Constructorul, aprilie 1953 (Anul 5, nr. 173)

1953-04-30 / nr. 173

Proletari din toate țările, unițî-va! Anul V —Nr. 1734 pagini 20 bani Joi 30 Aprilie 1053 SUB STEAGUL BIRUITOAREI LUPTE PENTRU PACE ȘI DEMOCRAȚIE In țara noastră, ca ei în Întreaga lume, oamenii muncii sărbătoresc ziua de 1 Mai, ■ca ziua solidarității lor internaționnaie, ziua frăției lor în lupta pentru pace. Cu nestăvilit avânt au ținut oamenii muncii din țara noastră să cinstească această zi. Marile masse de oameni ai muzicii cuprinși în întrecerea socialistă, saltul calitativ al acestei mișcări, ca și dezvoltarea mișcării stephanoviste au dovedit în săptămânile acestea entuziasimul poporului nostru muncitor care a dobândit importante succese în toate ramurile economiei. Alături de toți ceilalți oameni ai muncii din țara noastră muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din construcții și industria materialelor de construcție au știut să facă față cu succes angajamentelor pe care și le-au luat în cinstea zilei de 1 Mai. Astfel colectivul uzinei de utilaj de construcții ,,Steaua Roșie““ în cadrul schimbului de onoare în cinstea zilei de 1 Mai, a depășit norma în medie cu 36%. In focul întrecerii, s’au evidențiat nod stahanoviști și fruntași in producție, care au dovedit prin strădaniile lor victorioase înaltul lor patriotism. In ramura noastră a construcțiilor s’au făcut cunoscute numele unor tovarăși ca zidarul stahanovist Petre Marianciuc de la întreprinderea nr. 101, sau ca dulgherul stahanovisit Ludovic Bodb și maistrul stahanovist^ Petre Tincu deja întreprinderea nr. 703. Inițiatorii întrecerii pentru cât mai multe inovații pe șantierele de construcții și mulți alții. Astfel de succese, vădind avântul oamenilor muncii din țara noastră, fac cinste ramurii noastre și ne dau încredere că voim duce la izbândă sarcinile pe care ni le-a trasat Partidul nostru. In felul acesta, prin muncă mai intensă, mai organizată, mai spornică și de mai bună calitate, oamenii muncii au făcut ca ziua de 1 Mai a acestui an să constitue o puternică demonstrație a dragostei și devotamentului lor față de patrie, fată de regimul democrat-popular, fată de partid și Comitetul său Central în frunte cu tovarășul Gheoghe Gheorghiu-Dej. Oamenii muncii din țara noastră au arătat prin fapte că sunt hotărîți să ducă la victorie lozinca îndeplinirii în patru ani a primului nostru cincinal. Ei au dovedit nemărginita sa încredere în cauza triumfului socialismului în patria noastră. In această zi de sărbătoare, în această zi de trecere în revistă a atâtor succese, poporul nostru muncitor își exprimă marea dragoste și recunoștință față de Uniunea Sovietică și minunații ei oameni. Niciodată nu vor uita oamenii muncii din țara noastră că viața lor liberă și fericită se datorește sacrificiilor făcute de vitejii ostași ai Uniunii Sovietice. Niciodată nu vor uita oamenii muncii din țara noastră, că toate succesele lor, viața mereu mai bună și frumoasă se datoresc ajutorului frățesc și multilateral pe care ni-l dă Țara Socialismului victorios. Noi știm că relațiile de tip nou închegate între țara noastră și Uniunea Sovietică, precum și colaborarea cu toate celelalte țări democrati populare sunt o puternică chezășie a izbânzii socialismului în țara noastră,,Drumul prieteniei cu Uniunea Sovietică — »rată, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej — este pentru poporul nostru, pentru toate popoarele lagărului socialist ,drumul libertății, drumul vieții, drumul fericirii“. Ziua de 1 Mai prilejuieșteun strălucit bilanț al succeselor pe care țara noastră le-a obținut mulțumită generosului ajutor frățesc al Uniunii Sovietice. Nicio țară capitalistă n’ar fi putut să ne dea un ajutor atât de puternic în înfăptuirea operei istorice de construire a socialismului. Mulțumită acestui ajutor, mulțumită Învățăturii leniniststaliniste care călăuzește Partidul nostru, poporul muncitor din R.P.R. a obținut succese importante pe calea industrializării socialiste, chezășia Înfloririi întregii economii. In chemările sale de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului nostru ne cheamă să consolidăm și să dezvoltăm aceste succese desfășurând și mai larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea planului pe 1953, garanție a terminării primului nostru cincinal în numai patru ani. Dacă muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din ramura construcțiilor își fac un titlu de glorie de a fi contribuit la obținerea grandioaselor succese de până acum, ei vor considera drept o înaltă datorie de onoare de a lupta mai departe pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de partid. Entuziasmul patriotic al oamenilor muncii din construcții, devotamentul lor față de cauza socialismului și a păcii, experiența înaintată a oamenilor sovietici pe care ei îi urmează dezășuiesc viitoarele izbânzi ale șantierelor și fabricilor noastre de materiale de construcție. Cu bucurie frățească salută poporul nostru în această zi grandioasele victorii pe care le obțin zi de zi oamenii sovietici în munca lor entuziastă de traducere în viață a programului de construire a comunismului. Avântul neîncetat al economiei de pace a U.R S.S. faptul că volumul producției ei industriale este încă de anul trecut de 2,3 ori mai mare ca în 1940, ca, și cea de a șasea reducere de prețuiri sunt izbâtizi care bucură pe oamenii eretici din lumea întreagă și întăresc încrederea lor în victoria cauzei mondiale a păcii. Având în fruntea lor gloriosul Partid al lui Lenin și Stalin, oamenii sovietici, prin munca lor victorioasă fac să înflorească măreața lor patrie și totodată contribue în mod hotărîtor la consolidarea păcii mondiale. Strânsa lor unitate în jurul Comitetului Centrali al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și a Guvernului Sovietic, in frunte cu tovarășul G.M. Malencov, constitue un puternic exemplu mobilizator pentru toate popoarele care și-au cucerit libertatea și care au ales calea construirii socialismului. Superioritatea acestei căi asupra vechii orânduiri capitaliste se vădește prin mii de fapte. In timp ce economia U.R.S S. și țărilor democrat-populare se caracterizează a prin linia „unui neîncetat avânt economic, și al dezvoltării ei fin interesul asigurării satisfacerii maximale a nevoilor materiale și culturale mereu crescânde a celor ce muncesc, lumea capitalistă merge mai departe pe povârnișul prizei sale generale, iar economia ei pe linia sărăcirii masseloir și militarizării economiei, a concurenței sălbatice și înrobirii unor țări de către altele, în interesul unui profit maximal pentru capitaliști-Crește instr’uma armata imensă a șomerilor din țările capitaliste, oameni pe care închiderea instreprinderilor care lucrau înainte pentru producția mărfurilor de larg consum îi aruncă ,pe drumuri. Numai în S.U.A. numărul șomerilor totali și parțiali se ridică astăzi la peste 13.000.000. împotriva ofensivei prin care marile monopoluiri țintesc să-și asigure tot mai mari profituri prin exploatarea tot mai sălbatică a proletariatului, împotriva politicii de încordare a relațiilor internaționale, oamenii muncii din lumea capitalistă au întețit acțiunile lor de luptă- Milioane de greviști arată astfel hotărîrea lor de a obține condiții de viață omenești, de a obține rezolvarea pașnică pe calea tratativelor a tuturor problemelor internaționale litigioase. Opinia publică americană și în primul rând opoziția crescândă a masieriir muncitoare au avut um rol hotărîtor asupra hotărîrii guvernului S.U.A. de a primi favorabil inițiativa reluării tratativelor de armistițiu din Coreea. „Oricine a călătorit prin taina noastră — scrie ziarul burghez american „Washington Post’“ — a putut să observe că vărsarea de sânge din Coreea este cel mai important izvor de nemulțumire“. In ziua acestui întâi Mai, omenirea este însuflețită mai mult ca oricând de nădejdea stabilirii unei păci trainice și drepte. In lumea întreagă, a fost primită cu entuziasm propunerea părții coreene și chineze în legătură cu reluarea tratativelor de armistițiu, propunere întărită prim declarația făcută în numele U.R S.S. de către tov. V. M. Molotov. Pretutindeni marile masse populare sprijină politica externă a Uniunii Sovietice, politică ce__ merge consecvent pe linia păcii și colaborării internaționale, a dezvoltării relațiilor comerciale pe baza respectării intereselor redpiroce. Articolul publicat de ziarul „Pravda” în legătură cu rostit la 16 Aprilie de președintele discursul Eisenhower — articol care este un document de uriașă însemnătate — a fost primit cu recunoștință de toți cei ce doresc cu adevărat pacea și prietenia între popoare. întreaga omenire își dă astăzi seama că —așa cum a arătat tovarășul G. M. Malencov — nu există problemă litigioasă care să nu poată fi rezolvată pe cale pașnică prin acordul părțilornteresate. Poporul nostru este mândru pe drept cuvânt de aportul pe care îl aduce la cauza mondială a păcii. Punând în viață principiile internaționalismului proletar, politica externă a statului nostru de democrație populară a contribuit la zăgăzuirea planurilor războinice, a militat cu consecvență în slujba consolidarii păcii și a colaborării între toate popoarele lumii. 1 Mai al acestui an prilejuește poporului nostru o măreață demonstrație a voinței sale de pace, a dârzeciei de neclintit cu care apărăm drepturile și libertatea Patriei. Fiecare om al muncii din țara noastră știe că are datoria sfântă de a întări prin toate mijloacele startul democratpopular, unitatea de neînvins dintre partid, guvern și popor-Cu nețărmurită încredere privește poporul nostru muncitor viitorul spre care îl conduce cu înțelepciune și fermitate partidul. Măreața învățătură leninist-stalinistă ne asigură izbânndirea celor mai înalte idealuri, viitorul fericit căruia îi închinăm toate forțele noastre vii, întreaga noastră capacitate creatoare. Cu bucuria datoriei împlinite, cu siguranța viitoarelor succese sărbătoresc oamenii muncii din construcții acestial. Zi de sărbătoare a tuturor celor ce muncesc, zi de înfrățire cu oamenii muncii din întreaga lume, zi de manifestare a puternicii și neabătutei noastre voințe de pace, ziua de 1 Mai va fi pentru noi semnalul lui preloce ne vor duce la noi și mărețe victorii. Oamenii muncii din construcții și industria materialelor de construcții vor ști să-și facă cu cinste datoria, să merite pe deplin încrederea și grija pe care le-o arată Partidul, stima tuturor celorlalți oameni ai muncii din Patria noastră. Ia Editura pentru literatură politică au apărut: I. Chișinevschi — Lenin și Stalin despre Partidul de tip nou 16 pag. 20 bani. M. Constantinescu —, Marele ajutor acordat de I. V. Stalin în dezvoltarea economiei țărilor de democrație populară 16 pag. 20 bani. — Pentru înlăturarea denaturărilor subiectiviste din știința economică 24 pag. 30 bani. — Consfătuirea pe țară a muncitorilor mineri din industria carboniferă 198 pag. 2,60 lei. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii, zi a frăției din toate țările Muncitori și tehnicieni constructori și din industria materialelor de construcții! Reduceții costul și îmbunătățiți calitatea construcțiilor! Măriți producția de ciment, cărămizi și alte materiale de construcții. Dați Patriei înainte de termen noi întreprinderi, instituții și locuințe! IN CINSTEA ZILEI DE 1 MAI _____---------------------------------------------------------------------------------—............................ ..............0 0 0 [UNK] [UNK]. ...........«i?......................................................... ............................................................................................................... Ciment peste plan Răsplata muncii creatoare Folosind din plin agregatele cu care este utilată fabrica lor, muncitorii, tehnicienii și inginerii fabricii de ciment din Comarnic s’au avântat cu tot elanul in întrecerea socialistă închinată zilei de 1 Mai. Ei au reușit ca în perioada dela 1 la 20 Aprilie să dea peste plan cantități însemnate de blinker, ceeace a dus la o depășire de 6,5% a sarcinilor de plan privind producția de ciment. La obținerea acestor victorii au contribuit din plin echipele conduse de comuniștii Ion Turea și Gheorghe Tăleanu. Echipa concasoristului Ion Turea și-a organizat bine munca și depășindu-și cu 81% norma pe prima jumătate a lunii, s-a situat în fruntea întrecerii socialiste. La secția cuptoare, deasemenea echipa arzătorului Gheorghe Tăleanu și-a depășit norma cu 17%. Succese însemnate au obținut și muncitorii de la secția mori, evidențiându-se prin depășirea normei cu 17,20%, tovărășii Ion D. Gheruș, Traian Popa, Gheorghe Otop și Ion Bodrogea. Deasemenea șoferul sutamilst Constantin Zaharia își depășește în mod regulat cu peste 60% sarcinile de plan. GHEORGHE IONESCU corespondent IU In primele 20 de zile ale lunei Aprilie, muncitorii și tehnicienii fabricii de ciment Azuga au reușit să depășească cu 5.5% sarcinile de plan la blinker. Realizări înseminate în această fabrică au obținut muncitorii Dumitru Șerbănescu, arzătorul stahanovist Ilie Rotbășeanu, Ion Olteanu, Petre Nicolae și alții, care-și depășesc cu regularitate normele. CONSTANTIN BURCIU corespondent In preajma zilei de 1 Mai, oamenii muncii din patria noastră au trăit o mare bucurie: numeroase colective de întreprinderi fruntașe în lupta pentru îndeplinirea planului pe 1952, au primit răsplata binemeritată a muncii lor creatoare, înaltele cinstiri ce s’au acordat întreprinderilor fruntașe, sunt: „Drapelul de Producție al Consiliului de Miniștri“, „Steagul Roșu de Producție pe țară al Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R.“ și „Mențiune scrisă“. , Inimile oamenilor muncii din Industria construcțiilor și industria materialelor de construcții s’au umplut de bucurie și justificată mândrie aflând că printre colectivele care au primit înalta prețuire, „Mențiune scrisă“ și premiul de 500.000 lei — se află și colectivul fabricii de ciment „TEMELIA“ din Orașul Stalin. Rezultatele obținute de fabrica „Temelia“ în cursul anului 1952, justifică primirea distincțiunii. Colectivul și-a respectat angajamentul, terminând planul anual în 11 luni. CINSTE MUNCITORILOR, TEHNICIENILOR, INGINERILOR ȘI FUNCȚIONARILOR FABRICII DE CIMENT „TEMELIA“, ÎNTREPRINDERE FRUNTAȘA, EXEMPLU VREDNIC DE URMAT! In ziua schimbului de onoare Sutele de muncitori crează pe șantierele din constructori care lurași ale Trustului nr. 4 „Sovromconstrucție“ au lucrat un schimb de onoare pentru a întâmpina marea sărbătoare a oamenilor muncii cu cât mai mari realizări pe frontul construcției pașnice. In cadrul schimbului, harnicii betoniști, zidări, dulgheri, fierari, organizându-și temeinic locul de producție și folosind cele mai înaintate metode, au reușit să obțină însemnate depășiri de norme, mulți din ei dând chiar peste două norme zilnice. Astfel, pe șantierul Institutului Agronomic echipa fruntașă de fierar-betoniști condusă de tov. Mihail Ghebea, lucrând la fasonarea și montarea armăturii, a reușit să-și îndeplinească norma de producție în proporție de 233%. Cu deosebită însuflețire a muncit echipa de zidari a tov. Cyula Újlaki, compusă din 5 muncitori, care a efectuat 70 mp tencuială în plus față de normă, iar echipa dulgherului Ion Crețov a dat peste o normă și jumătate. Echipa de parchetari condusă de tov. Ștefan Cărar a întâmpinat măreața zi de 1 Mai, îndeplinindu-și sarcinile de producția în proporție de 216%. însemnate depășiri de normă au fost realizate și de echipele betonistului Gheorghe Ardeleanu, dulgherului Nicolae Gorgan, zidarului Dumitru Rusu și altele. Cu acelaș avânt sporit în muncă, au închinat zilei, de 1 Mai frumoase succese și muncitorii constructori de pe șantierul nr. 5. In fruntea celor ce s’au evidențiat în cursul acestei zile,s’au situat echipele zidarilor Ion Boboc, Teodor Roșea și Gheorghe Barbu, care au efectuat zeci de metri, pătrați de tencuială peste sarcinile lor de producție. Din munca instalatorilor In cinstea zilei de 1 Mai, muncitorii întreprinderii nr.804 instalații — Târgu-Mureș obțin, prin aplicarea metodelor sovietice, noi succese în muncă. In cadrul ședințelor pe secții, muncitorii întreprinderii și-au luat angajamentul de a depăși cu 6% sarcinile de plan pe luna Aprilie. Angajamentul capătă viață prin strădania permanentă a celor 18 grupe sindicale aflate în întrecere socialistă și a tehnicienilor și funcționarilor antrenați în întrecere individuală. Cazangiul-instalator Ion Cilbi, stahanovist, a îndeplinit până la 24 Aprilie sarcina de plan în proporție de 122 la sută. Tov. Csibi califică tinere cadre după metoda Cotlear, la locul de muncă. El a realizat și 2 inovații: un dispozitiv hidraulic de ridicare, cu o capacitate de 2000 kg, și o unealtă de tăiat tuburi de fier, prin care a rezolvat problema lipsei fierăstrăului special întrebuințat la tăierea tuburilor. Aceste inovații contribue la ușurarea, accelerarea și ieftinirea lucrărilor de instalații. Fruntașul în producție Alexandru Szilágyi, instalator de apă și gaz, a realizat însemnate economii în cinstea zilei de 1 Mai, începând de la 22 Aprilie el lucrează în contul lunii Mai și prin metoda Cotlear dezvoltă capacitatea profesională a muncitorilor mai tineri. Brigada instalatorului Carol Tordai, fruntaș în producție, compusă din muncitori tineri, a realizat până acum o depășire de normă de 46 la sută; în brigadă întrecerea socialistă se desfășoară cu avânt. In orele lui libere, tov. Tordai învață pe membrii mai tineri ai brigăzii sale să aplice metodele sovietice și se ocupă și de ridicarea nivelului lor politic. In cinstea zilei de 1 Mai au mai obținut succese importante echipele fruntașilor în muncă Iosif Enyedi, Arnold Mihály, Zoltán Onódi, Mihai Feki, Vasile Bogătan și Vasile Szegedi, care își îndeplinesc normele în proporție de 110-125 la sută. Muncitorii întreprinderii nr. 804 instalații sunt hotărîți să contribue și în viitor la înflorirea scumpei noastre patrii, la îndeplinirea planului cincinal în patru ani. FERENC SCHWAR corespondent Realizările cărămidarilor Cu deosebită râvnă au lucrat colectivele fabricilor de cărămizi și țigle în întrecerea în cinstea zilei de 1 Mai. Numeroase întreprinderi din sectorul ceramic au încheiat plănul lunii Aprilie cu mult înainte de termen. Astfel, la fabrica de cărămizi și țigle „Mondial“ din Lugoj, muncitorii produc cărămizi arse în contul lunii Mai încă din ziua de 13 Aprilie. Cu mult au depășit ei și planul lunar la cărămizi crude. De asemenea, la aceleași produse, au terminat înainte de termen planul lunii Aprilie și muncitorii fabricii de cărămizi Ghiriș-Arieș. Colectivul de muncă al acestei fabrici se evidențiază cu regularitate printr-o producție ritmică și depășirea permanentă a sarcinilor pe care le are. Rezultate frumoase, în cinstea zilei de 1 Mai, a obținut și Fabrica de cărămizi nr. 2 din Roman. Succesele constructorilor din Capitală . In rândurile constructorilor din Capitală întrecerea în întâmpinarea zilei de 1 Mai s’a desfășurat cu avânt, dând naștere la noi și însemnate succese în producție. Astfel, angajamentele muncitorilor întreprinderii de construcții nr. 101 privitoare la realizarea unui volum de lucrări sporit față de cel planificat au fost cu mult depășite. Brigada stahanovistă de dulgheri a tov. Vasile Damian a depășit norma la confecționarea cofrajelor cu 95%; fierar betonistul Brelea a fasonat de două ori mai mult fier decât prevede norma. De asemenea, fierarbetonistul Gh. Grozea, a depășit norma cu 77%. Zidarul Andrei Levinschi a realizat o depășire a normei de 37%. Astfel de succese au obținut și zidarii Stancu și Paraschiva Maria. Pe șantierul Combinatului poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin”, muncitorii întreprinderii de construcții nr. 309 au sporit simțitor producția și productivitatea muncii. La montarea cofrajelor suspendate, tov. Mihai Schiller, Francisc Nagy, Simion Schenker, Constantin Manea și alții și-au depășit normele cu 40—62%. Muncind la zidărie profilată, zidarii Ion Radu, Ilie Sticlean și Andrei Iordache au dat 42—45% peste normă. Frumoase succese au obținut, la montarea aparatelor la ferestre, tâmplarii Dumitru Costea, Gheorghe Matei și Ștefan Stan, care și-au depășit norma cu 68—70%. Instalatorii se mândresc și ei cu realizările lor. La întreprinderea nr. 19 instalații, tovarășii Nicolae Matei, Marin Mihalcea, Emil Târleanu, Ilie Manea, Ioan Covaci, Gheorghe Andreescu și alții au reușit să dea zilnic peste două norme. In cadrul întreprinderii nr. 3 izolații, echipa tov. Giovani Tialanda și-a depășit norma cu 42%, echipa tov. Alexandru Bogdan — cu 50%, echipa tov. Ștefan Gheorghe— cu 55% , la atelierul de vată de sticlă s-au evidențiat echipele tovarășelor Elena Glejdanu, Florica Spanache și Liuba Fleșatiu, care au dat câte 60—63% peste normă. Frumoase realizări au obținut și tovarășii Grigore Ghemulet, Nicolae Huzum și Ștefan Cojocaru, de la atelierul mecanic, ca și tovarășii Vasile Petre și Nicolae Antonică, de la atelierul de tâmplărie. Constructorii din Capitală sunt hotărîți să sporească aceste succese, pentru a-și putea îndeplini planul anual în 11 luni. PETRE ACRISTEA corespondent f