Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1870 (Anul 3, Nr. 1-50)

1870-02-26 / nr. 16

Anul III. Prețul Abonamentului, în sat: Pe unu anu 14 lei noi , șese luni 7 „ „ trei , 3% „ Districte: Pe unu anu 16 lei noi, „ șese luni 8 „ „ „ trei „ 4 „ „ Austria și Germania: Pe șese luni 5 fiorini hârtie. SVaneia: Pe șese luni 16 franci. Roșia: Pe anu 25 franci sau 8 ruble. D JE IISSI APARE DE XDOXIE ORI DPB SEPTEMAISTA : JOIA ȘI DUMINICA. Redacțiunea și Administrațiunea: ixi local al Tipografiei Junimea. Fevruar. Mart.i | orem.orem. Fevruar. Martie. j _ _ orem, ipseim 22 6 Duminică. Alf. moas. din Eugenie. 6 23 5 36 26 10 Joi. Părintele Porfirie.C 6 10 5 45 23 7 Luni. PSr. Policarp. 6 22 5 37 27 11 Vineri. 1 Ie rocopie Decapolit. 6 14 5 45 24 8 Marți. 1 Aflarea cap. pr. loan. 6 20 5 39. 28 12 Sâmbătă. Cuviosul Vasilie. 6 13 5 47 25 9 Mercuri. Părintele Tarasie. 6 18 5 41 1 Mart 1 13 Duminică. I Cuv. Evdochie. 6 17 6 3 No. 16. .inunciiii: Rândul de 35 litere sau locul seu 15 bani: Inserțiuni și Reclame Rândul de 35 litere sau locuise» 1 leu nou Epistole nefrancate nu se primescu. Manuscriptele nepublicate se vor arde. Costul Abonamentului din țeară se priimeșce și in maree poștale. CAL £ . DAR II SI OPTEIUAOI. A . |Stil“ nou ? 10 “• I Patronul * N e i. Xt ||| |Stilu “ou| * * • *• l| Patronul <Ji Ioi. j ^ Sciri din intru. București 19 Feb. D. Gr. Balșu președintele Camerei a adresatu următoarea depeșă telegrafică la Viena, cătră fostul Domnitoru Cuza: „Principe Alexandru Cuza, „Colegiul alu IV din Mehedinți alegêndu pre „Alteța Voastră deputatu alu seu la camera deputaților, comisiunea pentru verificarea titlurilor, „și camera întreagă, a validatu alegerea. In consecvență, am onoarea să rogu pre Alteța voastră să bine-voească a veni să-și ia locul in „adunare.—Președ. Adun. Gr. Balșu.“ — Cetățenii Ploeșceni au realesu deputatu pe d-nu Anton Ariouu, cu 474 voturi din 478 votanți. — D. P. S. Aurelian a ținutu la 19 curentu in sala Ateneului romănu, o conferință despre „Industria națională in față cu cea străină“ in care a espusu, care sunt mijloacele pentru a funda industria mare in România, accentuând totodată necesitatea unui Congresu economica alu Romăniei. Se zice, că a fostu o conferință de mare importanță. — I. Nicolae Ionescu, prin decretul cu Ro. 212 este numitu decanu alu facultății de litere la Universitatea din Iassi. — D. Alecsandru Flechtenmacher, renumitul compositoru de la București) a primitu de la M. S. Domnul, ca semnu de înaltă mulțumire, o medalie cu inscripțiunea „bene-merenti“ și unu inelu. D-na Flechtenmacher asemenea a primitu unu medalionu de la Domnitorul. Mai mulți cetățeni din Rămnicu-Seratu, desmintu prin o depeșă «fiseie d-lui Grădișteanu din șeedința de la 6 curentu a Camerei, că adecă, guvernul Roșilor aru fi intentatu in alegirile acelui județu 27 procese criminale. — D. deputatu George Brătianu, a adresatu in 20 curentu,ziarului „Românul“ o scrisoare, in care propune a se decerne urbei Ploesci o medalie de onoare commemorativă a luptelor ș’a triumfului cetățenilor Ploesceni. Pentru acestu scopu densul a și subscrisu o sută lei noi. — S’a acordatu d-lui Ef. S. Ghermani autorisațiunea de a primi și purta insignele de comandor alu ordinului Frantz-Ioseph, ce ’i s’a conferitu de imperatul și regele Ostr- Ungariei. — Colegiul alu III electoral pentru deputați, de la județul Viovu, este convocatu, in jiua de 8 Martie viitoru, ca să aleagă pe deputatul alu căruia locu s’a declaratu vacantu in Adunare. — Consiliul generalu alu județului Roman este convocatu, in sesiune estraordinară, pentru ziua de 8 Martie viitoru. — Colegiul I electoralu pentru deputați, alu județului Muscelu, este convocatu, in jiua de 24 Martie viitoru. •— Colegiul N idem, alu județului Doljiu și Ialomița, sunt convocate, in zioa de 26 Martie viitoru. — Colegiul II idem, alu județelor Doljiu, Prahova, Brăila și Bacău, sunt convocate in diua de 29 Martie viitoru, spre a alege cel d’ănteiu trei deputați, cel d’al doilea doi deputați, eară cel d’alu treilea și alu patrulea cate unu deputatu. — Colegiul alu IV-lea electoralu pentru deputați, de la județul Suceava, este convocatu, in zilele de la 19 pană la 21 Martie viitoru inclusivu. Delegații susu diselor colegii, intrunindu-se la reședința județului, in ziua de 31 Martie viitoru, vor alege pe deputatul alu căruia locu s’a declaratu vacantu in Adunare, sedul de lege, care cere a se da epitropiei evangelice din Ias si 700 galbeni, oferiți de ministerul cultelor din Moldova, pentru clădirea unei biserici. Se dea in desbatere legea pentru alipirea unor comune din țară, care chestiensg să amănă. Se iea in desbatere unu altu proiectu de lege, relativu la schimbarea președinților unor plăși, care asemenea seamănă și cu aceste se rădică ședința. In ședința din 16 Fevr. După comunicări, d. Greceanu interpelează pe ministeriu pentru turburările ivite in Ploesci cu ocasiunea ființei termenului de protestări pentru înscrierile in listele electorale, desvoltănduși interpelarea, acasă pe redactoruliarului „Democrația.“ Luăndu-se actu de declarările d-lor miniștri de interne și justiție că vor face a se respecta legile, se trece la ordinea dilei. D. Munteanu desvoaltă interpelarea sa, relativă la lipsa de mijloace de comunicațiune, intre Vâlcea și capitală , roagă a i se spune dacă se vor pune in practică mijloace de comunicațiune, diligențe și altele. După ce respunde d. ministru de interne, se trece la ordinea zilei. D. Deșliu desvoaltă o interpelare și propune o moțiune, cerendu a se da in întreprindere vămile și ocnele. D. ministru președinte combate pe d. Deșliu. D. G. Gherman vorbesce pentru darea in întreprindere a vămilor și ocnelor, după care ședința să rădică. CAMERA. In ședința de la 16 Fevr. După împlinirea formalităților și acordare de congedie, d. Esarcu și Cogălniceanu vorbescu intr’o chestie personală, după care d. G. Brătianu, iși desvoaltă interpelarea sa in privința drumului de fera Pitesci-Slatina-Verciorova; această interpelare a datu nastere unei discuțiuni cam scomptoase și a produsu mai multe moțiuni, dintre care nu s’a primitu nici una afară de a d-lui Lahovari, care zice, că, Camera avendu in vedere, că concesiunea prevede pontul Slatina, și că ea nu este schimbată încă printr’o anume lege, trece la ordinea jilei. După aceasta ședința se suspendă pe 5 minute. La redeschidere, d. Chirculescu devoltă o interpelare, relativă la delapidarea sumelor destinate pentru profesorii rurali din județele Ialomița și Buzeu, după care se urmează desbaterea budgetului ministerului instrucțiunei publ. și cultelor. Se pune in desbatere capitolul 8. Se presintă mai multe amandamente, dintre cari nu se primescu numai două, ambele ale d-lui V. A. Urechiă, in care cere acordarea unei sume de 41.810 lei, pentru unele servicii, și o altă sumă de 8000 lei pentru cheltuele de cerneală, condeie și alte necesarii; la scoale; după votarea acestor amandamente s’a escatu unu sgomotu, care insg s’a terminatu cu votarea in total a capitolului; după aceasta ședința se ridică. In ședința de la 17 Fevr. se ceru și se acordă mai multe congedie. După aceste d. V. Boerescu raportatorele comisiunei verificatoare, citesce raportul comisiunei pentru alegerea coleg. IV. de la Mehedinți, in persoana principelui Alecsandru Ioan Cuza. Aplause pe unele bănci. După o discuțiune de regulamentu, președintele proclamă pe „Principele Cuza“ ca deputatu al susnumitului colegiu. Aplause in centrul Camerei. După aceasta să procede la continuarea votărei budgetului minist, cult. și instr. publ. Se adoptă reducerile făcute la profesorul de religiune, la maestrul de gimnastică și adausul la nutrimentul elevilor, pentru imbracăminte, pentru remontă etc. ca capitalul scoalelor, la școala pedagogică din Iassi. Se respinge amandamentul d-lui Urechiă pentru întreținerea unui profesor special, care să propună limba romană la școala Macedo-romănă. Se primeșce amandamentul d-lui Costin Brăescu, pentru înființarea unei școli de comerciu și industrie la Galați. La școala de muzică din Bucuresci se adoptă reducerea comisiunei, remăindu ca și la cea din Iassi. Se votează unificarea catedrei de declamație cu acea pentru istoria artei dramatice cu suma de 3.000 lei, la conservatorul din Bucuresci. D. G. Sturza, cere o leafă de 8000 lei pentru profesorele de la școala de moșitu din Iassi, care se acoardă. Se primesce amânarea formărei unei școale de medicină la Iassi, iar pentru cea de la Bucuresci, se acceptă economiile propuse de ministeri și comisiune. După aceste se deschide discuțiunea asupra chestiunei esternatului de fete din Bucuresci și se făcu lungi discuții asupra lefelor profesorilor, propuindu-se și ștergerea catedrei de limba germană. In fine se primesce întregit capitolul, și se trece la capitolul următoriu, adecă al X-le despre invețămentul gimnasial și liceal, și după careși cari discuții se votează in total. In urmă, d. ministru de resbelu depune in numele colegului seu de la finance unu proiectu de lege pentru înființarea tacsei de timbru și înregistrare, altul pentru scutirea de vamă a granitului, ce comuna aduce din străinătate pentru pavatu; și unu al treilea, pentru unu creditu estraordinaru. Ședința se ridică. Corpurile legiuitoare. SENATE In ședința din 14 Fevr. După îndeplinirea formalităților de ministru președinte citesce mesagiul prin care se prelungește sesiunea legislativă, până la 16 Martie. D. Munteanu interpelează pe ministeri in privința unor bătăi, urmate in județul Oltul. — Se continuă votarea pe articole a proectului relativu la instituirea de perceptori speciali prin comunele rurale, după care se votează legea in total și se primesce cu 27 bile albe, contra a 8 bile negre și 3 abțineri. Se comunică mesagiul prin care se Înaintează pro IASSI,. Joi 26 Fevruarie 1870. Scrii din afară. Londra, 3 Mart. — Camera comunelor a respinsu cu 253 contra 48 voturi moțiunea cerăndu ca Statul se vie in ajutorul emingranților. Guvernul combătuse această moțiune. Berlin, 2 Mart. Reichstagul a votatu desființarea pedepsei cu moarte, deși Bismark s’a opusu la aceasta. S’a răspănditu scomptul că regele va visita vara viitoare curtea Rusiei. Berlin, 3 Mart. — După o scurtă discuțiune, Reichstagul a trecut" la ordinea dilei asupra propunerii de a se "plăti de cătră Dietă membrii Reichstagului. Munich, 3 Mart. — Regele a adresat lui Dobiinger o epistolă autografa cu ocasiunea aniversarei nascerei acestui din urmă. Regele exprimă speranța că Dobiinger va continua a lupta cu curagiu prin scrierile sale in interesul Statului și al bisericei. Munich, 3 Mart. — Unu decretu regalu a prorogatu sesiunea parlamentului péné la 12 Aprile, Pesta, 28 Fevr. Clubul național al deputaților români de la dieta Ungariei, in numeru de 20 enși, a ținutu o adunare, in care au stabilitu măsurile necesarii pentru înființarea unui teatru romănu in Transilvania. Fericită ideă! Washington, 2 Mart. Locuitorii din San Domingo s’au declaratu mai in unanimitate pentru incorporațiunea cu Statele Unite americane. Constantinopole, 3 Marti Poarta va delimita proprietățile sale intre Sponiga și Zablia. Constantinopole, 4 Martie. Se anunță că Poarta nu numai va publica unu memoriu relativu la drepturile ce are asupra teritoriului ce Muntenegrul dispută, dar că va adresa chiar o notă circulară către puterile străine, notificăndu-le intențiunea sa de a întinde teritoriul său intre Lpuca și Zabliak, invităndu-le a trimite representanții lor pentru a ține conferință in această privire. Atena, 26 Fevr. Regele va pleca in Malu la Germania, pentru cură. Regina este grea. Acte oficiale.  „Monitorul Oficial“ publică următoarele: In No. 34. Decrete pentru convocarea colegiului III electoral pentru deputați din districtul Ilfovu ; pentru convocarea consiliului general al județului Roman; pentru votări de pensiuni; raportul d-lui ministru de resbel relativu la formarea unui reglementu pentru corpul de statu-majoru. — In No. 35. Decretu prin care se acordă drepturile politice d-lui A. Nestor; Prescurtări de decrete pentru confirmări in garda civică din mai multe comune urbane; pentru numiri și permutări in funcțiuni; pentru mutări și avansări de medici.— In No. 36. Decrete: pentru convocarea consiliului general alu județului Romanați in sesiunea estraordinară; pentru numirea d-lui N. Ionescu decan alu facultății de litere din Iassi; raportul d-lui ministru de resbel relativu la programa de admisiune in corpul de stat-majoru și decretul prin care se aprobă împreună cu programa; raportul d-lui ministru de resbel relativu la regulamentul pentru consiliul permanentu alu infrucțiunei oastei. § Numiri in funcțiuni publicate in „Monitorul Oficial“ In No. 34. S’a confirmatu primara alu comunei Bucuresci, d-nu Eftimie Diamandescu, s’a incuviințatu transferarea d.