Cuvîntul Nou, februarie 1970 (Anul 3, nr. 113-115)

1970-02-14 / nr. 113

ntr-o atmosferă plină de entuziasm s-a ţinut sîmbăta trecută la Sînzieni, adunarea generală a cooperativei agricole de producţie. Lucrările acesteia au fost conduse de tovarăşul Dominic Szász, secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., preşedinte al U.J.C.A.. Participanţii au ascultat darea de seamă asupra activităţii economice din anul 1969, raportul comisiei de revizie şi darea de seamă a comisiei de judecată, apoi au aprobat planul de producţie şi financiar pe anul 1970. Angajîndu-se în vii discuţii pe marginea Cooperatorii din Sînzieni cheamă la întrecere toţi cooperatorii din judeţ rezultatelor obţinute in anul trecut, analizind unele lipsuri care s-au manifestat precum şi posibilităţile şi resursele existente în cooperativă, prin prisma indicaţiilor date de plenara Consiliului U.N.C.A.P. cooperatorii de aici au hotărît mărirea indicatorilor de plan la toate produsele, lansînd totodată o însufleţitoare chemare către toate cooperativele agricole de producţie din judeţ spre a se angaja la realizarea şi depăşirea planului economic şi financiar pe anul 1970, ultimul an al actualului cincinal. În încheierea adunării generale, a luat cuvîntul tovarăşul Dominic Szász. Vorbitorul a subliniat sarcinile ce stau în faţa consiliului de conducere, tuturor cooperatorilor pentru îndeplinirea şi depăşirea indicatorilor de plan în acest an. (Citiţi în pagina a 5-a Chemarea adunării generale a G.A.P. Sînzieni, adresată tuturor cooperativelor agricole de producţie din judeţul Covasna.) Aspect din ţesătoria Fabricii textile „Oltul" PROLETARI DES TOATE TAWLE. UNIJI-VA ! ANUL III nr. 113 SÍMBATA, 14 FEBRUARIE 1970 12 PAGINI, 50 BANI ÎN ACEST NUMĂR: — Intre dezinteres şi improvizaţie pag. a 3-a — Sarcini mobilizatoare sunt Comitet de direcţie este ! Dar... ce face el ? pag. a 4-a — LITERATURA ŞI ARTA pag. 6—7 — Iişirle mărgărite ... pag. a 8-a — Ancheta noastră : Neomenia .. părintească pag. a 10-a PATRU GENERAŢII - O FAMILIE Case de o parte şi de atravi stingă drumului clipoceşte un pîrîiaş, străjuit de sălcii, fiecare salcie e un trup înveşmîntat în încreţituri bătrîne, bătrîne parcă de cînd lumea. Dar fiecare trunchi scorburii, noduros are în vîrf sumedenie de tinere mlădite, care îşi pregătesc mugurii să Uşnească in primăvară. Apoi, din mijlocul Tamaşfalăului, drumul o ia la atîrna părăsind cursul pîrnaşului şi iată-ne la casa Iulianei Ambarus. De fapt, întîi l-am cunoscut pe unul dintre cei 32 de strănepoţi, Ambarus — tractoristul. Un băieţan cu mustăcioara abia mijită. El ne-a condus pina aici, deşi tot satul ştie cine e şi unde locuieşte Iuliana Ambarus. Aici ne-a întîmpinat Ştefan Ambarus, fiul bătrînei — unul dintre cei opt, cîţi mai trăiesc din doisprezece. Mă aşteptam să văd o bătrînică povîrnită, cu-n mers şontîc-şontîc, o băbuţă care să-şi ducă mereu mina la ureche, spre a auzi ce o întreb. Şi totuşi... Da, obrajii măicuţei aveau acele riduri adinei, multe, ca ai scoarţei sălciilor pe lingă care trecusem de curînd. Dar aceste riduri, însemnul celor 95 de ani erau încălzite de o flacără lăuntrică. VASHJE ARTENT? (Continuare în pag. a 9-a) Lucrările Conferinţei judeţene a sindicatelor Miercuri, 7 februarie 1970, în sala de şedinţe a Fabricii textile „Oltul" s-au desfăşurat, lucrările conferinţa judeţene Covasna a sindicatelor. La lucrări au participat tovarăşul Carol Király, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean de partid Sovasna, tovarăşul Ioan Vîlsan, membru al Comitetului Executiv al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, şeful secţiei organizatorice. La conferinţă au fost prezenţi 244 de delegaţi, reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale, din întreprinderile industriale, agricultură şi instituţiile judeţului nostru, precum şi numeroşi invitaţi. Lucrările conferinţei au fost deschise de tovarăşul Árpád Orbán, preşedintele Consiliului judeţean al sindicatelor, apoi condus© de tovarăşul Ion Vîlsan. Conferinţa a adoptat următoarea ordine de zi: 1. Darea de seamă asupra activităţii desfăşurate de Sensului judeţean Covasna al sindicatelor. 2. Alegerea Consiliului judeţean al sindicatelor. Darea de seamă a fost prezentată de tovarăşul Árpád Orbán, apoi tovarăşul Tudor Daia a dat citire proiectului de hotărire. La discuţii au luat cuvîntul: Dumitru Pop, Maria Bács, Gheorghe Tohăneanu, Silviu Tănase, Pavel Bitai, Marieta Munteanu, Zoltán Kisgyörgy, Iuliu Csutak, Lajos Fazakas, Dezideriu Kovács, István Vay, István Szabó, Iosif Tamás, Gavra Fekete. ((Continuare în pag. a 9-a) Cuvîntarea tovarăşului CAROL KIRÁLY — Text prescurtat — In primul rînd, ţin să vă transmit dumneavoastră şi prin dumneavoastră tuturor oamenilor muncii din judeţul Covasna, un salut călduros din partea Biroului Comitetului judeţean de partid şi a Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, pentru contribuţia adusă la îndeplinirea sarcinilor de plan din industrie, agricultură ,şi din alte domenii de activitate. Darea de seamă prezentată a făcut o analiză multilaterală, complexă a activităţii desfăşurata în vederea mobilizării maselor, a contribuţiei organizaţiilor sindicale la rezultatele obţinute în economia judeţului Covasna. Completînd tabloul realizărilor obţinute anul trecut, vorbitorul a arătat, în continuare, că în luna ianuarie a acestui an, economia judeţului nostru a cunoscut un avînt deosebit: producţia globală s-a realizat în proporţie de 104,1 la sută, reprezentind o creştere de 28,5 la sută în comparaţie cu aceeaşi lună a anului precedent; producţia marfă vîndută şi încasată a atins procentajul de 103,7 la sută (un spor de 27,5 la sută); productivitatea muncii a ajuns la 103,5 la sută (reprezentind o creştere de 15,9 la sută); la export, planul a fost depăşit cu 15,7 la sută; din volumul de investiţii, mult sporit In acest an, s-au realizat 4,6 la sută, faţă de 1,5 la sută cit se îndeplinise în luna ianuarie a anului 1969. De asemenea, volumul desfacerii, în comerţ, a crescut cu 5,1 la sută, ceea ce constituie o dovadă grăitoare în privinţa puterii de cumpărare, sporită, datorită, în primul rînd, creşterii cîştigului oamenilor muncii prin generalizarea noului sistem de salarizare. Rezultatele primei luni a anului 1970, sunt promiţătoare şi, în special cele obţinute la productivitatea muncii, situaţie care ne permite să concluzionăm ca avem toate premisele obţinerii unor succese deosebite în întrecerea socialistă la care participă toate organizaţiile judeţene de partid, sindicale, U.T.G. şi consiliile populare, toţi oamenii muncii. în continuare, tovarăşul Carol Király a apreciat faptul că lucrările conferinţei, discuţiile purtate de pe o poziţie combativă, curajoasa, au dovedit maturitate, spirit de răspundere, reliefînd hotărîrea fermă a tuturor de a-şi mobiliza întreaga capacitate de muncă pentru participarea cu elan la realizarea sarcinilor, precum şi dragostea şi ataşamentul fata de politica partidului, fata de întreaga sa conducere, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Vorbitorul s-a referit, apoi, la cîteva probleme ce interesează nu numai organizaţiile sindicale, ci şi cele ale U.T.G., de femei, întreprinderile şi instituţiile din judeţ. Se impune cu necesitate ca în viitor, organizaţiile sindicale sa joace un rol mai activ în influenţarea în bine a realizării sarcinilor economice. Comitetul judeţean de partid a constatat că s-a desfăşurat o activitate insuficientă în proble(Continuare în pag. a 2-a) Nicolae Tăutu FLĂCĂRILE Flăcările Griviţei au rămas prin vremuri lîngă focul pîndarilor pe creste, lingă scînteia înroşitelor coase, să lumineze mai departe istoria scrisă pe pietre, pe ierburi, pe case.