Dunántúli Napló, 1970. január (27. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-14 / 11. szám

Ára: 80 fillér ! Villa proletárjai, egyesüljetek! Dunántúli napló xxvii.évfolyam,11.szám. Az MSZMP Baranya megyei Bizottsága és a Megyei Tanács lapja 1970.január 14.,szerv. Változó követelmények — változó szabályozók Az éves tervek végrehajtá­sát, a gazdaság terv sze­rinti fejlődését 1968 óta — tervutasítások helyett — a szabályozók biztosítják. Ebből adódik, hogy a rövid távon ható szabályozók egy részét — egyebek között a hitelpolitikát — évről évre összhangba hozzák a tervcé­lokkal. Egyes szabályozók módosítását emellett műkö­désük tapasztalatai is indo­kolttá tehetik. Amennyiben ugyanis a gazdaság fejlődése bármely ponton lényegesen eltér a tervezettől, az ilyen jelensé­gek végső soron arra utalnak, hogy egyik, vagy másik sza­bályozó nem elég hatékony. A szabályozók 1970. évi vál­tozásai összefüggnek mind a tervcélokkal való összhang követelményével, mind pedig azokkal a negatív jelenségek­kel, ellentmondásokkal, ame­lyeket az eddigi működésük váltott ki. Az elmúlt két évben a leg­több bírálat a bérszabályozás rendszerét érte, amely hozzá­járult a létszám gyors növe­léséhez és a termelékenység stagnálásához. Az új mecha­nizmus bevezetése előtt — mint emlékezetes — felme­rült az aggály, hogy a válla­latok nyereségük növelése érdekében esetleg nagymér­tékben csökkentik létszámu­kat, ezzel szociális feszültsé­get idéznek elő. Ezért olyan bérszabályozási rendszert ve­zettünk be, amely az átlag­bér-színvonalat maximálta, a bértömeget és a létszámot azonban nem. A vállalatok hamar felis­merték, hogy ebben a bér­szabályozási rendszerben az egy főre jutó részesedést, be­leértve annak növekedését a legkönnyebben a létszám bő­vítésével lehet biztosítani. Ennek következtében a fog­lalkoztatottak száma gyorsan és folyamatosan emelkedett — 1968-ban 4 százalékkal, 1969-ben mintegy 3 százalék­kal — az alapbérek mérsé­kelten, a termelékenység pe­dig legkevésbé. Az egy főre jutó termelés 1968-ban egy százalékkal emelkedett, 1969-ben viszont egy százalékkal visszaesett. Az 1969-es bevezetett módo­sítás — az R-nyereségrész kiszámításánál a tényleges bérszínvonalat kell figyelem­be venni — hatástalan ma­radt. Most már erőteljeseb­ben módosítani kellett a bér­­szabályozást és a vállalatok érdekeltségét. Az 1970-ben életbe lépő új bérszabályozás lényegét ab­ban foglalhatjuk össze, hogy adókedvezménnyel könnyíti a bérszínvonal-növelést, más­részt pénzügyi terhekkel meg­drágítja a létszámnövelést és végül elhárítja a létszám­­csökkentés vállalati szem­pontból hátrányos­ következ­ményeit. Ennek megfelelően az 1970. évi bérszínvonal-növelést — 4 százalékos plafonon belül — csak 70 százalékos arány­ban kell a részesedési alap­ból fedezni; (a növelés 30 százaléka bérköltségként el­számolható) az 1970. évi lét­számemelés bértömegének 33 százalékát adóként kell be­fizetni s ez az összeg egy­idejűleg az R-nyereségrészt csökkenti. Ha a vállalat dol­gozóinak létszáma 1970-ben csökken, a megtakarított lét­szám bértömegének 33 szá­zaléka az R-nyereségrészt nö­veli. Az új bérszabályozási rend­szertől 1970-ben az várható, hogy mérsékeli a létszámnö­­vekedést, s közvetett módon hat a munkatermelékenység javítására. A termelékenység gyorsabb ütemű növekedését változatlanul fékezi ,az a tény, hogy az élőmunka ma még aránytalanul olcsóbb, mint a technológiát korsze­rűsítő fejlesztés. 1969-ben kiéleződött az az ellentmondás, amely a belke­reskedelmi vállalatok anyagi érdekeltségi rendszere és a fogyasztók, a társadalom ér­deke között már 1968-ban is — tompított formában — ér­zékelhető volt. A belkereske­delmi vállalatok részesedési alapja jelentős mértékben függ a készletek alakulásá­tól, ami objektíve lehetővé tette, hogy a belkereskedelmi vállalatok a fogyasztói érdek rovására — a készletek csök­kentésével, indokolatlan ár­emelésekkel — növeljék ré­szesedési alapjukat. Az érdek-konfliktus kikü­szöbölésére 1970-től a keres­kedelmi vállalatoknál mara­dó nyereséget az 1968—1969. évi átlagkészlet figyelembe vételével osztják fel a fej­lesztési és a részesedési alap között, az 1970. évi készlet — annak növekedése, vagy csökkenése — tehát nem be­folyásolja az R-nyereségrészt. A készletek és­ a választék kívánatos mértékű növekedé­sét emellett hitelkedvezmény­nyel is előmozdítják. Az em­lített intézkedések révén nő a kereskedelem érdekeltsége és lehetősége a forgalom bő­vítéséhez, a fogyasztói igé­nyek teljesebb kielégítéséhez. A hitelpolitika 1970-ben előnyben részesíti mindazo­kat a fejlesztési célokat, ipar­ágakat és vállalatokat, ame­lyek lakossági igényeket elé­gítenek ki. (Textilruházati ipar, építő- és építőanyag­ipar, vas­műszaki cikkek gyártása, lakossági szolgál­tatások.) Azok a vállalatok, amelyek a szükségletek ki­elégítése érdekében termelé­süket gyors ütemben növe­lik , éves lejáratra vehetnek fel forgóalaphiteleket A hitelkedvezmények 1970- től a szocialista gépimportra is kiterjednek. Az utóbbi években többet exportáltunk a szocialista országokba, mint amennyit ott vásároltunk. Az import elmaradása a kivitel­től hátrányos abból a szem­pontból, hogy előbb-utóbb fékezni fogja a kivitelt s így a termelést is, miután part­nereink is mérlegegyensúlyra törekszenek. 1969-ben mind a termelői, mind a fogyasztói ár­rendszerben bővítettük a kevésbé kötött és a sza­badárak érvényesülési körét. 1970-ben ilyen árforma-vál­tozásokra nem kerül sor. Mó­dosulnak viszont — emelked­nek — az állati termékek felvásárlási ára i s egyidejű­leg csökken az állattartás be­ruházásainak, illetve meg­szűnik a mezőgazdasági gép­javítások állami támogatása. A felvásárlási árak emelé­sének az a célja, hogy javítsa az állattenyésztés jelenleg rendkívül alacsony — mind­össze 0,3 százalékos — jö­vedelmezőségi szintjét s job­ban érdekeltté tegye a gaz­daságokat az állattenyésztés fejlesztésében, a hozamok és az értékesítés növelésében. Végeredményben az álla­pítható meg, hogy a szabá­lyozók módosítása részben konkrét 1970. évi tervfelada­tok — a belső ellátás javítá­sa, szocialista gépimport nö­velése, elhasználódott gépek nagyobb arányú pótlása, re­konstrukciók megvalósítását kívánják előmozdítani, más­részt olyan nem újkeletű gazdasági feladatok, tevé­kenységek — munkatermelé­kenység, állattenyésztés — ösztönzését szolgálják, ame­lyek jelenleg gazdasági fej­lődésünk kritikus csomópont­jai. Megkezdődtek a magyar–jugoszláv tárgyalások Péter János külügyminiszter kedden dél­előtt hivatalában fogadta Mirko Tepavacot, a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztár­saság külügyminiszterét. A látogatást kö­vetően a külügyminisztériumban Péter Já­nos és Mirko Tepavac megkezdte hivatalos tanácskozásait. A tárgyalásokon részt vett Erdélyi Károly külügyminiszter-helyettes, Jakus Jenő, a külügyminisztérium csoportfőnöke, Marjai József, a Magyar Népköztársaság belgrádi nagykövete, Rácz Pál, a külügyminisztérium protokoll osztályának vezetője, valamint Matusek Tivadar, Oláh József és dr. Rande Jenő, a külügyminisztérium főosztályveze­tői és Gyenis Jenő főelőadó. Jugoszláv részről a tárgyalásokon részt vett Jaksa Petrics külügyminiszter-helyet­tes, Géza Tikvicki, Jugoszlávia budapesti nagykövete, Djuka Vukolics főosztályvezető, Alekszander Demajo, a külügyminiszter kabinettfőnöke, Szvetozár Sztarcsevics és Radivoje Sztakics nagykövetségi tanácsosok és Marko Milasin főelőadó. Péter János beszélgetése ú­j­ságí­rókka­l A magyar–jugoszláv tár­gyalások megkezdése előtt Péter János külügyminiszter újságírókkal beszélgetve el­mondta, hogy nagy jelentő­séget tulajdonít Mirko Tepa­vac jugoszláv külügyminisz­ter magyarországi látogatá­­­sának, nagy várakozással te­kint a megbeszéléseik elé. A második világháború óta ez az első jugoszláv külügymi­niszteri látogatás Magyaror­szágon, bár — mint emlé­keztetett rá — korábban Tito elnök kíséretében már járt Magyarországon Kocsa Popo­­vics akkori külügyminiszter. Egy kérdéssel kapcsolat­ban, amely a Magyar Nép­­köztársaság kormányának az­­ európai biztonsági konferen­cia előkészítésével kapcsola­tos kezdeményező tevékeny­ségére vonatkozott, Péter Já­nos elondotta, hogy minden európai ország kormányára felelősség hárul, hogy kezde­­ményezően vegyen részt az európai biztonsági konferen­cia előkészítésében. A Ma­gyar Népköztársaság kormá­nya ezzel a felelősséggel vesz részt az európai dip­lomáciai életben, s már ed­dig is tett kezdeményező lépéseket és újabbakra is ké­szül. Annak a reményének adott kifejezést, hogy a Mir­ko Tepavaccal való tárgya­lások is alkalmat nyújtanak új kezdeményezésre. Szabaddá vált a takarmánykereskedelem Az új forgalmazási árrendelet várható hatásáról tárgyaltak a Gabonafelvásárló Vállalat vezetői A Gabonafelvásárló Vál­lalat vezetői, körzeti üzem­vezetők, tegnap tanácskozást tartottak Pécsett, a központi székházukban. Szendrő Ká­roly igazgató tájékoztatót adott az 1969. évben kiadott és 1970-ben érvénybe lépett új takarmány forgalmazási árrendeletről. Az előző években egyes takarmányhiányos terme­lőszövetkezetek állatállo­mányának a takarmány biz­tosítása központi készletből történt, ma már viszont — mivel Baranya megye olyan takarmánykészlettel rendel­kezik —, a téesz­ek takar­mányfeleslegét felvásárol­ták (mintegy 4000 vagon ku­koricát), mégpedig olyan áron, hogy a termelő üze­mek és a Gabonafelvásárló Vállalat is megtalálta a szá­mítását. A szabaddá vált ta­karmánykereskedelmet és a takarmányforgalmazást a Baranya megyei GFV végzi. A termlés fokozása érde­kében az egyéni és háztáji gazdaságok szükségletét va­lamennyi termékből a Gabo­nafelvásárló Vállalat a leg­messzebbmenőkig kielégíti. Szabad értékesítéssel segítik, hogy a háztáji és az egyéni gazdák is megfelelő mennyi­ségű és minőségű takar­mányhoz jussanak. A tegnapi megbeszélés alapján arra a következte­tésre jutottak, hogy a ter­melőüzemeknél mindjob­ban meghonosodott a minő­ségi és választéki takar­mányigény, erről a termelő­üzemek lemondani nem akarnak az állatállományuk továbbfejlesztése, különös tekintettel a növendékjószá­gok tenyésztésére. A Gabonafelvásárló Vál­lalat 1969-ben 1400 vagon­nal több tápot gyártott, mint 1968-ban. 1970-ben viszont az új forgalmazási árrend­szer hatására, az eddigiek­nél nagyobb mennyiséget bo­csát vásárlói rendelkezésére, remélve azt, hogy az új sza­bad értékesítési rendszer kedvező hatását partnereik is felismerik. A tartalomból: Egy nap alatt 800 tonna élelem a biafraiaknak (2. oldal) Tíz levél az irodalomtanításról (3. oldal) Mikor készül el a régészeti kiállítás? (3. oldal) Márkaszerviz — akadállyal (4. oldal) Béremelés március 1-től (3. oldal) Hogyan élnek a szovjet fiatalok ? (5. oldal) Új termékek: lITCOrbett 13—14 új porcelán, illetve eozin figurát hoz forgalomba a Pé­csi Porcelángyár. Ezek közül már hat figurát elfogadott a zsűri Török Jánostól, illetve Nádor Judittól. A­­ gyár szobrá­szai az idei Budapesti Ipari Vásárra extra figurákat is visz­nek majd soron kívül kiállítani. A képen: Török János új figuráján dolgozik. Fotó: Erb János Négyszázmillió forintos megállapodás a magánlakásépítők anyagellátásáról A magánlakásépítők anyag-­­ ellátása érdekében kb. 400 millió Ft értékű előregyártott beton és vasbeton-termék ter­melésére és forgalomba ho­zatalára folytattak eredmé­nyes tárgyalásokat a Beton és Vasbetonipari Művek és a TÜZÉP Egyesülés vezetői, s kedden délután aláírták az erről szóló idei szállítási szerződést. A megállapodás szerint az előző évinél tíz százalékkal több, összesen 12 000 lakás födémszerkezetéhez szükséges terméket , mintegy négy­millió méter födémgerendát és különféle födémkitöltő ele­met­­ szállítanak a TÜZÉP és FÁÉRT Vállalatok tele­peire. Ezenkívül­­kétmillió négyzetméter mozaiklapot és különböző betoncsöveket, kút­­gyűrűket, járdalapokat, ke­rítéselemeket gyártanak a lakosság közvetlen anyagel­látására. Az idén már nem­csak a nagy építőipari vál­lalatok, hanem a belkeres­kedelem­ építőanyag-telepek is kapnak korszerű födémpa­neleket. A Szolnokon épített új épületelem-gyár automata gépsora gazdag szín- és min­­taválasztékban gyárt mozaik­lapokat. Így a múlt évinél 600 000 négyzetméterrel — 20 százalékkal — több jó mi­nőségű mozaiklapot bocsát piacra a Beton és Vasbeton­­ipari Művek. Az idén a mo­zaiklap lekerül a hiánycikk­listáról. Új szakágazat a Szentlőrinci Szakközépiskolában Tejipari szakemberek a mezőgazdaságnak Minisztériumi döntés szü­letett: az 1970/71-es nanévtől kezdődőn tejipari tagozat nyílik a Szentlőrinci Élel­miszeripari Szakközépisko­lában. Az új szakágazat egyedülálló az országban, mert a mezőgazdasági nagy­üzemek, a termelőszövetke­zetek számára képez majd ki szakembereket, illetve középkádereket. A tejipari szakágazat a 4 éves képzési idő után érett­ségi bizonyítvánnyal rendel­kező és a tej­kezelés és fel­dolgozás minden ágában el­méletileg és gyakorlatilag is magas szinten kiképzett szakembereket bocsát ki Al­kalmasak lesznek a nagy te­henészeti telepek tejházai­nak szakszerű vezetésére, a higiénikus tejnyerés, keze­lés, szállítás megoldására. Szükség szerint értenek a termelt tej elsődleges, vagy éppen iparszerű feldolgozá­sára, tejföl, túró, vaj, sajt stb. előállítására. A tanulók a négyéves kiképzés során emellett az egyéb élelmi­­szeripari ágazatokban alap­­képzettséget és laboránsi képzettséget is szereznek. Gyakorlati oktatásukra a Mecsektej társulás kacsótai és tarcsapusztai üzemében kerül sor. Az iskola bentlakásos, a tanulók részére térítés mel­lett kollégiumi elhelyezést biztosítanak. Hogy a vár­ható igényeket ésszerűen ki­elégíthessék, és hogy a vég­zett tanulók szakterületükön el is helyezkedhessenek, az iskola elsősorban csak a me­zőgazdasági nagyüzem által ajánlott, s vele leszerződött — ösztöndíjjal vagy anélkül —, jelentkezőket vesz fel. Lányok jelentkezését is el­fogadják. A felvételhez egészségügyi alkalmasság szükséges. A szakközépisko­la tájékoztatóját egyébként megküldte az ország vala­mennyi érdekelt szervének. Az első évfolyamra 35 ta­nulót vesznek fel.

Next