Constructorul, martie 1952 (Anul 4, nr. 113-116)

1952-03-08 / nr. 113

(?C€^cc£-- -&'U££u4sCt£ . Anii IV Nr. 1134 PAGINI 20 BANI Sâmbătă 8 Martie 1952 Muncitoarele de la „Mondial“ in luptă pentru o producție sporită de cărămizi La fabrica de cărămizi „Mondial”, fruntașele în producție și celelalte muncitoare întâmpină 8 Martie, Internațională a Femeii, prin noi Ziua și însemnate succese în lupta pentru o producție sporită și economică de cărămizi de bună calitate. Tovarășa Maria Balint, care a absolvit de curând școala de calificare, încărcătoarea fruntașă Iuliana Moldovan, fruntașa în producție Maria Zsarko, Ecaterina Hajos și altele împărtășesc cunoștințele lor, la locul de muncă, unor muncitori necalificați, după metoda stahanovistei sovietice Cotlear. In cinstea zilei de 8 Martie, sortatoarea Ecaterina Amschlinger, fruntașă în producție, și-a luat și își îndeplinește cu cinste angajamentul de a reduce rebuturile cu 0,5%. Comunista Éva Samu, muncitoarele Otilia Kruszlitz, de la presa de cărămidă, Margareta Vasas, Cidela Kovács și altele Și-au luat angajamentul de a-și mobiliza tovarășii de muncă depășirea indicelui cantitativ al proloducției, la respectarea normativului de calitate, la folosirea rațională a agregatelor și depășirea indicelui de utilizare a cuptoarelor cu 3%, la reducerea cu 5%U a consumului de combustibil, la folosirea largă a metodelor sovietice Pavel Duvanov, Nina Nazarova, F. Cuznețov, Antonina Jandarova. Astfel, prin muncă avântată, femeile muncitoare de la „Mondial” își arată solidaritatea lor cu femeile din întreaga lume care, după pilda femeilor sovietice, luptă pentru pace, democrație și progres. ST. GABRIEL corespondent lift — Mărirea productivității muncii, sarcină de bază a constructorilor (pag. 2-a) —• Aplicând inițiativa lui Simion Faur, colectivul Fabricii de cărămizi din Timișoara va obține în acest an succese și mai importante (pag. 2-a) — Pentru desvoltarea întrecerii socialiste și a mișcării stahanoviste (pag. 2-a) acest număr. Reducerea prețului de cost trebue să constitue o preocupare a fiecărui salariat. (pag. 2-a) — Femeile sovietice participante active la construirea comunismului (pag. 3-a) — Țările de democrație populară pe drumul construirii socialismului (pag. 3-a) — Conducerea și comitetul întreprinderii Nr. 12 trebue să sprijine întrecerea pe profesiuni (pag. 4-a). — Crimele monarho-fasciștilor și ale stăpânilor lor americani nu vor înfrânge voința de pace, libertate și democrație a poporului grec (pag. 4-a) Reforma bănească și reducerile de prețuri au fost înfăptuite pe baza directivelor și principiilor stabilite și în timpul prevăzut de conducerea partidului și de guvernul Republicii Populare Române. Clasa muncitoare, țărănimea muncitoare, intelectualitatea au primit reforma bănească și reducerile de prețuri cu mare bucurie. Instituțiile de stat au desfășurat o activitate susținută in vederea pregătirii și înfăptuirii reformei bănești. Influența politică a partidului a crescut, ca și legătura lui cu massele. Organizațiile de partid, sfaturile populare, organizațiile sindicale și alte organizații de massă au desfășurat o muncă intensa pentru pregătirea și înfăptuirea reformei. A crescut nivelul politic și nivelul de cunoștințe economice ale cadrelor partidului și organizațiilor de massă, interesul lor pentru studierea și însușirea problemelor economico-financiare, pentru munca gospodărească. Organizațiile de partid au dat dovadă de o mare capacitate de organizare și mobilizare politică a masselor. Reforma bănească și reducerile de prețuri au fost înfăptuite cu succes, dând o lovitură puternică elementelor capitaliste de la orașe și sate, și contribuind la scăderea simțitoare a prețurilor și pe piața neorganizată. La o lună după reformă, prețurile pieții neorganizate se mențin în general la nivelul prețurilor comerciale de stat. Clasa muncitoare, oamenii muncii din orașe se pot aproviziona in condiții mai favorabile decât înainte, îndeplinirea planului de producție industrială se desfășoară cu bune rezultate. Insămânțările de primăvară au început și se desfășoară cu succes. Pentru întărirea economiei și finanțelor țării noastre și pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai în condițiile noi, favorabile, create de reforma bănească și de reducerea de prețuri, Consiliul de Miniștri al R.P.R. și Comitetul Central al P.M.R. hotărăsc cu privire la: I.—Creșterea producției industriale 1. — Ministerele, instituțiile și organizațiile economice centrale vor lua măsuri imediate pentru îndeplinirea și depășirea ritmică a planului de producție, zilnic, săptămânal și lunar, înlăturând „asalturile“ de sfârșit de lună sau de trimestru și orele suplimentare. In felul acesta se va realiza utilizarea rațională a forțelor de muncă și se vor face economii, evitându-se uzajul prea timpuriu al mașinilor, utilajului, agregatelor, risipa de materii prime, combustibil, energie și alte cheltueli ce măresc în mod nejustificat prețul de cost al producției. Ministerele, instituțiile și organizațiile economice vor lua măsuri pentru recuperarea nerealizărilor de plan din luna Ianuarie, încă în cursul acestui trimestru, pentru a asigura astfel complecta îndeplinire a planului pe trimestrul I 1952. 2. — Pentru consolidarea reformei bănești trebue sporită producția bunurilor de larg consum. In acest scop, Comisiunea de Stat a Planificării, Comitetul de Stat al Aprovizionării, Ministerul Industriei Alimentare, Ministerul Industriei Ușoare, Ministerul Industriei Metalurgice și Industriei Chimice, Ministerul Comerțului Interior, Ministerul Industriei Locale și Gospodăriei Comunale, Uniunea Cooperativelor Meșteșugărești și Centrocoop vor elabora și prezenta Consiliului de Miniștri cel mai târziu până la 1 Aprilie 1952 un plan de sarcini suplimentare de producție a bunurilor de larg consum, la Întreprinderile de subordonare republicană, ale Industriei locale precum și în cooperația meșteșugărească. 3. — Sarcina de reducere sistematică a prețului de cost și rentabilitatea întreprinderilor trebue să devină una din preocupările centrale ale ministerelor, instituțiilor și organizațiilor economice centrale, cât și a fiecărei întreprinderi în parte. Sarcinile de reducere a prețului de cost prevăzute în planul anului 1952 trebue sa fie socotite drept sarcini minimale. Ministerele, instituțiile și organizațiile economice centrale vor lua măsurile organizatorice și de control necesare, pentru ca întreprinderile să-și supraîndeplinească sarcinile trasate prin Planul de Stat. 4. — Sarcinile de îmbunătățire a indicilor tehnico-economici, de creștere a productivității muncii, de reducere a procentului de rebuturi, accelerarea vitezei de rotație a fondului de rulment, practicarea unui regim sever de economii trebue să fie desfășurate până jos și urmărite periodic de către ministere. Este necesar ca ministerele să ceară unităților în subordine să raporteze sistematic asupra îndeplinirii acestor sarcini în ramurile pe care le conduc; totodată vor raporta la rândul lor, trimestrial, Consiliului de Miniștri. Comisiunea de Stat a Planificării va prezenta trimestrial Consiliului de Miniștri un raport special privind executarea planului de reducere a prețului de cost, pe ministere, instituții și organizații economice centrale. II.—-Mărirea producției marfă in gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole anexe, gospodăriile agricole colective, întovărășiri și gospodării individuale 5. — Pentru mărirea producției marfă în gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective, întovărășiri și gospodării individuale, Ministerul Agriculturii va lua următoarele măsuri : a) Până la 10 Martie va elabora și va prezenta Consiliului de Miniștri hotărîrea cu privire la „Agrominim“ și până la 1 Aprilie cea privitoare la „Zootehminim“; b) Separarea la gospodăriile agricole de stat a funcțiilor de producție de cele de consum, adică predarea obligatorie către Stat a întregii producții agricole și aprovizionarea unităților pentru nevoile de producție conform planului de aprovizionare, aprovizionarea salariaților se va face din comerțul socialist. In acest scop, până la 25 Martie, Ministerul Agriculturii va lua măsuri pentru reglementarea consumurilor de produse vegetale și animale în gospodăriile agricole de stat, în colaborare cu Comitetul de Stat al Aprovizionării va alcătui și va prezenta Consiliului de Miniștri până la 25 Martie planul lunar de livrări al produselor agricole de către fiecare gospodărie agricolă de stat, până la noua recoltă. Această măsură trebue să fie luată și de Ministerul Comerțului Interior, Ministerul Industriei Alimentare și celelate ministere, pentru fermele alimentare și gospodăriile anexe. Ministerul Agriculturii va lua măsurile organizatorice necesare realizării indicilor tehnico-economici prevăzuți prin plan și va duce o acțiune susținută în vederea reducerii cheltuelilor de cost și pentru ca fiecare gospodărie agricolă de stat să devină rentabilă. In vederea îmbunătățirii muncii gospodăriilor agricole de stat și ajutorării lor, se vor alcătui comisii formate dintr-un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Ministerului de Finanțe și Comisiunii de Stat a Planificării care vor verifica până la 15 Aprilie activitatea Gostat-urilor în anul 1951 și pe 1952. Raportul centralizat al verificărilor efectuate va trebui prezentat Guvernului până la 25 Aprilie. Ministerul Agriculturii va lua măsuri pentru întărirea legăturilor S.M.T.-urilor cu gospodăriile agricole colective și întovărășirile, stabilindu-se o strânsă colaborare între ele. 6. — Ministerul Agriculturii va alcătui și va supune Consiliului de Miniștri: a) până la data de 15 Martie a. c. planul de comasare a terenurilor gospodăriilor agricole de stat; b) până la 15 Mai planul de refacere a patrimoniului viticol și pomicol; c) până la 1 Iulie planul trienal pentru creșterea animalelor. III.—Colectări și achiziții Pentru a concentra în mâinile statului fondurile de mărfuri necesare asigurării industriei cu materii prime și pentru alimentația populației muncitoare de la orașe, se vor lua următoarele măsuri: 7. — Comitetul de Stat pentru Colectări, Ministerul Industriei Ușoare și Ministerul Industriei Alimentare vor lua măsuri pentru colectarea produselor agricole, vegetale și animale rămase în restanță din 1951 și pentru realizarea la termen a sarcinilor de colectare din recolta anului 1952. 8. — Este necesar ca Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum să intensifice achizițiile pentru realizarea integrală a planului său pe 1951—1952. 9. — Ministerul Industriei Ușoare, Ministerul Industriei Alimentare, Ministerul Comerțului Interior și Centrocoop-ul vor lua măsuri pentru încheerea imediată a contractelor cu gospodăriile agricole colective, cu întovărășirile și cu producătorii agricoli individuali și vor urmări executarea lor. 10. — Comitetul de Stat pentru Colectări, Ministerul Industriei Ușoare, Ministerul Industriei Alimentare, Ministerul Comerțului Interior și Centrocoop-ul, vor trimite periodic, la trei zile după încheerea unei decade, Consiliului de Miniștri, datele operative cu privire la mersul colectărilor, achizițiilor și contractărilor, în unități naturale, pentru toate produsele prevăzute în plan. Sarcina realizării integrale a planului de colectări și achiziții trebue considerată ca o sarcină centrală a organizațiilor de partid și a organelor de stat. Pentru realizarea acestei sarcini, organizațiile de partid și sfaturile populare trebue să depună un efort la fel de intens ca și acela desfășurat pentru organizarea și efectuarea reformei bănești. IV.—Circulația mărfurilor 11. — Comitetul de Stat al Aprovizionării, Ministerul Industriei Alimentare, Ministerul Industriei Ușoare și Comisiunea de Stat a Planificării vor trebui să asigure satisfacerea integrală și la timp a cantităților prevăzute în cartele și în primul rând a cartelelor de alimente. Instituțiile prevăzute mai sus trebue să prezinte Consiliului de Miniștri, de fiecare dată când distribuția produselor de cartelă întârzie, un raport cuprinzând cauzele acestei situații și propuneri concrete pentru rezolvarea ei. Deasemenea trebuesc luate măsuri în vederea desfacerii treptate a stocurilor create, în special la produsele textile, imprimându-se un ritm normal desfacerilor. 12. — Organele de stat vor aplica cu strictețe prevederile Hotărârii Consiliului de Miniștri referitoare la exercitarea comerțului particular, în scopul înlăturării manevrelor speculative care în mod artificial ar încerca să provoacă urcări de prețuri. 13. — Ministerul Comerțului Interior va prezenta proectul de Hotărîre cu privire la reorganizarea comerțului de stat, până la 10 Martie 1952. 14. — In vederea măririi beneficiilor unităților comerciale, Ministerul Comerțului Interior și Centrocoop-ul vor lua măsuri în vederea reducerii cheltuelilor de circulație, a pierderilor și împotriva furturilor. V.—Muncă și salarii Pentru a asigura sporirea volumului producției și creșterea puterii de cumpărare a salariilor, se vor lua următoarele măsuri: 15. — Toate ministerele, instituțiile și organizațiile economice centrale vor termina examinarea normelor tehnice până la data de 1 Aprilie 1952. De asemenea, vor lua măsuri pentru explicarea acordului, astfel încât fiecărui muncitor să-i fie clar câți lei și câți bani primește pentru fiecare unitate de produs pe care o lucrează, iar acolo unde sistemul de acord este prea complicat, va fi simplificat. 16. — Având în vedere importanța respectării stricte a corelațiilor date prin plan între creșterea productivității muncii și salariului mediu, și între creșterea volumului producției și a fondului de salarii, organizațiile de partid din întreprinderi, direcțiile generale și ministerele vor cerceta orice nerespectare a acestei sarcini și vor lua măsuri de îndreptare a greșelilor. 17. — In vederea executării unui control reguros asupra cheltuelii fondului de salarii, Comisiunea Controlului de Stat și Banca de Stat vor urmări Îndeaproape felul cum este folosit fondul de salarii, semnalând fără întârziere Consiliului de Miniștri deficiențele existente în acest domeniu. Banca de Stat va trebui să organizeze, până la 1 Aprilie 1952, evidența plății fondului de salarii pe categorii de salariați, conform Planului de Stat. VI.—îmbunătățirea muncii sistemului financiar 18. — Ministerul de Finanțe va lua măsuri pentru încasarea în termenele prevăzute a impozitelor și taxelor, raportând periodic Consiliului de Miniștri asupra realizării bugetului de stat. .......... 19. — Pentru încasarea creditelor agricole ramase în restanță datorită (Continuare în pag. 4-a) Hotărîrea Consiliului de Miniștri al R.P.R. și a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român privind măsurile necesare pentru consolidarea succesului reformei bănești In cinstea Zilei Internaționale a Femeii 8 MARTIE Zidărița Elena Lercă Poporul muncitor din patria noastră alături de oamenii muncii din lumea întreagă sărbătorește astăzi Ziua Internațională a Femeii. Ziua de 8 Martie, este întâmpinată de oamenii muncii de pretutindeni în condițiile creșterii pericolului de război, ca urmare a politicii războinice dusă de imperialiștii americani și englezi. Această zi constitue un nou prilej de afirmare a voinței neclintite pentru apărarea drepturilor femeilor ca mame și cetățene, pentru apărarea vieții copiilor lor, pentru pace. Cele 133 milioane de femei din 61 țări, încadrate în Federația Democrată Internațională a Femeilor constitue o puternică forță a lagărului partizanilor păcii. Ele ridică glasul lor împotriva ațâțătorilor la un nou război mondial, înfierând cu ură crimele săvârșite de imperialiștii americani și englezi în Coreea, Vietnam, Egipt. In primele rânduri ale femeilor luptătoare pentru pace stau cu cinste femeile sovietice, care întâmpină anul acesta ziua de 8 Martie cu noi izbânzi in lupta pentru construirea comunismului, pentru pace. Exemplul glorios al femeilor sovietice este urmat de femeile din țările de democrație populară în lupta lor pentru construirea socialismului, pentru o viață nouă. In țara noastră 8 Martie este întâmpinat prin noi succese în muncă, printr’un avânt general în lupta pentru îndeplinirea planului, pentru pace. Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la Ziua Internațională a Femeii, 8 Martie, arată că: „Femeile muncitoare din țara noastră, cărora regimul de democrație populară le-a asigurat deplina egalitate în drepturi și largi posibilități de desvoltare a energiei lor creatoare, devin o forță tot mai activă în lupta pentru consolidarea cuceririlor poporului nostru, pentru construirea socialismului, pentru întărirea patriei noastre libere, pentru apărarea păcii în lume”. Patria noastră se mândrește cu sute de femei stahanoviste și fruntașe în producție, femei cu munci de răspundere in aparatul de stat, femei ingineri, tehnicieni, medici, etc. Și în sectorul construcțiilor și industriei materialelor de construcții, femeile muncitoare au obținut în cinstea Zilei Internaționale a Femeii noi succese în producție. Zi de zi crește numărul femeilor muncitoare din sectoarele noastre, care capătă, o calificare, care se străduise să contribue din plin la înălțarea mărețelor construcții ale cincinalului. Cu totul alta este situația în țările capitaliste, coloniale și dependente ,unde în urma cursei nebunești a înarmărilor, se înrăutățește tot mai mult situația femeilor muncitoare și a copiilor ,unde milioane dintre ei pier din cauza muncii istovitoare, a foametei și a bolilor. In frontul uriaș al oamenilor cinstiți din lumea întreagă care luptă împotriva ațâțătorilor la un nou măcel mondial, femeile alături de soții, copiii și părinții lor își spun cu hotărîre cuvântul pentru pace. Omenirea întreagă privește cu admirație la femei ca Monica Felton, Lilly Wächter, Nora Rudd din țările imperialiste, care au arătat lumii întregi sălbătăciile comise de cotropitorii americani în Coreea. Ele sunt crunt persecutate de guvernele țărilor lor, dar nu pot fi împiedicate de a spune adevărul. „Femeile din lumea întreagă doresc sincer pacea. Ele nu vor ca bomba atomică să le ucidă copiii și să le distrugă căminele. Ele nu vor ca fiii și soții lor să participe la un nou război de agresiune împotriva popoarelor, care doresc să trăiască libere într’o lume de pace”. Aceste cuvinte din rezoluția adoptată la Sesiunea Comitetului Executiv al F.D.SF. din Decembrie 1931, arată calea pe care pășesc cu hotărîre femeile de pretutindeni în lupta lor pentru apărarea vieții pașnice. Cu prilejul lui 8 Martie, femeile din patria noastră își întăresc hotărîrea de a munci și lupta cu tot mai multă dârzenie pentru construirea socialismului în țara noastră, pentru zădărnicirea planurilor ucigașe ale dușmanilor de moarte ai omenirii, imperialiștii americani, și a slugilor lor sitoiste, pentru victoria forțelor mondiale ale păcii și socialismului. In ziua schimbului de onoare încă de dimineață, înainte de începerea lucrului, muncitoarele de la atelierul Grivița al întreprinderii Nr. 19 Instalații, își pregăteau materialele, ca, în ziua schimbului de onoare, organizat în cinstea zilei de 8 Martie, Ziua Internațională a Femeii, să obțină însemnate succese-Muncitoarea Ralița Marian, electriciană, lucrează cu mult spor. Nu pierde nicio clipă. Pe fața ei se citește dorința de a obține în cinstea zilei de 8 Martie cea mai însemnată depășire. Și dorința aceasta a devenit realitate- După terminarea lucrului au apărut primele cifre la graficul de producție. Rațila Marian a depășit planul cu 211 la sută. S’au evidențiat în întrecere tovarășele : Elisabeta Timofte, de la secția tinichigerie, Florica Piloș, normatoare, Lucreția Radu, Călinescu Maria, funcționare și altele. forMrlvu* (&QUs, Când a început să lucreze pe șantier, Elena Lercă, avea numai 17 ani. Se angajase ca muncitoare necalificată. Căra mortar și cărămizi pentru echipele de zidari. Ii plăcea tare mult munca de constructor. De multe ori stătea și privea timp îndelungat cum lucrau zidarii, cum așezau cărămizile, cum mânuiau mistria, îndrăgise meseria de zidar. In mintea ei se născuse o dorință care creștea din zi in zi, să devină și ea zidăriță. — Văd că-ți place munca asta de zidar — îi spuse într'o zi un tovarăș, care o vedea uităndu-se mereu cum lucra. De ce nu încerci și tu? Urmează școala de calificare și ai să ajungi mâine, poimâine, zidăriță, numai să-ți dai interesul. Elena Lercă se tot gândea mereu. Parcă nu îndrăznea să spună la nimeni că vrea să devină zidăriță. — Oare am să pot și eu să așez așa repede cărămizile? Să lucrez și să mă iau la întrecere cu bărbații? După câteva zile se duse hotărită la inginerul șantierului. — Tovarășe inginer, vreau să urmez și eu școala de calificare. Vreau să mă fac zidăriță, să crească și din mâinile mele ziduri înalte, mândre, așa cum înalță bărbații. Și noi femeile vrem să contribuim cât mai mult la înflorirea Patriei noastre. — Bine tovarășă Lercă — ti răspunse inginerul. Noi o să-ți dăm tot sprijinul să înveți cât mai repede zidăria. Elena Lercă își luă un caiet și începu să urmeze cursurile școlii de calificare. Zilele treceau. Urmărea cu atenție lecțiile ce se predau la școală, învăța in fiecare seară, până noaptea târziu. Veni și ziua examenului. Tânăra muncitoare, Elena Lercă s’a gândit câteva clipe, apoi a răspuns la întrebare. Inginerul-șef a felicitat-o, tovarășele ei de muncă au imbrățișat-o cu dragoste. Dorința ei devenise realitate. Mică, cu fața rotundă, cu o basma colorată prinsă sub bărbie, zidărița Elena Lercă, lucrează din zi in zi tot mai bine, mâinile-i apucă cu repeziciune cărămizile și le așează pe zid. Astăzi tovarășa Elena Lercă se numără printre zidarii buni ai întreprinderii. In permanență obține depășiri însemnate de normă, iar in cinstea zilei de 8 Martie, angajamentele pe care și le-a luat au devenit fapte vii, contribuție prețioasă la lupta pentru apărarea păcii. PRODUCȚIE CINSTE FRUNTAȘELOR IN Tov. MARIA RUSU, de la o fabrică din Dej, fruntașe in producție, a reușit, in cinstea zilei de 8 Martie să obțină noi și importante realizări. Tov. VIRGINIA PATRAS, electriciană, de la întreprinderea de construcții Nr. 1, muncind cu elan in întrecerea socialistă, a reușit să devină fruntașe in producție. Tov. ANGELA MOCANU, muncitoare zidar, de la șantierul Școala Medie Electrotehnică, aplicând metoda sovietică Orlov, depășește cu regularitate sarcinile de plan. Tov. ELENA GYENGE, fruntașe in producție la Fabrica de cărămizi din Timișoara, datorită aplicării metodei sovietice de banchetare, și-a depășit sarcinile de plan. întrecerea intre șantierele întreprinderii de Construcții Nr. 2 se desfășoară cu avânt In întrecerea socialistă între șantierele întreprinderii de Construcții Nr. 2, lansată de căitre șantierul Institutul Agronomic, muncitorii obțin noi și însemnate realizări. Inginerii și tehnicienii s’au angrenat și ei în această acțiune, luând o serie de măsuri organizatorice care să asigure îndeplinirea obiectivelor întrecerii socialiste. La șantierul Institutul Agronomic, de pildă, tehnicienii au pus în aplicare un procedeu de turnare cu 2 betoniere deodată. Anumite lipsuri în ce privește mâna de lucru necesară au fost acoperite printr-o bună organizare a muncii pe întreg șantierul. La transportul cărămizilor a fost instalată o bandă rulantă care înlocuește munca a 6 oameni. S’a înființat o echipă specială care aprovizionează cu materiale toate echipele de zidari înainte de începerea lucrului. . întrecerea socialistă a cuprins 98 V% din totalul muncitorilor productivi. Roadele întrecerii socialiste au și început să se arate; șantierul Institutul Agronomic și-a depășit planul pe ultima decadă cu 12%. Productivitatea muncii pe cap de salariat a crescut cu 1,37%. In fruntea acestei acțiuni s’au situat zidarii stahanoviști Ștefan Bolea, Aurel Ana și meșterul Ion Kelemen. S’au mai evidențiat echipele tovarășilor Alexandru Szilagy, dulgher, Ion Moldoveanu, fierar-betonist, • zidarul Mihai Mieițoiu și alții. ★ Pe șantierul „23 August", întrecerea socialistă se desfășoară cu acelaș entuziasm. De unde până acum nu existau grafice de producție, astăzi, datorită preocupării tehnicienilor și conducerii șantierului, rezultatele întrecerii socialiste sunt zilnic urmărite și afișate la locurile de muncă. Cu prilejul consfătuirilor de producție, se repartizează locurile de muncă, ținându-se seamă de pregătirea profesională a fiecărei echipe. Pentru a asigura calitatea lucrărilor, comitetul de șantier s-a ocupat îndeaproape de aplicarea metodei Schiler, de luare și predare a lucrărilor cu proces verbal. Până în prezent, 18 echipe și-au luat angajamentul să folosească această metodă. Aprovizionarea din timp a locurilor de muncă cu materialele necesare și avântul cu care se desfășoară întrecerea socialistă, au dus la depășirea planului valoric cu 10% în ultima decadă. S’au evidențiat în mod deosebit instalatorul Ilie Paraschiv, zidarii Ilie Ghiță, Ion Petre și Vasile Mureșan, săpătorii Stan Manolache și Sterie Dobre, muncitoarea la transporturi, Roza Karácsony și mulți alții. Muncitorii, inginerii și tehnicienii de pe șantierul Școala Medie Dudești continuă și ei să obțină frumoase realizări. Planul valoric pe ultima decadă a fost depășit cu 9%. Din numeroasele echipe, din cadrul întreprinderii, care și-au luat angajamente, s’au evidențiat în mod deosebit echipele de dulgheri ale lui Andrei Hurcovski, Vasile Trușcoaică, și echipa de zugravi a lui Nicolae Cărmaș. Pe șantierul St. U. C. s’au evidențiat echipele de dulgheri ale lui Mihai Scripcaru și Ludovic István. Realizările muncitorilor și tehnicienilor constructori din cadrul întreprinderii Nr. 2, arată hotărîrea lor de a lupta pentru depășirea sarcinilor de plan pe anul 1952, conștienți fiind că prin aceasta vor contribui la consolidarea reformei bănești, la ridicarea necontenită a nivelului de trai al oamenilor muncii. E. CONDREA * Institutele de proiectare au pornit in întrecere Cu prilejul primirii Steagului Roșu de producție, colectivul I.P.C.S. a chemat la întrecere toate institutele de proiectare ale M.C.I.M.C. Inginerii, tehnicienii și muncitorii institutelor au răspuns cu entuziasm acestei chemări, luându-și angajamente menite să ridice nivelul întrecerii socialiste, să asigure îndeplinirea tuturor indicilor de plan pe 1952. Colectivul Institutului de proiectări „Sovromconstrucție“ s-a angajat să depășească cu 4,5 ° o prevederile planului de proiectare pe acest an, să reducă costul lucrărilor prin proiectare față de 1951 cu 1% peste sarcina de plan, să mărească productivitatea muncii pe proiectant cu 4 °/o peste productivitatea planificată pe 1952, etc. Pentru a asigura înfăptuirea acestor angajamente se vor lua o serie de măsuri tehnico-organizatorice. In primul rând se va spori la maximum utilizarea documentației ți a experienței tehnice sovietice. Deasemeni se va generaliza metoda de lucru în lanț la lucrările respective. Tehnicienii, inginerii și muncitorii I.P.C., răspunzând chemării la întrecere, și-au luat o serie de angajamente, printre care menționăm: depășirea cu 12 °/o a planului de proiectare pe 1952, reducerea costului lucrărilor prin proiectare cu 5% față de 1951, mărirea productivității muncii pe proiectant cu 12 °/o față de productivitatea realizată în 1951-O serie de măsuri tehnico-organizatorice pe care le va lua conducerea Institutului vor asigura realizarea acestor angajamente. Astfel, se vor elabora proiecte de organizare a șantierelor, în vederea unei bune planificări a muncii la executarea construcțiilor, se va ridica nivelul profesional al tehnicienilor prin folosirea metodei Cotlear și a cursurilor de perfecționare, se vor introduce pe scară largă tipizările și prefabricatele, se vor utiliza într-o proporție mai mare materialele locale, etc.