Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1870 (Anul 3, Nr. 51-119)

1870-10-18 / nr. 95

CURIERUL DE IASSI. Sciri locale. *** (Consiliul Comunal din Iassi) in ședința de la 8 Octomv. curentu, au dat următoarele decisiuni: 1) S’au continuatu mai departe discutarea programului de concurs a aspiranților la bursa de architecture, și cu terminarea lui s’au hotărătu locul Turinul, unde bursierul trebue se facă studiul și, că bursierul se declare Comunei că nu va schimba specialitatea și că va servi comunei bani, iar in timpul studiilor sale să trimită la fiecare esaminu atestate de progresul ce au făcutu. 2) S’au admisu alegerea de epitropu la biserica Curalari, in persoana D-lui Raducanu Botez. 3) S’au admisu proiectul de apelu făcut de D. Consilier și advocatu A. Cambanu in procesul cu evreul Voicu Bercovici pentru niște tuturi ce i s’a luatu de contrabandă, precum și Slata tacsiei a se da din estraordinariu. 4) S’au iscutatu și admisu condițiunele pentru așezarea fanarilor și a stâlpilor de schijă pe acostamente de piatră cioplită. 5) S’au decisua se arata D-lui Ministru de Culte strâmtoarea in care se găsește școala din Trei Erarhi, și se va ruga a regula strămutarea a secțiunei I de la clasa I, și a secțiunei a II de la clasa a II, de la această scoală in localu de la Sf. Lazer in care au fostu școala de meserii comunală. 6) S’au decisu ca salarul sub perceptorului de la bariera Podu Verde pe timpul căt au fostu suspendatu să se pună la economii. 7) S’au desisu ca școala sucursale de băeți de la biserica Sf. loan Gură de aur, să se pună in casele dăruite de D. Vasile Adamachi, dăndui-se numire de Școala Primară Sucursală „Adamachi“ incredințăndu-se localul d-lui profesoru ca inventătoriu. 8) S’au decisu ca comisia III se rămăe până la Sf. Gheorghi viitoriu 1871 totu in casele D. Gheorghian, făcăndu-sa reparațiunele necesare. 9) S’au decisu ca comisia și judecătorul de plasă de acolo să stee totu in localurile, care le-au ocupatu pănă acum. 10) S’au decisu ca discutarea regulamentului pentru monopolu rachiului să se amăe pentru ședința viitoare. 11) S’au decisu amânarea chestiunei pompierilor relatată de D. Consilier Pastia prin referatul ce au supusu pentru ședința viitoare. 12) S’au decisu ca adresul numirei de epitropu la biserica Sf. Gheorgi Lozonschi a D-lui Nicolai V. Duca și actul relativu la unu procesu să se înmâneze prin Prefectura județului. In ședința de la 9 Octomv. au datu următoarele decisiuni: 1) S’au decisu a se însărcina pe D. advocatu Iancu Fetu, ca să represinte pe comună la Curtea de Casațiune, sprijinindu hotărârea juriului de espropiere a locurilor din Cismărie pentru persoanele ce au făcut recursi. 2) S’au decisu ca reținerile amploeaților comunali conformu votului de mai inainte, să se împrumute de comună cu procente și să se plătească la espropieri. 3) S’au decisu a se da elevului Procopiu bursa pe 4 luni, adecă până la finele anului. 4) S’au decisu ca pentru refacerea caselor proprietate a bisericei Albe de pe strada Podului Vechiu, să se insercineze unu D-nuadjutoru și archiu11 comunalii case formele unu de visu, ca in primavară să se poată reface. 5) S’au decisu a se esprima mulțămire D-lui Ivan Ermolai pentru unu policandru ce au oferitu bisericei Toma-Cozma. G) S’au decisu a se arata părintelui Diacon Alexandrescu, servitoriu la biserica Toma-Cozma că pentru pretenția ce are de a i se plăti 500 lei salariu mai inainte de a veni bisericele sub administrația comunei, să acționeze pe epitropul acela care nu ia plătitu. 7) S’au decisu a se repara drumurile din curtea Palatului Administrativ, pre cătu se va pute din subvențiunea căilor naționale. 8) S’au refuzatu indemnisarea cerută de D. Ingineriu Comunalu pentru cheltuelile ce au arătatu că au făcutu in timpul lucrărei pavagiului. 9) D. Pastia au cerutu și Consiliul au admisu, ca pentru ședința viitoare să se supue și chestiunea procurărei de pavagiu pentru strada măre. 10) S’au admisu dimisiunea D-lui sub-perceptor de la biurou vamal și totu-odată s’au decisu că pentru numirea in acestu postu precum și pentru postul de sub-perceptor de la Păcurari și Moara de Vintu, asemenea și pentru unu agentu la biurou servitor, unu șefu de biurou, unu adjutor și unu geriitoriu la biurou din nou inființatu pentru controlă și verificare precum și pentru unu numeru de guardiști ce din nou suntu înființați să se publice concursuri, insercinăndu-se și pe D. Consilier Gusti, a face regulamentu de concursu. *** (Consiliul generalu) 'din Iassi, de la deschiderea sa (15 Oct.) ține ședințele publice regulatu și credemu că in curăn’du se voru da publicității toate sumarele acestora ședinți, cu atătu mai alesu, că vedemu ș’unu stenografiu luăndu note in detail. *** (Nenorocire.) Vineri, in 16 curentu, in ograda Cazarmei de la Palatu, desclrcăndu-se din întâmplare o carabină, glonțul a nimeritu pe unu gendarmu de călărași cu numele Florea Părvulescu, care pe dată a și remasu mortu. *** (Furu.) In Nr. trecutu amu relatatu despre unu furtu ce s’a petrecutu in casa d-lui Dr. Plonu; furul a fostu individul Costachi Feciorul. *** (Ruine.) Amu relatatu mai in iilele trecute despre unu zidu din ograda Trei Ierarhhi, care este crapatu și lăsatu spre stradelă, astfelu că periclitează frecventarea stradelei. Acum a earăși primimu reclame nouă din partea cetățenilor din acea stradelă, prin care ne roagă să facemu ancă odată cunoscutu locului competenții, de a lua măsuri pentru dărâmarea acelei semi-ruini.— Totu cu această ocasie mai arătămu, că la poarta bisericei Paraschiva Prapadoamna (mitocul călugărițelor) de pe strada Sf. Spiridon, se află unu stălpu de zidu lăsatu spre stradă și in starea de a se ruina și de a produce nenorocire in ori ce momentu. (Roșața) ce se veduse Marța trecută sara pe prisonu, după cum constată și «Rarele străine, n’a fostu, decăt o auroră boreală. Această frumoasă culoare roșă-purpurie s’a observații pe prisonul mai multora orașe însemnate, cu deosebire dinspre nordul Europei și încă cu unu efectu multu mai admirabilii, decăt la noi. De exemplu, la Viena aurora boreală a duratu două seri dupăolaltă, Luni și Marți. Rarele de acolo aducu articole întregi despre frumusețele acestui fenomenu; intre altele spunu că din culoarea roșă-purpurie se respăndeau nisce rade strălucite, cari produceau unu efectu brilantu. *** (Arsu.) In 16 a curentei, pe moșia Miroslava, plasa Stavnicu, s’a găsitu unu omu necunoscutu arsu intr’o colibă din apropierea drumului de feru. *** (Eară și casele publice.) Amu făcutu o desceptare in Nr. trecutu in privința caselor publice, pe căt scimulase pănă acum nu s’a luatu nici o măsură in privința celor reclamate de cetățeni prin organul nostru. Acum primimu oarăși o reclamă, prin care ni se comunică, că toate dughenele, in numgru la vr’o noue, cari se află in casa cea lungă de pe stradela Nemțească, sunt luate in antreprisă de cătră neguțătorul Lupu Carniolu, și date cu chirie persoanelor prostituite.—Facemu încă odată desceptările cuvenite atăt Primăriei căt și Prefecturei locale, cari ambele au misiunea de a păr ji buna ordine și moralitatea in urba noastră. Procesele și licitațiunile care au a se trata in cursul săptemănei. La Curtea de Apel a Secția I, luni, 19 Octomvrie. 1 Gavril David, pentru împușcarea lui Petrea Vălcu. 2 Racoviță Gheorghie cu Adela Rosnovanu și T. Bonciu, pentru impresurare de hotaru. 3 Eni Olga cu Dimitrie Teodor, pentru ultragiui. 4 Fegelis Ioiia cu Elena Tarcaciu, pentru bani. 5 Mantu Mihail cu Ministr de Finance, pentru unu locu. Marți, 20 Octomvrie. 1 Floreanu Ecaterina, pentru furarea unor obiecte. 2 Roseti Smaranda cu d-na Librecht, prSmjarea unei vii. 0 Filipescu Gh. cu Frații Bușilă, pentru aducerea la îndeplinire a unui hrisov. 4 Botez Dimitrie cu Petrachi Ciure, pentru pământu. 5 Statui cu monast. Precista din Roman, p. pSmântu. Mercuri, 21 Octomvrie. 1 Iorgandopole Efstatie cu Vasile Adamachi, p. bani. 2 Șoimariu Vasile cu N. Părjoală, p. arestare ilegală. 3 Ușer sin Ghidali, pentru maltratare. 4 Statul cu Dimitrie Oara-Vasile, p. besmănul unor case. 0 Ghica Iorgu cu Spiru Deresen, pentru bani. 6 Epitropia casei P. Constantin și N. Naum cu Bereu sin Leiba Negru. Joi, 22 Octomvrie. 1 Hóiban Grigorie cu Stefan Ciocea, pentru bani. 2 Chirica Vasile, pentru maltratare. 3 Sfarți Aron, pentru înșelăciune. 4 Sfatul cu casa Cost. Placa, pentru avere. 5.Cosman Moise cu Sama Spaner, pentru tutunu. Vineri, 23 Octomvrie. 1 Nichifor Filimon cu loan Niculaev, pentru maltratare. 2 Mamia lui David sin Leiba, pentru furtu. 3 Tenenbaum Șmil cu Aron sin Șmil, pentru bani. 4 Statul cu Iosef Uhrinovschi și I. Cristescu, p. pământu. 5 Cohoș Mendel cu Ifrim Brăilescu, pentru bani. Sâmbătă, 24 Octomvrie. 1 Avram sin Marcu cu Ciornea Reisa, pentru bani. 2 Făinariu Leiser și alții, pentru maltratare. 3 Marian Teodor cu Zoița Stavri, pentru espropriere. 4 Misir Iosef cu loan Cusa, pentru bani. 5 Ungureanu Mihail, pentru escrocherie. 6 Ghica Catinca cu Cimara, oposiție la urmărire. La Curtea de Apel, Secția II. Luni, 19 Octomvrie. 1 Iancu Văleanu cu Avram Ițic sin Leib, p. sechestru. 2 Iancu Godinescu cu Vasile Țintă, pentru pământu. 3 Statul cu monahul Zenovie, pentru avere. 4 Statul cu Panaite Văleanu, pentru descrăunări. Marți, 20 Octomvrie. 1 Iancu sin Marcu cu I. Preda, pentru înșelăciune. 2 Const. BăUceanu cu Primăria Botoșani, pentru bani. 3 Ioniță Dobrovolschi, pentru abeasu de încredere. 4 Zisu Felțu cu David Avramovici, pentru bani. 5 Soltana Ioan cu Gheorghi Apostol, pentru secvestru. Mercuri, 21 Octomvrie. 1 Șmil Avram Rabinovici cu Lana Roza, pentru bani. 2 Sfatul cu loan Sofragiu și ai lui, pentru o casă. 3 Iorgu Voinescu cu Neculai Tăcu, pentru bani. 4 Maer Hofer cu Starci Ian și Balș, pentru bani. 5 Creditorii fraților Scântei, pentru bani. Joi, 22 Octomvrie. 1 David Cloper cu Avram Chengher, pentru bani. 2 Anton Bernard, pentru maltratare. 3 Petru Gripa cu Smaranda Docan, pentru bani. 4 Const. Lazu cu creditorii Cost. Scobihorn, p. bani. Vineri, 23 Octomvrie. 1 Gustav Herman și Iosip Vodițca, pentru adulterin *omis u de Teresa Vodițca. 2 Teodor Blanariu, pentru furtu. 3 Casa def. Vasile loan cu Statul, pentru impresurare. 4 Maria Aroneanu cu epitropia Sf. Spiridon, pentru succesiune. 5 Dimitrie Anghel cu Ornescu Comanițe și Bălănescu, pentru bani. Sâmbătă, 24 Octomvrie. 1 Casa def. Vasile loan cu Statul, pentru pământu. 2 Iție Moscovici cu Capit. loan Tăutu, pentru bani. 3 Ilie Herescu cu C. Sofian. Revisuire. 4 Bereu Rosental și Marcu sin Strul, pentru furtu. La Tribunalu Secția I. Luni, 19 Octomvrie. 1 Radovici Profira contra soțului seu Iancu Radovici. 2 Stefano Neculai cu soția sa Ecaterina. 3 Catargiu Maria cu V. Berman. 4 Dobrescu Elena cu soțul seu loan Iamandi, divorțu. Mercuri, 21 Octomvrie. 1 Ionescu Anica contra soțului ei Anton Ionescu, alimente. 2 Chiriac Anica contra lui Scarlat Lavnovschi, p. bani. 3 Radovici Elena cu Dimitrie Radovici, p. alimente. Joi, 22 Octomvrie. 1 David Starți cu Moise Stern și Danii Goldimberg, pentru bani. 2 Ilie sin Leib contra lui Costachi Zava, pentru bani. 3 Ioan Dașu contra lui Manoil Ianculescu, pentru bani, revisiune. Sâmbătă, 24 Octomvrie. 1 Botez Marghioala contra soțului ei Ianco Botez, dispărțenie. 2 Popovici Ioana cu soțul seu Vasile Popovici, divorțu. .. 3 Anghel Constantin contra Ecaterinei Cunea născută Cernea, pentru bani. 4 Tomșa Enacachi contra lui Nicu și Alecu Brăescu, p. bani. 5 Elena Vișan cu soțul ei Lascar Vișan, p. alimente. La Tribunalu Secția II. Luni, 19 Octomvrie. 1 loan Dubescu cu Teodor Borea, pentru imobile. 2 Avram Dav. Rosenstraich cu Isaia Trancu, pentru bani. 3 M. Stamatin cu Stefan Grigoriu, pentru bani. 4 Zisu Herman cu Cost. Botez, pentru bani. Marți, 20 Octomvrie. 1 Casandra Bobea cu N. Petrescu, pentru unui imobilu. 2 Dimitrie Mihailescu cu I. Dimitriu, pentru bani. 3 Scarlat Pastia cu casa repos. Matei Strat, p. bani. 4 E. Dobias cu epitropia casei Sf. Spiridon, pentru hani. Mercuri, 21 Octomvrie. Lazar Apostolii Poliz cu Leon Ghica, V. și I. Alexandri, pentru hani. Joi, 22 Octomvrie. 1 Teodor Cobalcan contra lui Nusim Granich, p. hani. 2 Maria Pisodreanu contra lui Pavel Samsonov. Vineri, 23 Octomvrie. 1 Avram Stamer contra lui Ioan Bogomolov, pentru bani. 2 Selia Baiser contra lui Panaite Balș și Ruxanda Balș, pentru nișce peatră de moară. Sâmbătă, 24 Octomvrie. 1 Friderich Cavaler de Blaileben și casa repos. Iohan și Ana Habel, contra lui M. Cogălniceanu. 2 Avram sin Ștrul contra Primăriei urbei Iassi, pentru bani, (apelu). 3 Petrachi Atanasiu contra soției sale, (divorsu). La Tribunalu Secția III. Luni, 19 Octomvrie. 1 Vâno Jarea caselor din disp. V, a lui Teodor Manole, pentru Iconomul Alex. Lohan. 2 Vâmtarea caselor Efrosinei Cernovanu. 3 Cercetarea poprirei făcută de Stamati creditarele casei def. Mălinescu in mările L. Col. A. Asachi, Dimitrie Cornea, Catinca Mălinescu, Maria Luchian, Catinca Cogălniceanu, debitorii casei def. Mălinescu. 4 Contestația lui Spiro Filocalos, la tabloul ordinei creditorilor def. Nicolai Negruți. Marți, 20 Octomvrie. 1 Supralicitare la vgitjarea imobilului lui Sava Țiplica. 2 Supralicitare la ven jarea imobilului lui Lupu Starț. Mercuri, 21 Octomvrie. 1 Vâmtarea a niște pământi și case din trupul moșiei Buruenești a Tasiei Popovici. ^Oposiția Ecaterinei Mavrocordatu, la urmărirea mobiliară, făcută de Ițic Moscovici contra lui Alecu Ghica. Vineri, 23 Octomvrie. 1 Venitarea unei sugheni din Iassi, cu art. IV și a unei vii din comuna Buciumii, remase după def. Vasilie și Grigorie Munteanu. . 2 Cererea de poprire a Bancherului Bic, contra Elenei Sturza. La Tribunalu Secția IV. Luni, 19 Octomvrie. 1 Spini Vanilia, pentru maltratare. 2 Costachi Buta, pentru ufragiare. 3 Abasin Moise David Dascalu, pentru furici. 4 Clande Condaril, pentru maltratare. 5 Apelul Primăriei comunei Podul-Iloaei, contra cartei de judecată sub No. 183, a jud. plasa Bahlum. 6 Dimitrie Lazar cu ci lui, pentru maltratare. Marti, 20 Octomvrte. 1 Ițic Șailicu ți Saea V Stern Blancu, pentru furtu. 2 Catinca Mălineasca, pentru abusui de încredere. 3 Robă Fin Avram, pentru maltratare. 4 Apelul lni Hainic in Nuhăm ți Iancu un Avram, contra cartei de judecată a jud. acol. IV. 5 Firma Kuhla ți Enta Croitorița, pentru maltratare. 6 Toader Barsan, arestatu pentru maltratare. Mercuri, 21 Octomvrie. 1 Hascal Moscovici, pentru ințelăciune. 2 Olimpiada Arnăutu, pentru furtu. „«îtratare 3 Leiba sin Ițicu soția sa Ghina, pentru maltratare. 4 Dimitrie Foca, pentru maltratare. 5 Moise sin Leiba Cojocariu,pentru tomme. 6 Dimitrie Meștețu I, Dimitrie Meșteșu II și Mihalachi Petrea, pentru furtu ți maltratare. 7 Toader Popescu, arestati pentru furtu. Psoi. 22 Octomvrie. 1 Leiba sin Moise losip, pentru malratare. 2 Alecsandru Forcotu și Grigori Straja, p. maltratare. 3 Gheorghi Nica, pentru furtu. 4 Leiba Pascariu, pentru maltratare. . 5 C Coșoveanu ți Casimira Vigmaj, pentru insultă ți mal-6 D. Gheța și soția sa Locsița, pentru maltratare. 23 Octomviie. 1 Dina Marcovici și alții, pentru maltratare reciprocă. 2 Neculai Țiganu și alții, pentru maltratare. 3 Iancu Casapu, pentru calomnie. 4 Costachi Boțea cu ai lui pentru rebeliune. 5 Ștefan și Ilie Vasiliu, pentru joeu de hasardu. Sâmbătă, 24 Octomvrie. 1 Luzer sin Mendel ți Haim sin Mendel, p. 2 Altăr sin Lupu și loan Tărbuceanu, pentru maltratare. 3 Costachi Terinte, pentru maltratare. 4 Gheorghi Isacu, pentru furtu. 5 Gheorghi Măcărescu, pentru maltratare. 6 Costachi loan, arestata pentru furtu.