Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1878 (Anul 11, Nr. 73-141)

1878-10-18 / nr. 114

ANUL XI Iassi. Mercmî 18 Octomvrie 1878 No. 114. CURIERUL DE IASSI FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. CALENDARUL. SEPTAMANEI. Stil vechia. Stil non. IOA, ATHOSUL S NI< BI. Be«. Som. Ap. Sort. Stil vechia. Stil not». Il O A, IifAîSONifîi 8 I Xi 8 I. Be*. Soar. Ap. Soar. Octomvrie. Octomvrie. ore. m. ore. m. Octomvrie. Octomvrie. ore. m. ore. m. 15 27 Duminică, Mar. Lucian, c. p. Savin și Varș. 6 35 4 52 19 31 Joi. Pr. Ioil. m. var. și at. Cleopatra. 6 42 4 45 16 28 Lunii Mart. Longin sutașul. 6 37 4 50 20 1 Noéin. Vineri. Mar. Artemin, c. m. Matróna și Gerosim. 6 43 4 44 17 29 Marți. Pr. Orie, c. Andreiu și m Antim. 6 38 4 49 21 2 Sâmbătă, Cav. Ilarion, m. Dasiu și Teodora. 6 45 4 41 ____18 _____30________Mercuri._______1 Ap. Luca evang. m. Marin. ________6 41 4 46______22___________________Duminică, M. Alexindra, Iradia, Anna și Elisaveta. 6 47 4 40 PREȚUL ABONAMENTULUI: Salați și districte: Pe un an 12 lei noi, piua portul 2 fr. 40 bani; —pe șase luni 6 lei noi, piua portul 1 fr. 20 bani. Austria. Pe 6 luni 14 franci — Germania pe 6 Inni 18 franci; — Italia, Belgia, Elveția; — Pejsase luni 22 franci. Inserțiuni și reclame: Răndul 40 bani. —Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. PARTEA OFICIALĂ. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Districtului Iași, No. 9822. Se publică spre cunoștință generală, că existănd încă epizootia typhya bovin in catunele, Șorogari din comuna Copou și Ruseni din comuna Hulboca, plasa Braniștea, care sunt foarte apropiete de acest oraș. Comitetul Permanent in termenul regulamentului de poliție veterinară, a decis a se opri iarmarocul de vite cornute, ce se făcea in acest oraș de 26 Octomvrie. No. 9878. La 3 Noemvrie viitor, urmând a se ține licitațiune, atât in camera acestei Prefecturi, precum și la comuna respectivă, pentru vânzarea a 560 arbori stejar, de pe drumul Statului Andrieșenii, din plasa Turia, se publică spre cunoștința generală. Prefectura Poliției Iași, No. 8032. D. Strul Steinberg, cerănd a i se da autorizație pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă, in acest oraș, despărțirea I-iu, strada Negruți, la No. 4, este necesitate a se ști mai intâi dacă numitul nu este căzut la vre o cauză corecțională, tras înaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privigherea polițienească pentru delicte, vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile respectiva, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in vre una din aceste catigorii, se facă cunoscut acestui oficiu, pănă in termen de 40 zile de la data Ionei. Casieria generală a județului Iași. No. 5838. Se publică spre cunoștința generală, că la 20 a curentei, carele 12 din zi, pe piața Palatului respectiv, urmează să se văndă prin licitație averea indicată mai jos, sechestrată de la fostul perceptor comunei Tăutești, Pavel ConsUntinescu, pentru remășița din licență pe 1877: icapă, 2 măntați, 1 vacă, doritorii vor binevoia se presenti la ziua și locul indicat, insoțiți de garanția cuvenită. Primarul Municipiului Iași. No. 14488. D. Prefect a județului Iași, inconoștiințind prin adresa No. 9820, că esistând incă epizootie typhus bovin, in comtunele Șorogarii și Rusenii, care sunt foarte apropiete de acest oraș. Comitetul permanent in temeiul Regulamentului poliției veterinară, au dispus a se opri iarmarocul de vite cornut»5, ce se face in astă urba la 26 Octomvrie curent, spre a nu se respăndi epizootia și pe aiurea, in consecință, se publică aceasta, spre cunoștința tuturor. Biuroul III. No. 14383. Situațiunea casei comunale in Bata de 7 Octomvrie 1878. Lei. B. 1,158,03864 Suma încasată de la 1 ianuarie pănă in sala de 7 Octomvrie. 1,030,624 18 Se scade suma cheltuită in acest timp. 127,414 46 Soldo rămas in casă in sala de 7 Octomvrie, care se compune din cifrele următoare : 11,320 92 Acte de valoare. 69,970 09 Efecte de portofoliu și 46,120 45 Numerariu. 127,414 46 Totalul soldo. Primăria Urbei Botoșani. No 3545. La 11 ale lunei Dechemvrie anul curent, s’a fixat termen de licitație, cu drept de supralicitare la termen de 8 zile libere, pentru a se da in antrepriză plantarea arborilor și construirea aleelor secundare la cimitirile de la bariera Dorohoiului și de la bariera Suliței, planurile, devisele, caetul de însărcinări și celelalte pase relative la această antreprisă, ne pot vede in cancelaria acestei Primării, oarele de lucru, valoarea lucrărilor după devise este de lei 16659, băni 22, garanția provisorie va fi de 5 la sută din valoarea totală a lucrărei prevăzută in deviz, in consecință se publică aceasta spre cunoștința d-lor amatori, care vor vor a lua asemenea antreprisă, să se prezinte in camera Primăriei la aratatul termen, carele 12 meridiane, spre a lua parte la licitația ce ara a se ține după condițiunele generale, pentru întreprinderi de lucrări publice ale Statului, publicate in Monitorul Oficial No. 188 din 1874, No. 3546. La 14 ale lunei viitoare Noemvrie anul curent, s’a fixat termen de licitație, cu drept de supralicitare in termen de 8 zile libere, pentru a se da in antrepriză îngrădirea a 2 cimitire ce se inființază, unul la bariera Dorohoiului și altul la bariera Suliței, planul, devizul, caetul de insercinări și celelalte pese relative la această antreprisă, se pot reda de amatori in cancelaria acestei Primării, oarele de lucru, valora lucrărilor după deviz este de lei 14538, bani 44, garanția provisorră va fi de 5 la sută din valora totală a lucrării, prevăzută in deviz, in consecință se publică aceasta spre cunoștința d-Ior amatori, care vor vor a lua asemene antrepriză, să se presinte in camera Primăriei, la aratatul termen, oarele 12 meridiane, spre a lua parte la licitația ce are a se ține după condițiunele generale, pentru întreprinderi de lucrări publice ale Șistului, publicate in Monitorul Oficial No. 188 din 1874, No. 3534. D. Polițai de oraș, prin adresa No. 4991, declărănd de pripas una vitică, in păr roșie, fără alte semne, găsită pe stradele orașului, in consecință conform art. 48 din legea poliției rurale, se publică aceasta cu invitare ca păgubașul in lăuntrul termenului de 6 luni, să sa prezinte la această Primărie, cu probele ce va avea, spre a se elibera vita, căci după espirarea acestui termen, vita pripășită se va vinde licitativ in folosul casei comunale. Primăria comunei Podul-Iloaei. No. 1947. La termenul de 7, 8 și 9 a curentei, din cauză că nu s’a presentat concurenți, nu s’a putut efectua darea in antreprisă pe timp de 3 ani, al tacselor de la pei, var, făină de lueș, mortosopiea, măhălitul, cântarul, cotul, lăna, șpaltul cărților de joc și 1 la sută din prețul vitelor ce se vând in zile de târg, se publică un nou termen de 15 zile libere de la data fonei in trei zile succesive, cănd sunt rugați amatorii a se prescnta la concurență, cu garanție pe suma de 500 lei. Primăria Comunei Tărgul-Frumos No. 1544. După expirarea termenului de 30 zile, enumerat de la data Ionei, urmănd a se ție licitațiune orală în camera acestei Primării, cu începere de la oarele 10 a. m . pentru darea in antrepriză pe timp de un an, începători de la 1 ianuarie 1879 și până la 1 ianuarie 1880, a venitului de la taxa terei vitelor din astă comună, precum și aprovisionarea cailor din comanda Pompierilor locali cu făn, in câtime de 25550 ocale și orz 63 merțe, necesar pe timpul arătat mai sus, după condițiunea ce se pot vedea la cancelaria comunei in oricare zi până la adjudecațiune, care se va efectua in ziua licitației definitiv asupra persoanei ce va oferi prețul cel mai avantajos, se publică aceasta pentru deșteptarea concurenților, care sunt invitați a se puasenta la licitație cu garanții logice, prevăzute de citatele condițiuni. Comisia disp. a II-a din Iași. No. 1617. D. juda ocol. II, prin adresa No. 1687, fiesănd termen pentru vânzarea obiectelor sechestrate de la Moise Zahara, in pretențiunea d-nei Iulia Coșu, in ziua de 19 ale curentei luni Octomvrie, osrele 12 din 7i, in piața Nicolina, se publică spre generala cunoștință. Comisia disp. a III-a din Iași. No. 1325. In ziua da 23 a curentei, urmează a se vinde licitativ in piața Primăriei, un pianu, sechestrat de la d. A. Botez, in pretențiunea d-lui Alexandru C. Mavrocordat, se publică această vânzare spre cunoștința d-lor concurenți, la 31 Octomvrie 1878, vara 11 din zi, cănd ara a se judeca procesul da divers, intentat contra sa de cătră soția sa D-na Anica Ionescu, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția a II-a. No. 1288. D-lor Elian Iosipovici și Solomon Grosman, cu domiciliurile necunoscute, in virtutea art. 75 alin. 6 din proc. civilă, sunt citați a se presenta in persoane sau prin procuratori admiși de lege, inaintea secțiunei a 2-a a Tribunalului Iași, la 20 Octomvrie 1878, oarele 11 din zi, cănd are a se judeca contestația făcută de Ita Mihailov, la masa credală a falitei Elisa Josipovici, aducând atuncea și probele ce va fi posedând, la neurmare cauza se va căuta in lipsă. Secția a III-a. COMANDAMENT. No. 635. Conform art. 496 și 497 din procedura civilă, cu subsemnatul Carpel Lippe, doctor in medicină, domiciliat in Iași disp. a 3-a, strada Primăriei, somez pe erezii debitorului meu defunct Fișei sin Marcu Pălărier, și anume: pe D. Buruch sin Marcu, de profesiune pălărier și vătăhi, cu domiciliul și reședința necunoscute, pe erezii def, acum David sin Marcu și anume: numitul Burucsin Marcu, Avram Rosențvaig, de profesiune comis., domicilul in Iași disp. a 3-a, strada Universitației, și Pine Rosențvaig, cu domiciliu și reședința necunoscute, ca in virtutea sentinței trib. Iași secția a 2-a No. 24, din 23 Ianuarie 1868, investită cu formula executorie, cedată mie de cătră D. Ilie Rotenberg, despre care i-am incunoștințat prin notificația No. 386 și de pe care sentință anecarz o întocmai copie, să-mi plătească suma de 3302 lei vechi, cu a lor dobândă de 1a °0 de la 30 iunie 1867, suma de 382 lei vechi, 27 parale, cu a lor dobândă de 10%, de la 30 iunie 1867, suma de 50 galbeni cu a lor procente de 10% de la 10 Fevruarie 1865, suma de 4 galbeni și 115 lei vechi, cheltueide judecată, iar pe muniții mai sus D. Avvram Rosențvaig și D-na Pine Rosențvaig, somez ca in baza decisiei Curței de Apel din Iași secția a 2-a No. 18, din 24 Ianuarie 1877 și investită cu formula esecutorie, de pe care anexez eaz o Întocmai copie, să-mi mai plătească pe lângă sumele mai sub menționate și suma de 25 galbeni, cu procent de 10% pe timp de un an, de la 10 Fevruarie 1865, data obligației și in urmă cu procentul de 10 ° C de la 27 Fevruarie 1875 data reclamației, plus 80 franci cheltueli de judecată, precum și cheltuelile ulterioare sentinței și de urmărire. Totodată avinez pe numiții Buruhh sin Marcu, Avram Romnțvaig și Pine Rosențvaig, că dacă pănă in termin de 30 zile libere, conform rostirei art. 500 din Apare de trei ori pe septămănă DUMINICA, MERCURI și VINERI. Redacțiunea și Administrațiunea in localul Tipografiei Nationale. ANUNCIURI. Băndul de 35 litere sau locul seu 15 bani. Francia Pe șase luni 2$ franci. Constantinopole: 26 franci. Abonamentele și anusolurile pentru :Curierul de Iași* foaei oficială, se fac la D-na Eugène Micoud. Constantinopol 2 ro de la Basque Ottoman 2. In Germania la D. Adolf Stoimer, Hamburg. Exemplarul BObani. PUBLICAȚII JUDECĂTOREȘTI. Curtea de Apel din Iași secția I. No. 4380. Inculpatul Martin Vlașca, fost Comisar in Roman, cu domiciliu necunoscut, in virtutea art. 204 din proc. penala, este citata sa presenta in persoană înaintea secțiunei l-a a Curții de Apel din Iași, la 18 Noemvrie 1878, vara 11 din zi, cănd are a se judeca procesul corecțional, in care se inculpă pentru lovire cu voință. No. 749. Mihd sin Aron, Leizer Marchitener, Peisa Froim Popiner, Alta Grimberg și Sprința Lea Venderman, cu domiciliul necunoscut in Romania, in virtutea art. 316 din proc. civilă, sunt citați a se presenta in persoană sau prin procuratore admis de lege înaintea Curții de Apel din Iași secția l-a, la 1 Noemvrie 1878, oara 11 din zi, cănd urmează a se judeca apelul făcut de d-lor contra sentinței trib. Iași secția a 2-a sub No. 541, din 8 Mart 1878, pronunțată in procesul dintre d-lor cu moștenitorii defunctului Grigore Botez și Statul pentru bani, aducăndu’și atuncea și probele ce va fi avénd, la neurmare procesul va fi căutat in lipsa d-lor, conform art. 148 proc. civilă. Secția a II-a. No. 3581. Mihalachi Ciochină, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din proc. penală, combinat cu art. 75 alin. 6 proc. civilă, este citat a se presenta in persoană inaintea secțiunei a 2-a a Curții de Apel la 21 Octomvrie 1878, oara 11 din zi, cănd are a se judeca procesul intentat contra lui și altuia, pentru că s’au încercat de a scăpa din penitenciarul Păngărații. No. 3580, Mihai Iordachi Căldărariu, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 204 din proc. penală, combinat cu art. 75 alin. 6 proc. civilă, este citat a se presenta in persoană, inaintea secțiunei a 2-a a Curții de Apel, la 21 Octomvrie 1878, oara 11 din zi, când are a se judeca procesul intentat contra lui și a altuia pentru că s’au încercat de a scăpa din penitenciarul Păngărații. Tribunalul județului Iași Secția I, No. 1336. D-nul Anton Ionescu, cu domiciliul necunoscut, in virtutea art. 75 alin. 6 din proc. civilă, este citat a se presenta in persoană, inaintea secțiunei la atrib. Iași, FOILETON. ISTORIA LUI ȘTEFAN-VODĂ Cel Mare și cel Bun, alcătuită după înțelegerea poporului de un Culegător- Tipograf. (Urmare). V. Locuitorii se apărau voinicește. Pănă și femeile și copiii dădeau ajutor ostașilor. Stricăciunile ce făceau ziua Leșii cu tunurile lor zidurilor cetăței, Moldovenii cu mic cu mare săreau noaptea și le dregeau la loc, cu pământ, cu scânduri, cu pietre și cu ori ce găseau. Ștefan puse de-i iscodi și află totul ce voia. Atunci trimise în Tătari după ajutor, Oastea lui Ștefan era adunată la Roman. Trimise dară o ceată din ostașii cei mai cercați și hărțiți in ale bătăliilor de cuprinse puterile, impedecăjnd venirea celor trebuitoare spre hrana oștilor leșești. Cu alte cete de oștire, el îi hărțuia necontenit, până Li aduse in stare să li se urască viața. Atuni Leșii cârtiră împotriva Domnului lor, căci Li adusese asupra Moldovenilor. Ei știeau vorba că merg să bată pe Turci. Pe de-o parte lipsa de hrană, pe de alta focurile, săgețile, pietrele ce cădeau asupra lor din cetate, eară ceea ce era mai presus de toate, perderile de oameni ce sufereau Leșii de la oastea lui Stefan, făcură pe Albert să-și deschidă ochii mari și să vază că a dat in clapcă. Atât tulburarea și zăpăceala pricinui lui Albert unele ca acestea, incât il apucă frigurile. Acum nu știea cum să scape de basmapa ce insuș și-o făcuse. Si fără a perde timp puse mijlocitori de impăcaciune. Stefan deși sătul de vicleniile și necredința Leșilor care îi jucase atâtea renghiuri, se plecă la glasul de pace ce-i trimise Albert. Vezi că lui Stefan nu-i era vrea să se verse sănge creștinesc așa de florile mărului. Prin urmare îi trimise vorbă să se întoarcă tot pe unde a venit. Secul de Albert crezu acum că, dacă Stefan s’a înduplecat la pace, el poate să-și bată mendrele cum o voi. Călcă de i snoavă invocală ce făcuse, și în 19 Octomvrie purcese spre codrul Gosminului. Nu se mulțămi nici cu atât: solilor ce-i trimise Stefan să-i spue ca nu i-a fost așa tocmaia, le respunse cu somație și-i înfruntă. Nici aceasta nu fuse destul, ci ostașii Leahului resluțindu-se prin sate, spărgea și strica tot ce întâlnea, ardea și pârjolea cătunele, dăndu-se la fel de fel de fapte nerușinate. Dacă văzură țăranii că astfel merge treaba, se înarmară și ei spre apărare, iși luară femeile și vitele și intrară in păduri ca să arăte Leșilor cu cine se joacă ei. A patra parte din oastea leșească era in codrul Cosminului. Cealaltă parte tăbărise la gura plaiului. Ștefan auzise și el de paguba ce face țării bahota asta de desmetici și se luă după dânșii. Aici la codrul Cosminului este un găt de plaiu strimt, ce trece prin niște dealuri și munți foarte mari. Aceste dealuri sunt acoperite pănă in vârfuri de copaci de când a făcut Dumnezeu lumea. Albert porunci să pornească oștirea prin această strimtoare pe drumul cel cu dese suișuri și coborișuri. Intăi mergeau carele cu catrafusele ostașilor leșești și după dânsele năimiții și oamenii de adunatura, apoi tunurile și in urmă cealaltă oștire. Ostașii mergeau fără nici o răudueslfi, care cântând din gură, care din frunză, alții chiuind și veselindu-se. Pe cănd mergeau ei așa, deodată se pomenesc că din munții din dreapta și din stingă se aud niște pocnete îngrozitoare, de răsunau văile și dealurile, un nour de gloanțe și săgeți cad asupra capetelor lor. Deodată se văd pintre dânșii mormane de morți, șirone de sănge ce-i opresc pe loc. Mai in acelaș timp niște strigăte sălbatece se aud, și de după fiecare copac esă câte un țăran, care se năpusteau asupra lor, unii ăi injunghie, ăi tae, le sdrobesc capetele cu tufanul, alții dejugă boii, opresc carele in drum și le impedecă calea. In mai puțin de o clipă nu se văzu nici un țăran. Toți perită ca nălucile. După care niște trăsnete și pocnete se auziră, de credeai că s’a despicat pămăntul să-i inghită sau că veneau munții peste dăușii Ce să vezi d-ta? Dădeau, nene, copacii din vârful muntelui, prăvălindu-se unul peste altul, și rostogolindu-se de părea că se cufundă pămăntul. Bușteni, copaci groși ca butia, ramuri, crăci, trunchi amestecați cu bolovani cu colți din pietrele munților se lasă la vale, și-i lovesc și-i cotonogesc, le rup picioarele, brațele și-i îngroapă de vii. Se cutremură carnea omului cănd se gândește la grozăvenia aceea. Oastea nu mai putea merge nici înainte, nici inapoi. Alți copaci, alți trunchi, alți bolovani, alte movila de peatră cad și mi ți-i face pisăliță. Să te ferească Dumnezeu de urgia poporului. Pasămite, țăranii, ca să-și scoată felul pe cei ce îi jăfuiseră și umblau să-i batjocorească, urcăndu-se in munți tăiaseră mai mulți copaci de la rădăcină și ținea numai aninați și legați cu funii. După ce impedecară drumul oștirii leșești, dejugăndu-le boii și oprindu-i in loc, urcăndu-se țăranii iarăș in munți, deferă brânci la vale copacilor celor tăiați. Acești copaci, prăvălindu-se, tăreau după sine tot ce intălneau in calea lor. Ca copac peste copac, și fiindcă priporul era foarte răpede, veneau copacii la vale mai iute decăt vârtejul, împreună cu bolovani și colțuri de peatră rupte din munte, dănd peste oastea vrăjmașă. Albert dacă văzu cum il potricelește Dumnezeu pentru neascultarea lui, porunci să stea oastea gata, spre a se apăra de urgia ce le venea din urmă. Ștefan cu ai săi ăi ajunse la gura Plaiului, și a doua zi la 27 Octomvrie, incepu o datare prin oștirea leșească. Aceștia cătau să fugă. Dară unde? Inaintea lor părea că se resturnase pământul, dinapoia lor Stefan cu vitejii lui. Cătară să stea la luptă. Dară ce luptă poate fi aceea cănd sângele înghețase in Leși de groază. Tăiau și ucideau Moldovenii ca la Salhana. Stefan cel mare era bolnav. Suferea de podagră. Ostașii il purta pe pat, și de acolo iși povățuea oastea. In cele din urmă Leșii se rupseră și umplură pădurile fugind care și pe unde vedea cu ochii, pănă ce puțini mai putu ajunge la Craiul lor. Acesta acum, abia isbutia se retrage prin strimtoare pănă la satul Cosmin. Mulți Leși s’au pierdut in lupta aceasta. Mulți au mai căzut și in mănile Moldovenilor. Pe cei mai mari ai lor oastea lui Stefan i-au spânzurat, căte doi, de păr, fiindcă ei purtau pe atunci plete lungi. (V* arm«)