Család és Iskola, 1962 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1962-01-01 / 1. szám

HÁTRÁNYOS HELYZET - FÁJDALMAS, GYERMEKKOR A Család­os Iskola októberi számában novellát közöltünk a balkezes gyermek neveléséről. Számos észrevétel, kérdés, ta­nács- és segítségkérő levél érkezett szerkesztőségünkbe a bal­kezes és más, látszólag fogyatékos gyermekek helyes nevelésével kapcsolatban. Horváth Ilászlónénak Bajára, Bencs Máriának Budapestre, Kántor Emilnének Rákosszentmihályra, Jósika Im­rének, Kápolnásnyékre, „Hóvirág” és „Tanácstalan” jeligével hozzánk érkezett levelekre válasznak szántuk a decemberi szám­ban megjelent cikkünket. Radó Tibor, a győri gyógypedagógiai iskola igazgatója „Balkezes ...” címmel kitért a helytelenül ne­velt balkezes gyerek helyzetének súlyosbodására és megjelölte a tennivalókat. Az alábbi cikk ugyancsak gyakran előforduló ne­velési hibákra hívja fel a figyelmet. Az e tárgyban megjelent írásainkat különösen az alsótagozati nevelők és a szülők figyel­mébe ajánljuk. A Család és Iskola ez évi 10. számában Baditz Lajos­­né írásából megismerk­ed­­hettünk Balog Sutika bal­kezes, dadogó kislány szo­morú esetével. A novella fájdalmas gyermeksorsról számolt be. A beiskolázá­sig derűs, talpraesett — csak balkezes — gyermek az iskolában, előbb ügye­­fogyott, esetlen, később da­dogó gyermek­ké vált. Ro­hamos romlását­­— a szi­gorú jobbkézre szoktatás okozta. Kíséreljük meg e kérdés megközelítését most már a szépirodalmi eszközöket félretéve, vegyük szemügy­re a balkezeseken kívül mindazoknak a sorsát, akik „enyhe rendellenességeik” miatt nem szorulnak gyógy­pedagógiai iskoláztatásra, de a „normálisoktól” való va­lamiféle kis eltérésük ma­gára vonja környezetük fi­gyelmét. Ide tartoznak a gyengébb képességű gyermekek, a lassabban fejlődő infantili­sek, a jóképességű, de túl­­érzékeny-ideges (pontosab­ban neurotikus) gyerme­kek, és gyakran idesorolha­tók beszédhibás gyermekek, vagy a kissé nagyothallók, gyengén látók is. Talán meglepő mindezeket együtt emlegetni. Sorsuk azonban közösséget teremt közöttük, ezért kerültek e cikkben közös címszó alá. Ezek az úgynevezett problematikus gyermekek ugyanis vala­mennyien egyaránt foko­zottan érzékenyek nevelőik viselkedésére, és ez az ér­zékenység fokozott helyt­állásra készteti őket, ha a környezet megértő, és foko­zott „rosszaság”-ra az értet­­len viselkedéssel szemben, vagy esetleg­ magukba ros­­kadnak. Ezek a gyermekeik rövid­del iskoláiba kerülésük után magukra vonják ne­velőik figyelmét. A gyenge képességű (esetleg lassab­ban fejlődő) gyermekek ne­hezebb feladatmegértésük­kel, a túlérzékeny-idegesek (neurotikusok) magatartás­zavaraikkal a beszédhibá­sok pedig rendellenes be­szédjükkel tűnnek fel. Az érzékszerveikben sé­rültek (kissé nagyothallók, gyenge látás­úak), az enyhe zavar esetén csak rossz ta­nulmányi előmenetelükkel hívják fel a figyelmet. Rossz esetben gyengébb lá­­tásuk-hallásuk csak évek során, esetleg néhány mél­tatlan bukás után derül ki. Mindezeknél a gyerme­keknél a nevelő gyakran csak a tüneteket, a rossz tanulást, a rossz magatar­tást észleli és úgy is bánik velük, mint rossztanuló, rossz gyerekekkel. Az olyan tanítók, taná­rok, akik csak a kellemet­lenséget látják az osztály­­közösségből valami módon „kilógó” gyermekekben, a gyereket teszik felelőssé ki­rívó tüneteiért. A rendel­lenességre sértődött türel­metlenséggel reagálnak. A képességeikben gyen­gébb gyermekeket korholva serkentik gyorsabb feladat­­megoldásra és „fogsz te ta­nulni” felkiáltással, soro­­zatos rossz jegyekkel, ki­­pellengér­ezéssel, összeha­­sonlítgatással, erőszakos, ön­kényes, a gyerek bontakozó egyéniségét nem tisztelő nevelési módszerekkel tel­jesen elriasztják az értelmi munkától. A szülői ház a sok haza­hozott egyesből értesül a bajról, amit ha veréssel vagy büntetéssel torol meg, betetőzi a romboló hatást, amelyet sajnos az esetleg jó­hiszemű, de türelmetlen ne­velő már előzőleg megindí­tott. A gyermekek talajta­­lanná válnak, elvesztik hi­tüket önmagukban és fel­adják­­ a küzdelmet. Bekö­vetkezik a szomorú állapot, melyben a rossz képessé­geikért büntetett gyerekek, ahelyett, hogy nehézkesebb értelmi tevékenységüket fo­kozott szorgalommal pótol­nák, úgyszólván semmit sem dolgoznak már, leáll­nak és így egyre nő a sza­kadék köztük és osztálytár­saik között. Sorsuk ezzel meg is pecsételődik. Nehe­zen vergődik végig a nyolc általános osztály éveit és bár kedvező nevelés esetén teljesítményükkel már rég utolérték volna társaikat, rejtőző képességeik kifej­lődtek volna, így a tanu­lástól elriasztva, nem tud­ják bepótolni az évek során elmulasztottakat, és az osz­tály állandó rossz tanulóivá válnak. Ugyanezek a gyer­mekek, ha a kezdeti idő­ben támogatást, biztatást, megértést tapasztalnak, fo­kozatosan beleolvadnak az osztály közösségébe és fej­lődésbeli lemaradottságuk egyre csökken. Mindez ter­mészetesen, csak az ép­­értelműség határán mozgó, úgynevezett „buta" gyer­mekekre érvényes, mert hi­szen az értelmi fogyatéko­sok helye (kellő orvosi, gyógypedagógiai kivizsgálás után) mindenkor a gyógy­pedagógiai iskolákban van. A fejlődésükben lemaradt gyermekek sorsa pedig be­iskolázáskor még gyakran megoldható lenne, tanév­halasztással. A túlérzékeny-ideges (neurotikus) gyermek­ek magatartás-zavara általában fokozott nyugtalanságban, figyelmetlenségben, rosszal­­kodásban, dacos makacsko­dásban, erőszakosságban, esetleg tehetetlen tétlenség­ben, szorongásban, vagy éppen bohóckodásban mu­tatkozik. A nevelő általá­ban csak a gyermek tüne­teivel találkozik és ritkán fogja fel azt „rosszaságnál” egyébnek. Nem gondol rá, hogy a számára igen ké­nyelmetlen magatartási za­var (mely mindig lelki vagy fiziológiás okokra vezethető vissza) a gyermeknek talán több kínt okoz, mint kör­nyezetének. Nehéz volna .

Next