Déli Hírlap, 1971. február (3. évfolyam, 26-49. szám)
1971-02-25 / 47. szám
Szociológia a pedagógiában Kósa Erzsébet szociológus, a Magyar Tudományos Akadémia szociológiai intézetének tudományos munkatársa tartott tegnap előadást a középiskolai igazgatók, helyettesek és szakfelügyelők továbbképzését szolgáló szemináriumon. Nem véletlen ez a téma. Pedagógia és szociológia című előadása szervesen illeszkedik abba a nagyon komplex fogalomba, ami úgy hívunk, hogy: vezetéstudomány az iskolában. (Fontos ugyanis, hogy hogyan vezet az igazgató, de legalább ennyire nem mindegy, hogy kiket.) Szó sincs arról — emelte ki dr. Kósa Erzsébet —, hogy a pedagógusok tudományos alapossággal szociológiai felméréseket végezzenek. Erre képesítésük nem predesztinálja őket, és idejük sincs. Mégis: tisztában kell lennie a tanárnak azzal, hogy „gyerekei” milyen környezetből jöttek, és ezen belül különösen figyelnie kell a kis, falusi általános iskolából a városba került gyerek indulására. Arra, hogy akár kollégiumi közösségben, akár egyébként, hogyan találja meg helyét a számára idegen, sőt ellenségesnek tűnő viszonyok között, a számtalan megrázkódtatás ellenére a gyerek. (Hogy a kollégiumoknak milyen óriási feladat és felelősség jut osztályrészül ebben a munkában, az az iskolai oktatással egyenlő, sőt ez esetben azon túlmutató figyelmet érdemel.) Ahogy az előadásból és a hozzászólásokból is kiderült, számtalan, egész életre kiható, és nagyon is indokolt gátlásnak, szorongásnak lehet idejében útját állni. Csak érezze (de valóban!) a gyerek, hogy egyenrangú a többiekkel. Akkor nem hat felnőtt életében, pályájának alakulásában otthonról hozott visszahúzó erő. Ena Mit csinálhat egy 16 éves olasz lány, ha a háború vészterhes napjaiban gyereket vár, de az apa közben más országba repült? Igen, repült, mert a szép és csinos Carla egy amerikai repülőszázad pilótájával osztotta meg „háborús félelmét”. Először egy pilótával, aztán még eggyel, s végül a harmadikkal. Mindez csak tíz napig tartott. Ki lehet hármuk közül az apa? Miközben efölött dilemmázik a szép Carla, szemébe ötlik egy amerikai leveskonzerv doboza, (sovány vigasz az elrepültek helyett), melyen ez az előkelően hangzó szó olvasható: Campbell. Az apa tehát Mr. Campbell lesz, s hogy ne kelljen szégyenkeznie miatta még évek múltán sem, Carla kapitányi rangra emeli .. . A lány szülés után Mrs. Campbellként tér vissza a kis olasz városba, ahol húsz éven át a legnagyobb tisztelet és megbecsülés övezi, amely méltán kijár egy amerikai repülőtiszt özvegyének. A pilóták által itthagyott leveskonzervek időközben persze elfogynak, de Mrs. Campbell házában nyoma sincs az éhségnek, hiszen a három pilóta — akiknek Carla különkülön megírja a családi eseményt, — annak ellenére, hogy a háborúban csak tizedesi, őrmesteri és hadnagyi rangot viseltek, becsülettel, azaz pontosan fizetett dollárral gondoskodnak a távoli gyermekről. Tulajdonképpen itt kezdődik Melvin Frank színes amerikai filmvígjátéka, melynek főszerepére Gina Lollobrigidát szerződtették. A „több apa”, illetve „elhagyatott szerető” jól ismert sablonját ezúttal nem úgy aknázzák ki az alkotók, mint általában. Melvin Frank in medias rés kezdi a történetet, megismertetve bennünket a még mindig szép asszonnyal (Gina szépsége az elmúlt 20 év alatt tényleg alig halványult), továbbá az apákkal, akik immár feleséggel terhelve, ismét visszatérnek az olasz kisvárosba, afféle bajtársi találkozóra, a század többi tagjával együtt. Az a vígjátéki szituáció ez, mikor a közönség már első pillanattól kezdve beavatottként vesz részt a játékban, s a jólértesültek fölényével szemlélheti a figurákat és az eseményeket. Elsősorban a három pilótát, akik húsz éven át rendszeresen küldték a tartásdíjat, egymásról mit sem tudva, aztán a szép Carlát, aki úrrá lesz a váratlan esemény okozta pánikhangulaton, és a történet többi szereplőjét, akik mind-mind erősítik a film kicsit ironikus, majd enyhe szentimentalizmusba átcsapó hangvételét. Gina Lollobrigida partnereiként olyan kitűnő színészekkel találkozhatunk, mint Telly Savalas, Phil Silvers, Peter Lawford, Janet Margolin és Philippe Leroy. A fordulatokban bővelkedő történet végén természetesen mindenki megtud mindent, és mindenki igazolja Carlát, aki kegyes csalásával tulajdonképpen nem akart mást, mint gyermeke jövőjét biztosítani, s a családnak megfelelő társadalmi rangot adni. Aki netán úgy véli, hogy elmeséltük most a film történetét, az téved. A kellemes és színvonalas játék kedvéért érdemes elmenni a moziba. GYARMATI BÉLA Jó estét, Mrs. Campbell Tavaszi hangversenyek A tavaszi hangversenyévad négy nagyszínházi koncertet és négy kamarahangversenyt tartogat a bérlettel rendelkező, illetve a rendszeresen érdeklődő közönség számára. Három alkalommal, március 15-én, május 3-án és április 19-én a Miskolci Szimfonikus Zenekar neves szólistákat kísér, június elsején pedig a Magyar Állami Hangversenyzenekar, a Magyar Állami Operaház művészei és a debreceni Kodály-kórus Händel: Jephta című oratóriumát szólaltatja meg a Miskolci Nemzeti Színházban. A Zeneművészeti Szakközépiskolában április 14-én mai magyar szerzők műveiből áll a kamaraest műsora, május 12-én László Margit és Nagy Sándor ária- és dalestjére várják a koncertlátogató közönséget. Április 28- án a Miskolci Szimfonikus Zenekar kamarazenekara áll pódiumra. Ez a koncert, és a május 19-én megrendezendő, egyaránt, miskolci előadóművészek hangversenye lesz. Eszperantó műsoros est Tizenhét ország népének harminc versét, dalát szólaltatja meg ötven úttörő eszperantó nyelven ma este 6 órakor. A nemzetközi barátsági hét alkalmából rendez műsoros estet a Rónai Sándor Megyei Művelődési Központ eszperantó szakköre és a Szirmabesenyői Általános Iskola eszperantista úttörői. Felnőttek és gyerekek próbálják ki, hogy mit tanultak, Busai Mária és Olajos Károlyné vezető pedagógusok pedig munkájuk eredményét mérik le a szakkörök egész évi változatos programjának mostani rendezvényén. Premier plán • Önvallomás — rólad Én pőrébbnek, egészen a csontig nyúzottnak, a közönség kiszolgáltatottabbnak érzi magát a színpad és a nézőtér közti hirtelen távolságcsökkenés miatt az intim színházban, mint annak előtte a nagyszínház biztonságot nyújtó elválasztottságában. Amikor szinte beleülnek pórusainkba, leheletükkel, gesztusaikkal, melyeket lehetetlen nem észrevenni, testivé változtatják közöttem — akik vagyok — és a közöttük — akik énvelem azonosítják magukat — levő kapcsolatot. A kétségbeesettnek jó tanácsokkal sietnek segítségére, évezredek óta így van ez. Bár segíteni szó nélkül is lehet, a jó tanács mégis értékes valami. A szerencsétlenségen kívül álló személy szellemi előnyét értékesíti benne, hiszen kívülállóként képes átgondolni az adott helyzetet, számot tud vetni a megoldás lehetőségeivel. De pórusközelbe kerülve az intim színházban, ez az előny _ eltűnik. Csapdába kerülünk mindannyian, és nekem, a színésznek el kell érnem, hogy egyazon szenvedélyek uralkodjanak mindannyiunkon. Az új helyzet az eddigieknél precízebb-hűebb lélektani munkát követel a már többé-kevésbé kipróbált eszközökkel. De mert átlátszónak érzem magam, ezeket mégsem használhatom föl. Egyáltalán, a többieknek azt sem szabad észrevenniük, hogy rendelkezem velük. Átlátszó vagyok, csontig nyúzott! És mégis eszközökkel operálok, és mégis ezekkel kényszerítem rájuk ugyanazon érzelmeket, mint amelyek engemet uralnak. Engem, aki akkor válik igazán önmagammá, amikor nem én vagyok ... Igen, a megoldáshoz érkeztem: az eszközeimet az ő eszközeiként, (a játszott figura sajátjaiként) kell alkalmaznom a legkisebb ajakrángástól a legszélesebb kézmozdulatig, a pupilla tágulószűkülő húzódásaitól a kéz és láb izmainak feszült vagy lazuló tónusaiig, mindent az ő cselekvéseiként kell elfogadtatnom, az övéiként, akivé időről időre változom. Intim színház; közönségközelben a legteljesebb átalakulásra kell törekednem. Eddig az új helyzetig az emberi áramkörök ilyen rövidre zárásáig hasonló mértékben még soha nem lettem mássá, tehát nem váltam igazi önmagammá. Intenzitását tekintve, ez a változás már közel áll a tudathasadáshoz. Hogy mi véd meg az őrülettől? Mi az a pajzs, melyet képtelen áttörni a skizofrénia?! Erre egyetlen szó a válasz: a JÁTÉK. Az állandóan újabbnál újabb célokat kitűző és megvalósító játék. Az őrültség sorrendje fordított: adott egy tett, amelyhez utólag próbálnak építeni ok- és célhálózatot. A hétköznapok őrültségét is ez jellemzi, a nem föltünőeket. Az én munkám logikája ettől alapjaiban tér el. Mondhatnám úgy is, én akkor vagyok a legtávolabb az őrülettől, mikor a legközelebb kerülök hozzá munkám és életem legizgalmasabb alkotóhelyén, a STÚDIÓSZÍNPADON. A lenti önvallomás egy szerepjátszás eredménye. A szerep egy színésszel, Upor Péterrel azonos, játszója viszont ez esetben az újságíró. Számos beszélgetés és még több előadásnézés és hallgatás után vállalkozott a krónikás arra, hogy a mind jobb ismerősévé váló Upor Péter alakjába bújva — az ő mesterségét kisajátítva — beszéljen róla és a Stúdiószínpad találkozásáról. Arról a találkozásról, amely a magyar színházi kultúrának nem mindennapi eseménye volt, s mely a közönséget a Riadó önmagával meghasonlott németjével és Jarry-vel, a kapcsolatteremtés mártírjával ajándékozta meg. NYAKAS SZILÁRD Nyolc bemutató jától szombatig, nyolc premiert tartanak a budapesti színházak. Az első a sorban az Irodalmi Színpad lesz, amely ma este tűzi műsorra először Georg Bücher két egyfelvonásosát. Pénteken négy színházban lesz bemutató előadás. A Magyar Állami Operaházban felújítják Richard Strauss A rózsalovag című háromfelvonásos vígoperáját (Mikó András rendezi), a Vígszínház pedig O’Neill Eljő a jeges című négyfelvonásos drámáját állítja színpadra (rendezte Horvai István). A Nemzeti Színházban Shakespeare örökszép remekművét, a Rómeó és Júliát mutatják be Major Tamás rendezésében, a Fővárosi Operettszínházban pedig Békeffy István—Szenes Iván vígjátékának, a Mit vesztett el kisasszony?-nak a premierje lesz. Szombaton délután új ifjúságpolitikai sorozat indul a Mikroszkóp Színpadon, a 25. Színház egy XIII. századból származó kínai drámát mutat be, míg a Thália Színházban Kazimir Károly rendezésében kerül színpadra Weöres Sándor A Holdbéli csónakos című kétrészes költői játéka. .Vendégünk: Edit Piaf és Yves Montand” Ketten Pá, ketten Miskolcról Két világhírű énekművészt, egy elhunytat és egy még élőt láthattunk vendégül a Rónai Sándor Művelődési Központban. Edit Piaf és Yves Montand lemezeit válogatta össze jó ízléssel és mindkettő művészetét kellően dokumentáló biztonsággal Varsányi Zsuzsa, és néhány francia dal magyar fordítását kellemes hangon mondta el magyarul Jakab Mária. így találkozott két párizsi sanzonénekes az őket ismertető két miskolcival és az ismeretterjesztő előadás keretében történt vendéglátás valóban hasznosnak bizonyult. Jó képet adott ennek a két — mondhatnánk — népművésznek, hamisítatlanul párizsi és egyben hamisítatlanul francia alaptónusáról és olyan felejthetetlen dallamok hangzottak el, mint a My Lord, Piaf, valamint a Hulló levelek, Montand előadásában. Ügyes ötlet volt a Piaf szerezte és általa előadott dalnak megismétlése Montand előadásában is. Ez a jó összeállítást dicséri. Ha szabad egy javaslatot tenni végül, a következőkben jobb lenne, ha az összekötő szöveg kevésbé elbeszélő jellegű, inkább dramatizált lenne. Faragott méhkaptárak A varsói, krakkói és poznani lengyel nemzeti múzeumok mellé most két újabb, a wroclawi, sziléziai és a szczecini nyugat-pomerániai múzeum sorakozott fel. Mind a kettőt még 1945-ben létesítették, és az akkori időkre jellemző, igen nehéz körülmények között kezdték meg tevékenységüket. Az elmúlt 25 év alatt azonban mindkettő jelentős gyűjteményekkel gazdagodott, és ma a terület lengyel vonatkozású emlékei után kutat. A sziléziai múzeum, amely mindenekelőtt Szilézia lengyel eredetű kulturális emlékeit gyűjti, 55 000 kiállítási tárggyal és 45 000 darabból álló könyvgyűjteménnyel rendelkezik. Említésre méltó a középkori sziléziai szoborgyűjteménye, faragott méhkaptár-gyűjteménye pedig egyedülálló Európában. Igen gazdag a 18. századból származó lengyel festményanyaga és a 20. századi üveg- és kerámiakollekció. A nyugat-pomerániai lengyel nemzeti múzeum a tulajdonában levő 60 000 régészeti és etnográfiai tárggyal, amely a lengyel halászat múltját, jelenét és jövőjét is bemutatja. A szláv és ó-lengyel kultúrával kapcsolatos kutatásai során elért eredményeket 14 kötelben ismertette. ÖT LÁNY A VÍZBE FULLADT Vízbe fulladt öt fiatal lány reggel az olaszországi Padova közelében, miután autójuk az útról egy csatornába fordult. EMBERRABLÁS Este az olaszországi Catanzaróban három fegyveres bandita elrabolt egy 81 éves autókereskedőt — nyilván váltságdíjért. BEHATOLTAK A BIRTOKOKBA Kolumbia hét tartományában tüntető parasztok elfoglaltak 52 gazdaságot. Cordobában 37 birtokra hatolt be 3000 paraszt. A tüntetők a földreform-program meggyorsítását követelik. A BRAZIL KARNEVÁL SZOMORÚ MÉRLEGE Viharos körülmények között zajlott le Brazíliában a karnevál. A vidám mulatozások áldozatainak száma meghaladja a 180-at, és csupán Rio de Janeiro kórházaiban 11 ezer sebesültet ápolnak. KIUTASÍTOTTÁK Kiutasították Csehszlovákiából Fred Bidlin amerikai állampolgárt, akit a prágai bíróság a csehszlovák törvényekbe ütköző bűncselekmény elkövetése miatt tavaly négyévi börtönbüntetésre ítélt. CSATA A RENDŐRSÉGGEL Több csatát vívott az iráni rendőrség egy kábítószercsempész bandával az ország északi részein. A tűzharcban 16 csempész életét vesztette. A banditák több iráni falut kiraboltak és védtelen polgárokat gyilkoltak meg. SZEMETES ÍRÓ A BBC rádióadásában mutatja be egy 63 éves szemetes színdarabját. John Whiteley szemetesként végzi munkáját, szabad idejében színdarabjain dolgozik. Első darabja ,,Edit” címet viseli. 1936-ban a nagy gazdasági válság idején játszódik. 150 font honoráriumot kapott érte. IPARI KÉM A bukaresti katonai törvényszék a brassói teherautógyár klubtermében nyilvános tárgyaláson mondott ítéletet egy ipari kémkedés ügyében. Mircea Codreanu, ismert fémipari szakember egy nyugati cég képviselőjeinek saját gyára rovására államtitkot képező adatokat továbbított. 25 évet kapott. SAJÁTOS ÉTELKÓSTOLÓ Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) proteinkutató csoportjában sajátos ételkóstolót rendeztek. A mexikói algából készült, zöldes színű süteményt kezdetben gyanakodva méregették, de aztán meglepve állapították meg, hogy nemcsak tápláló, de igen ízletes is. HAJTÓVADÁSZAT Hajtóvadászatot indítottak a bűnszövetkezetbe tömörült kábítószer-kereskedők ellen az FBI detektívjei az ijel. 54 személyt őrizetbe vettek, 12,8 millió dollár értékű kábítószert, 430 000 dollár kérti pénzt, 179 lőfegyvert és 155 személygépkocsit foglaltak la éjféltől reggelig