Csongrád Megyei Hírlap, 1988. április (45. évfolyam, 78-102. szám)

1988-04-01 / 78. szám

2 kommentárunk Történelmi esély H­elyzetelemzés és a kivezető utak megjelölése, mélyreható értékelés a nemzetközi problémák széles köréről, és egyben a legégetőbbnek ítélt teendők, a valamennyi ország részéről megkívánt lépések áttekintése — így le­hetne summázni a Varsói Szerződés kül­ügyminisztereinek szófiai ülése után ki­adott közleményt, illetve a bizottság ta­nácskozása után közzétett felhívást. A dokumentumok nemcsak a leginkább előtérben levő katonai, fegyverkezési és leszerelési kérdésekben foglalnak állást, hanem az európai enyhülési folyamattól kezdve a regionális válságok ügyéig, szé­les ívű, mélyreható elemzést adnak a nemzetközi közvéleményt foglalkoztató témákról. Természetesen, a felvázolt javaslatok, indítványok jó része sem ismeretlen. A mögöttünk álló hónapok mégis annyi, s olyan jelentős eseményt hoztak (gondol­junk csak a decemberi washingtoni csúcstalálkozóra, és az ott megkötött ra­kétaszerződésre), hogy indokolttá vált a korábbi kezdeményezéseknek ilyen, szin­te szintézisnek tekinthető összefoglalása. A szófiai ülésen áttekintették a külügy­miniszterek tehát a korábban már meg­fogalmazott javaslatokat is, például a bécsi tárgyalások sikerre viteléről, a balkáni együttműködésről, a leszerelési szerződések ratifikálásáról, valamint új fegyverkategóriákra kiterjesztéséről. Is­mét felmerült annak gondolata, hogy a két szembenálló katonai tömb fagyassza be néhány évre költségvetését — ez esetleg alapot adhatna a hosszabb távú csökkentéshez is. K­onstruktív, körültekintő hangvétel, földrészünk és az egész világ sor­sáért, békéjéért és biztonságáért viselt felelősség jellemezte a szófiai ta­nácskozást és a két elfogadott dokumen­tumot. Az elmúlt hónapok eseményei, a két nagyhatalom közti viszonylagos kö­zeledés, a fegyverzetkorlátozási megbe­szélések részleges sikerei alapul szolgál­hatnak a korábbinál nagyobb derűlátás­hoz. A VSZ tagállamai egyfajta történel­mi esélyt látnak a most kialakult hely­zetben, arra szólítják fel a NATO-tago­­kat — s persze, valamennyi európai or­szágot —, hogy éljenek ezzel az eséllyel. Az eddigi szerződéseket a realitás je­gyében sikerült elérni, és ez a hozzáál­lás tenné lehetővé a folytatást. A lényeg ugyanis — mutat rá a többi között a külügyminiszterek ülésén elfogadott fel­hívás — az erőfeszítések folytatása, a leszerelési folyamatok állandóvá és visszafordíthatatlanná tétele. Ez jelent­hetné igazán az előttünk álló történelmi esélyek kihasználását. (s. m.) Sevardnadze-interjú az afganisztáni helyzetről Mint szavaiból kitűnik, a „genfi dokumentumok” három szerződéstervezetet jelentenek, amelyeket az afgán és a pakisztáni­­kor­­mány között az ENSZ-főtit­­kár megbízottjának közvetí­tésével folyó tárgyalásokon dolgoztak ki Genfben 1982 júniusa óta. Az első: két­oldalú megegyezés az orszá­gaik közötti viszony elvei­ről, így a be nem avatko­zásról és az intervenció­ról történő lemondásról. A­­ második: nyilatkozat a Szovjetunió és az Egyesült Államok részéről biztosí­tandó nemzetközi garanci­ákról. A harmadik: kétol­dalú megállapodás a mene­kültek önkéntes hazatérésé­ről. A „kapcsolatok do­ku­­m­entumával” és az „értel­mezésről szóló memoran­dummal” (ez az ellenőrzés­hez stb. kapcsolódó techni­kai kérdéseket szabályozza) együtt ezek képezik az úgy­nevezett genfi csomagot. Eduard Sevardnadze rá­mutat: „Az Afganisztán és Pa­kisztán közötti megegyezé­sek mindegyike a klasszikus nemzetközi megállapodá­sok jellegét viseli, amelyek­ben a felek egyenjogú, szu­verén személyekként jelen­nek meg, és minden köte­lezettség a kölcsönösségre alapozódik.” Továbbá: „Az afgán—pakisztáni tárgya­lások jelenlegi fordulója előtt mindezek a szerződés­­tervezetek már egyeztetve voltak. Mindössze a­­kap­csolatok dokumentumában’ üresen hagyott helyekre kellett bevenni a szovjet csapatok kivonásának idő­tartamát, amely minden fél számára elfogadható. A tár­gyalási forduló elején ez is megtörtént, 9 hónapban ál­lapodtak meg. Ezek után már csak egyetlen kérdés várt egyeztetésre, az álta­lános pontok egyikében említett ,nemzetközileg el­ismert határok­ kérdése. A tárgyalási forduló elején magától értetődőnek tűnt — ennek megvolt a komoly alapja —, hogy ezt a for­mulát illetően is létrejön a kompromisszum. A pakisz­táni fél azonban most en­nek a megoldását az egész rendezés akadályává vál­toztatta.” Gyakorlatilag arról van, szó — válik világossá Se­vardnadze interjújából —, hogy az angol gyarmatosí­tók által a múlt század vé­gén önkényesen meghúzott határvonal némely helyen tiszta afgán etnikumú (pas­­tu) területet szel ketté. „Iszlámábád azon kísérletei, hogy a számára kedvezőnek tűnő körülményeket fel­használva, egy hosszú idő óta megoldatlan problémát Hol tartanak a genfi afgán—pakisztáni tárgya­lások? Mire lehet számí­tani? Mik azok a „genfi dokumentumok”? — ezekre és hasonló, az af­ganisztáni rendezéssel kapcsolatos kérdésekre válaszol a Rabotnicseszko Delo csütörtöki számában megjelent interjújában Eduard Sevardnadze szov­jet külügyminiszter, most oldjon meg, csak si­kertelenek lehetnek, az af­ganisztáni rendezés össze­függésében pedig erkölcste­lenek is” — hangsúlyozza a szovjet külügyminiszter. — Jellemző, hogy a pakisztá­ni területen működő afgán fegyveres ellenzék, az úgy­nevezett hetek szövetsége sem támogatja a határ kér­désében elfoglalt pakisztá­ni álláspontot. Ráadásul Afganisztán eb­ben a kérdésben is konst­ruktív magatartást tanúsít: nem zárja ki külön diplo­máciai tárgyalások lebonyo­lítását a határproblémát il­letően. Az utóbbi időben az is bizonytalanná vált: az Egyesült Államok vállalja-e, hogy egyike legyen az af­gán—pakisztáni megegye­zésért garanciát vállaló ál­lamoknak. A bolgár lap ez­zel kapcsolatos kérdésére válaszolva Sevardnadze szólt arról, hogy e szerep vállalása teljesen azonos kötelezettségeket jelentene a Szovjetunió és az Egye­sült Államok számára. A kötelezettségek­­ között sze­repelne a mindenfajta be­avatkozásról való lemon­dás. Washington azonban kijelentette, hogy továbbra is segítséget nyújt az afga­nisztáni ellenzéknek. Azzal az amerikai javas­lattal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államok és a Szovjetunió — az állítóla­gos aszimmetriát megszün­tetendő — egyezzen meg „moratóriumban” az afga­nisztáni felek részére tör­ténő fegyverszállításokat il­letően, a szovjet külügymi­niszter egyebek között rá­mutatott: ez egyrészt csak a kabuli kormányt fosztaná meg a védelemhez szüksé­ges fegyverektől, mert a kormányellenes erőknek az Egyesült Államok csupán az egyik — jóllehet a legfon­tosabb — szállítója. Más­részt, a már egyeztetett do­kumentumok egyikében sem esik szó semmiféle, az amerikaiak által most em­legetett „moratóriumról” vagy „szimmetriáról”. Eduard Sevardnadze az Egyesült Államok nélkül is elképzelhetőnek tartja az afganisztáni rendezést, bár természetesen jobb szeret­né, ha Washington közre­működésével történne meg az. A szovjet külügyminisz­ter szerint Washington nél­kül a rendezés a követke­ző­képpen valósulhatna meg: Afganisztán és Pakisztán kétoldalú szerződéseket kötne, a „kapcsolatok do­kumentumát” pedig rajtuk kívül a Szovjetunió is alá­írná, minthogy abban a szovjet csapatok kivonásá­ról is szó van. De — s ez is hangsúlyt kap az interjú­ban — a Szovjetunió akkor is kivonja csapatait Afga­nisztánból, ha a genfi meg­állapodásokat végül is nem írják alá. „Politikai dönté­sünk a csap­atok kivonásá­ról változatlanul érvényes. Csak akkor nem többolda­lú megállap­odás alapján ténykedünk — s lényegük szerint a genfi dokumentu­mok ilyen­ többoldalú do­kumentumok —, hanem külön megállapodás alap­ján, amelyet Afganisztánnal dolgoznánk ki. Azt tesszük majd, ami az afgán kor­mánynak és nekünk is a legalkalmasabb lesz.” Végezetül a szovjet kül­ügyminiszter annak a re­ményének adott hangot, hogy „a pakisztáni vezetés jól végiggondol­ja nemzeti érdekeit, mielőtt végleg ne­met mondana . ..” Amerikai képviselőház Kontrasegély 48 millió dollár összegű se­gélyt szavazott meg a nicara­­guai kontrák számára az amerikai képviselőház. A két párt vezetői között létrejött megállapodás alapján a ja­vaslatot ezúttal nagy több­ség támogatta, mindössze hetven képviselő szavazott ellene. Az összegből 17,5 milliót fordítanak élelmisze­rekre, ruházatra és gyógy­szerekre, ugyanannyit a kontrák táborában levő sé­rült és beteg fiatalkorúak gyógyítására, tízmilliót vi­szont arra adnak, hogy az Amerikai Államok Szerve­zete megfelelő eszközökkel ellenőrizhesse a fegyverszü­netet. A fennmaradó két és fél millió az Egyesült Álla­mok nemzetközi fejlesztési szervezetének jut, a segélyek eljuttatására. Az új törvény semmiféle katonai segélyt sem irányoz elő. A demokrata párt veze­tése a republikánus vezetés­hez intézett levélben ígéretet tesz arra, hogy amennyiben a sandinisták és a kontrák között létrejött fegyverszü­net összeomlana, nem gátol­ja meg azt, hogy Reagan el­nök katonai segélyt is kérjen, de semmiféle ígéretet nem ad arra, hogy azt megsza­vazzák. Reagan eredetileg garanciát akart kapni arra, hogy ebben az esetben a ka­tonai segély folyósítása au­tomatikus lesz. Mint emlékezetes, a de­mokrata többség még febru­árban elutasította azt a se­gélytervet, amely katonai tá­mogatást is kilátásba helye­zett. A demokrata vezetés is egyetértett azonban humani­tárius segély folyósításával — az erre vonatkozó javasla­tot viszont a republikánusok utasították el, mert az nem felelt meg Reagan eredeti elképzeléseinek. Mivel a kontrák így teljesen ameri­kai támogatás nélkül marad­tak, a képviselőház eredeti döntésének megváltoztatásá­val hozzájárult a kompro­misszum eredményeként lét­rejött javaslat azonnali meg­tárgyalásához és elfogadásá­hoz. A demokrata vezetés le­szögezte azonban, hogy a se­gély célja nem a rendezési folyamat megnehezítése, a fegyverszünet felbontása, hanem éppen annak megszi­lárdítása és elősegítése. Űrfelügyelet Szovjet javaslat Genfben A Szovjetunió olyan nem­zetközi ellenőrzési rendszer létrehozását javasolja, amely megakadályozná, hogy bármiféle fegyvert te­lepíthessenek a világűrbe. Ezt az indítványt tartalmaz­za az a memorandum, ame­lyet a genfi leszerelési érte­kezleten terjesztett a szov­jet küldöttség a tanácskozás résztvevői elé. A Szovjetunió osztja azon országok véleményét, ame­lyek aggodalmuknak adtak hangot a fegyverkezési ver­senynek a világűrre való esetleges kiterjedése miatt. Éppen ezért a szovjet kül­döttség már 1987-ben java­solta: tegyenek lépéseket egy nemzetközi ellenőrzési rendszer létrehozására, melynek azt kellene figye­lemmel kísérnie, hogy a vi­lágűrbe juttatott objektumo­kon nincsenek-e fegyverek. A Szovjetunió véleménye szerint — olvasható a me­morandumban — e rendszer alapját az úgynevezett Nem­zetközi Űrfelügyelet alkotná. E testületnek az aláírók le­hetővé tennék, hogy meg­vizsgálhasson minden vi­lágűrbe küldendő berende­zést. A Szovjetunió ugyan­is úgy véli, hogy az objektumok ellenőrzé­sére a fellövés előtti helyszíni vizsgálat jelenti a legegyszerűbb és legha­tékonyabb módszert.­ A dokumentum meghatá­rozza, hogy a szovjet fél szerint mely eszközök mi­nősülnek fegyvernek, majd részletesen kifejti az ellen­őrzés javasolt szabályait, így például a tagállamok­nak időben értesíteniük kell az Űrfelügyeletet minden felbocsátás pontos időpont­járól, a hordozóeszköz típu­sáról, a tervezett pálya ada­tairól. Lehetővé kell tenni­ük az ellenőrző csoportok állandó jelenlétét az összes indítóhelyen, s az ellenőrzés a megállapodásba bevont vállalatokra, laboratóri­umokra és kísérleti közpon­tokra is kiterjedne. A tag­államok egyébként bármely — általuk tisztázatlannak minősített — helyzetről fel­világosítást kérhetnének az Űrfelügyelettől, s az az eset­leg eltitkolt indítások fel­derítésére rendkívüli hely­színi vizsgálatot is tarthat­na. A dokumentum leszöge­zi : az ellenőrzés pontos mód­ját, az Űrfelügyelet fel­építését és működési rend­szerét a későbbi tárgya­lásokon határoznák meg. Szentesen Magyar—szovjet barátsági nap Tegnap a délelőtti órákban Szentesre látogatott Mihail Mihajlovics Panov, a Szov­jet Kultúra és Tudomány Háza osztályvezetője a ma­gyar—szovjet barátsági nap alkalmából. A népfrontbi­zottságon Mihalik Hajnalka, a megyei népfrontbizottság munkatársa és Hering­ Fe­renc városi titkár fogadta a szovjet vendéget. Hering Fe­renc többek között szólt Szentes gazdasági-társadal­mi arculatáról, a mozgalmi munka időszerű kérdéseiről. Matkócsik Pál, a városi párt­­bizottság titkára tájékozta­tót adott a város és a kör­nyező települések politikai életéről, az MSZBT-tagcso­­portokban folyó tevékeny­ségről, valamint a párt-, a társadalmi és tömegszerveze­tek kapcsolatáról. A vendég­nek levetítették a Szentesről készült videofilmet. Mihail Mihajlovics Panov a házigazdák kíséretében felkereste a Pankotai Állami Gazdaság központját, ahol Geréby József igazgató be­szélt a gazdaság eredményei­ről, majd eszmecserét foly­tattak aktuális politikai kér­désekről. Megtekintették a „Nyíltság, átalakítás, gyorsí­tás a Szovjetunióban” című kiállítást. Tájékoztatta a vendég a dolgozókat a hazá­jában végbemenő folyama­tokról, köztük a társadalmi élet demokratizálásáról. A délutáni órákban a le­véltárral ismerkedett Mihail Mihajlovics Panov. Barta László igazgató röviden szólt az intézmény történetéről és a városban fellelhető szovjet emlékekről. Ezt követően megnézték a Csongrád me­gye, Szentes, levéltár című állandó kiállítást. A Szentes és Vidéke Áfész központjá­ban a szövetkezet tagjain kí­vül az MSZBT-tagcsoportok képviselőivel is találkozott a vendég. A baráti összejöve­telen Liborné Pataki Ilona, a szakszervezeti bizottság tit­kára mondott ünnepi beszé­det hazánk felszabadulásá­nak közelgő évfordulója al­kalmából. Ezután Mihail Mi­­hajlovics Panov tájékoztatta a jelenlevőket a Szovjetunió belpolitikai életéről. Az esti órákban a vendég visszauta­zott Budapestre. Feloldott árbejelentési kötelezettség (Folytatás az 1. oldalról.) egyre inkább egyezkednek jelentősebb vevőikkel, főleg azokkal, akik nagy tömeg­ben, ütemezetten vásárol­nak. Szikszay Béla ezután arról szólt, hogy az év első ne­gyedében az árnövekedés mértéke 18 százalékos volt a múlt év első negyedévéhez képest, amikor csak alig emelték az árakat. A mosta­ni árindexbe már beletartoz­nak a múlt év áprilisában, és júniusában végrehajtott tetemes emelések hatásai is. Külön kitért arra, hogy a nemzetközi piacon immár hónapok óta jelentős alap­­anyagár-növekedés tapasz­talható, nőtt a gyapjú, a bőr, a színesfém, a feketefém-ko­hászati cikkek, s különösen a műanyag alapanyagok ára. A A hazai termelők versenyké­pességének megőrzése érde­kében ezeket a tendenciákat figyelembe kell venni. Még akkor is, ha az áremelést nem is alkalmazzuk azonos mértékben, illetve ütemben. Fontos ugyanakkor, hogy amikor árcsökkenés követ­kezik be a világpiacon, az itthon is éreztesse hatását. Például tavaly a réz ára nőtt, ez rövidesen tükröző­dött a hazai termékeknél is, most viszont megfordult a helyzet, tehát néhány hónap múlva itthon is mérséklik az ilyen cikkek árát, így va­lósulhat meg a kétirányos árpolitika — fejezte be nyi­latkozatát az Országos Árhi­vatal elnöke. (MTI) Magyar napok az NDK-ban Az NDK-ban csütörtökön megkezdődött a széles körű kulturális, tudományos prog­ramokat felölelő magyar na­pok április közepéig tartó rendezvénysorozata. Az „első felvonás” a ber­lini köztársasági palotában zajlik, ahol magyar idegen­­forgalmi kiállítás és gazdag kulturális szórakoztató prog­ram várja az érdeklődőket. Április hatodikén kezdőd­nek a kulturális napok, amelynek berlini és vidéki pódiumokon zajló program­jaiban a Magyar Állami Operaház művészei, a Nem­zeti Színház társulata és a Kodály-kórus mellett még számos más neves magyar együttes és szólista lép fel. Április 10-éig naponta fo­lyamatosan gazdag program várja a köztársasági palotá­ba látogatókat. Tájékoztató a Csongrád megyében tartózkodó külföldi állampolgárok ügyeinek intézéséről Megyénkben az érintettek ideiglenes tartózkodási enge­délyt, vagy letelepedési en­gedélyt a megyei rendőr-fő­kapitányság igazgatásrendé­szeti osztályán kaphatnak (Szeged, Párizsi krt. 22—26., telefon 23-011). A már tar­tózkodási engedéllyel rendel­kezők munkavállalási enge­délyt Szeged város területé­re a Szeged Megyei Városi Tanács V. B. Hivatala Ügy­félszolgálati Irodájában kap­hatnak (Szeged, Széchenyi tér 11., telefon: 23-111), illet­ve a megye többi településé­re a Csongrád Megyei Tanács V. B. Munkaügyi Osztálya ad ki (Szeged, Rákóczi tér, te­lefon: 21-622). A munka­könyvek kiállításával Szege­den ugyancsak az ügyfélszol­gálati iroda, míg a többi te­lepülést érintően az érintett helyi tanácsok foglalkoznak. Az elhelyezkedéshez in­­­formációt és segítséget szük­ség esetén a Csongrád Me­gyei Munkaügyi Szolgáltató Iroda ad (Szeged, Bajcsy-Zs. u. 4., telefon: 22-890). Az iro­da kéri valamennyi munkál­tató jelzését, amely elhelyez­kedési és szálláslehetőséget tud biztosítani az érintettek­nek. Egyéb kérdésekben, külö­nösen segélyezés és szállás­igény esetén a helyi taná­csokhoz kell fordulni. A Vö­röskereszt Csongrád Megyei Vezetősége elkülönített számlájára lehetőség van be­fizetéseket teljesíteni, mely összeget a megyében felme­rülő igények kielégítésére használjuk fel. A számla száma: 289—901 718—346 (Magyar Vöröskereszt Csongrád Megyei Vezetősé­ge, Szeged, Lenin krt. 47. Pf. 151., telefon: 13-267). PÉNTEK, 1988. ÁPRILIS 1.

Next