Csongrád Megyei Hírlap, 1981. február (26. évfolyam, 27-50. szám)

1981-02-01 / 27. szám

Lengyelország: I­ kormány és a szervezetek tárgyalásainak eredménye VARSÓ Kelemen István,, az MTI tudósítója jelenti: “Hosszas tárgyalások foly­tak Varsóban a lengyel kor­mány és a három szakszer­vezeti tömörülés képviselői között. Ezek az egyik fő, témája a munkaidő csökkentése volt. Szombaton reggel a tárgya­lások eredményeként, mínt távlati­­célt, ■, elfogadták a heti 40,­ napi 8 órás munka­idő bevezetését, amelynek részleteiről az idei év folya­mán tárgyalásokon döntenek. •1981-ben a munkahét­ 42­­ órás ■ .lesz, mégpedig­­ úgy­, hogy .­..három- egymást követő szombat szabad, a negyedik pedig 8 órás munkanap. A bányászatban továbbra is ér­vényben marad az összes szabad szombat rendszere, amelyet a jassrzebiai­ megál­­lapodásinak megfelelően már ez év elejétől bevezettek. Miután a kormány képvi­selői és a „Szolidaritás” or­szágos­ egyeztető bizottságá­nak­­ megbízottai között egyet­értés jött létre a munkaidő csökkentésének alapelv­eiről, megállapodtak abban is, hogy akik a hivatalosan munkanappá nyilvánított ja­nuár 10-i, illetve a január 24-i szombaton nem jelen­tek meg munkahelyükön, ezeket a napokat februári szabad szombatokon ledol­gozhatják. A „Szolidaritás”-sal foly­tatott megbeszélések máso­dik témaköre a tömegtájé­koztatási­ eszközökben való véleménynyilvánítási lehető­ség volt. Egyebek között megállapodtak abban, hogy a „Szolidaritás” a jövőben or­szágos terjesztésű hetilapot adhat ki. Egy harmadik­ témakörben megállapodtak arról, hogy a kormány bizottságot küld Rzeszowba, az ottani sztrájk­­bizottsághoz, amely úgyne­vezett „Falusi Szolidaritás” bejegyzéséről­­ kíván tár­gyalni. 2 * OBT—MSZB-nyilatkozat Az Országos Béketanács és a Magyar Szolidaritási­ Bi­zottság mely felháborodással értesült az afrikai nemzeti kongresszus (ANC) maputói képviselete ellen a dél-afri­kai rohamosztag által elkö­­­­vetett bestiális agresszióról. Az ANC megalakulásától napjainkig rendkívül nehéz körülmények között, súlyos áldozatokat hozott harcosai­­­­nak ezrei áldozták életüket szabadságukért. A haladó emberiség mindig kegyesét­,­tel adózott a haladásért el­esett hősöknek, köztük a mostani agresszió során le­gyilkolt 9 AlSIC­ harcosnak. Az Országos Béketanács és a Magyar Szolidaritási Bi­zottság, a szocializmust épí­tő magyar társadalom együtt­érzését kifejezve, teljes szo­lidaritásáról biztosítja a dél­­­ afrikai nép igazságos küzdel­mét, a nemzetközi imperia­lizmus által támogatott ke­gyetlen, fehértelepes , uralom ellen. Követeljük a brutális támadások megszüntetését, a bűnösök felelősségre vonását. Román—jugoszláv megbeszélések BPRaWHtsT.­­• —Dr-­ -- Nicolae Ceausescunak, az RJszP­ főtitkárának,­­államel­nöknek meghívására, február 1-én és 2-án, baráti látoga­tást tesz Romániában Cvije­­tin Mijatovics, a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köz­társaság Államelnökségének el­nöke. áld:aile',ibrá’ce,'' á­ Ju­goszláv ,ifanji*turisták ’Szö­vetsége ,Központi Bizottsága Elnökségének tagja és Jo­­szip Vrhovec külü­gyminisz-­ ter —, jelentették be­­szom­baton reggel, a román fővá­rosban. Czentesen született 1881. január 31-én. * A falusi szegénység mélyéről jött: szülei nincstelen­­ földmun­kások voltak. Hat elemit végzett, majd — ahogyan ő maga­ írta — „napszámos­ként, pásztorként, majd cse­­lédi sorban” kereste kenye­rét. Tizenhárom-tizennégy évesen téglagyári munkás, majd kubikos. Mint ilyen ismerkedett meg az Állai­don ekkortájt terjedő szo­cialista eszmékkel. Tizenhat éves, korábban már­ „a vi­lágot megváltó szociálde­mokráciát” éltetve üdvözli a ceglédi földmunkáskong­resszust. A­­ századfordulóra szinte egész Magyarországot bejárta, majd Ausztriában és Németországban is kubi­­kolt.­ Vándorújáról hazatér­ve végérvényesen a szociál­demokrata párthoz csatlako­zott, mert­ — mint mon­dotta — „nincs­­ külön ag­­­­rárszocializmus, csak szoci- t­alizmus”. A­­ fiatal Szeder I pályáját Csizmadia Sándor,­­ a költő és szociáldemokra­­t­­a politikus, a­­szocialista földmunkásmozgalom­­egyik­­ első szervezője egyengette. Az ő közreműködésével ő lett, 1910-ben az egyik je­lentős vidéki pártszervezet­­­­nek, a miskolcinak a, titká­rra. Részben az ő tevékeny­sége eredményeként erős szociáldemokrata központ épült ki a városban és kör­nyékén. Szeder Ferenc egyike volt azoknak,­­ akik a Magyaror­szági Földmunkások Orszá­gos Szövetségének kifejlesz­tésén fáradoztak. Az 1918 októberi­­polgári demokra­tikus forradalom győzelme lehetőséget adott a ■’ nagy­arányú szervező munka ki­bontakoztatására. Ezt foly­tatta Szeder a Tanácsköz­társaság idején, is. Amikor 191­9 május elején az inter­venciós cseh-szlovák csapa­tok elfoglalták Miskolcot, az itt-tartózkodó Szeder Fe­rencet­ letartóztatták, majd bebörtönözték. A húszas évek­­elején a Földmunkás­­szövetség titkárának válasz­tották meg, majd ő lett a szövetség elnöke, és 1922- ben — egy időre — a párt­­vezetőségbe és a képviselő­házba is bekerült. A parla­­mentben éles hangon­­tá­­­­madta az ellenforradalmi' ) korAó Hvkátőtt-’o-ésy-h egy,*ke i VOK azoknak,­­ akik­ feltár-; ták ' az ' agrárproletáriátus kétségbeejtő helyzetét, 1922 júliusában a --parlamentben .— a nacionalista - demagó-* E cikket a Népszabadság 1981. január 31-i számából vet­tük át. (A szerk.) giával szembeszállva — a következőket mondotta: „Tessék itt a magyarságot erősíteni, tessék lehetővé tenni ennek a magyarság­nak, hogy földhöz jusson, tessék lehetővé tenni az ezer holdak feldarabolá­sát.” Arra törekedett, hogy továbbra is — bár­ a forra­dalmi irányzatoktól elhatá­rolódva — segítse az­ agrár­proletariátus körében vég­zett szociáldemokrata agitá­­ciót. Igyekezett megnyerni­­ a szociáldemokrata párt számára a kisbirtokos pa-­­ rasztságot is, a gazdasági válság idősza­,z o­kában jelentősen meg-­ nőtt Szeder Ferenc politikai­ szerepe és befolyása. Az­ ag­rárprogram-bizottság elnö­keként fontos szerepe volt a korszak egyik legfigye­­lemremm­éltóbb demokratikus dokumentumának, az MSZPP 1930-as agrárprog­ramjának kidolgozásában. A program mindenekelőtt a 200 holdon felüli nagybirto­kok felosztását követelte. Szeder az 1930-as kong­resszuson ismét tagja lett a pártvezetőségnek, s e funk­ciójában meg is maradt 1948 tavaszáig. Az iránta megnövekedett bizalmat tükrözte, hogy 1931-ben Hódmezővásárhely ország­gyűlési képviselőjének vá­lasztotta. Szedernek része volt abban, hogy, a válság éveiben — 1931—1932-ben — a falun megnőtt a,. párt befolyása. A két­­világhábo­rú között az MSZDP-nek ez időben volt a legtöbb vi­déki szervezete. Szeder,­ Fe­renc jól ismerte a ’ falu gondjait s mivel jó szónok volt, tudott a szegénypa­rasztok nyelvén beszélni. Mindehhez járult, olvasott­sága, egyszerűsége, szerény­sége, puritánsága. Amikor 1932-ben általános támadás indult a falusi szervezetek ellen, parlamenti interpel­lációiban, a belügyminisz­terhez vezetett küldöttségek* élén, az Országos Mezőgaz­dasági Kamarában. ’ —­­amelynek tagja volt gyűléseken­­, és­­ a sajtóban Skót emelt a Szervezetek és a ’ paraszti ,érdekek védel­mében,­ ’tiltakozott­ az' ismét erősödő terror és az 'üldö­zések ellen. A harmincas' évek köze­pén és végén azok közé a' szociáldemokrata , vezetők közé tartozott, akik látták a nivien­tasizmus novetvo be­­folyását, a nyilasmozgalom erősödésének veszélyeit, és igyekeztek erre a szervezett dolgozók figyelmét is fel­hívni. 1936-tól, mint­­ a párt vidéki titkára, igyekezett a fasiszta csoportok naciona­­lista-szociális demagógiáját leleplezni, és befolyásukat visszaszorítani. Ugyanakkor — a párt legalitását féltve — elutasította az együttmű­ködést a kommunistákkal, s ezáltal a népfrontpolitikát is. * 1939—1940-ben, több té­nyező hatására, tovább erő­södik antikommunista beál­lítottsága. A függetlenségi mozgalomtól elhatárolja magát. Ez a magatartása te­szi alkalmassá arra, hogy 1942 nyarán, amikor a Kál­­lay-kormány a kommunis­ták tömeges letartóztatásá­val szétzúzza a függetlensé­gi mozgalmat, a párt jobb­oldali vezetése — a balol­dali Szakasits Árpád levál­tása után — őt bízza meg a szociáldemokrata párt főtitkári teendőinek ellátá­sával. F­ tisztséget 1945 nya­ráig töltötte be. Az 1942 de­cemberében megtartott pártkongresszuson a vezetés legfőbb feladatának a „ki­várást”, a párt átmentését tekinti ,,jobb időkre”. En­nek megfelelően 1943-ban a háborúból való kiútkeresést és a demokratikus­­kibonta­kozást csak a nyugati pol­’ gári demokráciák irányai­ba tudja elképzelni. Az or­szág német megszállása­ után visszavonul a politiká­tól. Nem hajlandó­­ részt venni a Magyar Front mun­kájában, a kommunista-szo­ciáldemokrata egységmegál­lapodást is elutasítja. Tolna megye? részetes»' * Iyéről 1945 január vé­gén jelentkezik a pártjában munkára. Tudomásul veszi a kommunistákkal való együttműködés tényét, a földreform kérdésében pe­dig fellép pártjában azok ellen, akik ellenzik a végre­hajtás radikális megoldását. 1946-ban, mint az­ agrárpo­litikai bizottság vezetőjének ismét jelentős szerepe van a párt távlati agrárprog­ramjának elkészítés­ében, amely a kisparaszti magán­tulajdon védelmét és a szö­vetkezeti mozgalom kifej­lesztését tekinti központi feladatnak. Amíg közvetlen szakterületén ténykedése “hasznos, az országos párt­harcokban ismét előtérbe , kerülnek negatív vonásai. Igaz, nem vállalta a kom­munistákkal való nyílt ösz­­szeüt­közést, igyekezett hát­térben maradni. Az „önálló szociáldemokrata politika” hívének­­ vallotta magát, amely, szerinte, alkalmat ad arra, hogy a párt maga döntsön arról, kivel akar együttműködni: a kommu­nistákkal avagy a kisgaz­dapárttal. 1946 végén nem foglal állást ugyan a Peyer­­memorandum kérdésében, amely lényegében a polgári demokráciát jelöli meg vég­célként, 1947-ben azonban már ő is élesen szembeke­rül pártja baloldalával, és „új politika” kidolgozásét követeli. Szembefordul a két munkáspárt 1948-a­s egyesülésével. 1948 márciu­­­­ában a szociáldemokratái párt kongresszusa Szedett Ferencet kizárja tagjai sor­sából. A törvénysértések idején,­ 1950-ben letartóztatták, a 1952. június 12-én a börtön­ben halt meg.­­­ ERÉNYI TIBOR— PINTÉR ISTVÁN MSZ­ VIP KB Párttörténeti Intézete Szeder Ferencről — születésének századik évfordulóján* Társadalom, közk­öeygs, művészet Tájegységünkön a dolgozó tömegek­nek, a társadalom legjobb erőinek művelődési, népművelő törekvései szép értéket mutatnak fel. A mu­tkás­­m­ozgalom­­ történelmi dokumentumai kö­zött gyakran találkozunk a munkához és a műveltséghez való jog közös követelé­sével az elnyomó' ,'osztályokkal­­ folytatott harcban. A nehéz körülmények között dolgozó paraszti tömegek soraiban is sokan voltak, akik a fáradságos n­ap után olvasókörökben, tanyai' iskolákban vagy éppen odahaza petróleumlámba mellett is­­megtalálták ’a 'betűkben visszaadott gon­dolatok értékét és szépségét. Tudják azt is, hogy a Horthy-korszakban a tájegy­ség szellemi munkásainak legjobbjai kö­zött sokan voltak, akik nemcsak „szívük­re vették a nép elmaradott műveltségé­nek­­„terhét"és gondját”, de tudásuk to­vábbadásával azt csökkenteni is igyekez­tek.­­ Közülük sokan éppen a­ néptömegek kulturális elmaradottságát vizsgálva, az fel­en­ küzdve jutottak el alapvető társa­dalmi igazságok felismeréséig, nevezete­sen addig, hogy a politikában, a gazda­ságban elnyomott tömegeket a kultúra önmagában képtelen felemelni. Népünk felszabadulásakor a műveltség „ezernyi fajta népbetegségével” együtt örököltük tehát azokat a pozitív erőfeszí­téseket is, amelyeket a Horthy-rendszer nem értékelt, sőt akadályozott, az új kö­rülmények azonban megnövelték e törek­vések társadalmi, erkölcsi értékét. A fel­­szabadulást'követő "évtizedben' 'nagy­ gaz­dasági, társadalmi átalakulás indult meg. A műveltség, a népnek a népről 'szóló ér­tékes művészet társadalmi rangja hatal­mas mértékben növekedett. Ennek elis­merése mellett,, azt sem felejthetjük el, hogy közben a nagy politika torzulásai a kultúrát ,és szűkebb­­tájegységünket­ is­­ érintették. Méltatlanul bűnhődtünk a „sze­gedi , gondolat”, miatt­ is, halott , ehhez a váróknak a földrajzi kapcsolódáson kívül herd’Volt tartalmi köze. ■•„­Ilyen­­előzmények­­után tájegységünkön a szocialista közművelődés- és művészet­­politika immár dinamikusan és kiegyen­súlyozottan az­ ötvenes évek végétől in­dult fejlődésnek. Ez a fejlődés, amely az­óta is jellemző, szerves kapcsolatban­­ és kölcsönhatásban gazdagodott azokkal a nagy társadalmi és gazdasági átalakulá­­­­sokkal, amelyek itt­ végbementek. A kul­túra együtt fejlődött a mezőgazdaság szo­cialista átszervezésével, a szövetkezeti­­mozgalom megerősödésével, a vidéki ipar­­telepítés eredményeként létszámban és szocialista arculatában egyaránt fejlődő munkássággal, „a tudományi, az oktatás, az egészségügy bővülésével, a szocialista de­mokrácia fejlődésével. ■ A történelmi visszatekintés nagymérték­­­­ben hozzájárul mind fejlődésünk­ eredmé­nyeinek­­méltó értékeléséhez, mind prob­lémáink okainak, a megoldási utak kere­sésének reális feltárásához. Ez mindany­­nyiunk számára fontos, de­ különös tekin­tettel indokolt­ az ifjúság nevelésében, hi­szen egy reális múlttudat nélkül a felnö­vekvő nemzedék nehezen tud a jelen és a jövő törekvéseihez eredményesen kap­csolódni. A múlt feltérképezése természetesen nem mentesít bennünket, sőt ösztönöz ar­ra, hogy mind sokoldalúbban foglalkoz­zunk­­jelenünk eredményeivel, megoldan­dó gondjainkkal, feladatainkkal. Fejlett szocialista társadalmunk építése során közgondolkodásunk mindinkább el­fogadja, hogy növekszik az ember té­nyező szerepe és jelentősége. A napi élet feladatai bizonyítják a „jót s jól, ebben áll a­ nagy titok” reformkori gondolatá­nak időtállóságát. A politika,, a társada­lom számára azonban az a­ fontos, hogy közösen kutassuk a „jót, s jót” titkának feltárását, és ismereteinket alkotóan al­kalmazzuk. Ennek során megkülönbözte­tett szerepet kap a munka, a közélet, a magánélet, és a kultúra kapcsolata. Ez megköveteli, hogy a munka vagy kultú­ra, a közélet vagy kultúra, a magánélet vagy kultúra helyett­: a munka és kultú­ra,­ a közélet és kultúra, a magánélet és kultúra­­egységét és kölcsönhatását képvi­sel­jük. Gazdasági előrehaladásunkban gyors ütemben növekszik a szellemi tőkeberuhá­zások hasznosításának aránya. A század­­fordulón a gazdasági fejlődés néhány szá­zaléka teremtődött szellemi beruházásból, döntő többsége az anyagi beruházás ered­ménye volt. Mostanára nemzeti vagyo­nunk harmadát, felét a szellemi értékek és fejlődésünk ilyen arányát a szellemi értékekkel való gazdálkodás hatékonysága adják. A munkaerő-gazdálkodás mennyi­­­ségi tényezői mellett megnövekszik a mi­nőségi­ oldal szerepe. Százezer és millió forintokat jelenthet pozitív vagy negatív értelemben az a­ tény, hogy a munkaerő menynyire felkészült az új technika és technológia követelményeinek alkalmazá­sára. Ma már­ a műveltség nemcsak kö­vetkezménye a termelés elvárásainak, ha­nem előfeltétele is e fejlődésnek. Mind­ez­­ parancsolóan írja elő a szocialista munkakultúra sokoldalú feltárását, köz­­gondolkodássá formálását. De sokoldalú az összefüggés a szocialista demokrácia gyakorlata és az állampolgári műveltség között is. A mit, miért, ho­gyan? kérdésére csak a műveltség és a társadalmi tapasztalat egysége alapján tu­dunk reálisan válaszolni. De az emberi magánéletnek is sok kulturális tényezője van. Sok múlik rajtunk, műveltségünkön, hogy az egészséges életmód mennyire, vá­lik általánossá, • mennyire tudjuk elháríta­ni azt a veszélyt, hogy leküzdve a nyo­mor betegségét, ránk törhetnek a jólét nyomorúságai. Közművelődési munkánkban: évtizedek óta növekszik a szabadidő-problematika jelenléte. A szabad­idő növekedése szer­ves eleme társadalmi előrehaladásunknak. Mégis, figyelnünk kell arra, nehogy :köz­gondolkodásunkban, életmód-szemléletünk­ben a szabad idő ..önálló’’ életet éljen. A polgári szabadidő-szemléletnek, e törekvés fontos sajátja. Bizonyos problémákra ná­lunk is fel kell figyelni. Fia megnéznénk, hogy az elmúlt két évtizedben hány könyv, tanulmány, cikk foglalkozott a szabad idővel és mennyi a munkaidővel, akkor valószínű, az arány erősen elto­lódna az előző javára. A jelenben pedig úgy tapasztaljuk, hogy a munkaidő kul­turált hasznosítása sem kisebb gond, mint a szabad idő kulturált eltöltése. Vagyis: a jövőben sokoldalúbban kell fog­lalkoznunk a munkaidő és a szabad idő kulturált hasznosításának összefüggései­vel, természetesen a sajátosságokat is fi­gyelembe véve. A máig érvényes marxi megfogalmazás szerint a szabad idő pihe­nőidő és a magasabb tevékenységre való idő. Ennek szellemében kell megtalálnunk a szabad időben a művelődésre, a tested­zésre, a szórakozásra, a pihenésre fordí­tott idő helyes arányát, az emberi erőmeg­­valós­ulást szolgáló tartalmát. Mindez tár­sadalmi törekvés, de megkülönböztetetten fontos ifjúságunk nevelésében. Az oktatás és a közművelődés mainál szervesebb tartalmi egymásra épülésében arra kel­l törekedni, hogy a műveltség ne a jólla­kottság, hanem az éhség érzetét teremtse. Ezzel szolgálhatjuk a permanens művelő­dést, az önművelést társadalmi méretek­ben. • A cikk a szerzőnek a megyei pártbizottság 1980. október 14-i ülésén elhangzó" referátuma alapján "készült! Megkoszorúzták Szántó Béla sírját Szombaton, Ba­­ját, születésének . Sándor, a M­KB I­dapesten a Mező 100. évfordulója tagjai koszorúztak­;­­ Imre úti temető alkalmából, a tiszteletadáson a munkásmozgalmi A magyar és a sírt megkoszorúz­­panteonjában nemzetközi komé­ták a család­tag­megkoszorúzták munista mozgalom fái, harcostársak, Szántó Bélának, 1951-ben elhunyt tisztelők is.­ a Kommunisták kimagasló alakja- ‘Ugyancsak szám. Magyarországi­nak életútja előtt Katon idegemléke- Pártja alapító tag, tisztelegve a Mó­­zest tartottak Zug­­jának, egyik első gyár Szocialista lábán, ahol meg­­titkárának, a Ma- Munkáspárt Köz­ reszorúzták Szon­gvai Tanácsköz­­ponti Bizottsága a letritkább­ társaság hadügyi hevében Nemes-­ elhelyezett emlék- s népbiztosának sír- Dezső és Lakos tábláját. VASÁRNAP, 1981. FEBRUÁR 1.

Next