Dunántúli Protestáns Lap, 1892 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1892-10-09 / 41. szám

Harmadik évfolya­m. 41. szetm­­. Pápa 1892. október 9. DUNÁNTÚLI ELŐFIZETÉSI DÍJ: Helyben és vidékre pos­tai szétküldéssel egész évre 4 frt, félévre 2 frt. Az egyház és iskola köréből. HIRDETÉSEK DÍJA: 4 hasábos petitsor több­szöri közléséért 5, egy­szeriért 7 kr sorja. Ezen­kívül bélyegdij 80 kr. A DlíFfflLI EV. KI EGYHÁZKER. HIVATALOS KÖZLÖNYE. ^5 MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. TARTALOM: Az egyenlőtlen fegyverek. (Folyt köv.) Rácz István. — Komárom vagy Pápa? Gyalókay László. — Egyházi és nemzeti ünnepély Enyényen. Szűcs Derző. — Tárcza. Egy adat Vámos múltjához a Hus­­sita háborúból. Thury Etele. — Vegyes közlemények. Az egyenlőtlen fegyverek. .. Vallásunk értelme szerint a lelkész első sor­ban és kiváltképen igehirdető, prédikátor, s mint ilyennek működése gyülekezetet igényel, gyüle­kezet nélkül nyilvános protestáns isteni tisztelet nincs. S mivel a lelkész működése főleg a tem­plomi munkálkodásban áll, én a gyülekezet lelki szükségleteinek egyénenként vagy családonkénti kielégítését nem is tudnám beilleszteni a prot­­lelkész teendői közé, — eltekintve természetesen a betegek és rabok speciális lelki gondozásától. Templomon kívüli munkálkodását — mi belmis­­siónak nevezhető — én az iskolára és az egyesü­leti életre, mint szűkebb körű gyülekezetekre sze­retném concentrálni. Talán mindnyájan egyetértünk abban, hogy a vallástanítás — mai stádiumában — nem fe­lel meg a czélnak. Leírták már többen ennek okát is: tanítók túlterheltsége, osztatlan népis­kola, sok tananyag, kézikönyvek, stb. Ehez hoz­záteszem még én, hogy még a saját tanítóképez­­déinkből kikerült tanítók közül is igen sokan, mintha nem tudnának, vagy nem akarnának a dolgok azon mélyére hatolni, mit a vallástanítás megkívánna, e nélkül pedig csak bizonytalan zengésű trombiták ők az iskolában. Segédlelkész koromban egyik városi egyházunk tanítója erő­sen vitatta szemben velem, hogy a görög nem egyesült egyházból hozzánk áttérő egyént újra meg kell keresztelni. Hát az állami tanitóképez­­déktől várhatunk-e lánglelkű apostolokat, jókat­­ec­etákat? És szóljak-e azon újabb keletű, de már-már járványosan fellépő bajunkról, mit egyik egyházmegyénk úgy ír le, hogy „tanitóképezdét soha nem látott egyének, 2—300 írttal dotált kétes existentiák vezetik a vallástanítást iskolá­inkban.“ S csoda-e, ha az ilyen egyéniségek ava­tatlan kezei között sír a vallástanításnak jobb sorsra érdemes ügye. Pedig az egyszer elmulasz­tott vagy hanyagul teljesített vallásos nevelést sem cura pastoralissal, sem prédikációval telje­sen helyrehozni nem lehet. A gyenge csemete hajlítható, de az érett fa nem energol. Pál apos­tol és Kornélius esete igen ritkán ismétlődik a mindennapi életben. De hogyan, mi után segít­hetnénk e bajon ? Legközelebb egyik lelkésztársunk hason tar­talmú czikkében azt ajánlotta, hogy az evange­­lizálás nagy munkájában a tanítónak segédkez­zenek a szülők és a lelkészek. Elismerem, hogy az énekeknek és imáknak otthon gyakoroltatásával, a vallásos színezetű házi neveléssel a szülők is tehetnek jó szolgálatot, de hogy a szülők, a rendszeres vallástanításban — otthon — se­gítő társai legyenek a tanítónak, ettől én nem sok jót várnék. Nem egyforma a szü­lők műveltsége s a műveltek között is ritkán található helyes paedagogiai érzék és hajlam. A­mennyit nyernénk a réven, körülbelül ugyanany­nyit veszítenénk a vámon. A lelkésznek azon 41

Next