Kálmány Lajos: Boldogasszony ősvallásunk istenasszonya. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. XII. kötet 9. szám, 1885)

4 KÁLVIÁNY LAJOS. dotton kívül beszél szü­lő Boldogasszonyról, gyertyaszentelőről, fájdalmasról, gyümölcsözőról, nagyról, sarlósról (=sarlós), furbi­ról( = havi), olvasás­ról, segítő­ről; nem szól a kis Boldogasszony­ról, kit pusztán csak Kisaszszonynak nevez. Mindenesetre ebből a sokféle Boldogasszonyból néhányat a keresztyénségnek kell átengednünk. Noha ennyiről beszél népünk, mégis ha azt kér­dezzük, hogy hány Boldogasszony van? azt feleli: hét! Ezt a hét Boldogasszonyt a hánytól kérdeztük, annyiféleképpen hal­lottuk összeszedni, hanem azért a gyertyaszentelő Boldogasz­szonyt, a gyümölcsoltót, a sarlóst, a nagyot és az egyszerűen csak Boldogasszonynak mondottat mindegyik beleolvasta s a hét közt legnagyobbnak tartotta a Nagyboldogasszonyt. Mielőtt az egyszerűen Boldogasszonynak mondottról szólanék, meg kell emlékeznem a leghatalmasabbról, a nagyról. Maga a tárgy kívánja ezt első­sorban, hogy Boldogasszonyunkat a Nagybol­dogasszonynyal összehasonlítsuk és a köztük levő különbséget kiemeljük. Más részről ideje is, hogy Nagyboldogasszonyunkat megismerjük, ne találgassuk többé, hogy kicsoda? Maga Barna Ferdinánd is, ki ősvallásunk isteneiről már több, jeles értekezést írt s velők behatóan foglalkozott, megmutogatta, hogy ősvallá­sunk a moldvaiakéval sokban, nagyon sokban megegyez, m oly nagy súlyt fektet a Nagyboldogasszony fölfedezésére, hogy sze­rinte: «a­kinek a moldvaiak Ange - Páty­áj­oknak megfelelő anya Isten-asszonyt sikerül fölfedezni, az fölfedezte — úgy­mond — egyszersmind az egész őspogány magyar istenek genea­lógiáját». (Ősvallásunk kisebb isteni lényei 21.) Én kénytelen vagyok beismerni, hogy habár adataimból bemutathatom is az anya Istenasszonyt, az ős­pogány magyar istenek genealógiájá­nak megjelölésére vállalkozni nem mernék, mert épen most fejtegetendő tárgyamból látom, hogy a magyar és mordvák istenasszonyai közt van némi eltérés. Tehát ha tárgyam körébe nem vágna is a legnagyobb istenasszony ismertetése, rajta kel­lene lennem, hogy mentül előbb tisztázva legyen e nevezetes kérdés. Ki tehát a Boldogasszonyok feje? Vessünk egy szempil­lantást múltunkra, arra a korra, mikor nemzetünk ősvallását el­kezdte hagyogatni. Ebben a korban, de már jóval előbb is a Mária-tisztelet a keresztyénségben ki volt fejlődve. Tudjuk, hogy

Next