii, inginerii, funcționarii, echipele, brigăzile, turele de serviciu, secțiile, șantierele și întreprinderile care obțin cele mai bune rezultate în îndeplinirea Planului de Stat se consideră în raport cu realizările lor : — fruntași în producție; — echipă, brigadă sau tură de serviciu fruntașă în producție; — secție sau șantier fruntaș pe întreprindere; — stahanovist; — echipă, brigadă sau tură de serviciu stahanovistă; — cel mai bun stahanovist pe ramura de producție. Colectivele întreprinderilor care obțin cele mai bune rezultate în îndeplinirea Planului de Stat vor fi distinse cu următoarele titluri de onoare : — întreprindere fruntașă pe ramura de producție; — întreprindere fruntașă pe țară. 2. — Pentru stimularea morală și materială fruntașilor în producție, a echipelor, brigăzilor sau a taxelor de serviciu, a secțiilor, șantierelor, întreprinderilor fruntașe și a stahanoviștilor, se vor acorda următoarele distincțiuni — „STEAUA FRUNTAȘULUI IN PRODUCȚIE” — „FANIONUL echipei sau brigăzii fruntașă în producție”; — „STEAGUL ROȘU de producție al conducerii întreprinderii și comitetului de întreprindere“; — „STEAGUL ROȘU al Ministerului și Uniunii Sindicale respective”; — „DRAPELUL DE PRODUCȚIE al Consiliului de Miniștri și STEAGUL ROȘU de producție pe țară al Confederației Generale a Muncii”; — „FLAMURA ATAHANOVISTULUI”; — „DIPLOMA DE ONOARE A ÎNTREPRINDERII”; — „ÎNSCRIEREA IN CARTEA DE ONOARE A ÎNTREPRINDERII”; — „DIPLOMA DE ONOARE A MINISTERULUI“; — „ÎNSCRIEREA IN CARTEA DE ONOARE A MINISTERULUI”; — „INSIGNA MINISTERULUI : EVIDENȚIAT IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA PE RAMURA“ Premii și avantaje materiale —Premii în bani și abonamente gratuite sau cu preț redus la cărți, broșuri și reviste de specialitate, ideologice și literare— Trimiterea la case de odihnă și sanatorii ale Confederației Generale a Muncii, în mod gratuit sau cu reducere între 25—75%. — întâietatea la acordarea locuințelor muncitorești. — întâietatea la acordarea de credite la construirea de locuințe individuale. — întâietatea la burse și reduceri de taxe școlare la școli medii și institute de învățământ superior pentru copiii lor— Bilete de intrare gratuită sau cu preț redus la spectacole de teatru, cinematograf sau la manifestațiuni culturale și sportive, la locuri de onoare special rezervate de Comitetul pentru Artă și de Comitetul pentru Cultură Fizică și Sport. 3. — Cheltuelile necesare pentru acoperirea costului abonamentelor și al biletelor gratuite sau cu preț redus acordate stahanoviștilor sau fruntașilor în producție, vor fi făcute din fondul directorului. Ministerul Finanțelor va pune la dispoziția Ministerelor respective fondurile necesare pentru premierea colectivelor întreprinderilor fruntașe pe ramură de producție, precum și pentru premierea întreprinderilor fruntașe pe țară. Mărimea premiilor va fi stabilită printr-un regulament special. Trimiterea la odihnă în mod gratuit sau cu reducere va fi asigurată de către Confederația Generală a Muncii. 4.• Pentru popularizarea stahanoviștilor, a fruntașilor în producție, a echipelor, brigăzilor sau turelor de serviciu fruntașe sau stahanoviste și pentru extinderea aplicării experienței lor vor fi luate următoarele măsuri : a) Confederația Generală a Muncii, Uniunile Sindicale, Ministerele se vor îngriji ca în fiecare întreprindere să existe panouri de onoare pentru stahanoviști și fruntași în producție. b) Confederația Generală a Muncii prin Uniunile Sindicale respective va îndruma activitatea cabinetelor tehnice, a cluburilor și colțurilor roșii, a gazetelor de perete pentru a populariza larg pe stahanoviști, fruntași în producție și realizările lor. c) Confederația Generală a Muncii, Uniunile Sindicale, împreună cu Ministerele respective vor da o atenție deosebită extinderii metodelor de muncă înaintate ale stahanoviștilor și fruntașilor în producție, prin organizarea de schimburi de experiență, editare de broșuri, crearea de școli stahanoviste pe lângă întreprinderi. 5. — Comitetele de partid și birourile organizațiilor de bază din întreprinderi și instituții au datoria de a conduce, îndruma și controla permanent munca organelor administrative ale întreprinderilor și a comitetelor de întreprindere pentru îndeplinirea întocmai a sarcinilor ce le revin din prezenta Hotărîre. + Sesizarea de îndată a elementului nou, sprijinirea inițiativei creatoare, desvoltarea unui curent de massă pentru ca fiecare muncitor, tehnician, inginer să treacă cu hotărîre la căutarea mijloacelor pentru perfecționarea procesului de producție, sunt sarcini de bază ale organizațiilor de partid, sindicale și ale conducerii administrative din întreprinderi și instituții. Crearea condițiilor și îndrumarea masselor pentru a-și însuși și aplica metodele înaintate de muncă ale stahanoviștilor sovietici și ale fruntașilor noștri, în așa fel ca acestea să fie aplicate de majoritatea muncitorilor din întreprinderi trebue să stea în centrul activității de zi cu zi a organizațiilor de partid, sindicale și a conducerii întreprinderilor. Organizațiile de partid și sindicale au datoria să acționeze cu hotărîre împotriva tuturor încercărilor elementelor dușmănoase sau birocratice care ar căuta să frâneze inițiativa și elanul masselor. Ele trebue să vegheze ca stimularea morală și materială a fruntașilor în producție și a stahanoviștilor să se facă cu respectarea întocmai a tuturor condițiilor prevăzute în regulamentul de aplicare a prezentei Hotărîri. ★ Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliul de Miniștri consideră că aplicarea în practică a acestei Hotărîri de către organizațiile de partid, sindicale și conducerea întreprinderilor va duce la intensificarea întrecerii socialiste, la ridicarea ei la un nivel superior, prin desvoltarea mișcării stahanoviste, contribuind astfel la îndeplinirea și depășirea primului nostru plan cincinal de construire a bazei economice a socialismului în țara noastră, la desvoltarea economiei noastre, la ridicarea continuă a nivelului material și cultural al celor ce muncesc, la întărirea forțelor păcii-Secretar Generel al Comitetului Central Președintele Consiliului de Miniștri al Partidului Muncitoresc Român al Republicii Pompare Române SH. GHEORGHIU-DEJ Dr. PETRU GROZA Experiența anului trecut ne arată că pentru asigurarea continuității lucrului pe șantierele de construcții în timpul iernii, este necesară o temeinică pregătire. Orice neglijență în această direcție, se întoarce împotriva noastră, dăunând muncii pe care o desfășurăm și periclitând îndeplinirea planului de construcții. Multe din întreprinderile noastre de construcții au ocazia de a lichida rămânerile în urmă față de plan, tocmai printr’o bună organizare a lucrărilor pe timp friguros. De acest lucru s’au convins unitățile care au dovedit prin fapte că au studiat serios problema asigurării celor mai bune condiții de lucru în timpul iernii și au trecut la înfăptuirea măsurilor preconizate. Dar nu toate întreprinderile au înțeles să facă la fel. A urmări în ce măsură proiectele de organizare a lucrului de iarnă au fost just sau dimpotrivă superficial întocmite — acesta este scopul raidului-anchetă pe care gazeta noastră l-a întreprins pe câteva din șantierele de construcție. Pregătirile de iarnă ca temă de inovație întreprinderea de Construcții Nr. 5 «— Orașul Stalin și-a întocmit un plan judicios pentru campania de construcții de iarnă. Nimic nu a fost uitat: nici măsurile tehnice, nici măsurile sociale necesare. Conducerea întreprinderii a luat în considerare propunerile șantierelor sale și a întocmit un plan general al pregătirilor de iarnă. Pe toate șantierele se organizează de la numărul 30 al gazetei noastre a apărut un articol al iov. ministru adjunct Andrei Andrei întitulat „Să pregătim temeinic șantierele pentru lucrul de Iarnă". In cadrul acestui articol ,a fost criticată întreprinderea de Construcții Nr. 1-București, pentru lipsa de temeinicie cu care a întocmit proiectele de pregătire pentru lucrul de iarnă pe șantierele sale Colectivul de conducere al întreprinderii și-a însușit pe deplin critica și a ținut o ședință cu șefii de servicii tehnice și inspectorii coordonatori, în cadrul căreia s-au luat măsuri concrete pentru remedierea situației. Astfel, șantierele întreprinderii au fost împărțite în patru grupe, fiecăreia numindu--se câte un responsabil. Acești responsabili vor da ajutor conducerilor de șantier să-și întocmească judicios proiectele de organizare pentru iarnă, vor urmări îndeaproape problema amenajării baracamentelor pentru iarnă, asigurarea contra incendiilor, luareamă. La întreprinderea de Construcții Nr. 2 — București, problema pregătirilor pentru campania de iarnă, nu a fost temeinic studiată, nici din punct de vedere tehnic, nici din cel social. Nu s’a folosit tehnica sovietică în calcularea combustibilului pe bazele termotehnice expuse în „Executarea lucrărilor de construcții în timp de iarnă” de V. N. Lizov. In loc să se folosească aceste calcule, în care se ține seama de temperatura exterioară, temperatura necesară în barăci, temperatura pietrișului și a apei și cea la care trebuesc încălzite, pierderi de căldură prin pereți, cofraje, etc., — proiectul întreprinderii prevede empiric, pe bază de număr de sobe, sau cocsiere și pe bază de consum zilnic presupus, cantități de combustibil apreciate fără nicio bază științifică. Acest fapt duce la o planificare neexactă a combustibilului, putând da loc fie la stocare, fie la lipsuri în timpul lucrului. Nu s’au prevăzut în proiect măsuri pentru amenajarea drumurilor de acces și din interiorul șantierului, pentru a se putea circula lesne pe timpul iernii. Devizele nu prevăd lucrările de amenajare a barăcilor sociale și administrative pentru timp de iarnă, deși încă înainte de 15 Noembrie barăcile existente nu vor mai putea asigura condițiuni normale de cazare pentru muncitori. De proiectul de amenajare (dublare cu scânduri și umplutură de pământ, sau căptușire cu cărămizi arse sau nearse, cu stabilit, etc.și depinde aprovizionarea pe acum transportul materialelor pe linii decauville, înlăturând astfel orice neplăcere ce s’ar putea ivi din cauza desfundării drumurilor. Pentru încălzire, locomobilele închiriate de la S.M.T., au fost reparate și puse în stare de funcționare. In vederea pregătirii grupului social pentru iarnă, conducerea întreprinderii a avut o bună inițiativă lansând o temă Condiții bune de cazare și hrană surilor de protecția muncii, executarea planului de aprovizionare cu alimente, etc. In acelaș timp, s’au mai luat măsuri de ordin general, s’a cerut și s’a primit repartizarea pentru închirierea a 6 locomobile de la S.M.T., s’au stabilit măsuri de adăpostire a utilajelor pe șantiere, s’a urmărit punerea în executare a lucrărilor de prefabricate și extinderea lor pe toate șantierele, în vederea asigurării continuității lucrărilor și în trimestrul I al anului 1952. Serviciul social in colaborare cu comitetul întreprinderii de Construcții Nr. 1, s’au îngrijit din timp de aprovizionarea cu alimente și pregătirea condițiilor de lucru pentru perioada de iarnă. Cele 15 cantine ale întreprinderii sunt bine amenajate, iar magaziile s’au curățat și desinfectat, in așteptarea alimentelor cu care vor fi înzestrate de către depozitul central al întreprinderii. In afară de alimentele asigurate prin contracte cu „Aprozar”, serviciul sașantierului cu anumite materiale și programul mâinii de lucru. Colectivul serviciului social al întreprinderii de Construcții Nr. 2 a luat măsuri de aprovizionare pentru iarnă. Folosind cele circa 23 hectare de pământ ale gospodăriei ajutătoare s-au cules majoritatea rădăcinoaselor, care de pe acum, au început să fie conservate. întreprinderea a încheiat din vreme contracte cu „Aprozar” pentru restul de provizii, din care au și sosit 4.000 kg. cartofi. In schimb au fost neglijate celelalte probleme de pregătire pentru iarnă: repararea vaselor pentru conservarea murăturilor și a verzei, precum și condițiile de cazare a muncitorilor. In depozitul întreprinderii sunt peste 45 butoaie care nici până în prezent nu de inovație la care pot concura toți salariații. Subiectul concursului este cea mai bună metodă de izolație de iarnă la barăci, cu cel mai ieftin material și cu posibilitatea de execuție cea mai rapidă. Fără îndoială că soluția va veni în cel mai scurt timp. Toate acestea dovedesc o preocupare serioasă față de problema importantă a pregătirilor de iarnă, dar a adus în depozitul central circa 7.000 kg. fasole uscată, precum și alte alimente ca: făină, marmeladă, macaroane, untură, etc. Deasemenea s-au procurat cantități de îngrășăminte pentru cei 100 porci care au fost achiziționați. In magaziile depozitului central, s’a adus nisip pentru păstrarea rădăcinoaselor în cele mai bune condițiuni. Cele 13 butoaie cu o capacitate de 2 vagoane, au fost reparate și opărite, astfel că imediat după sosirea verzii se poate începe conservarea, întreprinderea a dovedit preocupare și în ceea ce privește cazarea muncitorilor în cât mai bune condițiuni. Așa de pildă, pe șantierele „Zorile", „Viilor”, și altele, s-au construit barăci căptușite și spațioase în care vor fi montate sobe de teracotă. In felul acesta, întreprinderea de Construcții Nr. 1 va asigura cele mai bune condiții de cazare și hrană muncitorilor care vor rămâne pe șantiere pe timp de iarnă, sunt reparate pe motivul că tov. Marcel Asan, responsabilul serviciului social, nu găsește... dogari pentru a le pune la punct . Dormitoarele de pe șantierul „23 August" sunt murdare, nevăruite, iar acoperișul nu a fost reparat și smolit, din care pricină plouă înăuntru. Sala de mese a șantierului este pe jumătate demontată, fără ca șeful șantierului, ing. Apostolescu, să ia măsuri, destinând alt local în care muncitorii să ia masa în bune condiții. Iată cauza atâtor lipsuri, nici serviciul social și nici tov. Ion Popa, responsabilul comisiei de cantină și aprovizionare din cadrul comitetului de întreprindere, nu s’au întrunit niciodată pentru a lua măsurile necesare în vederea pregătirilor de iarnă. E timpul ca întreprinderea Nr. 6 să-și lichideze lipsurile . Lipsa simțului de răspundere caracterizează modul în care conducerea întreprinderii de Construcții Nr. 6-Craiova a înțeles să întocmească proiectul de organizare a lucrului de iarnă. In calculele termotehnice s’a omis studierea pierderilor de căldură prin pereți, tavane, etc. Nu s'a calculat temperatura necesară in barăci iar necesarul de combustibil s’a dat printr’un calcul empiric. Tot așa, numărul necesar de sobe și consiere a fost stabilit fără nicio bază științifică, întreprinderea de la Craiova continuă — cu o condamnabilă ușurință — să neglijeze problema asigurării condițiilor bune de trai pentru muncitori. Nici pentru iarnă nu a luat măsuri de prevedere. Devizele întocmite nu prevăd lucrări de amenajare a barăcilor sociale și administrative pentru timp de iarnă. Aceste lucrări sunt indispensabile și trebuesc neîntârziat începute. întreprinderea de Construcții Nr. 6-Caiova, trebue să lichideze grabnic lipsurile ale. Ii va prinde gerul nepregătiți! Aprovizionarea cu combustibil și alimente nu se poate măsura „din ochi“ Conducerea șantierului din Galați al întreprinderii Nr. 7, are deosebitul „curaj” de a întâmpina iarna fără nici o pregătire serioasă. Nu știm dacă socoteala aceasta de-acasă se va potrivi cu cea din... Noembrie — Decembrie, când se va înteți frigul, când după ploi vor cădea și fulgii de zăpadă, când betoanele nu vor mai face priză.... In orice caz, știm că conducerea șantierului are încă puțin timp să-și revizuiască atitudinea până... nu va fi prea târziu. Șeful șantierului, tov. Tenenhăuser, și-a pus apostila pe un... presupus proiect de organizare a lucrului de iarnă, în care lipsesc : calculul pierderii de căldură și necesarului de combustibil, calculul sporului de manoperă și măsurile de depozitare a agregatelor. Nu există în acest „proiect” : nici plan de organizare, nici măsuri pentru închiderea lucrării, nici valorile într’un deviz care cuprinde numai... cantități! Dacă neseriozitatea acestui proiect poate fi întâmplătoare, în schimb nu are nici o scuză serviciul tehnic al întreprinderii Nr. 7 — Galați, care nu a verificat proiectul, sau dacă a făcut-o, nu a găsit cu cale să ceară nici un fel de complectări ! Să tragem de aici învățătura că întreprinderile sunt răspunzătoare pentru justețea proiectelor și planurilor șantierelor lor. Grăbiți-vă, tovarăși, mai ales că iarna la Galați e mai timpurie și mai aspră ca în alte părți . După cum se vede din raidul-anchetă organizat de gazeta noastră, multe întreprinderi de construcții au luat măsuri practice și le-au pus în aplicare în vederea pregătirii condițiilor de lucru pe șantierele lor, în timpul iernii. Aceste unități sunt hotărite să lichideze cu munca sezonieră și să treacă la o producție continuă, chezășie a îndeplinirii cu cinste a marilor sarcini de construcție ce le revin. Realizările întreprinderilor de Construcții Nr. 1 — București și Nr. 9 — Cluj, în această privință, pot fi date ca exemplu: întocmirea unui bun proiect de organizare a șantierelor, organizarea transportului pentru evitarea noroiului și zăpezii, ferirea agregatelor de îngheț, procurarea locomobilelor și a mijloacelor de încălzire, amenajarea barăcilor pentru iarnă, asigurarea condițiilor de cazare și hrană, aprovizionarea în general — iată atâtea exemple care dau o notă foarte bună întreprinderilor în preocupările cărora au intrat aceste probleme. Cât de frumoasă este deasemeni inițiativa Întreprinderii de Construcții Nr. 5. — Orașul Stalin, unde pregătirea de iarnă a grupului social, a fost lansată ca temă de inovație ! Cu atât mai neplăcute sunt veștile ce le primim de pe șantierele anumitor întreprinderi, unde problema pregătirilor de iarnă ori nu a fost deloc luată în considerare — ceea ce este extrem de grav — ori a fost privită cu multă ușurință și superficialitate, cum s’a întâmplat la întreprinderile de Construcții Nr. 2 — București, Nr. 6 — Craiova sau Nr. 7 — Galați. Lipsurile semnalate în decursul anchetei noastre, ca Și celelalte pe șantierele și nn întreprinderile de care nu am vorbit, trebuesc grabnic lichidate, pentru a asigura în unitățile noastre o bună desfășurare a lucrului pe timp de iarnă. In cinstea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice Delgația sovietica care participă la manifestările din cadrul Lunii Prieteniei A sosit în Capitală delegația oamenilor de știință, artă și cultură din Uniunea Sovietică, în frunte cu academicianul Vasili Petrovici Nikitin, doctor în științe tehnice, care va participa la manifestările din cadrul Lunii Prieteniei Româno- Sovietice. Delegația sovietică este alcătuită din : academicianul Vasili Petrovici Nikitin, doctor în științe tehnice; Nikolai Konstantimivici Cerkasov, deputat în Sovietul Suprem al U.R.S S; Artist al Poporului al U.R.S.S.; scriitorul Simion Petirovici Babaevski, deputat în Sovietul Suprem al U R.S.S.; Elisabeta Ivanovna Ușakova, membru al Academiei Unionale de Științe Agricole „Lenin”, directorul stațiunii de selecționare a legumelor din Gribov; Nikolai Kirilovici Goncearov doctor în științe pedagogice; Tafarov sudib Asad-Oglu, inginer la exploatarea petroliferă nr 7 a trustului „Stalinnefti” ; Vasili Timofeevici Osipov, Erou al Muncii Socialiste, șeful secției de marșrutizare a transporturilor din Misterul de Comunicații al U R.S.S. ; Pavel Nikanorovici Sergheev, deputat în Sovietul Suprem al URSS., Erou al Muncii Socialiste, agronom șef la secția agricolă unională din Novo-Aninsk, regiunea Stalingrad; Ivan Stepanovici Egorov, deputat în Sovietul Suprem al U.R.S.S., președinte de colhoz din raionul Simitriev, regiunea Moscova. Pe aeroportul Băneasa un mare număr de oameni ai muncii, în frunte cu reprezentanți ai C.C. al Partidului Muncitoresc Român și al Guvernului, și membri ai Comitetului Național pentru organizarea Lunii Prieteniei Româno- Sovietice, au venit să întâmpine pe solii celei mai înaintate culturi din lume, care timp de o lună vor împărtăși poporului nostru muncitor, bogatele învățăminte și experiența uriașă a științei, tehnicii, artei și culturii sovietice. Un program de activitate bogat și multilateral La clubul întreprinderii. Nr. 1 „Sovromconstrucție”, deschiderea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice a avut loc într'un cadru festiv, printr-o conferință urmată de prezentarea unui film. Această manifestare a constituit primul punct din programul de activitate întocmit de conducerea clubului pe perioada până la 7 Noembrie. In această lună vor fi organizate cu sprijinul S.S.C. conferințe cu temele: „Mărețele construcții ale comunismului”, „Imperialismul american — dușman de moarte al poporului nostru”, „Marea Revoluție Socialistă din Octombrie“ etc. Biblioteca va populariza larg cărțile tehnice, va organiza două cercuri de lectură a biografiei tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej și o recenzie a romanului „Pământul Cuznețcului”. In cabinetul tehnic va continua să Un nou cerc A. R. L. de Construcții In cinstea Lunii Prieteniei Româno- Sovietice la întreprinderea de Construcții Nr. 12 din Petroșani a luat ființă un cerc ARLUS. Cu acest prilej tov. barbai din partea Comitetului raional ARLUS-Petroșani, a vorbit despre importanța înființării acestui cerc. Prin acest cerc, muncitorii de la întreprinderea de Construcții Nr. 12 au posibilități largi de cunoaștere a minunatelor metode de muncă ale oamenilor sovietici, de a le urma pilda în lupta pentru construirea socialismului. Pe șantierul „ Luni seara constructorii mărețului combinat poligrafic „Casa Scânteii” s’au întrunit pentru a asculta, conferința tov. Petre Mereuță, directorul întreprinderii, intitulată: „Prietenia cu Uniunea Sovietică — chezășie a păcii, independenței și fericirii poporului nostru”, ținută cu prilejul deschiderii Lunii Prieteniei Româno-Sovietice. Conferențiarul a subliniat în mod deosebit ajutorul multilateral și frățesc acordat țării noastre de către marea safuncționeze, în fiecare Marți și Joi, un serviciu de consultații tehnice în domeniul construcțiilor.’ Fruntașii în producție — astfel ca Fazakaș Pavel, Forțu Gheorghe și alții — vor fi popularizați în panoul de onoare și în gazeta de perete a clubului. Activitatea artistică se va îmbogăți cu prilejul Lunii Prieteniei Româno- Sovietice. Orchestra se va prezenta la prima fază — pe raion — a concursului echipelor artistice. Echipa teatrală pregătește un festival artistic care va cuprinde sceneta „îngerul alb”. Pentru reușita acestui progam, activul cultural de pe șantiere și din grupele sindicale va trebui să sprijine larg mobilizarea salariaților la toate aceste manifestări închinate prieteniei româno-sovietice. U. S. la întreprinderea Nr. 12 Petroșani Comitetul de conducere a acestui cerc și-a luat angajamentul de a duce o muncă susținută pentru desvoltarea dragostei muncitorilor constructori Uniune Sovietică, pentru față de marea popularizare a metodelor de muncă ale constructorilor comunismului, pentru ca aceste metode să fie aplicate pe scară tot mai largă de muncitorii constructori de pe șantierele din Petroșani. LEONID DINCULESCU corespondent Casa Scânteii" ră a Socialismului. Uniunea Sovietică, „Pe șantierul „Casa Scânteii” — a spus vorbitorul — acest ajutor s’a putut vedea zi de zi, prin utilajele, metodele avansate de lucru și tehnicienii sovietici care sprijină munca noastră pentru punerea în funcțiune înainte de termen a mărețului edificiu de cultură din Republica noastră populară”. Manifestarea s’a încheiat printr’un frumos program artistic dat de ansamblul de cântece și dansuri al Teatrului C.F.R Giulești. La fabrica de cărămizi „Crișul"-Oradea In cinstea Lunii Prieteniei Româno- Sovietice, cercul ARLUS al fabricii de cărămizi „Crișul” și-a luat angajamente noi pe baza planului de lucru întocmit. Până la 7 Noembrie, numărul membrilor cercului va spori cu încă 50. Se vor alcătui 4 fotomontagii cu realizările oamenilor sovietici în construirea comunismului. Cercul ARLUS va organiza în acest răstimp 2 meetinguri care vor mobiliza massa salariaților la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, la intensificarea luptei pentru pace. Pentru realizarea angajamentelor din contractele colective In cadrul unei ședințe ce a avut loc săptămâna trecută, a fost prezentată darea de seamă comună a Uniunii Sindicatelor Constructori și a Ministerului Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții, asupra realizării angajamentelor cuprinse în contractele colective ale unităților din sectoarele noastre pe primele opt luni ale anului. La ședință au participat tov. ministru adjunct ing. Emanoil Florescu, tov. Andrei Horvath secretar al Uniunii, membri ai Comitetului Executiv al Uniunii și directori din Minister. A participat de asemenea tov. Sidoria din partea secției de întreceri și salarizare a C.G.M. Au fost viu desbătute o serie de probleme importante din sectoarele noastre și a reieșit clar în ședință că pentru rezolvarea acestor probleme, cel mai bun mijloc este respectarea întocmai a prevederilor contractelor colective. Pentru lichidarea lipsurilor reieșite din darea de seamă asupra realizării angajamentelor din contractele colective, la sfârșitul ședinței a fost adoptată o hotărîre în care s-au consemnat o serie de măsuri concrete ce trebuesc luate. Printre altele, Uniunea și Ministerul vor întocmi un plan concret de deplasări pe teren pentru a sprijini și controla organele sindicale și administrative în vederea realizării angajamentelor din contractele colective, vor lua măsuri pentru introducerea la toate întreprinderile a graficelor de urmărire a realizării angajamentelor; vor analiza lunar munca în această direcție a câte unei întreprinderi; vor lua măsuri de popularizare a tuturor realizărilor pozitive obținute prin contractele colective, vor lua măsuri pentru sancționarea organelor sindicale și administrative care au dat dovadă de nepăsare, neglijență sau superficialitate în îndeplinirea angajamentelor prevăzute în contractele colective, etc. Sa descoperim și sa folosim toate resursele interne Activitatea colectivului a început să dea roade Datorită activității colectivului obștesc pentru descoperirea și folosirea resurselor interne, la întreprinderea de Construcții Nr. 6-Craiova, pe șantierul Electro-Putere, s’au obținut începând dela data de 20 Septembrie, însemnate realizări. Folosindu-se materialul lemnos sub 60 cm. lungime, s’au confecționat lăzi care să servească la aprovizionarea cu ciment în vrac și prin introducerea cărora să se evite risipa de ciment. In felul acesta s’a economisit ciment în valoare de 30.000 lei. Concentrându-se mijloacele de transport care să asigure șantierului aprovizionarea cu cantitatea necesară de cărămizi, s’au evitat strangulările în producție și s’a dat posibilitate de desvoltare lucrărilor de zidărie în condiții normale. In urma acestui fapt, echipa zidarului Silviu Paganini a depășit norma cu 125 la sută. Asigurarea calității betoanelor se face pe baza studiilor preliminarii și de control ale Laboratorului Central al întreprinderii. S-a organizat de asemenea studierea preliminară a mortarelor, pentru raționalizarea consumului de var și asigurarea calității mortarului. Pentru evitarea unui consum nenațional de material lemnos și fier, s’a organizat stivuirea materialului pe dimensiuni. In acest fel s’a și recuperat din deșeuri un metru cub de material lemnos, iar munca echipelor de dulgheri Aurel Toma și Aurel Teodorescu a fost ușurată, ele depășind norma cu 170 la sută și respectiv 163 la sută. In scopul măririi productivității muncii și urmărind mecanizarea procedeelor tehnologice, s’a introdus malaxorul de mortar inovat de tov. Iosif Borbély și macaraua rotativă pentru 500 kg., inovația ing. N. Cârstoiu, în vederea conteinerizării transportului de cărămizi, pentru reducerea cheltuelilor de transport și manipulare, și reducerea deșeurilor. In vederea asigurării cantității de aer e_gate necesare executării betoanelor în timp de iarnă s-au luat măsuri pentru aprovizionarea agregatelor din balastiera Slătioara, transportul făcându-se pe calea ferată și evitându-se astfel dificultăți de aprovizionare pe râuri pe timp de lună. Pentru evitarea întârzierii execuției lucrărilor din cauza lipsei de material lemnos rotund, s-a recurs la folosirea resurselor locale, improvizând suporți pentru sprijinirea cofrajului plăcii planșeului peste parter, prin folosirea lemnelor de foc, a dulapurilor și a scândurilor solidarizate, precum și prin anticiparea tăierii la dimensiuni a materialului lemnos rezervat pentru șarpantă, folosindu-l la sprijiniri. Colectivul a primit 10 propuneri Colectivul obștesc pentru descoperirea și folosirea resurselor interne de pe șantierul S.R.T. al întreprinderii de Construcții Nr. 2 din București, a primit în intervalul 22 Septembrie — 3 Octombrie un număr de 10 propuneri care au și fost ap’asate pe șantier. Astfel, în urma propunerii făcute de echipa dulgherului Saradi, de a se scoate contravântuirile orizontale la panourile turnate și a se reintrebuința la celelalte panouri, s'a economisit o cantitate de 10 mc. scânduri în valoare de 36.320 le. Prin propunerea făcută de tovarășii ing. Mateon, Ladislau Lăcătuș și Oajă, s'au desființat prin proiectul de organizare 3 poduri laterale așezate în luminator, betonul fiind turnat cu ajutorul unor poduri simple de capre, iar depozitul de beton făcându-se sus, pe placă, în bunchere de beton. In felul acesta s'a economisit materialul care ar fi fost necesar pentru confecționarea podurilor, în valoare de 84.800 lei și manopera de aproximativ 500 ore dulgheri?.