Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-02-23 / No. 933

Luni, într-o atmosferă de puternic entuziasm tineresc, au luat sfîrșit lucrările celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist. Timp de cinci zile, forumul larg democratic al tuturor categoriilor de tineret din patria noastră a făcut bilanțul activității desfășurate de la ultimul Congres, a dezbătut aprofundat obiectivele de viitor, toate laturile muncii și vieții, învățăturii și pregătirii culturale, stabilind căile menite să contribuie la îmbunătățirea stilului de muncă perfecționarea structurii orgasicizatorice, la adîncirea democrației interne a organizațiilor U.T.C., corespunzător sarcinilor actuale ale construcției în România a societății socialiste multilateral dezvoltate. In ultima zi a lucrărilor, la deschiderea ședinței, Congresul a fost informat dezbaterile din comisii, despre au adoptat recomandări care vind activitatea de viitor priU.T.C., în domeniul respectiv. a Congresul a hotărît ca aceste recomandări să fie transmise noului Comitet Central ca documente ale Congresului, care primește mandat să soluționeze și să concretizeze în activitatea practică propunerile și observațiile făcute în comisii cu privire la îmbunătățirea muncii U.T.C. în rândul tuturor categoriilor de tineri în toate domeniile de activișitate. Congresul a fost informat despre desfășurarea lucrărilor Conferinței a VIII-a a Uniunii Asociațiilor Studențești din România și despre hotărîrile adoptate. La deschiderea ședinței s-a anunțat, de asemenea, că pe adresa Congresului au sosit un mare număr de telegrame, prin care organizațiile U.T.C. din întreprinderi, unități agricole, școli, facultăți și instituții raportează despre rezultatele obținute în muncă, în activitatea de organizație în cinstea Congresului și se angajează să aplice în viață hotărîrile pe care le va adopta forumul suprem al organizației de tineret a patriei noastre.In cadrul lucrărilor Congresului, la dezbaterile din ședințele plenare au luat cuvîntul 59 de delegați și invitați, iar în cadrul ședințelor pe comisii 194, care, în lumina locului și rolului tinerei generații în ansamblul vieții sociale, politice și economice, au analizat amplu, cu înalt spirit de răspundere, activitatea actuală și de perspectivă a organizației U.T.C. In continuarea lucrărilor (Continuare în pag. a 4-a) PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VA! miu S-au încheiat lucrările celui de-al IX-lea Congres al U.T.C. Scrisoarea Congresului al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și a Conferinței a VIlI-a a Uniunii Asociațiilor Studențești Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarășului Nicolae Ceaușescu Desfășurîndu-și lucrările preajma glorioasei aniversări în semicentenarului partidului, evenniment cu adînci rezonanțe în destinul și istoria noastră contemporană, Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și Conferința a VIII-a a Uniunii Asociațiilor Studențești se fac mesagere ale gîndurilor și sentimentelor nobile care animă tînăra generație și transmit conducerii partidului, dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, expresia dragostei și devotamentului nemărginit, a atașamentului profund al tineretului față de politica marxist-leninistă a partidului, hotărîrea fermă de a-și închina întreaga sa capacitate, elanul și cutezanța înfăptuirii obiectivelor Congresului al X-lea al P.C.R., pentru propășirea continuă, multilaterală a patriei socialiste. Nutrim, tovarășe secretar general, un sentiment de profundă mîndrie patriotică, de venerație și adine respect pentru activitatea laborioasă desfășurată de Partidul Comunist Român, pentru eforturile și consecvența pilduitoare cu care dumneavoastră înșivă acționați în slujba progresului și civilizației României socialiste, abordînd nu o dată, cu înțelegere și realism, în întreaga lor complexitate, și problemele tineretului, locul și rolul său în dezvoltarea societății contemporane. Cuvintele de caldă apreciere și îndemn ce le-au adresat Congresului, tinerilor din industrie și agricultură, intelectualilor, elevilor și studenților, vor însoți, pururi proaspete, faptele de muncă și viață ale tinerei generații, vor fi un îndreptar al perfecționării generale a întregii activități a Uniunii Tineretului Comunist. Investită cu atribuții și răspunderi sporite, în consens cu procesul de neîntrerupt avînt pe care îl străbate azi întreaga viață social-politică și economică a țării, Uniunea Tineretului Comunist s-a manifestat ca o prezență vie, dinamică, angajînd energiile și aptitudinile tinerilor, forța și talentul lor în tot ceea ce s-a înfăptuit în acești ani. Sintetizînd experiența dobîndită, căutările rodnice care au marcat îndeosebi activitatea desfășurată în ultimul timp, Congresul al IX-lea al organizației noastre și Conferința Uniunii Asociațiilor Studențești au jalonat, totodată, în contextul noilor sarcini și obiective ale actualului plan cincinal, și direcțiile de Viitor ale muncii și preocupărilor tineretului, în scopul creșterii responsabilității și angajării sale, a prezenței active, nemijlocite, în toate domeniile vieții materiale și spirituale. Uniți prin aceleași idealuri, gînduri și sentimente, prin munca noastră comună, rodnic înfrățită, tineri români, maghiari, germani și de alte naționalități, ne angajăm solemn să nu precupețim nici un efort pentru a aplica și promova neabătut normele și principiile politicii partidului nostru, să acționăm fără preget, demni și responsabili, pentru triumful spiritului muncii, al dreptății și echității socialiste, al conștiinței militante înaintate, să fim pretutindeni acolo unde patria ne cheamă, în întreprinderi, pe șantierele marilor obiective ale cincinalului, tru recolte bogate, în bătălia pente băncile școlilor și facultăților, fructificîndu-ne pe deplin elanul și virtuțiile creatoare, dăruindu-ne cu patos muncii, progresului multilateral al economiei, științei și culturii românești. Aceasta va fi și dovada cea mai elocventă a capacității moral-politice și sociale a organizației noastre, mărturia fidelă a spiritului în care sîntem crescuți și formați ca militanți devotați partidului, tineri revoluționari înarmați cu conștiința responsabilității, înaltei datorii față de patrie, paratid și popor, promotori consecvenți ai noului, intransigenți față de orice idei străine ideologiei și convingerilor noastre comuniste, științifice despre lume și viață. Exprimîndu-ne adeziunea unanimă la politica externă clarvăzătoare, de destindere și colaborare pe bază de egalitate cu toate statele lumii, susținînd consecvent activitatea fructuoasă pe care o desfășoară conducerea partidului pentru lărgirea colaborării frățești cu toate socialiste, pentru întărirea unității partidelor comuniste și muncitorești, a consolidării frontului antiimperialist, organizația noastră, întregul tineret al patriei își vor manifesta și pe mai departe solidaritatea activă cu forțele democratice și progresiste ale tinerei generații de pe toate continentele, va dezvolta legături multiple cu tineretul și organizațiile din întreaga lume, își va aduce propria sa contribuție la mișcarea mondială a tineretului studenților pentru pace, democrați ție și progres social. Patriotismul și spiritul internaționalist profund, știința de a munci și învăța, de a ne integra cu toate forțele mersului ascendent al societății, așa cum ni se insuflă, prin exemplul și activitatea sa partidul comuniștilor, secretarul general al partidului, vor constitui expresia de netăgăduit a însuși crezului și apartenenței noastre la cauza progresului civilizației, la opera de înfăptuișire a idealurilor socialismului și comunismului. Uniunea Tineretului Comunist, Uniunea Asociațiilor Studențești, toți tinerii și tinerele țării, aducem prinosul dragostei și recunoștinței noastre fierbinți. Partidului Comunist Român — care de o jumătate de secol ține sus, neînfricat, steagul de luptă, de jertfă și biruință pentru libertatea și fericirea celor ce muncesc — poporului român — liber și stăpîn pe destinele sale, patriei socialiste — liberă și înfloritoare. Ne unim gîndurile, inimile și cugetele, în fața partidului, în fața dumneavoastră, mult iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, și ne angajăm solemn că vom munci și învăța cu nestăvilit avînt pentru ca tot ce hotărăște partidul să devină faptă, pentru ca fapte mari, nepieritoare să încunune țara, pentru ca poporul român să se înalțe tot mai demn și prosper între popoarele lumii, pentru ca patria să se ridice pe tot mai înalte culmi ale propășirii și civilizației socialiste. Biroul C.C. al U.T.C. Nicolae Miliade Boborodea, inginer, secretar al Comitetului U.T.C. la Combinatul petrochimic — Pitești, Ion Comănescu, prim-secretar al Comitetului municipal — Hunedoara al U.T.C., Marțian Dan, Florea Diaconescu, strungar, secretarul Comitetului U.T.C. la întreprinderea „Electromagnetica“ din București, Radu Enache, student la Institutul politehnic din București, Iuliu Feteș, președintele Biroului de turism pentru tineret, Eugen Florescu, redactor șef al ziarului „Scânteia Tineretului“, Dumitru Gheorghișan, prim-secretar al Comitetului municipal București al U.T.C. Ion Ghergu, operator chimist, secretarul Comitetului U.T.C. de la Combinatul chimic din Str. Măgurele, Silvia Vie, Nicolae Siegfried Lipschner, prim-secretar al Comitetului județean — Caraș-Severin al U.T.C. Eugeniu Costică Lovin, inginer, locțiitor al secretarului Comitetului U.T.C. de la Uzina de autocamioane din Brașov, Nicolae Mateescu, la C.C. al U.T.C., Gica activist Mihai, țesătoare, secretara Comitetului U.T.C. de la Fabrica „Bucegi“ din Pucioasa, Lucia Mihăilescu, inginer proiectant, secretara Comitetului U.T.C. de la Institutul de studii și proiectări energetice din București, Ioana Nae, filatoare, secretara Comitetului U.T.C. la Filatura Română de Bumbac din București, Vasile Nicolcioiu, Ioan A. Popescu, Gheorghe Stoica, Aurel Ioan Stoica, Traian Ștefănescu, președintele Consiliului, U.R.S.R. Valeria Tache, tehnician veterinar la I.A.S. Căzănești, județul Ialomița, Francisc Török, secretar al Comitetului județean — Satu Mare al U.T.C., Coriolan Voinea, prim-secretar al Comitetului județean — Prahova al U.T.C., Iosif Walter. . Ca prim-secretar al C.C. al U.T.C. a fost ales tovarășul Dan Marțian, iar ca secretari tovarășii: Silvia Ilie, Vasile Nicolcioiu, Ioan A. Popescu, Gheorghe Stoica, Aurel Ioan Stoica, Traian Ștefănescu, Iosif Walter. Membrii supleanți ai Biroului C.C.al U.T.C. Elena Zoia Ceaușescu, studentă la Universitatea din București, Doina Ruxandra Coju, elevă, secretara U.T.C. de la Liceul Comitetului „Gheorghe Lazăr“ din București, Gabor Cseke, redactor-șef al ziarului „Ifjúmunkás“ Dobrița Ene, tehnician agricol, secretara Comitetului U.T.C. din comuna Gîrbovi, județul Ilfov, Celul Neagoe, mecanic agricol, secretar al Comitetului U.T.C. la I.M.A. — Balș, Agneza-Dori Neurohr, croitoreasă, secretara Comitetului U.T.C. al întreprinderii „1 Iunie" — Timișoara, Popescu, scriitor, membru Fetru al Biroului organizației de bază U.T.C. de la Uniunea Scriitorilor, Constantin Cantacuzino Șerban, actor, secretarul Organizației de bază U.T.C. de la Teatrul „Ion Creangă“ dim București. Anni IV (XI) nr. 933 (1672) 23 februarie 1971 i ша [UNK](1 4 pag. — 30 bani Consfătuirea de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală 1 Luni dimineața s-au deschis lucrările Consfătuirii de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală. Lucrările Consfătuirii au început în prezența tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Manea Mănescu, Paul Gheorghe Pană, Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Vasile Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Pățan. La lucrări participă conducători ai centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală, miniștri și cadre de conducere din ministere, directori de întreprinderi, secretari cu probleme economice ai comitetelor județene de partid, secretari de partid și specialiști din întreprinderi, președinții Uniunilor sindicatelor pe ramuri de producție și președinți ai comitetelor sindicatelor din întreprinderi, specialiști din institutele de cercetări și proiectări, cadre didactice din învățămîntul superior, tehnic și economic. Consfătuirea a fost deschisă de tovarășul Manea Mănescu. In cursul zilei de luni, lucrările Consfătuirii s-au desfășurat pe ministere și ramuri de producție, urmînd ca azi să fie reluate în ședință plenară. (Agerpres). Adunări generale ale salariaților Ample posibilități de ridicare a calității și randamentului muncii în construcții , înscrisă în cadrul amplei acțiuni care se desfășoară în toate unitățile industriale ale județului nostru, adunarea generală a salariaților de la întreprinderea județeană de construcții din Satu Mare, a analizat, recent, într-un spirit de înaltă responsabilitate, activitatea desfășurată în cursul anului 1970 și programul dezvoltării în continuare a întreprinderii, în lumina sarcinilor de mare răspundere care stau în fața colectivului de constructori în actualul cincinal. La adunare au participat tovarășii : IOSIF UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., Ioan Ienciu, primvicepreședinte al executiv al Consiliului Comitetului popular județean. Au fost prezenți, de asemenea, reprezentanți ai Direcției generale C.S.R.S., ai unor instituții județene de coordonare și control, precum și alți invitați. Unul din momentele emoționante ale adunării generale l-a constituit înmînarea diplomelor de fruntașe în întrecerea socialistă pe anul 1970, colectivelor de la șantierele nr. 1 și nr. 2, care s-au remarcat în activitatea de producție desfășurată în anul trecut, într-o atmosferă de lucru, de exigență, de vie dezbatere principială, atît darea de seamă cit și vorbitorii care au luat cuvîntul au analizat cu profunzime problemele care privesc bunul mers al întreprinderii, dezvoltarea ei viitoare punerea în valoare a rezervelor de sporire a producției și productivității muncii, de îmbunătățire a calității construcțiilor, de ridicare la un nivel superior a eficienței întregii activități economice. Subliniind că, adunarea generală a constructorilor sătmăreni, are loc sub impresia puternică a bilanțului bogat și însuflețitor cu care s-a încheiat cincinalul 1966—1970, au început traducerea în fapt a sarcinilor actualului cincinal, darea de seamă a comitetului de direcție prezentată de tovarășul ing. Octavian Marinescu, președintele comitetului de direcție, a evidențiat că în anul 1970 întreprinderea județeană de construcții a înregistrat rezultate mult mai bune decît în anii precedenți, concretizate în punerea în funcțiune a 31 de obiective printre care 800 apartamente, o școală cu 16 săli de clasă, 5,8 km conducte de apă, 2,6 km canal colector, 5 centrale termice, precum și punerea în probe a noii uzine de apă de la Mărtinești, in timp ce la producția globală de construcții-montaj, GHEORGHE MARINESCU (Continuare in pag. a 3-a) PLENARA CONSILIULUI UNIUNII JUDEȚENE A COOPERATIVELOR AGRICOLE DE PRODUCȚIE Ieri a avut loc Plenara Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție din județul Satu Mare. La plenară au participat membrii Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție, președinți ai consiliilor intercooperatiste, președinți ai cooperativelor agricole de producție, activiști de partid și de stat. La plenară au participat tovarășii : Octavian Luțaș și Gheorghe Govor, secretari ai Comitetului județean de partid. Din partea Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție a fost prezent tovarășul Vasile Vaida. Plenara a dezbătut propunerile cu privire la atribuțiile și organizarea uniunilor cooperatiste, precum și unele măsuri de îmbunătățire a activității și componenței organelor de conducere ale acestora. Pe baza Hotăririi Plenarei Comitetului Central al P.C.R. și a propunerii Biroului Comitetului județean de partid, plenara hotărît eliberarea din funcția de președinte al Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție a tovarășului Gheorghe Govor și a ales în această funcție pe tovarășul ing. Vasile Manta, care a deținut funcția de vicepreședinte al Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție. Noul birou executiv al Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție este format din 13 membri și 4 membri supleanți. Ca vicepreședinți ai Consiliului Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție au fost aleși tovarășii : Iuliu Kengyel, Ioan Buteanu, președintele C.A.P. Căuaș, Ioan Domuța președintele C.A.P. Baba Novac și Ileana Kerekes, membră a C.A.P Odoreu. Cooperatorii răspund prin fapte noilor masuri ale Interviul nostru Am poposit recent la Cooperativa agricolă de producție din Turț, în convorbirea purtată cu președintele acestei cooperative, tovarășul Grigore Marița, interesîndu-ne de modul de traducere în viață a recentelor hotărîri elaborate de conducerea partidului privind dezvoltarea agriculturii. Cum au primit cooperatori recentele membrii hotărîri ale conducerii partidului și statului privind îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii ? Ce s-a întreprins pînă acum pentru aplicarea lor în practică ? — Hotărîrile au fost primite cu deosebită bucurie și satisfacție, mai ales că aduc îmbunătățiri esențiale în ce privește metodologia de planificare a producției, de îmbunătățire a organizării și sistemelor, de retribuire a muncii. Am întocmit un plan pe anul 1971, corespunzător condițiilor specifice din zona noastră, planificînd 250 ha grîu și 400 ha porumb. In zootehnie trebuie să ajungem la finele anului 1971 la 350 capete taurine, din care 130 capete , vaci și la 1.000 capete ovine. In pomicultură, avem 337 ha plantații de pomi și vom mai planta în cursul acestui an încă 25 ha. Am avut în producție în anul 1970, 10 ha, căpșuni, urmînd ca în anul 1971 suprafața să se dubleze. Pentru realizarea și depășirea indicatorilor de plan pentru anul 1971 au fost" organizate 5 brigăzi pentru culturile de cîmp, o brigadă zootehnică și o fermă pomicolă specializată. Prin aceste măsuri de organizare a muncii am asigurat permanentizarea a 105 membri cooperatori. — Ce sistem de retribuire a muncii ați adoptat ? — Adunarea noastră generală a adoptat sistemul de retribuire prin acord global, pe bază de norme, cu piața muncii numai Interviu consemnat de I. CRISTEA (Continuare in pag. a 3-a) La Fabrica de mașini casnice, sudarea casetelor pentru aragazuri se execută cu ajutorul unei mașini de înaltă productivitate.