Convorbiri Literare, 1874-75 (Anul 8, nr. 1-12)

1874-08-01 / nr. 5

No. 5.-Anul VIII. HATMANUL BALTAG. POVESTE Imitată după Cfr. Dickens. In vremea de demult pe cănd cucoanele se numeau jupenese, iar boerii mergeau la Divan cu călămările in brău, trăia in ţara de jos a Moldovei un tănăr boer de starea ăntăi, cu numele Baltag. El avea toate drepturile pentru a se numi boer. Avea carte scrisă pe pergament cu iscălitură şi pecete domnească, locuea pe malul Trotuşului intr’o casă mare căt o cetate incunjurată de ziduri groase, şi avea o moşie care se întindea de jur împrejur aşa de departe că nu-i mai ştia hotarele. Se zice că in timpul lui Ciubăr Vodă un străbun al seu ar fi tăet intr’o bătălie atăţia turei cu un baltag de argint ce-i avea şi el moştenire de la părinţi, incăt Ciubăr Vodă drept resplată ii dadu numele de Baltag, inaintăndu-1 la rangul de hatman cu dreptul de a purta acest titlu din neam in neam, har de care nu se bucurau nici unul din ceilalţi boeri şi slugi credincioase a Domniei lui. In acelaşi timp Ciubăr Vodă care era un domn cam cu măna spartă. Şi dărui tot pămSntul ce el hatmanul putu să vază cu ochii roată împrejur de pe un virf de deal, pămSnt in care se cuprindeau nenumărate păduri, şesuri, lacuri şi ape curgătoare. Pe acel virf de deal, el işi clădi casa spre amintire de resplata domnească; însă intr’o bună dimineaţă părăndu-i-se moşia strimtă, el mai înghiţi o moşie răzăşească de alăturea, alungând pe toţi răzeşii cu traista ’n băţ, dar pe cel mai colţos dintre denşii il linişti spănzurăndu-1 de un copac. De-atunci de căte ori bătea cel mai mic vănt, hornurile casei sale nuerau aşa de groznic, incăt păreau că se aud suspinuri şi gemete de oameni; dar in timp de noapte luna işi deschidea drum prin ziduri, luminând ca ziua unele părţi a bolţilor, şi lăsând altele intr’o fioroasă întunecime. Tânărul hatman, a cărui poveste o povestim, avea singele resboinic a străbunului seu, nu ănsă şi naravul de a înghiţi moşii răzeşeşti. Din contra era darnic şi cheltuitor.—El avea ochii indrăzneţi, părul negru şi tufos, şi mustăţile aşa de lungi, incătţi împungeau urechile. La venat el purta pe spete un mintean alb de alta, in picioare ciubote roşii lungi 23 Iassi, 1 August 1874« CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. Abonamentul pe un an pentru România liberă 20 franci; pentru Austria 6 f1; pentru Germania, Sviteia, Belgia şi Italia 20 franci; pentru Francia şi Spania 25 franci. Abonamentele se fac numai pe un an intreg, in Iaşi la Tipografia Naţională şi la redacţiune, in Bucureşti la librăria Soccec et Comp., in toate celelalte oraşe din România la biurourile poştale.