Constructorul, iulie 1961 (Anul 13, nr. 599-603)

1961-07-01 / nr. 599

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, INNIȚI-VA I O serie de unități similare din cadrul sectoarelor noastre de activitate sînt în întrecere directă între ele. Există obiective bine stabilite, angajamente concrete. Reciprocitatea informării cu rezultatele obținute în fiecare lună — hotărîtă de comun acord cu prilejul pornirii întrecerii — constituie un stimulent puternic în luptă, întrecerea desfășurîndu-se astfel în limitele unei perfecte egalități, putîndu-se lua măsuri pe parcurs pentru îmbunătățirea activității și învățind chiar din experiența bună. Acesta însă cu condiția ca fiecare colectiv să informeze operativ și corect rezultatele înregistrate. în perioada respectivă și măsurile luate. întrecerea desfășurată pînă acum se caracterizează printr-o muncă suținută pentru îndeplinirea și chiar depășirea angajamentelor luate pentru obținerea unor rezultate superioare. Atît cimentiștii de la Bicaz cît și cei de la Medgidia, care sînt în întrecere directă, au obținut în luna mai rezultate bune. Colectivul de la fabrica „Congresul al XIX-lea“ a produs 5000 de tone ciment și 2400 tone de clincher în plus. Și indicii intensivi obținuți sunt meritorii. La mori brute s-a realizat o producție orară de 25,6 tone de pastă față de 24 t cît era planificat : cuptoarele au produs 14,1 tone de clincher pe oră față de 13,6 t, iar la morile de ciment productivitatea orară a fost de 17,1 tone față de 16,3 tone. Cifrele arată că și la „Cimentul păcii“ s-au realizat 4460 tone de ciment peste prevederile planului. Morile brute de aici au produs 28,9 tone de pastă pe oră față de 28,5 t planificat, cuptoarele au de clincher pe oră față dat 12,8 tone de 12,5 tone, iar morile de ciment au măcinat 15,4 tone pe oră, cu 2,7 t peste prevederi. întrecerea pornită între fabricile de produse ceramice Mureșeni și „Zorile noi“ din Piatra Neamț e la fel de disputată. Ceramiștii de la Mureșeni au îndeplinit planul pe semestrul I la materiale de zidărie în ziua de 14 mai, la coarne — 8 mai, iar la țigle — 17 iunie. Pînă în ziua de 20 iunie colectivul a reușit să producă peste planul semestrial 1.527.000 de cărămizi, 159.000 de țigle și 106.000 de coarne. In iunie procentul de țigle calitatea I-a a ajuns 91% față de 90% plan și 88,4% realizat în trimestrul I. Colectivul de la „Zori” a reapădt cu 13 zile mai devreme planul semestrial, dînd în plus 1.200 000 de cărămizi cu goluri. Cărămizile produse au fost toate calitatea întîia (100%), iar la țigle 96,85% față de 90% planificat. Rebuturile au scăzut la 3% față de 8% admis la cărămizi și la 8% față de 9,5% la țigle. Cele 3 fabrici de geam sunt toate în întrecere între ele De altfel, aici există o veche „rivalitate“, de aceea lupta e din ce în ce mai disputată. Colectivul Fabricii de geamuri Tîrnăveni și-a încheiat socotelile pe primul semestru în ziua de 17 iunie. In luna mai proporția de geam calitatea întîia a fost de 74%, ceea ce e un rezultat meritoriu și care depășește angajamentul luat. La Mediaș s-au produs în luna mai 108.000 mp de geam tras în plus (datorită prelungirii duratei de funcționare a unui cuptor), iar la calitatea sa s-a înregistrat 54,6% față de 46,6% planificat. Colectivul de la Scăeni a produs 2000 mp de geam tras în plus, în aceeași perioadă, și aici a crescut procentul de geam calitatea I-a. Rezultatele înregistrate de întreprinderile „Feroemail“-Ploiești și „Armătura“-Cluj arată că pînă în prezent primii au succese mai frumoase. Colectivul unității din Ploiești a îndeplinit planul producției globale pe 5 luni în proporție de 124,69%; au dat în plus în această perioadă 1360 de băi, 577,9 tone de radiatoare, 290,2 % obiecte sanitare. Procentul de rebuturi a scăzut la 5,9% față de 8,25% admis și 7% angajament ; proporția de produse calitatea s-a a ajuns la 82,65% față de 75% plan și 85% angajament ; economiile la preț de cost însumează 843.000 lei, iar beneficiile peste plan 1.320.000 lei. întreprinderea „Armătura“ a îndeplinit planul producției globale pe 5 luni în proporție de 102,5%, însă sortimentele principale nu le-a realizat ; în luna mai nu și-a îndeplinit nici prevederile planului. Constructorii trustului nr. 1-București, care sunt în întrecere cu constructorii din Trustul 5-Brașov, au îndeplinit planul de producție pe luna aprilie în proporție de 101,24% iar pe luna mai 93,6% ; productivitatea muncii a crescut cu 2,6% și respectiv 1,7% față de plan. Colectivul Trustului nr. 5 a realizat planul pe aprilie în proporție de 108,58%, iar în mai 98,96% ; prevederile planului la capitolul productivitatea muncii n-a fost îndeplinit în niciuna din luni. La ambele unități aceste rezultate sunt și urmarea unor greutăți obiective. Și D.S.A.P.C.-urile Banat și Cluj care sunt în întrecere directă au înregistrat unele rezultate mulțumitoare. Indicii de plan la realizarea capacității de proiectare au fost îndepliniți de colectivul de la D.S.A.P.C.Banat în proporție de 106,20% în aprilie și 100,10% în mai; proiectanții de la Cluj în luna aprilie au realizat 116,20%, și la celelalte puncte ale întrecerii au fost obținute unele rezultate bune. Succesele obținute de aceste colective arată că întrecerea inițiată de prezidul G.G. al Uniunii sindicatelor noastre între întreprinderile cu profil asemănător și-a atins în bună parte scopul. Bineînțeles că pe baza experienței ce se acumulează de către organele sindicale pe parcursul întrecerii rezultatele vor fi și mai bune. E necesar însă ca rezultatele să fie comunicate operativ pînă la termenele și în condițiile stabilite atît partenerilor în întrecere cît și D.C.M.C. și ' prezidului' C.C. al Uniunii sindicatelor noastre, pentru a se putea urmări și îndruma, cînd este necesar, această importantă acțiune. De asemenea, se impune ca și în cadrul direcțiilor tutelare din D.C.M.C. să se țină evidența acestei întreceri. In acest fel sîntem convinși că în întrecere se vor obține rezultate tot mai bune, iar unitățile vor putea primi un sprijin mai eficace și din partea forului tutelar. Jurnal de întrecere întrecerea dintre întreprinderile similare se intensifică Au plecat pe șantiere — Alo ! Redacția?... Aflați că pentru noi, cei 414 ucenici și maiștri constructori, care am absolvit azi cu bune rezultate școala, a fost o zi de mare sărbătoare... Cu emoția aceluia care începe profesiunea dragă după ani de învățătură, ne-a transmis prin telefon tînărul Aurel Munteanu pînă ieri ucenic, azi lucrător dulgher pe șantierele Clujului, vestea, că ei, dulgherii, zidari, fierar-betoniștii, instalatorii, mozaicarii, zugravii etc. au plecat pe șantiere. Animați de dorința de a contribui și ei la punerea în practică a planului de șase ani privind construcțiile industriale, de locuințe și socialculturale, noii absolvenți s-au angajat că în producție vor respecta întocmai cele învățate in școală. Semestrul mai scurt • O telegramă sosită în ultimul moment la redacție ne anunță vestea îmbucurătoare că pe ziua de 26 iunie a. c. harnicul colectiv al Trustului regional de construcții Banat și-a realizat planul valoric de producție pe semestrul I al acestui an. Luînd parte cu bucurie la succesul constructorilor bănățeni ne grăbim să facem cunoscut succesul lor și cititorilor noștri. _ Cimentiștii de la „Victoria socialistă“ din Turda au reușit să-și îndeplinească sarcinile de plan pe semestrul I cu 5_ zile mai devreme. Harnicii cimentiști au dat în plus 5700 t de ciment, 600 t de var și 100 t de ipsos. Tot în această perioadă, ei au îmbunătățit calitatea produselor, realizînd noi sortimente di ciment de o calitate superioară, printre care și RAM. De asemenea, a fost îmbunătățită și calitatea varului, producîndu-se peste 30% var industrial în loc de var de construcții calitatea II-a. In ce privește lupta pentru reducerea prețului de cost, economiile înregistrate peste plan, pe primele 5 luni, însumează 579.000 lei. Printre numeroșii fruntași în producție, se numără: arzătorul Iacob Văcaru, morarii Cornel Sicoe, Andrei Bărbuță și alții. NICOLAE NICOLIN corespondent ★ Colectivul fabricii „TRASSIA“ din DEJ desfășurînd larg întrecerea socialistă, a realizat planul producției marfă pe primul semestru la 14 iunie. Pe data de 20 iunie, cu 11 zile mai devreme, a fost realizat planul producției globale. In primele cinci luni ale anului s-au realizat, peste angajament, 262.000 lei economii la prețul de cost și 160.000 lei beneficii peste sarcina planificată. In acest timp s-au produs peste plan 2260 tone șamotă refractară, clasele A,B,C, 14 tone produse magnezitice și cromomagnezitice, 1800 tone transgen și 290 tone lignit măcinat. S-au evidențiat cucătorii Gheorghe Horj, Nicolae Pop, Francisc Satmary, morarii Ștefan Vaida, Dănilă Fizeșan, Ludovic Megyesi, electricianul Ernest Szutor și alții. ION BURTAN * * * corespondetn Pe unui marginea reportaj... Nu am mai scris până acum nici un reportaj și cum doream să fac acest lucru am început prin a mă gândi ce calități trebuie să îndeplinească un bun reportaj. Trebuie să fie original, să fie dinamic, să aibă un stil deosebit. Cu stilul am să mă descurc, dar unde să găsesc un subiect care să fie foarte dinamic și foarte original ? Am să mă duc pe cel mai mare șantier din Satu Mare. Am să găsesc acolo desigur, multe fapte și mulți oameni prinși in clocotul muncii creatoare și am să-mi aleg ce este mai interesant, mai dinamic și mai original. Pe drum m-am întilnit cu Tiberiu Jula, un tinăr pe care l-am cunoscut acum vreo doi ani, cind întîmplător am intrat intr-o sală de sport să urmăresc un meci de lupte. L-am remarcat din mulțimea sportivilor prin statura sa robustă, parcă tăiată în piatră, prin dirzeria pe care o arăta în plin efort și mi-am amintit că fără să fiu pasionat după acest sport m-am trezit aplaudind cu căldură atunci cind arbitrul l-a declarat învingător. L-am revăzut apoi, la locul de muncă — D.S.A.P.C.-Maramureș, cind a plecat deasupra unei planșete, cu miinile vinjoase, dar ciudat de ușoare, proiecta planuri după constructorii aveau să transpună care beton și cărămidă zeci de apartamamente sau hale industriale. Contrastul mi s-a părut extraordinar de izbitor, între forță și finețe, intre repeziciunea și agilitatea cu care lupta, și intre migala și ușurința cu care desena. M-am apropiat și l-am privit cu atenție. Contrastul se ivea și pe planșetă , intre conturul umbrei pe care corpul său voinic o lăsa pe planșetă in bătaia razelor soarelui și umbrele deosebit de fine și nuanțele pe care le creiona. „Fruntașul nostru" — mi-a spus un coleg două cuvinte care fac inutilă al său, orice altă caracterizare asupra lui, la locul de producție. Apoi l-am întilnit de multe ori și uneori am schimbat cîteva cuvinte, ca între cunoștințe ocazionale. Așa s-a intimplat și acum. — Vii de la antrenament ? — Și de la antrenament — mi-a răspuns zimbind. Dar am avut ore de matematici și nu mai am mult pină la t v'TWni'V -'poi mi-a povestit despre emoțiile examenului de admitere la cursurile Institutului de construcții, despre greutățile primului trimestru, despre exigența programului de invățămînt. Mai tirziu discuția noastră s-a concretizat asupra unei probleme teoretice de rezistență a materialelor, care probabil il preocupa pe noul meu prieten de multă vreme. — Stau aproape m-a invitat el, nu veniți pînă la mine ? Cu o hirtie în față vom putea discuta mai bine. Nu am putut rezista tentației și m-am abătut de la itinerariul inițial. Dar nu am regretat. Am cunoscut mai bine un om obișnuit al zilelor noastre. I-am văzut biblioteca cu cărți teoretice de matematici, cu ultimele noutăți ale tehnicii construcțiilor. Am trecut cu privirea cărțile literare aranjate ordonat pe raftul următor. Mi-a arătat cîteva tablouri pe care le-a executat cu o deosebită migală, din furnir și placaj. Apoi mi-a povestit despre turneele pe care le-a susținut cu echipa națională de lupte în străinătate, despre satisfacțiile și speranțele viitoare. Sunt ocazii cind iți apar o mulțime de imagini doar in cîteva clipe. L-am văzut pe Tiberiu Jula imbrăcînd tricoul de campion republican. L-am zărit apărînd cu ardoare culorile patriei noastre la Moscova, Istambul sau Sofia. L-am revăzut apoi studiind la biroul său cu sirguință și modestie tainele matematicilor superioare. Mi l-am închipuit cufundat in lectura uneia din multele cărți literare din biblioteca sa... ...Și astfel mi-am amintit tirziu că timpul a trecut și că trebuie să mă grăbesc dacă doresc să mai găsesc in aceeași zi subiectul pentru un reportaj original și dinamic. M-am despărțit de prietenul meu și am pornit grăbit spre șantier. Dar fără să vreau mi-am încetinit pașii, apoi m-am oprit; ar trebui, totuși, să scriu toate acestea despre Tiberiu Jula. Și, imediat, citam în minte toate amănuntele. Iar pentru un subiect original și dinamic am să mă duc pe șantier miine, am să scriu reportajul altădată. Recitesc acum și mă întreb : ce fel de material am scris ? Cu îngăduință am să-l numesc reportaj. Este un reportaj bun?... Să văd ce calități are. Este original ?... In zilele noastre mii de tineri sunt fruntași in producție, fruntași in sport, se preocupă de știință, literatură, artă. Deci nu este original. Are un stil deosebit ? Desigur, nu ! Este stilul obișnuit al oamenilor obișnuiți. Dar dinamic este ? Cred că da ! Are dinamismul tineretului nostru nou care asaltează plin de entuziasm cele mai înalte culmi ale științei, măiestriei sportive, ale artei și literaturii. Ing. ALEXANDRU BALAN corespondent Zile de și ...aici Pe sălile Institutului de construcții din București e un freamăt deosebit, o animație îngemănată cu voioșia și, mai cu seamă, cu emoția. Nu e greu de înțeles această atmosferă, dacă ne gindim că in aceste zile absolvenții facultăților susțin proiectele de diplomă pentru titlul de inginer. După ani de studii intense, in care au descifrat valorile nobilei și frumoasei meserii de constructori, tinerele cadre examen ingineri încearcă simțămintele de emoție în pragul acestui examen, premergător celui de pe șantier. E prima zi de examen. Răspund la apel absolvenții Facultății de instalații și utilaje. Nu ți se mai înfățișează insă obișnuita scenă cu grupurile de studenți care tabără pe cel ce a trecut prin fața comisiei : — Cum a fost ? Căci, acum în sală sunt prezenți nu numai cei ce-și vor susține proiectele de diplomă, ci și cadre didactice și studenți de la anii de curs ai celorlalte facultăți. La masa comisiei sunt prezenți prof. univ. Aurel Pirvu, președintele comisiei, conf. univ. ing. Gheorghe Vlasiu, decanul Facultății de instalații și utilaje (care este și președintele comitetului sindicatului pe institut) și prof. univ. Heinrich Holstein. Studenții, ale căror proiecte de diplomă sunt expuse pe panouri, trec la tablă, demonstrează valabilitatea proiectelor, răspund degajat și cu competență la întrebări, dovedind astfel înaltul lor nivel de pregătire , sunt de remarcat ținuta membrilor comisiei, interesul manifestat pentru absolvenți,, temele și întrebările clare și explicativ puse. Cei din prima serie au obținut diplomele de ingineri. Iată cuiva: Oprea Dogaru proiectul de diplomă („Betonieră cu amestecare forțată"), Ilie Moldoveanu („Excavator de 0,22 mc“), Maria Cabec („Instalații de foraj pentru piloți“), Sanda Marcovici („Cupă de 4,5 -0,65 mc") și mulți alții. Examenele continuă. La sfârșit, tinerele cadre de ingineri constructori vor fi repartizate la unitățile din țară. Acolo, ele vor depune tot elanul lor creator și cunoștințele căpătate in anii de studenție, în slujba construcției socialiste. ION VASILESCU corespondent De la stingă la dreapta, tinerii ingineri Maria Cocheci, Dogaru, Ilie Moldoveanu și Sanda Marsoviet. Oprea Aflil MNI-nr. 599 * 4 pagini 25 nani ★ Sîmbătă 1 iulie 1961 Un bloc din materiale recuperate Pe strada Salinelor, din Turda, constructorii din cadrul T.N.C.L.Cluj au dat în folosință un nou bloc cu 24 apartamente, executat în mare parte din materiale recuperate de la demolări. Locatarii, printre care : fierar-betonistul Gheorghe Demeter, Dumitru Marian, Vasile Cernea ș.a., sunt mulțumiți de calitatea noilor apartamente. RADU GLIGOR corespondent Pentru extinderea rodnicei experiențe a instalatorilor de pe șantierul Mamaia Lucrările de construcții pentu etapa I-a 1960—1961 ale Complexului turistic de la Mamaia s-au terminat. Alături de harnicii constructori ai Întreprinderii șantier construcții litoral, au muncit cuvînt și instalatorii de la Trustul nr. 21 Instalații și montaj din București, care au reușit să țină pasul și în 10 luni să execute toate lucrările de instalații aferente celor 5 blocuri tip C cu parter și 4 etaje, 3 blocuri tip B cu 10 etaje și terasă ,4 restaurante cu subsol și parter (inclusiv corpurile de legătură și sălile de mese cu 600 locuri fiecare pentru servirea meniului). In afară de acestea s-au terminat și 2 blocuri magazine, cuprinzînd 7 compartimente specializate, 3 deserviri de plaje și 4 bazine pentru spălat nisipul de pe picioare. Avangarda instalatorilor a debarcat pe meleagurile de la Mamaia la 1 august 1960 ; constructorii începuseră lucrul ceva mai devreme. Și așa cum arătam mai sus, în numai 10 luni instalatorii, antrenați în întrecerea socialistă de către comitetul sindical de secție, s-au achitat cu cinste de sarcina încredințată. La 1 iunie a.c. întregul Complex turistic, prevăzut pentru etapa I-a, cu o capacitate de 5000 de paturi a fost gata să-și primească oaspeții. Și ei n-au întirziat să vină, găsind totul gata pregătit bucurîndu-se pe lingă binefacerile soarelui și ale valurilor mării și de un confort exceptional în noile blocuri executate într-o strînsă colaborare de către constructorii de la I.S.C.L. și instalatorii șantierului de instalații. Pentru a și împăna și din experiența sa, pentru a arăta instalatorilor din întreaga țară felul cum a fost organizată munca pe șantierul de instalații de la Mamaia, Trustul nr. 21 Instalații și montaj din București a invitat la un schimb de experiență, la fața locului, toate principalele organizații de construcții și instalații, precum și diferite institute de proiectări, studii și cercetări. Cum era și de așteptat, majoritatea întreprinderilor au răspuns invitației și și-au trimis delegații la acest interesant schimb de experiență. Fiecare participant a apreciat atît ritmul viu în care au lucrat instalatorii, cît și mai ales calitatea excepțională a diverselor instalații efectuate care constau din: lucrări generale pentru ambele etape, (etapa II-a 1961—1962 cuprinde dezvoltarea cu încă 5000 de paturi a complexului, cu posibilități de extindere în viitor) precum și lucrările pentru buna exploatare a construcțiilor ridicate în etapa I-a. In cadrul lucrărilor generale pentru ambele etape, instalatorii au efectuat: alimentări cu apă în lungime de 8 km (din conductă de oțel și fontă cu diametre între 150—600 mm) , 10 km rețea distribuție apă caldă și supraîncălzită, precum și toate instalațiile aferente interioare și exterioare — grupului gospodăresc (electrice, sanitare, ventilație, abur de înaltă și joasă presiune, încălzire centrală, alimentare cu apă, rețele stropit spații verzi). Cît privește lucrările pentru etapa la ele constau din: rețea distribuție apă potabilă în lungime de cca. 5 km, executată din fontă de presiune cu diametre de la 100—230 mm și conductă galvanizată ; rețea pentru udat spații verzi, în lungime de circa 4 km, inclusiv stația de hidrofoare aferentă acestei instalații; rețea exterioară iluminat public; rețea exterioară electrică pentru alimentarea blocurilor, în lungimea de cca 9 km, executată în cablu A.C.P.U.C. pînă la 120 mmp și A.C.P. în tuburi de protecție din P.V.C. rigid pină la 60 mmp. Tot în etapa I-a s-au mai executat : 600 m alimentare cu apă a 4 bazine de agrement precum și toate instalațiile interioare (electrice lumină, electrice torță, electrice semnalizate — sanitare și ventilație) pentru toate construcțiile ridicate în această etapă. Pentru executarea acestui mare volum de lucrări, șantierul de instalații s-a organizat pe 4 loturi distincte — toate deservite de un atelier central de prefabricate și confecții, condus de un meșter de șantier și încadrat cu 22 de muncitori. Cele 4 loturi sunt: un lot instalații electrice interioare și exterioare pentru întregul complex — un lot rețele exterioare apă — un lot lucrări sanitare interioare ale complexului, și un lot pentru toate instalațiile și lucrările de montaj și grupul gospodăresc al complexului. De reținut că loturile au fost dotate cu aparate de măsură și control și cu utilaje de mică mecanizare ca : inductori pentru controlat instalația electrică, prese hidraulice pînă la 4 m pentru îndoit țevi, tiifoare pentru montaj, polizoare cu ax flexibil, pistoale de împușcat dibluri, mașină de dăltuit șanțuri, agregate termice de sudură, convertizoare și transformatoare de sudură, precum și diferite truse cu scule specifice lucrărilor de instalații. De la bun început, în proiectul de organizare a lucrărilor, conducerea șantierului de instalații a pus accentul pe defalcarea operațiunilor ce urmau să fie executate în atelierul centralizat —dotat în acest scop cu utilaje normale de atelier și utilaje speciale pentru executarea prefabricatelor din țevi, (tăieri și filetări, semifabricate din țeavă galvanizată pentru pozițiile de baterii de la grupurile sanitare), a sifoanelor de pardoseală din plumb, precum și a diferitelor confecții metalice necesare la lucrările de instalații și montaj. Pe șantier, la poziție, echipele de instalatori — dotate cu o serie de aparate de măsură și control, mecanisme de mică mecanizare, diverse scule (din cele cu care au fost dotate loturile) — execută : asamblarea coloanelor, a legăturilor pentru baterii, prefabricarea fontei de scurgere și montarea acesteia, prefabricarea țevilor din P.U.G. pentru țevi spălare rezervoare și montarea lor, prefabricarea și montarea plumbului de scurgere și de presiune pentru pozițiile de lavoar, sifon de pardoseală și V.O. Cu ajutorul prefabricatelor și a micii mecanizări s-a reușit ca în termen de 2 luni o echipă alcătuită din 10 muncitori (din care 40% calificați categoria 4—6 și 60% necalificați) să execute complet toate lucrările de instalații sani aL. CHERITE CONTINUARE Aeț, 2I | cui MS f/uisiuni. tt iu, ,iuunitu, rui/iu I’li, in jvuigniju; CV IUU CUI si O uiucun ti/l U Cil IU etaje la un asemenea bloc, o echipă de sanitariști si una de electricieni, fiecare alcătuită din 10 oameni, au reușit ca in 2 luni să execute toate lucrările de instalații. In fund se obsena un bloc ridicat de roșu care face parte din lucrările prevăzute pentru etapa alla PE ȘANTIERELE TRUSTURILOR REGIONALE • Recent, constructorii din cadrul șantierului nr. 5-Reșița al T.R.C.L.Banat au dat în folosință 58 apartamente noi. Peste puțină vreme, vor primi locatari alte două blocuri cu 24 apartamente, se lucrează intens Și la blocul cu 48 apartamente. In cartierul Ștefan Plavăț din Reșița se execută printre altele și o școală cu 16 săli de clasă. Colectivul de constructori, condus de maistrul Ion Toma, din rîndul căruia se remarcă zidarii conduși de Iosif Tremei și comunistul Ștefan Simion, au hotărît să predea lucrarea la 23 August, cu aproape o lună înainte de termen. (IULIAN POPESCU, coresp.) • Colectivul de muncă al întreprinderii de construcții nr. 1 T.R.C.L.-Dobrogea și-a realizat saracinile trimestrului II cu 15 zile înainte de termen, obținând o bună corelație a principalilor indicatori de plan. In întrecerea dintre șantiere, locul fruntaș este deținut de șantierul G.A.S.Topraisar. O contribuție de seamă la succesele înregistrate au adus-o zidarul Matei Cerchia, dulgherul Jenned Stan, fierar-betonistul D. Darie, maiștrii D. Daineanu, C. Socianu ș a. (ION CRĂCIUN, corespondent). • întreprinderea de construcții nr. 2 a T.R.C.-Ploiești și-a realizat planul semestrial în proporție de 102,2%, cu 10 zile înainte de termen. Prețul de cost pe luna mai a fost redus cu 3,4%, adică cu 0,2% peste sarcina planificată. In curs de predare se află 220 apartamente la Târgoviște, Boldești, Moroeni, Pucioasa, Fieni și Filipești. Pentru buna calitate a lucrărilor executate merită a fi citați instalatorul I. Manolache, parchetarul G. Stanca, zidarul Nicolae Pescaru, pavatorul N. Mihăiță, ș.a. (MIHAI RADULESCU, corespondent). In cvartalul I.V. Stalin din Baia Mare constructorii din cadrul T.B.C.Maramureș pregătesc darea in folosință, înainte de termen, a unui nou bloc cu 40 apartamente. S-au evidențiat echipele conduse de Paul Hersch, Anton Lieb și șeful de șantier, maistrul Nicolae Asan. Constructorii de pe șantierul cvartalului I.V. Stalin, în frunte cu comuniștii, s-au angajat să predea înainte de termen cele 170 apartamente aflate in execuție. Printre noile lucrări atacate de T.B.C.Maramureș se numără un nou bloc cu 10 apartamente și o școală cu 24 săli de clasă. (ANTON HADADY,coresp.) • Pentru accelerarea ritmului de lucru, pe șantierul școlii cu 16 săli de clasă din Brăila, al întreprinderii de construcții nr. 2 (T.R C.L.Galați), ca urmare a propunerilor făcute de muncitori s-au luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice. Printre acestea se numără folosirea cimentului P..1.1T., care permite decofrarea betoanelor la numai 3 zile, utilizarea panourilor de cofraj (propunerea dulgherului Ion Anghelescu), manipularea mai îngrijită a cărămizilor ș.a. La buna aprovizionare cu materiale a contribuit și folosirea nisipului din apropierea șantierului care s-a dovedit corespunzător cerințelor, atît la lucrările de zidărie cît și la cele de tencuieli. Șefii de șantier, ing. Gabriela Iordăchescu, studiază un detaliu de execuție, care se va realiza odată cu turnarea centurilor și profilelor exterioare, iar maistrul Petre Radu o raționalizare potrivit căreia se va elimina șapa la pardoselile de mozaic. (ION V. MARIN, corespondent). I.C.M.R. este una din principalele întreprinderi producătoare de materiale de instalații. Colectivul de aici se preocupă să îmbunătățească calitatea produselor și să realizeze noi sortimente eficiente. Fotoreporterul nostru a surprins pe sudorul Gh. Herghelegiu și cazangii Ion Mihale și Sandu Marin executînd lucrări de finisare la un schimbător de căldură in contracurent. Citiți în pag. 2-a: materiale și lucrări de instalam la niveiul cerințelor Placaje ceramice pentru fațadele noilor blocuri chiar de aproape pare vopsită în ulei, durabilitatea este mult mai mare decit la procedeele de finisare folosite pînă acum. Placajul ceramic rezistă la intemperii și nu-și schimbă culoarea chiar și după zeci de ani. Prin noua metodă de finisare, frumosul a fost minunat îmbinat cu utilul. Admirînd finisajul reușit la fațadele blocului-turn din piața Splaiului, m-am hotărît să-i vizitez și pe cei care au confecționat placajul ceramic. Avînd ca ghid pe ing. N. Bara, șeful serviciului producție de la fabrica „Ceramica“ a D.G.C.M B., am pornit-o spre Chitila, unde a fost amenajată noua secție de placaje ceramice. Maistrul principal Gh. Repețeanu, unul dintre realizatorii noului produs, mă conduce prin secții și îmi explică procesul tehnologic. — Pentru buna macerare a argilei din cariera Bratca (regiunea Cluj) care conține 92% caolină, — îmi spune însoțitorul meu — am construit bazine. Omogenizarea materiei prime este pretențioasă. Argila se macerează în bazine cel puțin o lună de zile. Materia primă trece apoi printr-o presă cu valțuri și sită. Vizitez pe find hala presei de finisare, camerele de uscare unde maistrul Repețeanu îmi expune măsurile luate pentru completa mecanizare a procesului tehnologic la aceste faze de lucru. In curînd, noua secție va deveni o unitate importantă în cadrul fabricii. Cînd am ajuns la cuptoare, maistrul principal a început să-mi povestească. — Tot greul a fost aici, la cuptoare — menționă el. Zile și săptămîni de-a rindul, noi ne-am străduit să găsim rețeta potrivită pentru argilă, caracteristicile constructive optime ale cuptoarelor etc. Trebuia să realizăm culoarea pe care ați văzut-o la blocul turn din piața Splaiului. Această culoare, galben-pai, ne-a provocat multă bătaie de cap Secretarul organizației de bază P.M.R. Iov. Onete, ne-a ajutat și ne-a ridicat moralul. Am primit și sprijinul tov. M. Șerban, șeful unității vecine. Și iată că în numai 3 luni de zile s-a născut o nouă secție. N-am avut la început nici cadre calificate. Astăzi 50 de muncitori și-au însușit o nouă meserie. Arzătorii conduc focul cu ajutorul pirometrelor optice. In conducerea bună a focului și menținerea temperaturii la 1120 ° C constă tot secretul obținerii culorii dorită de beneficiar. In Capitală continuă placarea cu ceramică la două blocuri în cartierul Floreasca, cîteva blocuri la șantierul Gara Obor și peste citva timp și căminele studențești de la Grozăvești și Splaiul Independenței. Noul procedeu de finisare își croiește drum, aceste fațade fiind trainice și aspectuoase. M. NEGREANU Aspectul arhitectonic, modern estetic al Capitalei noastre se refieșirează din ce în ce mai puternic. Noile blocuri au o înfățișare plăcută, și datorită culorilor deschise, luminoase. Zilele acestea blocul turn din piața Splaiului s-a dezbrăcat de schele. Pentru mulți bucureșteni a constituit o surpriză noul procedeu de finisare a fațadelor: placarea cu ceramică. Pe Ungă culoarea (galben-pai) care,