Convorbiri Literare, 1867-68 (Anul 1, nr. 1-24)

1867-07-15 / nr. 10

îfp. 10. — Anul I. Iassi, 15 Iulie 1867. CONVORBIRI LITERARE Apare la 1 şi 15 a fiecărei luni. Abonamentul pe unu anu in România liberii unu galbeni, in Austria 4 fl. — Abonamentele se făcu in Iassi la Tipografia Societăţii Junimea;in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. SUMARIU. Suferinţe, (dupădiarul unui june) de D. S. L. Bodnărescu. Despre literatura latină, de D. N. Ch. Quintescu. Notiţe literare. Poesii de D. I. Negruzzi. Anunciuri. SUFERINŢE. (După diarul unui june.) (Urmare.) 30 Mai seara. Am fostu, am tineratiile mii de ori cu repejunea unei săgeţi pe sub fereștile odăii ei și nimic decăt o tăcere monotonă oglindii prin geamurile părăsite. Poate se va fi dusu la vie? — Luăiu repede calea intr’acolo și, deși păreau a mea părăsi puterile, totuși ideea de a o vedea ăncă odată imi ușura pasul și curend me trediiu in acea grădină. După cățiva paşi legănaţi prin o alee intălniiu grădinarul, il intrebăiu de n’are nici o scrie despre Lumela, şi glasul său amaru nu sciea nemicu să’mi spue, decăt cele ce le cunosceam şi eu. Eram obositu, durerile mi se iimitau, şi cu o inimă amărită mă trăseiu pănă la cea statuă — locul începutului fericirei mele, piua era spre sfirşitu ear’ patimele mele la inceputu. Cui nu-s cunoscute locurile frumoase şi romantice din jurul Iaşilor? Cine nu s’a suitu pe dimbul repedea"de unde, stându faţă cu oraşul, i se deschide o perspectivă acoperită de unu vélu brumăriu încotro şi-aru arunea privirea? Ici şerpuesce istorica vale a Bahluiului, pe ale cărui coaste se resfiră întinsele sate cu curţi şi biserici in fruntea lor, colo se inalţă turnurile greoae ale oraşului, in a căror spinare se redica unu altu dimbu imbroboditu de vii şi grădine, ce se pierdu departe in adulte. Adănc in fundul unei ripe se trăiesce monastirea Socola; ici şi colea se inalţă prin vii şi pomete vile in feliu de feliu de colori, dar cea mai romantică privire se întinde pe partea mea trădinală. Dealuri nalte acoperite de păduri recoroase, văi adânci curmate de păree, coaste pompișe ,tencuite cu stinci, se ivescu in cele mai surprindetoarie schimbări. Ici despică o vale codrii și dealurile, pe care se perde ochiul pănă in unu fundu stăvilită de țermurii Pruitului; dincolo se afundă o adâncime, ce duce in poalele ei unu lacu, in carele se oglindesc.