Dobrogea Nouă, noiembrie 1973 (Anul 26, nr. 7837-7862)

1973-11-08 / nr. 7843

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ 1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P. C. R. §1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN SA SE ACȚIONEZE IMEDIAT PENTRU PREGĂTIREA IERNARII ANIMALELOR Comandamentul județean a apreciat că în maximum 10 zile toate lucrările agricole de toamnă pot fi încheiate Pe ansamblul județului, porumbul a fost recoltat, pină în ziua de 6 noiembrie, în proporție de 85,4 la sută. Au mai rămas de cules aproape 14.000 hectare. In numeroase cooperative agricole, printre care cele de la Chirnogeni, Negru Vodă, Mereni, Cochirleni, Băltăgești, Ciobanu, Gîrliciu și altele mai sunt de recoltat cite 150—300 hectare. Un ritm nepermis de lent se realizează și la întreprinderile agricole de stat Dorobanțu, Amzacea, Peștera, Stupina, Hîrșova, unde mai sunt de cules cite 600—1.100 hectare. Terenul se eliberează cu încetineală, se întirzie pregătirea ogoarelor de toamnă. Mai sut de arat 88.000 hectare. Sînt de asemenea, rămase din urmă transportul recoltei de pe cîmp, asigurarea fondului de stat. Pentru recuperarea grabnică a acestor întirzieri secretariatul Comitetului județean de partid a convocat ieri dimineață factorii de răspundere din comandamentul județean pentru coordonarea lucrărilor agricole. S-a subliniat că în urma unor măsuri energice, stabilite împreună cu conducerile unităților agricole, cu specialiștii, toate lucrările agricole de toamnă pot fi încheiate în 8—10 zile. Comandamentul județean a supus, de asemenea, unei ample și temeinice analize stadiul pregătirilor pentru iernarea animalelor. A rezultat slaba preocupare pentru asigurarea adăposturilor, a bazei furajere și funcționarea bucătăriilor de preparare a furajelor. Au fost indicate măsurile ce trebuie întreprinse, s-au stabilit sarcini concrete pentru organele agricole și conducerile unităților, astfel ca o dată cu terminarea lucrărilor agricole de toamnă să se încheie și pregătirile pentru iernarea, în bune condițiuni, a animalelor. Cu grajduri nepregătite, fără furaje... • In silozuri mai e loc pentru 110.000 tone furaje • La Mereni, Ioan Corvin, Ciocîrlia de Sus, Petroșani, starulația animalelor a început în grajduri fără uși și ferestre • Toate halele de fazare a animalelor și puternițele să fie încălzite • Bucătăriile furajere să intre imediat în funcțiune . Atenție maximă gospodăririi raționale a furajelor Unind cuvintul, în ședința de ieri dimineață, de la Comitetul județean de partid, tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, a arătat că datorită temperaturilor scăzute din ultima decadă a lunii octombrie stabulația animalelor a început mai devreme decit in alți ani. Dar, multe cooperative agricole și întreprinderi agricole de stat au fost „prinse“ de sezonul rece cu adăposturile nepregătite, fără stocurile necesare de furaje asigurate. Au deficite deosebit de mari la furajele fibroase și suculente cooperativele agricole de la Dumbrăveni, Mangalia, Cobadin, Ciocîrlia de Sus, Lanurile, Castelu, Nuntași, Sinoie și altele, care abia în ultima perioadă au intensificat ritmul însilozării coconilor uscați cu adaus de saramură. In multe cooperative agricole și întreprinderi agricole de stat, datorită slabei preocupări a organizațiilor de partid și conducerilor unităților, se semnalează mortalități, îndeosebi la animalele tinere. Cele mai mari mortalități au fost înregistrate la cooperativele agricole de la Oltina, Viișoara, Almalău, Giilița, la întreprinderile agricole de stat Ciocîrlia, Amzacea, Băneasa și multe altele. In toate unitățile agricole unde s-au înregistrat pierderi de animale, a precizat primul-secretar al Comitetului județean de partid, să se stabilească cu atenție, imediat, pagubele, iar cei din vina cărora s-au produs obligați să se recupereze. De asemenea, cei vinovați să fie puși în discuția organizațiilor de partid, a comuniștilor și să fie trași la răspundere, încă din primăvara acestui an secretariatul Comitetului județean de partid a elaborat un plan de măsuri, care a fost difuzat apoi tuturor organizațiilor de partid din unitățile agricole și în care se prevedeau acțiunile ce trebuie întreprinse pentru asigurarea tuturor sortimentelor de furaje necesare efectivelor de animale. Prevederile acestuia n-au fost duse la îndeplinire. In cooperativele agricole, planul de însilozare este, în prezent, realizat in proporție de numai 76 la sută. In silozuri, față de plan, mai trebuie depozitate încă 110.000 tone furaje. Sunt însă condiții ca diferența de siloz să fie substituită de cele circa 20.000 tone sfeclă fu Radu APOSTOL (Continuare in pag. a IlI-a) NU NUMAI MARILE UZINE, CI ȘI CONSTRUCȚIILE MAI MICI TREBUIE TERMINATE LA TIMP! In cele ce urmează, vrem să atragem atenția asupra a două obiective de investiții care, din punct de vedere valoric deși nu intră în categoria celor cu însemnătate deosebită, impun o grijă prioritară, atît prin caracterul lor, cit și prin problemele pe care le implică finalizarea lor la termenele stabilite. E vorba de clădiri învecinate, amplasate două pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu — una, mai mare, și mai impunătoare, cealaltă, mai mică dar de aceeași utilitate ; viitoarele sedii ale Centrului teritorial de calcul electronic și — respectiv — Inspectoratului județean pentru controlul calității produselor. Ambele sunt realizate de constructorii de la Șantierul IV al T.C.L.C. (șef de șantier — ing. V. Tiță). Prima construcție se află intr-un stadiu mai avansat. Totuși, ceea ce s-a realizat până acum nu poate să dea motive de liniște, nici constructorului, nici mai ales beneficiarului. Tovarășul Ștefan FLOREA, directorul Centrului teritorial de calcul, ne spune că, în ultimele luni din 1973, mai trebuie realizate lucrări de investiții însumînd circa 1.800.000 lei. Destul de mult, mai ales comparind cu ce s-a făcut pină acum. Au rămas de executat finisaje diverse și lucrări de montaj pentru utilaje. In cursul acestei luni urmează să sosească de la uzina furnizoare din București calculatorul electronic cu care va fi dotat centrul de calcul. Calculatorul se află deja în standul de probă, iar livrarea lui se va face foarte curînd. Dar, constructorii încă... n-au montat geamurile, ca să „închidă“ clădirea și să se poată lucra în interior. Pînă una alta, beneficiarul investiției figurează cu utilaje însumînd valori însemnate, care au depășit perioada permisă de staționare fără a fi montate, iar pentru ele plătește dobînzi bancare penalizatoare. Este limpede că asemenea consecințe negative ar fi putut fi eliminate, dacă unitatea de construcție executantă s-ar organiza mai bine și ar asigura un flux continuu de producție, fără stagnări, dacă ar urmări mai îndeaproape mersul acestor lucrări. Nici la cealaltă construcție situația nu e mai bună , ba, dimpotrivă . E drept că, la clădirea Inspectoratului județean pentru controlul calității produselor, lucrările au început mai tirziu, dar, oricum, Mihai MACARIE (Continuare in pag. a II-a) Cu planul anual îndeplinit In acest an unitățile agricole din județele Constanța și Tulcea au primit mașini și materiale in valoare de aproape două miliarde lei. Este meritul lucrătorilor de la Baza de aprovizionare nr. 13 Ovidiu, care preocupindu-se permanent de buna aprovizionare a unităților agricole raportează că încă de pe data de 25 octombrie au realizat planul anual de aprovizionare și desfacere. JL •«ÄgssKä*' ANUL XXVI nr. 7843 Joi, 8 noiembrie 1973 4 pagini, 30 bani Cu prilejul celei de-a 56-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie DEPUNERI DE JERBE DE HORI Ieri dimineață, cu prilejul celei de-a 56-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, au avut loc solemnitățile depunerii de jerbe de flori la Cimitirul eroilor români și sovietici din Constanța și la Monumentul eroilor marinari de pe faleza Cazinoului. La solemnități au participat tovarășii Ion Calotă și Ion Tovală, vicepreședinți ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ioan Poppa, prim-vicepreședinte, și Virgil Deleanu, vicepreședinte, al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, oameni ai muncii din municipiul Constanța. Au luat parte, de asemenea, M. I. Hoșev, consulul general U.R.S.S. la Constanța, și alți membri ai consulatului. Recepție de Consulatul U.R.S.S. la Consta nseară, a avut loc, la restaurantul „Europa“din Eforie Nord, o recepție oferită de M. I. Hoșev, consulul general al U.R.S.S. Constanța, și soția, cu prilejul cele lei de-a 56-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. A participat tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., alți membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de întreprinderi și instituții constănțene, cu soțiile. Au fonstat tovarășii Vasile Viicu și M. I. Hoșev. A participat tovarășul Teodor Coman, prim-secretar al Comitetului județean Tulcea al P.C.R., alți reprezentanți ai organelor de partid și de stat din județele vecine. Au fost prezenți, de asemenea, dl. Emin Șerif Küçükkui, consul general al Consulatului Republicii Turcia la Constanța, și alți membri ai consulatului. Recepția s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. 1 I CRONICA JUDEȚULUI • Informații ® Note ® Reportaje ® însemnări ® Sport Pag. a Il-a TINERETUL „Pontica", un viu și permanent dialog cu tinerețea La 19 ani — cîtor calificat Concursul profesional „Mîini măiestre", un „test" al activității noastre Pag. a IlI-a Leningrad — istorie și eroism Partida militară și demonstrația oamenilor muncii din Moscova Lucrările Adunării Generale a O.N.U. Pag. a IV-a mun- Se lucrem intens la mineralierul de 55.000 tdw Paralel cu constructorii, care își intensifică eforturile pentru finalizarea lucrărilor la docul uscat, navatiștii de la S.N.C. — cei care „dau viață“ mineralierului de 55.000 tdw, lucrează la asamblarea blocsecțiilor pregătite in hale și pe platforma de premontaj și coborîte în doc cu macaraua de 120 tone forță. La ora actuală ei se află în grafic cu toate lucrările de montaj al blocsecțiilor. Foto : I. BUNGAU Experiența organizațiilor de partid din întreprinderile cernavodene în antrenarea tuturor forțelor la realizarea exemplară a sarcinilor economice evidențiază importanța unor ACȚIUNI COLECTIVE, BINE ORGANIZATE Organele de partid, comitetele oamenilor muncii din toate întreprinderile economice ale orașului Cernavodă trebuie să acționeze colectiv în toate etapele actului de conducere, de la studierea și analiza fenomenelor, luarea deciziilor și până la punerea lor în practică. Aceasta a fost concluzia recentei plenare a comitetului orășenesc de partid, care a analizat cu competență preocuparea organelor și organizațiilor de partid in direcția promovării principiului muncii și conducerii colective în întreprinderile economice cernavodene. Realizarea și depășirea principalilor indicatori de plan la fabrica de ciment, întreprinderea de șuruburi, I.A.S., S.5 I.A.. „Navrom“ relevă, pe lângă eforturile depuse de colectivele de muncitori și tehnicieni de aici, activitatea susținută a biroului comitetului orășenesc de partid, îndrumarea permanentă a comitetelor oamenilor muncii în scopul de a-și îmbunătăți continuu stilul de lucru. Nu de mult, un colectiv format din membrii biroului comitetului orășenesc de partid, condus de secretarul acestuia, George Lefter, a efectuat un control la comitetele oamenilor muncii de la fabrica de ciment și întreprinderea de șuruburi. Cu acest prilej s-a constatat că există preocupări, atât din partea comitetelor de partid în ceea ce privește îndrumarea comitetelor oamenilor muncii, cât și din partea acestora pe linia îmbunătățirii formelor și metodelor de muncă. S-a observat, tot atunci, că măsurile stabilite în programele de activitate au fost, în majoritatea lor, eficiente, înlăturînd unele neajunsuri din activitatea unităților respective. Minusurile constatate cu ocazia controlului au constituit obiectul unei analize la fața locului, dindu-se indicații precise comitetelor de partid și comitetelor oamenilor muncii să acționeze cu fermitate in direcțiile fundamentale ale activității economice. Biroul comitetului orășenesc, prin organele și organizațiile de partid, preocupat de a imprima tot mai mult principiul muncii și conducerii colective in activitatea instituțiilor, a antrenat consiliile de control muncitoresc, comisiile domenii in efectuarea de studii pe și propuneri care, cele mai multe, au fost însușite și puse in aplicare. Așa, de pildă, la întreprinderea de șuruburi aplicarea propunerilor a dus la îmbunătățirea calității produselor și la economisirea de metal ; la fabrica de ciment s-a stimulat realizarea planului anual de piese de schimb, avînd ca efect reducerea timpului de reparații la utilaje. Măsuri corespunzătoare au condus la reducerea consumului de energie electrică. La I.A.S., aplicarea propunerii de a se executa operația de stropire a viilor pe două rînduri a avut ca eficiență reducerea unui tractor și micșorarea cheltuielilor la suprafața prelucrată. O atenție deosebită a fost acordată de către biroul comitetului orășenesc de partid pregătirii ședințelor comitetelor oamenilor muncii, in care au fost analizate periodic problemele majore ale activității economice : realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor, crearea condițiilor concrete pentru îndeplinirea ritmică a acestora. Dintre aspectele economice analizate de către comitetul oamenilor muncii din întreprinderea de șuruburi, utile și eficiente s-au dovedit a fi următoarele : „Realizarea sarcinilor trimestriale“, „încheierea și onorarea contractelor de aprovizionare și desfacere“, „Realizarea planului de reparații“, „Folosirea capacităților de producție și creșterea productivității muncii“. La fabrica de ciment analizele periodice au impulsionat îndeplinirea planului de reparații, reducerea consumului de combustibil și energie, îmbunătățirea funcționării utilajelor. La I.A.S. Cernavodă ședințele comitetului oamenilor muncii au avut în atenție rentabilitatea produselor, asigurarea condițiilor realizării planului în zootehnie. De asemenea, prin soluțiile propuse s-a îmbunătățit ritmul lucrărilor agricole. Cu sprijinul biroului comitetului orășenesc de partid, prin membrii săi repartizați pe întreprinderi, adunările generale ale oamenilor muncii au fost organizate mai bine. Ele au dezbătut cu responsabilitate comunistă problemele esențiale în activitatea economică specifică fiecărei unități. Ca urmare a propunerilor făcute de oamenii muncii în aceste adunări au fost stabilite noi măsuri in completarea planurilor M.T.O. menite să devanseze realizările planificate la începutul perioadei de plan. Dar, plenara comitetului orășenesc de partid Cernavodă a scos la iveală și unele deficiențe în activitatea comitetelor oamenilor muncii și a propus măsuri pentru eliminarea lor. S-a subliniat, astfel, că unele analize în ședințele comitetelor oamenilor muncii nu s-au soldat cu măsuri corespunzătoare care să ducă la înlăturarea neajunsurilor. Așa, de pildă, la fabrica de ciment consumul de combustibil pe tona de ciment continuă să fie depășit față Prof. I. CILEAGA. Subredacția voluntară Cernavodă (Continuare in pag. a II-a)