Cuvântul Liber, octombrie 2018 (Anul 30, nr. 187-208)

2018-10-18 / nr. 199

R EDITORIAL----------------------------- D 0KOVUMMA TURCILOR ? Imperiul Otoman sau turcesc care a dominat peste 500 de ani, şi o bună parte din Europa, chiar centrală şi de sud-est, îndeosebi Balcanii, dar şi pe noi, românii, n-a lăsat în istorie impresii prea bune, datorită nu numai religiei musulmane, ci şi a modului de a conduce şi a exploata popoarele supuse. Peşcheşul, bacşişul, mita şi corupţia, care guvernau relaţiile cu autorităţile lui şi mai ales cu înalta Poartă, la împărţirea anumitor dregătorii şi îndeosebi când era vorba de accesul la Scaunul de Domnie al ţărilor în cauză, din care am făcut şi noi parte până la Războiul de Independenţă din 1877, îşi au originea la turci. Ele s-au înrădăcinat într-atât în acest areal, dar şi la noi, încât de decenii de-a rândul ne zbatem să scăpăm de ele şi, din păcate, fără succes, fenomenul inechităţii şi al corupţiei răvăşind pur şi simplu societatea românească de azi. Dacă la toate acestea mai adăugăm şi puzderia de războaie pe care ai noştri le-au purtat cu turcii în decursul veacurilor, pentru neatârnare, care a însemnat, la urma-urmei, imense pierderi materiale şi de vieţi omeneşti, adică frânarea procesului de dezvoltare şi de civilizaţie în spirit european, avem tabloul complet al cauzelor care i-au făcut pe români să nu-i prea aibă la suflet. Şi, totuşi, turcii s-au schimbat, iar punctul lor de pornire pe o altă traiectorie a fost marcat tocmai de finalul Primului Război Mondial, când odată cu scăparea de povara unui imperiu, prin înfrângere, turcii au început să-şi vadă de-ale lor, concentrându-se pe dezvoltarea propriei ţări. Părintele Turciei moderne a fost Kemal Ataturk, care între anii 1922-1924 a pus bazele unui stat modern. Stat modern care a avut de înfruntat multe baricade, impuse atât de religia musulmană, cât şi de gradul de înapoiere al cetăţeanului. Un alt moment critic din viaţa poporului turc a fost marcat de războiul civil de la începutul anilor '80 ai secolului trecut. De fapt, un război de secesiune declanşat de minoritatea kurdă, căruia i-a pus capăt generalul Kenan Evren, introducând dictatura militară pe o durată de şapte ani. Aceasta credem că a fost începutul adevăratei dezvoltări moderne a Turciei. Excursionist fiind prin această ţară (anii 1980, 1982, 1996), de altfel prima din afara lagărului socialist, şi cu autoturismul propriu, am fost IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) Ştafeta Invictus România, aşteptată la Târgu-Mureş! Luni, 22 octombrie, ora 13, prefectul judeţului, dl Mircea Duşa, va primi, în faţa clădirii instituţiei, Ştafeta Invictus România, informează, într-un comunicat, Instituţia Prefectului - Judeţul Mureş. în aceeaşi zi, Ştafeta Veteranilor va fi preluată de la militarii din Batalionul de Apărare CERN şi civilii din Sighişoara, care se vor deplasa spre Târgu-Mureş, unde va fi întâmpinată de militari din Comandamentul Forţelor pentru Operaţii Speciale (CFOS) şi unităţile (I.S.) (Continuare în pag. a 3-a)  „Declaraţia” de la Iaşi Moldovenii au ajuns la capătul răbdării „Moldova - semnături pentru A8 şi A7", al cărei scop este de „a smulge de la acest Guvern de reacredinţă, ceea ce ni se cuvine: infrastructură modernă şi şansa unui viitor prosper. Noi vrem autostradă acum, nu peste 100 de ani", în exasperarea lor, ieșenii au în vedere o amplă campanie civică de strângere de semnături pentru construirea celor două autostrăzi, campanie în care sunt îndemnaţi ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) Asociaţiile „împreună pentru au declanşat, la începutul acestei A8" şi „Moldova vrea Autostradă" săptămâni, la Iaşi, acţiunea Biblioteca JuditJR£Ş îna Eveniment comemorativ la Oarba de Mureş (Amănunte în pagina a 7-a) Magazinul SAMIRA din Târgu-Mureş, str. Bartók Bela nr. 1-3, vă aşteaptă la târgul tradiţional de covoare din perioada 17-21 octombrie 2018! Vor fi covoare şi carpete la preţuri promoţionale şi cadouri pentru fiecare cumpărător. Telefon: 0265-26.92.95; 0740-18.76.03.