Convorbiri Literare, 1867-68 (Anul 1, nr. 1-24)

1867-08-01 / nr. 11

np. 11. — Anul I. Iassi, 1 August 1867. CONVORBIRI LITERARE Apare la 1 și 15 a fiecărei luni. Abonamentul pe unu anu in România liberă unu galbenu; in Austria 4 fl. — Abonamentele se făcu in Iassi la Tipografia Societăţii Junimea; in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. SUMARIU. Critica ortografiei D-lui Cipariu. POES II. Păsărică, de D. V. Gheorghian. Fiei Tinere Fete, de Domnișoara Matilda Cugler. Valsul. O Furtună. Durerea, de D. Neculai Pruncu. Floarea, tradusă de D. C. N. Critica ortografiei D-lui Cipariu. In anul trecutu ortografia D-lui Cipariu a aflatu o critică, care după opiniunea noastră o nimicesce cu totul si reduce sistemul nui mitu „etimologicii“ alu scrierii rumăne la rangul unei curiosităţi literare, dar nu alu unui sistemu de imitatui. Acestu atacu decisivii in contra ortografiei D-lui Cipariu A fostu făcută de D. T. Maiorescu in pag. 122—152 a carpi sale „Despre scrierea limbei rumăne,“ şi fiindcă atacul a remasu pană acum fără refutare, pentru noi ortografia Cipariu va remărca delăturata, pană cănd va respinge obiecţiunele aduse. Cu atăt mai mult am fostu surprinşi a vedé, că intr’o şedinţă a „Ateneului“ din Bucuresci s’a propusu ortografia Cipariu ca ortografie a societăţii, şi noi nu putemu decât a felicită pe „ Ateneu“, pentru că nu a primitu pană acum acea propunere. In cestiuni de şciinţă este unu progresu spre adeverii, care se face pe calea demonstraţiunilor. In momentul, in care unu sistemu află o critică, care pe calea demonstraţiunei logice şi complete ei restoarnă fundamentul, acelu sistemu este datoru sau a învinge noua oposiţiune prin arguminte mai tari sau a se decliară pe sine de invinsu. Altfel progresul sciinţelor este cu neputinţă. Continuarea tenace şi tăcută a erorii de mai înainte devine o lipsă de consciinţă şi unu pecatu in contra adeverului. înainte linse de a admite că esistă unu asemine obscurantisiuu in juna noastră literatură, ne place mai bine a crede, că acea critică a ortografiei D-lui Cipariu nu a fostu încă destul de cunoscută in publicu, şi de aceea ne grăbimu a-i reproduce puncturile principale din numita scriere a D-lui Maiorescu. „Mulţi sunt de opiniune, că diferinţa intre sistemul foneticii (alu D-lui Pumnu) şi celu etimologicii (alu D-lui Cipariu) consistă in aceea, că fonetistii primescu semnele de sedilă sau de scurtare sau de pausă etc. pentru d, ș, ă, e, etc., pe cănd etimologistii scriu aceste sonuri derivate fără nici unu semmi, dăndu numai o regulă pentru cetirea lor.