Constructorul, septembrie 1952 (Anul 4, nr. 140-142)

1952-09-13 / nr. 140

Proletari din toate țările, aniți-vă! Anul IV — Nr. 1404 PAGINI 20 BANI Sâmbătă 13 Septembrie 1952 Să instruim temeinic organele sindicale nou alese Alegerile sindicate au constituit un eveniment de mare însemnătate în viața oamenilor muncii din țara noastră, care, sub conducerea înțeleaptă a partidului, luptă pentru îndeplinirea planului înainte de termen, pentru făurirea unei vieți noi și fericite pentru toți cei ce muncesc din patria noastră. Participând la alegerile sindicale, oamenii muncii au ridicat numeroase probleme legate de procesul de producție, de întărirea disciplinei socialiste a muncii și de construcția vieții noi în patria noastră. In cadrul adunărilor generale și conferințelor ținute în Întreprinderi și pe regiuni, care au constituit adevărate tribune a criticii și autocriticii, oamenii muncii au scos cu curaj la iveală lipsurile ce au existat în activitatea unor organe sindicale, contribuind astfel la desvoltarea simțului de răspundere al acestora față de nevoile producției, la ridicarea capacității lor de organizare și mobilizare a masselor de salariați în lupta pentru construirea bazei economice a socialismului în țara noastră. Alegerile sindicale au arătat cât de mult a crescut nivelul politic și ideologic al celor ce muncesc, precum și hotărîrea lor fermă de a merge pe drumul trasat de partid lupta pentru construirea socialismului. Cresînterea nivelului politic și a interesului oamenilor muncii față de problemele vieții obștești s-au reflectat minunat în combativitatea lor, în exigența lor față de candidați. Făcând dovada unei ascuțite vigilențe revoluționare, membrii organizațiilor sindicale s-au ridicat cu hotărîre împotriva elementelor cu trecut dubios, demascându-le și arătând că astfel de elemente nu au ce căuta în conducerea organizațiilor sindicale; de asemenea au respins candidaturile acelor activiști care au dat dovadă de comoditate, de lipsă de interes față de bunul mers al activității sindicale, încrederea masselor și cinstea de a fi în fruntea organizațiilor sindicale, le-au obținut acei activiști care s-au dovedit a fi puți organizatori ai muncii sindicale, oricecare au dovedit dragoste și abnegație în activitatea lor. In sectorul construcțiilor și industriei materialelor de construcții, oamenii muncii au ales în conducerea organizațiilor sindicale pe cei mai buni activiști, oameni cu experiența muncii sindicale, precum și numeroși stabinoviști și fruntași în producție, fruntași ai construcției noastre socialiste. Prezența în comitetele de secție, de întreprindere și în comitetele sindicale regionale a stahanoviștilor și fruntașilor în producție ca Simion Faur, Iacob Văcar, Aurel Ana, Iuliu Bereczky, Alois Boroș, Maria Russu și numeroși alții constitue o chezășie că în fruntea organizațiilor sindicale au fost aleși oamenii cei mai reprezentativi, stimați și iubiți de masie. Ar fi greșit însă să se creadă că numai prezența acestora în organele sindicale va rezolva problemele în ansamblul lor. Fără o temeinică muncă organizatorică, fără un sprijin permanent și sistematic și fără o temeinică instruire a organelor noi alese, munca sindicală nu va putea să se îmbunătățească și să-și îndeplinească sarcina de a educa și mobiliza massele de constructori în lupta pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor ce le revin în primul nostru plan cincinal. Dragostea de muncă și elanul stahanoviștilor și fruntașilor în producție aleși în noile organe sindicale vor fi înăbușite, dacă aceștia nu vor primi o instruire temeinică asupra felului cum să muncească, instruire ce trebue să vină în primul rând de la Comitetele sindicale regionale. Congresul Uniunii Sindicatelor Constructori, ce va avea loc la sfârșitul lunii Septembrie la București, trebue să fie un prilej de îmbunătățire a activității sindicale, iar Întrecerea socialistă trebue organizată în așa fel încât să nu rămână nici un constructor în afara luptei pentru îndeplinirea planului înainte de termen. Să ajutăm organele sindicale din întreprinderi ca, în cinstea Congresului, să-și îmbunătățească munca, să învețe să organizeze și să conducă concret eforturile constructorilor noștri, pe drumul minunat arătat de constructorii sovietici, oamenii care folosesc tehnica cea mai înaintată din lume. A instrui temeinic, după un plan bine studiat, organele nou alese, a le arăta concret cum trebue să muncească, — iată preocuparea de care trebue să dea dovadă fiecare comitet sindical regional. Acolo unde a existat o asemenea preocupare rezultatele nu au întârziat să se arate. In urma instruirii temeinice făcută de Comitetul sindical regional constructori Constanța, munca comitetului de întreprindere al fabricii de ciment „Ideal“ Cernavoda s’a îmbunătățit simțitor. Președintele și locțiitorul de președinte pentru a mobiliza muncitorii în întrecerea socialistă în cinstea Congresului Uniunii Sindicatelor Constructori au antrenat în muncă întreg comitetul de întreprindere, fapt care a dus la îmbunătățirea organizării și conducerii întrecerii socialiste, la creșterea numărului muncitorilor antrenați în lupta pentru îndeplinirea și depășirea planului. Pentru instruirea organizatorilor de grupă, comitetul fabricii „Ideal“ Cernavoda, a deschis două cursuri serale cu un număr de 40 elevi. Succese asemănătoare a obținut și Comitetul sindical regional constructori Timișoara, care, ocupându-se de instruirea organelor nou alese, a contribuit la îmbunătățirea muncii sindicale la fabrica de cărămizi din Timișoara, care a câștigat în primul semestru al anului Steagul Roșu de producție pe sector iar în cinstea Congresului dau produse în contul zilei de 21 Septembrie 1952. O preocupare temeinică în această privință a existat și la Comitetul sindical regional constructori București, care, pe baza unui plan de lecții, a instruit 400 comitete de întreprindere pe fiecare problemă în parte. Un fapt semnificativ în ce privește felul cum se reflectă în producție instruirea organelor sindicale îl constitue Comitetul sindical regional constructori Craiova, care atât timp cât nu s’a ocupat de instruirea comitetului de întreprindere al fabricii de cărămizi „Ceramica“ Mofleni, acesta nu a știut cum să muncească, iar planul de producție nu a fost îndeplinit. Când, în urma unei critici s'a pornit la instruirea comitetului, munca s-a îmbunătățit, iar planul de producție pe luna iulie a fost și el depășit. Sunt însă unele comitete sindicale regionale constructori care au dat dovadă de nepăsare față de această problemă și care au considerat că munca lor a luat sfârșit odată cu alegerea noilor comitete, nemaiocupându-se apoi de instruirea lor. Astfel, o serie de comitete de întreprindere nou alese, fiind lipsite de o instruire temeinică și de o îndrumare practică, muncesc superficial, fără combativitate în diferitele probleme ce se ivesc în procesul de producție. Un astfel de exemplu l-a dat Comitetul sindical regional constructori Oradea, care, după alegerea comitetului de întreprindere de la fabrica de cărămizi „Crișul“, nu s’a mai ocupat de el. Urmare a fost că cei aleși în comitet nu au știut cum să muncească, cum să ajute grupele sindicale astfel că și întrecerea socialistă a căpătat un caracter birocratic și formal. Un exemplu asemănător îl dă și Comitetul sindical regional constructori Cluj, care, considerând sarcina lui terminată odată cu alegerea noilor comitete, a trimis simultan în concediu nu mai puțin de trei activiști, în frunte cu președintele, tov. Florian Hoțupan. Cum va putea oare Comitetul sindical regional să justifice, faptul că de mai bine de două luni, de când s-au terminat alegerile comitetelor de întreprindere din regiune, acestea nu au primit o instruire temeinică in ce privește felul cum să muncească, sau că stahanoviști cunoscuți ca Simion Faur, membru al comitetului regional și al comitetului de întreprindere al fabricii de ciment Turda, sau Iacob Văcar, dela aceeași fabrică, și el membru al comitetului regional, nici nu au fost cel puțin înștiințați despre sarcinile ce li s’au încredințat în cadrul comitetului regional ? Această lipsă pornește Însăși dela tov. Țârândă, instructorul Uniunii, care, deși activist al secției culturale, cât timp a stat în regiune nu s’a preocupat nici el de această problemă. Nu întâmplător în regiunea Bacău, alegerile la numeroase grupe sindicale au trebuit să fie anulate, precum nu este întâmplător nici faptul că o serie de organizatori de grupă, oameni crescuți de partid, cu o educație nouă, un spirit revoluționar, nu știu ce au de făcut. Acest lucru se datorește Comitetului sindical regional constructori, care, în loc să instruiască noul comitet al Trustului Nr. 8 „Soivromconstrucție“ în ce privește felul cum trebue organizate alegerile în grupele sindicale și cum să-i instruiască pe noii organizatori de grupe, s’a mulțumit să meargă pe teren numai pentru a face act de prezență, așa cum a procedat tov. Constantin Caciurea, fostul președinte al Biroului regional constructori Bacău. Munca dusă în acest fel de către unele comitete regionale sindicale constructori nu poate să fie decât dăunătoare și contrară sarcinilor trasate de C.C. al C.G.M. prin Hotărîrea din 22—23 Februarie 1952. De Lipsurile ce mai există în această direcție datoresc și Comitetului Executiv al Uniunii Constructori care nu a pregătit suficient instructorii săi pentru a se ocupa de această problemă. Comitetul Executiv al Uniunii Sindicatelor Constructori analizând lipsurile, a hotărât ca în cinstea Congresului să treacă la înlăturarea lor, trecând de curând la organizarea unui temeinic instructaj care să cuprindă organele sindicale — de la comitetele regionale până la organizatorii de grupe. Instructajul făcut de Comitetul Executiv al Uniunii cu președinții și locțiitorii președinților comitetelor sindicale regionale a constituit un ajutor prețios în această direcție. Pentru ca planul de instruire întocmit de Uniune să capete viață, trebue ca fiecare comitet regional să-și întocmească el însuși un plan operativ în legătură cu această problemă, în care să fie prevăzută în primul rând instruirea comisiilor pe probleme din cadrul comitetelor regionale și al comitetelor de întreprindere. Deasemenea comitetele sindicale regionale trebue să acorde tot sprijinul comitetelor de întreprindere în instruirea comitetelor de secție și a organizatorilor de grupe. Va trebui dusă o astfel de muncă încât nici un membru din comitetele de întreprindere, din comitetele de secție și nici un organizator de grupă să nu rămână în afara instructajului. Marele Lenin ne învață că arta de a conduce nu este înăscută oamenilor, ci se capătă prin experiență. De aceia este foarte necesar să se acorde o deosebită atenție instruirii cadrelor. Instruirea nu trebue să fie abstractă, ci trebue să fie împletită strâns cu munca practică, bazată pe fapte și date specifice întreprinderii respective. Este necesar ca instruirea să arate în mod concret fiecărui activist ce are de făcut pentru realizarea sarcinilor încredințate. Numai cunoscând temeinic problemele, organele sindicale nou alese vor putea face față cu cinste sarcinilor grele, dar mărețe pe care partidul le-a pus în fața organizațiilor sindicale — de a educa massa de salariați în spiritul unei noi atitudini față de muncă și față de avutul obștesc, de a-i mobiliza tn lupta pentru îndeplinirea mărețului nostru plan cincinal, chezășie a unui viitor fericit pentru cei ce muncesc din patria noastră, aducând astfel o însemnată contribuție la întărirea marelui front al păcii. Cărămizi peste plan Apariția proiectului de Constituție a R.P.R. a însuflețit și mai mult pe muncitorii și tehnicienii fabricii de cărămizi „Aradul” în lupta pe care o duc zi de zi pentru a produce cât mai multe cărămizi necesare mărețelor construcții socialiste din țara noastră. Aplicând metodele de lucru sovietice ca Mucosov, de aprindere rapidă cu cărbuni în loc de lemne, Duvanov, de așezare și ardere rapidă a cărămizilor în cuptor, metoda graficului orar a stahanovistei sovietice Valentina Hrisanova, care a fost introdusă în toate cele trei secții, metoda Frenkel, de rebanchetare a cărămizilor crude la uscat — muncitorii fabricii au obținut însemnate succese în lupta pentru îndeplinirea planului de producție pe acest an înainte de termen. Astfel, pe primele opt luni ale anului s-a realizat 91,79% din planul pe 1952 la cărămizi crude, iar la cărămizi arse 99,06%. In cadrul întrecerii pe secții, în frunte se situează secția I-a, care până la sfârșitul lunii August și-a depășit sarcina lunară de plan la cărămizi crude cu 19,7% iar la cărămizi arse cu 11,05%. I. MICLEA corespondent Viața econ desvoltă pe baz construirii socio culturale a oair și a capacității . ire Române). ----------NTRUL . bucurești j jr —,85 ® ®- re Române se ale, in interesul in materiale și banale a tării îs. In sala Institutului de Istorie și Filosofie al Academiei R.P.R. a avut loc Luni seara ședința lărgită a Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R., la care au participat și reprezentanți ai organizațiilor de massă și culturale precum și secretari ai comitetelor regionale de luptă pentru pace. Ședința a fost prezidată de acad. M. Sadoveanu, președintele Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. D-sa. a dat cuvântul prof. univ. Florica Mezincescu, membră a Consiliului Mondial al Păcii. Tov. prof. univ. Florica Mezincescu a făcut, o largă expunere asupra importanței internaționale a Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii, care va avea loc la Viena la 5 Decembrie 1952. In numele Biroului Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii, tov. Sorin Toma, membru al Consiliului Mondial al Păcii, a expus apoi planul de muncă pentru pregătirea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. In vederea Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii, care va avea loc la începutul lunii Decembrie la Viena, se va desfășura în țara noastră, în zilele de 14—16 Noembrie, Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. Hotărîrea luată în acest sens de către Comitetul Permanent pentru Apărarea Păcii a fost primită cu însuflețire în toate orașele și satele patriei noastre. Laolaltă cu oamenii cinstiți din lumea întreagă, poporul nostru este hotărît să sprijine din toate puterile lupta mondială pentru asigurarea și întărirea păcii, pentru zădărnicirea uneltirilor războinice ale imperialismului american și al mercenarilor săi. Cu entuziasm răspunde poporul nostru lozincil sub care se desfășoară pregătirile în vederea Congresului dela Viena’. ..Pacea poate fi salvată! Pacea trebui să fie salvată!”. Purtând în inimi convingerea fermă în justețea acestei chemări, oamenii cinstiți din țara noastră vor ști să facă din pregătirea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace, o dinamică și vastă campanie, menită să ridice la un nivel cât mai înalt activitatea și combativitatea masselor largi populare în lupta pentru pace și socialism. La fel ca și celelalte popoare ale lumii, poporul nostru găsește un izvor de curaj și încredere în creșterea necontenită a forței materiale și morale a Uniunii Sovietice. Mărețele biruințe ale acesteia pe frontul muncii pașnice și creatoare, progresul rapid al Uniunii Sovetice pe drumul construirii comunismului, reprezintă o puternică garanție că planurile războinice ale imperialismului se vor prăbuși. Iată pentru ce campania de pregătire a Congresului Comitetelor de luptă pentru pace trebue să prilejuiască o largă acțiune de popularizare a politicii staliniste de pace, a succeselor istorice cu care oamenii sovietici întâmpină cel de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolșevic) al U.R.S S. și cea de a Ia vederea pregătirii participării țării noastre la Congresul Popoarelor pentru Apărarea Păcii și pentru Îmbunătățirea muncii politice de masfă pe tărâmul luptei pentru pace, urmează să se țină în zilele de 14—16 Noembrie Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. Luând cuvântul, membrii Comitetului Permanent, reprezentanți ai organizațiilor de massă, ai uniunilor de creație, ai minorităților naționale, slujitori ai cultelor, și-au exprimat hotărîrea de a susține acțiunile ce vor avea loc in pregătirea congresului, angajându-se să mobilizeze noi masse de cetățeni la lupta activă pentru apărarea păcii, pentrusdrobirea uneltirilor agresive ale imperialiștilor americani și englezi. Planul de muncă pentru pregătirea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace a fost aprobat în unanimitate prin puternice aplauze de către membrii Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. 35-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Deasemeni, campania de pregătire a Congresului este strâns legată de desbaterea proiectului noii noastre Constituții, legea fundamentală, care vorbește dela un capăt la celălalt de hotărîta voință de pace a poporului nostru. Dragostea de pace a poporului nostru se oglindește puternic in întețirea muncii pe frontul construcției noastre socialiste, în strădania patriotică muncitorilor, tehnicienilor și ingineria lor, care își închină forțele lor cauzei făuririi unei vieți îmbelșugate și fericite pentru toți cei ce muncesc. Dar cu cât este mai puternică dragostea noastră de pace și libertate, cu atât mai aprinsă este ura poporului nostru împotriva ațâțătorilor la război. Campania de pregătire a Congresului trebue să însemne o și mai organizată acțiune pentru demascarea uneltirilor imperialiste, a nemaipomenitelor crime făptuite de mercenarii sângeroșilor monopoliști americani. Ura împotriva dușmanilor imperialiști ai vieții noastre pașnice și libere să se îndrepte și împotriva spioni, trădători și diversioniști a celor care ar mai cuteza să conspire împotriva Patriei și poporului nostru! Massele largi populare din țara noastră vor trebui să cunoască Hotărîrile. Consiliului Mondial al Păcii cu privire la reglementarea pașnică a problemei germane; cu privire la reducerea armamentelor și controlul real asupra acestei reduceri; cu privire la interzicerea armei atomice, chimice și bacteriologice; cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Aceste hotărîri sunt obiectivele pentru care se ridică astăzi la luptă zeci de milioane de oameni din lumea întreagă. Pentru realizarea acestor obiective luptă și poporul nostru muncitor, dând un nou și puternic avânt întrecerii socialiste pentru îndeplinirea planului pe anul acesta în numai 11 Planul prevede obiectivele acțiunii de pregătire a congresului, măsurile ce se vor lua pentru intensificarea muncii politice de massă, pentru întărirea organizatorică a comitetelor de luptă pentru pace, pentru desfășurarea acțiunii de masfă, etc. De asemenea, planul prevede că în vederea pregătirii congresului vor avea loc, între 15 Septembrie și 5 Octombrie, în întreprinderi, instituții, cartiere și sate ,adunări ale oamenilor m muncii în cadrul cărora se vor realege comitetele de luptă pentru pace și se vor alege delegați pentru conferințele raionale. Intre 5 și 25 Octombrie vor avea loc conferințe pe raioane unde se vor realege comitetele raionale de luptă pentru pace și se vor alege delegați pentru conferințele regionale. Intre 20 Octombrie și 1 Noembrie, vor avea loc conferințele pe regiuni unde se vor realege comitetele regionale de luptă pentru pace și se vor alege delegați pentru congresul care va avea loc în Capitală în zilele de 14,15 și 16 Noembrie, luni, căutând cele mai bune mijloace pentru a obține creșterea producției și productivității muncii. Intensa acțiune de pregătire a Congresului, cuprinderea în această campanie a unor masse cât mai largi, va trebui să însemne o îmbunătățire a muncii în toate domeniile vieții noastre economice și culturale. Muncitotorii, tehnicienii și funcționarii din ramura construcțiilor își vor face o datorie de onoare din a participa cât mai activ la succesul acestei campanii. Oamenii care trăiesc din plin mărețul efort al făuririi socialismului, oamenii care ridică în toate colțurile țării atâtea mărețe construcții închinate păcii, nu pot dori nimic altceva mai presus decât zădărnicirea uneltirilor prin care imperialismul american și slugile sale de teapa bandiților titoiști ar vrea să distrugă rodul muncii noastre pașnice. Muncitorii și tehnicienii din construcții își vor dovedi astfel, prin noile lor victorii în muncă, atașamentul față de măreața cauză a păcii. Sprijinind Comitetele de luptă pentru pace din fabricile și de pe șantierele noastre, sprijinind construirea de noi comitete și activizând munca lor, noi vom sprijini reușita Congresului, prin care poporul nostru își va exprima dragostea sa de pace, hotărîrea sa fermă de a o apăra. Este limpede că fiecare om al muncii va trebui să devină un agitator înflăcărat în campania de lămurire a masselor largi asupra Însemnătății și țelurilor marelui Congres al Popoarelor pentru Apărarea Păcii. Nici un om cinstit nu trebue să rămână în afara luptei active pentru apărarea păcii. Orice om care își iubește țara și familia trebue să contribue la triumful generoaselor idealuri de pace, libertate și progres, care însuflețesc astăzi sute de milioane de oameni de pretutindeni! Să închinăm toate forțele noastre cauzei mărețe a păcii mondiale, cauză care se sprijină pe invincibilul bastion — Uniunea Sovietică. In intâimpinarea Congresu La 14-16 Noembrie va avea loc Congresul Comitetelor de luptă pentru pace din R.P.R. Fabrica se mândrește cu ei La fabrica de cărămizi și țigle „Mondial”-Lugoj, 6 tovarăși au primit titlul de cinste de stahanovist. In fruntea acestora este comunista Ecaterina Amschlinger, care, ca sortatoare la unitatea Nr. 1, a depășit norma în medie pe o lună întreagă cu 7%, califică noi cadre și se preocupă intens de problemele legate de îndeplinirea și depășirea planului. Noi stahanoviști in fabrică sunt: prelarul Ioan Balog, descărcătoarea Agneta Reinmüller, așezătorii Petru Schmadl și Ioan Stumbilik, încărcătorul Adalbert Fridrich. Printre fruntașii in producție, au fost confirmați: scoțătorul Ladislau Ladanyi, sortatoarea Ecaterina Eros, formatorul Andrei Tipo, presără Ana Pleiter, presarul Ludovic lasfalvi, stivuitoarele Maria Petrina și Margareta Vasas, scoțătorul Francisc Binder, sortatoarea Ecaterina Popilar, olarul Mihai Svoboda, prelarele Ana Bauman și Ecaterina Hajos. Cu asemenea oameni, fabrica noastră se mândrește. La 3 ani de apariție a gazetei și Constructorul Cu prilejul împlinirii a trei ani de apariție a gazetei „CONSTRUCTORUL“, Ministerul construcțiilor și al Industriei Materialelor de Construcții și Comitetul Executiv al Uniunii Sindicatelor Constructori transmit colectivului redacțional, colaboratorilor și corespondenților gazetei un călduros salut. „CONSTRUCTORUL“, ca organ al Ministerului și Uniunii, a dus în massele largi ale constructorilor cuvântul înflăcăirat al partidului, contribuind la organizarea și mobilizarea lor în lupta pentru construirea socialismului și apărarea păcii. Urmând pilda glorioasei prese sovietice, având zilnic în față exemplul „SCÂNTEII“ și al „VIEȚII SINDICALE“, gazeta „CONSTRUCTORUL“ se strădue să contribue la înflorirea Patriei celor ce muncesc, și la îmbunătățirea vieții prin mobilizarea salariaților de pe șantiere și din fabricile de materiale de construcții în lupta pentru ridicarea producției și a productivității muncii, pentru buna calitate a lucrărilor și produselor. In coloanele sale, „CONSTRUCTORUL“ demască pe ațâțătorii la război, imperialiștii americani și slugile lor, și luptă pentru înlăturarea elementelor dușmănoase din rândurile constructorilor. In lupta pentru realizarea primului nostru plan cincinal, gazetei „CONSTRUCTORUL“, ca și ediției sale în limba maghiară „AZEPITO”, îi revin sarcini însemnate, în special de a contribui la desvoltarea întrecerii socialiste, la creșterea mișcării stahanoyiste, de a sprijini extinderea metodelor sovietice, de a susține inițiativele patriotice care iau naștere in fabricile și pe șantierele noastre, de a lupta pentru realizarea ia timp și în bune condiții a mărețului plan de construcții. Urmând Îndrumările partidului nostru, gazetei,CONSTRUCTORUL“ îi revine sarcina de a mări neîncetat numărul corespondenților voluntari ca astfel să aibe o cât mai strânsă legătură cu massele celor ce muncesc. La a treia aniversare a apariției gazetei „CONSTRUCTORUL”, Ministerul Construcțiilor și al Industriei Materialelor de Construcții și Comitetul Executiv al Uniunii Sindicatelor Constructori urează colectivului redacțional, colaboratorilor și corespondenților gazetei să ducă la îndeplinire sarcina de contribuț la mobilizarea și organizarea constructorilor în lupta pentru întărirea și desvoltarea mărețelor cuceriri înscrise în proiectul noii noastre Constituții, în lupta pentru apărarea păcii și construirea socialismului. MINISTERUL CONSTRUCȚIILOR ȘI AL INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII COMITETUL EXECUTIV AL UNIUNII SINDICATELOR CONSTRUCTORI a Pentru întărirea cuceririlor in proiectul își îndeplinesc angajamentele luate in cinstea proiectului de Constituție Cu multă însuflețire au participat muncitorii fabricii de cărămizi „Victoria Muncii“ la desbaterea proiectului noii Constituții a patriei noastre. Pe secții și în grupele sindicale, ei au analizat pe larg, după orele de producție, articol cu articol din proiectul de Constituție. Zilele trecute, muncitorii, tehnicienii și funcționarii întreprinderii au participat la o adunare generală în cadrul căreia s-a făcut analiza felului în care grupele sindicale au desbătut proiectul de Constituție. Proiectul noii noastre Constituții este o chemare la luptă pentru noi victorii in producție. Realizările obținute până acum de muncitorii fabricii constitue o dovadă vie a Ritmul intens al lucrărilor de construcții cere o aprovizionare tot mai intensă cu materiale de construcții, precum și găsirea unor noi metode de lucru care să asigure o productivitate sporită. In aceasta privință constructorilor ieșeni le-a venit din nou în ajutor tehnica sovietică — cea mai avansată din lume. Astfel, folosind documentația sovietică, tehnicienii Trustului Nr. 4 Sovromconstrucție-Iași, au reușit să pună la punct fabricarea de blocuri de beton macroporos, care înlocuiesc cu succes cărămizile. Noul material de construcții prezintă ahotărîrii lor nestrămutate de a întări prin muncă proiectul noii Constituții. Astfel, fruntașul în producție Gheorghe Bivolaru, care lucrează la două focuri deodată, și-a depășit norma cu 140%. Așezătorul Mihai Ștefan și cucătorul Gheorghe Burlan, care a calificat la locul de muncă pe tovarășul Alexandru Martin, și-au depășit normele cu 140%, iar Dumitru Tudor și Ion Mercancu 1000. S’au evidențiat, deasemeni, prelarele Tudora Netoiu, Petra Radu și tovarășul Dinu Moraru, care și-au depășit cu 30% angajamentele luate în cinstea proiectului de Constituție a vantajul că poate fi preparat prin larga folosire a resurselor locale și se execută intr’un timp cu mult mai scurt decât cărămizile. Blocurile de beton macroporos sunt mai ieftine decât cărămizile și asigură realizarea unei productivități mai înalte a muncii prin faptul că în aceeași unitate de timp se poate construi un volum mai mare de zidărie. Metoda construcțiilor prin blocuri va fi extinsă tot mai mult pe șantierele din orașul și regiunea Iași. M. NEGRU corespondent Lozincile mobilizatoare, fanioanele echipelor fruntașe, flamurile stahanoviștilor și stelele fruntașilor în producție la locurile de muncă arată că pe șantierele întreprinderilor de construcții din cadrul Trustului Nr. 5 au loc zile-record, zile ale unor succese fără precedent în muncă. La fiecare 2 ore, normatorii înscriu pe panouri și grafice rezultatele echipelor, întrecerea sporește în avânt clipă cu clipă. Pe unul din șantierele întreprinderii Nr. 502, frații Ioan și Gheorghe Böhn, fruntași în producție, și-au depășit din primele ora de lucru angajamentul luat. In ziua record, ei au realizat la lucrările de tencuire 5,3 norme. Cu 338% peste normă și cu 150% peste angajament a lucrat echipa zidarului Marin Popa. Echipa de izolatori hidrofugi a tovarășului Desideriu Hampel a obținut un indice de îndeplinire a normei de 4,9 și și-a depășit angajamentul cu 285%. Câte 2—3 firme au dat în această zi echipele tovarășilor Mihai Bauman, Lazăr Vlădoiu, Mihai Gusbeth, Árpád Bálint și multe alte echipe. Succesele au fost înlesnite de măsurile tehnico-organizatorice luate, dintre șefii de șantiere evidențiindu-se ing. Ștefănescu, de la șantierul Abator. Instalatorii din întreprinderea Nr. 506 sunt mândri de succesele obținute în ziuarecord, care le arată căile pe care se poate asigura o îmbunătățire a muncii. La lucrările de instalații sanitare, tovarășul Alexandru Plotcoi a realizat 625% față de normă Tovarășii Gh. Georgescu, Arnold Taus, Vasile Tudorache și Andrei Drotet, fruntași in producție, au obținut, la instalațiile sanitare, electrice și de calorifer, depășiri de normă variind intre 486% și 317o/0. Pe șantierele întreprinderii Nr. 506, cel mai mic rezultat obținut în ziua-record a fost de 1250/0 peste normă. Stahanovistul Ferdinand Raupe, tinichigiu și izolator, este cunoscut și iubit de întregul colectiv al întreprinderii Nr. 508 Finisaje. Bun organizator al echipei și a locului de muncă, el a realizat prețioase raționalizări în procesul de producție. In ziua schimbului de onoare, stahanovistul Ferdinand Raupe împreună cu echipa sa a dat 100% peste normă, lucru de bună calitate. La aceeași întreprindere, fruntașul în producție Balogh Zoltán și-a depășit cu 43% angajamentul de a realiza 2 norme. La atelierele întreprinderii Nr. 507 s’au evidențiat în ziua record stahanoviștii Moișe Dumitrescu și Nicolae Florea, care au executat lucrări de fier-beton și de tâmplărie de cea mai bună calitate, depășindu-și angajamentele cu peste 100%. Bune rezultate a obținut și tovarășul Bereș Bela, care a primit de curând diploma de onoare, ca fruntaș în producție. Prin realizările in producție, constructorii din întreprinderile Trustului Nr. 5 își dovedesc voința de a întări cuceririle înscrise În proiectul de Constituție, de a grăbi construirea socialismului în patria noastră. VASILE APOSTOLESCU corespondent Noi materiale • de pentru șantierele construcții Iașului de Constitu ile — record pe șantierele Trustului Nr. 5 Un nou imboldin muncă în cele două secții ale Întreprinderii Nr. 21 Instalații — din Petroșani și Livezeni — prelucrarea proiectului de Constituție în grupele sindicale s’a terminat încă de acum câteva zile. Muncitorii acestei Întreprinderi au obținut realizări Însemnate în producție în cinstea proiectului de Constituție. Sahanovistul Andrei Popa și fruntașul instalator de calorifere Ion Popa și-au depășit normele de lucru în cinstea proiectului de Constituție cu peste 150%. La fel și tinerii muncitori Petru Bereca, Nicolae Deacoi, Haret Corsaru și alții dela atelierul de prefabricate dela Livezeni și-au întrecut normele de lucru in cinstea proiectului de Constituție cu 98—102%. Cu ocazia prelucrării proiectului noii noastre Constituții, muncitorii instalatori s’au angajat să monteze până la data de 15 Septembrie cel puțin 200 noduri sanitare care vor fi instalate in noile locuințe ce se construesc pentru minerii Văii Jiului II ,r _____ Trip Mureș O zi record in cinstea proiectului de Constituție Muncitorii și tehnicienii de pe șantierul Nr. 12 din Craiova, cinstesc proiectul noii Constituții prin realizări in producție care le depășesc simțitor pe cele obținute până în prezent. De curând, pe acest șantier a fost organizată o zi record în cinstea proiectului de Constituție. Au fost luate măsurile tehniceorganizatorice necesare pentru cea mai bună repartizare a echipelor la locurile de muncă, pentru aprovizionarea cu materiale în cantitate suficientă. Rezultatele au fost dintre cele mai bune. Numeroase echipe și-au depășit cu mult angajamentele luate. Un important succes a obținut, la sectorul dulgherie, tânărul muncitor V. Drăghici, care a înregistrat o depășire a normei de 435o/0. Victoriile constructorilor în ziua record vor fi sporite printr-o mai bună organizare a muncii, prin extinderea mai largă metodelor de lucru sovietice, pentru ca și a pe acest șantier să se ridice pe o treaptă superioară lupta pentru întărirea și lărgirea cuceririlor înscrise în proiectul de Constituție a R.P.R. B. BARBULESCU corespondent In contul anului 1953 Prin fapte grăitoare își exprimă muncitorii și tehnicienii fabricii de cărămizi „Ceramica“Mofleni, atașamentul și dragostea lor față de partid și față de proiectul noii noastre Constituții. In întrecerea socialistă pe profesii, colectivul de muncitori din secția teracotă, lucrând în strânsă colaborare cu tehnicienii și având sprijinul organizației de bază și al comitetului de întreprindere, a obținut noi succese, reușind, printr-o mai bună organizare a locului de producție, să depășească sarcina de plan pe luna trecută. De exemplu, la planul la plăcile crude de sobe de teracotă depășirea a fost de peste 15%, iar la plăcile finite de 8%. In cadrul acestei secții s-au evidențiat în mod deosebit muncitorii Alexandru Marcoi, Ion Smărăhdoiu și Gherghe Mircea, care prin buna organizare a locului de muncă, au putut să obțină depășiri de normă deosebit de însemnate, ajungând să lucreze în prezent in contul anului 1953. Realizările obținute până acum de întregul colectiv de muncitori din această secție sunt pentru ei un imbold de a munci cu și mai mult elan în producție.