Kálmány Lajos: Boldogasszony ősvallásunk istenasszonya. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. XII. kötet 9. szám, 1885)
4 KÁLVIÁNY LAJOS. dotton kívül beszél szülő Boldogasszonyról, gyertyaszentelőről, fájdalmasról, gyümölcsözőról, nagyról, sarlósról (=sarlós), furbiról( = havi), olvasásról, segítőről; nem szól a kis Boldogasszonyról, kit pusztán csak Kisaszszonynak nevez. Mindenesetre ebből a sokféle Boldogasszonyból néhányat a keresztyénségnek kell átengednünk. Noha ennyiről beszél népünk, mégis ha azt kérdezzük, hogy hány Boldogasszony van? azt feleli: hét! Ezt a hét Boldogasszonyt a hánytól kérdeztük, annyiféleképpen hallottuk összeszedni, hanem azért a gyertyaszentelő Boldogaszszonyt, a gyümölcsoltót, a sarlóst, a nagyot és az egyszerűen csak Boldogasszonynak mondottat mindegyik beleolvasta s a hét közt legnagyobbnak tartotta a Nagyboldogasszonyt. Mielőtt az egyszerűen Boldogasszonynak mondottról szólanék, meg kell emlékeznem a leghatalmasabbról, a nagyról. Maga a tárgy kívánja ezt elsősorban, hogy Boldogasszonyunkat a Nagyboldogasszonynyal összehasonlítsuk és a köztük levő különbséget kiemeljük. Más részről ideje is, hogy Nagyboldogasszonyunkat megismerjük, ne találgassuk többé, hogy kicsoda? Maga Barna Ferdinánd is, ki ősvallásunk isteneiről már több, jeles értekezést írt s velők behatóan foglalkozott, megmutogatta, hogy ősvallásunk a moldvaiakéval sokban, nagyon sokban megegyez, m oly nagy súlyt fektet a Nagyboldogasszony fölfedezésére, hogy szerinte: «akinek a moldvaiak Ange - Pátyájoknak megfelelő anya Isten-asszonyt sikerül fölfedezni, az fölfedezte — úgymond — egyszersmind az egész őspogány magyar istenek genealógiáját». (Ősvallásunk kisebb isteni lényei 21.) Én kénytelen vagyok beismerni, hogy habár adataimból bemutathatom is az anya Istenasszonyt, az őspogány magyar istenek genealógiájának megjelölésére vállalkozni nem mernék, mert épen most fejtegetendő tárgyamból látom, hogy a magyar és mordvák istenasszonyai közt van némi eltérés. Tehát ha tárgyam körébe nem vágna is a legnagyobb istenasszony ismertetése, rajta kellene lennem, hogy mentül előbb tisztázva legyen e nevezetes kérdés. Ki tehát a Boldogasszonyok feje? Vessünk egy szempillantást múltunkra, arra a korra, mikor nemzetünk ősvallását elkezdte hagyogatni. Ebben a korban, de már jóval előbb is a Mária-tisztelet a keresztyénségben ki volt fejlődve. Tudjuk, hogy