Constructorul, februarie 1969 (Anul 21, nr. 5-8)

1969-02-01 / nr. 5

FORȚĂ, DINAMISM CIFRE DESPRE INDUSTRIA CONSTRUCȚIILOR, IN COMUNICATUL CU PRIVIRE LA ÎNDEPLINIREA PLANULUI DE STAT PE ANUL 1968 Față de 1965, anul trecut produsul social a crescut cu 36,23/0, venitul national cu 26,2%/», producția globala industrială cu 41,8%, producția globală cu 12,2%, veniturile bănești ale populației cu 31,1%. Aceste cifre sintetice din Comunicatul cu privire la îndeplinirea planului de stat de dezvoltare a economiei naționale a Republicii Socialiste România pe anul 1968, publicat zilele trecute in presă, conturează însufletitorul tablou al realizărilor dobîndite de poporul nostru, sub conducerea partidului, în înfăptuirea programului stabilit de Congresul al IX-lea al P.C.R. și a hotărîrilor Conferinței Nationale. Fiecare din aceste cifre este legată și de aportul neprecupețit al oamenilor muncii din construcții și industria materialelor de construcții, care au adus o contribuție esențială la realizarea unui volum de investiții din fondurile centralizate ale statului de 58,1 miliarde de lei — mai mare cu 11,1% decit în 1967 și cu 44,4% decît în 1965, în dinamica susținută a economiei noastre naționale, producția de construcții-montaj se înscrie cu unul din cele mai înalte ritmuri de creștere : 1965 — 100%, 1968 = 153,9%. Este și firesc acest lucru, deoarece astfel se făurește și se perfecționează necontenit cadrul construit în care omul muncește, se odihnește și se recreează. Anul trecut au fost date în exploatare peste 560 de noi capacități de producție și obiective importante, precum și alte investiții care sporesc potențialui productiv în toate ramurile economice, lărgesc baza materială a activităților social-culturale și de servicii pentru populație — printre care peste 1900 săli de clasă, peste 32 000 mp suprafață destinată spatiilor de Invatamant superior, noi așezăminte de cultură, unități medico-sanitare, peste 500 km rețele de distribuire a apei potabile, de canalizare, de gaze, de termoficare. Aproape 400 000 de locuitori s-au mutat în cele 111 700 de locuințe nou construite, din care circa 52 300 apartamente din fondurile statului. Totodată au continuat sau au început lucrările la un număr însemnat de obiective economice importante ale cincinalului, la noi ansambluri urbanistice. Producția de materiale de construcții a sporit în ansamblu cu 41,8% față de 1965 și cu 18,3% față de 1967. La această creștere a contribuit darea în excotare a unor capacități pentru o producție anuală de 320 000 t ciment la Bîrsești—Tg. Jiu, 450 000 mp plăci de faianță, 300 000 mp plăci de gresie fină și 500 000 mp plăci de gresie roșie la I.P.C.F.C. București—Militari ș.a. Ministerul Industriei Construcțiilor și-a îndeplinit planul producției globale industriale în proporție de 101%. Succesele obținute anul trecut constituie un puternic stimulent pentru oamenii muncii de pe șantiere, din fabricile de materiale de construcții, din înstitutele de cercetări și proiectări, în realizarea angajamentelor luate în întrecerea pentru îndeplinirea și depășirea planului pe anul 1969 —an decisiv pentru înfăptuirea obiectivelor Congresului al IX-lea al partidului, ale planului cincinal. ALĂTURI DE ÎNTREGUL POPOR, CONSTRUCTORII ÎNTIMPINĂ CU ENTUZIASM ALEGERILE . Industria constructoare de mașini se află în plină dezvoltare. Printre cele mai tinere investiții din acest sector se numără și Uzina de mașini grele din cartierul bucureștean Berceni. Aici, constructorii de la I.C.S.I.M. execută, în continuare, noi capacități de producție. In timp ce standul de probe și supraturare se află în probe tehnologice, la hala de tratamente termice (pe care șantierul s-a angajat s-o predea înainte de termen) se execută fundațiile cuptoarelor , la hala de turboagregate se montează elementele prefabricate de acoperiș ; în spațiile închise ale pavilionului administrativ se execută finisaje. Stină pentru un vrednic cetățean Intr-o recentă întrunire a cetățenilor din circumscripția electorală nr. 117 a Capitalei, inginerul Olimp Dumitriu, directorul întreprinderii de instalații, montaje și izolații a Consiliului popular al municipiului București, a fost propus candidat al Frontului Unității Socialiste în alegerile de la 2 martie. Cetățenii din această circumscripție, care cuprinde vechiul centru comercial din zona străzii Lipscani, îl cunosc și prețuiesc pe acest vrednic gospodar, ce și-a pus priceperea și virtuțile în slujba îndeplinirii actualului mandat. Cartierul a cunoscut profunde transformări în anii din urmă. Deputatul Olimp Dumitriu a contribuit la înfăptuirea măsurilor privind restaurarea unor valoroase monumente de arhitectură, a antrenat masele de cetățeni la amenajarea de spații verzi, la repararea și înfrumusețarea imobilelor, la refacerea pavajelor unor străzi, dornic să împlinească dezideratele alegătorilor, se preocupă de re (Continuare în pag. a I-a) Manifestări culturale Pe măsură ce se apropie ziua alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare, sînt tot mai numeroase acțiunile cultural-educative organizate in întreprinderi, care exprimă entuziasmul oamenilor muncii pentru realizările de pînă acum, hotărîrea lor fermă de a înfăptui bogatul program de dezvoltare elaborat de partid. Instituțiile culturale ale sindicatelor întreprinderilor de construcțiimontaj ale Consiliului popular al municipiului București pregătesc simpozioane, conferințe, expuneri, așteptate cu legitim interes de cei ce la 2 martie își vor da votul candidaților Frontului Unității Socialiste. Astfel, la cluburi va fi organizat un ciclu de expuneri pe teme variate, ca: „Alegerile — eveniment de deosebită importanță în viața țării“, „Planul de stat de dezvoltare a economiei naționale pe anul 1969, an hotăritor în îndeplinirea sarcinilor cincinalului“, „Sistemul electoral — expresie a democrației noastre socialiste". Sunt prevăzute, de asemenea, vizite colective la importante lăcașuri de cultură, între care la Muzeul de istorie a Partidului Comunist Român, a mișcării revoluționare și democratice din România. Un loc important este rezervat, în programul acțiunilor legate de alegeri, întîlnirilor cu candidații Frontului Unității Socialiste, precum și convorbirilor ce vor avea loc în întreprinderi și pe șantiere. In cadrul acestora vor lua cuvîntul ziariști, juriști, conducători de întreprinderi, activiști sindicali. Pentru tinerii care vor vota prima oară sînt prevăzute acțiuni speciale. Formațiile de artiști amatori pregătesc cu sirg programe închinate alegerilor. Elisabeta MACOVEI 5 (995) . Anul XXI simbot ó $,& m  I februarie ■VMHÍ MiÉn ÉBHÉBÉlftr 1969i 6 par y 25 tó Redacția si administrația I București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.1921 — 15.10.92 Constanța, la și la viitor Litoralul verilor fierbinți, învestitura, de „poartă maritimă" a țării, pe fundalul străbunelor mărturii ale statorniciei neamului nostru pe aceste meleaguri conferă municipiului Constanța o anume personalitate. Ne înfioară aici, deopotrivă, trecutul, cu tainicele-i vestigii smulse tăcerii adinei, ca și prezentul, cu strălucirea sticlei, oțelului și betonului proaspăt. 1........ Odată contopite în peisajul urbanistic, edificiile noi, înălțate in anii din urmă, și-au... pierdut vîrsta. Clădirile mai au dreptul la acest atribut atîta cit mai păstrează izul vopselei și varului proaspăt. Bunăoară, combinatul de industrializare a lemnului, complexul de morărit și panificație, fabrica de lînă cardată — aflate la anii afirmării depline, au încetat să mai fie socotite noi. Atenția se ia insemnări de reporter timpul prezent dreaptă către investițiile ce „vin": fabrica de bere, fabrica de ulei, centrala electrică de termoficare... La Trustul de construcții locale se mai vorbește cel mult de obiectivele predate anul trecut, de cele în curs de recepție sau in finisaj : clădirea poștei, spitalul cu 900 de locuri, rezervorul de 20 000 mc pentru alimentarea zonei industriale a orașului, casa de mode de pe str. Ștefan cel Mare, școala cu 16 săli de clasă și creșa din cartierul Tomis-Nord; din cele 15 367 de apartamente executate în ultimii 8 ani, aproape 2300 și-au primit locatarii în 1968. Ce pregătesc constructorii de la T.C.L. în acest an? Aproape 3000 de Adrian CÂMPEANU (Continuare în pag. a 5-a) A Constructorul âezeta editata ét Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat , pentru Construcții, Arhitecturi și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții In cartierul clujean Someșeni Cartierul Someșeni al municipiului Cluj, unde în anii socialismului s-a înălțat un frumos ansamblu arhitectonic, a găzduit zilele trecute, în sala căminului rultura, o întrunire cetățenească închinată alegerilor de la 2 martie. Inginerul Nicolae Cristescu, directorul Trustului de construcții locale, a trecut in revistă înfăptuirile poporului nostru condus de partid, succesele obținute de oamenii muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități din județul Cluj, perspectivele pe care le deschide în continuare actualul plan cincinal. Relevînd rolul organelor locale ale puterii de stat în dezvoltarea acestor realizări, vorbitorul a propus drept candidat al Frontului Unității Socialiste în circumscripția electorală nr. 9—Cluj, pentru alegerile de deputați în consiliul popular județean, pe ing. Nicolae Beuran, directorul D.S.A.P.C., cunoscut prin activitatea sa profesională și obștească. Propunerea a fost susținută cu căldură de cetățenii cartierului. CIMENT too% 140,6% Cm REALIZAT 196 5 tuburi I—nnn% AZBO- --------1 U CIMENT plăci cm 100% ciment PREFAB. I------linn0/ BETON 1------1 IUUo ARMAT ■■■■198,8/0 GEAMURI cm\ 00% TRASE HB 120% MAT.DE (-—100% ZI DARIE ■■■Bl 220% VALOAREA PRODUCȚIEI GLOBALE INDUSTRIALE A M.IC PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VA1 Pentru organizarea temeinică a întrecerii socialiste în vederea îndeplinirii și depășirii planului de stat pe anul 1969 întregul nostru popor, animat de un profund patriotism, a pășit cu însuflețire la îndeplinirea planului de stat pe anul 1969, plan care are un rol hotăritor pentru realizarea cu succes a obiectivelor stabilite de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a Partidului. Lucrările plenarei din decembrie a C.C. ale P.C.R au scos în evidență faptul că anul pe care l-am încheiat a constituit un an de muncă creatoare, de importante realizări care, însumate celor anterioare, atestă afirmarea tot mai puternică a României socialiste ca o țară cu o economie dinamică, în plin proces de creștere și modernizare. La efortul general pentru dezvoltarea economiei naționale, pentru ridicarea continuă a bunăstării poporului, o contribuție substanțială aduc oamenii muncii din construcții, industria materialelor de construcții, din proiectare. Ca urmare a activității desfășurate de către colectivele de muncă din întreprinderi și șantiere, la Ministerul Industriei Construcțiilor anul trecut s-a realizat un volum de construcții-montaj de peste 4 miliarde de lei și au fost puse în funcțiune 376 de noi capacități de producție. Organizațiile de construcții ale consiliilor populare au dat în folosință un număr sporit de apartamente și obiective social-culturale, în industria materialelor de construcții au fost date peste plan 1846 tone de ciment, 42 000 mp, (echivalent 2 mm) geamuri trase, 23 900 mp plăci din faianță și alte produse, a căror valoare a însumat aproape 53 milioane de lei. în aceeași perioadă, planul de livrări pentru export a fost depășit cu 6,6%. Aplicarea măsurilor stabilite de Conferința Națională a P.C.R. privind perfecționarea conducerii și planificării economiei a făcut ca participarea sindicatelor din ramura noastră la rezolvarea problemelor economice, sociale și culturale să fie mai activă, mai eficientă. Comitetul Uniunii a participat, împreună cu organele de stat, la elaborarea reglementărilor privind con-Raport prezentat la plenara din 23 ianuarie 1969 a Comitetului Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții de ing. Mircea Georgescu, președintele Comitetului Uniunii stituirea comitetelor de direcție în întreprinderi, la extinderea acțiunii de organizare judicioasă a producției și a muncii, la elaborarea și introducerea normelor cu motivare tehnică, experimentarea noului sistem de salarizare și soluționarea altor măsuri reieșite din hotărîrile Conferinței Naționale a P.C.R. Participarea la activitatea ce se desfășoară pe linia organelor de stat a dat posibilitatea Biroului executiv al Comitetului Uniunii să orienteze preocupările organelor sindicale din ramură spre problemele majore, care sînt specifice fiecărui sector, astfel încît să sporească contribuția acestora la valorificarea superioară a potențialului material și uman existent în întreprinderi și șantiere, mărind răspunderea și autoritatea sindicatelor în viața întreprinderii.. Au fost sprijinite un număr mare de sindicate din întreprinderi, șantiere și din proiectare, pentru eliminarea unor deficiențe în organizarea și desfășurarea întrecerii socialiste, a adunărilor sindicale, în controlul obștesc asupra protecției muncii și condițiilor sociale. Preocupîndu-se de transpunerea în viață a sarcinilor care i-au revenit în lumina atribuțiilor, Biroul executiv al Comitetului Uniunii, împreună cu delegați ai ministerului și ai altor organe centrale, cu sprijinul organelor teritoriale ale U.G.S.R., au acordat un ajutor substanțial sindicatelor și comitetelor de direcție în vederea soluționării problemelor ridicate de perfecționarea organizării producției și a muncii, de rentabilizarea întreprinderilor și produselor, de întărirea disciplinei sub diferite aspecte. La unele șantiere din industria ușoară, alimentară, agricultură, care prezentau rămîneri în urmă, au fost întreprinse analize împreună cu Uniunile sindicatelor din ramurile respective, sprijinind colectivele de muncă pentru rezolvarea unor probleme în vederea recuperării restanțelor. De asemenea, au fost organizate acțiuni în vederea popularizării experienței pozitive a unor colective privind folosirea tehnicii noi, organizarea și conducerea producției. Paralel cu atenția acordată problemelor importante ale activității economice, o preocupare deosebită, susținută, în tot cursul anului, a constituit-o grija pentru asigurarea unor condiții tot mai bune de muncă și de trai ale salariaților din întreprinderi și șantiere. în acest sens subliniem acțiunea organizată împreună cu Ministerul Muncii la șantierele de construcții aparținînd consiliilor populare din 14 județe, precum și acțiunea întreprinsă în industria cimentului și geamului din cadrul M.I.C. Totodată, Biroul executiv a participat în colectivul organizat de Consiliul Central al U.G.S.R. care, în șase întreprinderi din ramura noastră, a analizat — cu contribuția comitetelor sindicatelor respective — locurile de muncă cu condiții deosebite, stabilindu-se lna(continuare in pag. a 2-a) ADUNĂRI GENERALE ALE SALARIAȚILOR Caracterizate, printr-o profundă atmosferă de lucru, prin analiza critică temeinică a rezultatelor obținute în anul ce s-a încheiat, adunările generale ale salariaților, care au început saptămîna aceasta în unitățile economice din construcții și industria materialelor de construcții, trasează — pe baza gîndirii și inițiativei colective — principalele jaloane ale activității din 1969, formulează angajamentele în întrecere ale întreprinderilor, demonstrînd entuziasmul cu care oamenii muncii întîmpină a 25-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al X-lea al partidului. Prezenți la adunările generale ale salariaților din trei întreprinderi ale industriei materialelor de construcții, redactorii noștri vă relatează aspectele esențiale ale dezbaterilor. Fabrica de ciment-Medgidia Nu o dată, ci de cîțiva ani încoace mereu. Fabrica de ciment de la Medgidia confirmă statornic maturitate demnă de la modă. Escaladează cu perseverență și constanță sarcini, indicatori tehnico-economici din ce în ce mai pretențioși, în acest context, bunele rezultate înregistrate anul trecut nu constituie o surpriză. O bună parte din dezbaterile purtate miercuri după amiază în adunarea reprezentanților salariaților au abordat aspecte economice ale activității fabricii. Economiile peste plan și beneficiile suplimentare dovedesc o înaltă eficiență a eforturilor depuse. Căile folosite ? Urmărirea și reducerea prețului de cost pe unitate de produs, diminuarea cheltuielilor de producție — îndeosebi la materiale și materii prime, desfacere și transport, combustibil tehnologic. Rezultatul acestor strădanii, cheltuielile planificate la mia de lei producție marfă în prețuri cu ridicata au fost reduse cu 10,74 lei. Depășirea planului de beneficii a permis formarea unui consistent fond al întreprinderii, de 4 065 000 de lei, din care 3 862 000 de lei vor fi alocați pentru construcția de locuințe, iar restul pentru premierea celor mai destoinici salariați. Darea de seamă prezentată de ing. Constantin Davidis, președintele comitetului de direcție, ca și linii participanți la discuții, au dezbătut însă și o seamă de deficențe care au afectat eficiența economică. Mai buna calitate a reparațiilor (la cuptorul nr. 4, la motoarele electrice) ar fi evitat unele stagnări neprevăzute ale agregatelor, ar fi permis obținerea unei producții sporite. Cu toate eforturile depuse de comitetul sindicatului, indisciplina (de pildă, absențele nemotivate au crescut față de 1967) adevorat din timpul de muncă, a perturbat uneori angrenajele de muncă ale secțiilor. Unele cheltuieli neeficiente au fost generate de mecanismul defectuos al expedierii cimentului la export prin portul Constanța, de lipsa temporară a vagoanelor, de depășirea consumului planificat la energia electrică etc. Să reținem, de pildă, că cheltuielile neeconomicoase însumează 352 000 de lei, din care 282 000 de lei reprezintă numai dobînzile penalizatoare la creditele restante, generate de stocurile pranormative la sacii sude hîrtie cu 4 foi cusuți! Regretabil este faptul că unele minusuri din munca cimentiștilor de la Medgidia au fost accentuate de lipsa unui sprijin mai operativ fie din partea D.G-I.S., fie din D.G.A.D. din cadrul partea Ministerului Industriei Construcțiilor. Față de anul trecut, 1969 ridică sarcinile cimentiștilor la o cotă și mai înaltă. Traduse în limbajul cifrelor , un plus de 146 905 tone de ciment, 76 000 tone de clincher, 202 km tuburi de azbociment. Principalele sporuri se vor realiza pe seama intrării în funcțiune a noilor linii de ciment, a liniei de plăci din azbociment și a atingerii capacității proiectate la secția de tuburi. O seamă de studii economice și măsuri tehnico-organizatorice vor facilita traducerea în viață a acestor sarcini, ca și a angajamentelor pe care fabrica și le-a asumat în întrecerea socialistă. Sunt vizate tocmai compartimentele care anul trecut și-au dat în vileag debilitatea. In carieră, la secțiile concasoare și mori de ciment se va pune accentul pe sporirea indicilor intensivi și extensivi, se va diminua consumul de energie electrică, prin stricta urmărire a agregatelor mari consumatoare , se va îmbunătăți calitatea și se va scurta . AURELIAN (Continuare în pag. a 5-a) I In paginile 2-3 Lucrările Plenarei Comitetului Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții