Constructorul, octombrie 1953 (Anul 5, nr. 195-199)

1953-10-03 / nr. 195

Pag. 2 T CONSTRUCTORUL ★ ★ In cadrul mărețului program de ridicare a nivelului material și cultural de trai al celor ce muncesc, program elaborat de partid și guvern, constructorilor le revine sarcina de cinste de a da în folosință până la sfârșitul cincinalului noi locuințe pentru peste 50.000 de familii, precum și numeroase clădiri social-culturale diferite. Pentru îndeplinirea în bune condiții a acestor sarcini, după inițiativa patriotică a zidarului stahanovist Gheorghe Cioc, de pe șantierul centrului de producție cinematografică de la Buftea, pe șantiere s-a trecut la organizarea superioară a muncii — după metodele înaintate ale constructorilor sovietici — în brigăzi de specialitate și brigăzi complexe. In pagina de față este descrisă bogata experiență acumulată de brigăzile complexe și de specialitate de pe șantierele din Valea Jiului. _____________________ _ _____________________ Din succesele brigăzilor • Până in prezent, pe șantierele Trustului de construcții nr. 7 au fost alcătuite 20 brigăzi de specialitate pentru executarea tencuielilor, 4 brigăzi complexe pentru executarea zidăriei și o brigadă complexă la atelierul de prefabricate dela Vulcan, care în luna Septembrie au obținut rezultate deosebit de valoroase. • In trimbea brigăzilor complexe se situează cea a stahanovistului Ioan Craioveanu, dela Vulcan, care a obținut o depășire medie a normei compuse de 72%. Brigada complexă a stahanovistului Gheorghe Comoli, de la Lupeni, și-a depășit norma compusă in medie cu 64%, iar cea a stahanovistului Vasile Cămpeanu, de la Vulcan, cu 30%. • Dintre brigăzile de specialitate ale tencuitorilor se evidențiază cele ale stahanoviștilor Ioan Kinal, dela Petrila (59% peste normă), loan Moga, dela Vulcan (64% peste normă), Mihai Possmayer, dela Lupeni (62% peste normă) și Mihai Hengelman, dela Vulcan (47% peste normă). Șantierul Vulcan. Noul bloc de locuirile la care lucrează brigada complexă a stahanovistului loan Craioveanu. In timp ce in primul sector al etajului II a început montarea planșeului, in ultimul sector se execută zidăria la primul etaj de lucru. &am(n ai0âg&ltemsMAtlii Mea Biiu, Zilnic — zidăria la un apartament și jumătate IOAN CRAIOVEANU mecanic stahanovist șeful unei brigăzi complexe de pe șantierul Vulcan la ziua de 3 Iulie a.c., brigada noastră complexă a început lucrările de zidărie la blocul de locuințe C (parter și 3 etaje), cu 60 apartamente. La 22 August, în a 44-a zi de lucru, construcția era terminată de roșu. Am sărbătorit această victorie împreună cu aceea a întregului colectiv al trustului nr. 7 — darea în folosință a celui de al 1001-lea apartament pentru minerii din Valea Jiului. Aceasta a fost expresia recunoștinței noastre fierbinți față de partid și guvern, care ne-au creat minunate condiții de lucru și se preocupă necontenit de îmbunătățirea traiului celor ce muncesc. Inițiativa brigăzii complexe a lui Gheorghe Cioc de la Buftea, care a pornit întrecerea pentru realizarea planului cu materiale mai puține, dând lucrări de bună calitate, a fost pentru noi un prețios îndemn. Cu ajutorul ing. Dumitru Andor, șeful șantierului, și al altor tehnicieni din întreprinderea nr. 702 și Trustul nr. 7, noi am studiat condițiile locale și posibilitățile existente, trecând la organizarea brigăzii complexe cu următoarea componență: 3 echipe de zidari (câte 1 calificat și 2 necalificați) care să execute zidăria după metoda Orlov, 2 echipe de aprovizionare muncitori, lucrează prima formată din 3 ziua la încărcarea blocurilor de steril în containere : cea de a 2-a, formată din 4 muncitori, lucrează noaptea la agățarea containerelor de cârligul macaralei, la desprinderea lor și la transportul pe planșeu, o echipă de muncitori pentru deservirea malaxorului 6 de mortar, o echipă de 3 muncitori pentru transportul mortarului până la locul de muncă al zidarilor, o echipă de 3 dulgheri pentru montarea schelelor și executarea cofrajelor la centuri, o echipă de 5 muncitori pentru transportul și montarea grinzilor prefabricate, o echipă de 5 muncitori care lucrează ziua la încărcarea, agățarea, desprinderea și transportul pe planșeu al conteinerelor cu corpuri de umplutură, o echipă care montează corpurile de umplutură (4 muncitori) și transportă betonul de pană (1 muncitor), o echipă de 2 zidari și 2 necalificați pentru executarea complectărilor la zidărie, 2 mecanici (unul de zi și unul de noapte) pentru macaraua-turn și un mecanic la macaraua „Pionier" — deci, în total, 50 membri. Pe măsură ce s’a îmbunătățit organizarea muncii iar echipele de diferite meserii s’au deprins să se ajute între ele la executarea lucrărilor grabnice, numărul membrilor brigăzii s-a redus la 47 tovarăși. Frontul nostru de lucru a fost deservit de utilajele obișnuite, cu care se lucrează pe fiecare șantier din Valea Jiului. Astfel, macaraua-tura transporta pe timpul nopții cărămizile, iar ziua — mortarul și elementele prefabricate (grinzi, corpuri de umplutură, boiandrugi, elemente de scări). Macaraua „Pionier“ ridica betonul pentru centuri și betonul de pană. Mortarul era preparat cu un malaxor, iar betonul — cu o betonieră de 150 t. Ridicat în tomberoane prevăzute cu dispozitive de agățare, mortarul era depozitat în 2 buncăre de câte 0,6 mc, de unde era transportat la locul de muncă, în roabe, care serveau zidurilor și ca lăzi. Amplasarea utilajelor pe ambele părți ale blocului a dus la descongestionarea zonelor de depozitare a materialelor, circulația pe șantier făcându-se astfel mai ușor. La executarea zidăriei noi am folosit sculele și dispozitivele stahanoviste, ca lopata și cauciocul Malțev și colțarele Șircov. In tot cursul lucrărilor s’a respectat cu strictețe succesiunea lucrărilor în lanț, pe sectoare, păstrând un pas de 2 zile (vezi articolul „Metoda de lucru în lanț— baza succesului brigăzilor complexe din Valea Jiului“, în nr. 188 al gazetei noastre — N. RED). De asemenea, paralel cu executarea zidăriei s-au montat și rangurile și treptele prefabricate ale scărilor. Cele 5 scări ale blocului au fost atacate pe paliere, pentru terminarea unui palier fiind necesare 10 zile. Cu toate defecțiunile ce au mai existat în aprovizionarea cu materiale și în funcționarea utilajelor, brigada noastră a realizat un indice mediu de îndeplinire a normei compuse — în Iulie de 1,63, iar în August — de 1,91. In medie noi am executat câte 33 mc zidărie zilnic, în afară de montarea — în cele 44 zile — a pieselor prefabricate pe o suprafață de planșee de peste 3600 mp. Productivitatea pe care am realizat-o a fost de 70% peste cea planificată. După terminarea blocului C, brigada noastră a trecut la construirea blocului A, cu 3 scări (33 apartamente), pentru executarea căruia s-a prevăzut un termen de 27 zile. Constructorii — printre care și delegații Trustului nr. 4 Hunedoara — care au participat la schimbul de experiență din 27 Septembrie a.c., în cadrul căruia am arătat felul în care ne-am organizat munca, și-au dat seama de importantele avantaje ale lucrului în brigadă complexă. Dacă înainte, un bloc de locuințe se ridica de roșu în 3—4 luni, folosindu-se un număr de muncitori cel puțin dublu față de cel al brigăzii, astăzi termenul de execuție s-a redus la mai puțin de jumătate, iar constructorii lucrează ritmic, potrivit calificării lor. Timpii morți au fost în mare parte eliminați prin ajutorul reciproc pe care și-l acordă echipele din cadrul brigăzii. In privința calității lucrărilor, șantierul Vulcan era în trecut unul din șantierele codate ale Trustului nr. 7. Lucrările erau executate de aceiași tovarăși care compun astăzi brigăzile sau de muncitori cu calificare mai mare ; totuși, din cauza împărțirii în echipe răzlețe, controlul calității nu se putea face în timp util, defecțiunile nu puteau fi constatate și înlăturate în mod operativ. In prezent, maistrul desfășoară controlul pe un front compact, de lucrări, iar în cadrul brigăzii se efectuiază un control reciproc care duce la sporirea simțului de răspundere față de rezultatele muncii. Muncitorii necalificați din brigadă au căpătat posibilități mai largi de a-și însuși o meserie. Ajutoarele urmează cursurile școlii de calificare de gradul I și capătă cunoștințele practice la locul muncă, după metoda Cotlear. De asemenenea, zidarii calificați se perfecționează urmând școala de gradul II. In brigadă s’au ridicat muncitori cu o atitudine nouă, socialistă față de muncă, care luptă pentru realizări tot mai mari. La constituirea brigăzii noastre, ea cuprindea un singur stahanovist — zidarul Carol Maier. Astăzi 11 dintre membrii brigăzii sunt stahanoviști, iar toți ceilalți au fost confirmați fruntași în producție. Noile sarcini ce stau în fața constructorilor în lupta pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii cer și din partea noastră succese sporite, însuflețiți de perspectivele ce ni se deschid, noi ne luăm angajamentul ca la blocul B, pe care vom începe sa-1 construim zilele acestea, să executăm zidăria și planșeele în 40 de zile (câte 10 zile la un planșeu), dând lucrări de bună calitate și reducând consumul de materiale. Ne angajăm să obținem realizări care să ne facă să merităm înaltul titlu de brigadă stahanovistă. Luptând pentru a realiza în fiecare săptămână un volum de lucrări egal cu zidăria la 9 apartamente, chemăm brigăzile complexe de pe toate șantierele țării la întrecere pentru a construi mai repede, mai ieftin, mai bine. ♦ Probleme nerezolvate La Trustul nr. 7 încă nu au fost rezolvate o serie de probleme tehnico-organizatorice din cele mai importante, de care depinde succesul muncii brigăzilor complexe și de specialitate. Astfel, nu s’a realizat transportul centeinerizat al cărămizilor chiar de la stațiile de cale ferată. Cărămizile cu care lucrează brigăzile complexe de la Vulcan sunt aduse de la gară, pe o distanță de 700 m, cu autocamioanele, deși s-ar putea folosi planul înclinat existent, ce leagă gara de șantier. Anevoios se desfășoară și transportul agregatelor de la balastiere. Atelierele de prefabricate de la Bărbăteni și Crevedia nu iau asigurat un volum de producție a blocurilor de steri și corpurilor de umplutură corespunzător ritmului de lucru accelerat al brigăzilor. Mulți mecanici de șantier, lipsiți de controlul organelor de conducere, nu iau măsurile necesare pentru o bună funcționare a utilajelor. Brigada complexă a lui Vasile Câmpeanu a pierdut timp prețios din producție din cauza unei defectări a macaralei-turn, ce n'a fost reparată decât după 18 ore. Brigăzile de specialitate nu au fost dotate cu scule stahanoviste pentru tencuieli, ca lăzi metalice, caucioace Ibuh’n, repere de inventar și șabloane pentru colțuri. Mari greutăți sunt cauzate și de deficiențele în proiectare. La blocul C de la Vulcan, soluția de proiect privind detaliile pentru cornișă și acoperiș a fost schimbată de ISPROR după ce lucrările fuseseră terminate de roșu, ceea ce a întârziat în muncă brigada complexă a lui Ioan Craioveanu. O lipsă deosebit de serioasă este aceea că la Trustul nr. 7 încă nu s’a organizat evidența consumului de materiale și a economilor. De aceea se face adesea risipă de materiale, iar brigăzilor ce realizează economii nu li se acordă premise cuvenite. Aceste probleme trebue grabnic rezolvate. Una din problemele cele mai grele la construcția în serie a locuințelor muncitorești este aceea a executării operațiilor ce urmează după lucrările de roșu, și in special a tencuielilor. In acest an, de pildă, pe șantierele din Valea Jiului trebuesc executați, numai la lucrări interioare, sute de mii de metri patrați de tencuieli. Constructorii și-au dat seama că acest volum uriaș de lucrări nu poate fi realizat după metodele vechi. Pentru a respecta graficul de execuție, care, la un bloc cu 48 apartamente, prevede efectuarea tencuielilor în două luni și jumătate, aplicarea sistemului de lucru în formații mici, de 2—4 tencuitori, ar fi însemnat folosirea unui mare număr de muncitori calificați, împărțiți în numeroase echipe, ceea ce ar fi atras după sine aglomerarea sarcinilor la formațiile de deservire, complicarea sistemului de organizare și aprovizionare cu materiale, un sistem greoi de defalcare a planurilor pe echipe și de urmărire a realizărilor. Muncitorii cal f oați ar fi trebuit să execute un complex de operații inferioare nivelului lor de cunoștințe profesionale, iar la operațiile grele, ca tragerea profilelor, ajutitoarele n'ar fi putut fi utilizate, și în consecință productivitatea muncii ar fi fost scăzută. Pe de altă parte șantierele nu dispuneau de numărul necesar de muncitori calificați, iar a încredința lucrările de tencuieli unor muncitori de calificare inferioară, în echipe izolate, ar fi însemnat o producție scăzută, de calitate necorespunzătoare normativelor și neomogenă. Iată, de pildă, cum lucra echipa mea, compusă din 2 muncitori de cat. VIII-a și 2 de cat. ILa , fiecare tencuitor executa succesiv șprițul, grundul, dinșctrtul, scafele, spaleții și muchiile. In această Formație echipa executa zilnic 30 mp tencuieli, nu întotdeauna de cea mai bună calitate, eu, ca șef al echipei, câștigam lunar cel mult 550 lei. Studiind materialul documentar sovietic, urmând îndemnul conducerii Trustului de construcții nr. 7, sprijinit de tehnicienii șantierului Petrila în frunte cu ing. Valeriu Herlea, am alcătuit în luna Aprilie a acestui an prima brigadă de specialitate, pentru executarea tencuielilor în lanț după metoda stahanovistului sovietic S. M. Malîghin. Brigada este compusă din 12 muncitori: 2 de cat. VIII-a, 2 de cat. IV-a, 4 de cat. IV-a și 4 de cat. II-a (această componență a fost aleasă în funcție de condițiile locale: de fapt, metoda Malighin prevede o brigadă din 16 muncitori, împărțiți în 7 formații minime. Munca în cadrul brigăzii este divizată pe operații și pe formații minime în felul următor : un muncitor de cat. IV-a și unul de cat. III-a execută șprițul și punctajul, un muncitor de cat. IV-a și unul de cat. IIT-a execută grundul la tavane, un muncitor de cat. IlI-a și unul de cat. II-a execută grundul la peeți, un muncitor de cat. IlI-a și unul de cat. II-a execută stâlpii și grundul dela podina schelei în jos, un muncitor de cat. VIII-a și 2 muncitori de cat. II-a execută drișcuiala la tavane și pereți și un muncitor de cat. VIII-a execută scafele, spaleții și muchiile. In ordine tehnologică, operațiile la fiecare punct de lucru se succed astfel : punctajul și șprițul (formația l-a), grundul la tavane și pereți (formația a 2-a și a 3-a), drișcul-i«a, »paleții și muchiile (formația 5-« 6-a) și terculețile de la podina schelei în Joaa (formația 4-a). Pemtru ca brigada să-și desfășoare munca in cele mai bune condiții, conducerea șantierului a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice, dintre care principalele sunt : defalcarea planului pe brigadă, asigurarea frontului de lucru, organizarea locurilor de muncă, aprovizionarea cu materiale, asigurarea deservirii, evidența și popularizarea rezultatelor. Sarcina de plan fizic pentru lucrările de tencuieli pe întregul șantier a fost defalcată pe luni, pe baza graficului de predare a apartamentelor. Din planul lunar s-a defalcat sarcina fiecăreia din cele trei brigăzi de specialitate pentru tencuieli care au fost formate pe șantier, în așa fel încât ele să aibă continuitate în lucru, să urmeze la intervale minime brigăzile de zidari care execută lucrările de roșu și pereții despărțitori, și, la rândul lor, să deschidă la timp frontul de lucru pentru lucrările de finisaj, întrucât fiecare brigadă are nevoie de un front de lucru permanent de 1000—1200 mp, corespunzător suprafeței de tencuit a 6 apartamente, I s’au repartizat câte 350 mp schelă demontabilă tip Ludovic Bodó. Aceasta este manevrată de câte 4 dulghere care deservesc brigada, fără să facă însă parte din ea. Cele 3 brigăzi de tencuitori sunt deservite de o stație de mortar la care lucrează o brigadă de 9 muncitori; aceștia prepară mortarul și-l transportă pe orizontală, până la macaraua-turn, în vagoneți al căror fund este prevăzut cu clape mobile. Macaraua ridică de pe șasiu cupa vagonetului și cârcă într’un buncăr special amenajat la floare oaisă de seară, la nivelul unde lucrează brigada de tencuitori De aici până la locurile de muncă mortarul este transportat de o brigadă de deservire interioară, compusă din 18 muncitori. Tinciul este transportat direct, cu ajutorul a 2 pompe Socolov- Socolovschi. In acest fel, cei 36 muncitori calificați ce compun cele 3 brigăzi de tencuitori sunt deserviți numai de 27 muncitori necalificați, ridicându-se astfel productivitatea muncii pe întregul șantier. Informația arătată mai sus și respectând lanțul operațiunilor, după metoda S. M. Malîghin, brigada mea a realizat o producție medie zilnică de 130 mp în luna Aprilie, această cifră crescând treptat la 160 mp în Iunie și la 170 mp în Septembrie, ceeace reprezintă o productivitate sporită cu 74% față de cea obținută înainte de către formațiile mici de tencuitori In zilele când s’au înregistrat vârfuri de producții, noi am executat chiar 190—200 mp tencuieli. Dacă acest din urmă rezultat nu a putut fi obținut întotdeauna, aceasta se datorește faptului că diferitele deficiențe tehnico-organizatorice (întreruperi în funcționarea utilajelor sau în aprovizionarea cu materiale) au cauzat timpi morți în muncă ce totalizau în medie, pe întreaga brigadă, 455 km/ore lunar. Sporirea producției și productivității muncii a adus la creșterea câștigului nostru. Eu, de pildă, am primit lunar 1000—1200, lei, atingând în luna August 1247 lei. Din rezultatele muncii noastre de până acum reies cu claritate avantajele executării lucrărilor de tencuieli în brigadă de specialitate. Astfel, această metodă permite reducerea numărului de muncitori cu calificare superioară și medie până la 29% din totalul membrilor brigăzii. Ei execută numai operațiunile grele, ajutoarele efectuând operațiunile simple. Executând la fiecare apartament aceeași fază de lanț, aceleași operațiuni, muncitorii capătă o îndemânare care-i ajută să ridice necontenit productivitatea munciii și să se perfecționeze pentru a trece la efectuarea fazelor mai complicate, de o calificare mai înaltă. La aceasta contribue din plin și calificarea La locul de muncă, pe care noi o aplicăm după metoda Cotlear, împreună cu tot Eduard Egri, fericiți tot de cat. VUfca, am reușit să calific în semestrul I al acestui an 4 foca.έși, far îni nțbzent alți 4 tovarăși înviată meseria în badrill brigăzii. Pe de altă parte, perfijfirmarea profesională a membrilor brigăzii, ca și fontrolul reciproc succesiv al echipelor ce o compun, asigură și îmbunătățirea crescândă a calității lucrărilor, întreaga suprafață tencuită prezentând un caracter omogen. Noi vom aplica și de acum înainte această minunată metodă, nu ne vom precupeți eforturile pentru răspândirea ei pe celelalte șantiere. Angajamentul nostru este de a realiza, la construcția noilor locuințe muncitorești, o medie zilnică de 200 mp tencuieli 200 metri tencuieli patrați zilnic IOAN KINAL tencuitor stahanovist șeful unei brigăzi de specialitate de pe șantierul Petrila STAHANOVIȘTI—ȘEFI DE BRIGĂZI COMPLEXE ȘI DE SPECIALITATE IOAN CRAIOVEANU Vulcan VASILE CAMPEANU Vulcan IOSIF VEREȘ Petrila GHEORGHE COMOLI Lupeni IOAN KINAL Petrila Unele aspecte ale alcătuirii și funcționării brigăzilor  în cadrul trustului nostru, problema îmbunătățirii organizării muncii prin constituirea brigăzilor de specialitate și complexe a fost pusă încă de la începutul acestui an, în legătură cu necesitatea de a lichida gravele lipsuri ce duseseră la neîiideplinirea planului în 1952. In luna Februarie, această problemă a fost discutată în cadrul unei ședințe a cercului R.S.I.T., cu care prilej s’au lămurit — pe baza documentației sovietice — principiile după care trebue alcătuite brigăzile și după care trebue să se desfășoare activitatea lor. Cu o lună mai târziu, la Întreprinderea nr. 703 a luat ființă prima brigadă de specialitate, a cărei conducere a fost încredințată etahanovistului Iosif Vereș. Deși a lucrat în condiții experimentale, într-un moment când încă nu fusese stabilit un grafic strict de execuție și nu se creaseră condiții tehnico-organizatorice optime, brigada a reușit să termine cu 4 zile înainte de data fixată lucrarea ce i se încredințase și să realizeze o productivitate a muncii cu 12% superioară celei a echipelor de pe șantier. Acest succes a arătat constructorilor — atât celor calificați cât și celor necalificați — că munca în brigadă le asigură o însemnată creștere nu numai a realizărilor, ci și a câștigului. Mai greu s'au lăsat însă convinși unii tehnicieni, în special unii șefi de șantiere. Obișnuiți cu metodele învechite, ei considerau că măsurile tehnico-organizatorice speciale necesare pentru buna funcționare a brigăzilor depășesc posibilitățile existente, că nu se vor putea organiza fronturile largi de lucru și aprovizionarea ritmică cu marile cantități de materiale de care au nevoie aceste formații. Cât de greșită era această poziție a arătat-o bilanțul productivității muncii pe luna Mai. înainte de înființarea brigăzilor, întreprinderile nr. 702 și 703 nu realizaseră productivitatea planificată a muncii. In Mai însă, productivitatea a fost depășită la întreprinderea nr. 702 cu 23%, iar la întreprinderea nr. 703 — cu 30%. In acelaș timp, la întreprinderea nr. 704, unde brigăzile de specialitate înființate in luna Martie nu fuseseră sprijinite de inginerulșef Piso și de șeful de șantier Ing. Litescu, din care cauză se descomplectaseră și-și încetaseră existența, productivitatea muncii a reprezentat în Mai doar 88% din sarcina planificată. Treptat însă, brigăzile de specialitate ale constructorilor s’au consolidat, numărul lor a sporit, experiența câștigată a dus la îmbunătățirea planificării și organizării lucrărilor de tencuieli. Era nevoie acum de o îmbunătățire radicală a desfășurării procesului tehnologic la lucrările de roșu. In această privință ne-a fost de un mare ajutor experiența stahanovistului I. Socolov din Moscova, după pilda căruia zidarul Gheorghe Cioc de la Buftea a înființat brigada sa complexă. Cele patru brigăzi complexe pentru executarea zidăriei care au fost constituite până în prezent pe șantierele Vulcan, Lupeni și Lonea au reușit să reducă simțitor termenul de efectuare a lucrărilor de roșu. La aceasta a contribuit din plin aplicarea pe scară largă, de către zidarii din cadrul brigăzilor, a metodei rapide de lucru Orlov. Dacă în 1952 numai 53% din volumul total de zidărie a fost Fig. 1. — Proiectul de organizare al blocului CI—V . sectoare de lucru. Utilaje : 1 — Kollergang; 2 — pompă de mortar; 3 — macara KSK-4; 4 — linie de cauville; 5 — conductă și buncăr pentru mortar Depozite de materiale. a — nisip; b — ladă pentru varpastă; c — ladă pentru ciment; d — trepte și vanguri prefabricate ; e — grinzi prefabricate; f — corpuri de umplutură ; g — blocuri de steril executat după această metodă, în prezent metoda Orlov este aplicată la 87% din lucrări (grosimea obișnuită a zidurilor fiind de o cărămidă și jumătate). Prima condiție pentru succesul brigăzilor complexe și de specialitate era desfășurarea producției pe baza unor grafice stricte și a unor proiecte de organizare bine întocmite, care să prevadă mecanizarea complexă a lucrărilor și desfășurarea lor în lanț. Astfel, blocul C de la Vulcan, a cărui construcție a fost încredințată brigăzii complexe a lui Ioan Craioveanu, are cinci scări și patru etaje. Scara, luată ca element de bază al lanțului, a fost împărțită în patru sectoare, după numărul etajelor; întreg blocul cuprinde deci 20 de sectoare, iar fiecare din acestea câte 2 etaje de lucru (dela cota 0 la 1,40 m și de la 1,40 la 2,80 m). Această împărțire asigură perfecta succesiune a formațiilor ce compun brigada complexă și a fazelor în cadrul lanțului de lucrări Proiectul de organizare (fig !) a prevăzut de asemenea utilajele necesare, amplasarea lor și locurile destinate depozitelor de materiale. Pe baza proiectului de organizare, în funcție de volumul, termenul de execuție a lucrărilor și de gradul de mecanizare a acestora, s-a stabilit componența necesară a fiecărei brigăzi. Astfel, dacă brigada complexă lui Ioan Craioveanu se compune din 47 muncitori de diferite profesii, brigada lui Gh. Comoli, de la Lupeni, a cuprins 51 membri, în perioada când macaraua-turn încă nu fusese montată iar cărămizile erau transportate cu ajutorul benzilor. Când a intrat în funcțiune macaraua KSK-3, formația s-a redus la 46 muncitori. Reducerea numărului de muncitori necalificați din brigadă a fost posibilă și datorită asigurării bunei funcționări a pompelor de mortar, mecanicul-șef de șantier, tov. Dîncă, a introdus procedeul folosirii laptelui de var ca gresant, pentru a reduce coeficientul de frecare între mortar și pereții conductei ; astfel mortarul poate f pompat cu ușurință pe o distanță orizontală de 120 m, iar vertical — până la etajul III. Componența brigăzilor de specialitate pentru tencuieli variază după modul de organizare a deservirii lor. La Petrila, cele 3 brigăzi compuse din câte 12 tencuitori sunt deservite de o brigadă specială pentru prepararea și transportul mortarului ; la Vulcan însă, brigada tov. Engeltruan are un efectiv de 19 oameni, cuprinzând și echipa de deservire. Brigăzile astfel constituite respectă cu strictețe pasul stabilit pentru succesiunea fazelor de lucru. Pe șantierele unde se execută simultan mai multe blocuri, asigurarea necesarului de materiale — deci a transportului — și a necesarului de forță de muncă impune un pas de 4 zile. Condițiile tehnico-organizatorice create brigăzilor complexe, printre care asigurarea locurilor de muncă la începerea lucrului cu cel puțin 25% din materialele necesare. Fig. 2. — Organizarea lucrărilor în lanț în cadrul aceluiaș etaj In sectorul I se execută schelele pentru al doilea etaj de lucru, în timp ce în sectorul II se execută zidăria la primul etaj de lucru iar în sectorul III se execută montarea planșeului 1 — buncăr de mortar; 2 — stivă de blocuri de steril în conteinere; 3 — conteinere cu mortar; 4 — platformă de circulație din dulapi pentru conteinere de mortar au permis reducerea pasului La 2 zile la blocurile izolate, ceea ce a dus la grăbirea ritmului de execuție. La blocul C de la Vulcan, de pildă, graficul de execuție — cu un pas de 4 zile — prevedea terminarea construcției de roșu în 88 zile lucrătoare; aplicând pasul de 2 zile, brigada lui Ioan Craioveanu a redus termenul de execuție la jumătate. Un succes asemănător a obținut brigada lui Gh. Comori, lucrând la blocul 2 de la Lupeni. Aceste brigăzi au realizat o bună suprapunere în timp a diferitelor faze de lucru în diferitele sectoare de construcție (fig. 2). Pentru a se asigura predarea la timp a apartamentelor, lucrările de finisaj se efectuează în aceeași ordine ca și zidăria, de jos în sus, astfel că la brigăzile de specialitate sectorul de lucru pentru executarea tencuielilor este stabilit nu vertical, ci orizontal Ordinea de execuție este următoarea : la terminarea planșeului peste etajul I, după executarea zidăriei la fiecare sector de lucru, se toarnă și betonul de egalizare, pentru a elimina pericolul strecurării apei la parter sau la primul etaj, unde tencuielile trebue să înceapă înainte de montarea învelitorii , apoi încep executarea zidurilor despărțitoare la parter și montarea instalației electrice, după care se poate trece la lucrările de tencuieli (fig. 3). In momentul de față, trustul nostru trebue să-și îndrepte atenția asupra extinderii sistemului de lucru în brigăzi. Brigada de specialitate care a executat fundațiile la blocul B de la Vulcan a câștigat o experiență care trebue răspândită. Trebue luate măsurile tehniceorganizatorice care să permită formarea brigăzilor de specialitate și la lucrările de zidărie. De asemenea, prin asigurarea producției prefabricatelor pentru coșuri și ventilații, a produselor de tâmplărie, prin procurarea sculelor și mecanismelor necesare, se vor crea condițiile necesare organizării unor brigăzi de specialitate și complexe pentru executarea finisajelor. Totodată trebue grăbită elaborarea regulilor tehnologice obligatorii pentru executarea lucrărilor de construcții, după experiența trustului sovietic „Zaporojstroi“. Folosirea metodelor sovietice de lucru, organizarea lucrărilor după pilda înaintată a constructorilor din U.R.S S., dau colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni al Trustului nr. 7 posibilitatea de a îndeplini la termen și în bune condiții vastul program al construcțiilor de locuințe pentru minerii din Valea Fuhr, VASILE BARTHA șeful serviciului de organizare a muncii din Trustul de construcții nr. 7, Fig. 3. — Organizarea lucrărilor în lanț în cadrul diferitelor etaje La parter se execută lucrările de tencuieli, în timp ce la etajul I se execută instalațiile electrice și sanitare, la etajul II — zidurile despărțitoare, iar la etajul III — zidurile portante <