Drum Nou, octombrie 1969 (Anul 26, nr. 7696-7722)

1969-10-09 / nr. 7703

Pag. 2 DIN LUMEA ŞTIINŢEI ŞI TEHNICII Metodă frecventometrică de analiză chimică Prof. dr. docent Candid Liteanu şi şefa de lucrări Rozalia Alexandru, de la Facultatea de chimie a Universităţii din Cluj, au elaborat o metodă de analiză chimică bazată pe un principiu cu totul nou. Potrivit acestuia, determinările chimice nu se mai fac între o concentraţie anumită şi un parametru fizic al soluţiei, cum stabilesc metodele clasice, ci între concentraţie şi un parametru matematic. De pildă, se studiază relaţia dintre concentraţie şi frecvenţa de apariţie a unui anumit fenomen. Aceasta ridică mult precizia determinărilor, chiar şi în cazul unor cantităţi foarte mici de substanţă. Metoda, denumită frecventometrică, a fost descrisă într-un articol publicat recent în revista de circulaţie internaţională „Mikrochimica Acta“ din Viena şi s-a bucurat de aprecierea specialiştilor din numeroase ţări. O fotografie „vie“ Din fotografie vă priveşte o faţă gravă. Dar e destul să aplecaţi puţin fotografia, că deodată faţa aceasta vă zîmbeşte; dacă o înclinaţi în partea opusă, chipul se întristează. Ce-i asta ? O minune ? Nu. Este tehnica secolului XX. Aparatajul pentru fotografierea sculpturală a fost elaborat de cercetătorii de la Institutul de ingineri de cinematografie din Leningrad. La institut s-au elaborat deja modele de diferite tipuri de aparate cu care se pot realiza fotografii de acest fel. In prezent se lucrează la elaborarea unui model industrial. O nouă invenţie japoneză: un televizor cu aparat de transmisie a ştirilor şi fotografiilor la domiciliul abonaţilor. Proiect de oraş pe piloni Firma „Pilkington Glass Age Development Comittee“ a prezentat un proiect de construire a unui oraş pe piloni pe coastele Angliei. Acest oraş ar putea să aibă o populaţie de 30.000 de locuitori. El ar urma să fie apărat de valuri cu un baraj circular. Oraşul pe piloni va avea locuinţele dispuse în partea superioară a edificiilor, iar pe acoperişuri se vor putea amenaja... terenuri de fotbal. Navă pentru curăţirea apei mării de ţiţei In U.R.S.S. a fost construită o navă care poate curăţa apa mării de ţiţei într-un ritm de 7 tone pe oră. Nava a fost concepută în cadrul unui concurs pentru cele mai eficace mijloace tehnice şi chimice de prevenire sau combatere a poluării apelor cu petrol. Cu acest prilej au mai fost elaborate peste 200 de instalaţii, aparate şi produse chimice. Avion orbital Firma americană „Lockheed" studiază posibilitatea construirii unui avion de vinătoare hipersonic cu două locuri, capabil să devină „satelit“ al Pămîntului prin propriile mijloace, să se înapoieze în atmosferă și în cele din urmă să aterizeze ca un avion obișnuit. Avionul orbital, care va fi dotat cu motoare turboreactoare pentru zborul suborbital şi cu motoare-rachetă pentru plasarea pe orbită şi pentru zborul spaţial, va putea atinge viteze cuprinse între 28 000 kilometri pe oră (viteză de satelizare) şi 200 kilometri pe oră (viteză de aterizare). IN MEMORIAM N. IORGA, cetăţean de onoare al Braşovului * Braşovul este strins legat de viaţa, activitatea şi opera genialului Nicolae Iorga. Savantul şi scriitorul a consacrat numeroase lucrări oraşului de la poalele Tîmpei. Din arhivele sale a valorificat documente care aduc mărturii preţioase despre istoria zbuciumată a poporului român, despre tradiţiile culturii sale. Nicolae Iorga a cercetat monumentele istorice şi de artă ale oraşului. Iorga a avut legături strînse şi cu personalităţile culturale ale Braşovului. In cadrul unei şezători literare organizate în zilele ediţiei festive a „Colocviilor braşovene“, scriitorul A. P. Bănuţ a evocat figura savantului nostru pe baza amintirilor sale. Despre Braşov, Făgăraş şi alte localităţi din cuprinsul judeţului, găsim numeroase pagini in notele de călătorie ale lui Nicolae Iorga, publicate în presa vremii şi mai apoi în volume. In acest scurt articol, ne-am propus însă să readucem în actualitate un episod elocvent pentru legăturile lui Nicolae Iorga cu Braşovul. Ca o dovadă a sentimentelor de stimă şi preţuire de care se bucura marele cărturar în acest oraş, acum aproape patru decenii, lui Nicolae Iorga i s-a conferit titlul de cetăţean de onoare al oraşului Braşov. În numărul 67 din 28 iunie 1931, „Gazeta Transilvaniei“ publica un scurt articol intitulat „Dl. N. Iorga — cetăţean de onoare al Braşovului“. Cititorii erau informaţi că într-o şedinţă festivă a Comisiei interimare a municipiului Braşov, care s-a ţinut la 25 iunie in sala festivă a statului, Nicolae Iorga a fost declarat cetăţean de onoare al Braşovului. Evenimentul a fost primit cu deplină satisfacţie de către braşoveni, de către întreaga opinie publică a vremii. In tezaurul marilor tradiţii de cultură ale Braşovului, episodul se înscrie la loc de frunte, ilustrînd puternicele legături pe care oraşul le-a avut întotdeauna cu cărturarii de pretutindeni. ŞTEFAN PETRARU DRUM NOU • 7. ajtója?•?*" ■"v. Panoramic medical MIJLOACE UTILIZATE IN TRATAMENTUL CANCERULUI ■ Cercetătorul Georg Mathe a reuşit să obţină în două cazuri de leucemie vindecarea, utilizînd cunoscutul vaccin B.C.G. (antituberculos). Alţi doi cercetători de la Universitatea Lund au constatat că acest vaccin administrat şoarecilor care prezentau tumori a determinat oprirea dezvoltării cancerului. ■ După opinia unui medic britanic, teama are un efect nefast, provocînd de multe ori eşecuri în tratamentul antineoplazic. El consideră că educarea publicului şi a bolnavilor asupra şanselor precise de vindecare duce la creşterea rezultatelor pozitive ale tratamentului. Asociat cu o descoperire precoce a maladiei, care să permită începerea tratamentului în faza iniţială, duce la creşterea procentului de vindecări astfel: patru cincimi din cancerele laringiene, 52 la sută din cele mamare şi 75 la sută din cele uterine, se pot considera cu şanse garantate de vindecare. Un medic spaniol a tratat doi bolnavi suferind de cancer care prezentau şi un herpes, cu clorhidrat de emetină. Acest tratament a influenţat favorabil ambele boli. CIT DORMIM ? ■ Femeile, mai ales cele peste 30 de ani, dorm mai puţin decit bărbaţii. Faptul că bătrînii ar dormi mai puţin decît tinerii nu este conform realităţii. Bătrînii se culcă mai devreme şi se scoală mai devreme, fapt care creează impresia că ar dormi mai puţin. ■ O statistică recentă arată că procentul deceselor prin crize cardiace este mult mai mare la persoanele care dorm zilnic mai mult de 8 ore decît cele care de regulă dorm mai puţin. CINTEC DE LEAGĂN ELECTRONIC ■ Un mic magnetofon pe care se înregistrează vocea mamei, cîntece de leagăn sau alte cîntece care liniştesc copiii poate fi utilizat cu succes în cazurile cînd mama este ocupată. Aparatul este astfel construit incit intră în funcţiune ori de cite ori copilul plînge sau este agitat, reglarea sa fiind complet automatizată.. PRIM-AJUTOR Persoanele lovite de trăsnet prezintă leziuni care se pot vindeca în majoritatea cazurilor. Moartea se produce de cele mai multe ori prin stop cardio-respirator. Prin acordarea de urgenţă a primului ajutor şi în special prin efectuarea respiraţiei artificiale, pot fi salvate multe victime. „AUTOSERVIRE“ DENTARĂ Un grup de medici stomatologi de la Universitatea Indiana (S.U.A.) au pus la punct un aparat care permite pacientului să-și trateze singur caria dentară pînă ajunge în cabinetul specialistului. Aparatul asigură o autoplombare a dintelui cariat, avînd efect dezinfectant şi de calmare a durerii. Plomba astfel aplicată are durata de eficienţă de aproximativ un an. Cosmonauţii au fost dotaţi cu asemenea aparate. ALGELE ŞI ALIMENTAŢIA Consumul de alge în alimentaţia umană are o vechime de aproximativ 800 de ani, înaintea erei noastre, după cum rezultă dintr-un poem al lui Confucius. în prezent în alimentaţia japonezilor algele asigură un sfert din hrana zilnică. In Franţa algele sunt utilizate pe scară largă în hrana vitelor şi a păsărilor. După mulţi specialişti, algele vor reprezenta în viitor o sursă importantă de hrană pentru oameni. Dr. WAISS ANATOL Turism sub nivelul mării In Japonia este din ce în ce mai cunoscută și mai apreciată o nouă formă de turism — turismul submarin. Vara aceasta în regiunea de coastă a oceanului au fost amenajate cîteva parcuri submarine. Cel mai mare se află în cadrul zonei de odihnă Searakama. El este axat în jurul unui turn instalat la 100 metri de ţărm şi legat de acesta printr-un funicular, îmbrăcaţi în costume de scafandri... „pentru anturaj“, turiştii se instalează în scaunele suspendate ale funicularului, ajung la turn şi coboară la ultimul lui etaj. Şi de aici ei pot admira în voie frumuseţile peisajului submarin. Descoperirea unui trib necunoscut în jungla columbiană Dr. Robert Garneiro, expert etnolog la „American Museum of Natural History“, a declarat că în jungla columbiană a fost descoperit un trib al cărui grad de civilizaţie se situează la nivelul epocii de piatră. Potrivit savantului american, tribul vorbește o limbă necunoscută încă în lume. Tribul a fost descoperit de o echipă însărcinată să găsească pe un cunoscut negustor de blănuri, Julian Gil, care se pierduse în jungla columbiană. Echipa a dat incidental peste acest trib, capturîndmai mulţi membri ai acestuia. Captivii au fost aduşi în localitatea La Pedera, unde s-a constatat că ei nu vorbesc nici una din cele 15 limbi amazoniene. Dr. Caneiro a afirmat că membrii acestui trib ar putea să fie supravieţuitorii vechilorguri, un trib,care se bănuieşte că s-a stins cu un secol şi jumătate în urmă. Celebrul cardiolog Ch. Barnard se recăsătoreşte Celebru prin grefele de inimă efectuate în premieră mondială, doctorul Christian Barnard se află acum din nou în centrul atenţiei generale. Renumitul chirurg, în vîrstă de 46 de ani, se va căsători cu Barba Zoellner, „o fermecătoare fată de 19 ani“. El s-a despărţit anul acesta de Aletta Barnard, cu care se căsătorise în urmă cu 21 de ani şi are doi copii, un băiat şi o fată, Deirdre, de aceeaşi vîrstă cu viitoarea sa soţie. Bărbaţii căsătoriţi trăiesc mai mult Bărbaţii căsătoriţi trăiesc mai mult decît celibatarii. Acesta este rezultatul unei statistici efectuate de dr. Rudolf Leutner, din Mainz (R.F.G.). Teoria în sine nu este nouă, dar dr. Leutner a putut prezenta date mai exacte; bărbaţii căsătoriţi trăiesc în medie cu patru ani mai mult decit cei de aceeaşi vîrstă, necăsătoriţi. Dr. Leutner are şi explicaţia acestui fenomen. Holteii îşi petrecmai des serile în societate, se culcă deci mai tîrziu şi sosesc a doua zi la lucru obosiţi. Aceasta explică faptul că, printre victimele accidentelor de muncă şi de circulaţie, predomina necăsătoriţii. Un bărbat fără soţie şi familie se satură şi mai repede de viaţă decit un tată de familie cu răspundere. In Statele Unite, la un sinucigaş căsătorit revin cinci celibatari. Ca o concluzie la cele comunicate la Mainz, cunoscutul psiholog german dr. Ernst von Xylander a spus : printre oamenii care nu se căsătoresc niciodată, cifra celor care — încă din tinereţe — sunt nesiguri, ultrasensibili şi anxioşi este deosebit de mare. Aceste trei însuşiri pot periclita sănătatea şi chiar viaţa unei persoane. VARIETAT 1 S.U.A. — Omul zilelor noastre transpune fantezia în fată un proiect pentru asaltul Lunii, în anii care vor in fotografie : Bază lunară semi-permanentă pentru oameni. viaţă. urma. şase MICROENCICLOPEDIE Monumente arhitectonice De la cele şapte minuni ale lumii antice şi pînă la cele mai moderne şi îndrăzneţe construcţii contemporane, arhitectura a demonstrat iscusinţa geniului uman şi dorinţa lui de progres. Iată cîteva dintre cele mai reprezentative construcţii care au rămas in istorie prin frumuseţea şi măreţia lor . PIRAMIDELE — construite la Gizeh în Egipt in mileniul III î.e.n., reprezintă prin proporţiile şi semnificaţia lor una din cele mai mari şi desăvîrşite creaţii ale arhitecturii antice. Cea mai înaltă dintre ele este cea a lui Keops, avînd o înălțime de 147 m. PARTHENONUL— datează din secolul al V-Lea î.e.n., din așa-numitul ..secol de aur" al lui Perlele. Construit timp de 15 ani dintre 447—432) Parthenonul era templul zeiţei Palas Athena. Această construcție este opera lui Fidias. Parthenonul, cu coloane în stil doric, din marmură de Pentelic, adăpostea statuia zeiţei Palas Athena, incultă de 12 m. şi făurită în întregime din aur şi fildeş. COLOSSEUM — celebrul amfiteatru din Roma, de mari proporţii, a cărui construcţie a fost terminată în anul 80 e.n., are o formă eliptică, cu dimensiuni de 188x156 m, şi o capacitate de circa 100.000 de locuri. A fost construit pe vremea împăraţilor Vespasianus şi Titus şi servea pentru luptele gladiatorilor şi cu fiarele sălbatice. BISERICA SF. SOFIA — a fost construită între anii 532 —537 la Constantinopol, de către Artemius din Tralles şi Isidor din Milet. Cupola are un diametru de 31 m. şi o înălţime de 56 m. Poseda valoroase decoraţii în marmură şi mozaicuri. De o nepreţuită frumuseţe, astăzi, Biserica Sf. Sofia funcţionează ca moschee. CATEDRALA NOTRE DAME — construită la Paris între 1163—1250 şi finisată în 1345, această monumentală construcţie este opera arhitecţilor Jean şi Pierre de Chelles. Turnurile au o înălţime de 63 m., iar clopotul cel mare cintăreşte 15 tone. Stilul construcţiei este acela al goticului timpuriu. CATEDRALA SF. PETRU — cel, mai însemnat monu- ment religios al Renașterii, construit la Roma in secolul al XV-lea, după planurile arhitectului Bramante. Picturile au fost făcute de Rafael, Boticelli şi Michelangelo. Acesta din urmă a pictat imensa cupolă înaltă de 138 m., pe care a și proiectat-o. Aici se găseşte celebra statuie a lui Moise, opera renumitului sculptor florentin. TAJ-MAH AL — este un mausoleu din marmură albă ridicat la Agra (India) de şahul mogul, Jahan, în memoria soţiei sale. Construcția a durat 17 ani (1631—1648). Taj- Mahal-ul este considerat o capodoperă a arhitecturii mogole din istoria Indiei şi figurează printre cele mai frumoase monumente ale lumii de azi. BISERICA TREI IERARHI — ridicată de Vasile Lupu la Iaşi în anul 1638, făcea parte din ansamblul mănăstirii Trei Ierarhi, cunoscută şi sub numele de Trisfetitele, care mai cuprindea sala gotică, clopotniţa, tiparniţa şi ulterior, hanul turcesc. Biserica Trei Ierarhi îmbină armonios tradiţiile arhitecturii moldoveneşti din vremea lui Ştefan cel Mare şi Petru Rareş. Vechea pictură murală, executată de meşteri din Moscova, a fost repictată în întregime în anul 1882. Prof. PETRU ISTRATE O plantă din cuaternar în împrejurimile Braşovului PRIMULA FARINOSA Intre curiozităţile naturii, speciile de plante cu mare valoare documentară, rămase din perioadele reci în mlaştinile din împrejurimile Braşovului, constituie adevărate tezaure floristice. Una dintre plantele cele mai interesante, despre care se consideră că s-au păstrat aici din cuaternar este şi Primula farmosa, numită popular „ochii broaştei". Ca şi daria (Pedicularis sceptrum carolinum), are la noi limita sudică a arealului său mondial. Pînă nu demult, în ţara noastră i se cunoşteau doar patru staţiuni certe, mlaştinile cu izvoare reci de la Stupini, Harman şi Prejmer din judeţul Braşov şi cea de la Tuşnadul Nou din judeţul Harghita. O descoperire recentă a plantei în Valea Gîrcinului sporeşte numărul staţiunilor din depresiunea bîrsană, unde se păstrează o asemenea plantă. Numele generic este comun cu acela al rudei ei apropiate, ciuboţica cucului (Primula officinalis). Primula constituie diminutivul cuvîntului latinesc primus — întîiul, majoritatea speciilor genului fiind între primele plante vara tîrziu și la începutul verii. Preferinţa pentru lunile mai calde ale anului este uşor de explicat pentru o plantă care a trăit într-o perioadă în care predominau anotimpurile friguroase. De ciuboţica cucului se mai deosebeşte şi prin florile mai mici de culoare liliachie, albastră ori purpurie, pigmentaţie ce se mai întîlneşte la cîteva din speciile surori ce cresc cu preferinţă în regiunile alpine, dar mai ales prin frunzele acoperite cu un strat gros de ceară cu aspect prăfos, făinos (farinosum), caracter ce se evidenţiază lesne, folosit de Linné pentru a desemna denumirea specifică a plantei. Numele popular vine de la florile mărunţele cu culori albăstrui, reci, care se află ascunse printre alte plante de mlaştină şi sunt apropiate de dimensiunile ochilor unor mici batracieni. Iată încă o plantă la care interesul ce i se poartă trebuie îmbinat cu grija pentru menţinerea ei. DANCIU MARIUS cercetător botanist ce înfloresc primăvara. Ochii broaştei înfloreşte, insă, primă Nr. 7703 Cuvinte încrucişate Intersecţii de drumuri Orizontale 1. Se îndreaptă întotdeauna în direcţia nord-sud — Bate toate drumurile! ; 2. Indicatoare de direcţie; 3. Au greşit direcţia ; 4. Un soi de palmier — Infinitiv adecvat pentru „Cale lungă, drum de fier" ; 5. In cale! — Face pană la cauciuc; 6. Traseu 7. Situaţi în direcţia răsăriteană ; 8. Discretă — Busolă în extremitate; 9. Miez de nucă — Zeitate orientală — Arătătorul lui Cronos ; 10. In direcţia est (pl.). Vertical : 1. în sistemul de direcţie al autovehiculelor — Cale-ntoarsă; 2. „Drum bun !" — Batea drumurile cu apă; 3. Se-nvîrt în jurul Pămîntului; 4. Colibă ciobănească — Locul către care tinde să ajungă cineva; 5. Loc potrivit pentru ambarcaţiuni — Merge la drum; 6. Privitor la vechii atenieni — Nicăieri, dîntul-nceput; 7. Lopătele pentru curăţat de pămînt plugul — Document ; 8. Provizii ... de alimente — Doi piepteni pentru rebuşişti; 9. Călător sfîrşit! — Diminutiv feminin — Are putere de circulaţie; 10. A renunţa la ceva— A trece peste barieră ! Dicţionar : AREC, OTAC, OTICE. ŞTEFAN ERCUIESCU — Vă amintiţi, doctore, anul trecut am fost la dumneavoastră pentru reumatismul meu, şi mi-aţi recomandat să evit umezeala ? — Da, îmi amintesc. — Ei bine, am venit din nou să vă întreb dacă aş putea să fac o baie . . . ■k — Principalul scop al tuturor invenţiilor este să economisească timpul omului. — Așa a fost intr-adevăr pînă la inventarea televizorului... ★ PROFESORUL — N-ai să poți dormi la ora mea ! ELEVUL — Cred că aș putea dacă dumneavoastră ați vorbi măi încet. ★ DONALD — Am visat azi noapte că te ceream de soție. Ce semn să fie ăsta ? DOROTHY — înseamnă că atunci cînd dormi eşti mai deştept decît cînd eşti treaz. ★ CRITICUL — Lucrările dumneavoastră vor apare în muzee şi galeriile de artă mult timp după ce Raphael, Rembrandt şi Rubens vor fi fost uitaţi. Tînărul artist — Adevărat, domnule ? Criticul — Da, dar nu înainte. ★ Bill i-a făcut o vizită prietenului său Joe pe care l-a găsit privind • fotografia unei văduve urile■ — Cum, strigă Bill, tu, pe care te-am văzut ieri dansînd cu o încintătoare creatură, meditezi in fața acestei orori ? — Lupt împotriva tentației, i-a răspuns Joe. Este mama splendidei creaturi. — Beneficiarii consideră că leii în carne şi oase completează mai bine acest ansamblu arhitectonic. (După „Pravda“ — Moscova)