Constructorul, noiembrie 1951 (Anul 3, nr. 95-98)

1951-11-03 / nr. 95

*m+>änß *ß+»**+4&4* mm******* mjmm&'&mm TRĂIASCĂ CEA DE A 34-A ANIVERSARE A MARII REVOLUȚII SOCIALISTE DIN OCTOMBRIE PROLETA RI DIN TOATE ȚIN»IE. H1WT1*VA t ANUl III NR. 95 4 PAGINI 4 LEI SÂMBĂTĂ 3 NOEMBRIe 1951 Gloriosul drum al Marii Revoluții Socialiste din Octombrie Acum 34 ani tunurile crucișătorului „Aurora“, își îndreptau focul lor asupra Palatului de iarnă din Petrograd, ultimul refugiu al trădătorilor, dând astfel semnalul asaltului menit să aducă la putere pentru prima dată în istorie, un guvern al muncitorilor și țăranilor. Proletariatul rus, condus de gloriosul Partid Bolșevic al lui Lenin și Stalin, deschidea astfel prin victorioasa sa Revoluție Socialistă o nouă epocă istorică. ,,Nimicirea capitalismului și a urmelor sale, arată Lenin — introducerea bazelor orânduirii comuniste constitue conținutul unei noi epoci în istoria lumii care a început acum“. Intr’adevăr, la 7 Noembrie 1917, bolșevicii nu hotărau numai soarta Rusiei, ci și soarta lumii întregi. Societatea capitalistă intrată în epoca crizei sale generale primea atunci o lovitură de moarte, o lovitură pe care nimic nu a mai putut să o vindece. .Victoria Revoluției din Octombrie — spune tovarășul Stalin — înseamnă o cotitură radicală în istoria omenirii, o cotitură radicală în soarta istorică a capitalismului mondial, o cotitură radicală in mișcarea de eliberare a proletariatului mondial, o cotitură radicală în mijloacele de luptă și formele de organizare, în felul de trai și tradiții, în cultura și ideologia maselor exploatate din toată lumea“. Omenirea muncitoare a înțeles din primul moment importanța hotărîtoare pe care o avea răsturnarea capitalismului pe o suprafață egală cu a șasea parte a globului, construirea primului stat socialist. In lumea întreagă proletarii au salutat această victorie istorică a bolșevicilor. Pretutindeni mișcarea muncitorească revoluționară a pornit cu un nou avânt la lupta pentru libertate, pâine și pace. La 7 Noembrie 1917, se ridicau zorile unei vieți noi și fericite, pentru toți exploatații, pentru toți asupriții. Dar, tot din primul moment al existenței sale puterea sovietică își atrăgea dușmănia cercurilor imperialiste, ura turbată a tuturor exploatatorilor, care își dădeau seama că această Revoluție Socialistă nu numai că îmboldește la luptă proletariatul mondial, dar în acelaș timp crează un obstacol puternic in calea planurilor lor de jaf și dominație mondială. Deși unul din primele acte ale noului Stat Socialist a fost Decretul asupra Păcii, imperialiștii au deslănțuit nemernica lor, agresiune antisovietică încercând în complicitate cu moșierimea și burghezia rusă să înăbușe în sânge Revoluția. Coaliția celor 14 state capitaliste având în fruntea ei pe înrăitul ațâțător la război, Churchill, și-a aruncat hoardele pe pământul sovietic. La Arhanghelso imperialiștii americani au ucis mii de muncitori bolșevici, la Odessa imperialiștii francezi au patronat rebeliunea și ticăloșii,« gărzilor albe contrarevoluționare,, iar în Caucazia englezii printre alte crime odioase, ucideau pe comisarii politici bolșevici prinși prin trădare. Mii de revoluționari au fost uciși în chinuri de militariștii japonezi care cotropiseră Extremul Orient sovietic. Dar toate aceste crime, armele și banii cu care imperialiștii au susținut pe dușmanii interni ai Revoluției n’au putut opri mersul înainte al Statului Sovietic. Intervenția imperialistă a fost înfrântă, așa cum mai târziu au fost înfrînți imperialiștii germani și japonezi, așa cum vor fi înfrânți toți acei care vor încerca să încalce pământul sovietic. Uriași sunt realizările oamenilor sovietici, oamenilor care sub conducerea lui Lenin și Stalin nu s’au mulțumit numai să sfarme vechea orânduire capitalistă, dar în acelaș timp au pornit construirea unei orânduiri sociale superioare. Izbânda primelor planuri cincinale Staliniste, a dovedit lumii întregi superioritatea economiei socialiste, a confirmat justețea previziunilor științifice ale marxism-leninismului. Uniunea Sovietică a devenit într’un timp relativ scurt o mare putere industrială, țară al cărei ritm de desvoltare economică depășește tot ce a putut face vreodată în această direcție capitalismul. Asigurând poporului muncitor deplină libertate și largi posibilități de desvoltare statul sovietic a dat zecilor de milioane de cetățeni ai săi putința unei vieți îmbelșugate și fericite, așa cum niciodată nu au mai cunoscut oamenii. Partidul Comunist Bolșevic al Uniunii Sovietice, creat și condus de Lenin și Stalin, a devenit prin minunatele lui realizări un strălucit exemplu și un prețios far îndrumător pentru partidele comuniste și muncitorești. Sunt semnificative în acest sens cuvintele marelui conducător al poporului chinez Mao Tze-dun, care spunea: ,,Revoluția din Octombrie a ajutat elementelor progresiste din lumea întreagă și din China, să se călăuzească după concepția despre lume a proletariatului, pentru a determina destinele țării lor și pentru a-și rezolva propriile lor probleme“. Intr’adevăr toate succesele pe care clasa muncitoare le-a obținut în ultimii 34 de ani sunt strâns legate de sprijinul continuu, de existența înfloritoare a Uniunii Sovietice. Pe bună dreptate spunea tovarășul Stalin: „Nu se poate nega că, chiar și simpla existență a statului bolșevic” pune frâu forțelor negre ale reacțiunii, înlesnind, claselor asuprite lupta pentru eliberarea lor“. Acum zece ani fasciștii germani bucurându-se de sprijinul ascuns al imperialiștilor de pretutindeni au încercat o nouă agresiune antisovietică. Dar cel de al doilea război mondial, în cursul căruia Uniunea Sovietică a îngenunchiat pe cei mai crunți dușmani ai mișcării proletare mondiale a constituit o probă zdrobitoare a vitalității și puterii regimului înscăunat acum 34 de ani prin Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Nu numai că Uniunea Sovietică a eliberat popoarele lumii din jugul imperialismului german și japonez, dar forța ei a dus la o nouă rupere a frontului imperialist, prin eliberarea popoarelor din Răsăritul Europei de sub sclavia moșierilor și capitaliștilor. Eliberate de către glorioasa Armată Sovietică, popoarele din România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehoslovacia și Albania, și-au putut lua soarta în propriile lor mâini pornind pe calea construirii socialismului, sub conducerea partidelor lor comuniste, și muncitorești, cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice. Numai popoarele iugoslave n’au putut culege roadele eliberării lor din cauza mârșavei bande de spioni titoiști, care au ‘instaurat în această țară un regim de cruntă, teroare fascistă și au transformat-o într’un avantpost al agresiunii imperialiste, într’o colonie a trusturilor monopoliste americane. Dar popoarele iugoslave având în fruntea lor pe adevărații comuniști cinstiți și internaționaliști vor ști să alunge pe fasciștii titoiști și să câștige libertatea pe care le-au adus-o armatele sovietice, să meargă pe drumul minunat pe care marea Revoluție Socialistă de acum 34 de ani l-a deschis în față tuturor popoarelor lumii. Mai puternică și biruitoare ca oricând este astăzi cauza marei Revoluții Socialiste. In fața turbatelor amenințări imperialiste cu deslănțuirea unui nou război mondial, Statul Socialist creat acum 34 de ani este pavăza nădejdilor tuturor popoarelor în victoria cauzei păcii, bastionul de care se lovesc și se sfarmă planurile de jaf și cotropire ale elicei de miliardari obsedați să cucerească dominația mondială, să ocolească sau,măcar să întârzie, prăbușirea inevitabilă a capitalismului. Numele marelui Stalin, cel mai bun tovarăș de luptă al lui Lenin, este slăvit astăzi de întreaga omenire ca un simbol al păcii și progresului, ca o chezășie a viitorului fericit și liber. Este cât se poate de firesc, ca astăzi, după 34 de ani, ziua marei Revoluții Socialiste din Octombrie să fie întâmpinată de toate popoarele lumii ca o adevărată sărbătoare, ca o zi de luptă pentru libertate și pace. In țările libere, așa cum este și Patria noastră, în țările care mai zac încă sub jugul imperialist, unde cei mai buni fii ai poporului sunt trimiși la moarte de tiranii fasciști sau aruncați în temnițe de către justiția de clasă a burgheziei, ziua de 7 Noembrie este prilej de bucurie și nădejde. Mai actuale ca niciodată apar astăzi tuturor oamenilor cinstiți cuvintele profetice pe care marele Lenin le rostea în Aprilie 1922: „Nici o putere din lume, oricât de mult rău, oricâte suferințe și chinuri ar pricinui ca multor milioane și sute de milioane de oameni, nu va mai putea anula cuceririle fundamentale ale Revoluției noastre, deoarece acum aceste cuceriri nu mai sunt numai ale „noastre”, ci sunt cuceriri istorice de importanță mondială". De cuceririle Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, clasa noastră muncitoare s’a bucurat pe deplin. Eliberați de Armata Sovietică, ajutați frățește de oamenii sovietici în toate domeniile, strâns uniți cu acești oameni în marea familie a popoarelor libere, în frontul luptei pentru apărarea păcii, vedem în ziua de 7 Noembrie începutul propriului nostru drum spre libertate. Ca și în alți ani întâmpinarea acestei sărbori a pronoat un și trai puternic avânt în muncă al tuturor, preocuparea patriotică de a contribui în și mai mare măsură la înflorirea vieții noastre libere, de a grăbi construirea socialismului în țara noastră. Luna Prieteniei Româno- Sovietice, cu variatele ei manifestări în toate domeniile vieții, avântul dat întrecerii socialiste și în special extinderii minunatelor metode stahanoviste sovietice, au dat întâmpinării lui 7 Noembrie, un caracter cu adevărat sărbătoresc. Oamenii muncii din țara noastră răspunzând și de astă dată cu entuziasm chemărilor Partidului, au ținut să dovedească prin noi succese dragostea lor de Patrie, dragostea și recunoștința față de Marea Țară a Socialismului, față de marele Stalin, iubitul și înțeleptul conducător al popoarelor. Minunate sunt faptele sutelor de mii de oameni ai muncii prinși în focul bătăliei întrecerii socialiste. Stimulați de Hotărîrea Partidului cu privire la mișcarea stahanovistă în țara noastră, mii de muncitori fruntași și colective întregi au obținut în ajunul marei sărbători succese mari. Cu cinste au întâmpinat ziua de 7 Noembrie și oamenii muncii din ramura construcțiilor, colective ca acelea ale întreprinderii Nr. 3 Sovromconstrucție, întreprinderii Nr. 5 Orașul Stalin și fabricii de ciment „Temelia“. Demne de laudă și exemplu pentru toți muncitorii și tehnicienii noștri sunt succesele obținute de stahanoviștii: Gheorghe Stamate zidar, Constantin Ghinea, fierar betonist, Constantin Harbuz, arzător, Petre Mustață, arzător la rele rotative și Hoszu Domokos, cuptoamorar la morile de ciment. Metodele sovietice, dorința lor de a contribui la înflorirea și întărirea Patriei, la victoria cauzei păcii, i-au făcut pe atâția tovarăși ai noștri’ să bizue normele și timpul meritând pe deplin înalta cinste de muncitori stahanoviști sau fruntași în producție. Dar ziua de 7 Noembrie nu va însemna numai o zi de sărbătoare, de bilanț al succeselor realizate, ci și un prilej de a porni cu nou avânt spre alte biruințe. Cauza marei Revoluții Socialiste dinn Octombrie, cauza păcii și libertății tuturor popoarelor pere încă multe eforturi, multă dârzenie, curaj și hotărîre Drumul spre socialism al poporului nostru este mult mai ușor decât acel pe care porneau acum 34 de ani oamenii sovietici. Noi avem în ajutorul nostru călăuza sigură a experienței și ajutorului sovietic, noi construim socialismul cu mijloacele tehnice ale comunismului, trăim într’o lume liberă și avem alături de noi simpatia și sprijinul moral al tuturor popoarelor lumii. Călăuziți de Partidul nostru, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, urmând minunata pildă a oamenilor sovietici, noi vom lupta fără răgaz pentru fericirea și libertatea Patriei noastre, vom merge biruitori înainte pe drumul luminos deschis acum 34 de ani de Lenin și Stalin, pe drumul unui viitor socialist de pace și înfrățire între popoare. ___ rfn miéifa zile de y tv a iembutam Schimb de onoare pe șantierul „Casa Scânteii" In ziua de 1 Noembrie, a avut loc pe șantierul „Casa Scânteii“ un schimb de onoare în cinstea zilei de 7 Noembrie, cea de a 34-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. încă cu două zile mai înainte, cele 185 echipe, care au participat la acest schimb de onoare, și-au pregătit materialele, sculele, utilajele. La locurile de muncă, au apărut lozinci. Șantierul „Casa Scânteii” îmbrăcase haină de sărbătoare. Zidarul Nae Nicolae a împărțit sarcinile tovarășilor din echipă, apoi a început lucrul. După 8 ore de muncă echipa tov. Nae Nicolae, lucrând după metoda stahanovistului sovietic Orlov a realizat 16 m. c. zidărie, în loc de 9 m. c., depășind astfel norma cu 77 la sută, și efectuând 3 m. c. zidărie din materiale economisite, în valoare de 18.810 lei. La sfârșitul celor 8 ore de lucru, echipa zidarului Nae Nicolae a predat lucrul după metoda sovietică Schitev. Brigada tov. Nicolae Gruia, zidar, lucrând după metoda Orlov a obținut în ziua schimbului de onoare o depășire de 108 la sută. Deasemeni lucrând după metoda sovietică Lidia Corabelnicova a obținut o economie de 14.852 lei. însuflețite de dorința de a realiza cele mai frumoase succese în această zi, numeroase echipe și-au depășit cu mult normele. Astfel, echipa zidarului Coroianu a realizat 58 m. p. de tencuială, depășind norma cu 85 la sută, obținând totodată și o economie de 4.850 lei, iar echipa tov. Radu Vasile, fierar betonist o depășire de 78 la sută. S’au mai evidențiat echipele tovarășilor: Toma Ambruș, dulgher care a depășit norma cu 71 la sută și a realizat o economie de 19.300 lei, Umberto Longego, faianțat, cu o depășire de 235 la sută și o economie de 15.217 lei și Simion I. Dinescu, betonist, care a obținut o depășire a normei de 82 la sută și o economie de materiale în valoare de 14.860 lei. In ziua schimbului de onoare, șantierul „Casa Scânteii” a depășit pianul cu 63 la sută. CONSTANTIN MIRON corespondent Lucrează în contul anului 1952 Muncitorii și tehnicienii Depozitului Central al întreprinderii Nr. 6 Sotiromconstrucție din Sibiu, și-au îndeplinit cu cinste angajamentele luate în întâmpinarea zilei de 7 Noembrie. Ei au reușit să-și realizeze întreg planul anual de producție . in ziua de 17 Octombrie, adică cu 18 zile înainte de termenul angajamentului, iar din ziua de 24 Octombrie ei lucrează in contul zilei de 15 Ianuarie 1952. Toți salariații direct productivi ai unității și-au încheiat planul de producție pe [951. Aceste succese au fost posibile datorită antrenării a 83/1 % din salariați în întrecerea socialistă și folosirii înaintatelor metode ale stahanoviștilor sovietici: Nina Nazarova (14 contracte la secțiile strungărie, tâmplărie, mașina de alizat, camioane, mașina de vulcanizat), Lidia Corabelnicova (o brigadă de economii la secția tâmplărie), Ciurchih, (o brigadă de calitate formată din 8 mecanici auto), metoda Lunii de reparare proprie a mașinilor deservite, precum și metoda Cotlear, de calificare la locul de muncă. Printre cei mai buni, care s’au clasat fruntași in întrecerea socialistă, sunt echipele conduse de: Francisc Paskas,carosier lemn, care printr’o bună organizare a muncii lucrează în contul zilei de 16 Iulie 1952 depășind norma zilnică în medie cu 89 de lo. Alexandru Bugneriu mecanic-auto care înlăturând timpii morți a reușit să lucreze în contul zilei de 1 Iulie 1952; Ioan Lunea, care lucrează în contul zilei de 26 Mai 1952; Gustav Hannsacher, strungar, care luând in păstrare socialistă strungul pe care-l deservește și prelungind perioada de funcționare dintre 2 reparații capitale, a reușit să lucreze in contul zilei de 25 Iunie 1952; Dănilă Pienaru care, calificând la locul de muncă un tovarăș a reușit să realizeze și norma zilnică cu o depășire medie de 68*1* și lucrează în contul zilei de 19 Mai 1952; Florea Zaharia mecanic-auto, care lucrează in contul zilei de 4 Mai 1952; Ioan Hell mecanic auto, care aplică metoda Cotlear, instruind pe tânărul Traian Novac care va fi calificat pe ziua de 7 Noembrie, a reușit să lucreze in contul, zilei de 15 Aprilie 1952. m SIMION BOTEZAN corespondent Ciment în contul anului 1952 Muncitorii și tehnicienii fabricii de ciment Gura Văii, aplicând pe scară tot mai largă minunatele metode ale stahanoviștilor sovietici, au reușit să obțină, în cinstea zilei de 7 Noembrie, însemnate succese. Până acum, peste 36 muncitori, de la moara brută, și de la cuptorul rotativ au preluat agregatele în păstrare socialistă după metoda Ninei Nazarova. 9 muncitori se califică la locul de producție ca laboranți, alimentatori după metoda Cotlear. Realizări însemnate în lupta pentru înlăturarea timpilor neproductivi, au fost obținute și de colectivele de muncitori de la moara brută și cuptorul de blinker prin preluarea schimbului din mers, după metoda stahanovistei Antonina Jandarova. Un sprijin efectiv în extinderea metodelor sovietice, a fost dat atât de organizația de bază cât și de comitetul de întreprindere, care au popularizat pe larg succesele obținute prin aplicarea metodelor sovietice. Aplicarea metodelor sovietice a făcut ca angajamentul luat de colectivul fabricii, de a termina planul anual la ciment în ziua de 1 Noembrie să fie îndeplinit cu 5 zile înainte de termen. Astfel muncitorii fabricii de ciment Gura Văii au dat la 25 octombrie primele tone de ciment în contul anului 1952. Succesele muncitorilor dela fabrica „Temelia" Muncitorii cimentiști dela fabrica „Temelia“ Orașul Stalin desfășoară larg lupta pentru a da Patriei tot mai mult ciment peste plan. Astfel au reușit până în prezent să realizeze 93,2% din plamii anuali la ciment. Deosebit de importante sunt succesele arzătorilor, morarilor și minerilor care prin depășirile obținute au adus o contribuție prețioasă la obținerea acestui rezultat. Tov. Hoszu Domokoș, morar la moara de ciment, datorită depășirilor obținute cu continuitate lucrează acum în contul zilei de 29 Noembrie, iar morarul Mark Ladislau , în contul zilei de 28 Noembrie. Deasemeni tov. Aurel Moldoveanu, arzător, lucrează în contul zilei de 15 Noembrie, iar tov. Iudiu Arangosi dă producție în contul zilei de 16 Noembrie. întreaga secție mori de făină a reușit ca în cinstea zilei de 7 Noembrie să lucreze în contul zilei de 19 Noembrie, iar secția cuptoare rotative să dea klinker în contul zilei de 11 Noembrie. La obținerea acestor frumoase realizări au contribuit și minerii de la carieră care au aprovizionat la timp secțiile cu materia primă necesară. Dintre aceștia s’au evidențiat în mod deosebit minerul Ion Nistor care lucrează în contul zilei de 1 Decembrie, și Mihai Clusch, bagherist, care Noembrie, lucrează în contul zilei de 18 Datorită acestor importante depășiri, secția carieră dă materie primă în contul zilei de 16 Noembrie. S’au evidențiat deasemeni și muncitorii : Anton Ciutak și Biro Bodola, dela secția împachetare care lucrează in contul celei de a doua jumătăți , a lunii Noembrie. N. SIBIANU corespondent La fabrica de cărămizi Ghiriș Arieș angajamentele devin fapte In dorința de a da cât mai multe cărămizi și țigle pentru marile construcții ale Cincinalului, muncitorii, tehnicienii și funcționarii fabricii de cărămizi Ghiriș Arieș, din Câmpia Turzii muncesc cu multă însuflețire, obținând rezultate însemnate în producție. Tot mai mulți muncitori se avântă cu eforturi sporite în cadrul întrecerii socialiste pentru realizarea angajamentelor luate. Astfel, muncitorii de la cariera de argilă și-au luat angajamentul ca până în ziua de 6 Noembrie să dea 1.000 tone argilă peste plan, angajament ce a fost îndeplinit realizându-se totodată o economie de 72.000 lei. Și muncitorii dela cuptoarele 1 și 2 s’au angajat în cinstea zilei de 7 Noembrie să dea încă 20.000 cărămizi peste plan. Până la data de 15 Octombrie ei au dat 6.600 bucăți cărămizi realizând în acelaș timp o economie de 25.000 lei. Muncitorii de la presa de cărămidă care s-au angajat să dea 130.000 cărămizi peste plan , și-au îndeplinit angajamentul până în prezent în proporție de 75 °/, obținând totodată și o economie de 30.000 lei. In realizarea acestor angajamente un aport prețios l-au adus muncitorii loan Cheresteș, loan Cârlan, Gh. Iacob, Ludovic Bortolovici, Nicolae Socaci, Maria Mureșan și Ștefan Cheresteș care au obținut zilnic depășiri de normă între 35—70 °/o. ION CORDOȘ g corespondent Șantierul anului 1952 Când treci pe șoseaua Ștefan cel Mare construcții noi îți atrag privirea. Ele se înalță în fiecare zi, sunt rezultatele eforturilor depuse de muncitorii, inginerii, tehnicienii și șantierului „Velodrom” al funcționarii întreprinderii Nr. 1 Sovromconstrucție. Aici, în urmă cu un an, erau numai gropi, un loc pustiu lipsit de viață. Acum, în locul lor au apărut tribune, terenuri de sport, săli de gimnastică, cluburi, precum și toate instalațiile necesare unui complex sportiv. Tuturor iubitorilor de sport din Capitală le este astăzi binecunoscut minunatul parc polisportiv „Dinamo”. Acest șantier al întreprinderii Nr. î Sovromconstrucție este un șantier fruntaș, îndeplinindu-și planul de producție pe anul 1951 încă din ziua de 15 Septembrie, dată de la care lucrează în contul anului 1952. Această frumoasă realizare a fost posibilă datorită aplicării înaintatelor metode ale stahanoviștilor sovietici și întrecerii socialiste care a cuprins 95% din totalul muncitorilor. Muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii acestui șantier, înțelegând importanța metodelor stahanoviste, au fost printre primii care au pus în aplicare metoda Schiler, metodă care a dat minunate rezultate în îmbunătățirea calității producției. Se pot cita printre muncitorii care au aplicat această metodă, stahanoviștii și fruntașii în producție : fierar-betonistul Constantin Ghinea, dulgherul Marin Dobre, betonistul I. Truta, caloriferistul Matei Pavel, electricianul Voicu Liteavu, etc. Deasemeni, prin aplicarea metodei Orlov, zidarii Vasile Mătăchiță și Constantin Mihalcea, au obținut depășiri de normă între 90 și 100%. Mecanicul Ion Apostolescu, prin buna îngrijire a utilajului, a reușit să înlăture timpii morți, ceea ce a dus la folosirea mecanismelor în proporție de 95%. MIHAI HOBU corespondent Succesele atelierului de prefabricate al întreprinderii Nr. 12 Petroșani Muncitorii întreprinderii de Construcții Nr. 12 Petroșani, desfășoară larg lupta, în cadrul întrecerii socialiste, pentru a da tovarășilor lor mineri cât mai multe locuințe, case de cultură, etc. Folosind din plin minunatele metode sovietice și bogata experiență a constructorilor sovietici, muncitorii acestei întreprinderi obțin zi de zi însemnate succese. .. Astfel constructorii de la sectorul I Hunedoara, atelierul de prefabricate, au reușit să-și depășească cu mult sarcinile de plan. Numeroase echipe din acest atelier lucrează in contul anului 1952. S’a evidențiat în mod deosebit echipa de fierari betoniști a tov. Gheorghe loan care dela 17 Octombrie efectuează lucrări în contul anului viitor. Echipa tov. Gheorghe loan și-a luat angajamentul ca până la sfârșitul anului să îndeplinească și planul pe primul semestru al anului 1952. Rezultate frumoase a obținut și echipa tov. Martin Fodor fierar de tratst, cu o depășire de 65—80"U și muncitorii Drăgan Mareș și Tănase Aldea care depășesc zilnic norma cu 35—50 °.. PETRE AGACHE corespondent Inovații pe șantierele din Iași La întreprinderea Nr. 4 Sovromconstrucție Iași a luat de curând ființă o comisie de inovații care are sarcina să se ocupe, să ajute pe inovatori în perfecționarea și punerea în practică a inovațiilor și raționalizărilor făcute. Ca urmare a rodnicii activități depuse dle această comisie s’au realizat în ultimul timp o serie de inovații. Astfel, tov. Teodor Duzinschi a conceput o mașină de îndreptat cuie. Această mașină se folosește la îndreptarea cuielor care au fost întrebuințate odată, cum ar fi de pildă cele scoase de la cofraje și constă din două plăci care, prin apăsarea pe o pedală fac această operație de îndreptare. „ Datorită punerii în practică a acestei mașini se realizează importante economii atât de timp, cât și de brațe de muncă, deoarece nu mai sunt necesari 2—3 muncitori care să îndrepte cuiele cu ciocanul. Deasemeni, un colectiv de muncitori sub conducerea tov. Duzinschi a reușit să confecționeze din deșeuri, o masă vibrantă cu dimensiunile 3,60/2,60, care servește la compactizarea betonului pe unele din șantierele întreprinderii. Prin confecționarea acestei mese se reduc cu mult eforturile fizice ale muncitorilor și se obțin importante economii. M. NEGRU corespondent