Családi Kör, 1864 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1864-10-09 / 41. szám

963 964­ z­á­n emberré, a munkával egyesülten pedig — igazán ne­messé. De hogy a czélszerű, az az erkölcsre és munkára ser­kentő nevelés ártalmára válna az erkölcsnek, azt elfogulat­lan józan észszel senki sem állíthatja. Miért válnék tehát ép a nő erkölcsi érzésének hátrányára, ha ilyen nevelésben részesül? Sőt megfordítva, az alapos és munkára serkentő neve­lés már magában is hatalmas támasza a jó erkölcsnek. Mert semmi sem képes annyira megóvni az embert a sülye­­déstől, mint az a tudat, hogy van módja, képessége és al­kalma, nemes után hasznára válni önönmagának és ember­társainak. Ez a tudat fejti ki a szívben az ö­n­é­r­z­e­t­e­t, és emeli ki a lelket a tenyelet fojtó gőzköréből, a­melyben előbb­­utóbb az erkölcsi érzetnek is meg kell bénulnia, elcseneré­­szülnie. Az igaz, hogy h­i­ú­s­á­g­g­á is fajulhat az önérzet, de a hiúság sem olyan veszélyes, mint az önérzet hiánya. Aztán az az önérzet, mely hiúsággá fajul, nem alapszik sem a lelki erő, sem a munka utáni süker, hanem csak külső tulajdonok és könnyű diadalok tudatán. A­ki iga­zán tud valamit, az ép olyan kevéssé lehet hiú, mint az, a­ki fáradságos után nagy eredményeket vívott ki. Az ilyen em­ber csak önérzettel bírhat, ez pedig nem hibákra, de ujabb­­ujabb nemes határozatokra és ujabb-ujabb nemes munkás­ságra serkent. Innen van, hogy egyrészt a valódi érdem leg­­kevésbbé követelő, és másrészt ép a hiányos nevelésű nőknél a hiúság nem tartozik a ritkaságok közé. _­bl s­el Neveljék csak alaposan, czélszerűen és nyissanak nekik tért a hasznos munkásságra, meglássák,milyen nemes ön­érzet hevíti szívüket! És akkor majd nem abban találják di­csőségüket, hogy nekik legyen a legszebb ruhájuk, hanem abban, hogy szép tettekben múlják fölül társnőiket. Nem a hiú­ság, de az önérzet terjeszti ki akkor szárnyait az erkölcs fölött. Nagyon kevéssé ismeri tehát az emberi szívet, a­ki azt ál­lítja, hogy az alapos tudomány és hasznos munkásság nem előnyére, de hátrányára lehetnek az erkölcsnek. És az élet is igazolja állításunkat. Hol találjuk a női erkölcsöt legtisztább fényében ? ott, hol eddig legtöbb tere nyílt a munkásságra: a családi körben. Innen van, hogy miként az erkölcsös nők előtt a családi élet szentség, úgy másrészt erkölcsösségök leginkább a családi életből me­ríti erejét. Ámde innen van az is, hogy a mint e szentélyből a nagy világba kilépnek, lelkök többnyire elveszti azon erkölcsi biztonságot, mely őt házi körében oly dicséretesen megkü­lönbözteti. Pedig a nőnek minden kizáratása mellett egykor­­máskor mégis csak ki kell a nagy világba lépnie; nem él­het meg mindig a családi élet falai között, nem is alapíthat mindenik saját családot; nos, mi történik akkor ? az, a­mi rendesen azon emberrel történik, a­ki nincsen hozzá szokva gyalog járni az utczán , nem esik el mindig, de a meg­­megbotlásnak és eltévedésnek vajmi gyakran ki van téve. Egészen máskép volna ez, ha a nőt ideje­korán hasznos munkásságra nevelnék! Akkor a természettől fogva szívébe oltott, a czélszerű nevelés által kellőleg kifejtett és a nemes önérzet által megszilárdult erkölcsi érzés a közéletben sem hagyná cserben, sőt még erősbödnek általa. Ha most büszke­sége, hogy szíve tisztaságát meg tudja óvni, akkor kétszere­sen az volna, és ő azt bizonyosan sokkal jobban meg is fogná óvni, semmint most! A külső élet teli van örvénynyel, de legritkábban nyelik el az örvények azt, a­ki a legtöb­bet jár közöttük: ismeri a veszélyeket és tudja kikerülni; van ereje, és már ez is fél győzelem; többet nem szólhatunk e tárgyról, de nem is szükséges; a­ki az életet ismeri, tudja, hogy a női erkölcsre nézve a legnagyobb veszedelem a tapasztalatlanság és a jóhiszeműség, és mind a kettő elenyészik, a­mint az élettel komolyan megismerkedünk. Az erkölcsösség tehát nem hogy arra indítana, hogy a nőt tovább is mostani elhanyagoltságában meghagyjuk, sőt megfordítva, épen arra indít hogy korszerű nevelésben ré­szeltessük, és hasznos munkásságra képessé tegyük. Nem mondjuk, hogy ez­által mindjárt csupa angyalokká lesznek; de ha nézzük, hány lelket tántorít meg napjainkban a nyo­mor és a tétlenség, a tapasztalatlanság és a jó­­hiszeműség, egész bizonyossággal állíthatjuk, hogy a női munkakör tágítása a legjótékonyabb befolyással lesz a közerkölcsre. (Folyt, köv.) n­* Azraela. Dobó Lászlóié 1. . eküdnél betegen, már csak félig élve, iffal nevemet susognád a szótalan éjbe: Jönnék... bárha volnék túl is a világon. :.J. Nem gátolna semmi téged újra látnom. 111' Szárnyait id’adná a szél, a gondolat, ^S haldokló­ ágyadnál volnék egy perez alatt — Azraela, Azraela, bájos Azraela ! Minden gondolatom ott időzne nálad, Forró könnyeimtől nedves lenne ágyad; Gyászba öltözködném, behinteném fejem, S ágyad mellett lennék napestig, szüntelen. Gondolatid lesném, s kezem összetéve, Lehajolnék föléd, haldokló fölébe — Azraela, Azraela, bájos Azraela! Zokognék. .. eszembe jutna édes múltam, Mikor üdvösségem ismerni tanultam, Mikor elfödött dús lombja pálmafának, S játszi örömeink oly nagyok valának, Mikoron először mondtad, hogy: „szeretlek!“ S reá magas bérezek viszhanggal feleltek — Azraela, Azraela, bájos Azraela! Mikoron futkostunk narancsfák árnyában, S észre sem vettük, hogy körültünk homály van. Hespera mosolygott, mi meg nevetkeztünk : Szerelem, boldogság nem vont gátat köztünk. . . Csermelyhez leültünk, néztük halk futását, Én tégedet, te meg engem karoltál át. — Azraela, Azraela, bájos Azraela!

Next