Goldziher Ignácz: Jelentés a m. t. Akadémia számára keletről hozott könyvekről, tekintettel a nyomdai viszonyokra keleten. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. IV. kötet 5. szám, 1874)

4 DR. (JOLDZIHER JONÁCZ. kéziratokat is. Nem is említve azt, hogy a valóban belbecscsel biró és hasznavehető kéziratok, minthogy azokat régi idő óta európai bibliophilok lassan kint átvándoroltatták Európa nagy gyűjteményeibe, mindinkább ritkábbakká válnak az arab könyvpiaczokon, úgy hogy tudományos fontosságú kézirati munkákat — legalább arab téren — most inkább kere­sünk a British museumban Londonban, az Indian Iiouseban ugyanott, a Bodleyánában Oxfordban, Refa­iljá­ban Lipcsében, a Legatum Warnerianumban Leydenben, a Sprenger Wetzstein és Peterm­ann-féle gyűjteményekben Berlinben, mint ott, hon­nét ezen könyvtárakba kerültek; mondom, nem tekintve azon körülményt, hogy az arab philologia és a mohammedán val­lástudomány legfőbb és legrégibb kútfőit az európai tudomány­számjnak anyagi áldozatkészséggel párosult energiája elsö­pörte azok sajátlagos hazájából oda, hol e tanulmányok az utóbbi évtizedekben új hazára találtak : — még egy körülmény állott be, mely a kéziratok gyűjtését ez idő szerint eltávolí­totta a napirendről. A mohammedán embereknek minden Európa útján meg­ismert találmány felhasználása ellen, mely náluk meghonosodni kezdődött — nem zárva ki a gőzmozdonyt és a távirdát sem — eleinte rémítő ellenszenve mutatkozott. Midőn Damaszkus­ban legelőször lépett fel a telegraph, mint hallottam, a vallás­tudósok között nagy vita támadt a fölött, vajon igazhitű muszlimnak megvan-e engedve, hogy éljen ezen újítással vagy sem; míg végre a tudósok feltaláltak valami traditiót, a­melybe belekapaszkodhattak e »bid'á« felhasználásának megengedé­sére nézve. »Bid'á«-nak neveznek tudniillik minden újítást, melyről feltehető, hogy a prophéta nem ismerte, nem is hasz­nálta. Némelyek, mint a wahabi­k és némely, különösen észak­afrikai orthodox körök, egészen a dohányzásig terjesztik a bid'á fogalmát; a syriai ember pedig, ha nem is azért, hogy a fogalom vallási consequentiájának alá­vesse magát, de mégis elég jellemzően, az egy tized óta lábra kapott papírszivarkákat szokta bid­ának nevezni a csibuk és arghíle ellenében. Midőn tehát legelőször volt szó a könyvnyomdászat meghonosításá­ról, természetesen a »pharisaeusok és írástudók« rögtön előál­lottak azon ellenvetéssel, hogy az ilyen frengi találmány be-

Next