Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-09-16 / No. 491

f ШО [UNK]? 4 pag# __ 35 bani CONSILIUL POPULAR. JUDEȚULUI SATU MARE COMITETUL EXECUTIV DECIZIE Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Satu Mare. In baza aliniatului al doilea al art. 23 din Legea Nr. 57/1968 de organizare și funcționare a consiliilor populare, DECIDE: ART. UNIC. Se convoacă Consiliul popular al județului Satu Mare în Sesiunea a III-a ordinară pentru ziua de 26 septembrie 1969 ora 10,00 a.m. Satu Mare, 15 septembrie 1969. PRIM-VICEPREȘEDINTE: IOAN IENCIU SECRETAR: Dr. MIHAI ȘUTA în campania de însămînțări Prin organizare judicioasă, randament sporit In toamna aceasta avem de însămînțat 580 ha cu orz, 600 ha cu grîu și 200 ha cu diferite culturi furajere de toamnă. Pentru ca aceste lucrări să se poată desfășura în bune condiții, consiliul de administrație al unității noastre a întocmit un plan minuțios de măsuri tehnico-organizatorice, precum și un grafic de executare al lucrărilor. Propriu-zis semănatul orzului l-am și început în ziua de 11 septembrie, realizînd zilnic un ritm mediu de 110 ha, așa încît în zilele acestea vom începe și semănatul griului, pe care-l vom termina cel tîrziu în ziua de 5 octombrie. Intrucît 350 ha din suprafața ce urmează a fi însămînțată cu grîu, are ca premergătoare porumbul și soia, căutăm ca, fără a scoate prea multe tractoare de la pregătirea terenului și semănat, să impulsionăm strîngerea cu prioritate a recoltei de pe suprafața unde va urma griul. In cazul culturii porumbului, pentru a nu pierde prea mult timp cu transportul masei tocate, am stabilit ca vegetative recoltatul mecanizat să se facă pe tarlalele mai apropiate, unde sunt silozurile amplasate la o distanță mică. De asemenea, în scopul economisirii mijloacelor de transport s-a luat măsura ca grîul de sămînță să fie transportat dimineața înainte de începerea lucrului cu tractoarele și remorcile, care vor lucra ziua la recoltat. Tot în scopul executării semănatului timp scurt, pe tarlalele mari într-un flirt stabilit cu exactitate locul unde urmează să fie încărcate mașinile cu semințe. La acest calcul am avut în vedere cantitatea de sămînță ce revine la m.p., lățimea de lucru a mașinii și drumul pe care îl pot parcurge agregatele pe aceste tarlale. Peste cîteva zile, mai precis în ziua de 19 septembrie, vom dezbate cifrele de plan pentru anul 1970, în cadrul cărora un loc important îl vor avea măsurile ce urmează să fie luate în continuare pentru creșterea producției de grîu, cultură la care ne-am prevăzut o medie la hectar de 2.300 kg. ing. AUGUSTIN ȘANDOR directorul I.A.S. Tășnad Pag. Sarcini mobilizatoare în sporirea eficienței circulației feroviare Pag. ёЕЕЯ VROTFTARF uM ГОЛТЕ TARIFE, URIȚI-VA! ........... //^ЛУ [UNK]У/аТ VIZITA PREȘEDINTELUI FEDERAL AL REPUBLICII AUSTRIA, FRANZ JONAS La Expoziția Realizărilor Economiei Naționale „România 1969“ Duminică dimineața, președintele federal al Republicii Austria, Franz Jonas, a vizitat Expoziția Realizărilor Economiei Naționale „România 1969". Președintelui federal al Republicii Austria i-au fost prezentate sectoarele economice și social-culturale din cadrul marelui complex expozițional, care ilustrează dinamismul dezvoltării multilaterale a României. A fost vizitat apoi pavilionul central care înfățișează rezultatele dobîndite în industriile constructoare de mașini, metalurgică, chimică și energetică, oaspete se oprește în fata înaltul modernelor mașini-unelte și a altor instalații și aparate de mare tehnicitate, se interesează de performanțele obținute. Președintele federal a apreciat in mod deosebit diversitatea produselor industriei românești constructoare de mașini, cu un randament ridicat și o înaltă precizie în execuție. El felicită pe reprezentanții întreprinderilor pentru realizările obținute și le urează noi succese în muncă. In timpul vizitei, președintelui Franz Jonas i-au fost prezentate aparate de transmisie hidraulică tip TH 1 fabricate după licența austriacă J. M. Voith. Este subliniată cu acest prilej fructuoasa cooperare tehnico-economică româno-austriacă. Președintele federal al Republicii Austria și persoanele oficiale, române și austriece, care îl însoțesc vizitează în continuare pavilionul agriculturii și alte sectoare ale expoziției. A fost vizitat apoi pavilionul de pe malul lacului Herăstrău, unde sunt înfățișate realizări în domeniile culturii și artei, învățămîntului și științei, ocrotirii sănătății populației. La sfîrșitul vizitei, președintele Franz Jonas a semnat în Cartea de onoare și a felicitat pe organizatorii marii expoziții „România 1969". in orașul Sibiu Luni dimineață, în cea de-a cincea zi a vizitei oficiale pe care o face în țara noastră, președintele federal al Republicii Franz Jonas, a sosit cu un Austria, tren special la Sibiu, înaltul oaspete este însoțit de Manea Mănescu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, președintele Consiliului Economic, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Gheorghe Pele, ambasadorul României (Continuare în pag. a 4-a) Funeraliile tovarășului DUMITRU PETRESCU Luni, 15 septembrie, întreaga țară, îmbrăcînd haina de doliu, a adus un ultim omagiu memoriei tovarășului Dumitru Petrescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Pretutindeni au fost arborate, în berna, drapelul de Stat al Republicii Socialiste România drapelul Partidului Comunist Roșimân. In această zi, oamenii muncii din Capitală, cu inimile îndurerate de greaua pierdere pe care o trăiește întregul nostru popor, au condus pe ultimul său drum pe tovarășul Dumitru Petrescu, militant de frunte al mișcării muncitorești și comuniste din țara noastră, care și-a consacrat întreaga viață, capacitatea și energia, cauzei clasei muncitoare, victoriei socialismului și înfloririi patriei. Incepînd de la ora 9 dimineața, în acordurile grave ale marșului funebru, mii și mii de cetățeni s-au perindat prin holul Palatului Marii Adunări Naționale, unde se afla depus sicriul cu corpul defunctului, pentru a aduce un ultim omagiu fiului credincios al partidului și poporului. Intr-un pelerinaj neîntrerupt au trecut — oprindu-se un moment în fața catafalcului — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, vechi militanți ai partidului, generali și ofițeri superiori, oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei. In cursul dimineții au venit la Palatul Marii Adunări Naționale, pentru a prezenta condoleanțe, șefi și membri ai unor misiuni diplomatice acreditați în România. Pe fundalul holului, drapat în negru, se află portretul îndoliat al lui Dumitru Petrescu, încadrat de drapele roșii și tricolore cernite. In fața catafalcului, pe perne purpurii, sunt așezate ordinele și medaliile Republicii Socialiste România ce i-au fost conferite pentru devotamentul neprecupețit cu care și-a slujit poporul și patria. De jur împrejur se află depuse coroane de flori din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, a Ministerului Forțelor Armate,facerilor Interne, Ministerului AConsiliului Securității Statului, a altor ministere și instituții centrale, a Consiliului Central al U.G.S.R. și altor organizații de masă și obștești, a unor întreprinderi bucureștene și uniuni de creație. Sînt depuse, de asemenea, coroane de flori din partea Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia și a guvernului federal al Republicii Socialiste Cehoslovace, precum și a unor reprezentanțe diplomatice străine în țara noastră. Lîngă catafalc, se află membrii familiei și cei apropiați defunctului. O gardă militară alcătuită din ofițeri superiori face de strajă. In jurul catafalcului, rînd pe rînd fac de gardă membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și Consiliului National al Frontului Unității Socialiste, vechi membri ai partidului, ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor obștești, generali și ofițeri superiori, conducători de instituții centrale și de întreprinderi, reprezentanți ai vieții culturale și științifice. In semn de înaltă cinstire a memoriei militantului de frunte al mișcării muncitorești și niste din țara noastră, din comuultimele gărzi fac parte: tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gere, Ion Iliescu, general colonel Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Dumitru Popa, Ion Stănescu. (Continuare în pag. a 4-a) A începu noul școlar Ieri, în întreaga țară, școlile generale și post-generale și-au deschis larg porțile. A început noul an școlar 1969—1970, în atmosfera de puternic avînt constructiv imprimat tuturor sectoarelor de activitate de istoricele hotărîri adoptate Congresul al X-lea al partidulului și de însuflețitorul bilanț al aniversării unui sfert de veac pe drumul vieții noi, socialiste. Anul care a început are semnificație deosebită înscriind o în istoria invățămîntului tru debutul școlii generale noide 10 ani și aplicarea mai largă a măsurilor stabilite pentru dezvoltarea și diversificarea învățămîntului liceal, a învățămîntului profesional și tehnic. Dezvoltarea învățămîntului în județul nostru este deosebit de elocventă dacă arătăm că funcționează 253 de grădinițe, 297 de școli generale și 16 școli diferite post-generale — în care învață peste 87.000 de elevi. In acest an vor funcționa clase a IX-a ale invățămîntului obligatoriu de 10 ani în 31 de școli. Au fost făcuți noi pași pe drumul diversificării învățămîntului post-general prin înființarea Liceului de muzică și arte plastice și Școlii pedagogice de învățători la Satu Mare. Pentru întărirea continuă bazei materiale a invățămîntului din județ, alături de manualele școlare în valoare de peste 4 milioane lei, acordate elevilor gratuit, se cuvin amintite eforturile pentru construirea unor noi edificii școlare și săli de clase. De instruirea tineretului se vor îngriji aproape 4.500 de cadre didactice, dintre care 127 nou repartizate în județ din recenta promoție de absolvenți. (Continuare în pag., a 2-a) CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI ILIE VERDEȚ Stimați tovarăși. Cu inimile îndurerate, conducem pe ultimul său drum pe tovarășul Dumitru Petrescu, vechi și eminent militant al mișcării noastre comuniste și muncitorești, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central Partidului Comunist Român, viceal președinte al Consiliului de Stat, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, întreaga viață a lui Dumitru Petrescu a fost călăuzită de mărețul ideal revoluționar al eliberării clasei muncitoare de exploatare și asuprire, a triumfului socialismului pe pămîntul patriei noastre. Acestui ideal i-a dăruit, cu nețărmurit devotament, întreaga sa energie și capacitate, toată puterea sa de muncă și luptă. Născut dintr-o familie de muncitori, el însuși muncitor, s-a identificat din tinerețe cu interesele vitale, și cu aspirațiile clasei din care făcea parte, s-a format ca un militant înflăcărat și energic al mișcării muncitorești revoluționare. In anii în care Partidul Comunist Român a mobilizat și condus masele muncitoare la luptă împotriva ofensivei capitaliste, a înfeudării țării față de capitalul monopolist străin, Dumitru Petrescu a demonstrat o înaltă conștiință de clasă și combativitate revoluționară, la organizarea luînd parte activă și desfășurarea marilor bătălii ale muncitorimii bucureștene din februarie 1933. In focul acestor bătălii s-au călit trăsăturile sale înaintate de activist al partidului — încrederea în forțele revoluționare ale poporului român, capacitatea de a organiza și însufleți masele, curajul și neînfricarea în lupta pentru cauza dreaptă a clasei muncitoare. Sunt calități pe care Dumitru Petrescu avea să le pună în valoare în întreaga sa activitate, în îndeplinirea tuturor sarcinilor încredințate de partid. Fiu devotat al poporului român, el a fost animat de un fierbinte patriotism și de un consecvent spirit internaționalist. Aceste sentimente, insuflate de partidul nostru tuturor membrilor săi, i-au luminat activitatea și în anii în care a fost nevoit să trăiască departe de pămîntul patriei, în perioada celui de-al doilea război mondial, cînd a luat parte la marea luptă antihitleristă, la bătăliile purtate pentru alungarea trupelor fasciste și eliberarea întregului teritoriu al țării, iar apoi pentru eliberarea Ungariei și Cehoslovaciei, pînă la izbînda finală asupra fascismului. In anii revoluției populare, cînd partidul comunist a desfășurat o clocotitoare activitate pentru făurirea noii orînduiri, Petrescu a fost trimis de Dumitru partid să lucreze în fruntea muncii politico-educative din cadrul armatei, în funcții de conducere din aparatul Comitetului Central, în posturi de înaltă răspundere în guvern; pretutindeni a pus cu abnegație ganizatorice, aptitudinile sale cupriceperea și bogata sa experiență în slujba traducerii în viață a politicii partidului de construcție socialistă în România. In îndelungata sa activitate în rândurile Partidului Comunist Român, în organele sale de conducere, a militat pentru respectarea normelor și principiilor statutare, pentru înlăturarea subiectivismului și arbitrariului în adoptarea de hotărîri și în aprecierea cadrelor, pentru crearea unui climat pe deplin democratic în întreaga viață de partid. Cu deosebită satisfacție și-a afirmat Dumitru Petrescu de la tribuna celui de-al X-lea Congres acordul deplin cu măsurile pe care le-a luat conducerea partidului, după Congresul al IX-lea, pentru promovarea muncii colective în organele centrale și în cele locale, pentru dezvoltarea democrației interne de partid, pentru manifestarea largă a inițiativei și combativității tuturor comuniștilor; el și-a exprimat convingerea că acest curs a dus și duce la întărirea forței și coeziunii partidului nostru. Apreciind însușirile sale de militant revoluționar, principialitatea sa marxist-leninistă, Congresul al X-lea l-a ales în Comitetul Central, în membru Comitetul Executiv și în Prezidiul Permanent al C.C. al P.C.R. Totodată, ca o expresie de prețuire a îndelungatei sale activități și a meritelor dobîndite în viața politică a țării, i s-au încredințat funcții de răspundere în conducerea activității de stat și obștești, fiind ales vicepreședinte al Consiliului de Stat vicepreședinte al Consiliului Nașiional al Frontului Unității Socialiste, funcții în care și-a adus contribuția la realizarea politicii partidului de dezvoltare a democrației socialiste, de întărire unității poporului în jurul partiadului, de progres multilateral și propășire a patriei noastre, libere și independente. Dumitru Petrescu, în a cărui activitate s-au înmănuncheat trăsături de preț ale luptătorului comunist, a avut adînca mulțumire de a vedea cum în noua realitate socialistă a României sînt întruchipate năzuințele și visurile pentru care a militat din tinerețe, cu toată ființa sa, cu întreaga sa pasiune revoluționară. Slujirea cu fidelitate a patriei, a cauzei poporului și socialismului, legătura indisolubilă cu masele largi de oameni ai muncii reprezintă crezul de bază al partidului nostru, izvorul inepuizabil al tăriei sale, fundamentul afirmării tot mai viguroase a rolului său conducător în viața societății românești, înalta cinstire pe care partidul și poporul o acordă memoriei tuturor celor ce și-au dăruit viața cauzei clasei muncitoare, a socialismului, își găsește expresia și în elanul cu care masele de oameni ai muncii, în frunte cu comuniștii, muncesc pentru a înfăptui politica Partidului Comunist Român, mărețul program elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Resimțind o grea pierdere prin dispariția lui Dumitru Petrescu din rîndurile noastre, aducem memoriei sale, în aceste clipe dureroase ale despărțirii, omagiul Partidului Comunist Român, al clasei muncitoare, al întregului nostru popor, cărora le-a închinat cu dăruire și devotament viața sa demnă de luptător revoluționar comunist. Neștearsă va rămîne amintirea sa în inimile noastre. Adio, scumpul nostru tovarăș de muncă și de luptă!