Csongrád Megyei Hírlap, 1987. május (44. évfolyam, 102-126. szám)

1987-05-01 / 102. szám

Iráni botrány Vádemelés Megtörtént, az első hivata­los vádemelés az Irán-kont­­ra botrány ügyében, s ez mindjárt szenzációs fordula­tot hozott. Carl „Spitz” Channel, aki konzervatív mozgalmak, így a nicaraguai ellenforradalmárok javára gyűjtött hatalmas pénzössze­geket, a bíróság előtt Oliver North alezredest, a Nemzet­­biztonsági Tanács volt mun­katársát nevezte meg bűn­társaként. Channel ellen egyelőre amiatt emeltek vá­dat, hogy a kontrák javára összegyűjtött pénzösszegek­ről az adományozók előtt azt állította: az összeget „jóté­kony célú adományként” le lehet számítani az adóalap­ból. Ugyanakkor ez nem igaz, s ezzel súlyosan meg­károsította az adóhatóságo­kat. Az is kiderült, hogy az összegeket az akkor érvé­nyes rendelkezések ellenére az ellenforradalmárok fel­fegyverzésére fordították. Channelnek North továb­bította a kontrák pénzzel kapcsolatos igényeit. A hiva­tásos pénzgyűjtő ekkor fel­kereste a jómódú adomá­nyozókat és nagyobb össze­geket szerzett tőlük az ellen­forradalmárok segélyezésére. 2 Világszerte: majális Világszerte hagyományosan a városok legszebb útvonalai és terei szolgálnak a május 1-jei felvonulások és nagygyűlé­sek színhelyéül, persze, csak ott, ahol engedélyezik a dolgozók seregszemléjét. Moszkvában természetesen a Vörös té­ren tartják a felvonulást, s a hagyomá­nyok szerint pontban 10-kor kezdődik a központi ünnepség. A felvonulás után a főváros nagyobb parkjaiban igazi nép­ünnepélyek zajlanak, este fényárban úszik a város. Szófiában a Dimítrov­­mauzóleum mellvédjéről köszöntik a párt- és állami vezetők a felvonuló dol­gozókat. Hanoiban számtalan körzetben tartanak karnevált és utcabált. A mun­ka ünnepét Vietnamban egyébként ösz­­szevonják a dél-vietnami felszabadulás, április 30. megünneplésével. Szintén többnapos a munkaszünet Jugoszláviá­ban, tavaly négy napig tartott az ün­nep. Pekingben és Bukarestben nincs központi felvonulás, de különböző ün­nepségeket tartanak. Prágában a festői Letna-síkon gyűlnek össze a felvonulók, akik ott meghallgatják az ünnepi beszé­det, majd a parkokban folytatódik J. majális. Japánban több százezren is el­férnek abban a parkban, ahol a szak­­szervezeti főtanács vezetői mondanak beszédet. Belgiumban a legnépesebb munkáskörzetekben, például a Limburg - szénmedencében vannak a legnagyobb gyűlések. Franciaországban külön-külön ünnepelnek a három szakszervezeti köz­ponthoz tartozó dolgozók. A francia ma­jálist évről évre színesebbé és harcosab­bá teszik a bevándorlók menetei. Az Egyesült Államokban, Chicagóban, mindig külön jelentősége van a munka ünnepén tartott felvonulásoknak, hiszen az ottani, 1886-os véres események em­lékére hirdette meg a II. Internacionálé 1890-ben a munkásosztály nemzetközi szolidaritásának ünnepét. Befejeződtek a magyar-osztrák tárgyalások A hivatalos látogatáson Ausztriában tartózkodó Vár­­konyi Péter külügyminiszter csütörtökön reggel találko­zott Peter Jankovitsch-csal, az Osztrák Szocialista Párt külügyi szóvivőjével. Vár­­konyi Péter ezt követően nyilatkozott az osztrák sajtó, a rádió és a televízió képvi­selőinek. Miközben az osztrák tájé­koztatás érdeklődésének kö­zéppontjában ezekben a na­pokban a Kurt Waldheim államfővel szemben hozott amerikai intézkedés áll, élénk visszhang kísérte a magyar külügyminiszter lá­togatását is. A csütörtöki la­pok beszámoltak a látogatás eseményeiről, kiemelve, hogy a vendég és házigazdái egy­behangzóan példásnak ítél­ték meg a sokrétű magyar­­osztrák együttműködést. A jelentések hírt adtak a két magyar—osztrák egyezmény aláírásáról, elismerően mél­tatva azt a­ tényt, hogy rövid idő alatt született meg a nukleáris létesítményekkel kapcsolatban felmerülő kér­déseket szabályozó, igen szé­les­­ körű megállapodás. Várkonyi Péter délután lá­togatást tett a Collegium Hungaricumban, ahol az osztrák—magyar egyesület (OME) is működik, s ott ta­lálkozott Fritz Marsch-sal, az OME elnökével, az SPÖ központi titkárával. Várko­nyi Péter ezután „Az euró­pai biztonsági és együttmű­ködési folyamat magyar szemszögből” címmel tartott előadást a bécsi diplomáciai akadémián. A magyar kül­ügyminiszter látogatását be­fejezve csütörtökön este visszautazott Budapestre. Megalakult az új finn kormány Mauno Koivisto köztársa­sági elnök csütörtökön beik­tatta hivatalába Finnország új kormányát. A négypárti kormánykoalíció a márciusi parlamenti választások győz­tese, a Nemzeti Koalíciós Párt és egy parlamenti hely elvesztésével magának vere­séget elkönyvelő, ám még mindig az ország legnagyobb politikai erejének számító szociáldemokraták új szövet­ségére épül, melyet a finn kormányokban már hagyo­mányosan részt vevő Svéd Néppárt, valamint a Finn Falusi Párt egészíti ki. A miniszteri tárcák legnagyobb része a szociáldemokrata és a koalíciós párt között ősz­­lik meg. A 18 tagú kabinet­ben nyolc szociáldemokrata, hét koalíciós párti, két svéd néppárti és egy falusi párti politikus foglal helyet. Az új kormányfő Harri Holkeri, a Finn Bank igaz­gatója, a Koalíciós Párt egy­kori elnöke lett. Miniszterelnök-helyettes, külügyminiszter Kalevi Sor­sa, a Finn Szociáldemokrata Párt elnöke,­az előző kor­mány miniszterelnöke lett. A koalíciós párt elnöke, Ilkka Suominen a kereske­delem és iparügyi tárca; Christoffer Taxell, a­ Svéd Néppárt elnöke az oktatási; Pekka Vennamo, a Falusi Párt elnöke a közlekedési tárca birtokosa. Az új kor­mány a 200 fős parlament­ben 131 fős többséggel ren­delkezik. ­yy­­ indokolhatja, hogy­­ " Washington látszó­lag még nyugat-európai szövetségeseivel is vállal­ja a vitát, de kiáll az amerikai—szovjet megál­lapodás tervezete mellett? A legilletékesebb, az Egyesült Államok elnöke a­­napokban úgy nyilatko­zott, hogy a készülő ame­rikai-szovjet megállapo­dás nyélbeütése kormány­zatának legfontosabb cél­kitűzései közé tartozik. Kijelentette, hogy az USA a közepes és a rövidebb hatótávolságú , nukleáris eszközök terén „globális egyensúlyt” akar elérni. Kívánatosnak tartaná, ha az összes közepes ható­­távolságú rakétát felszá­molnák, de belemegy ab­ba, hogy egyelőre száz­­száz robbanótöl­tetet meg­tartsanak. Az elnök — wa­shingtoni megfigyelők egybehangzó véleménye szerint — lényegében fi­gyelmen kívül hagyta jó néhány politikusa és a ka­tonai tanácsadója kifogá­sait, ellenvéleményét. Reagan Nyugat-Európá­­hoz is fordult, ahol több szövetségese azt veti sze­mére, hogy ha „Európa nukleáris fegyverek nélkül maradna, akkor az ameri­kai atomernyő híján a nyugat-európai országok védtelenekké válnának .. .” A Fehér Ház ura emlé­keztetett arra, hogy nem­csak nukleáris töltetű ra­kéták léteznek, s még­­ a­­közepes és rövidebb ható­távolságú nukleáris esz­közökről történő megegye­zés után is több ezer nuk­leáris fegyvert hagyna a kontinens nyugati felén (és partjai közelében!) az USA. A gorbacsovi diplomá­­c*­cia rendkívüli rugal­massága, a rengeteg, fan­táziadús javaslat látható­lag máris politikai és pro­pagandaeredményekre ve­zet. A nyugati közvéle­mény az óceánon innen és túl döntő többséggel a megegyezésre szavaz. Csak a fegyverkezésben tényle­gesen érdekeltek emelnek szót a megállapodási szán­dék ellen. A szovjet—amerikai megállapodás tervezete a reykjavíki Gorbacsov— Reagan csúcstalálkozó so­rán, illetve Schultz kül­ügyminiszter­­ legutóbbi tárgyalásai nyomán kiala­kult elvi megegyezésen alapul. Amit a Szovjet­unió javasol, az kompro­misszumos jellegű. Figye­lembe veszi az előző ame­rikai javaslatok egyes elemeit, így például kü­lönbséget tesz a hadrend­be állított, illetve még nem telepített rakéták kö­zött, emellett pedig a már­cius 4-én előterjesztett amerikai tervezetnek az ellenőrzéssel kapcsolatos igényei iránt is több meg­értést tanúsít a szovjet diplomácia. Itt lehet per­sze megjegyezni azt, hogy az ellenőrzés kérdéscso­portja volt minden eddigi leszerelési és fegyverzet­korlátozási tárgyalás leg­kényesebb területe. Hiszen arról van szó, hogy a má­sik fél ellenőreinek lehe­tőséget kell adni: a fegy­vergyárakban éppúgy, , mint a támaszpontokon, nézhessenek körül... Nem­csak a technikai lebonyo­lítás lehet szokatlan és körülményes, hanem bizo­nyos lélektani akadályozó tényezőket is le kell küz­deni ! Különben Genfben az egyik szovjet—amerikai tárgyalócsoport éppen az ellenőrzés kérdéseit vitat­ja meg, hol és hány hely­színi ellenőrző helyet je­löljenek ki, hogyan foly­jék az ellenőrzés és így tovább. A szovjet tárgya­lócsoport élére éppen most állították Vlagyimir Med­­vegyev vezérőrnagyot, akit az ellenőrzés kérdései ré­gi szakértőjeként tartanak számon v­issza­térve az alapkér­­­­désre: jelentkezik-e megegyezési készség Wa­shingtonban, s ha igen, miért? Alighanem arra lehet alapozni az igenlő választ, hogy a fegyverke­zés terheit most már az USA sem bírja! Illetve azt nem bírja, hogy egyszerre folytasson erőfeszítéseket a rakétafegyverkezésre, a hagyományos fegyverzet fejlesztésére és így tovább. Feltehető, hogy az ame­rikai kormányzat szelek­tálni, válogatni akar, s most már hajlandó példá­ul a közepes és rövidebb hatótávolságú rakétafegy­verkezésről lemondani. Éppen más erőfeszítések kedvéért... Viszont az bizonyos, hogy a leszere­lés és fegyverzetkorláto­zás kérdéskomplexumá­ban még egy részmegálla­podás is jelentős! Megéri, ha „csak” az úgynevezett „eurorakéták” dolgában jön is létre megegyezés! Van természetesen az amerikai szándékoknak sok egyéb motívuma is, kezdve a Ronald Reagan személyes becsvágyától, hogy tudniillik „a béke elnöke” címkével kerüljön be az amerikai történe­lemkönyvekbe, egészen ad­dig, hogy növekszik világ­szerte és Amerika-szerte a tiltakozás az USA diktál­ta féktelen fegyverkezési hajsza ellen. Az amerikai egyházak is csatlakoznak Külpolitikai kommentárunk A rövid hét , a különböző tőmozgal­­mak akcióiho­z döntő itt az, hogy­ a katonai kiok 250- 300 milliárd típos tér­né az USA a költség­­vetésére egy nagyobb súllyal nehéz Évente vagy 150 írdos a költségvetési vít, amit államkölcsönkiyek ki­adásával, vág ki tud­ja? — a balés mű­ködtetésével­­ a kor­mányzat. A­z min­­denképp rryl­: a többi valuta­­jenhez vagy márkák viszonyí­­tott értéke e­sökken. Az amerikai­ság mu­tatói is nyugító mó­don alakulnak sajtó egyre többet lemara­dásról a tec­ai ver­senyben! (Nime ja­pán miniszter láto­gatása során­­ arról van szó, hogy lehetne enyhíteni az az viszá­lyon, amit a csúcs­­technológia be, és az emiatt elható wa­shingtoni pianista intézkedések a.) Az óceánok fia, le­­­gyen az atlanti­vá­gy a Cs óceán, mind többen ki­hi­szik, vagy tt, hogy háború nem !Akkor miért fegyver! S ha nem szükséges fölös­leges a fegyver haj­szában részt­­akkor legfőbb ideje nezés­­sel annak vég­ezni! PALFREF Az MSZMP Központi Bizottságának május elsejei jelszavaiból: Éljen és gyarapodjon szeretett hazánk, a Magyar Népköztársaság! Szovjet vélemény a bécsi utótalálkozóról A tavaly novemberben kezdődött találkozó eddigi fordulóit értékelve a szovjet diplomata rámutat: a for­dulók eredményei tükrözik, hogy az európaiak érdekel­tek a helsinki folyamat to­vábbvitelében. A konferen­cia egyetlen felszólalója sem kérdőjelezte meg ennek jelentőségét, s még az Egye­sült Államok sem lép fel nyíltan a helsinki­ záróok­mány ellen, noha — enyhén szólva — nem tanúsít iránta lelkesedést. A bécsi utótalál­kozón eddig 140 javaslatot terjesztettek elő, amelyek kiterjednek a záróokmány valamennyi tételére. Érle­lődnek a feltételek ahhoz, hogy az európai biztonság és együttműködés ügye új len­dületet és dimenziókat kap­jon. Kezdenek kialakulni a gazdasági, a humanitárius és az egyéb irányú együttmű­ködés fejlesztésének széle­sebb távlatai. Az ösztönzés e tekintetben is Európa szo­cialista részéből indul ki, s a szovjet átalakítási politika ugyancsak előmozdítja az előrehaladást. A kérdés most az, hogy az európai államok képesek lesznek-e kihasz­nálni a helsinki folyamat gazdagításának új lehetősé­geit, vagy ezek megvalósítat­lanul maradnak. Az utóbbi eshetőség sincs kizárva, amennyiben a nyu­gati partnerek nem változ­tatják meg eddigi politikai gondolkodásmódjukat — ír­ja Jurij Kasler, majd a bé­csi tárgyalások néhány erre utaló jelére hívja fel a fi­gyelmet. Noha a szocialista országok több tucat javasla­tot nyújtottak be az európai biztonság erősítéséről, töb­bek között a stockholmi kon­ferencia folytatásáról, a Nyugat e témakörben egyet­len indítvánnyal sem jelent­kezett. Az Egyesült Államok és néhány szövetségese a bé­csi találkozón igyekszik mellőzni a biztonság és le­szerelés ügyeit. A NATO mindeddig nem adott vá­laszt a Varsói Szerződés tag­államainak tavalyi budapes­ti felhívására, amely azt javasolta, hogy a 90-es évek elejére csökkentsék 25 szá­zalékkal a két európai kato­nai-politikai szövetség had­erejét és hagyományos fegy­verzetét. A genfi tárgyalásokon azt bizonygatják, hogy az Egye­sült Államok és NATO- partnerei nem vállalhatják A bécsi utókonferencia ed­digi menete is bizonyítja, hogy a Szovjetunió­ és a töb­bi szocialista ország által kezdeményezett helsinki fo­lyamat az európai és a világ­politika elválaszthatatlan részévé és kedvező tényező­jévé vált — állapítja meg a Pravda csütörtöki számában Jurij Kaslev, a tanácskozá­son részt vevő szovjet kül­döttség vezetője. Cikke abból az alkalomból jelent meg, hogy május 5-én az osztrák fővárosban a helsinki záró­okmányt aláíró 35 állam képviselői megkezdik a kon­ferencia harmadik szaka­szát, az európai rakéták felszá­molását a Varsói Szerződés szervezetének hagyományos katonai erőben mutatkozó „fölénye” miatt. Bécsben vi­szont­­ nem bocsátkoznak tárgyalásokba e hagyomá­nyos erőről. De még ha fel­tételezzük is ilyen fölény lé­tezését, vajon a közepes ha­tótávolságú és hadműveleti­harcászati rakéták felszámo­lása, valamint a hagyomá­nyos fegyverzetnek a had­színtér­ nukleáris eszközöket is magában foglaló csökken­tése — mint azt a Szovjet­unió javasolja — nem mér­sékelné-e a katonai szem­benállást, és nem növelné-e a biztonságot Európában? Hasonló a helyzet egy má­sik, megnövekedett fontossá­gú területen, az emberi jo­gok és a humanitárius kap­csolatok terén. Nem titok, hogy ez a kérdéskör sok éven át ellennék forrása volt a kelet-nugati viszonyban, de a szovetunióbeli átalakí­tás és emokratizálás új helyzetet­eremtett. A Szov­jetunió bécsi találkozón ja­vaslatot ír arra, hogy hív­janak ösze Moszkvában konferenct, amelyen meg-­ tárgyalhatók a helsinki fo­lyamatba részt vevő orszá­gok hormitárius ügyekben, való gyüttműködésének kérdéseit széles összefüg­gésben a emberi jogokkal, ezen bel az állampolgári, politikai, gazdasági-szociális és kultális jogokkal. És mi volt válasz? Először meglepett majd ideges­ség, alkotási kísérletek, próbálkozók különféle kö­­vetelésekámasztására. Eb­­ban is ignyilvánul az új gondolsogmód hiánya, az attól valfélelem, hogy a Nyugat­­ „ütőkártyáját” elveszíti. Az idő azonban mégis változnak Nyugat-Európá­­ban —­­ csak lassan és bátortala­n­ már érvé­nyesülni jd az új szemlé­letmód i Európa és a világ ügyeire vatkozóan. Bécs­ben mind szocialista, mind a kapitali országok egész sor fonto javaslatot tettek a i gazsági-kereskedelmi, műszaki-ormányos és kör­nyezetvédő együttműkö­dés fejlés­ére. Ami az em­beri jogot és a humanitá­rius kapatokat illeti, az ebben a tóban benyújtott nagy százjavaslat — nem számítva el maximalista, m megvalósítatlan NATO- indítvány« — alapul szolgálhatalánosan elfo­gadható­­állapodásokhoz — írja ki, majd hangsú­lyozza: a­mi találkozó a megállapo­k kidolgozá­sának, azzegező okmány elkészítése felelősségtel­jes szakra lép. Ezért különösen vntás, hogy a nyugati se közeledjenek a szocialis országai által tanúsított gondolkodás­­módhoz. és közeledés nél­kül nehezeptelhető el a jövő Eurój­a béke és az együttműls­­Európája. PÉNTEK, Sajus­­.

Next