Constructorul, iunie 1956 (Anul 8, nr. 333-337)

1956-06-02 / nr. 333

V PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, INIȚIVA I ORGAN AL MINISTERULUI CONSTRUCȚIILOR ,MINISTERULUI INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII Ș1 AL C.C.AL SINDICATULUI MUNCITORILOR CONSTRUCTORI ȘI DIN INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII Mecanicii fruntași iși împărtășesc experiența Trustul nostru a organizat recent, la șantierul 5-Qovora, un schimb de experiență cu tema „Extinderea mecanizării în construcții in scopul ridicării productivității muncii și reducerii prețului de cost". Pe lingă reprezentanții șantierelor noastre, au participat și delegați de la Trusturile nr. 1, 3, 7 și 13. Pe șantierul fabricii de sodă de la Govora predomină încă lucrările de organizare, din care s-au executat pînă acum doar 18 la sută. Din totalul lucrărilor de bază au început doar 6,5 la sută — în special pavilioanele social-administrative, care trebuie terminate în acest an. Prin urmare, producția urmează să se dezvolte de-abia de acum înainte, în 1957 atingîndu-se ritmul normal de execuție. In toată perioada construcției vor fi excavați cca. 155.000 mc balast și pămînt. Se vor confecționa betoane într-un volum de 37.000 mc anual, utilizîndu-se o centrală de betoane. Pentru transportul pe verticală al diferitelor materiale și piese, în greutate totală de aproximativ 64.000 tone, se vor folosi 4 macarale-turn de 3 tone, 3 macarale-turn de 1.5 tone, 12 macarale-turn de o tonă și cîteva macarale-catarg B-15. Din aceste cifre reiese marea importanță pe care o prezintă pentru șantierul 5 mecanizarea complexă a lucrărilor ce necesită un mare volum de muncă manuală. Un calcul recent a stabilit că în prezent, pe senss'indicele de mecanizare este de 0,8 CP pe cap de muncitor și a demonstrat că există largi resurse care pot concura la sporirea lui. Astfel, unele utilaje — grefierul, cilindrul compresor, compresorul de aer, grupul electrogen — în ultima vreme n-au funcționat cu întreaga lor capacitate. Din totalul fondului de timp program-șantier s-a lucrat efectiv 59 la sută. Defecțiuni și întreruperi din cauze organizatorice s-au înregistrat în proporție de 41 la sută. Dacă intro serie de sectoare — transportul pămîntului, amestecarea mortarului pentru tencuieli ș.a. — indicii de mecanizare planificați au fost depășit cu 0.100 30. la alte lucrări (săparea pămîntului, aplicarea tencuielilor, extragerea balastului și sortarea lui) nu s-a realizat nimic în domeniul mecanizării. S-a observat o slabă preocupare a conducerii șantierului 5-Govora în problema executării mecanizate a tencuielilor. Referatul pe care l-am prezentat la schimbul de experiență a analizat o serie întreagă de cauze care au frînat creșterea mecanizări lucrărilor în cadrul acestui șantier. In urma referatului au vorbit despre experiența lor fruntașii în producție Nicolae Niculescu, I. Georgescu și Ana Mereacre. Ei au expus pe larg participanților la consfătuire felul în care au reușit să exploateze în mod cît mai productiv utilajele de care răspund. Deosebit de documentat a fost referatul prezentat de tov. Ana Mereacre, care s-a dovedit a fi un bun mecanic la malaxorul de mortar. Mecanicul D. Petcu, din cadrul Trustului nr. 13, a prezentat apoi un amplu referat documentar cu privire la folosirea cît mai productivă a macaralelor-turn. Alți vorbitori, din cadrul șantierelor noastre sau al trusturilor reprezentante la schimbul de experiența, au expus lucruri noi în domeniul exploatării utilajelor și instalațiilor de construcții. Pentru întregul nostru colectiv acest schimb de experiență a constituit o lecție de cea mai mare importanță, arătînd sarcinile care ne revin în domeniul creșterii indicilor de mecanizare a lucrărilor — in primul rind prin organizarea rațională a șantierelor și loturilor. Pentru șantierul 5-Govora au și fost elaborate o serie de măsuri care să contribuie la lichidarea deficiențelor existente. Vom urgenta lucrările pentru construirea unui atelier de reparații curente și întreținere și a stației de spălare și gresare. A fost executat un castel de apă și se vor urgenta lucrările de punere în funcțiune a conductelor de gaze pentru încălzirea centrală. De asemenea se va scurta durata lucrărilor la amenajarea stației de betoane. Aplicarea prețioaselor propuneri făcute de participanții la schimbul de experiență constituie pentru noi un vast program de viitor. ing. NICOLAE CÎRSTOIU mecanic șef al Trustului nr. 6-Craiova In acest număr : • Primul „sfat al directorilor" din industria noastră (pag 2-a) • Un trust prost gospodărit, care trebuie să devină rentabil (pag. 3-a) • Lotul fruntași și fruntașii lotului (pag. 3-a) • In cinstea Conferinței Internaționale a femeilor muncitoare și a Zilei internaționale a copilului (pag. 4-a) In vizită la cimentiști Măi deunăzi, in fața Ministeruui Industriei Materialelor de Construcții era mare animație. Un grup de oameni cu fețe vesele se agitau nerăbdători, mutindu-și din loc In loc valizele. După cit se vede e vorba de o excursie. Sunt lucrătorii din minister care merg la fabrica de ciment „Temelia“ din Orașul Stalin, întreprindere evidențiată pentru rezultatele frumoase obținute in producte. Aici vor petrece zilele de sîmbătă și duminică, In mijlocul muncitorilor. După succesul avut cu primul spectacol dat in cadrul ministerului, membrii tinerii brigăzi artistice de agitație sunt prezenți și ei in excursie, cu acest prilej vor da intîia reprezentație in deplasare. „Vom reuși să le împărtășim din bucura noastră?... Va place programul nostru...?" sunt întrebări pe care fiecare membru al brigăzii și le pune. Pe drum, tind mașinile goneau pe luciul de asfalt al șoselei, tovarășii ing- Robert Insler și Toma Carvonits, din colectivul de creație, duc o discuție aprinsă cu responsabilul brigăzii artistice, comentând fiecare număr din program, pentru a se convinge încă odată de calitatea spectacolului ce va fi oferit cimentiștilor. Seara, excursioniștii au ajuns la destinație, primiți cu bucurie de gazde. A doua zi dimineață, alături de fruntașii in producție și tehnicienii din fabrică, lucrătorii din minister urmăresc cu atenție procesul tehnologic de la carieră și pînă la insăcuire. După amiază, mult așteptata clipă a sosit. In sală cortina se deschide și marșul muncitorilor din industria materialelor de construcții, compus de ing. Julies Rubin, prezentat pentru prima oară in cinstea cimentiștilor din Orașul Stalin, este intonat de întreaga brigadă, cor și orchestră. Numerele se succed și fiecare artist amator este răsplătit de aplauze ce nu mai contenesc. Ing. Hariton Dimulescu, Sabina Haimovici, Mica Alexandrescu, Lucreția Zugravu, Tina Schönberger, Mirela Ștefaria, soliști ai brigăzii, interpretează cântece populare românești, sovietice etc. Un potpuriu de melodii maghiare, interpretat cu multă măiestrie, de ing. J. Rubin trezește un viu interes printre spectatori. Nu lipsesc nici cupletele din care reies munca rodnică precum și lipsurile din fabrică. Și toate acestea provoacă hazul și aplauzele spectatorilor, binemeritate de către interpreții: Ștefan Tofan, Valentina Topolski, /. Popescu, Felicia Vișoiu și alții. Tov. Minu Gerea înlocuiește un timp orchestra brigăzii cintind la muzicuță, chitară și saxofon improvizat. . Inovațiile spectatorilor brigada artistică de agitație a Mr.M.C. și-a încheiat programul cu marșul închinat celor ce-i răsplăteau pentru străduința lor. . Clipele plăcute s-au prelungit cu muzică de dans, și in ritmul ei spectatorii, artiștii amatori și excursioniștii au petrecut împreună cu multă orește. IOAN POPESCU corespondent La creșă Pe lângă fabrici „Feroemail“-Ploești funcționează o creșă unde vin zilnic 25 copii ai muncitorilor Mamele își lasă cu încredere copiii în grija personalului care deservește creșa. Cine nu o cunoaște pe tov. Elena Comșa, emailatoare fruntașă, care își aduce zilnic cei doi copii, sau pe tov. Maria Vanghele și cei doi copii ai săi ? Toți cei cinci copii ai tov. Ioana Coman, fruntașă laproducție ,la secția turnătorie, au fost crescuți la creșă, în fiara de dimineață o vezi venind cu cei doi copii mai mici. Incepand de la ora 6 dimineața tov. Maria Duță, Nina Trocaru, sora Stela Ionescu, administratoarea Ana Rotaru, — toate veghează cu grijă pentru ca viața micuților să fie cît mai bună, MARIA VOINESCU și VIORICA AĂOROIANU corespondente ANUL Viil nr. 3334 pagini 20 bani * Sîmbătă 2 iunie 1956 O brigadă complexă bine organizată aproape jumătate din efectivul șantierului de locuințe din cartierul .,Steagul roșu“, aparținînd Trustului nr. 5-Orașul Stalin, este cuprins în brigăzi complexe și de specialitate. Un bun exemplu de organizare îl oferă brigada complexă condusă de Ioan Buna, care lucrează la blocul 20. Ea e compusă din 9 zidari, 6 dulgheri, 2 fierari-betoniști și 8 muncitori necalificați. Dintre aceștia din urmă, unii lucrează ca ajutoare în formațiile minime Orlov, la zidărie. Ca urmare, ei își însușesc practica meseriei. Această componență a fost stabilită prin calcule amănunțite, avîndu-se în vedere volumul lucrărilor și termenul de execuție. Norma compusă este alcătuită rațional și aplicată cu strictețe. De la 1 aprilie, de cind a început lucrul la blocul 20, brigada și-a depășit norma în medie cu 55 °/». Colectivul său, ca și tehnicienii șantierului s-au străduit prin toate mijloacele să asigure eliminarea întreruperilor în muncă. Astfel, cînd s-a ajuns cu zidăria la etajul II s-a constatat că aprovizionarea cu cărămidă nu corespunde ritmului de lucru al brigăzii. S-a trecut atunci la folosirea blocurilor mici din beton cu zgură, confecționate în atelierul întreprinderii nr. 501. Lucrînd în brigadă complexă, Ioan Buna și tovarășii săi și-au sporit nu numai productivitatea muncii, ci și cîștigu! Policlinica din Baia Mare Noua clădire cu 4 nivele a policlinicii, dată In folosință acum o săptămînă,ți atrage imedat atenția. E una din cele mai frumoase construcții din Baia Mare. Constructorii din cadrul Intreprinderii nr. 905 se pot mîndri cu această realizare. In cele aproape 150 de încăperi (săli de consultații, săli de operații, saloane pentru 85 de paturi, cămine pentru noi născuți) pereții sunt vopsiți cu ulei ori căptușiți cu plăci de faianță albă, iar pe jos sunt așternute covoare de cauciuc. Policlinca este prevăzută cu instalație de încălzire centrală, spălătorie mecanică, transformator electric propriu pentru iluminat etc. Aparatele medicale cu care este dotată noua policlinică sunt din cele mai moderne. Lucrările pe acest șantier au fost conduse de maestrul Ioan Fetz. O contribuție de seamă la buna calitate a finisajelor au adus brigada de zari condusă de Iosif Wagner, brigada de zugravi a lui Ioan Orosz, echipa de mozacuri condusă de Andrei Mateiaș și altele. La instalațiile sanitare și electrice au lucrat echipele conduse de Vasile Gali și Gh Tîmpe. mm O interesantă consfătuire Consiliului Central A.S.I.T. și M.I.M.C.M. au organizat zilele trecute la Orașul Stalin o consfătuire cu tema: „MATERIALELE REFRACTARE IN R.P.R., PRIVITE DIN PUNCT DE VEDERE AL BAZEI DE MATERII PRIME INDIGENE“. In cursul consfătuirii au fost prezentate numeroase referate printre care : „Materii prime refractare în R.P.R.", „Situația fabricării refractarelor silica în R.P.R.“, „Posibilitățile de fabricare a produselor refractare de șamotă de diferite calități“, „Comportarea refractarelor de șamotă și silica la consumator", „Posibilitatea înlocuirii produselor bazice“, „Sistematizarea fabricilor de refractare în R.P.R.“ etc. La această consfătuire au participat și numeroși reprezentanți ai sectorului nostru. Ei au luat cuvântul vorbind despre materialul refractar necesar fabricilor de ciment și de geamuri. Din discuțiile purtate a rezultat printre altele că în țara noastră avem suficiente rezerve de argile refractare. Exploatarea lor trebuie însă îmbunătățită și dezvoltată, îmbunătățită — în sensul ca la carieră argilele să fie selecționate. Dezvoltată — în sensul ca să se asigure industriilor consumatoare, livrarea in termen a cantităților necesare și de calitate constantă. Pentru îmbunătățirea calității produselor refractare, care să asigure satisfacerea într-o măsură cît mai mare a industriilor noastre consumatoare, se preconizează crearea unor unități noi de produse refractare atît de șamotă cît și de produse magneziene, dotate cu utilaje noi. Pentru aceasta, este necesară inițierea unei colaborări strînse între tehnicienii fabricilor de refractare, cercetătorii și proiectanții aceluiași sector, care, ținînd seama de specificul industriilor noastre producătoare și consumatoare, să stabilească utilajele cele mai corespunzătoare cerute de tehnologia modernă de fabricație. Dacă producătorii de produse refractare au sarcina de a realiza calități corespunzătoare scopului de utilizare, consumatorul are și el sarcina de a aplica just prescripțiunile de manipulare, conservare, inzibire și folosire a materialului refractar primit. ing. MIHAIL ȘIȘMAN • din Direcția tehnică a M.LM.C. In intimpinarea Congresului pe țară A. S. I. T. In cadrul cercului A.S.I.T. din M.I.M.C. a avut loc adunarea generală a membrilor cercului. Cu acest prilej a fost ales noul comitet al cercului, precum și un număr de șase delegați ai cercului la consfătuirea pe țară a secției construcții A.S.I.T. La această consfătuire vor fi aleși delegații la Congresul pe țară al asociației. Comitetul nou ales al cercului A.S.l.T.—M.SM.C. s-a angajat ca în cinstea Congresului A.S.l.T. să organizeze 2 conferințe urmate de discuții, cu următoarele teme: 1. Metodologia calculului productivității muncii în industrie și aplicații la sectorul M.LM.C. (conferențiar tov. ing. A. Gherșanpc). 2. Problema prețului de cost în industria materialelor de construcții (conferențiar tov. ing. M. Rottman). Ambele conferințe vor avea loc în cursul ]•nii iunie 1956. ing. H LANDAU corespondent MMI pentru zidurile subsolurilor, panouri pentru planșee, garduri, panouri din cheramzit și alte elemente. La poligonul de pe șantierul Institutului de agronomie se produc elemente pentru cornișe, ferme și plăci de dimensiuni mici. Trustul are și o fabrică de prefabricate din beton armat, care produce elemente mai mari. Această întreprindere este înzestrată cu 6 autoclave,două cazane de aburi, o stație de beton și alte utilaje. In prezent, fabrica furnizează șantierelor panouri mari pentru planșee (de peste 6 metri lungime), blocuri pentru scări, balcoane, grinzi de peste 9 m lungime etc. Dezvoltarea producției de prefabricate din beton armat ne va permite Pentru transportul panourilor mari prefabricate, în greutate de mai multe tone, a fost creată această remorcă specială. Panoul este transportat vertical, fără șocuri și fără pericolul de a se deteriora finisajul. Au rezolvat problema lanțului Gali Lanțul Gali cu patru rînduri, de la excavatorul Kirov al fabricii de ciment „Victoria socialistă“-Turda, se defecta mereu. Mecanicii și lăcătușii fabricii aveau mereu necazuri din această cauză. Toate încercările de a executa reparații de bună calitate au rămas fără rezultat. Un colectiv de mecanici din întreprindere a reușit totuși să găsească o soluție care rezolvă problema lanțului Gali. Bolțurile vechi ale lanțului au fost înlocuite cu altele noi rectificate din otel CP iar zalele recalibrate. Rezultatele obținute sunt mulțumitoare. Lanțul funcționează de peste 3 săptămîni fără întrerupere. Această realizare a mecancilor de la Turda poate fi generalizată de toate colectivele unde lanțul Gall mai constituie problemă. P. AUREL corespondent Pentru prima oară in țara noastră De la întocmirea proiectului ți pînă la realizarea secției de țigle de ciment de la fabrica de cărămizi „Solidaritatea"-București a trecut, ce-i drept, o bună bucată de vreme. Dar nu-i vorba de ani, ci de luni... Mai puteau interveni oare schimbări de proiect in acest scurt Interval de timp ? Și de ce nu, e und e vorba să promovezi noul ? Executantului i s-au părut mai economice, mai bune, alte soluții de acoperire a secției decit cele prevăzute. In loc de țigle s-au folosit plăci ondulate de azbociment (sus), iar in loc de plăci de stufit — la tavan — s-au folosit pentru prima oară In țara noastră PLACI DE AZBOCIMENT (jos). Acest excavator cu rotor servește la săparea șanțurilor pentru conducte de gaze și țiței. Productivitatea sa este cu mult mai mare decit a săpătorului de șanțuri obișnuit. Trustul nostru este principala organizație de antrepriză din Stalingrad care excută construcții de locuințe și clădiri social-culturale. Personalul tehnico-ingineresc, zidarii, betoniștii, mecanicii — într-un cuvînt, toți constructorii își dau silința să dea în exploatare la termenele fixate clădirile și celelalte construcții, să reducă costul și să îmbunătățească calitatea lucrărilor. In acest scop introducem Articol special pentru „CONSTRUCTORUL" de A. A. ANDREEV Directorul trustului „Stailingradstroi“ larg în producție realizările științei și experienței înaintate, luptări pentru industrializarea lucrărilor de construcții. Industrializarea construcțiilor nu poate fi concepută fără producția prefabricatelor din beton armat. Ținînd seama de aceasta, betoniștii noștri măresc zi de zi producția de elemente și detiVii din beton armat. Elementele din beton armat sunt produse pe platforme-poligon situate în apropierea obiectivelor La poligonul din strada Komsomolskaia lucrările se execută sub conducerea maistrului A. I. Slujevenko. Aici funcționează două macarale-turn, o betonieră, 10 camere de aburire. Se confecționează blocuri pentru fundații, și Din tehnica sovietică DUPĂ METODE INDUSTRIALI să mărim pîă la 50% gradul de folosire a prefabricatelor la construire clădirilor de locuit. In total, trusta execută în prezent peste 80 de cl diri — și la toate folosește larg elmente și detalii din beton armat. Ca să transformăm toate șantiere în locuri de asamblare și montaj, va termina anul acesta construirea un noi fabrici de elemente din beton anuat, cu o capacitate de 35.000 n elemente anual. Aici toate procese de producție vor fi mecanizate și pațial automatizate. Prefabricatele din beton armat costituie baza introducerii industriale în construcții, metodele Folosi însă și alte materiale eficiente. S-a calculat că pentru construire unei case cu cinci nivele sunt neclare aproximativ un milion de carmizi. Ele trebuie transportate, ridica și zidite. Fiecare cărămidă trece pe șapte mîini înainte de a fi așeza la locul ei în zid. Construirea in case din cărămidă necesită un rou volum de muncă. Gîndindu-se cum să accelereze 1 crări» de zidărie, brigadierul V. Rudnițki, deputat în Sovietul Supre al R.S.F.S.R., a propus ca la constarea clădirii unei școli medii să folosească blocuri mari prezidite d cărămidă. Direcția trustului a sprinit această inițiativă. Pe șantier s-a instalat o macatturn, o betonieră, s-au confecțion șabloane speciale pentru product de blocuri. Un bloc de 0,90—1,80 lungime, și 1,4 m înălțime cuprin 150—350 de cărămizi. Constructorii știu cit e de gr să execuți în bune condiții placa exterioară a zidurilor la înălțimia V. V. Rudnițki a executat blocuri ga finisate exterior cu plăci ceramic Macaralele ridicau aceste blocuri zid și le așezau în locul din,ar fixat. Datorită acestor metode,cladireu 4 nivele a unei școli medii pent 960 elevi a fost construită întreimp foarte scurt. Productvitat muncii zidarilor s-a dublat. Inovatorul V. F. Osadet, șeful ui brigăzi de zidari, a introdus folosir pereților despărțitori prefabrica confecționați pe o platformă de schi dintr-un amestec de ipsos și zg. Aceasta permite reducerea volumul lucrărilor de tencuială și accelerea de două ori execuția pereților despițitori. Pentru a economisi tablă, ex cutăm acoperișuri cu o singură par cu înclinație mică, din prefabricate beton armat. Anul acesta, industrializarea costrucțiilor va lua un avînt și mai ma la trustul nostru. Se va executa petru prima oară o casă de locuit , panouri mari. Se deschid largi pobiliități pentru folosirea blocurilor pi fabricate silicocalcare. Sarcinile mari care revin lucrărolor din industria construcțiilor fac crească exigența fată de munca zid a lor, betoniștilor, montorilor, dulghelor. Ei trebuie să-și îmbunătățeas cunoștințele să-și desăvîrșeascăiestria. Pe lîngă trustul nostru fost organizat un combinat de îvățămînt unde și-au ridicat calificat peste 1000 de constructori, prin care 70 șefi de brigadă. Muncio studiază experiența construcții din blocuri mari și panouri mari, însușesc profesiunile înrudite. Zugi vii și dulgherii învață să tencuiasc zidarii — să execute placarea. Pîi în prezent, sute de constructori șiînsușit cîte o nouă calificare. Hotărîrile al P.G U.S. au Congresului al XXI intensificat energ creatoare a constructorilor din trus nostru. Brigăzile desfășoară tot il larg întrecerea socialistă pentru ideplinirea înainte de termen a sarciilor noului cincinal. Intr-o singură lună La șantierul 4 Arad al Trustului de construcții nr. 12 întrecerea socialistă se desfășoară cu însuflețire. Aplicînd metode înaintate de lucru, brigăzile obțin însemnate succese în îndeplinirea sarcinilor de producție. In decurs de o singură lună, brigada de specialitate condusă de dulgherul Ioan Schweitzer a confecționat 416 mp cofraje și 828 a rto schele, depășind norma cu 72% ; brigada zidarului Iosif Bernarth a executat 738 mp tencuieli, 11 mp zidărie și 33 mp pardoseală ; brigada dulgherului Berthold Hene a realizat 493 mp cofraje și 4 coșuri de ventilație, iar brigada lui Ioan Schmidt a săpat 390 mc păm fnt, a executat 55 mc fundații de piatră și 22 mc betoane. In aceeași perioadă s-a mai evidențiat brigada complexă a lui Matei Leca, precum și echipa de fierari-betoniști condusă de Stoica Marin, care, lucrînd în lanț,a executat 15.000 kg armături. Pentru frumoasele realizări in producție, 12 muncitori au primit diplome de onoare. IOAN VARGA corespondent Sobe mai frumoase Brunul nu-i o culoare urîtă. Și „prinde“ destul de bine la o sobă de teracotă. De ani de zile însă teracotiștii de la fabrica din Deva nu produc decit cahle maron. Cîți consumatori nu-și doresc însă și sobe de alte culori? E ușor de închipuit. Dar puțini știu că pentru producerea unor plăci de teracotă de culori deschise și cu un luciu mai frumos e nevoie de angobă (un strat subțire de canină sub smalț). Ceea ce nu-i tocmai ușor de realizat. Cu toate acestea, conducerea Fabricii de teracotă Deva s-a angajat ca începînd cu luna iunie să producă toate plăcile de teracotă numai cu angobă. S-au luat și măsuri în acest scop. Modelatorii lucrează la tipare pentru 4 desene noi. Forma fazetei va fi de acum înainte rotundă, ceea ce va da sobei un aspect mult mai frumos. In cea mai mare parte plăcile și colțurile vor fi produse mecanizat. Deocamdată tehnicienii fabricii s-au oprit numai asupra a patru culori: crem, bej, maron și gri. Plăcile ceramice înlocuitoare de faianță numite „ceramit" și-au făcut loc de-a binelea printre produsele principale fabricate la Deva. In mai puțin de o lună de zile s-au produs aici peste 10.000 de bucăți și au fost arse cca. 4.000. S-au ivit și beneficiari. De pildă, tot acest prim lot va fi livrat fabricii de ciment „Victoria socialistă“-Turda. Propuneri in consfătuirea de producție In ultima consfătuire de producție ținută în fabrica noastră de cărămizi „Record“-Sibiu s-au făcut numeroase propuneri de măsuri tehnico-organizatorice în scopul lichidării rămînerii în urmă. Printre cele mai semnificative merită a fi menționate: punerea în funcțiune a celui de al doilea excavator la unitățile Gușterița, montarea troliului la unitatea Gușterița nr. 1 și permanentizarea muncitorilor la un singur loc de muncă. GH. GROZEA corespondent a .mortikcimim mimet Aprovizionare mai bună, mecanizare mai larg La Stația nr. 4 Brăila a T.U.G. sînt multe rezerve interne de creștere a productivității muncii. Iată ce propun maistrul mecanic Alex. Popescu, mecanicul Manea Ciortan, maistrul controlor tehnic Marin Stanciu, șeful de echipă Gheorghe Răducu — și propunerile mele personale: Aprovizionarea cu piese, și materiale să se facă rațional, pe baze reale, corespunzătoare cerințelor planului de producție. Conducerea stației să ia măsuri pentru recondiționarea din timp a pieselor importante: chitulaserole inferioare și superioare, lanțuri de șenilă. Această operație •să se facă sub coordonarea magaziei, în așa fel încît atunci când utilajul intră în reparație, să se treacă imediat la demontare, constatarea defecțiunilor , înlocuirea pieselor uzate. Procedînd astfel, durata unei reparații va putea fi redusă la jumătate Metodele sovietice Voroșin, Kulaghin și Bugacev trebuie extinse si la secția șasiuri. In special ultima metodă sovietică va permite muncitorului să se specializeze în anumite operații. Să se înmineze muncitorului ba liurile de lucru și schițele cu o zi înainte, pentru ca el să-și poată organiza locul de muncă. La lansarea, a menzii să se asigure și piesele schimb. E nevoie să se confecționeze o pisă pentru presat și de presat cătr șile de pe blocul motorului (opera ce se face în prezent manual). Mâinile să fie folosite la capacitat lor. Astăzi, un polizor electric nu întrebuințat, iar montarea ciocanui, pneumatic de fi jă e amînată, ci se simte acut lip acestui utilaj. Tuie, de asemene urgentată instalrea macaralei hala de inot**r pentru mecanizrea transportul pieselor grele Să se confecțineze un micronitru pentru ocatanga de studit lagăre pal la motoarele KDi 46. Acest micrmetru să fie fixat pe borștangă, petru măsurarea lagărelor după stra jre. In prezent măsurătorile set cu compasul și cu micrometrul interior; ele sunt imprecise și cereru timp. Se simte nevoia unui dispozit centrifugal de turnare a lagărelor, această operație se poate reduce a fel la jumătate timpul de lucru Pe lîngă toate acestea ar fi u și să se organizeze cursuri de împrospătarea cunoștințelor tehni profesionale. ȘTEFAN STAMATE ANCHETA GAZETEI NOASTRE CU AJUTORUL CORESPONDENȚILOR MILITARI: Un ajutor lipsit de eficacitate Pentru expedierea a 7500 mc de deșeuri ceramice de la fabrica de țigle și cărămizi ..Ghiriș Arieș“-Cîmpia Turzii, necesare lă confecționarea blocurilor mari de beton, Întreprinderea nr. 30-București a trimis 20 de muncitori. Sub conducerea tov. Constantin Dumitrașcu, muncitorii s-au constituit în două brigăzi avînd în frunte pe Dumitru Giurea și Mihai Crăciun. Ele muncesc cu o deosebită rîvnă. Spre bucuria muncitorilor, întreprinderea de utilaj și transporturi nr. 109 a Trustului nr. 1 a trimis unele utilaje necesare încărcării. Autobascianta, de pildă, s-a dovedit deja folos. Dar din cele două vagone cerute a sosit numai unul — și nefolosit, deoarece brațele de sus nere de la șasiu erau rupte și o cupa nu era potrivită. Așa că s-a putut obține, după cum era așteptat, o creștere a productivită muncii celor două brigăzi. Poate că tovarășii de la întrepriderea nr. 109 au crezut că, vorba de încărcarea deșeurilor, fiii p trimite și ei tot... deșeuri! MARIA RUSU