Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 657-732)

1970-05-23 / No. 700

В pmwmu от wowe mm, mm-vii r"''r,:" wi fi IP I fl A An«">HX) íiJIDHICá >; .......1 4 pag* _. зо bani PAG.A 4-a ■i»»i*ii«ii ii ■ ■■ ii« I .'ii......... ■~i.iit Încheierea vizitei lui Corneliu Mănescu în Republica Unită Tanzania ! Noi acțiuni de protest față de extinderea intervenției americane în Asia de sud-est . Convorbirile sovietoamericane de la Viena . Din presa străină Statu quo și teroare la Santo Domingo TOȚI CA UNUL, FERMI ȘI HOTÂRÎȚI, PARTICIPANȚI LA ACȚIUNEA DE NORMALIZARE A VIEȚII ECONOMICE ȘI SOCIALE Forța constructivă a oamenilor la întreprinderea Solidaritatea sunt mobilizate în aceste zile toate forțele pentru curățirea mașinilor și utilajelor și reprinerea lor în funcțiune. Intr-o convorbire avuta ieri cu tovarășul ing. Gheorghe Jula, directorul general al Combinatului textil Satu Mare, prezent în întreprinderea Solidaritatea, am aflat că din cele 838 mașini existente, pînă ieri au fost curățate și sunt gata de a fi puse în funcțiune 152 de mașini de toate categoriile. — In acțiunea de curățire mașinilor și a sectoarelor de proaducție — ne-a spus interlocutorul — au fost fixate responsabilități precise. Fiecare membru al consiliului de administrație din cadrul combinatului, membrii comitetului de direcție din întreprindere, mobilizează echipele de oameni în aceste acțiuni, răspunzînd de fiecare activitate în parte. Colectivul întreprinderii Solidaritatea, ajutat de numeroși muncitori și specialiști din întreprinderile combinatului și din alte unități economice din țară, care au venit să ne dea o mînă de ajutor, desfășoară o amplă activitate de descongestionare a sectoarelor și de curățire a utilajelor. — Vorbeau despre ajutoare. Din ce unități industriale din țară au sosit specialiști pentru a se integra în această acțiune de repunere în funcțiune a întreprinderii Solidaritatea? — Prin grija forurilor noastre superioare din Ministerul Industriei Ușoare, ne bucurăm de ajutorul prețios a 16 specialiști de la Tehnometal și Combinatul de mătase din București, 12 de la Oradea, 7 specialiști de la Uzina de reparații auto Suceava, 40 de mecanici de la întreprinderea Victoria din Tășnad și un mare număr de muncitori de la Combinatul 1 Mai din Satu Mare. De asemenea, noi am mobilizat pe toți mecanicii, lăcătușii și electricienii de întreținere de la Mondiala, Tricotex, I.T.A. și Unitatea Sighetul Marmației, care, după curățirea mașinilor, lucrează la reglarea și pregătirea lor pentru punerea în funcțiune. Motoarele electrice afectate de apă au fost demontate și sunt recondiționate și curățate la I.T.A. Satu Mare. Din acestea, un mare număr le-am readus și le remontăm. — In zilele următoare considerați că se vor putea face primele încercări de punere în funcțiune a mașinilor? — De la Sectorul de electricitate Satu Mare sîntem informați că în cursul zilei de azi se va restabili îjn întreprindera alipentarea cu energie electrică. dată cu aceasta vom trece imediat la probe de funcționare. Descongestionăm și curățim, în primul rînd, sectoarele principale, începînd cu preparația, pentru a evita unele greutăți ce s-ar ivi pe parcurs în desfășurarea procesului de producție legat de intercalarea fazelor. Noi sperăm că prin măsurile luate, prin amploarea și intensitatea sprijinului pe care această unitate economică le-a primit și le primește în continuare pe plan județean, interesul de care se bucură din partea organelor centrale, care au satisfăcut cu promptitudine cererile noastre în această acțiune de intervenție, să se poată intra în funcțiune în cel mai scurt timp și cu întreaga capacitate. G. MĂLIN Unitate greu încercată de calamitățile naturale care s-au abătut asupra județului nostru, Satu Mare trăiește în aceste zile freamătul refacerii. In hala din care vă prezentăm această imagine, cu cîteva zile în urmă stihia apelor își dezlănțuise urgia, încă puțin, și cintecul muncii va răsuna și aici, triumfător. C.E.I.L. Apa curge din nou prin conductele municipiului Ieri, 22 mai, în primele ore ale dimineții, am asistat la unul din momentele importante ale eforturilor privind normalizarea vieții oamenilor din Satu Mare: punerea parțială în funcțiune a rețelei de apă a municipiului. La grădina populară, în fața unei instalații provizorii, am întilnit un adevărat ingineri de diferite comandament, specialități, maiștri, ostași. Inginerul Gheorghe Darida, Vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular ju F. ISTRATE (Continuare în pag. a 2-a) COMUNICAT al Biroului executiv al Consiliului județean Satu Mare al Frontului Unității Socialiste cu privire la lichidarea urmărilor inundațiilor . Acțiunea largă, temeinic organizată și susținută, pentru înlăturarea grabnică a efectelor inundațiilor continuă cu randament sporit în toate zonele afectate din municipiu și din întregul județ, îndeplinind cu încredere și dăruire chemarea adresată de partid de a participa cu toate forțele la refacere, oamenii muncii, și vîrstnici, bărbați și femei tineri români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu-și precupețesc eforturile pentru ca întreaga viață economică și social-culturală să se normalizeze cit mai repede cu putință. Fapte noi au fost raportate din industrie. Avînd o participare mai numeroasă la muncă și o activitate mai intensă, întreprinderile orașului — îndeosebi Uzina Unio, fabricile Mondiala și Solidaritatea, și-au îmbunătățit simțitor procentele de realizare a cifrelor de plan. Au fost repuse în funcțiune unele întreprinderi și secții. Astfel, încă în cursul zilei de joi Uzina de reparații auto a început să lucreze cu întreaga capacitate, iar la Solidaritatea — unde s-a reușit evacuarea completă a apei — a fost refăcut postul trafi, care asigură necesarul de energie electrică pentru instalații și utilaje. Au sosit materiale electrice pentru stația de aer comprimat de la 1 Septembrie unde, de asemenea, s-au intensificat eforturile pentru reparația defecțiunilor tehnice. S-au dat în folosință patru posturi de transformare intermediară în rețeaua electrică a orașului, iar prin eforturi dîrze ale lucrătorilor sătmăreni, ajutați de cei orădeni, miercuri spre joi s-a reușit pomparea apei industriale în conducte. Prin sprijinul Uzinei Electromotor din Timișoara a fost asigurat necesarul de nisip filtrant și un set de motoare electrice pentru pompele de la puțuri și de la stația de pompare. Paralel cu aceste acțiuni operative și eficace se fac pregătiri pentru refacerea străzilor și curățirea orașului, redresarea și îmbunătățirea transportului în comun. O realizare deosebită o reprezintă încheierea lucrărilor, care au permis reluarea transporturilor feroviare cu Baia Mare și Halmeu. Se îmbunătățesc condițiile de muncă ca și productivitatea sectorului zootehnic în SA.S.-uri și C.A.P.-uri. In zootehnie au continuat lucrările de evacuare a apei și de organizare a pășunilor. Continuă, de asemenea, aprovizionarea cu semințe și acțiunea de reînsămînțare în zonele care au fost inundate — cum sint cele aparținînd C.A.P.-urilor din Vetiș, Apa, Berea, Lazuri etc. In legumicultura s-a trecut la realizarea planului de însămînare. Astfel cooperativele din Pir, Foeni, Urziceni și altele au însămînțat deja 60 ha cu legume. Se ameliorează, de la o zi la alta, condițiile de cazare a populației sinistrate, se iau măsuri organizatorice menite să fructifice întreg potențialul de muncă, în direcția normalizării depline a vieții sociale a municipiului. Au fost eliberate șase școli și două instituții, sinistrații sunt repartizați în barăci, în așezăminte sanitare militare sau plasați (după posibilități) la rude. La acțiunile de ajutorare a sinistraților, de refacere și curățire a orașului își aduc contribuția numeroși tineri, membri ai organizației U.T.C., constituit în brigăzi de muncă patriotică. La cele 86 asemenea grupe, totalizînd în jur de 2.500 tineri muncitori și elevi, se adaugă alte 26 brigăzi care vor cuprinde elevi ai claselor IX—XI, care, precum s-a anunțat, și-au încheiat activitatea școlară. Situația alimentară a orașului, a tuturor localităților care au avut de suferit de pe urma inundațiilor, este satisfăcătoare. Se distribuie, în continuare, alimente îndestulătoare sinistraților, stocurile fiind — urmare a bunei aprovizionări ca și a ajutoarelor primite din Bihor și alte județe — in creștere. In seara zilei de 21 mai, se aflau în depozite 40.000 kg pîine, 28.000 kg făină, 62 tone ulei, 600 tone orez,335.000 kg zahăr, 103.000 litri apă minerală, 298.000 cutii conserve carne, 3.000 kg carne, 3.500 kg preparate din carne, 362.000 cutii conserve legume și alte sortimente în сап [UNK]tăți suficiente. Față de această situație, care nu numai că se menține ci se și îmbunătățește de la o zi la alta, se cer luate măsuri pentru evitarea stocării de alimente la domiciliu ca și împotriva oricărui fel de risipă. Nu trebuie uitat nici o clipă că ajutorul plin de solicitudine, acordat populate din zonele sinistrate de către locuitorii întregii noastre patrii, de cooperatorii din satele județului Satu Mare este rezultatul unei imense cantități de muncă, este, în ultimă instanță, un sacrificiu pe care toți aceștia il fac din adîncul conștiinței lor patriotice. El se cere prețuit în consecință. Subliniem încă în această privință că numai C.A.P.-urile și gospodăriile individuale din județ au venit în perioada 15—21 mai (Continuare în pag. a 2-a) ȘEDINȚA CU ACTIVUL COMITETULUI MUNICIPAL DE PARTIC Ieri a avut loc ședința activului Comitetului municipal Satu Mare al P.C.R. Au participat membrii și membrii supleanți ai comitetului municipal de partid, ai comisiei de revizie, secretarii comitetelor și ai organizațiilor de partid, deputații consiliului popular municipal cadre de conducere din organizațiile de sindicat, tineret și femei, din conducerile unităților economice și ale instituțiilor municipiului, activiști pe tărîm obștesc. La ședință au participat tovarășii Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Octavian Luțaș, Gheorghe Govor, Ferdinand Nagy și Ioan Foriș, secretari ai Comitetului de partid, Ioan Ienciu, județean membru al Biroului Comitetului județean de partid, prim-vicepreședintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Tovarășul Vasile Gita, primsecretar al Comitetului municipal de partid, a prezentat în fața activului o informare în legătură cu evenimentele legate de inundațiile provocate de rîul Someș. In cadrul ședinței au făcut expuneri cu privire la sarcinile actuale in domeniul vieții interne de partid, de propagandă și politico-ideologice, economice și sociale, tovarășii loan Foraș, Octavian Luțaș, Ferdinand Nagy și loan Jenciu. In încheiere, a luat cuvintul tovarășul Iosif Uglar, care a subliniat principalele sarcini ca revin activului comitetului municipal de partid, organizațiilor de partid, consiliului popular municipal, organizațiilor de masă și obștești, colectivelor de muncă din întreprinderi și instituții, tuturor cetățenilor din municipiu, în ceea ce privește continuarea cu intensitate sporită a măsurilor de lichidare a urmărilor inundațiilor și de normalizare a întregii vieți economice și sociale a municipiului. Analizînd stadiul acțiunii de combatere a efectelor inundației și de refacere a activității economico-productive, plenara stabilit măsuri pentru continuaarea în ritm și mai intens a lucrărilor de diminuare a pagubelor pricinuite de inundații și de intrare în normal a vieții economice și sociale a municipiului Satu Mare. Plenarea activului Comitatului municipal de partid a adoptat i o telegramă adresată Comitetului Central al partidului, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU personal, în care se exprimă recunoștința profundă a comuniștilor și a tuturor oamenilor muncii sprijinul din municipiu pentru deosebit conducerea superioară acordat de de partid și de stat în aceste momente de grea încercare, hotărîrea fermă a acestora de a munci cu toată abnegația pentru lichidarea cit mai grabnică a urmărilor provocate de inundații. л Oameni in alb Pe toate străzile se vorbește despre eroismul și abnegația cu care militarii forțelor noastre armate au acționat în prima linie a frontului împotriva inundației, pentru redresarea economică a municipiului, pentru a reda întregului județ firescul vieții. Poate mai puțin vizibilă, dar nu mai puțin reală și importantă, este bătălia pe care o duc împotriva aceluiași inamic, dar cu alte arme, ostașii în halatul imaculat al medicului sau surorii medicale. Slujitorii sănătății publice, aici, în județul cel mai mult lovit de calamitate, s-au dublat sau chiar triplat. A sosit o întreagă echipă de specialiști, organizatori din Ministerul Sănătății din care fac parte Ioan Orlea, conferențiar universitar, directorul științific al ASCAR, dr. Lidia Orădean, medic pediatru, director în Ministerul Sănătății și Traian Ionescu, inspector general sanitar adjunct în același minister, conducătorul echipei. — Nu este vorba, deocamă. ROMAN (Continuare în pag. a 2-a) Pe frontul luptei cu stihia apelor ШПНМ МННИННВН [UNK]Н» шя и [UNK]я [UNK] [UNK] [UNK]яя [UNK] [UNK] [UNK]я [UNK] [UNK]яв [UNK]я [UNK] [UNK] [UNK]я [UNK]п Militarii și-au făcut datoria După cum este cunoscut, ca urmare a măsurilor complexe adoptate de conducerea partidului și statului în sprijinul zonelor inundate, în județul nostru au sosit importante efective de ostași din unități ale Ministerului Forțelor Armate ale R.S. România, ale Ministerului Afacerilor Interne și ale Consiliului Securității Statului. Oamenii tpuncii din municipiul și județul Satu Mare dau o înaltă apreciere actelor de eroism, ab negației și devotamentului cu care ostașii și ofițerii au participat la lupta pentru salvarea vieților omenești, a bunurilor obștești și personale în zona sinistrată, precum și la efortul pentru normalizarea întregii activități din această zonă. In legătură cu această impresionantă expresie a devotamentului cu care militarii s-au dăruit îndeplinirii misiunii încredințate de partid și guvern, un redactor al ziarului a avut o convorbire cu tovarășul Ionel Gal, membru supleant al C.C. al P.G.R., adjunct al ministrului Afacerilor Interne, sosit în județul nostru pentru a organiza nemijlocit acțiunile unităților M.A.I. dislocate în județ în această perioadă. Răspunzînd cu multă amabilitate solicitării noastre, tovarășul Ionel Gal a declarat următoarele: „încă din primele ore ale inundației, militarii forțelor noastre armate au acționat cu rapiditate și precizie, pentru limitarea proporțiilor catastrofei. Ei au participat, de asemenea, la sprijinirea organelor locale de partid și ele stat, în acțiunea de salvare a vieților omenești, a bunurilor materiale ale unităților economice și ale populației, periclitate de calamitate. In zilele revărsărilor de apă, elicopterele au salvat sute de vieți omenești, echipajele acționînd adeseori în condiții dintre cele mai dificile. Mii de oameni își datorează viața echipajelor de pe mașinile amfibii sau militarilor, care, sudind în fiecare clipă primejdii deosebite, au intrat cu diverse ambarcațiuni în cele mai îndepărtate puncte ale imensității de ape care acopereau două treimi V. MIHALCA (Continuare in pag. a 3-a) Ca o expresie vie a solidarității în muncă, din nenumărate localitați ale tarii sosesc in acesteia Satu Mare specialiști sau simpli muncitori pentru a grăbi procesul de refacere a economiei județului. Ieri au sosit, de pildă, acești entuziaști tineri tocmai din Turnu Severin.