Constructorul, februarie 1955 (Anul 7, nr. 264-267)

1955-02-05 / nr. 264

■ Pag. 2 w CONSTRUCTORUL Reparația utilajelor — sarcină de răspundere ce a reieșit la consfătuirea personalului tehnic Odată cu primele zile ale anului 1955, în fabrica noastră a început și campania de reparații capitale. încă din luna decembrie, pe baza planului de reparații întocmit de fabrică s-a trecut la organizarea echipelor, întocmirea graficelor pentru urmărirea realizărilor pe operații și dispozitive, revizuirea devizelor, verificarea stocurilor de piese de schimb și materiale etc. In organizarea echipelor s-a căutat a se aplica — după specificul nostru — metoda sovietică Bugacev. Astfel, unele echipe execută operații mecanice și de montaj, altele — reparația reductoarelor, iar o ultimă echipă execută reparația electromotoarelor și a aparatajului electric. Odată cu începerea reparațiilor, s-a organizat și întrecerea socialistă. Tot personalul tehnic al fabricii care participă la executarea reparațiilor ține ședințe periodice (cel puțin una pe săptămîna) în cadrul cărora analizează mersul lucrărilor sub toate aspectele. La ultima ședință de acest fel s-au constatat realizări importante, fapte noi, precum și unele greutăți și lipsuri. Echipa Nicolae Iacătă a terminat reparația motorului Diesel nr. 1 cu 13 zile înainte de termen. Această realizare a fost posibilă datorită inițiativei șefului de echipă care a constatat că nu este nevoie a se scoate cele 6 cămăși (cilindri) ale motorului — operațiune care ar fi necesitat cca. 12 zile — deoarece stratul de mîlcare s-a depus pe cămăși nu s-a pietrificat și poate fi curățat cu un curent puternic de apă și aer sub presiune. Pentru aceasta el a folosit aerul sub presiune din buteliile care servesc la pornirea motoarelor, a făcut legătura cu motorul odată pe la partea de jos și apoi de la partea de sus a cilindrului și toată murdăria depusă de la ultima reparație capitală, a fost scoasă afară de apa sub presiune. In felul acesta, echipa a contribuit și la reducerea prețului de cost al reparației. Din această echipă s-au evidențiat și mecanicii Iosif Cristian, Petre Trică și Ion D. Ghinoș. Echipa care lucrează la reparația morii de ciment, nr. 1 — condusă de Gh. Milu — a depășit pînă acum planul cu 20 la sută. Ea execută cu grijă lucrările de etanșare punînd garnituri de pîslă la toate încheieturile pe unde ar putea să iasă praf, pentru a crea muncitorilor din secție un loc plăcut de muncă atunci cînd moara va intra în producție. Echipa a observat că din magazie lipsesc piesele de schimb denumite roți de elevator necesare la elevatorul de ciment al morii. Știind că aici uzura acestor piese este mică, echipa a propus să se recondiționeze două roți vechi care vor funcționa foarte bine pînă la viitoarea reparație capitală a morii. Din această echipă s-au evidențiat Elena Botoacă — responsabila unei brigăzi atemiste de producție, care acum lucrează în echipa de reparații —, Silvestru Cîrstei și Ion Șovăială. La secția cuptoare lucrările s-au executat pînă acum conform planului, dar aici greutățile sânt mari. Lipsesc unele piese de schimb, se execută greu unele lucrări de atelier cum sînt: strunjirea rolelor de sprijin, strunjirea cuzineților pentru rolele de sprijin etc. Aici are o lipsă și conducerea tehnică a fabricii (inginer-șef C. Petrescu) care nu a ținut seama de propunerile unor tehnicieni de a se cere sprijin pentru prelucrări la alte uzine și care abia la sfîrșitul lunii ianuarie s-a convins că în atelierul fabricii nu se pot executa toate lucrările de strungărie și a trimis o parte din piese la uzinele din Cîmpina. Trebuie să se dea toată atenția accelerării reparării cuptorului nr. 2 căci altfel el nu va putea fi pus în funcțiune la termenul planificat. Echipa de zidarișamotori condusă de Petre Buzatu are uneori greutăți din cauză că echipa mecanică neavînd la timp piesele de schimb nu poate mișca cuptorul așa cum cere operația de înzidire. Echipa electrică condusă de maistrul Iorgu Crăcea, deși are personal cu mult mai puțin decât necesită, este cu lucrările la zi. Eforturile echipelor de reparații sunt sprijinite și de magazionerul Alexandru Mincu și ajutorul său Gh. Drăgan care stau la dispoziția muncitorilor pentru a le elibera piesele și materialele, pe care le păstrează în magazie cu grijă gospodărească și simț de răspundere. In campania reparațiilor întâmpinăm și unele greutăți. Uneori repartizarea lucrărilor de atelier nu s-a făcut ținîndu-se seama de calificarea muncitorilor. Unele piese prelucrate de strungarii Gheorghe Bogdan și X. Manea nu au fost controlate de nimeni și astfel ne-am trezit că la montare ele nu s-au potrivit... De la începutul reparațiilor s-a dat o mare importanță măsurilor de protecția muncii reînoindu-se instructajul întîi cu șefii de echipe și tehnicienii Și apoi cu muncitorii, evitînd astfel în întregime accidentele obișnuite. La cabinetul tehnic s-au primit de la începutul anului 6 propuneri de inovații. Anul 1955 a început la Fabrica de ciment Comarnic sub semnul unei munci îndârjite în vederea asigurării condițiilor necesare îndeplinirii planului anual de producție. I. PICIOREA tehnician la Fabrica de ciment Comarnic Ziua bună se cunoaște de dimineață ! De astă dată la fabrica de cărămizi,Ceramica“Mofleni, campania de reparații a început mult mai devreme ca anul trecut. Apoi, reparațiile executate pînă sfîrșitul lunii ianuarie sînt de bună caliatate’. Am rugat pe inginerul-șef E. Danețeanu să ne vorbească tocmai despre acest important capitol: calitatea reparațiilor. Iată ce ne-a declarat: „Sectorul de 18 m al cuptorului Hoffman unde s-a executat înlocuirea bolții, poate fi un bun exemplu de conștiinciozitate în muncă. S-a lucrat cu multă atenție atît la înzidire cît și la dimensionarea buchinelor. Merite au aici: echipa de zidari condusă de Victor Antonache și zidarii Nicolae Cioroiu și Andrei Năstase. Pe lîngă această lucrare s-a efectuat în întregime curățirea canalului de ardere, a carnalelor de fum și a șuiberelor. „Linia întîia și a doua de fabricație sunt terminate de cîteva zile. Numai la una din prese se lucrează încă la automat. Cele două transportoare mecanice sunt de asemenea gata. S-au înlocuit toate rolele,, ștenderele, bolțurile și scindările transportorului nr. 1. „S-a ținut seama de faptul că anul trecut producția a fost lipsită mult timp de mijloacele de transport din cauza proastei funcționări a troliului cu lanț. Tocmai de aceea s-au luat măsuri pentru înlocuirea lagărelor, bucetei de la butuc, confecționarea furcilor de lanț și pentru înlocuirea a 3 axe și 5 role. „Dat fiind că și uscătoriile au nevoie de unele reparații și că materialuil lemnos ne vine cu oarecare greutăți în această perioadă, am luat măsuri pentru demontarea vechii uscătorii de țigle. „Mașina de aburi putea încă să meargă și anul acesta fără prea mari reparații. Totuși, pentru a înlătura surprizele, s-a demontat complet pentru revizie generală. Cazanul acestuia arată acum ca și nou. I s-au înlocuit toate niturile. „Cheia succeselor noastre constă în faptul că me-am gândit mai mult asupra organizării întregii campanii de reparații. Pentru că aveam de confecționat un mare număr de piese și pentru că atelierul nostru mecanic nu putea să satisfacă cerințele, am apelat și la alte întreprinderi. De asemenea, am împărțit pe fiecare lucrare cîte o echipă de reparații, dînd acesteia tot odată și răspunderea lucrării respective. Pentru a avea siguranța că lucrările executate sunt de calitate folosim pe tot timpul campaniei o brigadă de recepție formată din cinci cadre de specialitate“. Din proprie inițiativă Văzând că se tărăgănează lucrările de sondaj, de către T.S.P., pentru darea în exploatare a unei cariere, fabrica a luat ea această inițiativă. S-a rezolvat în acest fel problema funcționării uneia din unitățile noastre în cursul acestui an. Mai mult, această unitate are acum argilă pentru încă doi ani de zile de acum înainte. Am căutat ca o parte din lipsurile ivite anul trecut la începutul campaniei de fabricație să le îndepărtăm încă de pe acuma. Am completat mai întîi toată documentația pentru piesele de schimb necesare serviciului mecanic-șef. Neavînd șoproane de depozitare a cărbunilor am luat măsuri să urcăm cea mai mare parte din combustibil sus pe cuptor. A fost o măsură luată în vederea pornirii fotului potrivit metodei ■ Mukosov. ing. ILIE BUCURESCU ing. șef al Fabricii de cărămizi Timișoara Atelierele centrale A.R.A. A.R.U.C. (Colentina) au fost (Oltenița) și create și profilate pentru a putea executa, la darea lor completă în exploatare, cca 60% din necesarul anual de reparații capitale și medii la autovehiculele unităților Ministerului Construcțiilor. In cursul anului trecut, cele două întreprinderi au executat aproape 500 de reparații. O contribuție însemnată la desfășurarea lucrărilor pe șantierele agricole a fost adusă prin repararea autocamioanelor pentru Trusturile de construcții nr. 10, 17, 1, T.C.H. și întreprinderea de transporturi nr. 304. Planul anual de reparații a fost îndeplinit de către A.R.A. în proporție de 112%, iar de către A.R.U.C. — în proporție de 98%. Sarcini și mai importante revin celor două ateliere centrale în 1955 — cînd 80% din parcul de autocamioane al organizațiilor de construcții va suporta reparații capitale și medii. Planificarea lucrărilor s-a făcut judicios, ținîndu-se seama de condițiile și capacitățile reale. Pentru a se ușura desfășurarea procesului tehnologic, fiecare atelier execută reparațiile numai la anumite tipuri curente de mașini: la A.R.A. — autocamioane ZIS 150-585, IAZ, MAZ, „Skoda“ 706 și dumpere, iar la A.R.U.C. — ZIS 150-585, ,’,Pr.aiga“, „Csepel“ și „Stejar“. Au fost luate măsuri tehnico-organizatorice care să asigure îndeplinirea ritmică a planului. Astfel, reparațiile se desfășoară în flux continuu, fără încrucișări și staționări, care să provoace gâtuiri sau goluri în lucru. Autovehiculul intrat în reparație este complet demontat în agregate și piese, care sunt îndrumate spre secțiile respective pentru a fi controlate, sortate și reparate — iar apoi ansamblate în secția de montaj. Deși mașina este complet demontată, ea nu se despersonalizează — adică i se atribuie. Reduc durata La atelierele centrale ale întreprinderii de transporturi nr. 511 — Orașul Stalin, lucrările de reparații se desfășoară din plin. In prima lună a anului, echipele au obținut succese grăitoare. Strungarul Vasile Aldea și-a depășit norma în medie cu 80%, tinichigiul Nicolae Corojan — cu 120%, iar mecanicii Pavel Stocheș, Ștefan Chiș și Sigismund Gáspár cu 50—90%. Autocamioanele sosesc la atelier la datele prevăzute în fișele de întreținere și reparații. Buna organizare a muncii ajută la reducerea duratei de imobilizare a mașinilor în reparații capitale și medii. Controlul de calitate este asigurat de către maiștri, care verifică fiecare piesă înainte de montaj; după reparație, tot agregatele — reparate — pe care le-a avut (în afară de cazurile speciale, pa uzură înaintată, deteriorarea din cauza accidentelor etc..). Prin aceasta se urmărește păstrarea individualității mașinii, pentru a se putea urmări exploatarea ei pînă la parcursul minim admisibil (250.000—500.000 km). O treime din capacitatea atelierelor este utilizată pentru confecționarea pieselor de schimb necesare executării reparațiilor. Pentru îndeplinirea planului de lucrări este însă necesar ca atelierele să lichideze de îndată lipsurile constatate în cursul anului trecut. La A.R.A. trebuie întărite controlul calității pieselor folosite și controlul intern pe parcursul calității reparațiilor la diferitele agregate, trebuie executate sculele și dispozitivele de control parțial, trebuie jost selecționat personalul tehnic. Conducerea atelierului A.R.U.C. are datoria să înlocuiască metodele meșteșugărești printr-o organizare pe baze științifice a lucrului, să încarce în mod echilibrat sectoarele — pentru a evita producția în salturi, să asigure în mai bune condiții controlul și recepția calitativă. Reorganizarea procesului tehnologic, îmbunătățirea sistemului de aprovizionare, urmărirea realizării investițiilor proprii (astfel ca obiectele terminate parțial în 1954 să fie date în exploatare cel mai tîrziu în cursul trimestrului II al acestui an), completarea aparatajului de control și organizarea ritmică a producției lunare vor face ca atelierele A.R.A. și A.R.U.C. să-și sporească cu cel puțin 30% capacitatea de producție, efectuînd la termen și la un înalt nivel calitativ reparațiile capitale și medii la autocamioanele sectorului construcțiilor. ing. V.CEAUȘESCU din Direcția generală a mecanizării reparațiilor Colectivul întreprinderii dă o mare atenție mobilizării rezervelor interne în scopul accelerării și ieftinirii lucrărilor. Atelierele produc cu mijloace proprii diferite piese, ca axe planetare, pinioane, supape etc., precum și sculele necesare echipelor. De asemenea, se aplică larg metoda de recondiționare a pieselor uzate. In ultima perioadă, atelierele centrale ale întreprinderii au reparat 5 autocamioane „Praga“ într-un timp cu 30% mai scurt decit cel planificat și au redus de la 40 la 15 zile durata reparării unui tractor „Zetor“. S. MAXIMILIAN corespondentul „Constructorului“ pentru regiunea Stalin Capacitatea atelierelor centrale de reparații auto trebuie folosită în întregime! 1 MILION SEI ECONOMII După procedeul obișnuit, depresarea horturilor la șenilele tractoarelor S-80 e operație grea. Doi sudori încălzesc simultan cu aparatele de sudură autogenă, capetele zalei, doi oameni bat cu barosul, iar un al cincilea muncitor ține domul pe bolț. Echipa lucrează 2-3 ore la scoaterea unui bolț, iar condițiile de tehnica securității nu sunt dintre cele mai bune. In curînd însă, această metodă va deveni de domeniul trecutului , datorită inovației realizate de inginerul Ion Marcu, șeful serviciului exploatare al Trustului de utilaj greu. PRINTR-O INOVAȚIE Este vorba de o presă hidraulică pentru presarea și depresarea bolțurilor la șenile. Ea poate fi manipulată de un singur om, care execută operația în numai 10 minute. Presa servește și la recondiționarea lanțurilor de role de șenile, prin înlocuirea bolțurilor și a bucșelor. Zalele recuperate în acest mod reprezintă 50% din valoarea totală a lanțului nou. Noua presă hidraulica, pentru presarea și depresarea bolțurilor — care a și început să fie folosită în atelierele de reparații — va aduce Trustului de utilaj greu o economie anuală de manoperă și materiale în valoare de 1 milion de lei. Inovația va fi extinsă la toate unitățile de construcții și din agricultură care posedă, tractoare S-80. M. VACARU corespondent Fabrica de cărămizi și țigle Cluj are nevoie în campania reparațiilor de bandaje de schimb pentru colerganguri. Aceste piese au fost comandate la Atelierele „9 Mai" din București. Mecanicul-șef al fabricii din Cluj, ing. Mateescu, in loc să urmărească executarea și ridicarea bandajelor de întreprinderea producătoare, așteaptă liniștit ca ele să-i sosească singure... „Vom înfăptui sarcina data de partid” IN MIJLOCUL MECANIZATORILOR — Tovarăși, porniți la o treabă de mare însemnătate și de mare răspundere. Știți cu toții ce uriașă bătălie dă întregul popor, la chemarea partidului, pentru dezvoltarea producției agricole — care e o cale sigură spre bunăstare. La această bătălie plecați și voi. Ne cunoaștem de multă vreme, știu cu sînteți de capabili și tot colectivul trustului vă apreciază pentru munca voastră. Dumneata, tovarășe Leon Marcus, ești cel mai bun dintre inginerii noștri de mașini și utilaje. Ne vine greu să ne despărțim pentru o bucată de vreme și de tovarășii Smarandache și Sandu, maiștri atît de pricepuți. De pe lista fruntașilor numele voastre au fost nelipsite, tovarăși Pantelimon, Buzatu, Potcovaru, Stroema și Petrescu. Voi cu toții îi veți reprezenta acum pe constructori in unitățile agricole pe care le patronăm — G.A.S. Rusănești și S.M.T.Corabia. Angajamentul pe care vi l-ați luat, de a nu precupeți nici un efort pentru a ajuta la repararea mașinilor și uneltelor agricole, sunt sigur că vi-l veți îndeplini — și noi o să vă dăm tot sprijinul/ Directorul Ancufa strlnse mîinile oamenilor din jurul mesei — toți îmbrăcați în pufoaice, cu bocanci noi, ca pentru o călătorie lungă. — Vă făgăduim, tovarășe director, că mecanizatorii vor fi mulțumiți de ajutorul pe care li-l dă Trustul nr. 6! Așa s-a și întîmplat. Inginerul Marcus a studiat în amănunt cum e organizată reparația utilajelor în S.M.T.-ul și G.A.S.-ul la care a fost trimis. A făcut propuneri prețioase, a arătat cum să fie alcătuite mai bine echipele. După un timp a făcut un drum la trust, de unde s-a întors cu cîteva lăzi cu „comori’, un grup electrogen, bucșe de fontă, nituri, pînze de bonsaicr, rulmenți, pietre de polizor, plăcuțe „Widia” electrozi pentru sudură, cabluri, oțel și multe altele încă. Toate pentru repararea mașinilor agricole. Mecanicii Vlad Pantelimon și Vasile Buzatu la G.A.S.Pusănești, Ion Potcovaru, Gheorghe Petrescu și Nicolas Strocma la S.M.T.Corabia, și-au văzut doar după o decadă numele pe panoul de onoare. La primăvară, tractoarele reparate de ei vor întoarce brazdă reavănă, in care sămînța va rodi bogat... MUNCA VIE IN ATELIER In anul 1954, Sectorul de ateliere nr. 608 al Trustului de construcții nr. 6 Craiova a acordat un larg sprijin unităților agricole, și in primul rind celor patronate de trust. Periodic, echipe complexe formate din cei mai buni mecanici porneau cu mașinile spre ogoarele unde mecanizatorii dădeau bătălia pentru recolte sporite la hectar. Harnicii membri ai acestui colectiv au acordat un sprijin concret și țăranilor muncitori din comunele raioanelor Olteț, Balș și Craiova. Le-au înlesnit transformarea plugurilor și tarifelor in prășitori, au revizuit prășitoarele și grapele etc. încă de la începutul noului an, muncitorii și tehnicienii acestei unități s-au angajat să acorde o atenție deosebită sprijinirii multilaterale a oamenilor muncii din agricultură. Din cele două unități pattronate de trust au fost aduse 15 motoare de tractoare „S.A.P.”, pentru a fi reparate. După ce colectivul de conducere a făcut extrasul de materiale necesar pentru repararea lor, au fost ridicate de la depozitul de aprovizionare din Craiova al Ministerului Agriculturii și Silviculturii piesele de schimb necesare : segmenți , de compresiune și ungere, supape, vilbrochene, chiulase, cuzineți etc. întrecerea pornită în noul an este pe zi ce trece tot mai dătătoare de viață. Numeroși mecanici, ca Ștefan Cucereanu, Efrim Biro și alții, care lucrează la repararea motoarelor de tractor, reușesc să-și depășească zilnic sarcinile de plan cu 20%. ..Am luat măsuri — m-a asigurat inginerul Ciocănaru, conducătorul acestei unități — ca motoarele să intre în rodaj cu mult înainte de 15 februarie, dată cum 4 trebuie să terminăm reparațiile. Acesta e angajamentul pe care ni l-am luat în fața partidului și nu vom precupeți nici un efort pentru a-l îndeplini". GH. FLOREA corespondentul „Constructorului” pentru regiunea Craiova Controlul executării lucrărilor" La fabrica de cărămizi „Solidaritatea" din Capitală campania reparațiilor se apropie de sfîrșit. Peste 70% din reparații au fost executate. In jurul lui 1 martie campania de fabricație va putea începe. In clișeu , echipa de reparații compusă din I. Poteașcă și Ștefan Niță efectuează ultimele lucrări de reparație la un agregat. Maistrul Ștefan Barbu îndrumează echipa de reparații și controlează cu acest prilej și calitatea lucrărilor. Muncă rodnică Muncitorii și tehnicienii fabricii de cărămizi „Aradul“ se apropie de sfîrșituil campaniei de pregătire. Peste tot în fabrică se vede rodul muncii oamenilor. Iată pe muncitorii de la pregătirea depozitelor de macerare, zi de zi ei extrag, neobosiți, sute de metri cubi de argilă. Brigăzile tovarășilor Ștefan Teibert și Florea Iftode își depășesc regulat normele cu peste 100 la sută. La amenajarea uscătoriilor fabricii muncitoarele Eva Müller, Terezia Buttinger și altele depășesc cu 20 la sută norma de producție. O activitate susținută depun și muncitorii de la atelierul de reparații. Echipa Ștefan Simion a terminat reparația vagonetelor basculante cu 216 ore înainte de termen. Mihai Emineth care lucrează singur la repararea transportoarelor Keller a reușit să termine, această lucrare cu 44 de ore înainte de data planificată. De asemenea brigada zidarului Anton Horniges care se ocupă de reparația cuptorului Hoffman de la unitatea nr. 2 depășește cu mult norma de producție dînd numai lucru, de calitate bună. Paralel cu toate aceste lucrări pregătitoare în vederea campaniei de fabricație, se înregistrează o serie întreagă de raționalizări și inovații menite să reducă prețul de cost al lucrărilor și să ușureze munca la diferite operații. Unele din propuneri au și fost puse în practică. Așa de pildă la unitatea nr. 1 a fabricii s-au modificat liniile decenii în vederea mecanizării transportului produsului, ceea ce face să dispară munca manuală. La unitatea nr. 2 în uscătoria cu rafturi se va monta o bandă transportoare necesară la încărcarea și descărcarea cărămizilor. I. CARULA corespondentul „Constructorului“ pentru regiunea Arad Brigada de specialitate și de calitate Anul trecut fabrica de cărămizi „Argila roșie“ din Capitală a înregistrat numeroase întreruperi în funcționarea unor agregate din cauza reparațiilor de slabă calitate efectuate utilajelor. Desele opriri la presele unităților nr. 1 și 2 au împiedicat îndeplinirea planului. Pentru a nu se repeta necazul și anul acesta, conducerea fabricii împreună cu Direcția generală a industriei ceramice, a luat din vreme și a pus în practică o serie de masuri tehnico-organizatorice, menite să asigure desfășurarea în bune condiții a campaniei reparațiilor. La fiecare din cele patru unități a fost alcătuită cîte o echipă de mecanici pentru reparația tuturor agregatelor. Aceste echipe au format pe fabrică o brigadă de specialitate și de calitate. S-au stabilit din timp norme pentru munca în acord pe toată durata campaniei de reparații. Astăzi sunt^ mulțumiți de felul cum câștigă și meșteriașiii și muncitorii. Tot sprijinul lor s-a luat măsura ca lucrările mai grele să fie repartizate altor ateliere. După rodaj, recepția se efectuează de artă dată într-un mod mai organizat- Comisia de recepție, fixată de la începutul campaniei, controlează calitatea lucrărilor pe parcurse și înainte de rodaj, ca nu cumva această operație să se execute fără rost. Urmărirea executării lucrărilor se face și de delegația organelor tutelare. Un delegat al C.C. al sindicatului nostru sprijină de asemenea desfășurarea campaniei de reparații. Deosebit este felul cum se ține evidența reparațiilor: încă de la începutul campaniei s-au întocmit grafice generale de reparații cu indicarea mijloacelor de bază care se repară, a felului reparației, a lucrărilor ce se efectuează, a responsabilului de execuție a lucrărilor și a termenelor de realizare. Toate aceste măsuri au făcut ca în general planul de reparații să fie depășit în ultimul timp. * Au căptușit cuptorul cu cărămizi de cromomagnezit. Executarea unor reparații de mai bună calitate este una din preocupările de seamă ale colectivului fabricii de ciment „Ideal“-Cernavoda. Acest lucru se reflectă și în felul cum se desfășoară în fabrică campania reparațiilor. Pentru prima dată s-au înzidit cuptoarele de clincher cu cărămizi de cromot magnezită, ceea ce va duce la prelungirea duratei de funcționare a cuptoarelor. Echipele de zidari-șamofori conduse de Lazăr Lungu și Iosif Popa au muncit cu sîrg la efectuarea lucrărilor, depășind cu 30—40 la sută norma zilnică și scurtând astfel termenul de înzidire. Completarea zonei de lanțuri cu lanțuri calibrate de calitate și schimbarea pinioanelor, bucșelor de la angrenajele cuptorrului nr. 2 dau posibilitatea jucătorilor da a mări productivitatea muncii. La campania de reparații participă și cei ce deservesc agregatele. Astfel, cupătorul Constantin Stoica a ajutat la înzidirea răciitorului cuptorului nr. 3. De asemenea Ilie Stancu a lucrat cot la cot cu zidarii la efectuarea reparațiilor la cuptorul nr. 2. Astfel de exemple mai pot fi citate încă multe în fabrica noastră. N. POSTELNICII corespondent Prin măsuri tehnico-organizatorice Anul acesta colectivul de conducere al fabricii a elaborat un pian de măsuri tehnico-organizatorice mult mai concret decât anul trecut. Obiectivul principal în perioada actuală este asigurarea începerii procesului de fabricație. Pot aminti mai întîi măsurile luate pentru extragerea argilei necesare întregii producții pe seimestrul I al acestui an. Aprovizionarea cu materie primă s-a făcut în termeni la depozitele de umezire și macerare. In felul acesta materia primă va avea omogenitate mult mai mare și nu va permite creșterea procentului de rebuturi ca anul trecut. Nu trebuie ftrecută si cu vederea lipsa tehnicienilor fabricii, care nu s-au îngrijit din timp de instalarea benzii de transport la excavator și nu au luat măsuri din vreme pentru pregătirea campaniei de reparații. Pînă acum lucrările de reparații sînt trecute de jumătate. Regiul se vor termina cu siguranță pînă la 1 martie. In acest scop am făcut întîi aprovizionarea cu piesele de schimb necesare. Reparațiile și amenajările la uscătorie (ca alinierea culoarelor, curățenie, înlocuirea umerilor de susținere a ramelor și repararea obloanelor) sînt în curs de executare. MATEI TANASE directorul Fabricii de cărămizi și țigla Mamaia-Sat Peantru nevoile agriculturii Muncitorii din atelierele de reparații ale Ministerului Construcțiilor muncesc cu avînt la repararea motoarelor de tractoare pentru campania agricolă de primăvară. In luna ianuarie ei au reparat 39 de motoare de tractor. De asemenea, alte aproape 30 de motoare sunt pregătite pentru a fi puse în rodaj. In fruntea acestei acțiuni se găsesc muncitorii de la Atelierele de reparație a utilajului greu de construcții din București, care au terminat reparațiile la 27 de motoare; alte 17 își așteaptă rîndul pentru a fi redate. Maistrel să lucreze Nu e pentru nimeni un secret felul cum reușește Ion Tangher — unul dintre cei mai tineri mecanici de la atelierele centrale ale Trustului de construcții hidrotehnice — să asigure echipei sale întîietatea în întrecerea socialistă. De la bun început a stat îndelung de vorbă cu oamenii, le-a explicat ce însemnătate are repararea la timp și în bune condiții a celor 5 motoare de tractor pentru unitățile agricole. Apoi Și-a organizat temeinic lucrul, locul de muncă. Echipa folosește în întregime cele 8 ore ale programului, iar cînd termină lucrul își așează în ordine sculele și piesele, ca să nu piardă timpul a doua zi cu căutarea lor. Așa îndeplinește cu regularitate cîte două norme zilnic. Fruntașă e și echipa mecanicului Victor Nicolae, care a reparat peste sarcina de plan două motoare de tractor. Echipele conduse de Ieronim Dunca și Ion Damian, care lucrează la articulații, am realizat cu mai multe zile înainte de termen reparația a 3 — respectiv 2 transmisii, însemnate depășiri de plan obțin și echipele care efectuează repararea pompelor de injecție și rodajul. Iată însă că nu toate echipele reparti îdd mijlocul echipelor zate la repararea tractoarelor pentru agri-cultură lucrează cu aceeași tragere de inimă. Adeseori, controlorul de calitate Ion Enache refuză să recepționeze lucrările echipelor lui Ernest Rosenblum și Constantin Dumitrescu. Are și dreptate s-o facă. Pentru că cei doi mecanici nu știu să-și organizeze munca , echipele pierd vremea cu treburi mărunte, iar apoi, ca să-și îndeplinească norma, dau „asaltul“ — și nu se mai preocupă de calitate. Nu-i vorbă, nici planul nu și-i fac. Din 5 motoare, echipa luii Ernest Rosenblum a reparat pînă acum doar 2, la fel și cea a lui Constantin Dumitrescu. De fapt, cel care ar trebui să se ocupe de îndrumarea și sprijinirea echipelor rămase în urmă este maistrul Gheorghe Făcu. Dar în cea mai mare parte a programului, cînd prezența sa ar trebui să se facă simțită la fiecare loc de muncă, maistrul e ocupat cu treburi de birou — întocmirea formelor pentru livrarea pieselor de la magazie. Căci așa se întîmplă: cînd conducerea e prost organizată, se ivesc și lipsurile în producție. M. NEGREANU Lucrări mai bune condiții în timpul iernii In ciuda timpului friguros, pe cele mai multe din șantierele întreprinderii nr. 131 lucrările continuă în bune condiții — chiar pe Valea Prahovei, unde iarna e mai grea și de mai lungă durată. Aceasta, datorită punerii în aplicare a măsurilor prevăzute în proiectele de organizare. Sîntem aprovizionați cu cea mai mare parte a materialelor necesare pentru primul trimestru, ca și cu materiale auxiliare necesare în timpul iernii — ca stufit, rogojini, clorură de calciu ș.a. Toate sînt sortate și depozitate la adăpost, pe șantiere, în apropierea punctelor de lucru. Greutăți au fost însă în aprovizionarea cu cărămidă, din cauză că întreprinderea de transporturi nr. 138 nu ne-a asigurat mijloacele de transport necesare. La numeroase șantiere — blocurile ,,1 Mai“, M.I.P., „Ilie Pintilie“, „Dorobanțul", Centrocoop și altele — au fost create condițiile pentru lucrul în interior, la finisaje și instalații. Totuși, graficele nu sînt întotdeauna respectate, din cauză că Întreprinderea de instalații nr. 136 nu-și procură la timp fitingăria necesară — începînd de multe ori lucrările după executarea finisajelor. Tehnologia avansată sovietică este larg folosită la efectuarea lucrărilor exterioare la temperaturi scăzute. Betoanele se prepară cu apă și agregate încălzite, adâugîndu-se în amestec acceleratori de priză — clorură de calciu și clorură de var,iar după turnare sunt protejate cu un strat de rumeguș, bălegar sau cu rogojini. La șantierul fabricii de sticlă din Azuga, locurile de turnare a plăcii subțiri de beton de la acoperișul halei a II-a au fost închise cu panouri de stufit. Agregatele, ca și colrajele sunt încălzite fie cu ajutorul locomobilelor, fie cu gaze naturale — ca la șantierul ,,1 Mai“-Ploești. O greutate s-a ivit la șantierul uzinei de îngrășăminte chimice din Valea Călugărească, unde, din lipsa locomobilei, va trebui să se recurgă la soluția — mai costisitoare — a încălzirii electrice. Zidăria se execută după metoda „prin îngheț“, iar la mortarele pentru tencuieli se folosește clorură de var. S-au amenajat din timp, pe majoritatea șantierelor, dormitoare confortabile, încălzite cu sobe cu rumeguș, gaze naturale sau motorină. Astfel de măsuri nu au fost tosă satisfăcător aplicate pe șantierele Centrocoop, Azuga și Valea Călugărească, unde condițiile de igienă la dormitoare mai lasă de dorit. De altfel, la șantierul Valea Călugărească se mai observă și alte lipsuri organizatorice și gospodărești, care frînează buna desfășurare a lucrărilor Ele se datoresc faptului că șeful șantierului, ing. Gustav Zink, și administratorul tov. Ion Marinescu se încurcă în fel de fel de sarcini și probleme, din care nu știu să aleagă pe cele mai esențiale și urgente. Conducerea întreprinderii noastre (director A. Erdély, inginer șef M. Popescu) trebuie să dea acestui șantier un ajutor efectiv și neîntîrziat pentru a lichida rămînerea în urmă. Desfășurarea intensă a lucrului în perioada de iarnă ne va asigura îndeplinirea planului pe primul trimestru și desfășurarea producției, cu întreaga capacitate de care dispunem, o dată cu venirea timpului favorabil. V. OP.OIU corespondent *