Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-02-23 / No. 933

_ _____________________________________________________ ZIGAGWA județean — Mai reziști, Dan Spătaru ? 9 îndrumați hârtiile sau elevii la practică ? ” Mireasa din Vetiș a fugit în ziua nunții. Trecutul și prezentul unei foste comune de iobagi В „Victoria“ Păulești redivivus ? 9 Evenimente rebusiste. Ți Pe adresa „Zig-zagului județean“ un ,,zig-zag comunal“. ■ Dan Spătaru, pe meleagurile sătmărene, bate recorduri de rezistență. La Sighet, Halmeu, Negrești-Oaș, Tășnad, Cărei, Satu Mare — și turneul nu este încă Încheiat! — a cîntat împreună cu „Metronomul" sătmărean în fața a 5.000 de spectatori. Pe deasupra, mai spune și două vorbe publicului la cinematograful „Victoria" despre filmul „Cîntecele mării" în care cîntă ... Dan Spătaru. De, după ce critica l-a elogiat și ca actor... Pentru melomanii râmași fără bilete, o veste de la Dan Spătaru : „Vineri voi cînta din nou la Satu Mare !" (dacă nu intervine ... " neprevăzutul g . Conducerea atelierului de zonă C.F.R. Satu Mare ne-a informat că elevii școlii C.F.R., care fac practică în atelier sunt cam lăsați în voia soartei. Pe lângă faptul că nu au scule, își mai găsesc diverse ocupații neprevăzute în planul lor de (după cum vedeți au și producție plan !) Maistrul instructor Racolța, omul direct răspunzător, îndrumă mai mult scriptele în birou. concursul formațiilor de Ц La teatru de duminică echipa din Vetiș s-a prezentat cu piesa „Mireasa cu mașină". Numai că în loc să „demareze“ pe scenă „Mireasa“ a pornit-o cu toată viteza în marcariere". Cică „Mireasa" celor din Amați era mai cu dichis pregătită pentru scenă. Ce ți-e și cu invidia asta femeiască ! " A ieșit de sub tipar o amplă lucrare monografică a comunei Berveni —realizată de Bodea I. Gheorghe, sub egida Institutului de Studii Istorice și Social-Politice de pe lingă C.C. al P.C.R. — sectorul Cluj și a Comitetului de cultură și artă al județului Satu Mare. Lucrarea redă „evoluția dialectică a vieții economice și social-culturale a locuitorilor din această parte a țării, din cele mai vechi timpuri pînă în zilele noastre“, din prefață). §Ș Păuleștenii vor să reînvie tradiția fotbalului competițional ambiționînd o nouă „Victorie" — în campionatul județean. Au loc meciuri de selecție pe raza comunei, iar de mărțișor „unsprezecele" de aur păuleștean vrea să susțină o partidă cu un adversar redutabil. Hai „Victoria" ! g Casa de cultură municipală din Satu Mare va tipări în scurt timp prima plachetă de rebus destinată unui concurs între elevi. La București se pregătește consfătuirea pentru înființarea „Asociației Generale a Rebusiștilor din R.S.R." — la care este invitat să adere și cercul rebusist sătmărean. METEOR ZIG-ZAG comunal (MEDIEȘU AURIT) .In toamnă, toate becurile electrice de pe străzile Medieșului Aurit au stat aprinse zi și noapte. In prezent nu mai arde nici unul. Și-au făcut cicăma. Nu și cei responsabili noide iluminatul public. g Cooperativa de consum a hotărit, in adunarea generală, înființarea a încă două secții prestatoare, atelier mecanic pentru fier forjat , garduri și atelier de tuburi și prefabricate din beton. HI Comisia comunală de judecată a rezolvat în anii 1969/1970 un număr de 204 pricini, soluționate în majoritate prin împăcare. Deci nu au mai fost puși pe drumuri la instanțe judecătorești 528 persoane în cauză și tot atiția martori. Eficiența ! Щ Pînă la începerea campaniei de primăvară, gospodarii satului au pornit la amenajarea drumurilor comunale. Se poartă zilnic pietriș. GH. POPESCU Trecerea în revistă a formațiilor artistice ciștigătoare la centrele fazei județene ale celui de-acea concurs O zi întreagă — de dimineața și pînă seara — au evoluat pe scena Teatrului de Nord formațiile artistice care s-au remarcat la faza județeană pe centre celui de-al X-lea concurs al formațiilor artistice muzicale și coregrafice de amatori, de la orașe și sate. A fost o paradă a cîntecului și dansului popular și modern, momente de artă autentică, — despre care vom vorbi, mai pe larg, intr-un viitor număr al ziarului nostru. „Nuntă oșenească" — prezentată de Casa de cultură din Negrești- Oaș, Orchestra de muzică ușoară „Castelanii" a Casei de cultură din Cărei. ... Așadar, s-a consumat și trecerea în revistă a brigăzilor artistice de agitație, cu prilejul încheierii fazei județene a întrecerii republicane. Am deci ocazia să le vedem la avut lucru, „în haină de sărbătoare“, pe cele (socotite de cei în drept) mai valoroase formații de acest gen. La o fază de vîrf, trebuie să avem de-a face, firește, cu vârfurile vieții artistice din județ. Să vedem, însă, dacă brigăzile care s-au perindat de curînd pe scena clubului „Unio“, merită intr-adevăr acest calificativ. După părerea noastră, în bună măsură, da! Și facem afirmația, luînd, în primul rînd, în considerare faptul că am putut remarca, la unele dintre ele, o ceva mai multă îndemînare în mînuirea modalităților de exprimare specifice genului. gramele prezentate au fost, Proîn majoritatea lor, „la obiect“, fără ca autorii textelor să se mai piardă în generalizări nesemnificative, fără să mai apeleze la ustensilele genului „revuistic" sau de estradă. „Miniatura“ s-a aflat (și e un lucru pozitiv acesta) la loc de cinste, dovedindu-și și forța de comunicare (în puține, dar substanțiale cuvinte) și eficiența. Am fost, de asemenea, în cele mai multe cazuri, scutiți de a mai asista la acele penibile evoluții, cu care ne obișnuiseră, mult timp destule brigăzi, care, înțepenite pe scenă în semicerc, debitau monoton lungi prelegeri aproximativ versificate și puse (pe ici pe, colo) pe muzică. Mișcarea in scenă (nu de dragul mișcării, ci bine gindită și justificată) a dat unora dintre programe acel „nerv“ indispensabil spectacolelor de acest gen. Și, în acest sens, merită o subliniere specială eforturile tînărului și înzestratului instructor și interpret al brigăzii Fabricii de casnice, Petre Cernei, care mașini nu s-a sfiit să-i aducă pe ceilalți interpreți din sală în scenă, unde, prin felul cum le-a dirijat mișcarea, a știut să dea impresia de firească și cursivă improvizație (făcînd totodată o severă critică metodelor șablonarde de scriere și interpretare a textelor. Numai că, furat de generoasa ideie de la care a pornit, a lungit peste măsură prologul, văzîndu-se apoi în situația de a ajunge el însuși la șablon, expediind restul programului într-o prea superficială trecere in revistă a unor fapte (nu prea semnificative). A propus, în întregul program întîlnit prea puține referiri am specificul de producție al fabricarii. De altfel, și alte brigăzi au alunecat pe panta abordării unor teme ajunse adevărați „cai de bătaie“ ai brigăzilor. N-au lipsit din nici-un program „bețivii“; „mini-moda“ a ocupat și ea un loc substanțial în în dauna problemelor cu texte, adevărat esențiale ale producției. Și chiar atunci cînd aceste probleme au fost prezente, înfățișarea lor a avut loc ,la modul enunțiativ (ca in cazul brigăzii clubului sindicatului Uzinei „Unio“, care a luat drept fir conducător mult uzitatul și (uzatul) pretext al concursului „Cine știe, cîștigă“, întrebare la obiect, răspuns pozitiv din partea „concurentului“, exclamație entuziastă a examinatorului: „Foarte bine! Excelent!“. Mai aproape de „gen“ ni s-a părut, în privința textului, brigada Fabricii de confecții Mondiale (instructor: Gheorghe Indreica, care mai are totuși încă mult de lucru cu interpreții.) Foarte degajați, aducînd în scenă un molipsitor entuziasm tineresc, ni s-au părut, în schimb membrii brigăzii artistice de agitație a Casei de cultură din Tășnad (instructor: Vasile Kiszkasza) . Bravo băieți, bravo fetelor ! Și sunt convins, că printr-o mai atentă pieptănare a textului și chiar prin renunțarea la pretextul „Reflectorului“ (și acesta cam prea „consumat“ de nenumărate brigăzi din mai județele țării) se va ajunge toate la un spectacol mai curat și mai valoros. Multă autenticitate, un sănătos umor popular au adus pe scenă cele șapte fete din comuna Vama, dirijate cu mină de meșter priceput, de actorul Ion Anghel de la Teatrul de Nord. Dar și aici credem că se mai mult. Mai substanțiala poate folosire a „tipuriturilor“ (prin punerea în valoare a valențelor satirice ale folclorului „de gen“) va da, după părerea noastră, și mai multă eficiență întregului program. Tot așa cum,și de astă, dată observația se referă la toate programele trecute în revistă) trebuiau să fie reflectate în mod artistic mai pregnant realizările zilelor noastre, înfăptuirile cu care oamenii muncii înțeleg să întîmpine aniversarea semicentenarului partidului. Am făcut aceste cîteva observații, nu de dragul criticii, ci din sincera dorință de a veni intr-adevăr în ajutorul formațiilor, pe care le-am aplaudat din inimă, dorindu-le totodată (și tot din inimă!) cu mai mult succes în faza interjudețeană (cu caracter de finală) care bate la ușă. Mai sînt zile puține pînă atunci. Dar mai e timp pentru acele „retușuri“ care vor apropia, sperăm, artistice din județul Satu brigăzile Mare de perfecțiunea neapărat necesară pentru o cit mai torie comportare în noua mericonfruntare în care sînt chemate să se avînte. TRAIAN LALESCU La o trecere în revistă „CA IA т [UNK]к!" CRONICA SATMAREANĂ__________________________________ Al V-lea Festival bienal de teatru La clubul Unic din Satu Mare s-a desfășurat, concomitent cu susnumitul concurs, faza județeană a Festivalului bienal de teatru „I. L. Caragiale“. Au participat 11 formații din județ. Asupra deciziilor juriului și a evoluției formațiilor vom reveni. memento • memento • memento • memento • Radio Miercuri 24 februarie 10,05 Muzică populară din Moldova. 10,30 Vreau să știu. 11,05 Muzică ușoară de Sile Dinicu. 11,15 Tribuna Radio. Investiții — eficiență. 11,35 Cîntece. 11,53 Cotele apelor Dunării. 12,00 Cîntă Violeta Villas. 12,10 Recital de operă Mihaela Botez și Ioan Hvorov. 12,30 Intîlnire cu melodia populară și interpretau preferat:. 13,00 Radiojurnal. 13,10 Avanpremieră cotidiană. 13,22 Rebus melodii. 14,00 Compozitorul săptămînii: Jean Sibelius. 14,40 Soliști și formații artistice de amatori. 15,05 — 100 de legende românești. „Legenda lui Gelu“. 15,30 Piese vocale și orchestrale din muzica de estradă 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Prelucrări corale de Tudor Jarda. 16,30 Cîntecele Vasile Veselovski. 16,30 Publicitate radio. 17,00 Antena tineretului. — Gaudeamus. 17,30 Concert de muzică populară. 18,00 Orele serii. 20,00 Tableta de seară. 20,05 Zece melodii preferate. 20,40 Interpreți îndrăgiți ai cîntecului popular. Maria Lătărețu. 20,55 Știința la zi. 21,00 Bijuterii muzicale. 21,25 P.C R. 50. Consemnări de Eugen Fiorescu. 21,30 Revista șlagărelor. 22,00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. ?2,30 Concert de muzică ușoară. 22,55 Moment poetic — „Maramureș“. 23,00 Concert de muzică ușoară (continuare). 0,03—6,00 Estrada nocturnă. TVJ Marți 23 februarie 1971 10.00—11.00 Teleșcoală. Emisiune în colaborare cu Ministerul Invățămintului. Fizică — clasa a VIII-a: Forța electromagnetică. Biologie — clasa a IX-a: Relații de nutriție. Geografie — cl. VIII —XII: Dunărea. 18.00 Deschiderea emisiunii. Actualitatea muzicală. 18.20 Rămîneți pe recepție ... 18.30 Toate prizele sus! 19.15 Publicitate. 19.20 — 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 România ’71. Azi - JUDEȚUL SATU MARE. Emisiune de Florin Brătescu. Imaginea Mihai Crîșmaru. 20.30 Seară de teatru. Premieră T.V. „Ștafeta nevăzută" de Paul Everac. 22.30 Recital Connie Francis. 22.50 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. CINEMA Marți 23 februarie SATU MARE: Victoria — Cântecele mării (film româno,sovietic, color, cinemascop); Popular — Clipe de libertate (film bulgar, cinemascop); CĂRȚI: Popular — King Kong evadează (film japonez, color, cinemascop); 23 August — Soarele alb al pustiului (film sovietic, color); NEGREȘTIOAS: Tiffany Memorandum (film italo-francez, color, cinemascop); TAȘNAD: Această femeie (film spaniol, color); BERVENI: Marile vacanțe (film francez, color, cinemascop); HALMEU: Cum stăm, tinere ? (film maghiar); SANISLAU: Căldura (film românesc). CERERI Mai mulți cititori ai ziarului nostru, persoane care frecventează Baia comunală din Satu Mare, au formulat cîteva propuneri menite să conducă la continua îmbunătățire a condițiilor igienice de aici. Se mai întîmplă uneori — se arăta în sesizare — ca unele dintre cearceafuri să fie murdare , ca în zilele de sâmbătă și duminică, zile în care afluența este mai mare, să fie admiși copii, în ciuda faptului că a fost stabilit un program de funcționare în care sunt destule ore afectate necesitatea completării trusei lor , de prim-ajutor cu articolele corespunzătoare (spirt, leucoplast etc). In cuprinsul aceleași corespondente se face și popunerea să se pună, la baie în vînzare, mici bucățele de săpun pentru persoanele care vin nepregătite cît acasă, ca și pentru cele aflate în trecere prin Satu Mare. Receptivă la problemele ridicate — care au fost transmise conducerii întreprinderii comunale sătmărene — aceasta a dat curs sesizării, analizînd făcute. Din rezoluțiile propunerile conducerii pentru rezolvarea celor de mai sus reținem: — s-a făcut inventarierea cearceafurilor, fiind clasate cele necorespunzătoare. Baia va fi dotată cu încă 200 de cearceafuri; — există un dulăpior, trusă de prim-ajutor, care va fi completat cu toate cele trebuitoare (vată, spirt, pansamente etc.) — în legătură cu reglementarea accesului copiilor, s-au luat de asemenea măsurile cuvenite j — s-a procurat deocamdată cantitate de trei kg săpun (bucățele mici) care vor fi puse în vînzare la casieria băii. Transmițîndu-ne cele de mai sus, conducerea unității a solicitat totodată să apelăm la persoanele care beneficiază de această prestație, pentru eliminarea cazurilor de folosire a cearceafurilor la lustruirea pantofilor (că se mai întîmplă și din acestea), și a întîrzierilor cu mult precum peste jumătate de oră admisă în camera de recreere. Și încă ar mai fi și alte probleme care nu punn lumină prea plăcută pe unii dintre beneficiarii acestor servicii de utilitate publică. Și rezoluții Marți 23 februarie 1971 Concert simfonic FILARMONICA DE STAT DIN SATU MARE prezintă astă seară, la ora 20, în sala Teatrului de Nord, un concert simfonic dirijat de Emanuel Elenescu, artist emerit. Solist: Andrei Ágoston, laureat al concursurilor internaționale Ceaikovski și Enescu IN PROGRAM: Th. Grigoriu — Suită teatrală ; Ceaikovski — Concert pentru vioară și orchestră; Beethoven — Simfonia a TV.a „Eroica“. Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului Satu Mare (C.E.I.L.) ANUNȚĂ că în curînd se va deschide o EXPOZIȚIE PERMANENTĂ DE MOBILĂ CU VÎNZARE pe str. Petőfi nr. 4. După deschidere, cei interesați vor putea viziona și cumpăra la prețuri convenabile tipurile de mobilă expuse. Industria morăritului și panificației Satu Mare angajează de urgență JURISCONSULT PRINCIPAL Salarizarea, conform H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare se pot obține la serviciul personal al Întreprinderii. Șantierul I.L.H.S. Runcu Firiza Baia Mare — cu sediul la colonia Izvoare angajează imediat ELECTRICIENI LUMINĂ ȘI FORȚĂ. Condiții de salarizare, conf. H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare la adresa de mai sus. CONSILIUL JUDEȚEAN AL SINDICATELOR SATU MARE anuut concurs, pentru ocuparea postului de DIRIJOR la formația instrumentală profesionistă din Satu Mare și două posturi de INSTRUMENTIȘTI LA CLARINET ȘI VIOARĂ, tot pentru această formație. Concursul are loc duminică, 28 februarie 1971, la Consiliul județean al sindicatelor Satu Mare, str. Păstrăvului nr. 3, telefon 12380— 14637. (Aici se pot obține și informații suplimentare). Probele de concurs sunt cele prevăzute în instrucțiunile privind organizarea și funcționarea ansamblurilor artistice și formațiilor instrumentale profesioniste. Soba de încălzit „SUPER 2” — produs al Fabricii de mașini casnice din Satu Mare (fosta 1 Septembrie) — este modernă, elegantă și economică, ocupă spațiu redus și are randament mare de încălzire. Combustibilii utilizați pot fi lemne de foc, cărbuni și brichete. De vînzare In magazinele comerțului de marat cooperatist, din Întreg județul Satu Mare.