Constructorul, septembrie 1963 (Anul 15, nr. 713-716)

1963-09-07 / nr. 713

Gazetă editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții și din întreprinderile de construcții Anul XVI nr. 7134 pagini 25 bani Sîmbată 7 sept. 1963 Nu demult, Întreprinderea de construcții pentru transporturi-București a dat in funcțiune frumoasa clădire a centralei telefonice automate București-Est, executată după proiectul elaborat de I.P.T.Tc. Lucrările au fost conduse de tinăra ingineră Moreta Bodea, ajutată de maistrul Ioan Nastasia. Zidarul Alexandru Costandache, mozaicarul Giacomo Vinago, marmurarul Stelian Barbu, instalatorul Cristea Panciu, cu echipele lor, au realizat un ritm rapid de execuție și o calitate superioară. La propunerea ing. Costel Andoniu și a maistrului Sava Stoenescu, aici s-a aplicat transportul betonului cu pompa de la locul de preparare la cel de turnare, economisindu-se astfel 8,70 lei/mc de beton pus. in operă. ing. FILIP TOPA corespondent 243 brigăzi in întrecere Stimulata permanent de organele sindicale și sprijinita de conducerea șantierelor prin măsuri tehnicoorganizatorice eficace, întrecerea socialistă a cuprins, la întreprinderea de constructii hidroenergetice 8 MM E.E., 54,5% din muncitori, marea lor majoritate formînd 46 brigăzi complexe și 197 de specialitate, adică 60% din totalul brigăzilor. Cel mai actual obiectiv al întrecerii îl constituie recuperarea rămînerii în urmă din primul trimestru: îndeplinirea și depășirea planului la zi. Sarcinile planului valoric au fost întrecute atît în trimestrul 11 (cu 9,3%), cit și în ultimele două luni. Peste prevederile planului fizic au fost realizate, în ultima perioadă, importante cantități de lucrări, la excavații și pe șantierele „16 betonări, Februarie“ de pe Argeș, Bistrița - aval, Firiza. Au fost terminate barajul și aducțiunea de la Teliuc, care vor asigura un debit de 2.3 mc apă/s. La hidrocentrala de la Pingărați s-au Încheiat, cu 5 zile înainte de termen, lucrările ce condiționează acumularea apei in lac, iar la hidrocentrala de la Piatra Neamț s-au predat, pentru începerea montajului, grinzile podului rulant pe blocul de montaj de la centrală. Din datele contabile rezulta economii pe 7 luni în valoare de cca. 3 milioane lei. La aceasta a contribuit într-o importantă aplicarea măsură inițiativei lui Gheorghe Bucelea, cu privire la reducerea consumurilor de materiale. Dintre făuritorii acestor succese, 1212 muncitori, 40 ingineri și tehnicieni și 56 brigăzi au primit titlul de evidențiat în întrecerea socialistă. Lumină electrică în peștera ghețarului de la Scărișoara Ultima lucrare executată de echipa electricianului Carol Nagy, de la I.O.G.C.-Cluj, sub îndrumarea maistrului Victor Oros, nu se deosebește nici prin volum, nici prin tehnicitate. Altceva o scoate din comun : minunatul Cadru natural în care a fost realizată peștera ghețarului de la Scărișoara, cunoscut punct de atracție turistică din Munții Apuseni. Pe pereții de stincă, de-a lungul masivelor milenare de gheață, lucrind adesea in condiții dificile, electricienii au întins firele, au montat becurile. Scăldat intr-o lumină feerică, ghețarul iși așteaptă vizitatorii. ALBERT ISZLAJ funcționar 41300 mc beton armat turnat in cofraje glisante Ministerul Industriei Construcțiilor (prin Trusturile nr. 1 și 5, întreprinderea nr. 6, I.5.C.L. și unitatea de la Iași) execută în acest an 12 construcții cu un total de 334 corpuri cilindrice și 12 turnuri de mare înălțime. Ele totalizează un volum de 41 300 mc de beton armat. Potrivit soluțiilor din proiectele elaborate de I.P.C.M.C., turnarea betonului se face în cofraje glisante. Direcția generală de construcțiimontaj din M.I.C. a luat din timp măsurile necesare pentru buna desfășurare a lucrărilor : confecționarea unui număr suficient de cofraje pentru glisarea concomitentă, pe fiecare șantier, a jumătate din numărul corpurilor, asigurarea cu precădere a materialelor, utilajelor, de transport și forțelor de mijloacelor muncă, procurarea instalațiilor de filtre acicultire și de forare a piloților secanți, repartizarea cadrelor tehnice de specialitate. Constructorii au adus, față de proiecte, unele îmbunătățiri în tehnologia de execuție, care simplifică lucrările și reduc prețul de cost. Astfel, în loc să listezi dala superioară, ceea ce ar fi imobilizat un timp mai îndelungat utilajul de ridicare. Trustul nr. 1 a introdus turnarea ei pe loc, folosind un cofraj suspendat de cofrajul glisant. Grinzile planșeelor la turn, prevăzute a se executa prefabricate, se glisează odată cu pereții turnului. Un sistem mai ușor și mai rapid se aplică și la executarea piniilor. Pînâ în prezent s-au glisat complet 4 construcții, cu 113 corpuri și 4 turnuri, totalizînd 25 500 mc de beton armat. La celelalte au fost glisate aproape 100 corpuri. PROLETARI DIN TOATE TARILE. TINITI VA >Prefabricate pe măsura exigențelor șantierelor Pe linia industrializării lucrărilor de construcții, a trecerii pe o scară din ce în ce mai largă la o activitate de montaj, caracterizată printr-o înaltă productivitate a muncii, prefabricarea are un cuvînt greu de spus. De la un an la altul șantierele patriei cer tot mai multe elemente prefabricate , și nu trebuie să amintim decît o singură cifră — față de anul trecut, în acest an volumul producției de prefabricate va fi cu 18% mai mare — pentru a ne da seama ce sarcini sporite revin pe această linie întreprinderilor de prefabricate. Dar, sporirea producției și a productivității muncii trebuie să meargă mîna-n mînă cu îmbunătățirea substanțială a calității produselor și această preocupare a ieșit clar în evidență în timpul dezbaterilor, ca o caracteristică generală a colectivelor din întreprinderile de prefabricate. Progrese pe linia calității s-au înregistrat în toate fabricile de prefabricate din țară. Ele au fost posibile pe baza modernizării secțiilor, a proiectării unor noi linii tehnologice la care procesul de fabricație este mult perfecționat, a dezvoltării și generalizării experienței bune dobîndite. Ca un rezultat al acestor frumoase rezultate și o continuare a lor de către constructorii de pe șantiere, tot mai multe obiective date in funcțiune au căpătat calificative de foarte bine și excepțional. Dar nu am ajuns încă la capătul drumului , pe linia îmbunătățirii calității mai sunt încă multe de făcut și ceea ce este mai important este că multe rezerve stau în propriile mîini și nu este nevoie de noi investiții pentru a le pune în valoare. Proiectele noilor linii tehnologice și chiar modernizările aduse la liniile vechi au influențat mult calitatea prefabricatelor. Dar acest lucru s-a obținut cu un ceas mai devreme, acolo unde colectivele din întreprinderi și-au adus contribuția la îmbunătățirea proiectelor, au colaborat cu proiectanții pentru rezolvarea deficiențelor apărute. In această privință exemplul întreprinderii „Progresul"-București, I.P.E.C.-Brașov este elocvent și demonstrează necesitatea unei legături foarte strînse între cercetare, proiectare și execuție. Această colaborare este cu atît mai necesară la întreprinderile din Roman și Galați, unde construcția tiparelor metalice și, respectiv, tehnologia de execuție a pieselor prefabricate industriale frînează încă eforturile colectivelor îndreptate spre îmbunătățirea calității. S-au mai semnalat unele deficiențe în ce privește compactarea uniformă a betonului din cauza lipsei unor vibratoare corespunzătoare (6—8 mii vibrații/min) (I). Pentru că acest lucru se dovedește a fi problema general, trebuie privită cu foarte multă atenție de a Direcția generală prefabricatelor din M.I.C. și luate neîntîrziat măsuri de asigurare a vibratoarelor necesare întreprinderilor. Uneori rezistența unor panouri suferă din cauza deplasării armăturii în timpul turnării. O cauză, la „Progresul"-București, se pare că există in faptul că carcasele de planșee se execută în atelierul de armături apoi se transportă în hala de panouri mari pentru a fi așezate în tipar, în care timp armătura se deplasează. Aceeași greutate a întîmpinat-o și colectivul întreprinderii din Roman, care a găsit rezolvarea în asamblarea carcasei de armături direct pe matriță. Experiența aceasta nu trebuie neglijată, mai ales că se pare a fi și mai economică. Nu este mai puțin adevărat că și mînuirea pervibratoarelor cu nepricepere provoacă deplasarea armăturii. Participanții la schimbul de experiență au putut vedea, în timp ce vizitau hala de panouri mari, cum simpla sprijinire a buteliei vibratoare pe armătură, transmitea vibrarea în întreaga masă de beton a panoului (I). Pe această linie se impune o mai atentă instruire atît a lucrătorilor de la liniile noi, cit chiar și a celor de la încărcarea în vagoane a prefabricatelor din depozite, în momentul in care toți cei ce concură la producție vor stâpîni perfect procesul tehnologic de fabricație, vor apare numeroase propuneri, care vor pune în valoare existente rezervele la fiecare loc de muncă. Delegatul întreprinderii de construcții locuințe- București, inginerul ,I. Oculeanu, a arătat ce înseamnă pentru constructori un singur panou punzător : necoresterespectarea graficelor de execuție, ore pierdute, cheltuieli suplimentare. De aceea, se cere o mai mare exigență a serviciilor C.T.C., din întreprinderi, care trebuie să controleze cu aceeași atenție (piesă cu piesă) rezistență, cît și atît panourile de celelalte — nu numai la ieșirea din hală ci, mai ales, la ieșirea pe poarta fabricii. Autocontrolul fiecărui muncitor angajat în procesul de producție și controlul exitent vor fi o garanție sigură pentru constructori în sporirea continuă a ritmului de execuție pe șantiere , în desfășurarea procesului de producție a prefabricatelor, pe măsură ce tehnica avansează și procesele tehnologice se îmbunătățesc^ se pătrunde tot mai mult și în tainele tuturor cauzelor care produc necazuri în obținerea unor produse de caiitea organelor C.F.R., la manevrarea mijloace de transport speciale pentru prefabricate (vagoane cu rastere) sau... o atenție suplimentară din partea organelor C.F.R., la manevrarea acestor vagoane, pentru a preîntâmpina distrugerea elementelor prefabricate, fără ca întreprinderile respective să fie nevoite să „ambaleze în mod deosebit fiecare element, atunci cînd ar încerca să le declare „fragile""(I). Alit ing. Dorneanu de la Turda, cît și inginera Cruțiu de la Galați și ing. Matei de la Roman au arătat cite necazuri generează, întreprinderilor de prefabricate și mai ales constructorilor, rebutarea unor prefabricate în timpul transportului. 4 Credem că aici trebuie găsită o soluție comună, convenabilă atît C.F.R.-ului, cît și întreprinderilor de prefabricate. Pe linia îmbunătățirii calității prefabricatelor, sindicatele din întreprinderi își pot aduce o contribuție substanțială, ajutînd la întărirea simțului de răspundere al tuturor celor care acționează în procesul de fabricație : cei ce obțin rezultate bune să fie stimulați, popularizați, fără însă a-i cocoloși pe cei ce mai au unele lipsuri. Experiența căpătată de colectivul de la I.P.E.C.-Brașov în aplicarea noului proiect îmbunătățit de panouri mari — 1013 — va trebui folosită de colectivele, de la Roman și „Progresul"-București, iar a acestuia din urmă în atingerea unui înalt nivel de tehnicitate, de toate celelalte întreprinderi de prefabricate atît din cadrul M.I.C., cît și al sfaturilor populare. C 6. Nl T U A R É -<ti >*-',</ 2 La inițiativa ziarului nostru, Direcția generală a prefabricatelor din Ministerul Industriei Construcțiilor, a organizat recent, la întreprinderea de prefabricate „Progresul"-București, un reușit schimb de experiență pe tema CALITĂȚIi prefabricatelor. Au luat parte delegați din partea constructorilor bucureșteni, ai ÎNCERC, I.P.C.M.C. și ai întreprinderilor de prefabricate din cadrul Ministerului Industriei Construcțiilor. In contul ultimului trimestru Obiective terminate în preajma zilei de 23 August, colectivul șantierului cvartalului de locuințe „Ana Ipătescu“ din Suceava (T.R.C.L.) și-a realizat sarcinile valorice de plan pe 9 luni. 4900 t clincher , corespondentă sosită la redacție, de la jucătorul ION ILIE, ne anunță cîteva din frumoasele rezultate obținute de muncitorii Fabricii de ciment din Medgidia. Cele 4900 t clincher și 2047 t calcar concasat, realizate peste plan în 29 zile ale lunii august, demonstrează eforturile necontenite ale acestui colectiv pentru o producție sporită și de bună calitate. Recent, constructorii din cadrul Întreprinderii nr. 4—Arad a T.R.C.L.Banat au predat obiectivele de la complexele zootehnice ale G.A.S.-urilor Utviniș și Ciala, fără nici o obiecție la recepție. Cu 5 zile înainte de termen, așa cum prevedea angajamentul luat, au fost date in folosință două școli — una cu 8 și alte cu 16 săli de clasă. La realizarea acestor obiective s-au evidențiat zidarii N. Ardeleanu, W. Moser, P. Belingher, Fr. Schneider, dulgherul A. Rangust, electricianul Șt. Grăpan, zugravii I. Poliac, I. Cristoloveanuu ș.a. G. A. BERA muncitor constructor Pod de beton armat pe pile circulare înlocuirea unui pod de lemn cu un pod de beton armat, ce traversează într-un unghi de 66 ° un rîu cu debitul maxim de 188 mc apă/s., a pus problema luării unor măsuri cu scopul de a reduce la minimum înălțimea rambleului de acces. în proiect sa aplicat o structură de rezistență, care duce la o înălțime minimă de construcție și s-a adoptat un sistem de pile pe stâlpi centrali cu secțiune circulară, care obstruează în cea mai mică măsură cursul apei și reduc lungimea podului la 37 m, față de 42 m, cît ar fi fost necesar după soluția clasică, cu pile prelungite. Podul este alcătuit dintr-un cadru dalat cu goluri, pe 3 deschideri de cite 10 m și cu 2 console de 3.50 m, care elimină necesitatea culeelor și micșorează momentele pozitive din cîmp. Costul total al podului — cu lățimea carosabilă de 7,80 m și 2 trotuare de 1.50 m — revin cu 20 la sută mai ieftin decît costul unui pod de beton armat cu deschideri similare. ing. ANDREI KATZ Casă de reglare cu gabarit redus In alimentarea cvartalelor de locuințe cu combustibil prin conducte, reducerea presiunii se realizează uzual cu stații de reglare de sector, amplasate în construcții separate, de cca. 4x6 m, cu o zonă de protecție. Soluția prezintă inconveniente estetice și un cost ridicat. Proiectanții din Tg. Mureș au studiat, pentru un ansamblu de blocuri, diverse grupări ale aparaturii stației de reglare, alegând gruparea pe verticală a panourilor, în locul celei orizontale. Prin aceasta, construcția ce adăpostește stația de reglare și-a redus lățimea la 0,75 m, putind fi atașată de casa scării unui bloc de locuințe. S-a eliminat astfel introducerea unui element nedorit în compoziția arhitecturală a zonei și s-au făcut economii la investiții. IOAN ALIMAN șef de proiect Filtre de contact la alimentări cu apă Pentru proiectul de ansamblu al alimentării cu apă a stațiunii balneo-climaterice Sovata s-au studiat mărirea debitului la nivelul necesar dezvoltării localității pînă în 1985, și îmbunătățirea calității apei. Sistemul prevede captare, stație de tratare, aducțiune gravitațională la rezervoare de înmagazinare și distribuție prin 4 zone separate cu cămine de rupere a presiunii. Schema stației de tratare a fost studiată comparativ, în două variante, dintre care una bazată pe soluțiile clasice aplicate la noi în țară, iar cealaltă inspirată din documentația sovietică. Această din urmă schemă a putut fi adoptată datorită caracterului de rîu de munte al sursei (pîrîul Sebeș), la care concentrația maximă a suspensiilor nu depășește 200 mg/l. S-au prevăzut filtre de contact, al căror principiu de funcționare se bazează pe inversarea sensului de filtrare (de jos în sus) și pe înlocuirea stratificației de filtrare, ceea ce mărește considerabil efectul de reținere a suspensiilor și permite îndeplinirea funcției de coagulare și decantare în primele straturi ale filtrului. Noua soluție tehnologică, elaborată de chimistul Ludovic Roth, reduce costul investiției cu cca. 700 000 lei (prin eliminarea bazinelor de reacție și a decantoarelor din schema clasică), micșorează cheltuielile de exploatare cu cca. 42 000 lei anual, scade prețul de cost al apei, de la valorile obișnuite de 0,70—1,20 lei/mc, la numai 0,42 lei/mc (prin folosirea unor cantități mai mici de coagulanți), îmbunătățește modul de exploatare prin concentrarea operațiilor, asigură o calitate foarte bună a apei livrate de uzină. Organele centrale de avizare au admis aplicarea variantei bazate pe folosirea filtrelor de contact. ing. GHEORGHE BEYER șef de proiect Filtre de contact: 1 — apă brută (intrare) ; 2 — apă filtrată (ieșire); 3 — apă de spălare ; 4 — evacuare la spălare ; 5 — aer de barbotare 1 spălare ; 6 — preaplin ; 7 — golire ; 8 — jgheab de colectare ; 1 — nisip fin și mijlociu ; 11 — nisip grosier și jăgăritar; III — pietriș mărunt, și mijlociu. 1340 000 LEI ECONOMII Colectivul Fabricii de geamuri Tîrnăveni a muncit a cu avînt, ceea ce permis ca pe Ungă planului depășirea producției globale cu 2100 000 lei să se înregistreze și economii in valoare de 1 340 000 lei. Vedere aeriană a ansamblului de locuințe de pe Calea Unirii, din Craiova. După proiectele elaborate de D.S.A.P.C.Oltenia, aici s-au construit și dat In folosință, de către T.S.C.M.-Craiova, 1532 apartamente și diverse dotări social-culturale , ing. IOAN NEAGU corespondent Reconstrucția socialistă a orașelor clujene De curînd, la Cluj, Sfatul popular regional, în colaborare cu D.S.A.P.C.Cluj și T.R.C.L. au organizat o interesantă expoziție intitulată „Reconstrucția socialistă a orașelor regiunii Cluj“. Exponatele — fotografii, hărți, machete, schițe și detalii de sistematizare — prezintă realizările obținute în domeniul construcțiilor, înfăptuite în anii regimului democrat-popular, și perspectivele dezvoltării orașelor din regiune. Sunt prezentate, de asemenea, o serie de materiale noi, metodele și soluțiile moderne folosite în execuția și organizarea lucrărilor. Expoziția, care a trezit un viu interes, a fost și continuă să fie vizitată de numeroși oameni ai muncii din orașul și regiunea Cluj. FL. HOȚUPAN din subredacția noastră voluntară de la Cluj. La depoul fabricii De la Bicaz, corespondentul nostru GH. ȚĂPUC — mecanic de locomotivă— ne trimite câteva vești îmbucurătoare. Astfel, muncitorii depoului fabricii de ciment „Congresul al XIX-lea“-Bicaz au reușit ca în semestrul I al acestui an să obțină importante economii la consumul de combustibil — 112 639 lei, iar prin buna întreținere a locomotivelor s-a prelungit perioada între două reparații generale la 4 locomotive, realizind o economie de 84 356 lei, sumă echivalentă cu costul unei reparații generale la o locomotivă. Atenția s-a îndreptat și către mica mecanizare. S-au construit 4 verine, antrenate de un motor electric de 7 kW, cu care o locomotivă de cale îngustă este ridicată la nivelul necesar, pentru scoaterea roților de sus în numai 16 minute, față de 24 ore/om cît dura ridicarea manuală înainte. Procedeul prezintă și alte avantaje: la coborîrea locomotivei pe osie; timpul de imobilizare a unei locomotive la B. R. se reduce cu 6 zile/om ; se înlătură pericolele de accidente la ridicarea cu vinciuri. Depoul a mai fost înzestrat cu un strung și o bormașină electrică. In aceste condiții productivitatea muncii a crescut cu 1,2%. O altă preocupare au constituit-o inovațiile, dintre care 3, aprobate și aplicate, au dat pînă în prezent rezultate satisfăcătoare. Este vorba de : „Tender suprapus la locomotive de cale îngustă“, „Robinete de scurgere a apei din cilindrii motori ai locomotivei“, „Aparat de ridicat locomotivele de pe osii“ (realizat de colectivul depoului, condus de comunistul Ioan Galan). Pentru buna întreținere a locomotivelor pot fi menționați comuniștii, mecanici de locomotivă: Constantin Pană, Vasile Furtună, Vasile Aluion, Toader Bejan, cu socliștii lor; de asemenea, cazangiul Ștefan Lazăr, care deține fanionul de evidențiat în întrecerea socialistă. Ú r ßele pentru autobaze întreprinderea de construcții pentru transporturi Cluj a dat în localitate, un complex în exploatare, de lucrări pentru autobaza de mărfuri I.R.T.A., cu stație de întreținere pentru 300 autovehicule. Complexul cuprinde o hală de întreținere, magazii platforme, rețele de instalații etc., precum și un castel de apă de 200 mc, al cărui turn de 30 m înălțime a fost turnat în numai 10 zile, folosindu-se cofrajul glisant. O altă autobază se construiește la Sîgh’t. Masa de reparații, cu o capacitate de 200 mașini, are structura prefabricată — stilpi, grinzi cu zăbrele de 18 m deschidere, chesoane de beton Anexele halei sînt acoperite cu armat, pînze subțiri curbe, avînd lungimea de 9 m, lățimea de 4,50 m și grosimea de 4,5 cm. Lucrările sînt conduse de tînăra comunistă ing. Viorica Roman. Proiectele au fost elaborate de I.P.T.Tc. Ing. CORNEL OPRIȘIU corespondent Urmărire concretă la toate blocurile în execuție Potrivit sarcinilor prevăzute în Directivele Congresului al III-lea al P.M.R., căutarea resurselor interne de creștere a productivității muncii este unul din obiectivele pe care întreprinderile de construcții-montaj ale D.G.C.M. a Sfatului popular al capitalei și le-au fixat, încă de la începutul acestui an, în planul de măsuri tehnico - organizatorice. Un ajutor important în descoperirea resurselor interne îl constituie urmărirea in unități a acestui indicator deosebit de important. In 1961—1962, această evidență s-a ținut la noi numai pentru construcțiile din panouri mari și pentru cele executate cu cofraje glisante. După consfătuirea de la Brașov, din aprilie a.c., ea a fost generalizată și la restul sistemelor constructive. Pe linia acestei acțiuni, în cadrul unităților de construcții-montaj tutelate de direcția noastră generală au fost luate o serie de măsuri organizatorice. In primul rînd s-a extras, din foile de lucru din 1962, consumul de ore pe apartament la blocurile executate după soluții constructive identice cu cele din anul în curs, în scopul obținerii unor date comparabile. S-a introdus metoda urmăririi pe fișe speciale a consumului de ore pe apartament, pe faze de execuție și soluții constructive, la toate blocurile de locuințe ce se execută în anul 1963. Totodată, au fost elaborate instrucțiuni amănunțite asupra felului cum trebuie urmărit consumul de muncă la diversele operații ce se execută în cadrul construcției unui obiect. La efectivele de bază, s-a trecut la comasarea formațiilor de lucru cu componență redusă, în formații de lucru puternice, capabile să execute faze întregi de lucrări, sau chiar mai multe faze în cadrul aceluiași obiect. Ele au fost încadrate cu formații de deservire pe orizontală și verticală, care să asigure, pe lingă aprovizionarea cu materiale pînă la locul de punere în operă (în raport cu puterea de lucru a formației de bază), curățenia locului de muncă și buna gospodărire a materialelor. Evidența lucrărilor și a prezenței muncitorilor se face pe fiecare obiect în parte și pe faze de lucrări. S-au Întocmit norme de muncă pe REMUS BONCUȚ șeful serviciului organizarea muncii din D.G C.M.București G9T » N„UARE EEKÜÍifé/.. Citiți: $ Prefabricate pe măsura exigențelor șantierelor Pag. a 2-a, © Consum de ore cît mai redus pentru execuția unui apartament Pag. a 3-a,